Annonce

Amok: Samfundsskyld, medieansvar og forældresvigt?

tekst 54 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Det er statsminister Anders Fogh Rasmussen meget om at pointere, at det i hvert fald ikke er samfundets skyld, når en række unge med indvandrerbaggrund i flere byer er gået amok og har afbrændt biler, containere og skoler.

Hvem er vel også skyld i, at en ung mand sætter ild til en skole? Ja, det er selvfølgelig den eller dem, der udfører og/eller opfordrer til det (medmindre vedkommende skulle være tvunget til det), selvfølgelig ikke »samfundet«. Samfundet er en abstraktion, der hverken kan sætte ild til en bil eller løfte en politistav.

Men noget andet end diskussionen om skyld er motiv og årsag, og her er det nærmest manisk, som regeringen og Dansk Folkeparti panikker, hvis nogen skulle drøfte årsagerne til optøjerne. Der må simpelthen ikke være anden »årsag« til, at nogle indvandrerunge går amok end deres kulturbaggrund eller (manglende) opdragelse, punktum.

Kunne årelang hetz og marginalisering - ikke fra det danske samfund som sådan, men i det danske samfund - være en medvirkende årsagsfaktor?

Nej, vorherrebevares – så gør vi dem til »ofre« for konkrete forhold, og så insinuerer vi jo, at der bl.a. kan være politiske valg og beslutninger, som kunne have undgået eller mildnet de optøjer ved at ændre og mildne forholdene – og dét går ikke!

Du kan bare få et job, og så har du at være lykkelig, disciplineret og taknemlig, færdig.

Derfor vil man nu også straffe de kriminelle unges forældre. Men tror Dansk Folkeparti og regeringen virkelig, at alle familier er overvågningssamfund og politistater en miniature, hvor forældre er 110 procent klar over, hvad deres børn foretager sig? Og hvis de ikke er klar over det, skal de så fremover forhøre deres børn, eventuelt lukke dem inde, for at finde ud af, om de har stukket ild på en skole eller ej? Og hvad hvis børnene ikke lytter efter deres forældre, skal de så straffe deres egne børn? Eller melde dem til politiet?

Ideen er i bedste fald idiotisk. Man forestiller sig en marginaliseret familie, der bliver præsenteret for en regning på en afbrændt bil eller skole, som deres knægt har været med til: At betale ved kasse 1. Det skal nok hjælpe, ikke sandt? Hele indvandrerfamilier, der kriminaliseres, fordi deres søn har været kriminel. Kollektiv straf.

Det vil kun betyde, at den onde cirkel fortsætter, intensiveringen og oprustningen fører selvfølgelig til større frustration, når andre unge ser deres kammerats forældre blive »sat ud«, og lunten bliver kun kortere næste gang. Og næste gang.

Naturligvis er det helt hen i vejret og fuldkommen uacceptabelt at brænde skoler og biler af, men betyder dét, at vi ikke skal prøve på at forstå baggrunden frem for at ty til ren og skær symptombehandling? Den slags sker jo verden over blandt marginaliserede grupper, når oplevelsen af social og poilitisk uretfærdighed eskalerer.

Det sker i USA, når afsløringer af politivold mod sorte kommer for dagens lys, og hele kvarterer raseres. I slipstrømmen plyndres supermarkeder. Der er ingen enkel »logik« mellem, hvad der bliver smadret, og dét, der udløste det, men der er selvfølgelig en sammenhæng.

Årsager og motiver er nødvendigvis sammensatte og mudrede – i et tiår har mennesker med indvandrerbaggrund set sig selv og andre blive fravalgt på arbejdsmarkedet pga. et »forkert« navn. De har stået model til den nye danske nationalsport – hån, spot og latterliggørelse, hvor alle muslimer skal rammes og hånes kollektivt. De er blevet dæmoniseret i den politiske retorik, der ofte vender sig mod muslimer og islam som sådan, ikke kun mod muslimske terrorister og ekstremister. De har stået model til tvivlsomme anklager og retssikkerhedsskred, og de er blevet kastebold i valgkamp efter valgkamp - og så tilhører de den eneste befolkningsgruppe, der skal stå model til, at der findes hele partier og foreninger, hvis primære formål er at fremstille deres ganske tilstedeværelse til en uvelkommen belastning.

De har skullet stå model til, at dusinvis af moskeer, indvandrerforretninger og -klubber er blevet raseret i brandattentater i 1990′erne, uden at én eneste avis eller politiker nogen sinde har kaldt denne racistiske vold for »terror«. Heller ikke de senere års eksempler på racistiske brandattentater får betegnelsen »terror« eller bliver genstand for utallige avisforsider, store tv-debatter og ugelang debat.

Da en indvandrerrestaurant blev bombesprængt for et par år siden i Valby efter racistiske trusselsbreve, nåede det for en gangs skyld enkelte mediers overflade, men der var ingen kø blandt politikerne om at »tage afstand«. Den slags forbigås stort set i tavshed. Igen og igen.

En ung muslim blev stukket ned af racister i Esbjerg for få år siden og svævede i livsfare, og det blev til en mikroskopisk notits i én regionalavis. Det ragede åbenbart medierne en papand. Mens drabet på en italiensk turist på Nørrebro til gengæld fik ugelang mega-eksponering i uger og rejste et ramaskrig (der blev gentaget et år senere i »anledning« af drabet) – fordi det her var et par tyrkere, der stod bag?

En tyrkisk familie fik sit hjem raseret af brand i Nordjylland og overmalet huset med racistiske slagord – det skete kun få dage før den store sag om de påståede mordplaner mod en karikaturtegner fra Jyllands-Posten. Næsten samtlige medier klappede i som en flok blinde østers i den første sag og ryddede spaltekilometer og timelang sendetid dag efter dag om den anden, selv om den første sag kan fremvise det udbrændte hus og de racistiske slagord, hvor den anden ikke er baseret på skyggen af offentligt tilgængelige beviser.

Når unge griber til racistisk vold og brand, er det naturligvis lige så lidt »samfundets skyld«, og årsagskomplekset er ligeledes sammensat. Men den diskussion når vi ikke engang frem til, fordi medier og politikere i så ringe omfang overhovedet registrerer disse episoder.

Ingen afkrævede f.eks. Dansk Folkeparti eller yderligtgående ekstremister på højrefløjen at tage afstand fra en racistisk terrorbrand, men hvis muslimer derimod mistænkes for mordplaner uden bevis, tordner Dansk Folkeparti om, at alle muslimske organisationer skal »tage afstand«.

Jamen, Dansk Folkeparti skal da ikke stå til ansvar for, hvad racister foretager sig af kriminelle gerninger, blot fordi partiet igen og igen har vist sig som magnet for racister, vel? Nej, selvfølgelig skal de ikke det – men alle Danmarks muslimske foreninger skal naturligvis heller ikke stå til ansvar for, hvad yderligtgående muslimer gør.

Stort set ingen medier har overhovedet nævnt den racistiske terrorbrand i Nordjylland, mens vi konstant skal se Westergaards propagandakarikatur som særlig gestus over for Jyllands-Posten. Hvor bliver den særlige gestus af, og hvor er solidariteten over for den tyrkiske familie i Nordjylland?

Dæmoniseringen i Danmark har altovervejende slagside mod muslimer i almindelighed. Det ville aldrig nogen sinde ske, at en lignende propagandakarikatur vendt mod katolikker eller jøder fik denne dækning i Danmark. Der er her tale om konstant eksponering på adskillige avisers hjemmesider i dagevis, i de elektroniske medier igen og igen, i det trykte aviser igen og igen. En lignende propagandakarikatur af paven, Jesus, Buddha eller Moses ville højst blive bragt for syns skyld en sjælden gang i begrænsede dele af pressen, men slet ikke få en sådan dækning og eksponering i Danmark som Westergaards.

Nej, det er ikke »samfundets skyld«, at unge med indvandrerbaggrund brænder skoler af, men alle disse ovenstående faktorer er utvivlsomt dele af årsagskomplekset. Selvfølgelig er det ikke et langt ræsonnement, der ligger bag, når børn og unge går amok, men akkumuleringen af årelang irritation og frustration over konstant at blive erklæret som uønskede tabere og terroraspiranter blandet med alskens personlige og sociale problemstillinger, der eksploderer. Og så selvfølgelig en række medløbere.

Den første gnist var ifølge unge på Nørrebro et tilfælde af politivold, den næste gnist var mediernes kollektive reaktion på de formodede mordplaner, der udartede sig i en kanonisering af en propagandakarikatur og udvisningen af to tunesere uden rettergang.

Leif Randeris, der står bag Indvandrerrådgivningen i Århus, lægger her sagerne sammen:

»Folk føler sig marginaliseret. Der er mange ting igennem de seneste år, i Gellerup i hvert fald, der har gjort, at folk føler sig sat til side«, siger han til politiken.dk.

»Så sker det, at nogen er blevet arresteret for at have planer om at likvidere en af tegnerne og skal udvises uden retssag. Og så blusser det hele op«, lyder forklaringen ifølge Leif Randeris.

Han er kontorleder for det private initiativ ‘Indvandrerrådgivningen’, der har hovedkontor i Århus. Personligt har han arbejdet med integration i 10 år og kender miljøet i Gellerup-parken indgående.

»Der er mange faktorer, der er kommet til gennem de seneste 10 år, der gør, at tingene koger over. For eksempel 24 års-reglen eller ændrede regler for indrejse og så videre«, siger han.

Politiken.dk, 15.2.2008

Efter de første optøjer afviste chefpolitiinspektør i København, Per Larsen, at politiet skulle have medvirket til at fremprovokere situationen: »Det er en absurd teori, for jeg kan ikke se, hvilken interesse vi skulle have i det. Jeg tror, at der er tale om nogle marginaliserede unge, der vil vise fællesskab med marginaliserede unge andre steder i landet, og det gør de så ved at lave bål i gaderne.« (Politiken.dk, 15.2.2008).

Det er klart, at politiet ingen interesse har i det, men det er også klart, at bag dét, der antændte balladen (før sagen om de påståede mordplaner mod Kurt Westergaard), bl.a. lå udførlige påstande om politivold og -chikane ved en konkret episode.

Trods Per Larsens afvisning, vil politiet dog undersøge sagen internt:

Urolighederne skulle have udgangspunkt i betjentes formodede hårde adfærd mod en ældre palæstinenser, som siger, at han i forbindelse med en parkering blev overfaldet verbalt af ordensmagten og efterfølgende blev slået med stav, blev væltet omkuld og slået i hovedet.

»Episoden har været medvirkende til urolighederne på Nørrebro. Han har ikke selv klaget, men vi vil nu selv prøve at undersøge, hvad der er op og ned i sagen«, siger direktør for Københavns Politi Hanne Bech Hansen til politiken.dk.

Politidirektøren har mødtes med et antal unge mennesker »med fingeren på pulsen« fra miljøet ved Blågårds Plads, som blandt andet har givet hende den angiveligt forulempede ældre palæstinensers navn.

»Jeg vil prøve at finde ud af, hvad der er sket. De unge, jeg har talt med, fortæller, at dråben, der fik bægeret til at flyde over, er, at en i forældregenerationen var ude for noget, som de syntes ikke lød rigtigt«, siger Hanne Bech Hansen.

Politiken.dk, 15.1.2008

Ikke mindst integrationskonsulent og medlem af Borgerrepræsentationen for de radikale, Manu Sareen, har skåret igennem og forklaret:

»Det er en gruppe, samfundet har italesat på en meget voldsom måde de sidste ti år. De er blevet omtalt som tabere og som terrorister«, forklarer han om de unges vrede.

»Du og jeg har sammen med resten af samfundet været med til at skabe den her situation«, mener han.

Uroen og brandstiftelserne er ifølge Manu Sareen de unges måde at sige fra på.

»Uroen er deres sprog. Det er det eneste sprog, de har«, mener han.

»De vil ikke pisses på mere«.

Mange unge andengenerationsindvandrere har en følelse af, at danskerne ikke kan lide dem. Det tror Manu Sareen får dem til at føle sig valgt fra.

»Vi kan ikke blive ved med at nedgøre denne gruppe.«

Politiken.dk, 17.2.2008

Summa summarum: Det hele har udartet sig i en ond cirkel, der har år på bagen fra begyndelsen af 1990′erne, og der er ikke nogen enkel ‘rækkefølge’ – man kan nævne i flæng: Brandattentater mod indvandrerklubber, tvangsægteskaber, propagandistisk retorik sammenligner indvandringen med nazistisk besættelse, social marginalisering, kriminelle indvandrerbander, løgnagtig iscenesættelse af Irak-krigen, diskrimination, brosten, hån spot og latterliggørelse, racistisk retorik blandt politifolk, hadefuld retorik blandt unge, vold mod politiet, politivold, ensidig mediedækning – og så videre og så videre.

Hvem kastede den første sten? Hvem begyndte det hele? Hvis bare der var én enkelt faktor, hvis det hele bare var »manglende opdragelse«, ville det hele unægtelig også være så meget lettere. Men nu er det altså kommet til voldsomme optøjer, som vi hidtil ‘kun’ har kendt i stor skala i forbindelse med de vilde gadekampe og brændte biler efter rydningen og nedrivningen af Ungdomshuset på Jagtvej.

Det afgørende er ikke længere, hvem der gik amok med den første brosten eller gik over gevind med en politistav for år tilbage - men hvordan den eksisterende hårdkogte konflikt afdramatiseres - og hvordan nye konfrontationer undgås.

Det sidste, der nytter i den sammenhæng, er at bandlyse enhver snak om årsager og blot ty til mekanisk signalpolitik, der sender regninger til forældre og yderligere forværrer en ond cirkel.


NB: Til nye debattører på denne blog - læs FAQ.


God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 54
Af TANKER 11:49 18. FEB

Barnlig Macho leg

1. Vi har tydeligvis en dybt Infantil Statsminister, der leger macho-lege
Min gode Hr. Fogh - Du er ikke spor mindre umoden i din konfrontationssøgning end de selv samme unge mennesker du er så bedrevidende - offentligt alfaderligt konfronterende og dømmende overfor.
Og DU skulle være den VOKSNE !!!!!!!
For slet ikke at sige Statsminister - Ansvarlig og Statsmand !!!!!
Godt det ikke er mine børn der voksede op med sådan en drenge-far, som dig Hr. Fogh


1. Fogh udtaler med faste blafrende øjne:
»Det er ikke samfundets skyld«
17. feb 19:33 Indland De unge, der laver optøjer, har selv ansvaret. De kan både få uddannelse og arbejde, hvis de ønsker det, siger statsministeren.
Det min gode hr. Fogh er vist et spøgsmål om undvigende ordleg.
Jeg vil heller ikke sige at det er **samfundets skyld** i den oversocialistiske alt undskyldende pædagog-betydning.
MEN jeg ville nok som ansvarlig statsminister sige at - Ja, der er meget mere end bare en udtalelse om at der er job til alle der vil og bla. bla .. bla.
Jeg ville også sige at Ja - vi kan gøre meget somsamfund ved at sørge for at der er fritidsaktiviteter til dem - opbakning til dem … og læs bare det så populære Coaching og Mentor indsats til dem.
Så jo - vi kunne gøre meget som samfund - hvis vi altså ville og i øvrigt havde en ansvarlig - mindre betonhovedet - Statsminister.




Fogh og Co. Er ikke løsningen de er problemernes kilde og forhindringen for at kunne gøre noget som helst i dette land, nemlig at det med den siddende regerings mål og midler, er fuldstændig lige meget hvad andre mener, hvis de mener noget som helst andet end Fogh og Co.

De Har Flertallet - de (mis)bruger det og de ved nøjagtig hvordan de skaber de nødvendige konflikter til at kunne fastholde det.


Hvem truer egentlig hvad og hvem, i dette samfund??

**Statsministeren afviser at se på administrative udvisninger

Ytringsfriheden var truet

Og statsministeren afviste, at der - som nogle eksperter har foreslået - kan nedsættes et ekspertudvalg som i fortrolighed kunne fungere som en ekstra retsinstans.

I det hele taget var ministeren afvisende over for den megen debat om de juridiske spørgsmål.

»Det var en alvorlig sag, hvor en gruppe ville en tegner til livs, og hvor ytringsfriheden var truet,
så det er at vende sagen på hovedet, at den nu kommer til at handle om noget helt andet«.


Det er da LIGE STIK MODSAT - debatterne handler ikke om ytringsfrihed - men Retssikkerhed.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Det er da regeringen og Fogh der IGEN bruger det trick at vende alting på hovedet.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Utroligt at danskerne bare accepterer en mini **Napoleon* som statsminister og en regering der bare tromler alt igennem og afviser alt og alle på sin vej.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Alle disse Bushér og Foghér må skyldes et eller andet primitivt behov for **stærke mænd** og konfronterende **macho adfærd**, der åbenbart er meget dybe i samfundene.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Vi ser det jo også i trafikken - det er åbenbart moderne med den aggressive - Mig og Min ret og Jeg har bestemt og så ad helvede til med Dig - for nu skal jeg gi dig NUL-Tollerance, du, og så én på hatten til Dig - og der er Fogh jo en udmærket rollemodel.


Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Vedr. Bedre trafik-kultur, har jeg da også mange ideer - men problemet er jo at vi er kommet derud hvor, alt for mange af mine medtrafikanter, desværre ER blevet så afstumpede i deres Macho-selvforståelse at jeg ikke vil kunne nå dem til at forstå noget som helst andet end - Bang, bang, bang - Tæsk til dig også!!

Hverken jeg eller andre kan nå nogen af dem.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


ALT vedr. CIA transporter blev også bare AFVIST af Fogh.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Alt vedr. Ulovlig invasion og deltagelse i krig, blev også bare AFVIST af Fogh.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Stigende Uligheder i samfundet og advarende kommuner, sundhedsmedarbejdere, socialmedarbejdere, læger osv.
Bliver også bare AFVIST af Fogh.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!


Klimaforskere og andre kvalificerede blev censuret af Foghs regering og alle tiltag til kritik af det, blev bare afvist af Fogh.

Listen af alle og alt der bare afvises af Fogh er lang, meget , meget lang

Dét ER DA EN - MEGET ALVORLIG SAG!!!! at DET BARE KAN FORTSÆTTE og FORTSÆTTE

Men folket har åbenbart brug for Napoleon og Medierne er sandelig også glade for ham, uanset hvor farligt det er for landets udvikling.

Og så kan jeg og alle andre jo blive ved med, forgæves at tænke hvad som helst - og Fogh kan blive ved med at afvise det hele - folket elsker jo det Macho-fis .....

så selv DET har han formået at gøre til en styrke ...

at JORDE alle andre og det de kommer med, hvad de tænker og kunne tænke sig.

Dét ER DA EN MEGET ALVORLIG SAG!!!!

Af Müller 12:38 18. FEB

Hvis de ude i Vollsmose og Gellerup, eller hvor nu, læste unge Runes linde ordflom, ville de da grine deres røve i laser.
Hvor mange ord kan man bruge på snakke uden om noget så enkelt!
Der har været VINTERFERIE!
De unge har haft masser af tid, og unge mennesker har altid gerne villet have sjov i gaden og lave gale streger.
Selv unge Rune har da, dengang han var endnu yngre, været involveret i noget fyfy.
Jamen det er da skidespændende at brænde biler af. Og skoler. Og børnehaver Osv. Og det er skideflot. Og så se det igen (og igen) på TV!!
Tilmed er forældrene ikke så lidt stolte. Jamen i deres kultur skal rigtige drenge ikke være tøsedrenge, de skal udvise mandighed, mod og selvsikkerhed.
Jamen profeten selv er berømt og beundret for at have været en stor røver og horkarl!
Rigtige drenge brænder da også biler af!

Af Zakaria 12:54 18. FEB

Jeg vil takke hr.Rune Engelbreth Larsen for den flote artikel. Man bliver skuffet, at vores kære statsminiater forsøger at fjerne vores opmærksomhed fra det stort ansvar som ham som den højeste politisk ansvarlige person i vores demokratiske samfund har og efter hans mening må man gør hvad man vil med Under ytringsfrihedens navn til at krænke, trampe og nedtrykke de danske muslimske bebor og de andre muslimer i resten af verden (jeg snakker ikke om dem, der kalder sig muslimer, MEN dem, der er muslimer). I vores statsministers øjne alle er skyldig undtag ham selv, da han hele tiden i løbet af to interview både i TV2 og DR1 ville bevise, at alle er ansvarlig i de sidste forkerte handlinger i samfundet undtag ham selv. Hvornår vil han opføre sig som en ansvarlig statsminister? Han har ikke lært af sin fejl for det der sket for ca. 2 år siden, men vil han gøre det nu? Han fik det højeste antal personligestammer i forbindelse med det sidste valg og med den baggrund kunne man få tvivle, at hvor meget dem, der valgt ham har kendskab i vores samfunds kulturel, globale og mangfoldighedskulturel. Der er bare utroligt, at jeg som et almindelig samfundsbebor både vil og kan finde den rette briller til at på til at følge, forstå og regere bedre end vores kære statsminister!!!!

Af Krarup 12:59 18. FEB

Det er et faktum,at vi udelukkende har problemer med muhammedanske invandere grundet deres sindssyge forhold til deres voldsforherligende religion.Hvor svært kan det være?Der er masser af lande,der har islam som rettesnor eller det der er værre for alle forhold i tilværelsen.Flyt dog derhen!!

Af Rasmussen 13:20 18. FEB

Essensen af den sidste af REL's ulidelige og rablende gale artikler er at alle som udøver vold på en eller anden måde er "marginaliseret" og at det derfor faktisk ikke er deres skyld!! De kriminelle og forældresvigtede elementer på Jagtvej var så også "marginaliseret" - og hvad var grunden mon til det? Det åbner mange perspektiver! Når man i gamle dage gjorde grin med århusianerne og fortalte århushistorier så var århusianerne altså marginaliseret og berettiget til at te sig tosset! Bankrøveren og narkohandleren er vel også "marginaliseret"? Det nye modeord blandt tossede pædagoger som ikke ved de snakker om er "marginalisering"! Det som REL glemmer er at disse såkaldte "marginaliserede" grupper har ytringsfrihed og via fredelig vis kan demonstrere og deltage i enhver debat i samfundet! Det som REL også glemmer er at vi har en lovgivning som vi alle kontraktligt er forpligtet til at overholde om at vi bl.a. ikke må udøve vold mod hinanden eller lave attentplaner mod nogle satiretegnere!

Af Pinnerup 13:25 18. FEB

@David Mettstein
Dit indlæg rammer ved siden af. Runes glimrende indlæg opridser en række årsager til den seneste uges uroligheder, som rækker ud over brandstifterne selv og deres familier.

Det skal nok passe, at der har været meget uro og det skal nok passe, at de er muslimer - men det har intet at sige for eksistensen af disse faktorer. Et udsagn som "alle dine sammenligninger blegner i forhold til hvor meget lort dine muslimske venner har lavet" er et eklatant eksempel på manglende ræsonnering. At der bliver lavet "lort" taler ikke IMOD Runes glimrende pointe, men det kan måske være svært at se, hvis man er i sine affekters vold.

Af Østergaard 13:31 18. FEB

Rune

Du er helt ude i skoven når du kalder en erstatning for ikke at udvise forældreansvar for kollektiv straf.
Ellers er forældreansvar konsekvensløst og dermed et tomt ord.
Når du giver Fogh DF det fulde ansvar for opstanden, må vi hellere udlevere dem England og Frankrig til fornøden straf. De må jo også være årsag til opstandene i Bratfort og Paris.
Sjovt nok er det en bestemt kultur/religion der er årsag alle steder.
Nååh, det er nok en tilfældighed
Carlo

Af Krarup 13:31 18. FEB

Thomas,Århus:Glimrende kommentar!

Af Duer 13:57 18. FEB

Til Thomas (og Kristian)

Det er vel i alles interesse at episoder som i den forløbne uge ikke finder sted. Ved at prøve at afdække hvad *årsagen* til handlingerne er, kan man muligvis (og kun muligvis) sikre at det ikke sker igen. Men afdækningen af årsagerne betyder ikke at man fritager uromagerne for skyld. De skal have deres straf, på den ene eller den anden måde.
Men at tro at man kan straffe sig ud af problemerne er nok optimistisk. Man bør derfor nok gøre begge dele; straffe de personer, der forbryder sig mod loven, og derefter se om vi, uden at give køb på vores retsikkerhed og samfundsnormer, kan sikre at de forhold, der fik urostifterne til at lave hærværk, ændres. F.eks. ved at stramme op på den sociale indsats i de udsatte områder.
Ud over at det er mindre traumatisk, så er det altså også billigere for samfundet at tage denne slags problemer i opløbet, og for at kunne gøre det, bliver man altså nødt til at undersøge årsagerne.

Af Hansen 14:23 18. FEB

HØRT RUNE

Yderligere uddybning af argumentationen kan læses her:
http://www.modkraft.dk/spip.php?page=nyheder-artikel&id_article=7207

Af Nielsen 16:20 18. FEB

En af mine kolleger, som bor på Frederiksberg fortalt i dag, at de ikke kan sende deres 8 og 11-årige børn ned på den lokale legeplads uden voksentilsyn. 14-15 årige indvandrerdrenge (alle fra en kultur med en bestemt lovreligion) terroriserer de danske børn, så de ikke kan være der, hvis ikke der er et antal voksne til stede. Ih, hvor er det synd for de indvandrerdrenge at de er blevet så stigmatiserede, at de er tvunget til at terrorisere mindre danske børn! De må straks tilføres store offentlige midler, som forhåbentligt kan gøre dem glade, og måske - hvis de ikke længere har lyst - vil lade være med deres terroraktiviteter!

Af Jensen 16:59 18. FEB

Du, Rune, bærer et kæmpe medansvar.

Du er med til at kaste brand på bålet. Alle idioterne kan nu sidde og læse at "hey, alt det fuck vi går og laver kan retfærdiggøres, lad os fortsætte. Samfundet pisser på os, siger REL."

Og med den fuldkomne absurde offerdyrkelse kan racister nu tage sagen i egen hånd, gå til "modangreb" mod tilfældige indvandrere og argumentere udfra at det er "indvandrerne som har opført sig idiotisk - derfor sker hævnen"

Jeg er rystet over at man kan være så langt ude at man _vil_ gøre alt for at forsvare og gøre ekstreme handlinger "forståelige" som det er det du i praksis gør. Det er så komisk, først er det en latterlig sag med en gråsprængt indvandrer, der er årsagen, så er det tunesere, der udvises... så er det muhammedtegninger...

Du fatter ikke at det er undskyldninger.
Det er ren reproduktion af de ord du ligger dem i munden med din esktreme offer-tankegang.

De har ALLE muligheder i det her samfund, men har så svært ved at finde et ståsted i det danske samfund at de finder en identitet ved at være sammen i bander og hærge.

Men de kan aldrig gøre noget galt i din optik. Det skal være DF og regeringens skyld når de fucker fuldkommen op. Det er ufattelig at skulle læse.

Er du for eksempel klar over, hr REL, at der forekommer langt flere skoleafbrændinger i det multikulturelle paradis i Sverige. (over 400 årligt - http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=171796&avdelning_1=1)
Vi er bare ikke vant til det i DK. Men I sverige er det _selvfølgelig_ også nogle højreorienterede skyld. Det er klart.
REL har talt

Af Zakaria 17:21 18. FEB

Til David Mettstein, søborg. Der var 3 , der muligvis planlagt til at muligvis slå en anden i hjel og under alle omstændigheder denne slags handlinger ( hvis der var nogen ting ) er forbud i Islam og afbrændning af skoler mm. er heller ikke islamisk og ikke er accepteret efter et hver frie sind, MEN den ikke- muslimiske bebor bør vise respekt til de muslimske bebor. Danske samfund er også vores samfund og ingen vil har uro i sit hjem.

Af Zakaria 17:29 18. FEB

Til Rasmus Jensen, Fredericia.: Det er utroligt. De er i mode REL fordi han forklar tingene på den måde som de åbne øjne kan se Han siger ikke, at man skal gå på gade og opføre sig dumt, NEJ, men, nogen ligesom Dem kan skifte briller til at kigge lidt mere åbne i sted for gentage igen hr. statsministers sætninger, der blev sagt i tv søndag aften....

Af Zakaria 17:48 18. FEB

Til David Mettstein, søborg: Jeg har aldrig gemt min sande ansigt, men det er dig, der ikke kunne se og jeg er ikke Nase Khader og vil aldrig være og ingen vil omdanne Danmark til et muslimskeland og du må være hvad du er. Du er selv ikke rene dansker, da rene dansker er en, der respektere de andre, ikke generalisere de andre, viser forståelse og respekt til de andre, lukker ikke øjne og åbne bare mundet til at sige tingene, der ikke realistisk...., så tage det roligt. Vi muslimer ikke er i mode jøder eller de andre så FAT DET SELV HVIS DU KAN. Og det, der ødelagt de muslimskelande ikke er Islam, men de korupte regeingleder, som tænker som dig så FAT DET SELV og det man tager på er et fritvalg efter vores livgivning så læse danskegrundlov. Jeg er i mode vold flagbrandninger osv. og er et positis del af vores samfund, men sådan jøderne blev diskrimineret i begyndelse af 1937, blev muslimer også mange steder i verden, ikke fra flesate danske ikke- muslimer, men fra magthæverne. Du vil aldrig forstå hvad er diskrimination og hvordan kan man som muslim mærke nogen steder i her landet, der er også mit land. Forresten passe godt på dit hjerte..

Af Olesen 17:51 18. FEB

Det er lidt sjovt at der om Runes blog står:

"En humanistisk blog med kritiske noter og kommentarer til politiske begivenheder og kulturelle strømninger."

Mon ikke det burde ændres til:

"En blog med kritiske noter og kommentarer til de politiske begivenheder og kulturelle strømninger der udelukkende involverer Anders Fogh Rasmussen, Pia Kjærsgaard og/eller muslimer, set fra et ekstremt venstreorienteret synspunkt."

Af Zakaria 17:52 18. FEB

til David Mettstein: igen generaliserin. Bare man er muslim i Deres øjne er man terrorist. Bare man er muslim ens betyde, at man er balledemager. Bare man er muslim betyder, at man er kriminale. De må tænke lidt mere fornuftig. Der er generalisering, der slå forståelse ud af hjernen.

Af Strange 17:54 18. FEB

@ David Mettstein
lige en kort bemærkning til "danmark er ligså muslimsk som irak er dansk"
mon ikke vi har skabt en del flere problemer i Irak end muslimer har i Danmark? bare en tanke...

Af Harder 17:54 18. FEB

Som en af mine marginaliserede elever sagde en dag: De vil gerne vise, at de er "gangster" her i byen og man prøver at overgå hinanden, de forskellige byer imellem.
Dette ender meget let med at blive et spil om at lave de vildeste ting, som kommer i medierne, ... mens vi andre sidder og vegeterer over årsager, som måske dybest set er irrelevante. Vi kan kun gøre vores bedste for at påvirke dem en til en... hver dag. Start med din nabo!

Af Nielsen 18:34 18. FEB

"@ David Mettstein
lige en kort bemærkning til “danmark er ligså muslimsk som irak er dansk”
mon ikke vi har skabt en del flere problemer i Irak end muslimer har i Danmark? bare en tanke…"

Hvad med: "Mon ikke sekteriske millitser af hhv shiititisk og sunnitisk observans har skapt flere problemer i Irak end de tilstedeværende vestlige tropper?"

VH
Jacob

Af Pedersen 20:28 18. FEB

Det er da utroligt morsomt - og freudiansk overset fra alle sider - at vores statsminister rent faktisk har udstukket en strategi for at undgå fremtidige bål i gaderne.

Vejen til fred og fordragelighed er afskaffelsen af individualiteten og individets ansvar, og en "tilbageveden" til familiernes kollektive ansvar.

Vi taler om en dansk statsminister som for åben tv-skærm argumenterer for, at familierne skal bære et fælles ansvar for individets gerninger, og peger dermed i retning af klan-samfund og familie-dynastier som vi kender det fra bl.a. palæstina eller Saudi-arabien.

Jeg glæder mig til den opvakte journalist spørger indtil, hvor familiens kollektive ansvar går. Rune E-B falder lige i statsministerens fælde og himler op om erstatsningskrav og risikoen for at skulle angive et familiemedlem til politiet. Det er lige præcis den dagsorden statsministeren ønsker at medierne skal tage op. Det fremstiller ham som stærk og handlekraftig for den almindelige dansker, mens Rune Engelbrecht og Thøger Seidenfaden kan klappe hinanden på ryggen og enes om deres kloge ord i en svær tid.

De spørgsmål som Statsministeren virkeligt burde konfronteres med er:

Hvilken indflydelse mener han at familierne skal have på deres kvinders medgift?

Hvor gammel skal et barn være, før det kan vælge uddannelse uden faderens velsigelse?

og ikke mindst - der hvor stenen gør allermindst ondt:

Hvorfor kan staten ikke sikre min basale sikkerhed som borger?

Regeringen har svigtet deres vigtigste forpligtigelse overfor borgerne. Nemlig vores tryghed. Når ikke staten kan sikre vores tryghed, bortfalder dens berettigelse, og vi har ret til at gøre oprør. Det er god borgerlig samfundsteori, og det bør den gode Anders Fogh konfronteres med.

Af Hansen 20:32 18. FEB

Man kan jo blive helt i tvivl om ytringsfrihed overhovedet er en god idé efter at have læst ovenstående kommentarer igennem.

En ting står i hvert fald helt klart tilbage. Hvis man skal finde ofre for den seneste tids uroligeheder, så er det alle fornuftige og velfungerende musilimer i det danske samfund.

Skurkene er på den ene side de unge, der uanset årsag har meget svært ved at finde ud af, hvordan man skal opføre sig, og på den anden side den gruppe af danskere, som ikke magter at se det er fuldstændig tåbeligt at fordømme millioner og atter millioner af muslimer pga en i den sammenhæng usandsynlig lille gruppes handlinger.

Begge grupper har en ting til fælles. De ser udelukkende fjender i den modsatte lejr, og er ikke blege for at spille ofre, selv om de i virkeligheden selv er de skyldige. Og begge grupper har så travlt med at spille ofre, at realitetssansen er fuldstændig fraværende.

Jeg vil derfor benytte lejligheden til at sende en venlig tanke til alle tolerante og fornuftige mennesker i dette land - uanset farve eller religiøs baggrund. En tanke til dem, der finde ud af at fungere i denne verden, uden at støtte sig til fordomme og forenklinger.

Af Jensen 20:41 18. FEB

Alt andet lige så tror jeg der er langt flere tolerante mennesker i dette land end disse kommentarer giver udtryk for.

Af Beedholm 20:45 18. FEB

Lasse Olesen: “En blog med kritiske noter og kommentarer til de politiske begivenheder og kulturelle strømninger der udelukkende involverer Anders Fogh Rasmussen, Pia Kjærsgaard og/eller muslimer, set fra et ekstremt venstreorienteret synspunkt.”

Øh, jow da, DET ville sørme da være en god idé! Man kunne så lade den fortsætte: "med 100 kommentarer i døgnet fra ekstremt højreorienterede, infantile, småracistiske kværulanter, der insisterer på at få koncise svar fra blogherren selv på frådende nonsens, og som er så forstokkede, at de tror, man fornærmer nogen ved at kalde dem venstreorienterede eller skaber sensation ved at afsløre, at Rune har været redaktør af Faklen."

Men det bliver s'gu alligevel for langt, synes jeg og nogen kunne blive stødt, så lad den hellere blive, som den er. Der ER jo også kommentarer fra intelligente og sympatiske mennesker. Ind imellem.

Af Hermansen 20:49 18. FEB

Hva skjer i Danmark ? Skal disse lovløse tilstander få lov til å fortsett uhindret ? Ta i bruk vannkanoner og få hjelp av hæren. Dette ligner mere på en borgerkrig. Hilsen en Danmarks venn.

Af Strøm 21:34 18. FEB

Det er svært at se, men Kurt W. den kære tegner som overlevede det planlagte mord (hvis der var et?) er jo egentlig ført bag lyset. Han mener helt klart det er ytringsfriheden tegningerne handler om. Men som Uffe manden siger, så handler det netop ikke om ytringsfrihed men om almindelig god opførsel overfor hinanden. Ytringsfrihed er friheden til at sige eller skrive det man mener, så længe man ikke fornærmer en befolkningsgruppe. Det er ikke som det var i Hitler Tyskland, hvor man brugte ytringsfriheden til at fornærme og nedgjorde en hel befolkningsgruppe.
Jeg synes det er vigtigt at tænke over også om man ikke er enig. Husk det vigtigste i livet er at du skal dø engang, så hvorfor slås i utide? Gør som Jesus og IKKE som Muhammad, vend den anden kind til!

Af Billum 22:03 18. FEB

JA TIL FARC - BEFRI VERDEN!

Af West 22:33 18. FEB

Hvor er jeg træt af, at folk skændes på diverse blogge, i stedet for at forsøge at finde en løsning på de unges problemer.
For mig at se har vi 3 grupper indenfor den muslimske kultur. En gruppe, der kan kalde sig kulturmuslimer, og som lever fredeligt i harmoni med deres omgivelser. De kan være troende eller ikke troende, men det er ikke det, der fylder mest.
Den næste gruppe er den troende gruppe, der åbenlyst praktiserer deres tro og mener, at religion står over demokrati, eller som de mere moderate, at vi kan forene sharia og demokrati.
De er ofte veluddannet og ved, hvad de vil. Og de vil i hvert fald ikke det, jeg vil, nemlig at mindske den religiøse indflydelse.
Den sidste gruppe er den socialt belastede gruppe, og det er her, vi skal finde de unge meget utilpassede. Dem synes jeg, vi skal få integreret, før de bliver rabiate, og de får en identitet, som i hvert fald ikke fører til mere fred.
Det er først og fremmest et socialt problem, idet de unge uden tvivl klarer sig mindre godt i skolen, og derfor brænder de den formentlig af. Forældrene har få ressourcer, er socialt belastede og føler, som mange andre socialt belastede, intet ansvar overfor samfundet.
MEN lad nu være med at kalde dem ofre, det får dem ikke med i samfundet.
Generelt kan man sige, at integrationen er mislykket, så det basker. Integrationsmidler for millioner og atter millioner er smidt ud til ingen verdens nytte. Alle de mange penge skulle bruges til at få mødrene på skolebænken og ud på arbejdsmarkedet. Hvis mødrene beherskede dansk, og børnene havde gået i institution før folkeskolen, så havde disse unge haft bedre muligheder i folkeskolen, både fagligt og socialt.
Det nytter ikke, at man stiltiende accepterer, at det er helt fint, at moderen går hjemme i kulturens navn. Jeg har hørt flere repræsentanter fra de forskellige muslimske samfund, der ikke kan se, hvorfor det er så vigtigt, at kvinderne skal uddannes og ud på arbejdsmarkedet, bl. a. beboerformanden i Mjølnerparken. Børnene forbliver og bliver tabere med en mor, der ikke engang kan læse brevene fra skolen og forstå, hvordan folkeskolen fungerer.
Børn af ikke dansktalende forældre(mor) har allerede inden første skoledag dårligere forudsætninger end sine etnisk danske kammerater.
Hvad nu?
"Straffen" er tvungen forældreundervisning og drengene skal en tur ud at sejle, hvor de skal arbejde så meget, at aggressionerne simpelthen forsvinder i takt med at solen går ned!
Ligegyldighed, udelukkelse og had skaber ikke fred, men "kaster" dem blot i armene på rabiate religiøse fanatikere, og så har vi problemer for alvor.

Af Schmidt 22:50 18. FEB

Drenge og Piger,

Rune har på intet tidspunkt sagt, at uromagere skal fritages for enhver skyld. Det er en usaglig gang propaghanda man hører fra modsatte fløj, når nogle maner til besindighed og omtanke frem for hævn og afstraffelse som løsning på et problem.

Og til de der agiterer for, at islam bare skal jages ud af Danmark (ikke at jeg ville drømme om at sammenligne dette med de tyske strømninger i 30´erne, der ønskede jøderne ud af Tyskland), så er det vist jer - og ikke muslimerne - der er uden for pædagogisk rækkevidde.

Af Ahm 23:23 18. FEB

Engelbreth's opremsning af den endeløse række af fortrædeligheder og uretfærdigheder begået af danskere i Danmark mod en såkaldt marginaliseret gruppe indvandrere efterlader kun et spørgsmål:

Utroligt at de arme mennesker fortsat kan holde ud at leve i Danmark! Hvorfor rejser de ikke tilbage til Deres hjemlande?

OA

Af Hansen 23:39 18. FEB

@Karen

Jeg synes at din inddeling af muslimer i 3 grupper er mere end problematisk. Du skriver:

"En gruppe, der kan kalde sig kulturmuslimer, og som lever fredeligt i harmoni med deres omgivelser. De kan være troende eller ikke troende, men det er ikke det, der fylder mest."

Man kan sagtens være stærkt troende muslim, og samtidig leve i harmoni med sine omgivelser. Det er ikke et spørgsmål om at tro mere eller mindre, men om ens religiøse fortolkning. Koranen skal læses og forstås fuldstændig på linjen med Biblen. Og man kan sagtens praktisere sin religion åbenlyst, og samtid være glødende demokrat.

Det er en vigtig pointe, for mens vi stort set alle er klar over, at kristendommen kan fortolkes og bliver fortolket forskelligt, så kniber det gevaldigt med at se de samme nuancer i Islam. Og lige netop evnen til at se nuancerne, er forudstningen for ikke at kaste sig ud i de tåbelig generaliseringer, som nogle gør sig skyldige i her på siden.

Nå, det er sagt, så tror jeg du har ret i, at det er vigtigt at involvere kvinderne. Det er man blevet opmærksom på alt for sent, og man er stadig ikke konsekvent nok omkring det.

Af Larsen 00:11 19. FEB

Hr. Engelbrecht - at sammenligne en tyrkisk families ulykkelige skæbne i Nordjylland med Westergaards mordtrusler er helt ude af propertioner. Historien fra Nordjylland, som jeg i øvrigt så i nyhederne, kan vel nærmest betragtes som en triviel kriminalsag, hvor tragisk den end måtte være for den berørte familie. Historien om Kurt westergaards tegning er en dybt principiel sag om ytringsfihed, som stikker langt dybere end mordtruslen i sig selv. Kan du se forskellen?

Du skiver desuden at en lignende propagandakarikatur aldrig ville blive anvendt imod katolikker eller jøder, men det ved du jo godt, ikke er sandt. Hvis italienske katolikker udlovede dødsstraf til højre og venstre for at karikere paven, ville danske medier ikke vende den anden kind til. Der ville blive trykt dusindvis af pavetegninger. Ikke mindst af Politiken, da det jo i så tilfælde ville være nogle onde imperialistiske europæere der ville stå for skud.

Af West 07:56 19. FEB

Henrik Hansen
Det er lige præcis IKKE rigtigt, når du påstår, at stærkt troende kan være glødende demokrater.
Se blot på de to tuneseres koner!
I 2008 skal vi seriøst sidde og høre på, at en 22 årig konvertit er fuldstændig afhængig af af at blive forsørget, fordi hun har burka på. Det er ikke demokratisk.
Når mænd forbyder kvinder at arbejde og være en del af samfundet er det ikke demokrati hr. Hansen.
Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad der står i Koranen, Biblen eller hvilken som helst anden "vigtig" bog. Enhver religion, når den bliver dyrket bogstavelig, undertrykker mennesker og altid de svageste, nemlig kvinder og børn.
Så fat det dog, se jer omkring i verden og fortæl mig, om jeg tager fejl.
Peg på et præstestyre, et religionsstyre, hvor kvinderne har de samme rettigheder som mænd. Nej vel, de findes ikke.
I DK undertrykkes kvinders seksualitet indenfor de stærkt troende grupper af muslimer, kristne, mormoner, Jehova, katolikker osv.
Jeg køber den ikke, for ligegyldigt hvor meget der bliver sagt og skrevet om de vidunderlige vers, så handler det altsammen om, at man forsøger at bilde kvinder ind, at de skal beskyttes og at deres dyd er så fandens vigtig. Hvorfor?
Fordi så længe mænd har magten over kvinders seksualitet, så længe har de magten over hende, og så længe er vejen mod demokrati og ligeværdighed uendelig.

Af Krarup 08:38 19. FEB

Er der en behjertet sjæl derude,som kan give bare et eksempel på et område,hvor muhammedanerne har beriget det danske samfund kulturelt?Osse gerne eksempler på lande,hvor man med succes kan se den multikulturelle smeltedigel fredeligt praktiseret?Eller et muslimsk land med velstand for den brede befolkning,frihed til tale og tanke?Eller et muslimsk land vi kan lære noget af?

Af TANKER 09:35 19. FEB

@ David Mettstein, søborg den 18. Feb kl. 16:53:
Der skriver:

**flot lang liste, og jeg er enig i en del
men du kan takke muslimerne for at det ser ud som det gør, de har fået DF ind i regeringen ved at opfører sig som vilde dyr
hvorfor dig og REL. bliver ved med at forsvarer de patterbørn er mig ubegriveligt,**
------------------------------------------------

Til det kan jeg kun svare at;

Jeg FORSVARER skam ikke de unge
der udøver vold, eller terrorister, eller andre kriminelle, eller aggressiv billist-adfærd eller andre former for afstumpethed.

Det jeg forsøger at henlede opmærksomheden på er en TOTALT MANGLENDE selverkendelse i alle de debatter der kører.


Stort set INGEN, ser tilbage og siger –

JO – det kunne måske være anderledes i dag – hvis vi i fortiden havde været mere opmærksomme på at tænke lidt frem, inden vi bare gjorde, accepterede, eller måske ligefrem aktivt eller passivt, bare lod os rive med af dit eller dat.


Jeg er gammel nok til at huske helt tilbage til da Glistrup kom frem og dermed også hvad DF blev oprettet på.

Den gang var der faktisk IKKE nogen indvandrere der opførte sig som **vilde dyr**, for nu at bruge dit sprogbrug.

Danskerne var ……… bare …… provinsielle.
Ville have lavere skat og have deres kolonihave for sig selv.


DET – tillad mig at sige det direkte – ikke særligt begavede eller overvejede snæversyn – OPSTOD, DF på.

Derefter så de lyset – fremmed frygt – og er siden vokset på at køre især det med truslen mod kolonihaven – mere og mere op.

Og efterhånden lykkes det at rive meget store dele af de andre politiske partier med.


Så kom New York og 11. September.

Det var vand på både DFs mølle og for den sags skyld, Bush ( der dybest set er en klovn med mindreværd-komplekser – der nu pludselig fik en primitiv western-rolle som cowboy.

Det var **heldigt for ham**, for han kan heller ikke overskue mere. )

Og siden da ……..

Herfra håber jeg at du selv kan se hvordan alting bare ** triller og triller**

----------------------------

Og det er DET IDIOTI og de hysteriske BORGERE og OPPORTUNISTISKE POLITIKERE og MEDIER i både USA og JER DANSKE jeg KRITISERER, for at have medvirket til at lade samfundene udvikle sig så TÅBELIGT AFSTUMPET.


Det er ikke de tåber der nu, mere og mere vokser ud af vores tåbelige hysteri og oppiskning af os selv og vores laden stå til .. jeg forsvarer.

Det er OS, MINE MEDBORGERE, MED-DANSKERE - JEG KRITISERER:

Fogh og alle de manipulationer vi nu oplever – som værende nærmest det normalt acceptable, efterhånden – ER VOKSET UD AF FORTIDEN OG ER BLEVET OG MERE OG MERE BLIVER NÆRET AF OS SELV.


Og det syntes jeg er DYBT KRITISABELT at vi som folk er SÅ ………

Men alt det – skal vi selvfølgelig helst ikke tale om nu.

Næ – lad os se frem – OG SLÅ HÅRDT NED PÅ ALT og ALLE - det er det eneste sprog ALLE – forstår efterhånden
OG MEST AF ALLE ……. OS SELV !!!

Og det er sku både trist og Farligt og en total fallit-erklæring for os alle sammen.

Af Løndal de Lichtenberg 09:54 19. FEB

Jeg har fundet et Hotel til PET-beskyttet Kurt Westergård! Og jeg kunne sagtens finde flere!


Her til morgen kunne jeg i alle dagens aviser læse, at INGEN hoteller i Danmark ville have den stakkels PET-beskyttede tegner Kurt Westergård som gæst.

Så jeg ringede til mit favorithotel Kronprins Frederik i Fredericia ved Lisbeth Madsen og stillede hende følgende spørgsmål:

"Ville tegneren Kurt Westergård, som nu lever under PETs beskyttelse, være velkommen som gæst hos jer i ca. 14 dage?"

"Ja selvfølgelig ville Kurt Westergård være velkommen her hos os", svarede Lisbeth Madsen, Hotel Kronprins Frederik.

Jeg er sikker på, at hvis vi hver især ringer til ét Hotel i Danmark, så ville vi i løbet af en time kunne give Kurt Westergård en hel liste med hoteller, som gerne vil modtage ham som gæst!

Hvad siger det jer, at der i alle landets aviser i dag er en artikel om, at INGEN hoteller i Danmark vil huse Kurt Westergård, fordi Kurt Westergård skulle udgøre en sikkerhedsrisiko? :-(

Hvordan var det nu lige hele Muhammed-Skandalen startede? Noget med, at en forfatter klagede over, at INGEN ville tegne til hans bog. Problemet var bare, at forfatteren ikke havde spurgt fx Dansk forfatterforening, som nemt kunne have fundet en tegner!

Og nu klager Kurt Westergård over, at INGEN hoteller vil huse ham, hvilket jeg hermed har bevist, er usandt!

Af Zakaria 10:29 19. FEB

Til Anni Løndal de Lichtenberg, Fredericia den 19. Feb kl. 9:54:Fr. Anni.:
Alt handler om, at muslimer SKAL blive nedtrykkes, krænkes skåbes ved siden mm. og det handler ikke, at Kutr W. kan finde et hotal eller ej. De 3, der blev anklaget handlede uislamisk, udemokratisk, umenneskelig, ufornuftig mm. , MEN hvis de har planlagt og hvis og hvis og hvis.. Hver eneste dag, vi muslimer skal blive ramt af en eller andet i medieren og De må tro mig, at det ikke er sjov at leve såden i et land som fleste af os opfate dette som vores hjemme. Jeg håber, at en dag folk kan forstå, at muslimer ikke er voldig osv. .

Af BROCHORST 11:20 19. FEB

DAVID METTSTEIN - SØBORG 18 FEB. = 4548=

SET UDEFRA - MED ET JOB PÅ VERDENSPLAN I FYRE-
TYVE ÅR - (og meget lidt hjemme i Andedammem )
KAN JEG GIVE DIG RET I DET MESTE AF DIT INDLÆG-

MAN KAN SJÆLDENT RETTE OP PÅ FORTIDENS SYNDER-
MÅ SE FREMAD - OG GØR TINGENE BEDRE.

POLITISK HAR VI BARE AT OPFØRE OS ORDENTLIG-
OG VÆLGE DE PARTIER - DER HAR ET SUNDT
MENNESKESYN - OG ER FRI FOR MENNESKEFJENDSKE
TENDENSER.

Af Zakaria 11:36 19. FEB

Til David Mettstein, søborg den 19. Feb kl.11:27: Man kan læse her, at hvem er racist. Hvis du vil elske Pia Kjærsgaard og co, be my gest, MEN du børe tage dig sammen og tænk menneskelig, som de Danske folk parti medlemmer ikke gør. Måske skulle du leve i anden verdenskrigs tiden og nytte den HETZ som du har i dit hjerte.
og til de andre, der hedder os muslimer, MEN vil lære os hvordan kan man være "demokrat"!!!:
Goddag hr. / fr. .
Man kan læse at de andre generalisere muslimer og kalder os hvad de vil, men, der kommer ingen reaktion af Dem / jer er det man kalder demokrati. Jeg elsker danske frihed, men et fornuftig hjerne kender grænserne. Jeg må ikke kalde Pia fra Dansk folk parti Pia KKK., men må blivet kalde :
David Mettstein, søborg den 18. Feb kl. 17:22:

::: Majid :::

sådan nu viser du dit sande ansigt, det godt kom så…ligsom naser khader "du en stur svin en svin" hahaha i er ligså forudsigelige som Rune´s eviget naive forsvar af jeres religion, fat det Majid du har det godt fordi du er her! og dine forældre havde det skod der hvor de kom fra fordi deres religion havde ødelagt alle initiativer og reform muligheder,

Kristian Krarup, Kbh den 19. Feb kl. 8:38:

Er der en behjertet sjæl derude,som kan give bare et eksempel på et område,hvor muhammedanerne har beriget det danske samfund kulturelt?....................

mm. Den idiot kalder mig svin, men De ikke slette hans kommentar. De sletter min kommentar for at "" bevise "", at der er "" demokrati "" i DK. !!!!!! Meget overbevisende.

De / I må har en god dag et tilfreds samvittighed...

Majid Tim Zakaria

Af Schmidt 11:48 19. FEB

Kære Karen Westh,

Der blev nævnt at man godt KAN være "glødende demokrat og muslime" - Det er ikke det samme som at man ER, hvilket gør dit eksempel på en kvinde der er underkuet af religionen malplaceret og irelevant.

Kristian Krarup: Der er ikke noget der hedder en "mohammedaner". Ligeså lidt som noget hedder "perkere" eller "danskersvin". Du sender et signal om en dybt reaktionær og ubøjelig indstilling til tilværelsen. Derudover er jeg glad for både vores talsystem, guitarer og shawarmaer - alt sammen ting vi har fået til landet via Arabien.

Og den dér med at "det er JER der må ændre jer"-holdning, hvor velment den end er, er simpelthen ikke realistisk. Danmark ER allerede ændret både ved amerikansk, arabisk og generel europæisk indflydelse. Det er derfor fuldstændig tåbeligt med ideer om at "så må de rejse hjem hvor de kommer fra" eller "de skal tilpasse sig os, vi skal ikke tilpasse os dem"-holdninger.

De der er født og opvokset her har PRÆCIS ligeså meget "ret" til landet som vi andre har. Jeg har ikke opbygget velfærdssamfundet - mine forældre og bedsteforældres generation har. Det giver ikke mig mere "krav" på det, en enhver anden der ligesom jeg er født ind i det. Derfor er det ca. ligeså lidt rimeligt, at nogle bliver groft chikaneret af betjente dagligt fordi de er mørke i huden, som det er rimeligt, at blondiner bliver mødt af vulgære tilråb.

Af Hansen 12:26 19. FEB

@Karen West

Som demokrat og agnokstiker har jeg sympati for dine grundlæggende motiver for at skrive, hvad du gør. Mit udgangspunkt for at skrive herinde i første omgang, var dog at jeg er træt at tåbelige generaliseringer om religion. Derfor bliver jeg også nød til at kommentere dit seneste indlæg.

Du skriver:
"Det er lige præcis IKKE rigtigt, når du påstår, at stærkt troende kan være glødende demokrater. Se blot på de to tuneseres koner!"

Det er et dårligt udgangspunkt for en afbalanceret diskussion at begynde med sådanne fanatiske ekstremister, og at konkludere noget som helst om forholdet mellem religion og demokrati generelt med udgangspunkt i to familer er ganske umuligt.

Men du springer også meget let hen over min grundlæggende pointe, nemlig at det først og fremmest er et spørgsmål om fortolkning. Lad mig give et eksempel.

En af mine bekendte er muslim. Han kan sin Koran og går i moske. Han er samtidig jurist og demokrat. Og hans kone er bestemt ikke undertrykt. Ifølge det du skriver, så kan han ikke være stærkt troende. Jeg kunne forestille mig, at han ville blive fornærmet over at få det at vide. Han forstår bare teksten anderledes. Han har en anden fortolkning. Og han kan argumentere for sin fortolkning.

Enhver der har sat sig ned med biblen eller koranen ved, at det ikke ligefrem er entydige bøger, og i sidste ende siger menneskers religiøse fortolkninger måske mere end dem selv, end om den bog de har læst.

Derfor er det i mine øjne tåbeligt, at skrive at religion nærmest pr. automatik er undertrykkende, og i sídste ende er det at spille kortene i hænderne på ekstremisterne, der derved får en fuldstændig urimelig position som de sande troende.

Af Krarup 13:08 19. FEB

OPFORDRING:Læs Villy Søvndals kommentar til Islamisk Trossamfund og placeringen af ansvar.SÅDAN!Bravo,Villy!!

Af Schmidt 14:40 19. FEB

Endnu engang. Der er INGEN der påstår, at alle muslimer er "glødende demokrater". Derfor er der ingen relevant argumentation i at kunne udpege, at der er religiøse fanatikere, der ikke er demokrater. Jeg håber da også folk kan kende forskel på Ruth Evensen og fornuftige veltipassede kristne.

Med hensyn til hvad den arabiske verden har bidraget med kan det være nærliggende at pege på ting som vores talsystem, shawarmaer og guitarer - alle sammen elementer jeg nødig ville være foruden.

De der er født her har præcis lige meget RET til at være her, uanset hud-farve, religion eller hvor deres forældre er født. Samfundet ER blevet påvirket, både fra muslimske såvel som alle mulige andre sider og dette kan man ikke lave om på. Så hvorfor dog forsøge med argumentation som "det er dem der skal ændre sig, ikke mig"? Den slags argumentation er ret beset faktisk en type argumentation de fleste gerne skulle have lagt fra sig omkring konfirmationsalderen.

Af Krarup 15:44 19. FEB

Iøvrigt bemærkelsesværdigt-og så dog-at Politiken ikke omtaler Søvndals præcise kommentar dd om at fise af fra dette land,når nu vores system og kultur er så forfærdelig.Samtidig spidder han brandstiftere og ballademagere og beder dem tage sig sammen.Det er fantastisk god læsning.Hurra!

Af West 16:55 19. FEB

Kun rosende ord herfra til Villy Søvndals rigtige ord.
Det kunne REL og Carsten Agger godt nok lære noget af. Men de er jo heller ikke socialister!

Af kocsis 20:29 19. FEB

David Mettstein,du siger at muslimerne ikke har bidraget med noget,hvad så med filosoffen Avicenna?

Af Schmidt 23:13 19. FEB

Steningen var vist ikke også en "opfindelse" der er fra længe før Mohammeds tid. Men bevares, når nu vi giver dem skylden mon ikke det så også var ham der afpressede slangen til at give Eva æblet i Edens Have? Gu er stening absurd primitivt, men at skyde alle muslimer den ide i skoene er sgu for primitivt.

Jeg understreger igen - det er ikke REALISTISK, at "de skal hjem hvor de kommer fra". Vi hænger på dem, på godt og ondt - ligesom de hænger på os. Lad være med at snakke om hvem der startede eller hvis "tur" det er til at rykke sig. Snak med hinanden, hils på hinandens børn og behandl hinanden med respekt. Det er sgu kun sådan vi kommer nogen vegne.

Af Madsen 12:24 20. FEB

Hvorfor bliver jeg aldrig visiteret?

Efter at have boet på Nørrebro i 20 år (dog med pauser). Har jeg endnu aldrig oplevet, en visitation, Ej heller mine venner. Det skal dog hertil siges at jeg befinder mig i en vennekreds af hovedsageligt "danske" drenge dog med undtagelse af en lille håndfuld af arabisk afstamning. Vi er alle sidst i 20erne, og man kan vel betegne os som "velfungerende" i det danske samfund. Vi går i byen på nørrebro, engang imellem ryger vi en joint på nørrebro og engang imellem opfører vi os dumt på nørrebro. (uroligheder i forhold til ungdomshuset).
Mine empiriske studier af livet på nørrebro, kan desværre koges ned til, at disse visitationer udføres på baggrund af politiets ofte racistiske opfattelse af udseendet på en kriminel. Hvilket kun kan føre til en yderligere kriminalisering af allerede "udsatte" unge mennesker.

Hele den her diskussion har så mange facetter at der naturligvis ikke er nogle endegyldige løsninger på problemerne. Men jeg må dog tage afstand fra dumme kommentarer som "tag hjem", og ignorante kommentarer i stil med "smid dem alle sammen i fængsel".

Lad nu fornuften sejre.

Nørrebro er et dejligt sted at bo.

Mvh. Jeppe

Af Schmidt 16:26 20. FEB

Har man piercinger nok, skal man nok få lov at blive passet op (hvilket også galt før visitationszonerne blev indført). Som en betjent engang sagde: "Der gælder nogle regler for almindelige mennesker, og så gælder der nogle andre regler for sådan nogle som dig!"

Kunne det være det er den slags Søren Pind kæmper for at få stoppet når han kritiserer politiet? Eller er det at de ikke gør den slags NOK?

Af Maymann 23:36 20. FEB

Mage til vrøvl og historieforfalskning som indholdet i denne blog af Rune Engelbreth, skal man da lede længe efter; nuvel det er der jo andre der har begået i historisk tid, bl.a. i Tyskland for ca. 60 år siden.
Dengang var devisen "Blot man gentager en løgn ofte nok, ender folk med at tro på den"
Så kaldes denne blog ovenikøbet en humanistisk blog - javel ja, resultatet af denne tidligere tiders slappe "humanisme" var at netto 50 millioner europæere, aldrig nåede at få lejlighed til at komme til orde - de var døde. Ikke fordi de troede på en "forkert" religion, men fordi "humanisterne" med Neville Chamberlain i spidsen i deres uendelige naivitet troede at man kunne diskutere med de mennesker der bekendte sig det politiske diktatur - der i sin grundlæggende og aldeles rædselsfulde form ikke adskiller sig væsentligt fra det religiøse diktatur og tilhængerene af det.

Jeg har en alder hvor jeg kan huske tilbage til 80ernes og 90ernes ukontrollerede indvandring, her tilsvinede, terroriserede og dæmoniserede "humanisterne" igennem 2 årtier ganske almindelige mennesker som blot begik den ene "forbrydelse" at udtrykte deres bekymring derover - hvem husker ikke ordet racist.
Da så de daglige artikler, vedrørende én bestemt indvandregruppes overvældende kriminalitet begyndte at fylde op på redaktionernes borde - ja der forsøgte samme "humanister" at kvæle debatten og benægte fakta, ved - ligesom Rune Engelbreth at finde ét SJÆLDENT og ofte ENKELTSTÅENDE tilfælde, puste det op til en sag af enorme proportioner og benytte dette som gyldig grund til at placere sig som fortalere for de gode og rigtige meninger. Der er dog heller ikke skyggen af tvivl om at han må have brugt lang tid at finde det ene tilfælde han nævner i denne blog!
Prøv blot at spørge ind til de "dusinvis" af indvandrerforretninger og - klubber, moskeer - hvor lå de?? og hvilke moskeer, jeg har aldrig hørt om dem, heller ikke læst om dem!

Min opfordring til læserne ift det vrøvl RE har skrevet er - gå på biblioteket, læs aviserne tilbage til start 80erne, og se så hvem der uge efter uge optræder i artikler hvor enmet er vold, drab og anden grov kriminalitet - eller læs simpelthen soc. forskningsinstituttets statistik over fængselsanbragte, og udøverne af den grove kriminalitet og se her hvem der er kraftigst overrepræsenteret, men husk lige at individantallet ift etniske danskere er 1:22.
Well, det kræver jo heller ikke andet end øjne i hovedet for at se hvem der brænder landet af i denne skrivende stund, og hvem der "plejer" at gøre det - de kommer i hvertfald ikke fra højrefløjen. Mig bekendt kalder sig vistnok "Humanister" og "Antiracister" - hvilken parodi. Og en let omskrivning af Chrysippos betegner fint hvad disse mennesker er endt med at blive - "Et dårligt vers, i en ellers god komedie".

Apropos komediespil så er nok heller ingen tvivl om at personer med fine titler som cand. mag i idéhistorie og religionsvidenskab, forfatter og kommentator - vel erhvervet på baggrund af en 10 årig skolegang og efterfølgende studentereksamen må tænkes at have tilbragt rigtig, rigtig, rigtig megen tid og mange år i selskab med muslimske indvandrere, autonome, narkohandlere, "spjældkandidater" og andre individer fra stenbroen og barrikaderne.For herigennem at kunne tilsnige sig yderligere en fin titel som en af de her "Eksperter" der øser af deres insiderviden ud fra egen deltagelse i, og førstehåndsoplevelser fra miljøet.
Akkurat ligesom "eksperten" i fredsslutning og fredelig sameksistens, den engelske premierminister Neville Chamberlain. Der i 1938 havde indgået sin "historiske" aftale med Adolf Hitler - og som ved hjemkomsten til England stod og blafrede med en lap papir, mens han med glød og "humanistisk" vid udtalte sine - i allerhøjeste grad - udødelige ord: "Peace in our time"

Tak for kaffe, jeg behøver vel ikke at gøre opmærksom på at denne parodi på en premierminister blev udskiftet 2 år senere.

Af Magnussen 00:12 21. FEB

Kære Politiken,

Der er intet galt med andre landes kulturer, såmænd heller ikke med den nordeuropæiske. Menmen - kulturer kan ligge så langt fra hinanden, at det vitterligt er meget svært ved at forstå hinanden. En kultur, hvor Allah og familiens overhoved har mere at sige end begrebet samfund, individ og grundlov, hvor en datters intakte mødom og vilje til at gifte sig med forældrenes udvalgte er vigtigere end hendes ret til at vælge sig eget liv og partner, en kultur, hvor unge mænd aldrig lærer at få et afslappet, værdigt og ligeværdigt forhold til piger og kvinder i deres omgivelser, denne kultur kan faktiskt være svært at få til at fungere i Skandinavien. I de muslimske lande, særligt de arabiske, er ideen om ære og skam i enhver henseende vigtigere end ganske almindelige fornuftsmæssige hensyn. Derfor er det værre, at profeten Mohammed tegnes ("krænkes"), end at et fredselskende menneske trues af udryddelse.

For at skifte emne og uddybe de uoverstigelige forskelle mellem kulturerne:

1. Nævn mig, hvor tit I ser grupper af sydlandsk udseende unge mænd på gaden, som er ledsaget af "deres egne" af hunkøn (søstre/kusiner).
2. Nævn mig, hvor tit problemer med diskrimination på diskoteker omfatter både etniske mænd OG kvinder.
3.Beret, hvor tit I i det hele tager overværer ganske normalt, afslappet samvær/følgeskab mellem unge etniske mænd og (evt. tildækkede) etniske kvinder.

Københavns gader er hver eneste aften fulde af unge mørke mænd, hvoraf mange af dem retteligt (ifølge deres alder) burde befinde sig i deres senge. Forældrene har produceret langt flere børn, end de nogensinde får hverken råd, overskud eller plads til i deres boliger. Hvordan i himlens navn kan det være Danmarks skyld? P-pillen og kondomet er faktisk opfundet.

Hmhm...

Nina Magnussen

Af johansen 20:35 22. FEB

Til Odd Flint Hermansen

Tak for en varm hilsen fra Norge.
Håber vi kan stå sammen og kæmpe for ytringsfrihed og demokrati. I Danmark savner vi sympatitilkendegivelser fra vores nordiske brødre.

Af Magnussen 21:08 22. FEB

Til David Mettstein,

Tak for dit svar. Mit brug af adjektiverne "unge, mørke" (i forb. med mænd) var såmænd kun for at variere sprogbruget lidt. Der er bestemt intet i vejen med disse drenges/mænds udseende. Oftest tværtimod. Men omtalte gruppers adfærd (ikke mindst indbyrdes) en ganske almindelig tidlig aften i f.eks. Mimersgade kan være en ganske skræmmende oplevelse. Og nej - forsamlingerne af disse ofte åbenlyst indbyrdes stridende unge mænd består aldrig af leverpostejfarvede og blåøjede individer.

Langt de fleste tyrkere/kurdere her i landet er også i besiddelse af det, man kunne kalde sydlandsk udseende (udmærket betegnelse, forøvrigt, uden alt for mange dumme undertoner). Dette gælder også "min" lokale pizzabager, hvis søde og velopdragne teenage-søn jeg forøvrigt har haft fornøjelsen af at give nogle timer i dansk og engelsk.

Af Viera 20:02 23. FEB

Jeg kan genkende i indlægget nogle af de faktorer som er medvirkende til at de unge gøre brug af uheldige midler til at få opmærksomhed og få afløb for deres frustrationer for den marginalisering og stigmatisering de udsættes for. Medierne og politikerne er straks ud og fordømmer forældrene...og er allerede i gang med med at planlægge hvordan forældrenes skal straffes. I mellemtiden undrer det mig at anbringelses reformen der handler om at give mere støtte til unge og børn, ikke slå til. Der er så gode intentioner med social service loven...men ingen handling!! Hvor er det forebyggende arbejde? hvor er alle de foranstalninger der kan sættes i værk...mentor ordninger...støttekontaktpersoner...skibsprojekter.....SSP osv...
Da foregår massiv svigt fra kommunernes side. De sociale myndigheder vender ryggen til de børn der har brug for deres støtte. Jeg mener at regering burde straffe kommunerne for deres manglende overholdelse af loven. De indstanser der er for at "vogte" borgernes rettigheder...bl. a. ankestyrelsen...de holder hånden overfor kommunerne. Det nytter ikke engang at klage over at en kommune omsorgsvigter et barn/ unge. Der er ikke rejst endnu en eneste sag efter paragrag § 65..en § der giver ankestyrelsen mulighed for at tage sager af egen drift, når kommunen sviger et barn/ unge. Kommunerne er fritaget for at overholde loven...det kan jeg vidne om.
Jeg lever i Frederikssund kommune....min søn var en af de børn som gik og lavede hærværk og afbrændinger rundt i byen.....jeg kunne ikke spærre ham, jeg kunne ikke slå ham, jeg kunne ikke behandle ham. Min søn fik hele tiden at vide at han var "en perker"....af sine danske kammeratter¨...min søn begyndte at sige at han var bare en perker og jeg oplevede at det var ligesom han følte at det var noget han skulle leve op til!...han begyndte at tale om at hvis han en dag blev provokeret af nogen...var han parat til at stikke vedkommende meed en kniv...altså tage en andens liv.
Jeg bad og tiggede om støtte fra myndighederne....jeg fortalte om mine bekymringer...de vendte ryggen til, jeg anmeldte min søn til politiet da jeg selv fandt ud hvad han gik rundt lavede.. jeg afleverede stjålne varer jeg fandt i hans værelse og de stoffer han var begyndt at sælge.......det jeg fik ud af anmelde min egen søn....var en regning fra politiet...og min søn fik noteret sine " kriminelle handlinger" i sin straffeattest.......og min søn anklagede nu mig...for at havde ødelagt hans "få muligheder" for at skaffe sig et job. Igen ingen i kommunen kom til undsætning. Jeg klagede over at kommunen ikke foretog sig noget til ankestyrelsen....der kom heller ikke noget ud af det. Ankestyrelsen har indtil videre...kun vist fortåelse for kommunens langsomt sagsbehandling....
Hvad gjorde jeg til sidst? jeg sendte min søn ud af landet..ud af sit land...til "genopdragelse" til sydamerika....der har han været i snart 6 måneder....det hjælp....men jeg betaler dyrt for det....det er ikke alle forældre der kan hive 300.000 kroner fra deres konto...og betale for deres barn behandling langt væk fra det mijlø der stigmatiser og har sat ham i en så alvorlig identitetskrise.
min søns historie kan læses på hans hjemmeside...
www.colombia1.dk
Jeg tror ikke at det ville har nyttet at jeg var blevet straffet for min søns "kriminelle handlinger"...jeg tror ikke at dette havde bragt ham i en bedre position...tværtimod...der dette havde haft den betydning at jeg måske ikke havde haft råd til at hjælpe ham som jeg gøre nu...i stedet for at lade ham går rundt og tage en andens liv...
Kig på hans hjemmeside: www.colombia1.dk

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Rune Engelbreth Larsen

En humanistisk blog af Rune Engelbreth Larsen.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

 

Bøger af Rune Engelbreth Larsen




FRIHED OG RETFÆRDIGHED

»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

> Bestil bogen her

Ny bog af Rune Engelbreth Larsen: Danmark er en kvinde
DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.

»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)

»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)

> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her

 
 

Engelbreths links

HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)

ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com

ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg

DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog