Annonce

Langballes tidehvervske intolerance mod islam og jødedom

tekst 111 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Dansk Folkepartis Jesper Langballe ringer julebudskabet ind ved atter at lufte sin religiøse intolerance - denne gang er det Københavns biskop Erik Norman Svendsen, som har forbrudt sig mod den tidehvervske inkvisition.

Biskoppen har takket ja til at tale i Nusrat Djahan Moskéen i Hvidovre lillejuleaften, efterfulgt af en tale om Jesus i Koranen af moskéens imam.

For Jesper Langballe er dette aldeles utilstedeligt, ja, det er velsagtens direkte blasfemisk: »Det er en grov fornægtelse af kristus, når en dansk biskop vil tale ved et arrangement, hvor en imam samtidigt taler om Jesus i Koranen. Ifølge Koranen er Jesus ikke Guds søn, men en underprofet af Muhammed, så der har Normann Svendsen intet at gøre.« (berlingsketidende, 23.12.2008).

Samme moské er tidligere blevet besøgt af bl.a. Bertel Haarder, Naser Khader og tidligere kirkeminister Tove Fergo, men i Langballes optik er det altså grov fornægtelse af Kristus blot at tale om Jesus samme sted, som en imam taler om Jesus.

Langballe er som trådt ud af den mest intolerante og uforsonlige del af lutheranismen for et lille halvt årtusind siden, en dinosaur af ignorance og intolerance.

Han har rødder i Tidehverv og Den Danske Forening, men både han og Søren Krarup har formelt brudt med sidstnævnte - ikke som følge af foreningens indirekte heroisering af bombe- og brandattentater mod asylcentre og moskeer i begyndelsen af 1990′erne, der har medvirket til at miskreditere ledelsen og daværende formand, Ole Hasselbalch, men efter at foreningens daværende næstformand, Poul Vinther Jensen, i en opsigtsvækkende tale til det svenske parti Nationaldemokraterne i marts 2002 udtalte, at muslimerne »er på vej til at udvikle sig til monstre, som slår værten ihjel« (B.T., 20.3.2002). Vinther Jensen understregede ved samme lejlighed, at alle politiske problemer forudsætter, »at muslimproblemet er løst først«, og at løsningen derfor er at udvise samtlige muslimer og derigennem »standse udbredelsen af nutidens pest over Europa« (Politiken, 20.3.2002).

Dét var dog for hård kost for Langballe, Krarup og Espersen. Eller var det?

Langballe fastslog i første omgang: »De udtalelser var så uspiselige og så afskyelige, at det vil vi ikke stå model til.« (Politiken, 20.3.2002). Espersen tog afstand fra næstformandens »rendestenssprog, som vi overhovedet ikke kan genkende«, og sagde, at »det er prikken over i’et at begynde at sammenligne muslimer med pest, der skal udrenses.« (B.T., 20.3.2002). Espersen mente således, at foreningen har ændret karakter, efter at Ole Hasselbalch i 2001 gik af som formand: »Jeg tror i høj grad, at det er Mogens Glistrups folk, som sidder på magten.« (Ritzau, 20.3.2002).

Flertallet af Den Danske Forenings ledelse havde godt nok siddet i styrelsen i over ti år – næstformanden, Poul Vinther Jensen, som Langballe opponerede imod, havde siddet centralt placeret siden 1988 og havde en fortid i Komiteen mod Indvandrerpolitikken, som Søren Krarup stiftede et par år tidligere.

Men pudsigt nok viste forløbet, at udmeldelserne af Den Danske Forening (som heller ikke Langballe og Krarup selv tog særlig alvorligt få år senere) snarere var partipolitisk taktik på et tidspunkt, hvor Dansk Folkeparti havde behov for ikke at blive for snævert associeret med den forening, som var partiets åndelige forløber.

Udmeldelserne fra Krarup, Langballe og Espersen kom da også bag på Den Danske Forenings ledelse. Formanden, Harry Vinter, medgav, at næstformandens formuleringer var »uheldige«, men er »for så vidt enig i indholdet« (Ritzau, 20.3.2002). I et læserbrev bemærkede han, at der ikke er noget odiøst i at sammenligne »den muslimske invasion af Vesteuropa« med »pest«, fordi socialdemokraten Hartvig Frisch også sammenlignede nazismen med en »pest over Europa« i 1933. Endvidere stak han til Langballe og Krarup: »Det adskiller sig som bekendt heller ikke indholdsmæssigt fra, hvad fremtrædende personer i Dansk Folkeparti tidligere har givet udtryk for.« (Fyens Stiftstidende, 22.3.2002).

Det sidste afstedkom en præcision fra Krarup dagen efter. Han delte ikke Espersens kritik af foreningens »rendestenssprog«, hvormed muslimer sammenlignes med pest, men sagde derimod: »Det er fuldstændig rigtigt, at man godt kan sammenligne islam med kommunismens og nazismens pest. Islam er en ny totalitær pest over Europa. Men at begynde at tale om udrensninger er underlødigt.« (B.T., 23.3.2002).

Et par måneder senere demonstrerede også Langballe fra Folketingets talerstol, at det er lige så uproblematisk for ham som for Den Danske Forenings næstformand at kalde islam for en pest: »Der er ikke tale om at tale nedsættende om mennesker. Der er tale om at bekæmpe en religion, som med det gamle udtryk af Hartvig Frisch er en pest over Europa.« (Folketinget, 31.5.2002).

Pest-billedet blev imidlertid først og fremmest brugt i nazisternes propaganda mod jødedommen, som Hitler i 1923 kaldte for »folkeslagenes racetuberkulose«, og i 1924 »verdenspesten«. En antisemitisk propagandabog af Hermann Esser bar titlen Den jødiske verdenspest (1939) og titlen på en bog af Robert Ley betegnede jødedommen som Verdens pest-ånde (1944).

At gøre en religion, som kendetegner en specifik befolkningsgruppe, til en »pest«, gør uundgåeligt de troende til dem, som spreder pesten, al den stund at ingen religion kan udbrede sig uden troende. Derved er muslimerne i Langballes begrebsramme både blevet til smittebærere af en ny tids pest og repræsentanter for en trussel, der sammenlignes med nazismen.

Det er hverken første eller sidste gang, at hans retorik og argumentation mod islam overlapper træk fra nazismens antisemitisme.

Langballe henviser heller ikke alene til politiske overvejelser, men også teologiske, når han bekæmper islam: »For Luther selv var der ingen tvivl om, at Muhammed var en Satans agent.« (Berlingske Tidende, 20.6.2006).

Men det er ikke kun forholdet til islam, der er teologisk bestemt – det gælder også forholdet til jødedommen.

Da Tidehverv i 1999 udgav bogen Mod tyrken og jøden med tre kontroversielle skrifter af den protestantiske reformator Martin Luther, giver teksternes stærkt uforsonlige karakter over for islam og had mod jøder anledning til forundring og skarp kritik blandt mange.

Det gælder ikke mindst det antijødiske skrift Om jøderne og deres løgne (1543), som også nazisterne brugte i antisemitisk øjemed, og som hidtil kun er blevet udgivet i en ufuldstændig oversættelse på dansk. Her bekræfter Luther en gammel fordom om, at jøderne er ondskabens udspring, og »at de har forgiftet brønde, begået snigmord, stjålet børn«, og han tilskriver dem kollektivt en lang række negative træk, som har gjort skriftet til et af de mest berygtede i den antijødiske litteratur.

»Et mere blodtørstigt og hævngerrigt folk har solen aldrig skinnet på,« skriver Luther om jøderne, der kaldes »halsstarrige, ulydige, profetmordere, hovmodige, årgerkarle og fulde af alskens lyder« og andetsteds beskyldes for at være »giftige, bitre, hævngerrige, lumske, slanger, snigmordere og djævleyngel, som dolker og gør fortræd i hemmelighed, så længe de ikke kan gøre det åbenlyst«.

Reformatoren henvender sig her direkte til sine trosfæller og fastslår, at den kristne næst efter Djævelen ikke har »nogen bitrere, mere fanatisk fjende end en ægte jøde«, og forslår en række skrappe tiltag i analogi med, hvad »de gode læger« gør: »Når der er gået koldbrand i kroppen, går de ubarmhjertigt til værks og skærer, saver og brænder kød, årer, marv og ben bort. Således skal man også gøre her, nedbrænde deres synagoger …« Dertil kommer, at man skal ødelægge jødernes huse, fratage dem alle deres bøger, forbyde dem at undervise og bede, forbyde dem retten til at rejse frit omkring, fratage dem alle deres penge og ultimativt udvise dem.

Langballe betegner imidlertid dette antijødiske skrift som »Luthers fremragende teologiske stridsskrift« og regner det ligefrem blandt reformatorens teologiske hovedværker (Kristeligt Dagblad, 3.11.1999). Han har forklaret, at skriftet for var »noget af en bibel-teologisk åbenbaring med hensyn til Det gamle Testamentes kristelige placering«, og at »jødedommen i kraft af sin Kristus-fornægtende lære er frafald og gudsbespottelse«.

Ifølge Langballe bliver det her »sagt og dokumenteret – jeg havde nær sagt videnskabeligt dokumenteret – at GT [Det Gamle Testamente] ikke er jødedommens bog«.

Dermed gør han sig imidlertid til fortaler for en kontra-videnskabelig antagelse, som ikke mindst det seneste århundredes religionsforskning af samme grund blankt har afvist, og som de fleste teologer for længst har forladt. Det er dogmatik, ikke dokumentation at hævde, at Det Gamle Testamente ikke skulle være et udtryk for jødedommen, eftersom alle teksterne både er overleveret og nedskrevet af jøder, adskillige århundreder før der fandtes nogen kristendom.

Ikke desto mindre beskylder Langballe jødedommen for misbrug: »Det Gamle Testamente er en helt og holdent kristelig bog, som jødedommen har misbrugt og sagligt set ingen ret har til.«

Ved at afvise jødedommens brug af en samling jødiske tekster, indlæser Luther profetier i Det Gamle Testamente, der skal »forudse« Kristus. Sådan har man da også gjort inden for kirken i århundreder, men det kræver en bogstavtro og selektiv bibellæsning, som ser bort fra Det Gamle Testamentes jødiske tilblivelseshistorie og religionshistoriske sammenhæng.

Tro og videnskab er to forskellige ting, og man kan som Langballe naturligvis godt tro på, at jødiske skrifter ikke hører jødedommen til, men det er at sammenblande tingene at hævde, at Luther nærmest fremlægger »videnskabelig dokumentation« herfor. Det er lige så meget i modstrid med videnskabelige kendsgerninger, at jødiske skrifter skulle handle om Jesus, der er født århundreder efter deres affattelse, som troen på, at Jorden skulle være blevet skabt på syv dage.

»Luther tænkte totalitært, og i en totalitær samfundsforståelse er der ikke plads til forskelligheden,« skrev sognepræst Leif Bork Hansen i et indlæg, der omvendt kritiserede de anti-islamiske træk i et af folkekirkens bekendelsesskrifter, Den Augsburgske Bekendelse, og Tidehvervs genudgivelse af Luthers antijødiske skrift.

Han slog til lyd for nødvendigheden af et kirkeligt selvopgør: »Da Luthers syn på de anderledes troende er blevet bragt op i dag og fremhævet som betydningsfuldt for situationen i dag, er det på høje tid med et selvopgør i den danske folkekirke.« (Kristeligt Dagblad, 17.7.2006).

Langballe medgav, at Luthers opfordring til at nedbrænde synagoger også var ubehageligt for ham, men advarede mod, at man kun forholdt sig »til grovhederne på bogens sidste side – Luthers opfordring til afbrænding af jødernes synagoger m.m.«, som ifølge Langballe snarere fortæller noget om »lidenskaben i Luthers opgør med jødedommen – at det er alvor og ikke spilfægteri« (Kristeligt Dagblad, 3.11.1999).

