Annonce

Karen Hækkerup og det værst tænkelige

tekst 14 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Ofte må man konstatere, at når argumentposen er tom i dansk politik tager den moralske forargelse over, og forunderligt nok kan denne til tider stå helt alene. Det gælder f.eks. visse reaktioner på juraprofessor Vagn Greves forslag om at gøre sex mellem søskende straffrit.

“Det bunder i nogle gamle, moralske forestillinger, hvor vi har kriminaliseret noget i det, vi tror er vores frigjorte Norden, men som er straffrit i Holland, Frankrig, Spanien og så videre,” udtaler professoren.

Ifølge Vagn Greve er det en gammel skrøne, at indavl skulle føre til vanskabte børn. Han mener, at der ved en normal graviditet, hvor forældrene ikke er i familie med hinanden, er tre procents risiko for misdannelser hos barnet. Hvis forældrene derimod er søskende, stiger risikoen til fem procent, siger han, og det er en så lille stigning, at det slet ikke kan lægge til grund for et forbud, mener han.

“Ved mange forskellige sygdomme vil halvdelen af børnene videreføre sygdommen, selvom det kun er den ene forælder, der har den, men det er ikke ulovligt, så i dette tilfælde gør man noget ganske særligt,” fastslår juraprofessoren.

Selvom risikoen for defekter skulle være større, kunne det ifølge Vagn Greve heller ikke retfærdiggøre, at sex mellem bror og søster skulle være forbudt.

“Dermed siger man jo, at børn, der fødes med fysisk eller psykisk effekt, ikke har samme menneskeværd som andre børn,” siger Vagn Greve.

Newspaq (citeret efter Jp.dk, 16.4.2009)

En sober argumentation, som en politiker må kunne forholde sig argumentativt til, skulle man mene. Her er imidlertid et eksempel på det modsatte - socialdemokraternes retsordfører Karen Hækkerup, der mener, at sex mellem søskende ganske enkelt er forkert: “Der er ikke noget, der kan være meget mere grundlæggende forkert både moralsk og juridisk. Og det skal være ulovligt.”

Det var ellers ikke så lidt. Der er ikke noget, der kan være meget mere grundlæggende forkert, moralsk og juridisk?

Det kunne være interessant at høre, hvad Hækkerup baserer denne vurdering på, som åbenbart får hendes politiske alarm til at slå ud i det allerrødeste felt?

Det er den type moralske ikke-argumenter, som vi normalt kun kender fra kredse, der vil forbyde alt fra forskning i stamceller og undervisning i evolutionsbiologi til kvindelige præster og onani. Hvorfor skal det være forbudt? “Fordi der ikke er noget, der kan være meget mere grundlæggende moralsk forkert, punktum.”

Det er desværre et afslørende udtryk for underprioriteringen af den individuelle frihed såvel som den retspolitiske lødighed, når alene dét at anskue sex mellem søskende som “moralsk forkert”, både er den eneste og den udslagsgivende indvending fra det store oppositionspartis retsordfører, når hun skal feje et argumenteret forslag af bordet fra en juraprofessor.


Læs også (tip fra Modpress/Modspil.dk): Sex among siblings

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 14
Af Nissen 09:05 20. APR

Jeg synes, det er fint, at en politiker som Karen Hækkerup melder klart ud og giver udtryk for sin holdning. De er valgt til at repræsentere vælgerne. En politiker kan godt være tilhænger af højrekørsel, EU og skolebespisning, selvom man kan argumentere for det modsatte. ”Del jer efter anskuelse”, som Hørup sagde. Så: Godt gået, Karen Hækkerup!
Skrækeksemplet på en politiker er Karen Hækkerups modstykke. Nemlig en politiker, der udtaler sig tilpas vagt for at gøre alle tilpas.

I øvrigt vil jeg stille spørgsmålstegn ved, om hr. Greve repræsenterer sagligheden i denne debat. Læger med kendskab til arvelige sygdomme vil næppe gå ind for den nævnte form for incest.
Jeg tror heller ikke, der er klangbund i de politiske partier. Det hedengangne Minoritetsparti er der vist ingen, der savner.

Af barreth 09:38 20. APR

Karen Hækkerup har en klar og sund holdning til incest.
Ligeledes har Birte Rønn Hornbeck en klar og sund holdning til flerkoneri.
Heldigvis er det ikke bloggere,spindoktorer og fantaster som REL der sidder på de beslutningstagende pladser i folketinget/regeringen.
Lars Løkke Rasmussen har netop påpeget at disse typer allerede har for megen plads i medierne,det ville klæde Politiken at fyre en sværm af disse "kommentatorer".
De er ligeså overflødige som pavens nosser.

Af barreth 09:41 20. APR

PS.

POLITIKEN KØRER MED VINTERTID HER PÅ BLOGGEN,MEN DET HJÆLPER IKKE,MAN KOMMER IKKE FORAN AF DEN GRUND!
HA,HA.

Af Frank Larsen 11:39 20. APR

Det handler vel også om kultur.
Jeg mener at det er Frankrig og i Spanien - som jeg hørte det med halvt øre i morges i TV2 - har man ikke dette forbud, og her render der, tilsyneladende, ikke mennesker rundt med to hoveder seks ben og andre deformiteter.

Kulturen gør også, at det hunden som ligger som foran brændeovnen, og ikke svinet, som i stedet ligger skiveskåret i køleskabet. Mht til intelligens burde det være omvendt.

Sådan er verden så underligt.

Af Nielsen 11:57 20. APR

Frivillig sex mellem søskende skal ikke være strafbart, men tilgængelig skal samfundet på anden måde vise, at et sådan forhold absolut ikke er noget det støtter ved f.eks. fortsat nægte ægteskab imellem søskende, nægte mulighed for adoption osv.

Det er efter min opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at man forøger risikoen for flere handicappede børn ved at ligestille et sådan forhold med andre forhold.

Når det så er sagt skal vi selvfølgelig tages os godt af dem der nu en gang er født med handicap. Alt andet ville være umenneskeligt.

Af Nielsen 11:58 20. APR

red: der skal stå "til gengæld" og ikke "tilgængelig

Af Poulsen 12:16 20. APR

Almindeligvis mener jeg ikke, at staten skal blande sig i at voksne mennesker af egen fri vilje dyrker sex med hinanden. Men i dette tilfælde er jeg dog ikke helt så sikker. Sexuelle forhold mellem søskende kan meget vel have karakter af undertrykkelse og tvang.

I forhold til diskussionen om de genetiske konsekvenser er det meget muligt, at første generations indavl har måske "kun" en dobbelt så stor chance for at medføre et handicap, men hvad med 2. generation? Eller 10. generation? Har juristen overvejet det?

Karen Hækkerups svar er i øvrigt ikke specielt underligt. Politikere er i højere og højere grad tilpasset, at de kun har 1-3 sætninger til at opsummere og brænde igennem med deres holdning. Det reducerer desværre muligheden for en mere nuanceret debat ganske kraftigt.

Af Petersen 12:39 20. APR

Jeg skal være den sidste til at tale for en formynderstat, men glemmer REL ikke barnet i denne sag. Stigmatiseringen af et barn hvis forældre er søskende må være til at tage og føle på. Fint nok hvis man mener forældrene skal have et valg med hvad med barnet..

Nu er politikere jo blevet vant til at udtale sig i de såkaldte soundbites, en praksis som danske medier i høj grad er medskyldige i, og derfor kan der jo sagtens være en mere nuanceret holdning bag den bastante udmelding.
Desuden kunne det jo være Karen Hækkerup også lyttede til de forskere som mener indavl kan være farligt, de findes nemlig også.
Denne blog skulle vel ikke handle mere om at REL er uenig i hendes holdning end selve formen.

Spindoktoren REL kører endnu en omgang.

Af Jensen 15:33 20. APR

Staten skal ikke blande sig i forhold, der ikke vedrører den. Karen Hækkerups mening er blot endnu et moralsk, formynderisk diktum, der er intet som helst sundt eller klart i det eller endog fornuftigt i dette. Hvad man selv finder sundt og klart er noget helt andet, men det betyder ikke, man skal have lov til at diktere andre noget andet. Et moralsk argument kan kun bruges til at slå andre i hovedet med, og hermed bliver det ugyldigt, for der er intet belæg for det. Frihed er kun frihed, hvis den kun er begrænset af, at den ikke indskrænker andres frihed. Moral går ud over dette og bliver diktatorisk. Hækkerups udtalelse er simpelthen smagsløst.

Af Boesen 17:02 20. APR

Karen Hækkerup har sagt, hvad hun mener, og vi, der er enige med hende, ved så, hvor vi kan sætte vores kryds.

Er man uenig med hende, kan man vælge en kandidat med det modsatte synspunkt.

Sådan fungerer det repræsentative demokrati.

Var der mange, der mente det samme som Rune Engelbreth, var Minoritetspartiet kommet i Folketinget. Keine Hexerei.

Af Larsen 17:54 20. APR

Boesen,

Betyder det saa er man overhovedet ikke kan give udtryk for sin holdning eller argumentere mod synspunkter udtrykt af politikere?

Er "demokrati" ifoelge dig at saette sit kryds hvert fjerde aar og saa ellers sidde foran fjernsynet og foelge med i hvad politikerne siger og i oevrigt holde sin mund?

Det er i hvert fald ikke min opfattelse af demokratiet.

Du skriver til sidst:

"Var der mange, der mente det samme som Rune Engelbreth, var Minoritetspartiet kommet i Folketinget. Keine Hexerei."

Du mener altsaa at faktorer som kampagnemidler, adgang til medier og prominente kandidater overhovedet ikke spiller nogen rolle? Det er mildt sagt en meget naiv forestilling!

Det svarer nogenlunde til at sige at Madonna kun saelger mange plader fordi hun skriver fremragende musik.

Det skal hertil siges at jeg ikke selv stemte paa minoritetspartiet, men det haenger i hoej grad sammen med at jeg stort set intet vidste om hvad de stod for, ikke kendte en eneste af deres kandidater og ikke saa eller laeste et eneste interview med nogen af deres stiftere.

Sammenlignet med daekningen af eksempelvis NA, kan man vel roligt tale om et ulige udgangspunkt der langt fra kun haenger sammen med meninger og indhold.

Af Boesen 19:38 20. APR

Larsen, du spørger mig:

"Betyder det saa er man overhovedet ikke kan give udtryk for sin holdning eller argumentere mod synspunkter udtrykt af politikere?

Er “demokrati” ifoelge dig at saette sit kryds hvert fjerde aar og saa ellers sidde foran fjernsynet og foelge med i hvad politikerne siger og i oevrigt holde sin mund?"

Nej, hvor har jeg skrevet det? Demokratiet fungerer ved at man er i dialog med politikerne, men når REL griber den nemme løsning at referere Hækkerup fra det minut TV og radio afsætter til politikerne og REL ellers glimrer med sit fravær i den løbende debat, også på sin egen blog, så har han diskvalificeret sig fra muligheden for at forstå de genetiske forklaringer, der ligger bag Karen Hækkerups politiske udmelding.

Min sidste kommentar om Minoritetspartiet skyldes, at det er det eneste parti ud over Enhedslisten, der ved forrige valg markerede sig med, hvad de IKKE ville, når de kom i Folketinget.

Socialdemokratiet med K. Hækkerup lagde deres politik frem, herunder deres stillingtagen til genteknologi, forebyggelse af sygdomme, etc. etc.

Af Meyersahm 14:11 21. APR

Poulsen, den 20. apr kl. 12:16: - gør en rigtig iagttagelse ved, at være bekymret for effekten på langt sigt. Hvad sker der efter mange generationers indavl? Det ved ingen noget om - netop fordi fænomenet er så lidt udbredt som det er - både i de lande hvor det er tilladt og i de lande der har forbud. Derfor - oprethold tingenes tilstand.

Af Boesen 21:26 21. APR

REL,
jeg vil gerne se din kommentar til dagens historie i radion om den kraftige overrepræsentation af misdannede børn i familier, der kommer fra en kultur hvor fætter-kusine ægteskaber er normen.

Er det etisk forsvarligt (kald det bare moralsk, som Karen Hækkerup gør) at spille hasard med næste generation mht risikoen for et alvorligt psykisk eller fysisk handicap?

Kom nu på banen og svar!

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Rune Engelbreth Larsen

En humanistisk blog af Rune Engelbreth Larsen.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

 

Bøger af Rune Engelbreth Larsen




FRIHED OG RETFÆRDIGHED

»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

> Bestil bogen her

Ny bog af Rune Engelbreth Larsen: Danmark er en kvinde
DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.

»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)

»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)

> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her

 
 

Engelbreths links

HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)

ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com

ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg

DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog