Annonce

Vil oppositionen være med til at bekæmpe fattigdom?

tekst 77 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

I går blev EU’s fattigdoms år skudt i gang på en stor konference i København. 2010 er EU’s fattigdomsår og det skal som de tidligere EU-temaår om sprog, handicap, ligestilling mm. sætte fokus på fattigdom i Europa. I Danmark har regeringen afsat midler til aktiviteter og til en informations og debatkampagne som de sociale og frivillige organisationer står for.

 

I det nye regeringsprogram har regeringen også offensivt spillet ud med et arbejde, der skal lede frem til at vi i Danmark får opsat en række fattigdomsindikatorer, der kan bruges som et konkret arbejdsredskab til at lokalisere og hjælpe de mennesker i vores samfund, der har behov for ekstra hjælp og støtte. Måske skulle oppositionen sætte lidt tid af i kalenderen, til at lytte til, hvad det egentlig er regeringen siger. Vi mener faktisk, at det er en rigtig fornuftig ide, at lave en række fattigdomsindikatorer. Til forskel for oppositionen, så ønsker vi at lave en definition og udvikle redskaber, der rent faktisk virker, og som kan hjælpe de mennesker, der er mest udsatte i vores samfund.

 

Oppositionen på den anden side mener ikke, at regeringen ikke tager fattigdomsproblemet alvorligt, fordi vi ikke vil lave en definition en økonomisk definition af fattigdom. Arbejderbevægelsens erhvervsråd og oppositionen svælger til og bruger gang på gang den model, som hedder medianmodellen til at definere fattigdom. Medianmodellen går i sin enkelthed ud på, at man er fattig, hvis man har under halvdelen af gennemsnitsindkomsten i samfundet. Modellen bygger på 3 år gamle tal fra Danmarks Statistik og siger intet som helst om de mennesker den ”tæller”. Er man studerende, så er man fattig. Mange selvstændige er fattige og sådan kunne jeg blive ved. Og hvordan i alverden kan man have en model som siger at alle studerende er fattige?

 

Det mest paradoksale ved modellen som oppositionen elsker, er dog, at den altid vil vise flere fattige i opgangstider, hvor gennemsnitsindkomsten i samfundet stiger og modsat færrere fattige i nedgangstider som den vi har på nuværende tidspunkt, hvor gennemsnitsindkomsten i samfundet falder. Det betyder, at mens vi andre kan se, at finanskrisen klart har skabt flere økonomiske problemer for mange, så vil statistikken sige det modsatte. I Venstre kan vi se, at krisen ikke bare betyder, at flere har mistet deres job, deres boliger har tabt værdi, deres pensionsopsparinger er krympet og indtjeningen generelt i samfundet er faldet. Vi ser også, at flere gældsætter sig, bliver sat ud af deres bolig og i det hele taget har svært ved at få det hele til at hænge sammen. En model, der ikke kan måle det fordi den forholder sig til gennemsnitsindkomsten kan man simpelthen ikke bruge til andet end politiske trakasserier i Folketingssalen, og så er vi tilbage ved spørgsmålet om oppositionen reelt vil hjælpe de mennesker i vores samfund, som lever i en fattigdomslomme, eller om de vil forsimple situationen.

 

Oppositionen går alt for primitivt til værks og tror, at fattigdom kun er et spørgsmål om penge. Eller sat mere på spidsen, så mener oppositionen, at alle mennesker, der har lidt penge på lommen lever et helt uproblematisk liv, og derfor ikke kan betegnes som værende fattige.

 

Selvfølgelig handler fattigdom om, hvor mange ressourcer det enkelte menneske har til at klare sig i hverdagen. Men der er væsensforskel på, om vi taler om den studerende, der i en periode har en lav indkomst. Eller om den person som grundet finanskrise eller mistet job i en kortere periode må leve på en mindre indkomst. Det kan være en være hårdt at få det hele til at hænge sammen, men det er på ingen måde det samme som at man er fattig, hvis man ellers på andre områder er velfungerende i samfundet. Få ressourcer må ikke kun ses som det samme som en lav indkomst.

 

Der eksisterer også andre former for fattigdom, som ikke handler om penge, men som fortsat kan føre til en social marginalisering. Der er f.eks. personer, der har en fornuftig indkomst, har gode boligforhold og en familie, men som har store problemer med et langvarigt stof – eller alkoholforbrug, der er på vej ud i en socialderoute. Eller der kan være familier, hvor både moren og faren har arbejde og har en fornuftig indkomst, men hvor de simpelthen – måske af psykiske årsager – ikke har overskud til at være så ansvarlige forældre, at de får sendt deres barn i skole hver dag. Og derfor må barnet lide under et omsorgstab, der vil påvirke barnet resten af livet. Der er personer i vores samfund, der har en fornuftig indkomst og derfor pr medianmodellens definition ikke er fattige, men alligevel har en så stor gæld eller fast udgifter som gør, at deres rådighedsbeløb alligevel bliver minimalt. SFIs store undersøgelse af boligmarkedet viste også, at en stor gruppe af dem, der bliver udsat ikke havde en lille indkomst, men at de simpelthen ikke er i stand til at administrere deres forbrug. De er ikke økonomisk fattige – men har også brug for hjælp!

 

En medianmodel vil aldrig kunne hjælpe disse mennesker og netop derfor mener regeringen, at vi skal arbejde med nogle fattigdomsindikatorer, der har to funktioner. For det første kan indikatorerne bruges til at identificere, hvilke personer eller familier, der reelt er fattige, eller som har risiko for at blive det. Og for det andet kan de bruges til at finde frem til, hvilke konkrete initiativer, der skal igangsættes, så disse mennesker kan få den rette hjælp f.eks. lægebehandling, jobtræning eller økonomisk rådgivning, for blot at nævne nogle tilfældige initiativer. Indikatorerne ser på familiers økonomiske situation, men også på boligforhold, uddannelsesniveau, beskæftigelsesmuligheder og på menneskers fysiske og psykiske sundhedstilstand.

 

Til forskel for oppositionen, så har regeringen faktisk fremlagt konkrete ideer til, hvordan sådanne ’redskaber’- der kan måle den konkrete og daglige fattigdom - skal se ud. Den model som oppositionen og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd svælger til er præcis den model som Nyrup gennem hele sin regeringstid i 90erne afviste at anvende, da den viste et alt for simpelt billede. Vi vil videre i arbejdet. Spørgsmålet er om oppositionen vil deltage.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 77
Af L.B.R. 16:35 7. MAR

ETN, oppositionen har ikke bestilt andet end at råbe på regeringen de sidste 8 år omkring fattigdom, der er vokset støt i DK under VKO. Vi har kun hørt at der ingen fattige er, men selvfølgelig ulighed skaber dynamik, som der siges i venstre.

Af Michael 17:03 7. MAR

Spørgsmaålet lyder: vil oppositionen være med til at bekæmpe fattigdommen....haha -sagt af en venstre politiker......i guder for et selvbedrag!!! Venstre har selv i høj grad været med til at skabe samfund(med tilhørende stigennde uligheder)som vi ser i dag. Det kan da ikke være nogen hemmelighed. Langt største paren af oppositionen vil med hele hjertet hellere end gerne bekæmpe fatigdom.......i guder...glem det, sikke et selvbedrag. Jeg gider ikke engang at kommentere mere omkring det. Venstre er ekstrem gode til at føre befolkningen bag lyset. Venstre skaber ulighed....sig det nu bare.....dynamikken...jep det er rigtig hva L.B.R. siger. Det er det samme gennem det meste af europa efterhånden...og derfor vil tingene udarte sig i den kommende tid. De første uroligheder med en stigende elendig moral er allerede i gear....vent og se...men i ved det jo godt allerede..ulighed=sammenbrud i befolkningerne.

Af Lars Christensen 17:37 7. MAR

ETN: Du har for så vidt ret i at fattigdom ikke handler om penge, det handler om basale ressourcer. Mad i maven, tøj på kroppen, tag over hovedet, adgang til medicin osv. Ting 'vi' faktisk har i overflod.

Men ressourcer er jo knyttet til penge. Skal jeg have et brød, må jeg punge ud. Skal jeg have et glas vand, må jeg betale når vandregningen kommer. Skal jeg have et par sko at gå på fortovet med, skal der ligge dronnigens mønt i lommen eller på plastickortet.

Hvorfor har vi egentlig både knyttet ressourcer til værdi, og så knyttet værdi til et luftigt koncept som en fiat (kunstigt skabt) valuta? Penge er kun noget værd, hvis vi tror på at de er noget værd, eller rettere hvis spekulanterne ikke synes det kunne være sjovt at teste det. Og hvis de selv taber stort, står I klar med bankpakker og finanspakker etc. til at redde dem, der vitterlig har gjort i vores allesammens nældebed.

Af Johan 17:41 7. MAR

Wow sikke en gang gylle... Det er da det største selvbedrag jeg længe har læst. Du kritiserer Oppositionen for at tage udgangspunkt i undersøgelser der måler fattigdomen efter indkomst. Er der nogen anden måde at måle fattigdom? Ud fra din artikel lyder det som om at Venstre nu vil engagere sig i at måle om folk er "følelsesmæssigt" fattige.. For det hænger jo slet ikke i høj grad sammen med manglen på arbejdspladser, fyringer og økonomisk utryghed. At Venstre og VKO nu ligepludselig engagerer sig i at være "den lille -arbejdsløse- mands" parti kommer som et chok, da de jo i modsætning til at investere penge i samfundet og dermed kunne sikre arbejdspladser til folk, har taget fra de "fattige" og givet til de "rige" - en omvendt Robin Hood om du vil!

Af Michael 17:41 7. MAR

Ellen - Indtil videre har regeringen intet gjort for at bekæmpe den stigende økonomiske ulighed. That's a fact!

Men hvis det nu skal være -hvad så med om regeringen begyndte med at afskaffe starthjælpen? Så ville jeg måske begynde at tage dit indlæg seriøst. Indtil videre er det intet andet end hykleri!

Af Johan 17:46 7. MAR

"Du" er selvfølgelig Ellen Trane Nørby - inden nogle tror jeg skyder med skarpt mod andre debattører.
Jeg ønsker dig(Ellen Trane Nørby) god tur til bl.a. St.Croix med folketingens kulturudvalg. Jeg håber det bliver en god tur, sølle 150.000 skattekroner per person, er jo ingen ting... Regeringen har jo ikke lanceret nogen spareplan..

Af Michael 18:01 7. MAR

Ja, også god tur herfra.

Af K.Søndergaard 19:09 7. MAR

Kære Ellen, du og dine venner i regeringen har brugt 8 år til at skabe fattigdom i Danmark. Nu burde I bruge resten af jeres-forhåbentlig korte tid ved magten-til at bekæmpe denne ulighed.Start med f.eks. at aflyse din luxus rejse med krydstogtskib i det Caribiske hav for skatteydernes penge.

Af L Dahl 19:10 7. MAR

Jammen, læser du selv hvad du skriver??? "Oppositionen på den anden side mener ikke, at regeringen ikke tager fattigdomsproblemet alvorligt, fordi vi ikke vil lave en definition en økonomisk definition af fattigdom..."
Cand.mag. - hmm bør kunne formulere sig - eller følge et handelsskolekursus i grammatik.

Af Jan Grønlund 20:02 7. MAR

Dette er idiotisk skrevet. Vi ved, at antallet af fattige har steget med 55.000 fra 2004 til 2009, hvor der har været en historisk velstandsstigning. Nu er der minimum 200.000 fattige. Vi ved, at skattelettelserne rammer de rige. De konservative ønsker flere millionærer. Ufattelig dumt at give oppositionen skylden for fattigdommen. Siden du spørger, så skal jeg svare. Ja, oppositionen vil bekæmpe fattigdom.

Af N. F. Samo 20:39 7. MAR

Jeg skal blankt indrømme, at jeg ikke som sådan har sat mig ind i sagen, men det virker da lettere spøjst at definere fattigdom efter median-indkomsten.

Såfremt man lever i et samfund hvor mere end 50% forsøger sig selv er udfaldet således, at egentlige lønmodtagere (på minimumsløn) kan defineres som fattige. Det virker da lettere aparte... Men det er måske i virkeligheden indbegrebet af det danske socialsystem.

Af Gerald B. 02:39 8. MAR

"Til forskel for oppositionen" (brugt 2 gange) - til "forskel FRA" - eller hvad?

"Oppositionen på den anden side mener ikke, at regeringen ikke tager fattigdomsproblemet alvorligt, fordi vi ikke vil lave en definition"...= 3-dobbelt negation. Hvad står der egentlig i den sætning?

"Arbejderbevægelsens erhvervsråd og oppositionen svælger til" - her er formentlig tilsigtet udtrykket "sværger til" ??

"modsat færrere fattige i nedgangstider".....

Venstre er vist "fattige" på korrekturlæsere ?

Af Lars Højsted Nielsen 06:31 8. MAR

Måske ku man ha 2 målinger. Hvis man ikke har råd til livets fornødenheder er man ihvertfald fattig. Mange af de love der afstedkommer dette er indført siden 2001. Fjern dem nu hvis i mener at ha et reelt ønske om mindre fattigdom. Bagefter kan vi så snakke om social-,psykisk- eller åndelig fattigdom. Resten er udenomssnak. Med venlig hilsen.

Af Thomas Rasmussen 07:09 8. MAR

Nej, oppositionen vil ikke være med til at bekæmpe fattigdom. De vil gældsætte vores land så både denne og følgende generationer vil få svært ved at opretholde et velfærdssamfund! I landet med verdens højeste skattetryk, verdens dyreste offentlige sektor og i landet hvor der nu er flere som lever af statskassen end som bidrager til den, vil S og SF hæve skatterne og bruge flere penge end vi har! Og så er de nødt til at få støtte fra partier som Enhedslisten og De Radikale som vil åbne grænserne for endnu flere udenlandske bistandsklienter!

Af Morten 07:25 8. MAR

@Thomas Rasmussen: Du må være en af de borgerliges professionelle kommentatorer. Du glemmer, at de borgerlige har haft magten siden 2001, så regeringen har ansvaret for vores situation.
Desuden var Danmarks økonomi i en væsentlig bedre stand da Fogh overtog efter Nyrup i 2001 end den er nu. Det er da stof til eftertanke for din skræmmekampagne.

Af Birgitte Rask 08:19 8. MAR

Thomas Rasmussen,

Det er vores nuværende VKO-regering der har gældsat vores land. For 4 år siden havde vi råd til at købe hele verden ifølge vores daværende Finansminister. I dag har vi et galloperende underskud.

Der er vist ikke mange huller i din uvidenhed.

Af Jan Grønlund 08:27 8. MAR

Dette er god spin. De fattidste lande i verden ved, hvor mange fattige, som er i landet. USA ved antallet af fattige i USA. Alle nationer ved hvor mange fattige, som er i landet. I et velfungerende land som Danmark er det en let sag at undersøge, hvor mange penge, de forskellige har til rådighed. Problemet er, at uanset hvilken model regeringen ser på over antal fattige, så er der rigtig mange. Derfor må vi sige tillykke med dette flotte spin, så vi ikke finder sandheden om fattighedstallet.

Af David M 09:02 8. MAR

@N.F.Samo
Når man tager udgangspunkt i medianindkomst får man et relativt mål for fattigdom. N.F.Samo skal muligvis sætte sig mere ind i det inden der gættes videre: Naturligvis er det ikke en definition der går ud på at gøre alle med indkomst under medianen til "fattige". Modellen tager udgangspunkt i at de der tjener 50 % mindre end medianindkomsten er fattige, men som regel frasorterer man de, der har udsigt til at bedre deres indkomst (alle dem under uddannelse, på (flexibel) barsel osv).

Af HBW 09:33 8. MAR

Det er da et tåbeligt udsagn oppositionen har råbt og skreget her siden VKo har ladet den stige, så det er da direkte dumt spurgt af så intelligent en kvinde som du ETN. Lyt til dem i stedet for at kritisere det der er sagen, nemlig at få sat en fattigdomsgrænse.

Af Thomas Rasmussen 11:09 8. MAR

Så hyler de sædvanlige bistandsklienter på den yderste venstrefløj op og udstiller deres enorme uvidenhed! Faktum er at den nuværende regering har afdraget mellem 700-800 milliarder kr. af den gæld som de overtog efter Nyrup! De penge ville den uansvarlige venstrefløj have soldet op hvis de havde været ved magten og dermed forværret Danmarks situation. Nå, nu åbner værtshusene vel snart - så god tur!

Af Johnny Nielsen 11:27 8. MAR

Er der overhovedet ingen grænser for hvor tåbeligt en blogskriver kan gebærde sig? Sort blok har i ni år ignoreret et stadigt stigende fattigdomsproblem. Sort blok har skabt et fattigdomsproblem. Sort blok har indført den mest asociale skattelettelse nogen sinde. Og så spørger hyænen sgu om oppositionen vil være med til at løse fattigdomsproblemet. ETN er der nogen grænser for hvor tåbeligt en venstrepoltiker kan opføre sig? Lad mig selv svare - efter at have læst denne blog - NEJ du tager dog prisen for det tåbeligste indlæg jeg har læst nogen sinde.

Af Johnny Nielsen 11:31 8. MAR

Så hyler Thomas Rasmussen på den yderste højrefløj op og udstiller sin enorme uvidenhed! Faktum er at den nuværende regering har skabt den største kløft mellem rig og fattig i moderne tid. Nå, nu åbner værtshusene vel snart - så god tur, Thomas - du tager prisen som den tåbeligste debattør - men det har jeg vist skrevet til dig før!

Af David Metz 12:54 8. MAR

@Nørby
Må sige at det er chokerende ringe forståelse du har af modeller for måling af fattigdom, herunder den relative, der tager udgangspunkt i medianindkomst. Alene det, at du blander "gennemsnitsindkomst" ind i snakken, viser at det nok er velbegrundet, at du ikke ønsker en model der har noget med økonomi at gøre, men hellere vil snakke løs om - ja hvad egentlig?

Generelt er det en skræmmende fattigdom din hele argumentation afslører, altså fattigdom på viden. Hvad vil dit partis politik gøre mod den slags? Refundere dine skolepenge?

Vrøvlecitater fra din post (ud over de sproglige finker):
”(...) [Regeringsprogrammet har] offensivt spillet ud med et arbejde, der skal lede frem til at vi i Danmark får opsat en række fattigdomsindikatorer (...)” Rent vås: Realiteten er at regeringen har oprettet en syltekrukke efter adskillige års uafbrudt kritik af, at den skaber øgede fattigdomsproblemer og samtidig nægter deres eksistens.

”Til forskel [fra] oppositionen, så ønsker vi at lave en definition og udvikle redskaber, der rent faktisk virker, og som kan hjælpe de mennesker, der er mest udsatte i vores samfund.” Lodret løgn – skamløst! Som nævnt er der tale om en syltekrukke, og hvilke tegn er der på at oppositionen ikke ønsker handling? Rigtigt: der er ingen tegn – tværtimod kritiserer oppositionen syltekrukke-taktikken, fra den defensive og visionsløse regering. Hvis man har visioner, så fortæl om dem i stedet for at nedsætte udvalg og kommissioner ...

”(...) fordi vi ikke vil lave [en økonomisk] definition af fattigdom.” Vågn op: fattigdom er et økonomisk begreb. Al anden brug er metaforisk. Formodentlig bunder din afvisning af denne begrebsforståelse i din manglende forståelse af begrebet økonomi, der netop indbefatter andre ressourcer end de pekuniære.

”Det mest paradoksale ved modellen som oppositionen elsker, er dog, at den altid vil vise flere fattige i opgangstider, hvor gennemsnitsindkomsten i samfundet stiger og modsat færre fattige i nedgangstider som den vi har på nuværende tidspunkt, hvor gennemsnitsindkomsten i samfundet falder.” Kære Ellen: Prøv at slå op, hvad ”median” er (den midterste værdi i en række opstillet efter størrelse). Hvad sker der med størrelsen på medianindkomsten i op- og nedgangstider? Ikke noget særligt, for der er nemlig rigtig mange, hvis indkomst ligger tæt på medianen. I modsætning hertil vil middelværdien (gennemsnittet, som du tror der er tale om) typisk flytte sig en del. Medianen som udgangspunkt er altså velegnet til at sige noget om, fattigdom uafhængigt af konjunkturer. Men derudover skal du selvfølgelig huske at i høj- og lavkonjunkturer sker der også noget med priser, forbrugsmønstre osv. Beklager, men hvis du vil diskutere økonomi, så må du nok sætte dig ind i det. Det øvrige du skriver om gældsætning osv. er også forkert: Folk får ikke lov at gældsætte sig ud over hvad deres indkomst kan bære, så indkomst er stadig den bedste indikator.

Det undrer mig bare at du fokuserer på økonomi, når du tilsyneladende mener at økonomi ikke er relevant i en definition af fattigdom (og når dine argumenter ikke hænger økonomisk sammen). Måske er det logikken der mangler?

”(...) så mener oppositionen, at alle mennesker, der har lidt penge på lommen lever et helt uproblematisk liv (...)” Er det noget du kan dokumentere eller er det bare endnu en stråmands-løgn, at oppositionen skulle mene sådan?

”Men der er væsensforskel på, om vi taler om den studerende, der i en periode har en lav indkomst.” Ja. Har du overhovedet læst hvad AE og CASA skriver om emnet, eller gætter du bare? Dit argument er ikke modargument mod indikatoren, da alle er enige om at frasortere studerende. Midlertidigt arbejdsløse vil jo blive frasorteret automatisk ...

”[Andre former for fattigdom, fx] store problemer med et langvarigt stof – eller alkoholforbrug, der er på vej ud i en socialderoute.” Det er metaforik! Det er klart at der findes andre sociale problemer end fattigdom. Men det er da ikke en undskyldning for ikke at afdække fattigdomsproblemet i sig selv.

”En medianmodel vil aldrig kunne hjælpe disse mennesker (...)” – Nej, det ville godt nok være en revolution, hvis en målemetode kunne afhjælpe folks problemer. Her er en nyhed: Ingen målemetode, som regeringens syltekrukke kan finde på, vil kunne hjælpe ”disse mennesker”. Så hvad så, Ellen?

Generelt er det uværdigt for en ordfører at ty til så åbenlyse og primitive manipulationsforsøg som at skyde modstanderen latterlige synspunkter i skoene og at begynde at tale om alle mulige andre forhold, end det sagen drejer sig om. At du så heller ikke har forstået din modparts argument, fordi du ikke har sat dig ind i hvad den går ud på, det er vel bare inkompetent?

Af Thorkild Nordahl 14:20 8. MAR

"Oppositionen på den anden side mener ikke, at regeringen ikke tager fattigdomsproblemet alvorligt, fordi vi ikke vil lave en definition..."

Sikke en gang gudsjammerligt usandt politikerlyrik.
Oppositionen har i årevis forsøgt at råbe regeringen op på dette område, men intet er der sket.
Når Tranen ikke har evner så må hun spinne...

Af KW 14:29 8. MAR

@David Metz - Godt indlæg.
ETN - Trist at se at du stadig er ordfører for nogetsomhelst med det niveau du lægger for dagen.

Af Niklas 15:29 8. MAR

Jeg tror nu nok at oppositionen tager fattigdom alvorligt, det er jo ikke dem som giver store skattelettelser til de mest velhavende mennesker og små til dem som er mest velhavende.

Jeg kan ikke se at det er oppositionen der er noget galt med. I de otte år VKO været ved magten er der kun kommet flere fattige i Danmark og der kom også flere før finanskrisen. Jeg kunne huske at for to år siden meldte man ud at flere havde brug for hjælp og Frelsens Hær havde svært ved at skrabe nok penge sammen, så alle kunne den hjælp som de havde behov for juleaften.

Måske skulle regeringen kigge nærmere på dem selv i stedet for at sige at de har løsningen og mene at oppositionen ikke har den?

Af Søren Gytz Olesen 15:31 8. MAR

Man må undre sig over den harakiri-færd ETN er ude på konstant. Gad vide om ETNtror på sit eget projekt eller blot er fyldt med en uregerlig illusio? Det handler om at den borgerligere regering gennem snart 10 år har skabt et samfund hvor man bevidst fremmer økonomisk ulighed og dermed også social og kulturel ulighed. Vi har ikke brug for at måle mere på udbredelse af fattigdom, men om at undgå den.

Af N. F. Samo 20:52 8. MAR

@David M: Spændende pointe. Jeg undrer mig nu mere konceptuelt over hvordan man kan definere en relativt fattigdomsgrænse og hvad anvendeligheden af en sådan vil være. Jeg er da også indebrændt over, at jeg ikke tjener det samme som Christian Dyvig, men det kan næppe betragtes som et udtryk for fattigdom i sig selv. Hvis det man de fact ønsker at opnå er en gini-koefficient på 0, så sig det som det er: ren politisk ideologi, som man kan være enig eller uenig i.

Af radioilluminati.com 22:56 8. MAR

Jeg talte med en fra Kina om frihed og demokrati. Vi blev enige om at kineserne er mere frie end i vesten.

Grunden er, at dem der tror de er frie uden at være det, er mindre frie fordi de lever i en illusion. Et usynligt fængsel man ikke kan komme ud af før man acceptere at man er slave og manipuleret.

Kineseren ved godt at medierne er styret og fyldt med propaganda samt at 1 parti systemet er diktatur.

I Danmark har vi en masse partier at vælge i mellem men efter valget har de en kedelig tendens til at klynge sig sammen i 2 blokke. Rød og blå. Den røde blok kræver flere skatter, mere kontrol med befolkningen for at sikre trygheden og flere ansatte i staten.

Den blå blok ønsker højere straffe, mere kontrol og big brother, krige, hårde besparelser for de svageste og forkrøbler den velfærd vi betaler næsten 80% i skat for, hvis man medregner alle de skjule skatter som inflasion, grønne afgifter og moms.

Vi har også en masse medier der igen enten er røde eller blå, men når det kommer til stykket fylder de os med en falsk virkelighed(propaganda) og tager aldrig fat i de virkelige skandaler, som når du søger på google efter "fall of the republic","terrorstorm dansk","naomi wolf end of america","money as debt","money masters

Gør som mig drop medierne og valget!

Af radioilluminati.com 23:16 8. MAR

Jeg talte med en fra Kina om frihed og demokrati. Vi blev enige om at kineserne er mere frie end i vesten.

Grunden er, at dem der tror de er frie uden at være det, er mindre frie fordi de lever i en illusion. Et usynligt fængsel man ikke kan komme ud af før man acceptere at man er slave og manipuleret.

Kineseren ved godt at medierne er styret og fyldt med propaganda samt at 1 parti systemet er diktatur.

I Danmark har vi en masse partier at vælge i mellem men efter valget har de en kedelig tendens til at klynge sig sammen i 2 blokke. Rød og blå. Den røde blok kræver flere skatter, mere kontrol med befolkningen for at sikre trygheden og flere ansatte i staten.

Den blå blok ønsker højere straffe, mere kontrol og big brother, krige, hårde besparelser for de svageste og forkrøbler den velfærd vi betaler næsten 80% i skat for, hvis man medregner alle de skjule skatter som inflasion, grønne afgifter og moms.

Vi har også en masse medier der igen enten er røde eller blå, men når det kommer til stykket fylder de os med en falsk virkelighed(propaganda) og tager aldrig fat i de virkelige skandaler, som når du søger på google efter "fall of the republic","terrorstorm dansk","naomi wolf end of america","money as debt","money masters

Ligegyldigt hvilke parti du stemmer på, stemmer du på den næste spin-diktator der undertrykker dig og dine landsmænd mere end de er i forvejen.

Gør som mig drop medierne og valget!

Af L Morriello 09:24 9. MAR

Kære Ellen Trane Nørby,

Blander du ikke fugl og fisk når du i flæng bruger udtrykkene median og gennemsnit, to meget forskellige begreber. To vidt forskellige udregningsmodeller. Og derfor også resultater.

Ved gennemsnitsindkomsten tager man højeste samtlige indkomster og lægger dem alle sammen og dividere med lige så mange igen.

Ved medianindkomsten lader man samtlige indkomstgrupper være repræsenteret af et enkelt tal, lad os sige 37 indkomstgrupper, og lægger de 37 tal sammen og dividere igen med 37.

Du må beslutte dig for om du vil bruge den ene eller den anden model. Og faktum er at har man knap nok til at overleve fysisk for så er der simpelthen ingen ressourcer tilovers til at komme videre for, så selvom regeringen gerne vil benægte det så starter fattigdommen i økonomien hos den enkelte.

Af Pia E Larsen 10:42 9. MAR

Det er jo trist at læse, hvor mange der ikke kender til virkeligheden.
Selv Politikkere, der ovenikøbet bryster sig af titlen som " velfærdsordfører"?
Nej, virkeligheden er, at over 50.000 mennesker lever i dyb fattigdom, mister bolig, har IKKE råd til mad, medicin o.lign.
De syge/tilskadekomne, der bliver frataget sygedagpenge, hensat på kontanthjælp eller ægtefælleforsørgelse.
Her taler vi om mennesker, der aldrig bliver istand til at genindtræde på det ordinære arbejdsmarked.
Men, sjovt nok, bliver de indsat i kontanthjælpssystemet, til netop at kunne.
Hvorfor, jo, for når kommunerene ikke vil tage resultater for lægeerklæringer, og arbejdsprøvninger for gode vare, fastholder kommunerne, at man ikke er afklaret, og så starter møllen forfra.
Når man så skal have hjælp, til medicin, kørsel, behandling/træning kan de med god begrundelse, bakket op af Statsforvaltningen(som regeringen jo har ansvaret for)påpege, at man bare kan tage arbejde.
Man kan således ikke få hjælp, under den Sociale lovgivning.
Regeringen har også meget passende til situationen, sørget for, at man IKKE kan påklage dette faktum, ej heller arbejdsdirktoratet, tager sig af den slags.
Her er det så at over 50.000 er havnet mellem 2 stole. De er syge/tilskadekomne på kontanthjælp, og kan intet stille op, for at ændre det faktum.
Og reageringen, og ligesindet kan postulere, at man bare kan tage et arbejde?
Selvsagt, er det regeringen, der ser i gennem fingre med, at kommunerne bruger dette til at hive ekstra penge til den slunkne kommunekasse.
Det er derimod, os alle der betaler igennem skatten. Til hvad, arbejdsprøvninger, lægeerklæringer i det uendelige, selvsagt, refunderet 100%, af staten, når det bare er for at få den syge/tilskadekomne tilbage til ordinært arbejdePris, arbejdsprøvning, tæt på 100.000kr. Lægeerklæring mellem 6.000-10.000kr.
Derudover hiver kommunerne en merindtægt hjem på ca. 2.300.000kr pr mdr.for 500 syge borgere på kontanthjælp.

Af Jens Nielsen 12:04 9. MAR

Fattigdom som en relativ størrelse udregnet på baggrund af en gennemsnitsindkomst giver igen mening. Kun den stund at man frustreres over ikke at have den samme mængde penge som naboen og derfor ønsker del i dennes mængde.

Skulle jeg med øjeblikkelig virkning modtage en månedlig lønstigning på 10 milliard kroner (ganske usandsynligt naturligvis), ville denne lønstigning alene generere flere "fattige" idet den flere ville ryge under grænsen med det nye, højere, gennemsnit.
Lige præcis derfor er begrebet relativ fattigdom et pjattebegreb!

Reel fattigdom kan vi tale om og her kun og mennesker der vitterligt ikke har råd til dagen og vejen!! - og ikke bare om folk, som har fint råd, men tjener mindre end andre og deraf muligvis er missundelige.

"Du" eller samfundet bliver ikke fattigere af at andre tjener mere end du selv.

Af A N 12:19 9. MAR

Højrefløjens hovedproblem med fattigdom skyldes deres snobberi, der gør dem (for) uvillige til overhovedet at ville beskæftige sig med fattigdomsproblematikken, de er for fine, for snobbede, for overmenneskelige og narcissistisk selvfede til at beskæftige sig med fattige mennesker i det hele taget og vil slet ikke høre om fattigdom. Venstrefløjens problem med fattigdommen har Ellen Trane Nørby jo beskrevet - men hendes synspunkt lød bare mere plausibelt for otte år siden! I dag virker højrefløjens tarvelige snobberi og modvilje mod at få fattigdoms-snavs på deres rige fingerspidser mere markant, fordi problemet med fattigdom er vokset gennem otte år!

Der er forskel på at være borgerlig og 'borgerlig'. Måske er ETN borgerlig og ikke for snobbet-fin (’borgerlig’) til at kunne beskæftige sig med fattige mennesker overhovedet. ETN tager dog fejl i sit synspunkt i, at det er paradoksalt, at fattigdommen ifølge venstrefløjens synspunkt vokser i opgangstider. Det er bare sådan, fordi fattigdommen er relativ, mens nøden er absolut. Nød er mangel på mad og tøj, mens fattigdommen er ydmygelse på grund af manglende muligheder for for eksempel at kunne vinde sin ret. Er man fattig kan man for eksempel ikke lægge sag an ved en domstol og vinde sin ret, man kan ikke købe sig til nødvendig lægehjælp (eller ekstra hjælp til mentale lidelser der kræver ekspertbehandling mere end blot diagnosticering og pille-udskrivning hos en psykiater, Danmark yder nemlig som hovedregel absolut ingen hjælp til, skal jeg hilse og sige, til ekstra udgifter til eksperthjælp ved behandling for mentale lidelser), og så ender man hos en sagsbehandler, man ikke kan gøre sig hævde over for. Det er denne ydmygende situation, denne 'berøvelse af livet selv', der er fattigdommens kendetegn, og ETN forstår det nok ikke, men hvis hun virkelig er borgerlig og ikke 'borgerlig' (tarveligt-snobbet og narcissistisk ignorant-nedladende over for fattige i det hele taget), så er der måske håb!

Selv tror jeg på, at fattigdommens problematik kan ikke løses af den ene af de to fløje alene. Der skal lidt af et mirakel til - kun hvis borgerlige a la Palle Simonsen-typer kan overmagte tarvelige 'borgerlige' snobber og indgå fornuftige kompromiser med kompromissøgende politikere fra den såkaldte venstrefløj og fagforeningerne i et barmhjertigt og usnobbet øjeblik og kan finde sammen, kan der opstå en tilstand, hvor det vil være muligt både at finde (ekstra) financiering (og den ER altså nødvendig!) OG finde måder at bruge dem på med en intelligent og barmhjertig lovgivning, så pengene rent faktisk kommer de fattige, de handikappede, de socialt mentalt lidende osv., til reel hjælp - og ej opsluges af sagsbehandlere og deres lede bureaukrati, der virker som om mennesker med for eksempel handikap er til for sagsbehandlernes skyld og ikke omvendt.

Af M. 13:53 9. MAR

Medianmodellen er i smuk overenstemmelse med oppositionens politiske overbevisning. Som de misundelsesbaserede partier de er, interesserer de sig mere for, at ingen har mere end andre uanset arbejdsindsats og samfundsgavn (såkaldt lighed), end de interesserer sig for hvordan og af hvem samfundskagen produceres. Deres vision har vi allerede set ført ud i sin konsekvens over flere generationer i de socialistiske lande, hvor det i lighedens navn lykkedes at forarme hele samfundet. Skal Danmark gennem samme tur?

Af Thomsen 14:53 9. MAR

Er Ellens blog et forsøg på bedrag eller selvbedrag??

Af Jonas Jensen 16:16 9. MAR

Hvad i himlens navn sker der for Ellen Trane Nørby? Du godeste Gud – mage til arrogance og foragt for mennesket skal man lede længe efter. Der findes ingen længere med sansers
fulde fem, der stemmer på Venstre (længere) hverken bybo eller landbo. Men altså det skal ikke afholde Venstre at kalde dette for borgerlig anstændighed, men hvor er det patetisk at have sådan en tilgang til fattigdom det siger mere om afsender snarere end budskab.

Af Michael 16:23 9. MAR

Jeg er helt sikker på at oppositionen gerne vil være med til at bekæmpe fattigdom.

Afskaf starthjælpen.

Vil Regeringen? Nej, det tænkte jeg nok!

Af Jonas Jensen 16:27 9. MAR

I denne artikel er det mit klare indtryk, at Ellen Trane Nørby laver selvmål ditto med Karen Ellemanns udtalelser i forbindelse med hjælpepakke til fattigfolk, og alt dette er ubestridelig medvirkende til, at regering ikke bliver genvalgt – det skal i have stort tak for! Bliv endelig ved på denne måde :-D

Af vagn 17:04 9. MAR

Tænk at ETN forventer at blive taget alvorligt, og så efter den snik snak. ETN, det er altså dig og dine venner der har regeringsmagten, ikke oppositionen vel. Bliver man syg ønsker man vel ikke at blive målt, men behandlet. Tja, du behøver såmæn ikke gøre dine krumspring, vi kender da godt Venstres politik og hensigter, dert står jo i jeres partiprogram. Og fattigdom har Venstre altid ment er den enkeltes eget problev, ellers på fattiggården og der er mange måder at være på fattiggården på. Selvfølgelig er der forskel på Venstre og Sosialdemokratiet`s politik, ellers ville der jo ikke være to partier, vi mennesker er forskellige. Og hvor Venstre gjore nar af Anker Jørgensen, han var jo KUN arbejdsmand og undersåtter griner man af, men jeg tvivler på ETN aner ret meget om forholdene for medlemmerne af 3F...

Af vagn 17:17 9. MAR

Hvad mener ETN bør være minimumsindtægt, hvad bør den enkelte have til rådighed i 2010, bør man have råd til internet, hvad bør der minimum være råd til for den enlige og for samboende. Dette ville måske give mere mening at tale sammen om. Regeringen forventer jo alle kontakter myndigheder via nettet. Virkeligheden har jo flyttet sig ret så meget i en menneskealder, vore forældres liv var jo en anden end vores liv, med mindre man er af millionærfamilie måske, som Lene siger at dem skal vi have flere af, resten har vi så ikke brug for, dem postes der bare penge i...

Af J J P 22:06 9. MAR

Tilbage i 1994 udtalte den franske parlamentariker James Goldsmith, at vi nu igennem mange år havde bekæmpet fattigdom og slum, men det bliver værre og værre. Noget må således være forkert ved vort vestlige samfund.

Af Gerald B. 04:13 10. MAR

Ud fra devisen: Gå ALDRIG tilbage til en fuser - kommenterer Ellen Trane ALDRIG sine blogindlæg.

Af Jonas Jensen 09:15 10. MAR

Med Ellen Trane Nørby ansvarsforflygtigelse er det snarere misbrug af ordførerskab, endvidere legitimering af regerings ridefoged-politik og ikke mindst positionsring for de tilbageværende prosalyttere. Der er efterhånden ikke meget regering kan undlade at gøre med fattigdoms problemet, dog mangles newspeak for fattig, eksempelvis termen 'lavindkomst' eller'ressource-svag' eller 'selvrealisering', men denne gang kan befolkning gennemskue disse fupnumre. Man kan som bekendt snyde befolkning én til to gange, imidlertid ikke tredje gang. Og regering har opbrugt sin newspeak-kvote.

Af Jonas Jensen 10:00 10. MAR

Kære Ellen Trane Nørby der er ikke meget hjælp og trøst at hente på denne blog. Faktisk er er ingen debattører der kan genkende din beskrivelse af virkeligheden. Jeg kan varmt anbefale dig realitets-tjek – vågn dog op – kom i kampen.

Af Jonas Jensen 10:25 10. MAR

@Gerald B
Når man har en dårlig sag, undlader regering mestendels at svare. Regering gør i høj grad brug af denne fremgangsmåde og endvidere har de også hang til at fordreje dette og hint. Gerald nu må vi se, om vi kan lokke Ellen Trane Nørby på banen :-)

Af Henryka Magdalena Andersen 12:04 10. MAR

Ankestyrelsens fattigdomsgrænse!!!!


Jeg er en brøk-førtidspensionist og min verden faldt sammen den dag jeg fik konstateret brystkræft. På en dag min indtægt fald sammen fra ca. 13.000 kr. til 6.500 kr. da jeg blev tilkendt brøk-førtidspension. Det lykkedes mig på trods alt , at være i livet endnu og kæmpe for at blive behandledt på lige fod med her boende danske borgere , som aldrig har benyttet sig af fribevægelighed inden for EU. Har siden da kæmpet om anstændigt supplement til førtidspension, således , at jeg kunne bevære den sam levestandart, jeg havde, når jeg blev syg. Desværre , jeg fik kun tillægget til pension , således at min rådighedsbeløbet må være kun 3.100 kr. om måneden , efter jeg har betalt alle nødvendige udgifter som husleje , el, varme ,osv. Det har bestæmt Ankestyrelse i sin afgørelse A-22-07.

Den sam beløbet får de kriminelle som sider i fængsel , bare de ville gå på arbejde mens de afsoner sin straf.

Man må vel sige , at Ankestyrelse har faktisk sat Fattigdomsgrænse som er gældende kun for brøkpensionister , den eneste af samfundsgrupper som lever i skjult og er fejet under gulvtæppe. Hvornår Danske Myndigheder vil tale åben om problemet og jeg vill spørge Ellen Trane Nørby , om hun kender til den fattigdom, som blev "opmålet " af Ankestyrelse i forhold til brøkpensionister.

Jeg mener at det er på tide at man skal rydde bord og tager fat i problemet som vedrører 30.000 mennesker i stedet for at tie det ihjel.
H.M.Andersen

Af Dennis Hansen 12:49 10. MAR

Ja, regeringen gør et godt stykke arbejde mod fattigdom, der går ihvertfald længe før direktørene bliver fattige.

Jeres skattelettelser har været så skæve, og generelt skadelige for Danmark, føj. Glæder mig til i bliver vippet af pinden.

Af Morten Ørum 13:03 10. MAR

Man må le når den slags kommer ud af munden på Ellen Trane Nørby.

Af Jonas Jensen 16:29 10. MAR

Egentlig er denne blok-indlæg ikke andet en række udokumenteret påstande uden kilde. Endvidere ville det være god stil at deltage i sin egen blok det giver ikke mening at skrive monolog uagtet 49 kommentarer. Ellen Trane Nørby, hvad vi os? – det er vel og mærke tre dage siden du skrev dette dog uden svar.

Af Jonas Jensen 18:59 10. MAR

Ret beset er blogindlæg ikke andet end rigid ideologisk stillingtagen, idiosynkrasi mod fattige mennesker og ikke mindst fordomme om selvsamme.

Ellen Trane Nørby, du har et massivt forklaringsproblem. Du skylder læsere en forklaring, dokumentation og kilde.

Af Marianne Christensen 22:26 10. MAR

Så lang tid I sætter en CEPOS Lakaj - en kjær af en art- ind som socialminister - og har haft en anden Kjer (Hansen), der er mildest talt berygtet for at prise ulighed- synes jeg i skulle holde offentlig bodsgang.
I er ikke troværdige. Jeg ville have haft jer mere kær hvis i havde valgt en socialminister med noget som lignede et hjerte, der banker for samfundets svageste. Forhåbentlig ryger hele CEPOSslænget (V;K;O;R) ved næste valg.

Af christensen 23:41 10. MAR

Mit svar: Et klart "nej". Disse "pollit abekatte", har endnu ikke forstået "slagets gang", og bliver derfor nok også taberne.

Tiden sletter alle spor, er ikke længere sandhed, "internettet" gæmmer mere som du tror.

Hilsen

Georg

Af aamc 09:29 11. MAR

Utroligt, men det er jo nok faren i det hele, tænk at man kan tro på sådanne holdninger som Ellen. På den anden side, kan man overbevise sig selv om at tingene er sådan, så kan man jo selvfølgelig med god samvittighed fortsætte med at ødelægge velfærdssamfundet. Studerende fattige?`Der er no nok ikke meget at gøre med, hvis ikke man har nogen forældre, som kan støtte økonomie kraftig, hvilket nogen jo har og har haft?
Så kan man jo sige, at vi har et godt uddannelsessystem i DK, ja, enig, men den er ikke opstået i Ellen T's tid.
Lad os få det valg, og håbe folk kan huske hvad VKO står for.
Ulighed skaber dynamik? Vend den, grådighed skaber fattigdom. Skal folk have formuer med i graven. Hvis verdens goder blev fordelt mere retfærdig, så ville der kunne undgås mange problemer. Ikke, at folk som yder ekstra ikke kan få ekstra, nej problemet er overvurdering af egen værdi, og dermed alt for stor grådighed.
Giv opposiotionen chancen inden det er for sent.

Af K.T. 10:12 11. MAR

Vil regeringen som har skabt fattigdom afskaffe tilstanden? Spørg ikke hvad andre vil gør, men gør det selv Ellen Trane Nørby og din regering som er ansvarlige for fattigdommen/uligheden i DK. Din indlæg er hult og plat. Du udøver falsk spil/spin for de dumme. Håber at jeres tid er snart forbi for de dumme vælgere kan mærke jeres politik som rammer dem nu med fuld kraft mens I har fyld jeres lommer af alles sure tjente penge. Og bliv ved at samarbejde med DF for så forlader flere opvågnede vælgere og politikere fra dette "demokratiske" parti dem, for man kan lyve for sine vælgere men det er et begrænset tid

Af Hanne Larsen 15:03 11. MAR

Ja kære ETN. Det tror jeg godt at de vil. Men vi er nødt til at starte ud fra et fælles udgangspunkt. Må jeg foreslå en officiel fattigdomsgraænse? En der er hyppigt anvendt og bredt accepteret? Jeg skulle mene, at FN ligger inde med én?

Af HBW 16:37 11. MAR

Du skuffer Ellen T. N. Borgmesteren i Brønderslev har haft jobbet siden januar, og familien har boet der ca. et halvt år, men kommer fra en venstrekommune, her blev problemet heller ikke løst. Hvorfor ikke ?
Uligheden er steget under jer, det er FAKTA. og dit nedværdigende sprog om oppositionens politik på området, befordrer ikke til et samarbejde om problemet. Du skuffer.

Af j nielsen 00:22 12. MAR

@ Jens Nielsen 12:04 9. MAR

Du har ikke forstået hvad median er. Det er den indkomst hvor halvdelen tjener mere, og halvdelen tjener mindre. Din lønstigning på ti milliarder betyder præcis 0 for median-indkomsten. For du er kun én person, og du tjente mere end medianen i forvejen. Fordel de ti mia. ud på 100.000 fattigrøve som får 100.000 hver - så begynder det at kunne mærkes.

Af Chr. Jensen 10:02 12. MAR

Sikken masse ævl fra læsere om, at den borgerlige regering har øget fattigdommen. Alle har fået flere penge mellem hænderne - det er et fakta. Årsagen til, at fattigdommen PÅ PAPIRET er øget, er at man benytter en beregningsmetode, hvor fattigdomsgrænsen stiger år for år, efterhånden som folk får flere penge mellem hænderne. Du kan altså være "rig" et år og være "fattig" ddet næste, selv om din indtægt faktisk er vokset - fordi fattigdomsgrænsen er hævet. Man sammenligner faktisk antallet af fattige et år med en lav fattigdomsgrænse med antallet af fattige et år med en høj fattigdomsgrænse. Dette er naturligvis misvisende. I realiteten har alle fået flere penge mellem hænderne, uanset om man kalder dem "fattige" eller ej. Så dem, der sviner Ellen Trane Nørby til for at være med til at øge fattigdommen, aner ikke hvad de ævler om og burde sætte sig ind i tallene først i stedet for bare bevidstløst at tro på venstrefløjens løgne.

Af Peter Andersen 10:23 12. MAR

@ j nielsen

Du skriver:
Fordel de 100000 ud på 100000 fattige - så begynder det, at kunne mærkes.

Men i opgangstider kan man jo sagtens forestille sig, at 100000 rige bliver 100000 kr. rigere. Det gør vel ikke de fattige fatigere.

Eller er det bare mig, der har misforstået noget.

Man skal vel også huske på, at der finder en international fininskrise sted, som har skabt arbejdsløshed overalt - mig selv inklusiv. Så fri os lige for forsimplinger. En der kan klare sig for lidt, skal vel ikke ligefrem have stoppet hjælp ned i halsen ligesom man må kigge på hvorfor den enkelte er, eller føler sig fattig. Det tror jeg også oppositionen mener, men hvorfor er det galt hvis regeringen mener det samme?!

Af Karsten Hansen 11:12 12. MAR

Det er jo liberalisme,s drøm!
Flere fattige,så kan vi presses i løn.
Flere østarbejder=er ligmed flere arbejdsløse Dansker.
Vi mangler hænder skreg i(hjorten).
Og nu skal vi tro, at venstre bekymre sig for de dårligst stillede?
De har simpelthen intet at byde på,ud over at tømme fælleskassen!

Af christina jacobsen 12:26 12. MAR

At venstre retorisk konstruerer et samfunds billede af- i dette tilfælde- at den gerne vil mindske fattigdommen og samtidig spørger kritisk til oppositionen om den vil være med, er helt efter den drejebog venstre har kørt længe. venstrekonstruktionen af virkeligheden har længe været fatamorgana- retorik. Det viser den politik de i praksis lovgiver efter...og der kunne skrives uendelige sider på nettet om emnet: privatisering af hospitaler, fyring af sundhedspersonale på offentlige sygehuse. dong's prisstigninger på el, skattelettelser til de rigeste, ingen offentlige investeringer, der kunne give beskæftigelse og tage ansvaret på sig for at løse samfundsopgaver, familier med børn der sættes på gaden med voldsom stigning, herberger for hjemløse der forbydes at hjælpe udenlandske fattige i dk - altså også den ikke-økonomiske fattigdom, politioprustning - ca 15 mia? til at sikre cop15 mod klimavold- samtidig med at forbruger og konkurrence mentalitet i tråd med venstres politik volder miljøet hæmningsløst - .....loft for kontanthjælpsmodtagere, starthjælp der er et usselt udtryk for økonomisk diskrimination, tiggere på gaden, beskæftigelsespisk uden rettigheder til at være sygemeldt, finanskrise skabt af finansverdens "statskup" i USA (se Michael Moores nye film) der også er i tråd med venstres politik som giver muligheden for at det kan ske...vi skal ikke betale en kroner for deres krise, fattige har betalt så rigeligt de seneste år med VKO!!! og oppositionen har forsøgt at holde balancen mellem vanvids politik og virkelighed uden mulighed for reel indflydelse

Af jan andersen 16:22 12. MAR

"Vi gør ditten og vi gør datten" imens breder fattigdommen med lynets hast blandt samfundets svageste - Denne regering soler sig ved ulighed og nød - varmer sig ved selvgodheden mens flere og flere må sove på gaden, flere og flere smides ud af deres lejlilgheder, flere og flere får slukket for el - Jeg har fået nok!

'Det er svært ikke at skrive satire'- men når de (VKO) selv gør det, må vi applaudere. I indfører starthjælpen og nedsætter kontanthjælpen og sir' så at oppositionen tøver med at ville afskaffe fattigdommen. Socialdemokratiet har siden fortrudt sin tilslutning, men I fastholder at det skal kunne betale sig at tjene penge. Bolden ligger dermed på blås banehalvdel og ikke på røds.

Altså lidt som S.Auken i en anden sammenhæng: 'først pisser de på os og så siger de vi lugter'.

Selvfølgelig skal enlige mødre have mere hjælp. De er dog med til at sætte en ny generation i verden uden hvilken selv liberalisterne må gi' fortabt. Vi savner moderne politikere til en ny tid. Politikere der ikke putter budskaber i lommen på os - for nu at citere F.Stjernfelt.

Om jeg som læser har læst ETN's indlæg. Nej da. Spørgsmålet, hun stiller, er retorisk og et sådant kalder ikke på svar. Det er svaret.

Af Markus Lund 20:36 12. MAR

Så afskaf dog den kapitalisme, hvis I vil af med fattigdommen. Kortere kan det ikke siges. Ikke noget med regulering eller tvangsmæssig økonomisk omfordeling. Kapitalismen skaber uligheden, kapitalisme ER ulighed. Skal man bekæmpe fattigdommen må man derfor gå efter strukturerne og ikke symptomerne, som man fx gør ved at yde nødhjælp og u-landsbistand til fattige lande.

Af j nielsen 02:07 13. MAR

@Peter Andersen

"Men i opgangstider kan man jo sagtens forestille sig, at 100000 rige bliver 100000 kr. rigere. Det gør vel ikke de fattige fatigere."

Det gør det nemlig ikke nej, når man anvender median-indkomsten. Præcist hvor rige de rige er, har ingen betydning. Du kan stikke dem en ekstra million hver, medianen er uændret - det er antallet af fattige også. Det er et meget robust mål, og netop derfor er det så uforståeligt at man ikke vil anvende det.

Af J J P 09:37 15. MAR

Den franske parlamentariker James Goldsmith blev i 1994 interviewed omkring bl.a. fattigdom. Han siger, at vi nu gennem mange år har arbejdet bevidst på at reducere fattigdom, samtidig er fattigdom blevet et større og større problem i de såkaldte demokratiske lande. Der er noget vi gør fuldstændig forkert.

Hvis vi tager lille Danmark, så oplever vi dagligt, at regeringen/systemet går tættere og tættere på privatpersonen/privatsfæren. Regeringen/systemet ønsker at gøre os mere og mere afhængig af systemet. Man arbejder på en umyndiggørelse af det enkelte individ.

Man fylder f.eks. mere og mere kemi i vores mad, samtidig skal vi "tages ved hånden" i forbindelse med valg at fødevarer. Det skal være muligt at læse alt på "pakken", således at vi ikke gør noget forkert.

Dem af os, der ikke kan navigere i alle regler og krav bliver fattige. Alle dem, der ikke ønsker at leve efter alle de regler, der bliver udstukket af regering og folketing, bliver tabt/fattige.

Vi lever i et samfund, hvor regler og love tager mere og mere fra privatsfæren. Vi støder daglig imod reglerne.

Vi opbygger et samfund, hvor vi betaler mere og mere til det offentlige/systemet og fralægger os ansvar. Politikerne/regeringen/folketinget overtager med glæde dette ansvar for samtidig at beklage sig over, at mennesker bliver mere og mere uselvstændige.

Af Jan J 10:29 15. MAR

Venstre - bekæmpe fattigdom! Ha Ha... Venstre har aldrig nogensinde haft interesse for fattige. Heller ikke nu. Når venstre holder deres møder er det med garanti ikke fattige der tales om. Kun at det er selvforskyldt. Næh. Det er penge og profit. Og hvordan får JEG noget. Hvordan kommer JEG frem. Historien taler sit klare sprog. Glem ALT om venstre på det felt.

Af Mike 16:54 15. MAR

Jeg tvivler på at regeringen vil gøre noget som helst ved ulighed og fattigdom når Statsministeren ansætter en socialminister fra Cepos....

Af henrik juul nielsen 19:14 15. MAR

vil V?

Af H. Kristensen 06:35 16. MAR

Ulighed vil der altid være, da nogle mennesker er bedre i stand til at få ideer og tanker, der kan skaffe dem indtægter. Det er måske ikke en særlig populær tankegang blandt velhavende akademikere i gode jobs. Men faktisk er der bare nogle mennesker, der kan det der, og deres velstand trækker andre med sig. Den mand, der får de gode ideer og skaber jobs på det, trækker ansatte med opad. Vi får ikke flere mennesker over den fattigdomsgrænse, som oppositionen har defineret, ved at ynke folk, men ved at skabe jobs og dynamik.
Der ligger selvfølgelig nogle jobs i behandler/ynke-systemet, jobs for højtuddannede behandlere, ikke for fattige.
Hvis nogle af pengene, der i dag går til ynke-systemet, blev kanaliseret over i job-skabelse, ville nogle af de, der i dag går arbejdsløse uden følelse af værdi, kunne få job. Men det er hele den kæmpeindustri af sagsbehandlere, psykologer, jobsøgningskonsulenter m.m. som lever af arbejdsløshed og nedgangstider, selvfølgelig ikke interesseret i at ændre på.
Jeg var et af de mennesker, der cyklede ud og ind i projekter, jobtrænings-jobs, gennem de mange år fra 1990 til 2000, og jeg kom ikke over fattigdomsgrænsen, og fik ikke på noget tidspunkt den glæde at blive betragtet som et medlem af samfundet, jeg var bare arbejdsløs og grå guld og ganske overflødig.

Da der i 2000 begyndte at komme skred i samfundet i positiv retning, fik jeg job, og endelig følelsen af at være et respekteret og ønsket menneske, en del af samfundet. Det fik jeg ikke i alle de år, hvor Nyrup, Jelved og Holger dirigerede ynke-systemet, og gang på gang via deres skatter, orlovscirkus og job"skabelses"foranstaltninger bare fik os arbejdsløse trykket længere og længere ned, fordi når deres ideer og skatter ikke skaffede os i arbejde, måtte det væres vores egen skyld, da vi jo var "det grå guld".

Måske er et socialistisk styret samfund godt for nogle, men det er ihvertfald ikke for de nederste i samfundet - det er for de der i forvejen har deres på det tørre, som har job i behandlersystemet, alle de mennesker der lever af andres elendighed, uden selv at skabe værdier, der kan trække samfundet.

Da jeg var ung og naiv, var jeg ræverød og aktiv i fagbevægelse m.m., det ændrede sig efterhånden som jeg kunne se skævhederne og det ulogiske i den socialistiske tankegang, efterhånden som jeg blev ældre og klogere.

Mit hjerte siger en socialistisk regering, min forstand og min pengepung siger "helst ikke i min levetid", jeg har ikke lyst til at se samfundet gå ned igen.

Af Laurids Gyldes Guldregn 11:05 26. MAR

Der er diskrepans mellem, hvad regering siger den vil gøre og hvad den vælger at gøre og dette medfører at regering taber næste valg. Og det i sig selv ganske udmærket :-D

Af Karsten Hansen 15:34 26. MAR

Udueligt spørgsmål,fra liberalisternes menneskefjendtlige parti.
Vil, VENSTRE, være med til at afskaffe Liberalismen,som i den grad har ført en hel verden bag lyset,jeg kender svaret,NEJ,så kan vi jo ikke tage r.ven på jer!
Fødevare til en del af folket,indholdende toksiner og klister,og så,til dem der endnu har råd, noget de kalder økologisk,jo da, vi skal nok kæmpe for at få styr på det i har ødelagt,NÅR I ER VÆK!

Af datura 14:26 28. AUG

I always was interested in this subject and still am, thankyou for posting .

Af Dori Gholson 12:34 19. SEP

Great post. I discover something tougher on various blogs every day. It can be stimulating you just read content through other freelance writers and practice a little from their own store. I’d would rather use some while using content in my weblog whether a person don’t thoughts. Natually I’ll provide you with a link on the web web site. Thanks pertaining to sharing.

Af Kallie Alling 09:42 3. OKT

Thank you, I have recently been searching for information approximately this subject for a while and yours is the best I've came upon till now. But, what concerning the bottom line? Are you positive about the source? <a href="http://www.edwardjonesreviews.com" rel="nofollow">edward jones reviews</A>

Af Janine Blatchley 22:31 12. OKT

Hope to see more posts like this... you are a good blogger!

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Ellen Trane Nørby

Ellen Trane Nørby er politisk ordfører for Venstre.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

31. aug 2010 kl. 07.49

12 minutter er rent bluff

4. aug 2010 kl. 10.37

24 + 4 - ikke på vilkår!

26. mar 2010 kl. 10.39

Fødevarefremtid

Se alle indlæg