Langballes redelighed - eller hukommelse - kan imidlertid ligge på et meget lille sted. Det er ikke på den sidste side, men over de sidste 35 sider, at Luther bl.a. tre-fire gange opfordrer til at nedbrænde synagoger. Men også de foregående hundrede sider byder på talrige passager, hvor reformatoren beskylder jøderne for at være løgnere, blodhunde, slangeyngel, djævlebørn, profetmordere, røvere, ondsindede, skadevoldere og giftorme.

I en radiodebat på P1 den 15. juni 2006 understregede Leif Bork Hansen, at skriftet er »noget af det værste, Luther har skrevet«, og tilføjede: »Man har talt om en linje fra Wittenberg, hvor Luther virkede, til udryddelseslejren Auschwitz. Det er jo det, der er så forfærdelig farligt, hvis man oven i købet bruger kristendommen til simpelthen at give én ret til at gøre sig fri af sin modstander, til at udrydde modparten. Derfor er det på tide med en forsinkelse på 500 år at sige fra.«

Herimod indvendte Jesper Langballe: »Hvor er det dog karakteristisk, at Leif Bork Hansen er dybt forarget over, at Tidehverv har udgivet nogle væsentlige skrifter af Luther, som aldrig nogen sinde er kommet på dansk før på grund af berøringsangst.«

Også her husker Langballe åbenlyst forkert.

Da Tidehverv i 1999 udgav Luthers skrift Om jøderne og deres løgne var det allerede tredje gang, at det udkom på dansk, om end Tidehvervs udgave er den første fuldstændige oversættelse. I 1938 udgav nazisten Olga Eggers skriftet i udvalg, og i 1972 blev et fotografisk optryk af samme udgave udgivet af de unge nazister i Danmarks Nationalsocialistiske Ungdom.

Til trods for de mange udfald mod det jødiske folk, mener Tidehverv ikke, at skriftet er et opgør med jøder, men med jødedommen. På bagsiden af nyoversættelsen fastslår udgiverne til gengæld autoritativt, at når hverken jøderne eller muslimerne bekender sig til Jesus Kristus som Guds søn, »tror [de] derfor heller ikke på Gud«.

Derved er vi tilbage ved logikken i Langballes ræsonnement, når han i 2008 tordner mod biskop Erik Norman Svendsen, blot fordi han tager imod en invitation fra en moské og taler om Jesus lillejuleaften.

Det er med andre ord alt andet end et tilfældigt tidehvervsk juleopstød, men blot en logisk følge af en bundløs intolerance, der aktuelt rammer muslimer, men i virkeligheden retter sig mod det tidehvervske billede af de vantro i bred almindelighed - men med islam og jødedom som udtryk for den mest afskyelige og mest foragtelige ‘Kristus-fornægtelse’.

Heroiseringen af et af verdenshistoriens allerværste eksempler på propaganda, Luthers antijødiske skrift, som inspirerede nazisterne - og som i Danmark betegnende nok kun er blevet udgivet af nazister og af Tidehverv - og den næsten daglige torden mod islam og muslimer er kun alt for sigende for karakteren af de teologiske kernetropper i Dansk Folkeparti.

Dét bliver således det tidehvervske julebudskab - at forarges over en biskop, der taler om Jesus i en moské.

Stort, kærligt og fuldt af håb, ikke sandt?

Glædelig jul i den politiske virkelighed i Danmark anno 2008.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 111
Af Sadic 11:12 24. DEC

Hvor var det et smukt og langt indslag som Nyhederne viste igår fra moskéen. Og hvor var Erik Svendsen fornuftig at høre på.

Det var tydeligt at se at luften og rummet emmede af tolerance religioner og religiøse mennesker, kristne og muslimer, imellem.

Jeg kom dog til under indslaget at tænke "nu er der nok nogle sure, intolerante og hadefulde DF'ere som får kaffen galt i halsen" fordi det ikke passer ind i deres dem-og-os verden.

Jeg ser at Langballe har stillet sig forrest i køen.

Af Dahl 13:51 24. DEC

Intolerance er kendetegnet ved de tre monoteistiske religioner fra mellemøsten som ovenstående artikel fra REL nævner deri, så det kan vel ikke komme som en overaskelse at hvis man følger en af disse "religioner" dogmatisk, så vil der automatisk opstå et intolerant og ubændigt had til de to andre som uundgåligt vil medføre krav om 'udrensning' af de 'vantro'.

Historisk set har de tre store monoteistiske "religioner" været bærere af intolerance og udøvere af vold mod vantro, kættere og andre som har stillet spørgsmålstegn ved rigtigheden eller fornuften i deres religion og vi kender alle til de konsekvenser det har haft for millioner af mennesker gennem tiden.

Som de hadske, menneskefjendske og slavegørende såkaldte religioner jødedommen, kristendommen og islam er bør man som oplyst og civiliseret samfund gøre det eneste fornuftige; hvilket er at forbyde deres udøvelse ved lov og fængsle de som forkynder deres såkaldte religions ord.
Religionsfriheden bør indskrænkes for for de tre nævnte religioner hurtigst muligt for vores alles bedste.
Uden giften fra de tre stores slaveskabende "religioner" kan der blive plads til fornuft og medmenneskelighed hvilket jo ikke netop er det, der i højsædet ved jødedom, kristendom og islam.

For en gangs skyld er jeg sympatisk overfor RELs artikel.

Af Hansen 15:18 24. DEC

Al religion og specielt Kristendommen (inkl. Katolismen), Islam og Jødedommen er fyldt med intollerante, krigsliderlige, magtbegærlige perverse ledere (og deres disiple). Religion er roden til alt ondt. Uden dette massehysteri kaldet religion ville Verden måske se lidt bedre ud. Men nok ikek alligevel da vi jo alle i bund og grund er primitive dyr der stadig kæmper om territorier.

Af Ebbesen 17:51 24. DEC

Det er faktisk tilladt at være kritisk overfor jødedom og islam.

Vi lever ikke i et socialistisk paradis hvor alt politik og offentlig debat kontrolleres af staten - et ting som engelbreth drømmer om dagligt.

Af Jeppesen 18:06 24. DEC

Imponerende som denne blogejer åbenbart lever af at støvsuge aviser for at finde et flig af en historie som han kan bruge til at dæmonisere DF via. Og så passende springer alle historier over, der ikke passer i hans kram. En DF politiker kan vel knap slå en bøvs, før vi har en storslået artikel her.
Outlandish-musikere, eller diverse imamer kan derimod udtrykke støtte til formørkede tanker og sågar stening af utro kvinder, thi det står jo i Koranen, uden at det kræver modsvar.
En vis Abdul Wahid Pedersen er en af RELs nærmeste politiske venner. Denne mand kan ikke tage utvetydigt afstand fra stening af utro kvinder. Denne imam, som så mange andre, vil til evig tid blive forsvaret af REL, uanset hvad pokker de siger og foretager sig. Det så vi også med Ahmed Akkhari iøvrigt.
Og vi så det samme da 2G´ere lagde Danmark i brand for halvt år siden - det blev jo stort set udelagt som politiets skyld.

Jeg tror det er udenfor pædagogisk rækkevidde at diskutere med blogejeren.

Jeg er helt med på at det giver fornuft altid at tale magthavere imod, men når man er så ufattelig ensidig og dækker 100 % over fejl hos dem man af uransagelige årsager sympatiserer med, samtidig med at modparten skal dæmoniseres på den mest populistiske facon, eks. jvf Karen J-indlægget, så er der bare at glæde sig over at befolkningen som helhed ca. har 0.1 % til overs for det ekstreme verdensbillede.

Af Dahl 00:07 25. DEC

Hvofor er det at Steffen Ebbesen tror at når REL kritiserer Jesper Langballes udtalelser, så er det ensbetydende med at REL ønsker at forbyde dem?

Men stråmænd er vel lettere at håndtere end virkelige argumenter...

Af kocsis 00:18 25. DEC

Steffen Ebbesen

"Vi lever ikke i et socialistisk paradis hvor alt politik og offentlig debat kontrolleres af staten - et ting som engelbreth drømmer om dagligt."

Imponerende at du har adgang til andre folks drømme,vil du give et tips videre om teknikken?

Af Hansen 00:22 25. DEC

Hr. Ebbesen: Der er forskel på kritik og hadepropaganda.

Af Katloft 02:41 25. DEC

Thomas Dahl anklager de tre mellemøstlige religioner (om de alle tre er monoteistiske kan diskuteres, men det skal nok gøres andetsteds) for intolerance..

Hvad er Thomas Dahls løsning på denne intolerance? Jo, det er følgende:

"Som de hadske, menneskefjendske og slavegørende såkaldte religioner jødedommen, kristendommen og islam er bør man som oplyst og civiliseret samfund gøre det eneste fornuftige; hvilket er at forbyde deres udøvelse ved lov og fængsle de som forkynder deres såkaldte religions ord.
Religionsfriheden bør indskrænkes for for de tre nævnte religioner hurtigst muligt for vores alles bedste."

For det vil, som Thomas Dahl udtrykker det, føre til følgende:

"Uden giften fra de tre stores slaveskabende “religioner” kan der blive plads til fornuft og medmenneskelighed hvilket jo ikke netop er det, der i højsædet ved jødedom, kristendom og islam."

Det er da ganske rart at Thomas Dahl kan vise os et tolerant modspil mod intolerancen..

Mvh

Af Schmidt 10:02 25. DEC

Danmark var det andet land i verden, der forbød slaveri, efter Chile, og begrundelsen var netop at ifølge kristus er alle mennesker født lige.

I den muslimske verden findes der derimod stadig slaver.

For bare fem år siden erklærede Saudi Arabiens mest ansete muslimske retslærde, at det kun er ignoranter, der ikke mener, at islam tillader slaveri. Han har skrevet saudi Arabiens religiøse læreplan og fem millioner amerikanske muslimer undervises efter hans læebog ...

Uddrag fra artiklen "Slavery is a part of islam":

"A leading Saudi government cleric and author of the country's religious curriculum believes Islam advocates slavery.
"Slavery is a part of Islam," says Sheik Saleh Al-Fawzan, according to the independent Saudi Information Agency, or SIA. In a lecture recorded on tape by SIA, the sheik said, "Slavery is part of jihad, and jihad will remain as long there is Islam."

His religious books are used to teach 5 million Saudi students, both within the country and abroad, including the United States.

Al Fawzan – a member of the Senior Council of Clerics, Saudi Arabia's highest religious body – says Muslims who contend Islam is against slavery "are ignorant, not scholars.""

Læs hele artiklen på: http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=35518

Hovedparten af de muslimske lovskoler tillader slaveri, men de fleste muslimske lande forbød slaveri i løbet af det forrige århundrede, men ikke alle, og selv i de muslimske lande, hvor slaveri er forbudt, er slaveri meget udbredt på landet, hvor lokale shariadomstole sætter sharia over landets lov.

mhttp://en.wikipedia.org/wiki/Islam_and_Slavery

Osama Bin Laden, der om nogen repræsenterer en bogstavtro fortolkning af Koranen, tvang børneslaver til at slave i hans afrikanske marihuannaplantager ...

Af Lassen 10:20 25. DEC

"Et mere blodtørstigt og hævngerrigt folk har solen aldrig skinnet på"

Er det ikke noget med, at for hver israeler, som palæstinensiske frihedskæmpere/terrorister slår ihjel, så dræber de retfærdige og fredselskende israelere 5-10 palæstinensere?

Naturligvis ikke af blodtørst eller hævngerrighed, men blot for at retfærdigheden kan skel fyldest.

Af Soelberg 10:59 25. DEC

For nu for en gangs skyld at snakke om noget andet end DF: Hvad skulle der være i vejen for at se Det gamle testamente som værende på én gang det jødiske folks historie OG en lang række forudsigelser af Messias. At Kristus så ikke lige var den "konge" som jøderne havde tænkt sig er en anden sag.

Af Hansen 13:52 25. DEC

Er det ikke noget med, at for hver israeler, som palæstinensiske frihedskæmpere/terrorister slår ihjel, så dræber de retfærdige og fredselskende israelere 5-10 palæstinensere?

Naturligvis ikke af blodtørst eller hævngerrighed, men blot for at retfærdigheden kan skel fyldest.

-----------

Ja man kan jo kun græde over deres blodttørst!

Af Toldstrup 15:20 25. DEC

Her i denne søde juletid hvor julesneen, engang for snart længe siden dalede ned, er det nu kun mørket der sænker sig.
De kutteklædte og formørkede præstefætre i statsfinancerede præstekjoler, prædiker uanfægtede deres lutheranske kærligheds evangelium.
Et evangelium, der i deres forvrængede version har forgiftet den danske folkeånd og som en ny tids pest, forvandlet vor, engang så prægtige nation, til en sørgelig samling af fanatikere, der blåøjede marcherer efter pinlige Pias pibe.
En blodtørstig og hævngerrig duo, der i skinger harmoni med regeringens nul tolerance politik, lovpriser doktrinen om, at der ingen øvre grænser findes for, vor mange af vore drenge og piger der skal miste livet i fjerne lande.
Unge mænd og kvinder, vi har så hårdt brug for, i den frihedskamp der foregår i vor egen lokale landsby, for demokrati, for anstændighed, for ligeværd og moral, ligger nu blødende i ørkensandet.
Denne dynamiske duo, har tro mod tidens ånd reformeret de ti bud til et, næstekærlighed er nu pligten til at forhåne og bespotte andre.
Mere bitre og uforsonlige fjender af frisind, lighed og broderskab, end disse to kolosser af monumental ignorance, skal man vist tilbage til tredivernes Tyskland for at finde magen til.
Væk med konventioner, menneskerettigheder og højesteret
Ved perleporten til Sandtanamo står helt ærlige Anders og panik Pia og tager imod.
Gud bevare Danmark.
Danmark for herrefolket.

Af Thygesen 19:01 25. DEC

»At gøre en religion, som kendetegner en specifik befolkningsgruppe, til en »pest«, gør uundgåeligt de troende til dem, som spreder pesten, al den stund at ingen religion kan udbrede sig uden troende. Derved er muslimerne i Langballes begrebsramme både blevet til smittebærere af en ny tids pest og repræsentanter for en trussel, der sammenlignes med nazismen«
Pest? Tja, en dansk troende muslim som ønsker at følge grundbogen i Islam dvs Koranens forskrifter, bliver påbudt ikke at være ven med jøder og kristne intet mindre end syv gange som fx i strammeste form i sura 5.51: ”I, der tror! Tag ikke jøder og kristne til venner! De er venner indbyrdes. Den af jer, der slutter venskab med dem, bliver én af dem. Gud retleder ikke de folk, der handler uret”.
Hvilket må siges at være i skarp kontrast til Jesuordet i Matt.19.19: ”Du skal elske din næste som dig selv”, som ikke ekskluderer andre af anden tro. Man må vel også have lov at spørge på hvilken måde kristne eller jøder, og såmænd også ateïster, handler uret?
Hvordan er menneskesynet på medmennesker, som man ikke må være ven med, men som man skal leve og arbejde sammen med? Ligegyldighed eller fjendskab? Hvilket andet?
Henter en dansk muslim også sin åndelige føde i ”DEN FORSEGLEDE NEKTAR. Biografi af Den noble Profet” udgivet af Det islamske Trossamfund her i Danmark hvori der om jødernes etik læses: ”men jøderne, der ofte plejer at opføre sig forræderisk, svigtende og pagtbrydende, kunne ikke frigøre sig fra deres naturlige tilbøjeligheder.” I parantes bemærket gav det Den noble Profet 'ret' til at angribe og udradere hele tre jødiske bosættelser omkring Medina, idet det hævdedes at jøderne havde brudt en pagt, som så omsorgsfuldt var blevet overholdt af muslimerne. Vinderen skriver historien!
En religion af den art giver vel ikke den bedste grundindstilling for at nedsætte sig blandt anderledes troende og ateïster.

Af Sønderriis 20:07 25. DEC

Krarup har også en gang argumenteret, at Georg Brandes var udansk, fordi han var jøde, så det er uforklarligt, at Mosaisk Trossamfund nu er på samme side som Dansk Folkeparti i konflikten i Mellemøsten.

Her er lidt god julelæsning til både kristne og muslimer, "Sagnet om Jesus" ved Georg Brandes:

http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000196.htm

Af Sønderriis 20:08 25. DEC

Krarup har også en gang argumenteret, at Georg Brandes var udansk, fordi han var jøde, så det er uforklarligt, at Mosaisk Trossamfund nu er på samme side som Dansk Folkeparti i konflikten i Mellemøsten.

Her er lidt god julelæsning: "Sagnet om Jesus" ved Georg Brandes:

http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000196.htm

Af Mandel 20:42 25. DEC

Kris Hansen, Frederiksberg den 25. Dec kl. 13:52:

"Er det ikke noget med, at for hver israeler, som palæstinensiske frihedskæmpere/terrorister slår ihjel, så dræber de retfærdige og fredselskende israelere 5-10 palæstinensere?"

Nej. De fredselskende israelere slår mange, manger flere bla. palæstinensiske børn ihjel. I 2006 dræbte israelserne fx 650 palæstinensere. Det samme år blev 27 israelsere dræbt.
Dertil kommer:
"I november ‘06 var 9.075 palæstinensere indespærret i israelske fængsler. 345 af dem var mindreårige. 738 blev tilbageholdt uden nogen rettergang og uden at have kendskab til anklagerne mod dem."
Men herregud - det er jo bare muslimer. Og det der med retssikkerhed og ytringsfrihed GÆLDER virkelig ikke for alle - ihvertfald ikke for muslimer eller folk, der kunne finde på at forsvare muslimer. Længe leve demokratiet.

Af kocsis 22:31 25. DEC

Isabelle Mandel

Ser vi på perioden juli 2007-juli 2008,bliver tallene endnu værre.I denne periode mistede 11 israelere livet,medens i Gaza 68(!) palæstinensiske BØRN blev myrdet af israelerne,og på Vestbredden 12 børn.Altså alene på Vestbredden ,hvor der vel og mærke ingen krigshandlinger skete,myrdede israelerne flere børn end deres egen samlede tab!
Al dette kan kun betegnes som en terroristats kyniske terrorhandlinger vendt mod uskyldige civile i form af kollektiv afstraffelse.

At regeringen og Dansk Folpeparti entydigt støtter de israelske massemordere og krigsforbrydere , er nok den største skændelsgerning man hidtil har begået.

Af Clausen 22:43 25. DEC

<I>At regeringen og Dansk Folpeparti entydigt støtter de israelske massemordere og krigsforbrydere.</I>

Jødehad har en lang og modbydelig historie i Europa. Desværre er det åbenbart ikke udryddet endnu. Jeg håber, det snart sker, for det er under enhver værdighed.

I løbet af 2008 har islamiske organisationer sendt 3000 raketter ind i Israel, primært mod civile mål. Alene juleaftensdag forstyrrede de julefreden med over 60 af de morderiske ladninger.

Den bedste måde at skabe fred i området er at få Hamas og de andre forbrydere til at holde op med at angribe landet.

Af kocsis 22:47 25. DEC

Israel myrder ikke blot massevis af børn .Man ødelægger også systematisk palæstinensernes jord og ejendom:


"The deliberate destruction of civilian property is illegal under international human rights law and humanitarian law, including the Fourth Geneva Convention (articles 33 and 53). Since the beginning of the second Intifada in September 2000, PCHR has documented the deliberate destruction of more than 40,000 donumms[1] of agricultural land in the Gaza Strip. This year alone, almost 3,000 donumms of agricultural land around Rafah and Khan Yunis have been destroyed by the Israeli military (including 500 donumms in the last seven days), ruining vegetable allotments and family owned farms, and contributing to the devastating economic destruction of the Gaza Strip. "

(1 donumm is equivalent to 1,000 square metres. )

Af kocsis 22:49 25. DEC

Henrik R Clausen

"Alene juleaftensdag forstyrrede de julefreden med over 60 af de morderiske ladninger."

Sikke noget antisemitisk vås.Jøderne fejrer ikke juleaften.

Af kocsis 22:54 25. DEC

De israelske terrorristers ofre :ialt 22% af myrdede dræbte er børn!!!

Statistics related to Al Aqsa Intifada: 29 September, 2000- updated 27 August, 2008
Death and Injuries during the Al Aqsa Intifada:

*

3727 Palestinians Civilians have been killed by Israeli Occupation Forces (IOF) forces in the OPT.
*

A further 1114 Palestinians have been killed by Israeli Occupation Forces (IOF) in armed clashes in the OPT.
*

12261 Palestinians have been wounded by Israeli Occupation Forces (IOF) in the Gaza Strip since the beginning of the Intifada.
*

13750 Palestinians have been wounded by Israeli Occupation Forces (IOF) in the West Bank territory since the beginning of the Intifada.

Breakdown of deaths by specific groups

Groups


Number killed


Percentage of total deaths
Children 848

22%
Females 163

4%
Medical personnel 26

0.7%
Journalists 11

0.34%

Af kocsis 23:00 25. DEC

De israelske massemordere og terrorrister angriber og ødelægger systematisk palæstinensernes medicinske personale:



*

17 on-duty medical personnel have been killed by the Israeli army during the intifada. At least 206 have been injured. Palestinian paramedics have also been arrested, beaten, and used as human shields on numerous occasions.
*

10 Palestinian Red Crescent Society ambulances have been destroyed and 80% of its ambulance fleet has been damaged. During Israeli attacks on Palestinian cities, Israeli forces have shelled and raided hospitals and clinics, including Ramallah, Bethlehem, Hebron, and al-Bireh resulting in destruction of medical equipment and disruption of health care for patients.
*

At least 43 Palestinians have died during the al-Aqsa intifada due to delayed or obstructed access to medical care at Israeli checkpoints. In over a dozen cases, women have been forced to give birth at checkpoints, resulting in at least 5 stillbirths. A number of wounded Palestinians have died after Israeli forces refused to allow medical personnel access to them.

Af kocsis 23:05 25. DEC

De israelske terroristers systematiske snigmord på palæstinenserne:

Ref: No 2/2008

Extra-Judicial Executions of Palestinians by the (IOF)
1 April – 30 June 2008.
The Israeli Occupation Forces (IOF) have implemented a systematic policy of extra-judicial
executions in the Occupied Palestinian Territory (OPT). From the beginning of the Second
Intifada, in September 2000, until 30 June, 2008, the IOF carried out 348 extra-judicial
execution operations in the OPT. During these operations, a total of 754 Palestinians were
executed, representing 20% of the overall number of Palestinians killed by IOF since the
beginning of the Second Intifada.1 The victims included 521 targeted persons and 233 civilian
bystanders, including 71 children and twenty women. 405 of the victims were executed in the
Gaza Strip, and 350 were executed in the West Bank. In the Gaza Strip, 248 of the victims
were targeted people, and 157 were civilian bystanders. In the West Bank, 274 of the victims
were targeted persons and 76 were civilian bystanders.
Masemord som Dansk Folkeparti og støtter!

Af kocsis 23:14 25. DEC

Regeringen og Dansk Folkeparti støtter den systematiske israelsek tortur på palæstinensiske uskyldige civile!

Even after the Oslo Accords in 1994 Israel is still arresting Palestinians in so-called Palestinian territory and transferring them to prisons and detention centres inside Israel. The transfer in itself is a war crime under the Fourth Geneva Convention. Furthermore, the Israeli Security Agency (ISA) (formerly known as General Security Service (GSS)) - the body responsible for the interrogation of Palestinians - has for many years systematically used torture methods against thousands of Palestinian detainees in order to obtain information or confessions.

Methods of degrading treatment include sleep deprivation, denial of medical care, loud music, beatings, shaking, threats of physical or sexual abuse and insults, excessive binding of hands and feet so as to cause inflammation, prolonged exposure to bright light causing burns to the face, and severe pressure on the neck. One of the most famous methods used is the “Shabah position”. According to this method the hands of the detainee are tied behind the back of a chair, and his/her feet to the chair-legs. This position weakens the support of the detainee’s back, and thus his ability to resist violent shaking.










Even though strictly forbidden under international humanitarian law, the Israeli Landau Commission legalised torture in 1987. In 1999 the decision was superficially outlawed by a ruling of the Supreme Court of Justice. However, this ruling did not constitute a definite legal prohibition on the use of physical force, particularly in “special circumstances”. The court ruled on the authority of the GSS to use those methods under Israeli law, rather than on the legality of the methods themselves.

Af kocsis 23:17 25. DEC

Isrelsk kilde :

According to B’Tselem some 85% of Palestinian detainees have been tortured during interrogation.

Af kocsis 23:22 25. DEC

de israelske terorrister søger at skjuler deres systematiske krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden ved at chikanere journalister:



"The Israeli government’s harassment of independent media coverage has taken several forms: Violence against Palestinian and international journalists; interference in confiscation of news material; harassment and intimidation of journalists; and arbitrary closure of news organizations and independent media outlets. In their abuse of personnel, Israeli authorities have threatened, interrogated, detained, beaten, fired at, and shot journalists and other media personnel. They have also shelled and destroyed media institutions, confiscated press equipment and press cards, and occupied foreign media offices. According to PCHR data, between March 31, 2002 and June 30, 2002, Israeli authorities wounded over a dozen journalists, detained over 70 journalists, and shelled over ten media institutions. While some media institutions, according to the International Federation of Journalism (IFJ), have “tested the limits” of objective journalism, that in no way justifies both deliberate and indiscriminate violence and intimidation of any media institutions and their personnel."

Af kocsis 23:25 25. DEC

De israelske terrorister foretager vilkårlige massearretationer:





" Since February 2002, Israeli occupying forces have regularly carried out mass arbitrary detentions without charge during invasions of Palestinian communities, often indiscriminately rounding up males between the ages of 15 and 45. Many of these detainees are deprived of adequate shelter, food, and water during interrogation before being either released or transferred to detention facilities. "

Altsammen under Dansk Folkeparis og regeringens begejstrede samtykke!

Af Clausen 23:44 25. DEC

Israel har - i modsætning til USA - opdaget at tortur ikke duer til noget i forhør. At palæstinenserne systematisk beskylder Israel for at bruge tortur er snedigt, men man skal ikke lade sig fuppe.

Af kocsis 23:55 25. DEC

"Israel har - i modsætning til USA - opdaget at tortur ikke duer til noget i forhør. At palæstinenserne systematisk beskylder Israel for at bruge tortur er snedigt, men man skal ikke lade sig fuppe."

Israelsk kilde :

"According to B’Tselem some 85% of Palestinian detainees have been tortured during interrogation."

Ja,så har den israelske menneskerettighedsorganisation B'Tselem ladet sig grundigt fuppe!

Tilsyneladende torturerer de fængslede palæstinensere SIG SELV!

Af Katloft 05:43 26. DEC

Rasmus Sønderiis skriver:

"Krarup har også en gang argumenteret, at Georg Brandes var udansk, fordi han var jøde, så det er uforklarligt, at Mosaisk Trossamfund nu er på samme side som Dansk Folkeparti i konflikten i Mellemøsten."

Mig bekendt har Mosaisk Trossamfund aldrig kommet med en sådan udtalelse.. Mosaisk Trossamfund har en del medlemmer, som ikke kan siges at have én fælles politisk holdning..

Men hvis Rasmus Sønderiis kan henvise til en kilde, der bekræfter hans påstand, kunne det da være rart..

Mvh

Af Rasmussen 09:03 26. DEC

"Krarup har også en gang argumenteret, at Georg Brandes var udansk, fordi han var jøde, så det er uforklarligt, at Mosaisk Trossamfund nu er på samme side som Dansk Folkeparti i konflikten i Mellemøsten."

Det er kun uforståeligt, hvis man ikke ved, hvorfor han gjorde det.

Finn Rudaisky har været formand for Folkebevægselsen mod Nazisme og er tidligere formand for Mosaisk Troessamfund.

Grunden til at han meldte sig ud af Socialdemokraterne og ind i DF er, at Socialdemokraternes ledelse ikke ville tage afstand fra et socialdemokratisk byrådsmedlem, der holdt møde med Hizb ut-Tahrir, hvis talsmand Fadi Abdullatif er dømt for at opfordre til mord på jøder med korancitatet "Og dræb dem, hvorend I finder dem."

Hizb ut-Tahrir er et fascistisk parti. I Tyskland mødes Hizb ut-Tahrir med repræsentanter for det halvfascistiske parti National Partei Deutschland, fordi ledelsen er ekstremt antisemitisk. Ligesom Hizb ut-Tahrirs medlemmer.

Af Sebber 13:43 26. DEC

JESPER LANGBALLE ? Man skulle Fandeme ikke tro, at han er præst, har Bertel Haarder engang sagt.

Det samme kan man sige om Martin Luther .

Tak for Oldtidens viise , Renaissancen, Humanismen , Oplysningstiden , Det moderne Gennembrud og Menneskerettighederne .

DET ER SKØNT AT VÆRE MENNESKE !

Af Hansen 15:09 26. DEC

Der er godt nok mange blinde og navine danskere når det drejer sig om Israel og deres mange krigsforbrydelser. Men det er jo ikke så svært at forstå. Vesten er stadig røde om ørene ang. 2 Verdenskrig og giver derfor de "stakkels" "lidende" Israelere frikort til hvadsomhelst. Hvis de ovennævnte danskere faktisk ville sætte sig ind i tingene og bla. besøge regionen kunne det være, at de ville se tingene lidt anderledes istedet for, at postulerer den ene fantasi efter den anden ang. Israels måde at føre krig på.

Af Dahl 17:03 26. DEC

Problemet i Israel handler ikke kun om hvor mange døde eller lidende den ene side har forårsaget.
Der er ikke nogen ledere på hverken Israels eller Palæstinænsernes side der kan holdes fri for ansvar for hvad der sker dernede.
Regelmæssigt sender palæstinænsiske krigsforbrydere raketter ind over Israel for at rammer deres fjender, men er for udulige til at ramme noget præcist.
Israelske krigsforbrydere skyder så missiler efter dem som de mener kunne være ansvarlige, de er bedre til at ramme end palæstinenserne men dræber lige så ofte civile.
Israelerne svarer igen, palæstinænserne svarer igen alt i mens uskyldige dør på begge sider, og slagteriet fortsætter.
Den eneste måde det kan ende dernede er når den ene part enten overgiver sig eller er udslettet.
Og indtil videre er der ikke noget der tyder på overgivelse fra den ene eller anden side.

Af Hansen 17:10 26. DEC

Den eneste måde konflikten kan stoppes på, er hvis USA holder opp med, at finansiere Israels meget store og dyre Krisgmaskine eller Israel/USA etnisk udrenser Palestineserne.

Den virkelige forhindring er den Jødiske Lobby (mest fanatiske jøder i verden) med magt i Washington, Wall Street og Hollywood der bla. har utoligt meget at skulle have sagt hvad angår USA Politik overfor Israel (Man bliver næppe Præsident i USA uden deres accept). Så længe de styrer Politiken er chancerne for at få fred meget meget små. Dette er den sørgelige virkelighed.

Af Romdal 18:05 26. DEC

Det skorter ikke på enormt enøjede og outrerede dommedagsprofetier hver eneste gang palæstina-konflikten diskuteres her. Man må prise sig lykkelig over at hverken israelerne eller det palæstinensiske hjemmestyre er så hysteriske som de danske debattører, som ser nærmest hver eneste beboer i regionen som nazister, krigsforbrydere og terrorister.
Hamas i Gaza er selvfølgelig den store knast. Hamas fastholder med baggrund i det gamle valgresulat at politikken med nægtelse af Israels eksistensberettigelse er den rigtige, men det kan de ikke blive ved med til evig tid, for det er ikke hvad det palæstinensiske folk i længden ønsker. Nu står vi formentlig overfor endnu en israelsk intervention i Gaza efter for mange raketangreb, og i den forbindelse er det værd at gøre opmærksom på fx følgende:
1) Forholdet mellem Israel og det palæstinensiske selvstyre på Vestbredden er så godt som man kunne forvente pt, fredsprocessen forløber omend i slowmotion. Julen i Bethlehem i år trak flere turister end noget år siden 2000, på trods af den økonomiske krise. Der er mere og mere handel og udveksling mellem de to "lande", Palæstina har fået aktivt fodboldlandshold osv osv
2) Forholdet til Israels naboer er bedre end nogensinde. Israel invaderer ikke Gaza uden at have clearet det med Egypten og Jordan, og de arabiske nationer er rasende over Hamas' ubøjelighed.
3) I den anden ende af spektret står Syrien og tripper for at blive det næste land til at slutte fred med Israel for endelig at kunne få Golan-højderne tilbage. Selv ikke Israels bombning af atomreaktoren har forhindret et penge- og prestige-hungrende Syrien i at tilnærme sig Vesten i raskt trav.

Af Hansen 18:27 26. DEC

Du er godt nok noget naiv Tom Romdal. Tag nu ned og bo der som jeg feks. har. Så ser virkeligheden meget anderledes ud ;)

Israel vil lige som Hamas da skide (ups) på hvad omverden mener (Ovetrædelse/ignorering af over 200 FN konventioner er et rimeligt bevis på deres evige arrogance). De clearer intet med nogen udover USA. De vil inden for de næste dage invadere Gaza igen igen med mange døde civile som det eneste resultat. Mens resten af israel sidder og æder sig fede og kører rundt i deres store vogne til Marmorbeklædte Indkøbscentre. Israelerene er hamrend eligeglade (lige som danskerne). Så længe de kan få et nyt Fladskærms TV osv. Så gider de ikke involvere sig i det faktum, at snart 50% af alle Palestinensere lever i yderst fattigdom og armod. Men fred være med det. Isralerne har det jo godt!

Af Aaen 19:20 26. DEC

Rent teologisk og udi ortodoksien og dogmatikken har Langballe altså ret: Allerede hos, nej ikke de gamle grækere, men hos Paulus hedder det, at Kristus er Jesus og Jesus og Kritus eller noget lignende; desuden står der også at Jesus er Guds søn. Og at Gud er både fader, søn og helligånd.
Og derfor har Pastor Langballe ret udi dette skolastisk-dogmatiske skoleridt om at hverken jøder eller muslimer tror på Gud, da de jo ikke mener, at Jesus er Kristus eller Guds søn. Og i kristendommen classic, dvs. Lutherdommens ortodokse variant, som er den retning Tidehverv repræsenterer er det en forudsætning, at Gud = Jesus = Helligånd. Og da hverken muslimer eller jøder mener dette, er det sådan, at de jo heller ikke tror på Gud - ifølge Langberg.

Rent teologisk har Langberg altså fat i den lange, Rune. Det er jo derfor, det er så svært at argumentere imod både Langberg og Krarup, netop fordi de har et teologisk-religiøst udgangspunkt for deres stridigheder med jødedommen og islam.

Og om Luther kan meget siges - og er blevet sagt.
Hovedproblemet med Luther er ganske enkelt det, at han lever i en anden tid end vi gør; hans syn på staten er den gode fyrste, der nådigt tilgiver alle sine undersåtter deresd fejltrin. Det er interessant nok også det syn Luther har på Gud.

Og ja, Krarup mener jo generelt, at man ikke er dansk, før man er kristen, både jøder og muslimer kan aldrig blive rigtig danske, pga. deres jødiske og muslimske blod.

Af Romdal 19:39 26. DEC

@ Karsten Aaen
Det kan vist ikke overraske mange at jøder og muslimer ikke er kristne? Altså ikke tror at Jesus er Kristus / frelseren osv. Det er lige som det som er det specielle ved kristendommen.
Bloggens udgangspunkt var da også noget helt andet, nemlig at Langballe fordømmer det fredelige samvær mellem de 3 religioner i moskeen i Hvidovre. Hvilken del af den moderne kristendom skulle forbyde kristne at være sammen med de andre religioner?

@Kris Hansen
Du bekræfter jo fint min pointe. Jeg kan forsikre dig om at ikke alle israelere er så fanatiske som du er.

Af Hansen 19:45 26. DEC

Kender du personligt nogle Israelere Tom Romdal? Jeg gør. Som jeg skrev har jeg boet i landet og jeg kan med stor tryghed sige, at du ville blive forbavset over hvor mange hardliners der er i befolkningen.

Af kocsis 20:33 26. DEC

Lasse Dahl,


"Der er ikke nogen ledere på hverken Israels eller Palæstinænsernes side der kan holdes fri for ansvar for hvad der sker dernede."

Nu er det faktsk Israel, der i 50 år har holdt palæstinensernes områder besat trods alle aftaler og systematisk brudt en utal FN resolutioner,så ansvaret for blodsudgydelserne er entydigt Israels og dets halevedhæng USA's.

Af Lassen 05:24 27. DEC

Karsten Aaen skriver, at treenigheden går tilbage til Paulus. Så vidt jeg husker er treenigheden en senere opfindelse og blev først vedtaget i 325.

De religiøse "sandheder" er jo vedtagelser, ikke åbenbaringer, der falder ned fra himlen.

Af kocsis 21:46 27. DEC

De israelske psykopatiske massemordere kigsforbrydere og terrorissvin har atter udløst et angreb der er fuldstændigt ude af proportioner:

Angrebet har ifølge Gazas redningstjeneste kostet mindst 210 mennesker livet, og over 700 mennesker er sårede.

Størstedelen af de dræbte er palæstinænsiske politifolk, men et ukendt antal civile er også blevet ramt af luftangrebene, som var rettet mod 40 af Hamas' opholdssteder.


Men hvor bliver protesterne af fra de altid hylende Dansk Folkeparti og deres apologeter?
Intenting !! Fordi DF og tilhængerskaren er POSITIVT inddstillet overfor Israels bestialske terrorristsvin og forsvarer svinene ved enhver given leglighed med næb og klør!

Af Larsen 21:52 27. DEC

Palæstinenserne bærer selv skylden for de seneste israelske angreb.

De kunne have ladet være med at ophæve våbenhvilen og de kunne have undladt at sende raketter ind over Israel.

De har fået løn som forskyldt.

Af kocsis 22:10 27. DEC

Ifølge Israels krigsmiminsterium:

Defense Min.: Israel now world's fourth largest weapons exporter


DE israelske terroristsvin nøjes ikke med at sprede død og ødelæggelse over civile i Gaza,de eksportere også våben i stor stil til deres medløbere rundt omkring i verden!

Af Guderian 22:14 27. DEC

@Peter Kocsis

Ja, man kan konstatere, at de får så hatten passer. Hold da kæft mand!!! Det israelske flyvevåben kan deres kram.

Af kocsis 22:15 27. DEC

Jeg vil hermed opfordre alle til at sende et mail til den danske udenrigsminister og opfordre til than bevirker , at EU øjeblikkelig iværksætter et totalt handelsboykot overfor de israelske terroristsvin.

um@um.dk

Af Guderian 22:25 27. DEC

@peter kocsis

Ja, de får godt nok så hatten passer. Hold da kæft mand. Det israelske flyvevåben kan deres kram.

Af Dahl 22:58 27. DEC

Bare for retfærdighedens skyld bør det israelske luftvåben bombe de ulovlige jødiske bosættelser.

Af kocsis 01:29 28. DEC

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7801662.stm

her ses vidnesbyrd om de israelske sadistsvins sidste krigsforbrydelser imod palæstinensiske civile og børn!

Det er den slags massemord på civile som Dansk Folkeparti jubler over!!!!

Af Rasmussen 06:58 28. DEC

Palæstinenserne er som sædvanligt deres egne, værste fjender, ligesom da de allierede sig med nazisterne under krigen; det er den mesalliances skyld, at de er blevet historiens tabere i regionen ...

Hvis det religiøse fascistparti Hamas stoppede terroren, ville den israelske besættelse af ikkeisraelsk territorium ikke længere kunne forvsvares med, at den er en militærstrategisk nødvendighed.

Islamistisk terror går som sædvanligt først og fremmest ud over muslimerne selv ...

Af Lassen 07:32 28. DEC

Jakob skriver:

"Islamistisk terror går som sædvanligt først og fremmest ud over muslimerne selv …"

Det er nu israelerne, som slår dem ihjel.

Af kocsis 10:39 28. DEC

BBC NEWS:

Palestinian officials raised the number killed in Saturday's strikes to 271. If confirmed that would make it the bloodiest day in Gaza's history.

Efter disse massakrer foreslår jeg at terroriststaten Israel får et nyt navn:HUTUSTAN!

Af kocsis 10:42 28. DEC

Jakob Rasmussen

"Hvis det religiøse fascistparti Hamas stoppede terroren, ville den israelske besættelse af ikkeisraelsk territorium ikke længere kunne forvsvares med, at den er en militærstrategisk nødvendighed."


den zionistiske terroriststats israls besættelse af Palæstina
har aldrig været en militærstrategisk nødvendighed,men udelukkende grådighed og ondskab.

Af kocsis 10:49 28. DEC

Og her er hvad Hutustans terroristludder C.Rice hvæser:

"US Secretary of State Condoleezza Rice accused Hamas of having triggered the new bout of violence.


"The United States is deeply concerned about the escalating violence in Gaza," she said in a statement.

"We strongly condemn the repeated rocket and mortar attacks against Israel and hold Hamas responsible for breaking the ceasefire and for the renewal of violence there. The ceasefire must be restored immediately and fully respected."

Kritikken rammer ikke Hutustans psykotiske massemordere,men kun de tapre frihedskæmpere fra Hamas,der prøver at forsvare den palæstinensiske civilbefolkning imod Hutustans vedvarende terror!

Af kocsis 10:54 28. DEC

Jeg foreslår,at vi flytter staten Hutustans(Israels) samtlige indbyggere til Ringkøbing amt,hvor de vil føle sig velkommen og hjemme blandt Dansk Folkepartis terroristilhængere.

Af Romdal 10:59 28. DEC

@ Peter Kocsis
Det er jo ikke ligefrem et holocaust eller tredie verdenskrig vi taler om her. Tværtimod er det det mest "populære" israelske angreb nogensinde, efter at Hamas med sin opførsel har formået at få hele regionen imod sig. Det er meget tydeligt når man ser de afdæmpede arabiske reaktioner. Livni var jo i Egypten for at bage kagen for få dage siden, og stærke forlydender hævder at den egyptiske sikkerhedsminister selv har sagt at Hamas trænger til en afklapsning.
Det mest interessante synes jeg er hvordan Israel vil forvalte situationen de kommende dage, når flere morterer formentlig vil regne ind over landet. Hvis Israel søger, og Egypten skaffer, en hurtig fornyet og sund våbenhvile, vil Israel stå med megen goodwill efter dette, uanset at der er mange civile dødsfald.
I øvrigt fatter jeg ikke at det aldrig er på tale at gøre Gaza til egyptisk protektorat. Formentlig er det fordi Israel er imod (?), men det burde være i alles interesse at få egyptiske tropper ind.

Af Larsen 11:00 28. DEC

@ kocsis

Det er vist gået op for de fleste at du ikke just er fan af Israel.

Det er nok også gået op for de fleste at du ikke ser nuanceret på konflikten dernede.

Det er ikke alle, der deler dit sort/hvide billede af situationen.

Skal vi ikke bare lade det blive ved det? :-(

Af Romdal 11:47 28. DEC

Øv, jeg fik lige spist et længere indlæg :(

På trods af Kocsics lange tirader er det ikke ligefrem et holocaust eller tredie verdenskrig vi ser her, tværtimod det mindst fordømte israelske angreb nogensinde.
med Hamas fuldstændig isolerede uden reel opbakning fra de arabiske lande.
Livni var jo i Egypten for at bage kagen for bare 3-4 dage siden, og alle er tilsyneladende enige om at Hamas skal dukkes. Ikke engang Syrien kan tilsyneladende mande sig til en lillebitte krigstrussel.
Det interessante bliver hvordan Israel forvalter de kommende dage og uger - om man vil sætte hårdt mod hårdt når granaterne begynder at regne ned, eller om man vil satse på en hurtig våbenhvile - som måske allerede aftalt med Egypten? En ny og soid våbenhvile kunne blive starten på et meget spændende 2009.

Af Larsen 12:12 28. DEC

Peter Kocsis

Er man en smule oppe at køre? Kan man falde lidt ned? Israel udførte et GENGÆLDELSESangreb.
Hamas er ikke frihedskæmpere. Ej heller forsvarer de palæstinenserne mod "Hutustans" vedvarende terror. Frihedskæmpere angriber ikke (næsten) udelukkende civile, og man forsvarer ikke folk ved at affyre raketter fra civile, befolkede områder eller ved generelt at blande civile ind i ens kamphandlinger. Hamas er en ren og skær terrorgruppe, der vil undertrykke egen befolkning og udrydde jøderne.
Ja, DF støtter et demokrati, og du støtter en islamofascistisk dødskult. Jeg tror nok, jeg hellere ville stemme DF end Kocsis ved næste valg...

Af andersen 12:21 28. DEC

@peter kocsis

Glimrende ide. Lad os flytte Israel til Europa mod, at samtlige muslimer forlader europæisk territorium.

Af Romdal 13:01 28. DEC

Den venstresnoede israelske avis Haaretz har en interessant analyse om hvordan det lykkedes Israel at maksimere antallet af militære overfor civile tab ved de første bombardementer:
http://haaretz.com/hasen/spages/1050426.html

Ifølge Hamas selv er 170 Hamas-folk dræbt, mens de resterende ofre var civile. Man kan også spørge sig selv om man som civil ville gå ind på et Hamas-kontor to dage efter at Israel har sagt at nu vil man angribe Hamas hårdt?

Af Larsen 13:25 28. DEC

@ Tom Romdal

Når man er så enøjet som kocsis helt åbenlyst er evner man nok ikke at se forskel på aktion og reaktion.

Palæstinenserne ophævede ensidigt våbenhvilen.

Palæstinenserne sendte uprovokeret raketter ind over Israel.

Israel svarede igen på et uprovokeret angreb - helt efter folkeretten.

Hamas har helt entydigt skylden for volden i denne omgang.

Af Hansen 14:00 28. DEC

Ja gengældelse må man sige. Sjovt som Israel altid skal smadre alt omkring dem med 100 vis af døde fordi en eller 2 af deres egne er døde.

Når man er besat af et andet land som Gaza jo reelt stadig er (Israel kontrolerer alt adgang til gaza, elektricitet, vand osv.) så har man sku ret til at kæmpe mod besættelsesmagten. OG bla. er det helt ok at dræbe Soldater samt de psykopatiske højreekstremister som jo er lig med Bosætterne. De er legale mål i en frihedskamp!!!

Hvad Israel (som altid) har gang i er kolblodigt massemord.

Men ih nej. De stakkels Israelere er jo helt uskyldige og forsvarer sig bare. SLUDDER!!!!

Af Hansen 14:02 28. DEC

Niels B. Larsen, Svenstrup den 28. Dec kl. 11:00:

@ kocsis

Det er vist gået op for de fleste at du ikke just er fan af Israel.

Det er nok også gået op for de fleste at du ikke ser nuanceret på konflikten dernede.

Det er ikke alle, der deler dit sort/hvide billede af situationen.

Skal vi ikke bare lade det blive ved det?

Overskrider kommentar #22390 retningslinjerne på


----

Niels B. Larsen's selvbiografi ang. Invandredebatten I Danmark ;)

Af g 15:03 28. DEC

@Kris Hansen.

Ja det er helt klart hvad der sker.

Her sad Israel i juletiden og kedede sig, og tænkte "Lad os da smadre Gaza og dræbe nogle palæstinensere". Så fik de overtalt Hamas til at droppe våbenhvilen og smide nogle raketter i hovedet på sig selv, for at give Israel en undskyldning for at angribe Gaza. Offentligt gik Israel hen og udtalte sig, at de vil angribe Gaza hvis Hamas blev ved, men vi ved jo alle at det hele blot var et Mossad-komplot, som fik de sagesløse Hamas-kæmpere til at skyde på Israel.

Det er i det hele taget en dårlig undskyldning, siden Qassam-rakketterne er forudindstillet til kun at falde i tomme områder (er Mossad ikke smarte der?) og hvis de indimellem faktisk rammer nogle israelere, ja det må man bare tage med som omkostning (har Mossad sikkert kalkuleret).

Alt i alt endnu et infamt zionistisk komplot :-)

Af g 15:06 28. DEC

Et juleeventyr.

Den 31. december kl 24 beslutter den israelske stat, at den ikke længere har nogen eksistensberettigelse, og alle israelerne tager til Masada, og begår kollektivt selvmord.

Som svar på dette opløser Hamas og Hisbullah og Al Qaeda sig og destruerer alle deres våben. Iran stopper berigelsen af uran. Taliban nedlægger sig selv, eftersom de ikke længere behøver at udøve "politiske protester mod Israels undertrykkelse".

Palæstinenserne overtager det som plejede at være Israel, og i løbet af nogle år blomstrer der et nyt Schweiz frem fra ørkenen.

Og så har vi fred på jorden.

Af kocsis 19:15 28. DEC

Michael Larsen,

"Er man en smule oppe at køre? Kan man falde lidt ned? Israel udførte et GENGÆLDELSESangreb."

Typisk eksempel på den zionistiske retorik direkte overtaget fra de israelske propagandamedier!
Der er altid tale om at palæstineserne angriber,medens Hutustan blot GENGÆLDER, i selvforvarsøjemed,hvilket jo ingen kan kritisere.
Men hvor ved M.Larsen fra,at det ikke er besættelsesemagten Hutustamn de angriber,og palæstinenserne der blot GENGÆLDER i selvforsvarsøjemed?

M.Larsen har åbenbart stået ved grænsen til Gaza i årevis og talt hver eneste raket , der er sendt afsted fra begge sider,og ved , at palæstineserne altså sendte den første afsted,som så Hutustan bare gengældte etc etc?

Af kocsis 19:31 28. DEC

Michael Larsen

"Hamas er ikke frihedskæmpere."

Nej,det er klart,enhver der bekæmper Hutustan bliver af den zinistiske propagandapparat automatisk stemplet som terrorister,medens de virkelige terrorister og massemordere fra Hutustan
bare "forsvarer sig selv "eller "gengælder"!
Men M.Larsen ville måske også kalde de danske frihedskæmpere under 2.VK for terrorister?

"Ja, DF støtter et demokrati, og du støtter en islamofascistisk dødskult"

Som om terror udført af en demokrati var bedre end terror udført af en diktatur.Forøvrigt er Hutustan en korrupt pseudodemokrati, bygget på racisme og systematisk apartheit imod den arabisk urbefolkning,en apartheit som DF også prøver at indføre i Danmark,så jeg forstår udmærket begejstringen hos DF for Hutustans "demokrati""
" islamofascistisk dødskult"
Ja,efter 60 års bestialsk undertrykkelse reagerer de undertrykte lidt underligt ja de kommer tl at ligne deres undertrykkere,men Hamas er udelukkende Hutustans ansvar,idet der jo ikke var noget der hed Hamas før Hutustans besættelse af Palæstina og Hutustans systematiske ødelæggelse af Fatah,som også i sin tid blev kaldt terrorister af zionistpropagandaen, men som nu Hutustan anser for de bedste venner .

Af kocsis 19:37 28. DEC

Niels B. Larsen

"Palæstinenserne ophævede ensidigt våbenhvilen.

Palæstinenserne sendte uprovokeret raketter ind over Israel."

Hvor ved du det fra?

Hutustan har da helt uprovokeret bombet og myrdet masser af palæstinere både i Gaza og Vestbredden under våbenhvilen.
Så det er da helt klart de palæstinensiske frihedskæmpere der med fuld ret GENGÆLDER de uprovokerede terrorangreb fra Hutustan.

Af kocsis 19:48 28. DEC

Thomas Hearns Aalborg

"Og så ellers tæppebombe Gaza som var det Dresden under 2. verdenskrig, og derefter sende hæren ind med ordre om skyde løs på de ovelevende, der nægter at svømme eller sejle over middelhavet."
Typisk eksempel på DF-segmentet,der forsvarer terrorbombning af civile og folkemord,ligesom nazisterne.

Jeg synes en enklere løsning ville være at forære til Hutustan Ålborg som hovedstad og omegnen som opland, og flytte alle israelhutuerne derop.Så ville Thomas Hearns meddele massemorderne hvor henrykt han er for at de er kommet,hvor meget han altid har beundret deres hubnreder af 100 tons bomber , og også hvor glad Hearns og andre fra DF-segmentet er for at man har foræret al deres ejendom væk til israelhutuerne.

Af kocsis 19:52 28. DEC

a. b. andersen, århus


"Glimrende ide. Lad os flytte Israel til Europa mod, at samtlige muslimer forlader europæisk territorium."

Ja,du går vel entydigt ind for at den nye stat bliver oprettet med Århus som hovedstad og omegn som opland,hvor al din ejendom skal tilfalde de nyindflytettede?

Af kocsis 19:56 28. DEC

Tom Romdal


På trods af Kocsics lange tirader er det ikke ligefrem et holocaust eller tredie verdenskrig vi ser her, tværtimod det mindst fordømte israelske angreb nogensinde.

Som om det gør det bedre ,at ingen fordømmer hutu-bestialiteten.
At ingen fordømte terrorbombningen af Dresden gjorde det måske bedre?

Af kocsis 19:59 28. DEC

Tom Romdal

"Det interessante bliver hvordan Israel forvalter de kommende dage og uger - om man vil sætte hårdt mod hårdt når granaterne begynder at regne ned, eller om man vil satse på en hurtig våbenhvile -

Nu har frihedskæmperne desværre ingen granater.

Af kocsis 20:04 28. DEC

Tom Romdal

Øjevidne beretning fra GAZA:

"Gårsdagens angreb er her søndag morgen blevet fulgt op med nye angreb, der bl.a. har ramt en børnemedicinsk klinik kun 70 meter fra det sted, hvor Fida Qishta bor. Hun ved ikke, hvorvidt det var et missil eller en bombe, der ramte klinikken, men fortæller, at det var et F16-fly, der angreb."

Af kocsis 20:13 28. DEC

Og massemorderne forsætter myrderierne af uskyldige civile på Vetsbredden!!!

"Israeli forces have killed one Palestinian man from Ni’lin, while another is in critical condition, as they opened fire on a demonstration against the Israeli massacre of the people of Gaza."

Af kocsis 20:15 28. DEC

Systematiske terrorangreb på civile huse og lægecentre!!!


"Israeli attacks on the Gaza Strip have been ongoing through the night, with civilian houses and medical centres being targeted by Israeli air-strikes.

International Human Rights Workers are continuing to witness and document the escalating devastation. Two houses that internationals were staying in last night (night of 27th December), suffered almost direct hits from Israeli missiles, one in Rafah and one in Jabaliya."

Af kocsis 20:16 28. DEC

massemorderne udsletter et apotek!!!

Shortly before 7:00am local time, yet another Israeli missile strike hit the residential neighbourhood of Hi Alijnina in the southern Gaza town of Rafah.

This time a pharmacy was targeted, totally destroying the building and causing severe damage to surrounding homes. Electricity lines were torn down during the blast and the street was littered with medicines. This footage was filmed within minutes of the attack as fire fighters battled to control the blaze. Shocked residents poured into the streets, some still wearing pyjamas.

Af kocsis 20:25 28. DEC

De sadistiske israelske Hutupsykopater valgte, for at dræbe så mange børn som muligt i deres bestialske uprovokerede angreb, at lade angrebet finde sted lige netop på det tidspunkt,hvor børnene var på vej til skole!!!!

The Gaza Strip is one of the most densely populated regions on the planet. In the Jabaliya refugee camp alone, Gaza's largest, 125,000 people are crowded into a space of only two square kilometers. Bombardment by F-16s and Apache helicopters at mid-morning, as children leave their schools for home, reveals an utter contempt for civilian safety. This is compounded by an 18-month siege that bans all imports and exports, and has resulted in the deaths of more than 270 people as a result of a lack of access to essential medicines and treatment. Israel is granted immunity by an international community that offers empty phrases for Israel to "urge restraint" and "minimize civilian casualties."

Af kocsis 20:27 28. DEC

De israelske Hutumordere har myrdet 270 mennesker alene i Gaza ved den ulovlige blokade af medicin og levnedsmidler!!!!

" has resulted in the deaths of more than 270 people as a result of a lack of access to essential medicines and treatment."

Af kocsis 20:34 28. DEC

Den Israelske hutudemokrati bekæmper sammen med halevedhænget USA frihedskæmperne i Sydafrika, Sydamerika og Palæstina:


"in the 1970s and 1980s, at the behest of Washington, Israel helped South Africa's apartheid regime fight Soviet-supported insurgencies in South African-occupied Namibia and Angola, and it trained right-wing US-allied death squads fighting left-wing governments and movements in Central America. After 2001, Israel marketed itself as an expert on combating "Islamic terrorism."

Af Romdal 20:39 28. DEC

@ Peter Kocsis
Alle arabiske lande fordømmer Israels angreb, men det er værd at bemærke at de også opfordrer Hamas til at stoppe deres evindelige raketangreb mod israelske bebyggelser. Du er altså mere fanatisk anti-Israelsk end disse lande og i virkeligheden størstedelen af palæstinenserne. Du har udelukkende Hamas, Iran, og diverse muslimske terrororganisationer med på dit korstog - det er da tankevækkende?

Mahmoud Abbas, leder af Palæstinenserne (på Vestbredden):
"we told them, 'please, we ask you, do not end the truce. Let the truce continue and not stop", so that we could have avoided what happened."

Af andersen 20:45 28. DEC

@peter kocsis

Ja, de får godt nok så hatten passer. Hold da kæft mand.

Dog stiller jeg mig tvivlende overfor din påstand om, at det israelske luftvåben bruger 100 tons bomber eftersom den største kendte konventionelle bombe BLU-82 "Daisy Cutter" vejer 7,5 tons.

Men overdrivelse fremmer selvfølgelig forståelsen.

Af kocsis 22:00 28. DEC

"Alle arabiske lande fordømmer Israels angreb, men det er værd at bemærke at de også opfordrer Hamas til at stoppe deres evindelige raketangreb mod israelske bebyggelser. Du er altså mere fanatisk anti-Israelsk end disse lande og i virkeligheden størstedelen af palæstinenserne. Du har udelukkende Hamas, Iran, og diverse muslimske terrororganisationer med på dit korstog - det er da tankevækkende?"

At disse korrupte arabiske diktaturstater er fuldstændigt ligeglade med palæstinenserne er en kendt sag,og deres "kritik"af hutulandet er det rene hykleri.Tværtimod er de bange for at deres egne befolkninger rejser sig imod dem inspirerede af Hamas.

Du mener altså at størstedelen af palæstineserne går ind for , at de selv skal udryddes af hutuisraels terror?

Hvornår har jeg for øvrigt sagt noget om Iran og "andre muslimske terororogsanisationer?"
Forøvrogt mener jeg at Iran skal have så mange og så store atomvåben om muligt for at beskytte sig selv oimod mellemøstens eneste agressor,nemlig den ulovlige atomstormagt Hutuisrael.

Af Hansen 22:10 28. DEC

Hmmmm lad os lige holde os til virkeligheden for en gangs skyld. Våbenhvilen blev ikke overtrådt af Hamas i dette tilfælde. Her tænker jeg på de raketter der blev skud af for nogle dage siden der startede denn omgang af Og Hamas valgte ikke at forlænge den.

Her skal man så også igen forholde sig til virkeligheden som er, at INGEN af de 2 parter har overholdt våbenvilen i de sidste 6 mdr. Hamas har helt klart overtrådt aftalen (Indenfor de 6 mdr.) og skud raketter mod Israel og Israel har bla. helt klart ikke overholdt deres humanitære forpligtelse som er en del af den indgåede aftale. Desuden er Israel heller ikke så uskyldige når det kommer til vold og endda drab i de sidste 6 mrd.

Så lad os lige holde og til virkeligheden tak.

Af Bendix 01:24 29. DEC

Jeg kan ikke se, at det er forkert, at Københavns biskop Erik Norman Svendsen taler med og til muslimerne. Han bliver ikke mindre kristen af at gøre det, og det bliver andre kristne heller ikke.

Med hensyn til Luther og jøderne læste jeg på et tidspunkt i Kristeligt Dagblad, at netop Luthers syn på jøderne, havde gjort det lettere for tyske præster at se igennem fingre med jødeforfølgelserne. Heldigvis var der lysende undtagelser bla. Niemüller og Buber.

Ifølge Gammel Testamente nedstammer Jesus fra Abrahams søn Isak, mens hans halvbroder Ismael bliver stamfader til et ørkenfolk. Og gæt så hvem man mener nedstammer fra ham.
Så muslimernes gud er Abrahams gud. Dogmet om treenigheden (Faderen, Sønnen og Helligånden)markerer om man så må sige en udvidelse af gudsbegrebet.Gud er stadig Abrahams gud - men definitionen er blevet mere detaljeret. Muslimerne opfatter Jesus som en stor profet og ærer ham i overensstemmelse hermed.
Jøderne venter stadig på Messias. Deres gud er også Abrahams gud.

Er vi ikke kommet så langt siden Luthers tid, at vi kan leve med, at nogen ikke har præcis samme tro som os? Og møde dem som medmennesker?

Med hensyn til det evigt tilbagevendende argument om nogle (læg mærke til, at jeg skriver nogle) muslimers accept af stening, så mener jeg at stening er afskyelig - lige så afskyelig som anvendelse af f.eks. klyngebomber og andre våben, der bruges mod ubevæbnede civile herunder børn og gamle.

Dødsstraf er afskaffet i Danmark. Og det er det.

Stening praktiseres i strengt muslimske lande, heraf nogle af den vestlige verdens venner og alierede, som forsynes med våben af bla. USA.
Mig bekendt er der ikke stillet krav til Saudi-Arabien eller andre muslimske lande om straks at indstille al stening, hvis der fortsat skal leveres våben.

Hvis det er sket, og våbenleverancerne eller steningen er stoppet, vil jeg gerne vide det.

Af Bendix 02:12 29. DEC

Som jeg har forstået konflikten mellem Israel og Palestina er den i sit udspring territorial. Israel blev grundlagt som en jødisk stat i et tidligere engelsk proktektorat, hvor der både levede muslimer og jøder.
Prøv at finde Herbert Pundiks kommentarer og læs dem. Han er en meget klog mand, der ikke kun ser i sort og hvidt, men har et nuanceret syn på konflikten. Og så bor han faktisk dernede og følger situationen på nærmeste hold.

Når det er sagt - Hvad i alverden har Israel - Palestinakonflikten med Tidehvervs Lutherskfundamentalistiske holdninger til jøder og muslimer at gøre?

Af Bendix 03:47 29. DEC

Jeg synes, at det er helt rigtigt, at Københavns Biskop rækker hånden frem mod muslimerne og taler for dem og med dem. Det bliver han ikke mindre kristen af tvært imod, og det gør andre kristne heller ikke.
Muslimernes gud er Abrahams gud. Abrahams sønner Isak og Ismael blev henholdsvis stamfædre til Jesus og - gæt hvem.
Jødernes gud er også Abrahams gud.
Det er ved et kirkeligt dogme vedtaget, at den kristne version af Abrahams gud er treenig (Faderen, Sønnen og Helligånden).
Muslimerne ærer Jesus som en stor profet. Jøderne venter stadig på Messias, og de kristne betragter ham som Guds søn og Gud.

Nogen hviler så meget i deres tro, at de kan række hånden frem til medmennesker af en anden tro. Andre gør ikke. Tidehvervsfolk går tilbage til Luthers tid og skrifter for at finde skyts mod anderledes troende. Heldigvis har de ikke patent på Folkekirken, men de er gode til at råbe op i medierne og har politisk medvind.

Fremmedhad har altid været brugt til at fjerne vælgernes opmærksomhed fra de virkelige problemer. Den russiske Zar startede progromer, i 1970érne måtte jøder flygte fra Polen pga. chikane og forfølgelser, og hvad Hitler havde gang i, ved alle.

Med hensyn til at nogle (læg mærke til, at jeg skriver nogle) muslimer går ind for stening, synes jeg, at stening er babarisk og afskyelig, lige så afskyelig som brugen af klyngebomber og andre våben mod ubevæbnede civile herunder børn og gamle.

Men eftersom dødsstraffen er afskaffet i Danmark, så jeg kan ikke rigtigt se, at stening er et problem her.

Stening praktiseres i nogle strengt muslimske lande. Men nogle af dem f.eks. Saudi-Arabien er den vestlige verdens venner og modtager våben bla. fra USA. Mig bekendt er der ikke stillet betingelser om, at al stening, piskning og anden babarisk afstraffelse skal forbydes og ophøre øjeblikkeligt, ellers stopper våbenleverancerne.
Hvis nogen har hørt eller læst, at det skulle være tilfældet, vil jeg gerne vide det med angivelse af kilde til oplysningerne.

Under alle omstrændigheder er det ikke rimeligt at klandre muslimer i Danmark for, hvad der foregår i de muslimske lande. Jeg vil da selv meget have mig frabedt at skulle hefte for, hvad f.eks. fundamentalistiske kristne i U.S.A. står for og foretager sig.

Næste gang, vi fra politisk hold får hele smøren om muslimerne igen, synes jeg vi skal spørge politikerne, om der nu er blevet rent på hospitalerne (om de nødvendige ekstrabevillinger er givet), om der er styr på fødevarekontrollen, eller om vi stadig kan risikere at få fordærvet eller bakteriebefængt kød, om de syge, handikappede og andre udsatte grupper får det, de har behov, hvilke tiltag de har i gang for at nedsætte den sundhedsskadelige partikelforurening i byerne o.s.v., o.s.v.
Der er mange spørgsmål, der ikke er plads til at få stillet og besvaret, fordi nogle har fundet det formålstjentligt at gøre muslimerne til hovedemnet og prøver at lukke munden på enhver, der ikke følger trop. Se bare til lovforslaget om, at dommere ikke må bære tørklæder i retten (om tidligst 15 år, for før bliver det ikke aktuelt). Vorherrebevares! Hvor er det lovforslag dog relevant i forhold til de problemer, der er her og nu. Ikke?

Af Bendix 05:45 29. DEC

Til den, som kvalitetssikrer
Jeg har sendt 3 kommentarer, som bare er forsvundet i den blå luft. Hvis de bare står i venteposition, så brug den sidst afsendte.

Af Bendix 06:24 29. DEC

Jesper Langballe har lov til at mene, at Erik Norman Svendsen er blasfemisk, når han taler med og til muslimer. Men hvis han dermed mener,at det skal have konsekvenser for Erik Norman Svendsen, så er han for langt ude. Så handler det ikke mere om divergerende opfattelser af, hvad kristendom er, men om et forsøg på at gennemtvinge et lutherskfundamentalistisk kristendomssyn som det eneste tilladte. Og det vil i høj grad være udemokratisk og mod ytringsfriheden!

Det, at Erik Norman Svendsen taler til og med muslimer, gør ikke ham eller andre kristne mindre kristne.

Jeg synes, at det er fint og rigtigt gjort, og et bedre vidnesbyrd om "troens frugter" end Luthers anti-jødiske og anti-muslimske skrifter.

Ifølge Biblen fik Abraham 2 sønner Isak og Ismael, som henholdsvis blev stamfædre til Jesus og - gæt hvem! Deres gud var Abrahams gud, som selvsagt også er jødernes gud. Jøderne venter stadig på Messias. Muslimerne anser Jesus for at være en stor profet, og ærer ham i overensstemmelse hermed. De kristne anser Jesus for at være Guds søn og efter et kirkekonvent mange, mange år efter Jesu død også som en del af Treenigheden(Faderen, Sønnen og Helligånden). Man indførte dogmet om, at Jesus var Guds søn og samtidig Gud selv, altså en udvidet forståelse af Guds væsen. Men Gud er stadig også Abrahams gud. Der er ikke kommet en ny til.

Af Bendix 07:16 29. DEC

Et ofte brugt argument mod muslimer er, at de går ind for stening. Det vil være mere sandt at sige, at nogle muslimer går ind for stening.

Stening er efter min opfattelse babarisk og vederstyggeligt ligesom klyngebomber, som bl.a. anvendes af nogle af vores allierede. Det, at uskyldige civile ofte børn bliver ofre for klyngebomber, får os ikke til at tage afstand fra de af vores allierede, der bruger dem. Her helliger hensigten lige pludseligt midlet.

Jeg har heller ikke erfaret, at stening, piskning, tortur og andet barbari har været en hindring for samarbejde, samhandel, våbensalg og lign., når bare landets ledere var "vennernes venner".

Hvis nogle har et eksempel på, at der er handlet konsekvent også overfor "vennernes venner", vil jeg meget gerne høre derom og have angivet en kilde til oplysningen.

I Danmark er dødsstraffen afskaffet. Hermed er spørgsmålet om indførelse af stening som straf i Danmark mere af spekulativ karakter end et reelt problem. Men det bliver alligevel fundet frem, når gemytterne skal hidses op mod hinanden. Og det er der jo nogen, der synes, at de skal, og lever højt på det, når det lykkes.

Af Bendix 08:15 29. DEC

Udtrykket blasfemisk er Rune Engelberts. Jesper Langballe taler om en "grov fornægtelse af Kristus". Men det gør ikke hans harme lettere at forstå. Er det en fornægtelse af Kristus, at andre har et andet syn på ham? Jeg har engang hørt - ikke en vantro muslim men en etnisk dansker- konsekvent omtale Kristus som " ham Jesus Kristiansen". Han syntes selv, at det var smart at sige sådan, og det førte han sig frem på. I det mindste ærer muslimerne Jesus.
Der er andre verdensreligioner, som slet ikke omtaler Kristus. Kan vi så heller ikke tale med dem? Det er langt ude, grænsende til hysteri.
Min mand kom en gang med et herligt citat: Da jeg var ung gik jeg meget til absurd teater, men dette her er bedre"

Af Rasmussen 08:53 29. DEC

"Som jeg har forstået konflikten mellem Israel og Palestina er den i sit udspring territorial ..."

Konflikten er skyldes både etniske, territoriale og religiøse årsager, ligesom konflikterne på kryds og tværs i Eksjugoslavisen.

det var et ægte multikulturelt og religiøst kaos, hvor de forskellige befolkningsgrupper uddrev hinanden efter eftniske og/eller religiøse skilleligner.

De tyrksike muslimers folkemord på de kristne tyrkere, som de anså for at true Tyrkiets territorielle integritet og for at være skyld i det Osmanniske imperiums nedgang og tab af magt.

Det var de tyrkiske, islamistiske nationalisters dolkestødslegende.

Det var i øvrigt dette etnisk-religiøse folkemord, der inspirerede Hitler til at tro, at han kunne slippe afsted med folkemprdet på de polske katolikker, for foreløbigt har det ikke haft konsekvenser for Tyrkiet.

Tyrkiske, nationalistiske íslamister skammer sig tilsyneladende ikke over folkemordet på landets kristne mindretal.

Gjorde de det, ville Mein Kampf ikke være strøget ind på en tredjeplads på den tyrkiske bestsellerliste, da det islamistiske regeringsparti tillod udgivelsen for nogle få år siden, indtil Bayern, der ejer copyrightet, fik stoppet udgivelsen.

Af Jensen 09:29 29. DEC

Jakob Rasmussen

"Tyrkiske, nationalistiske íslamister skammer sig tilsyneladende ikke over folkemordet på landets kristne mindretal.

Gjorde de det, ville Mein Kampf ikke være strøget ind på en tredjeplads på den tyrkiske bestsellerliste, da det islamistiske regeringsparti tillod udgivelsen for nogle få år siden, indtil Bayern, der ejer copyrightet, fik stoppet udgivelsen."

Hvad er det for en maade at argumentere paa?
Der er overhovedet ingen logist sammenhaeng mellem din empiri og din konklussion.
Lige meget hvilken floej man tilhoere boer man da kunne komme med argumenter som giver blot en smule mening.

Af Larsen 09:54 29. DEC

@ Peder Steen Jensen

De viser da at der tilsyneladende er en vis sympati for Hitlers syge tanker i den tyrkiske befolkning.

Og det faktum er vel ikke uvæsentligt at være vidende om i og med at Tyrkiet ønsker at komme ind i den EUske varme?

Det giver da undertegnede kuldegysninger at det overhovedet kan komme på tale...

Af Bendix 22:47 29. DEC

@ Jakob Rasmussen, København
Det jeg mente med udtrykket "territorial" var, at der i et område, hvor der hidtil havde boet kristne, jøder og muslimer sammen, blev oprettet en Jødisk stat med hebraisk som officielt sprog. Der kom en massiv indvandring af jøder til Israel og store flygtningestrømme af muslimske palestinensere ud af Israel til nabolandene herunder Libanon.
Flygtningene blev for hovedpartens vedkommende aldrig rigtigt for alvor lukket ind i de nye lande. Og så begyndte tragedien at folde sig ud. At der også er stridsspørgsmål om, hvem der har ret til hvilke helligdomme, gør ikke sagen lettere.

Af Clausen 23:05 29. DEC

Ifølge islam er Jesus IKKE Kristus:

1. Døde Ikke på korset!
2. Instiftede Ikke vin / brød nadveren!
3. Udbredte ikke Antijihatkrigslære!
4. Prædikere ikke tilgivelse osv. osv.

Kort og godt: Islam er ANTIKRIST: Jesus var Ikke Kristus, men en helt anden mand !!! ISLAM er blasfemisk, satanist OG Antikrist !

Mohamed er ifølge SANDHEDEN fandens værk. Muslimserne Satans (allahs) håndlangere...

Må vi fortælle det i moskeen ???

Af Clausen 23:11 29. DEC

Ifølge SANDHEDEN er Muhamed en håndlanger for Satan - og Antikrist !

Af kocsis 23:21 29. DEC

a. b. andersen,


"Ja, de får godt nok så hatten passer. Hold da kæft mand.

Dog stiller jeg mig tvivlende overfor din påstand om, at det israelske luftvåben bruger 100 tons bomber eftersom den største kendte konventionelle bombe BLU-82 “Daisy Cutter” vejer 7,5 tons."

undskyld,men jeg aner ikke hvor meget bomber vejer,men mit tal skyldes en fejllæsning af Hearns der skriver:

"Hvor er det godt at Israel endnu engang viser verden vejen når det kommer til den Islamiske terror - og betaler palistinænsernes raketter tilbage med 100 vis af ton bomber."

det blev altså til 100tons bomber i min version.

Af Andersen 08:01 30. DEC

Det er da en underlig form for racisme - åbenbart vendt mod både jøder og afrikanere - der omdøber Israel til Hutustan.

Selvfølgelig har Mosaisk Troessamfund ingen forbindelse til hverken Dansk Folkeparti eller nogen andre partier i Danmark.

Det er faktisk meget let at forudsige, hvornår der bliver fred mellem Israel og Palæstina. Det gør der, den dag israelerne føler sig trygge, og palæstinenserne oplever håb for fremtiden. Period. Skulle nogen på denne blog eller andre steder således være interesserede fred i Mellemøsten, vil jeg varmt anbefale dem at komme med forslag til, hvordan begge folk kan opnå tryghed og håb.

Mht. Tidehverv og muslimerne og jøderne, så er der vel blot at konstatere, at små mennesker og bitre gamle mænd til alle tider vil have brug for nogen at tale grimt om. - Hvad man formentlig også kan sige om nogle af bidragyderne her på bloggen...

Af schmidt 08:54 30. DEC

Uanset hvor meget propaganda Rune Engelbreth bedriver, så har han tabt. Rune: ring til Tehran og fortæl føringsofficeren at spillet er ude...

Af Jensen 11:21 30. DEC

Haha Lotte Clausen

Har vi en lille kristen fundamentalist?
Hvornaar har du faaet patent paa sandheden?

"Mohamed er ifølge SANDHEDEN fandens værk. Muslimserne Satans (allahs) håndlangere…"

Ifoelge hvilken sandhed?

Niels B.
Ved ikke om man automatisk kan sige at, at laese Mein Kampf er et udtryk for sympati med Hitler. Jeg kender flere som har laest den og ingen af dem er Nazier.
Men ja, hvis det er et udtryk for sympati, saa er det uhyggeligt.
Men under ingen omstaendigheder, giver det Jakob Rasmussen argument mere logisk gennemslagskraft.

Lene Andersen

"Det er da en underlig form for racisme - åbenbart vendt mod både jøder og afrikanere - der omdøber Israel til Hutustan."

Hvor faar du racismen fra? Er en kritik af Israel automatisk racistisk. Det ville jo ikke give nogen mening.
Er den konkrete kritik paa denne blog racistisk? Saa vil jeg saette meget pris paa at faa paapeget nogle helt konkrete eksempler. Kan du lige goere det?

Af Schmidt 12:58 30. DEC

Tyrkerne mente, at folkemordet på de kristne var nødvendigt, fordi troede at de kristne truede Tyrkiets territorielle integritet, samt at de var skyld i det ottomanske imperiums sammenbrud; der er en nøjagtig parallel til Hitlers myte om, at det var jøderne, der var skyld det det tyske riges sammenbrud og at det derfor var nødvendigt at begå folkemord på dem.

Af kocsis 16:44 30. DEC

"Tyrkerne mente, at folkemordet på de kristne var nødvendigt, fordi troede at de kristne truede Tyrkiets territorielle integritet, samt at de var skyld i det ottomanske imperiums sammenbrud; der er en nøjagtig parallel til Hitlers myte om, at det var jøderne, der var skyld det det tyske riges sammenbrud og at det derfor var nødvendigt at begå folkemord på dem."

en tilsyneladende oplagt parallel,men med visse vigtige forskelle:som du selv skriver var ungtyrkernes folkemord POLITISK bestemt,medens Hitlers var RACISTISK, idet jøderne jo ikke kunne gives skyld for det tyske riges sammenbrud eftersom riget jo ikke var brudt sammen, men tværtimod hævdedes de at true det ariske race med kontamination og efterfølgende degenerering.

Af Bendix 21:24 30. DEC

@ Lotte Clausen 29. december
Hvor har du din viden fra? Du virker meget skråsikker på, hvad der er SANDHEDEN.
Opgiv kilderne til din viden, tak!

Af Dahl 21:32 30. DEC

@Inge Bendix

SANDHEDEN er vist det Jehovas Vidner påstår at de besidder, det er i hvert fald et udtryk som jeg oftest hører i forbindelse med denne sekt.

Se nedenstående Google-resultat for ordet'sandheden'

http://www.google.dk/search?hl=da&amp;q=sandheden&amp;meta=&amp;aq=f&amp;oq=

Af kocsis 23:54 30. DEC

Lotte Clausen

Kort og godt: Islam er ANTIKRIST: Jesus var Ikke Kristus, men en helt anden mand !!! ISLAM er blasfemisk, satanist OG Antikrist !

Du er selv blasfemisk,fordi Kristus jo ikke er en mand,som du påstår.

Af Bendix 02:06 31. DEC

@ Thomas Dahl
Det er rigtigt, at Jehovas vidner bruger udtrykket "Sandheden". Men problemet med dem er, at de falder uden for Lotte Clausens definition ved ikke at anderkende treenighedslæren. De anderkender Jesus som Guds søn, men ikke at han så samtidig er Gud.
De er således strengt monoteistiske ligesom jøderne og muslimerne.
Så Lotte Clausen kan ikke have fået udtrykket derfra.

Af HA 16:20 22. JAN

Inge Bendix, Brøndby den 29. Dec kl. 7:16:

Et ofte brugt argument mod muslimer er, at de går ind for stening. Det vil være mere sandt at sige, at nogle muslimer går ind for stening.

Desværre er der temmelig langt imellem, at muslimer tager afstand fra steningen, der foreskrives ved Sharia-loven, bla ifølge den lærde imam Pedersen fra Rodskov.

Resten af dit indlæg forløber med at bebrejde "vore allieredes" brug af klyngebomber.
Men dels er der blandt militærsagkyndige eksperter udbredt ueninghed om disse våbens relative grusomhed, dels er anvendelsen et yderst tvivlsomt og noget søgt forsvar for stening. Der er også, selv om du ikke kan lide det, den religiøse dimension til indlysende forskel

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Rune Engelbreth Larsen

En humanistisk blog af Rune Engelbreth Larsen.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

 

Bøger af Rune Engelbreth Larsen




FRIHED OG RETFÆRDIGHED

»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

> Bestil bogen her

Ny bog af Rune Engelbreth Larsen: Danmark er en kvinde
DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.

»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)

»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)

> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her

 
 

Engelbreths links

HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)

ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com

ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg

DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog