Mest kommenterede
Nazificering?
1478 Kommentarer
Blog Rune Engelbreth Larsen
Humanistisk blog med kritiske kommentarer til politiske begivenheder.
Blogs
-
06. feb
Afskaffelse af St. Bededag vil igen straffe det arbejdende mindretal Rasmus Jarlov
-
03. feb
Uværdig vildledning Peter Skaarup
-
30. jan
Bloggen skifter adresse ... Rune Engelbreth
Seneste debat
- 2. feb. KL. 23.01
- 31. jan. KL. 11.35
- 30. jan. KL. 10.54
- 29. jan. KL. 13.00
- 28. jan. KL. 19.55
- 27. jan. KL. 11.05
- 27. jan. KL. 08.01
- 25. jan. KL. 14.22
- 25. jan. KL. 14.22
- 25. jan. KL. 12.09
Seneste tv-analyse
-
02:48
-
02:14
-
03:02
-
02:16
-
02:09
Forbrydelsen III: Forsvaret fabrikerede arabisk Jægerbog
| tekst | 104 Kommentarer | del |
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Fortrolige og anonyme kilder til en journalistisk historie er altid problematiske, men kan naturligvis til tider være nødvendige.
Den almindelige sladder-anonymitet, hvor “kilder” i et parti forsøger at aflive en partifælles politiske karriere med karaktermord, eller hvor “kilder” omkring en kendt person tilsværter vedkommende i et sladderblad, er selvfølgelig blot gennemført tvivlsomme og usympatiske.
Mere alvorligt, men også mere væsentligt bliver det, når kilder i magtens maskinrum afslører magtmisbrug anonymt. At stå frem kan være risikabelt for egen ansættelse og karriere, men oplysningerne kan være så betydningsfulde for offentligheden, at pressen selvfølgelig må acceptere anonymiteten.
Det er selvfølgelig omgærdet af problemer - for en anonym kilde kan i sagens natur også i sådanne tilfælde plante en historie med et specifikt politisk motiv, men bliver aldrig personligt stillet til ansvar herfor. Derfor må man tage sine forbehold og vurdere sandsynligheden i hvert enkelt tilfælde.
Et sådant tilfælde er Ekstra Bladets oplysninger om, at det var embedsmænd i Forsvarsministeriet, der selv fabrikerede den pinlige arabiske Google-’oversættelse’ af Thomas Rathsacks Jæger - i kamp med eliten og lagde den ud på fildelingstjenesten alivetorrents.com for at styrke Forsvarskommandoens påstande om, hvor farlig bogen er, og hvorfor den måtte forbydes. Så kunne alle ved selvsyn jo konstatere, at terrorister virkelig var hyperaktive og ellevilde for at få fat i de meget afslørende informationer i bogen, ikke sandt?
Men kan det virkelig være tilfældet, at personer i Forsvarsministeriet ikke blot videresender et sådant dokument, men derimod ligefrem fabrikerer det og skaber en fup-historie? Eller løber Ekstra Bladet med en løgnehistorie?
Vi kan jo ikke vide det, men det forhold, at computere i Forsvaret og Forsvarsministeriet er krævet undersøgt (herunder computere, der tilhører Søren Gades egen pressechef, Jacob Winther) m.h.p. at finde ud af, om den arabiske udgave er fabrikeret dér, bestyrker om ikke andet relevansen af, at Ekstra Bladet bringer historien.
Avisen opruller bl.a. følgende forløb:
* Folk tæt på ministeren – og her er forsvarsminister Søren Gades spindoktor Jakob Winther særlig i søgelyset – får idéen til at dramatisere farligheden af jæger-bogen.
* Folk tæt på minister Gade kontakter Forsvarskommandoens informatik-afdeling og beder om hjælp til at få idéen omsat til ‘virkelighed’.
* Praktikere i afdelingen løser opgaven ved slet og ret at få en oversættelsesmaskine, som der er mange af på internettet, til at maskinoversætte jæger-bogen.
Resultatet sendes videre til idé-folkene tæt på Søren Gade.
*Under stor dramatik kan Gade oplyse Udenrigspolitisk Nævn om, at bogen har skabt opmærksomhed på den internationale arena. I hvert fald eksisterer der nu en arabisk oversættelse af bogen på internettet.
*Ti minutter efter nævnsmødets afslutning ligger den arabiske oversættelse på B.T.’s hjemmeside. B.T. piller dog oversættelsen af igen efter en times tid. Den officielle begrundelse lyder, at der er tale om en maskinoversættelse, som er fyldt med fejl.
*IT-eksperter afslører at dokumentet med oversættelsen på www.bt.dk oprindeligt stammer fra Forsvarskommandoen. Det bekræftes samme dag af Forsvarskommandoen.
Er den arabiske version blot fup og propaganda, iscenesat af en eller flere personer i Forsvarsministeriet, er magtmisbruget endnu et søm i ligkisten på den bananrepublik-fremfærd, der også har kendetegnet Forsvarskommandoen.
Men anonyme kilder er ikke sandhedsvidner, så vi kan kun håbe at sandheden snarest muligt kommer frem i et ubetvivleligt og dokumenterbart lys.
SENESTE NYT: Ifølge TV2 News og B.T. har det nu vist sig, at det var en medarbejder i Forsvaret, der stod bag fabrikationen af den arabiske version af Jægerbogen - nærmere bestemt kommandør Jesper Britze, chef for Forsvarskommandoens IT-afdeling. Var der nogen, der troede, at første afsnit i Forbrydelsen II med dens tilsyneladende antydninger af konspiratoriske rævekager var for fiktivt til lille Danmark? Måske - men Forsvarskommandoens censurkrav og Forsvarets IT-chef (og hvem der ellers måtte være involveret) har til sammen leveret et stykke virkelighed, der indtil i dag utvivlsomt ville være blevet dømt helt urealistisk, hvis det havde været plottet i en dansk dramaserie. Hermed en idé til Forbrydelsen III …
NB: Titlen på dette blog-indlæg er ændret fra “Forsvarsministeriet bag fabrikation af arabisk Jægerbog?”, efter at de nye oplysninger er kommet for dagens lys. REL.
Ih Rune!
Kan du ikke bare holde mund og se Vild Med Dans? Det er jo det der er vores opgave...
Forsvarets ledelse er en flok amatører. Synd for vore udsendte soldater, at de skal kædes sammen med en samling klovner i DK.
REL varierer sine blogs med hårde angreb på EB.dk med blogs der bygger på EB.dk som sandhedsvidne.
Hehe, REL er ren standup.
Mangler kun en ting, at der er morsomt.
Hvis man kan spille på oddset på hvor oversættelsen stammer fra, hvor vil du så sætte dine penge?
Nielsen!
Ja hvis jeg skulle vædde ville jeg sætte en del af min folkepension på at det var forsvaret selv der fabrikerede oversættelsen, og satte den i omløb, som for at sige:
Der kan i selv se hvor farlig den bog er!!!!
Det er latterligt, men siden vores "forsvar" er lavet om til et "angreb" kan man slet ikke tåle at tabe, og de ved jo at det næste nederlag står for døren nemlig i Afghanistan og det er svært at skulle leve med et nederlag.
Ja militæret er ikke hvad det har været.
Da jeg var soldat kendte man ikke den slags ting, kun snyderi når det drejede sig om bevillingerne så som at køre lastbiler beladet med bensindunke fra Frederikshavn til Kruså for at få brugt det hele så der ikke blev skåret på næste års bevilling, men det var dengang normalt, og ingenting imod det der sker i dag.
Jeg er ked af at sige det. Men intet i denne sag vil mere kunne overraske mig.
Det har efterhånden udviklet sig til en farce der nok vil gå ned i historien som en af de mest pinlige og idiotiske sager i densk politik.
Forsvaret har endelig indrømmet, at det var en af deres ansatte, der stod bag oversøættelsen og lagde den ud på nettet.
Vedkommende er nu fyret, men det skulle ikke undre mig, at forslaget om at gøre det kommer fra højere sted.
Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke overdrager ledelsen af forsvaret til een eller anden pigegarde i landet f.eks. Århus pigegarde, de har orden i sagerne og ser også bedre ud.
OK. Det blev så til en opgivende latter.
Hvad fanden foregår der i det her land?
Forsvaret vil have bogen forbudt, samtidig med at der sidder en i Forsvarskommandoen og oversætter den til Arabisk for at alle kan se hvor farlig bogen er. Ligegyldigt at oversættelsen er en gang volapyk der ikke engang kan bruges til at fyre op med.
Endnu engang viser det hvilke udemokratiske metoder, som vi er oppe imod.
Sikken en flok lusede amatører der arbejder i forsvarsministeriet. Det er da så himmelråbende åndsvagt, at selv min 5 årige niece kunne gøre det bedre. Hele denne sag viser bare at de overhovedet ikke er hverken opgave eller ansvar voksent.
Nu mener jeg ikke vi har en dårlig forsvarsminister, han er en af de få som har fået tvunget DF og SF sammen i et forlig. Ikke desto mindre er det en skandale hvis han har vidst dette her, og så må han ud i en fart.
Jeg vil da sandelig håbe at officerene i felten opfører sig med mere proffesionalisme og omtanke.
Forsvarets PR tjeneste er et oplagt sted at udlicitere...
@S.Nielsen
"Endnu engang viser det hvilke udemokratiske metoder, som vi er oppe imod."
Ih, hvor du strør dig om med kulturradikale floskler.
Hvad med Islam og religion generelt?. Dem er der intet demokratisk ved overhovedet. Men det gider du bare ikke at indse, for det passer jo ikke så godt ind i din og REL's formørkede kultur-radikale venstre-snoede selvfede pseudo-humanistiske 'livsanskuelse'.
Nå, må fylde min kaffekop....
»REL varierer sine blogs med hårde angreb på EB.dk med blogs der bygger på EB.dk som sandhedsvidne.« — peter jensen
Efter min mening er der sådan set ikke noget galt i det. Det faktum at Ekstra Bladet indenfor visse områder er henfaldet til decideret propaganda, er ikke tilstrækkeligt til fuldstændigt at afskrive dem som kilde indenfor andre. Kildekritik er en god ting, og dette tilfælde er Ekstra Bladets ellers regeringsvenlige linie ikke diskvalificerende; tværtom.
Det her er grotesk og trist. Jeg kan ikke se det som andet end endnu et tegn på nødvendigheden af at tilpasse vores demokratiske strukturer til flertalsvælde. Heldigvis er denne sag så langt ude at den ikke kan fejes ind under gulvtæppet, men nogen troede åbenbart at de kunne slippe afsted med det. Der er noget galt i Danmark…
Det er hermed konstateret, at Soldater er mindre begavede! No wonder vi har Brian'er der tager dum dum kugler med i Krig når vores Poltiske ledelse samt Forsvarskomando er så gennemsyrede af svindel og humbug!
Jeg er sikker på, at Gade bliver fredet af DF som altid. Der er jo "intet" at komme efter igen, igen
Sikke noget ligegyldigt fnidder!
Fyr den/dem som oversatte bogen, og skal vi så komme videre?
En komplet ligegyldig bog, udgivet af en ligegyldig jægersoldat, stjålet af en ligegyldig avis.
Jeg skal love for at de islamofobiske gerne ser denne sag glemt.
Selvfølgelig lægger DF et sikkerhedsnet under forsvarsministeren. DF støtter jo alle ikke-demokratiske metoder.
@ Bøjesen: Og hvad har oversættelse af en bog til arabisk i Forsvarskommandoen så at gøre med Islam? Altså bortset fra at Forsvarskommandoen overstatte den til Arabisk.
De erklærede bogen farlig, og skyndte sig så at oversætte den til netop det sprog de mente den ville være farligst på. Bare lige for at understrege hvor farlig den var.
Ikke bare er det utroligt dumt, det er også en grim manipulation for at få "overtaget" over hvad der må og ikke må udgives i Danmark.
Konstatering 2
Man behøver ikke andet end en 9 klasses afgansgeksamne for at blive IT Chef i Forsvarskomandoen. Hjerne er der ikke brug for. Hvis der var brug for et minimum af hjerneceller, ville den ansvarlige IT Chef "oversætter" jo have fattet, at man kan finde ethvert elektronisk spor på netværk og i komputere.
@Marianne Mandoe
Jeg er som sådan enig med dig.
Den islamofile S.Nielsen vil åbenbart koge suppe på dette fiskeben året ud. Velbekomme!
Bøjesen
Nu var det dig selv, der begyndte at hive islam ind i denne tråd:
"Hvad med Islam og religion generelt?. Dem er der intet demokratisk ved overhovedet. Men det gider du bare ikke at indse, for det passer jo ikke så godt ind i din og REL’s formørkede kultur-radikale venstre-snoede selvfede pseudo-humanistiske ‘livsanskuelse’."
Søren Gade sagde forleden, at han står med det fulde ansvar, og hvad sker der?
Nu venter han på om DF finder ud af om de vil fyre ham. Ikke om statsministeren vil gøre det, men om DF vil gøre det.
Søren Gade vil ikke svare på det gentagne spørgsmål om han overvejer at gå af.
Synes helt sikker at han skal går af det her er jo vildt latterligt
hvis ikke søren gade direkte står bag en opfordring til at fabrikere oversættelsen, så er det jo galematias at forlange ham fyret. Han kan jo ikke tage ansvar for enkeltmands-galningsværk.
STOR RESPEKT til en Forsvarsminister som tager det fulde ansvar - hvornår er det sidst set i politik??? Hvorvidt han skal gå eller ej bestemmer i sidste ende Folketinget eller Statsministeren - jeg er overbevist om, at selv oppositionen indser, at Søren Gade er en formidabel Forsvarsminister!
Respekt for hvad?????
Hvad er det lige at ansvar betyder????
Åbenbart betyder det absolut ingenting
Vi har en minister, der er ansvarlig for at det han melder ud til forsvarsudvalget er sandt. Det har det ikke været.
Kan man have en minister, der ikke nyder større respekt end at hans medarbejdere lyver ham op i ansigtet?
Tænk hvis det havde været en socialdemokratisk minister, så havde hylekoret været anderledes i deres piben
Det er ligesom den omfattende skandale i forbindelse med Abu Graib fængslet i Irak. Det var et par rådne æbler som stod for det var den officielle forklaring. Intet råddent i systemet.
Har du glemt at tage dine resteniler S Nielsen? Lad nu bare Folketinget gøre deres arbejde - så kan du jo altid overveje om du vil stille dig ned foran Christiansborg med hætte og autonom outfit for at proklamere din utilfredshed - ha ha ha.
Hvordan kan man have tillid til en regering, der ikke tager deres ansvar alvorligt. Vi har en statsminister, der har overladt det til DF at afskedige ministre.
Vi har en forsvarsminister, der giver udtryk for, at han har ansvaret, men iøvrigt ikke har tænkt sig at drage konsekvensen.
Vi har en forsvarschef, der ikke ville være med til at undersøge en sag, men blev presset til det og da det så kommer frem, at en af hans nærmeste medarbejder har opført sig som en idiot, så vil han teoretisk godt tage ansvaret for det, men vil ikke drage konsekvensen.
De sidste 8 års regeringsledelse har på alle mulige og umulige måder vist, at man ikke holder sig tilbage fra direkte løgne. Sidst var det hvorvidt at FE sad inde med en anden sandhed end den, der blev beslutningsgrundlaget for at gå ind i en krig med Irak
Endnu engang viser det, at lavere rangerende folk bliver fyret, men dem, der har det egentlige ansvar og ovenikøbet giver udtryk for det, vil ikke påtage sig konsekvensen af deres ansvar.
Jeg skal love for, at det giver troværdighed i forhold til regeringen og Forsvaret.
Vi har et Forsvar, der farer ud med bål og brand i forhold til en bog for drengerøve og erklærer, at den indeholder informationer overfor en arabisktalende fjende, hvorpå Forsvaret oversætter den samme bog til af alle sprog lige præcis arabisk.
Var der nogen der sagde troværdighed????????????
Hele denne sag viser med al tydelighed, at ansvarlighed overfor Danmark og specielt danske soldater ligger på et meget lille sted
Nu ved vi, hvorfor Forsvaret ville have fogedforbud mod Jægerbogen.
De ville udgive den selv.
På arabisk !
@ Merckel. Det er vist på tide der er nogen der slæber dig skrigende og sparkende ind i det nye årtusind. Det er ikke længere bare autonome der ikke kan lide regeringen og siger det.
@Kris Hansen, din kommentar den 1. okt kl. 10:30, fy for satan. Typisk vensreorienteret ordlort at lukke ud! Når det passer i jeres kram, så kan ALLE skæres over én kam, men når det går jer imod, ja så er det jo forfølgelse af minoriteter og racisme.... føj!
Det var da godt, at Forsvarets gøren og laden i denne sag ikke har medført, at Danmark er gået i krig.
Det kunne jo have været en helt anden sag, hvor det kunne have betydet, at regeringen havde truffet beslutning om langt alvorligere ting end ytringsfriheden omkring en bog for drengerøve.
Søren Gade viser foragt for folkestyret og for slodaterne ved fronten ved ikke at gå.
Det gør Tim Sloth også.
Min dybeste foragt.
Min DYBESTE RESPEKT for vores højtærede Forsvarsminister. Han lever FULDT op til sit ANSVAR og endda sin TITEL idet han tilbyder sig som OFFER og dermed FORSVARER andres ugerninger. At en IT chef i Forsvaret har gjort noget forkert KAN ALDRIG BLIVE EN FORSVARSMINISTERS ANSVAR - alligevel påtager Søren Gade sig det ansvar - R-E-S-P-E-K-T!!
Iøvrigt vil rygtet vide at IT chefen har forbindelser til den yderste venstrefløj - så der bliver måske noget at grave frem de nærmeste dage...
Søde Marianne Mandoe - jeg befinder mig skam allerede i det nye årtusinde. Sidst jeg talte efter kom den nuværende regering først til magten i netop dette årtusinde - så det giver ingen mening det du skriver.
@ Merckel.
Husker du, hvad Søren Gade sagde til Clement lørdag aften ?
Forsvaret var naturligvis nødt til selv at fabrikere en oversættelse, så det blev klart for alle, hvor farlig bogen var. For så kunne de nemlig dokumentere, hvor vigtig de er og at der ikke nogen hverlken over eller ved siden af forsvaret. Det var jo med de samme bagtanker da en efterretningsofficer for nogle år siden offentliggjorde, hvad alle vidste og kunne læse, nemlig at angrebet på Irak var startet på et aldeles falsk grundlag. Så kunne forsvaret rigtignok vise hele verden hvor ansvarlige det var. Hu hej hvor det går godt her i Danmark. Stakkels soldater!
Til dem der harcellerer over at DF sidder med fyringsknappen: det gør de ikke , for der er i skrivende stund (?) ingen partier som forlanger Gade afskediget.
Sjov nok er alle de almindelig kommentarer som hader alt ved REL skriver puds væk... Det virker som DF’s ”soldaterne” er gået i skjul..., kan man håbe at alle DF’ere er sendt på tålt ophold og at nogle smider nøglen langt væk! ☺
Sagen: som tidligere jægersoldat, om end ikke i det danske forsvar, men i et af de skandinaviske, var hele sagen med bogen noget ”skummelt”. Det står intet i bogen som ikke kan findes på nettet eller som er kendt fra diverse andre bøger og film.
Det er nok en grund til at denne ”kommandør” har fået besked på at skabe mere postyr i sagen, for at så at sige, holde gryden kogende... I det muslim-had som DF og Fogh har skabt.
At denne vedkommende – som er forsvarets IT chef – åbenlyst en meget inkompetent IT chef viser igen hvor tåbeligt forsvarsledelsen virker og agerer.
Fra den dag Fogh overtog Danmark og prøvede at skabe ”bushlandet II” har Danmark hurtigt mistet all international troværdighed. Denne ånd – der er intet at komme efter – har åbenbart også kommet til forsvaret....
Godt gået igen REL!
PS. Joda, Fogh kommer også at ødelægge Nato, bare vent og se...!
Ved første blik på sagen er det jo "bare" dybt rystende, at noge i Forsvaret angiveligt mener, at løgn er vejen frem.
Men derefter slår det mig hvor inkompetent man skal være for at blive opdaget i sådan et nummer... Er det ikke det egentligee problem: at folk, der ikke ved hvordan computere virker sidder med ansvaret for drengene i Afghanistan? Dybt godnat.
Politiken lyver, og Forsvaret lyver - Hvad nyt??
Fyr hele lortet!!
Merckels skriverier virker ærlig talt som en, der holder fast med det yderste af neglene, når det handler om at forsvare en amatøragtig regering.
De sidste 5-7 uger har lignet det totale nedbrud for Lars Løkke. Ministre kommer med de mest vanvittige udtalelser, der ingen dækning har for noget som helst.
De taler ikke arabisk i Afghanistan!
S. Nielsen
"Ministre kommer med de mest vanvittige udtalelser, der ingen dækning har for noget som helst."
Du har ret. De begynder snart at lyde som venstrefløjen.
Kristensen:
På hvilke punkter lyder de som venstrefløjen?
Kom nu ind i kampen. Regeringen og VKO har mildest talt sejlet det sidste stykke tid. Man kan NÆPPE skyde skylden på venstrefløjen!
Og hvor er statsministeren? Man hører ikke et kuk fra manden, mens øvrige politikere tramper rundt som elefanter i en glasbutik.
pol.dk Breaking news (også i Ekstrabladet og BT)
"Forsvarsministerens pressechef Jacob Winther har sendt en kopi af den arabiske oversættelse af jægerbogen til DRs politiske medarbejder Bent Stuckert.
Det viser en undersøgelse af computerne i Forsvarskommandoen, skrievr DR Nyheder.
Forsvarsminister Søren Gade afviste tidligere i dag, at hans pressechef havde sendt den omstridte bog til medier, da han mødte pressen efter et møde med Folketingets partier.
»Jeg er meget glad for at kunne sige, at oversættelsen ikke kom fra min pressechef«, sagde Søren Gade.
»Oplysning belaster ministeren«
Men nu viser en logfil fra forsvarsministeriet ifølge departementschef Lars Findsen, at pressechefen har sendt et dokument med den arabiske oversættelse til DR, som er et af de medier, der har fået oversættelsen. det oplyser John Dyrby Paulsen."
Hansen
De taler pushtu og persisk i Afghanistan.
"Nu ved vi, hvorfor Forsvaret ville have fogedforbud mod Jægerbogen.
De ville udgive den selv.
På arabisk !"
Morten Sebber wins thread, case closed
@ S. Nielsen
Det er ikke almindelig kendt. Det var formentlig VÆLGERNE, den arabiske oversættelse skulle gøre indtryk på.
En helt igennem beskidt historie. Føj!!
Arabisk skriftsprog kan læses af alle muslimer, og det er jo det, som oversættelsen handler om
@Bøjesen et al. for folk som nogen, der tilhører et afsporet kristent religiøst ekstreme, handler krigen i afganistan og irak om et helligt korstog, dette skinner ud af retorikken i dit kommentar, hvilket er lige forenelig med en afskediget usa-presidents gale vrangforestillinger. Din forståelse for demokrati er det bedste eksempel på en "privat logik" (du forstår mig vist godt), for det er ikke demokratisk, at man bryder alle krigens konventioner og FN-resolutioner i en krig (på trods af den umiddelbart/tilsyneladende gode hensigt med at eradere religiøse ekstremister), hvor man samtidig beskylder fjendtlige krigere for at bryde de selvsamme (geneve/krigens) konventioner, og tillægger disse styrker (ligesom vores specialstyrkers soldater, beklædning, opgavernes art osv.) med rette en NON-COMBATANT-STATUS. Vi risikerer blot at blåstemple terroristernes forbryderiske metoder, ved at vi selv kompromitterer disse principper/ konventioner. Din islamofobiske holdning ville også overfor de moderate og allierede muslimer (langt de fleste muslimer=over en milliard) fremtræde som lige så idiotiske/forkasteligt/ ekstremistiske som de selvsamme muslimske ekstremister (talebaner og alqaeda) Det er lige det, der er det vigtigste i jægerbogen. cappriche? det er hellere ikke den eneste forbrydelse? det er blot toppen af isbjerget. Det er hvad, der sker, når man vælger at sejle med en forsvarschef fra et fedt og fordrukkent værn i stedet for en notorisk geni og en intelligent dragon (L. Møller), der kan sikre os sejr og krigens skatter (demokrati, frihed og fred). Nuværende forsvars militære fedtmule har tilsyneladende sejlet sin egen sø og mistet sin pejling og radar. Hans arbejde sikrer kun toppens livsglæden og nydelse, hvor forsvarets fede budget bruges til euforiske glæde af en håndfuld legekammerater, som sikres et par kampfly som legetøj, de kan hygge sig med, mens vores tapre soldaters udhulede køretøjer i afganistan mangler at blive udrustet med panser og ekstra udstyr. En Dragon (oberst L. Møller), er en obligate kommende chef, og ville have været ædruelig til at bevare besindigheden og fokusere på opgaven og målet i stedet for at vige af til andre formål og opgaver. Han vil desuden have haft en hjernekapacitet, der gør ham i stand til udføre opgaverne indenfor lovens og konventionernes rammer, i stedet for dobbelt moralsk at bruge betænkelige/slyngede metoder i krigfeltet.
Fortes Fortuna Juvat: du kan ikke TIMme (tæmme) en dragon med en SLOTHen (slatten) chef; hr. Jørgensen.
Ja ja så blev endnu en kriminel løgner fra Regeringen fredet af DF! Det næste bliver vel, at en Politiker/Minister fra regeringen myrder en under drukkørsel og går fri.
Og så lidt forhistorie hentet fra en af RELs blogs om sagen ("Forsvarets censurkrav er en bananrepublik værdig")
Ifølge Ekstrabladet 17. sept. 09, med lederen “I krig mod demokratiet” og en artikel under overskriften “Gade gik i panik” er det forsvarsministeren, der har taget beslutningen om fogedforbud.
Citat fra artiklen:
“Forsvarets medarbejdere havde haft svært ved at finde noget galt i bogen, men de kom på andre tanker, da beslutningen blev taget inde i byen (Forsvarsministeriet).”"
Jeg er bekendt med, at Forsvarsministeren de sidste dage har udtalt til medierne, at det er Forsvaret og ikke ham, der går efter fogedforbud. EBs topkilder har så en anden udlægning."
S. Nielsen, den 1. okt kl. 18:36:
Arabisk skriftsprog kan læses af alle muslimer, og det er jo det, som oversættelsen handler om
---
Her må grines højt. Og alle Jøder kan læse Jiddish. Og alle Kristne kan læse Latin.
@ Kris Hansen
Og DF skal nok vide at tage sig godt betalt for "tjenesten"!
Skal vi lave en gættekonkurrence på prisen???
Jeg nægter at tro på at den pågældende medarbejder har brugt sin fritid på at sidde og oversætte den "farlige" bog - han har nok nærmere fået det til opgave og så nu sikkert fået lavet en aftale mod, at han holder sin kæft.
Søren Gade henviste forleden til oversættelsen som et slags "bevis" på at bogen var farlig og i vore "fjendes" interesse. Forsvarets ledelse (og dermed formentlig regeringen eller som minimum dele af den, har fundet det retfærdigt at vildlede og lyve for befolkningen for at mele egen kage.
Hvordan kan nogen fortsat have tillid til mennesker, der benytter den slags metoder? Stoler vi på løgnagtige mennesker til at sende vore soldater i krig?
Og hvor mange tror selv på, at Søren Gade ikke var blevet garanteret at han var "fredet" før han offentligt "tilbyder" at gå af? Han fremstår storsindet og ydmyg, og på bedste Fogh-manér er der ikke noget at komme efter?
Var I også imponerede over Bjarne Riis selvstændige "ærlige" tilståelse om doping? I ved da han holdt et pressemøde kort tid før nogle bøger ville afsløre hans doping alligevel?
Endnu engang udstilles det med al tydelighed, hvor gennemsyret hele vores lands "ledelse" er med løgn og vildledninger. Men ja, de giver jo skattelettelser og kan ikke li indvandrere så pyt med det....
Så længe alle fokusere på udførelse i stedet for indhold så er operationen fra forsvaret og deres mere end 100 medarbejdere i mediecenteret lykkedes. For alt denne støj gavner forsvaret i den retning at det fjerner al debat om indhold.
F.eks. er der jo ingen der drøfter at jægerne har været i Afghanistan flere gange uden at forsvarsudvalget er blevet orienteret.
Det er dygtigt spin og klogt at ofre lidt folk hist og her...
Fy for satan, og lad os så også få en undersøgelse af den ulovlige krig og alt hvad der er foregået siden Fogh løj os ind i det ragnarok.
Arabisk hører ligesom hebraisk, etiopisk og akkadisk til den semitiske sproggruppe inden for den hamito-semitiske sprogæt. Sproget tales i et område, der strækker sig fra Nord- og Vestafrika til Etiopien. I øst afgrænses det af spredte grupper i Iran, Afghanistan og Centralasien.
@ Henrik Schmidt
Du kan ikke sammenligne med Bjarne Riis, som i 10 år løj og bedragede verden.
Søren Gade har ikke løjet (dette er der ihvertfald ingen evidens for pt) og har derfor ikke tilstået noget. Han har bare erkendt at han har optrådt som en idiot på slap line da han viderebragte urigtige oplysninger - i god tro.
Hvis han skal gå er det fordi han ikke har godt nok styr på sin ministerresort.
Flertallet af verdens 1,8 milliarder muslimer findes udenfor den arabiske verden. Og flertallet af disse muslimer hverken taler eller læser klassisk el. moderne arabisk.
Ikke engang forsvarskommandoen kan læse oversættelsen. Så mon ikke det hele blot er et, knapt så elegant udført kup, med det formål at få fyret S. Gade af, og få en rigtig demokratisk bordbombe S. Espersen på plads i førerbunkeren.
Kære Romdal,
I følge den "danske" linje der blev lanceret under Mohammed-krisen kan jeg naturligvis samligne med hvem jeg vil - i ytringsfrihedens ukritiske navn. Men ja, du har ret i at Søren Gade ikke beviseligt har noget med noget at gøre. Det bedyrede Riis også så længe han overhovedet kunne slippe afsted med det.
Idet jeg har svært ved at tro på der ikke har været studehandler, lysky aftaler og noget-for-noget-tjenester bag lukkede døre, har jeg svært ved ikke at ramme kvalmegrænsen, når folk forsøger at vende sagen til en hæderfuld en for Søren Gade.
Jeg taler ikke nødvendigvis for at han skal gå af, men der er INTET at rose ham for i denne sag!
Ifølge politiken.dk d.d.
“Socialdemokraterne har mistet tålmodigheden med forsvarsministeren og kræver, at han trækker sig.
Socialdemokraternes forsvarsordfører John Dyrby Paulsen har mistet tålmodigheden med forsvarsminister Søren Gade.”
Som John Dyrby anfører, er det ikke rimeligt, at man skal bede om en undersøgelse.
Forsvarspolitisk ordfører Helge Adam Møller (K) ser (iflg. politiken.dk d.d.) på sagen med stor alvor. Det Konservative Folkeparti mener, at den eller de personer, der har fået idéen til oversættelsen, bærer det største ansvar og skal “straffes hårdt og kontant”.
Til gengæld freder han Søren Gade.
Hvorfor?? Enten har Søren Gade ikke styr på, hvad der foregår omkring ham — eller også lyver han. Begge dele er fatalt. Danmark er i krig.
Historien blev fabrikeret for at vise, hvor farlig jægerbogen var. Plottet kunne, hvis det ikke var blevet afsløret, have forværret sagen for bogens forfatter. En tidligere jægersoldat, som har været i krig for Danmark. Han kan bare ofres som en bonde på et skakbræt.
S, Nielsen - jeg hænger ikke fast med det yderste af neglene - regeringen har stadig 2 år tilbage af valgperioden og derefter 4 mere! Hæ hæ hæ hæ - og godt for det.
Kom du bare tilbage til dine copy/paste sysler fra den store danske - senest om arabisk. Gad vide om du nogensinde har skrevet en selvstændig sætning?
Merckel dream on!
@ Merckel
Du skriver:
"Iøvrigt vil rygtet vide at IT chefen har forbindelser til den yderste venstrefløj - så der bliver måske noget at grave frem de nærmeste dage…"
Jaså -- Gælder det også forsvarsministerens pressechef??
Merckel lever i en fantasiverden. Alle, der ikke lever op til hans idealer er venstreorienterede. Den ender såmænd med at han vil påstå, at Søren Espersen er kommunist. Rent bortset fra, at det har været
Man kan da ikke være overrasket over hvad Søren Gade nu har fundet på. Der ses et klart mønster. Højreekstremistiske, krigsgale og antidemokratiske partier får magten i Danmark og vender straks demokratiets institutioner mod demokratiet selv. Man bestiller forfalskede beviser hos FET og bruger dem som påskud for at starte en ulovlige krige mod andre lande. Det giver store muligheder for at man, på ren nazi-maner politisk kan gøre brug af ediketter som "landsforræder" og "til fare for/af hensyn til rigets sikkerhed". Nu er det så selve ytringsfriheden og demokratiet i Danmark som politikerne har sat Forsvaret til at bekæmpe, åbenbart udført efter en snedig plan udtænkt af forsvarsminister Søren Gade. Igen bestiller man forfalskede beviser hos forsvaret, der atter velvilligt udfører ordren. Den krigsliderlige Søren Gade har gentagne gange bevist at han er ualmindelig mindrebegavet. Nu ser vi også tydeligt resultaterne af hans luskede mentalitet og skrækkelige moral, efterhånden som skeletterne vælter ud af skabet. Manden er jo simpelthen psykopat!
Men eftersom den almindelige borger, herunder mediefolk, ikke har hverken vid eller fantasi til at begribe omfanget af den psykopatiske machiavelliske magtfilosofi der driver værket, så vil den almindelige dansker stadigvæk have fuld tillid til Søren Gade for han fremstår jo så folkelig og troværdig.
Hvis nogen er til fare for rigets sikkerhed er det helt klart Søren Gade der burde sidde bag tremmer de næste tyve år (sammen med Fogh og Per Stig Møller).
Først bliver man trådt på tåen, så synes man en mortergranat i den anden fod må være passende!
Mage til uprofessionel handling fra forsvarskommandoen skal man lede længe efter.
Hvorvidt jæger-bogen var noget de skulle reagere på, er stiller jeg et stort spørgsmålstegn ved. Men at de så får fabrikeret en arabisk oversættelse, får mig blot til at krumme tæer. Det hele lyder som en pinlig sag, hvor de forsøger at glorificere sig selv over evne.
før itden kalte man det cirkus milli. men det er det jo ikke når det kun består af lutter klovne.
Jesper Hansen
Det er nemlig helt rigtigt. Vi kommer og henter dig om natten og giver dig en olfert i den nærmeste lygtepæl. Så kan du lære det!
Muahahahahhahah.....
Søren Gades kumpaner benytter sig nu også af dødstrusler på Politikens web-side mod almindelige folk der blot ytrer sig i debatten:
"Det er nemlig helt rigtigt. Vi kommer og henter dig om natten og giver dig en olfert i den nærmeste lygtepæl. Så kan du lære det!"
Nå, så Forsvaret "fabrikerede" arabisk Jægerbog? Hvornår fatter folk, at henholdsvis WikiLeaks og Google Translate har været fuldt tilgængelige og kendte websites under HELE forløbet. LANG tid inden Politiken trykkede bogen. Den arabiske "oversættelse" kræver altså blot, at man sætter det ene kendte website til at oversætte det andet. Med andre ord har oversættelsen været at finde på nettet HELE TIDEN og STADIGVÆK!
Det er ikke noget nyt, at de bruger trusler. Carsten Munk har truet mig med tæsk herinde, hvis jeg kom til Ålborg
politiken.dk d.d.
"Sagen om jægerbogen og den arabiske oversættelse har taget endnu en uventet drejning.
For lidt siden kom det frem, at det var Forsvarskommandoens egen kommunikationschef, der lækkede forsvarets hjemmelavede arabiske oversættelse af 'Jæger - i krig med eliten' til avisen B.T.
Selv samme Lars Sønderskov afviste på direkte tv i sidste uge, at der var nogen grund til at undersøge, hvor B.T. havde bogen fra."
politiken.dk d.d.
"B.T.-chef ændrer forklaring om jægerbog
Nyhedschefen for B.T., Simon Andersen, er alligevel ikke sikker på, at han har set jægerbogen ligge på internettet."
"Efter at forsvaret offentliggjorde den arabiske udgaves eksistens, sagde Simon Andersen på TV 2 News, at han også havde set den på fildelingstjenester på nettet.
»Jeg har selv set den arabiske udgave ligge på en fildelingstjeneste«, sagde B.T.'s nyhedsredaktør i liveprogrammet Presselogen.
Forsvaret: Den har ikke ligget på nettet
Men i går ændrede Forsvarskommandoen mening. Nu er holdningen, at bogen aldrig har været tilgængelig på nettet i en arabisk udgave."
"Forsvarschef Tim Sloth Jørgensen sagde i går på et pressemøde, at han ikke længere tror, at en oversat bog har været tilgængelig på fildelingstjenester.
Pressevagten hos Forsvarskommandoen er endnu mere klar i mælet.
»Den (oversættelse red.) der kommer fra Britze, den har aldrig ligget på nettet«, siger Jakob Østerbye til politiken.dk."
@ Jesper Hansen og S. Nielsen
Jeg har også prøvet turen. Det viser bare endnu tydeligere, hvor frastødende en politik, de prøver at sælge.
Jesper Hansen
Dødstrusler? Kan du fortælle mig hvor mange som er døde af en "Olfert"?
Prøv nu at tage din anti-psykotiske medicin, så ser du ikke nazister og dødstrusler over det hele, stakkels tosse.
S. Nielsen
"Det er ikke noget nyt, at de bruger trusler. Carsten Munk har truet mig med tæsk herinde, hvis jeg kom til Ålborg"
Skal du ikke lige fortælle HELE historien og berette hvad det var du ville i Ålborg?
Hvem kan efterhånden følge med og holde styr på ændrede forklaringer og undskyldninger? Der skal en kraftigere politisk styring på forsvaret - de politiserer mere end godt er. Jægerbogen er en romantisk drengerøvsbeskrivelse, der minder om jægerkorpsets kampagne for at få frivillige sidst i 60erne. Gade må sammen med Løkke og hele folketinget sætte forsvarets funktion på plads. Fyre den uduelige ledelse i forsvarskomandoen og etablere et system, hvor forsvaret er til for samfundet, og arbejder under ansvar for Folketinget. De skal ikke lege røvere og soldater for deres egen fornøjelses skyld. Forsvaret skal være seriøst og troværdigt - hvilket denne situation viser er langt fra tilfældet.
"D
>>>>D
>>>>Dødstrusler? Kan du fortælle mig hvor mange som er døde af en Olfert? Prøv nu at tage din anti-psykotiske medicin, så ser du ikke nazister og dødstrusler over det hele, stakkels tosse.
En Olfert i en lygtepæl er slet og ret en eufemisme for hængning af folk i en lygtepæl.
Hvad afstraffelsen går ud på ifølge superfjolset Kristensen selv, er faktisk helt irrelevant.
At psykopat-Kristensen helt kriminelt truer med at han midt om natten vil kidnappe folk der blot bruger deres grundlovssikrede ytringsfrihed viser at Kristensen tilhører det værste menneskelige afskum, helt på linie med nazister, mordere og pædofile voldtægtsforbrydere.
Så hvis nogen trænger til anti-psykotisk medicin må det være Kristensen selv .For at undgå at lægge andre til last, kan han passende gi' sig selv et nakkeskud.
@ Morten Seber: “Nu ved vi, hvorfor Forsvaret ville have fogedforbud mod Jægerbogen. De ville udgive den selv. På arabisk !”
Jamen så er det jo en piratkopi, som forsvaret udgiver og de krænker ophavsrettighederne, der tilhører Ratschack og People Press.
Det er ikke nemt at forstå, hvad der foregår. Det er åbenbart noget helt andet, når Politiken overtræder lov om ophavsret.
Hvor er det ærgerligt, at sagens kerne nu er ude af mediernes søgelys. Sagens kerne er, at operationssikkerheden er kompromitteret af Thomas R’s bog og Thøger S’ trykning af bogen i sin avis i ytringsfrihedens hellige navn. Kommer Thøger S til begravelse, hvis en dansk soldat dør, som følge af dette? Hvor er det ærgerligt for de mange danske soldater på gulvet, som gør et godt stykke arbejde for Danmarks interesser, at operationssikkerheden bevidst kompromitteres og at de skal høre mediernes fokus på en enkelt tåbe (IT ansvarlig) i Forsvarskommandoen.
H.M.Christensen!
Lad nu kirken blive i landsbyen!
Forfatteren sendte sit manuskript til "Forsvaret for over et halvt år siden og fik ikke noget svar.
Alså som man siger: Den der tier samtygger!
Militæret havde alle muligheder for at stoppe eller i det mindste slette de "Farlige" steder, men de gjorde det ikke, For der var ikke noget at komme efter som er denne regerings mest brugte formulering.
Forfatteren er absolut uskyldig!
Politiken gjorde sin pligt ved at udføre sin opgave nemlig at informere befolkningen.
Og siden vores forsvar er blevet "Overfaldkomando" er det mere nødvendigt end før. (Dum Dum o.s.v.)
Hele skylden ligger i Gades firma
@ H.M. Christensen
Nu skal jeg opdatere for dig.
Forsvarskommandoen:
Informatikchef Jesper Britze fabrikerede oversættelsen. Bortvist fra arbejdet 1. oktober.
Pressechef Lars Sønderskov sendte oversættelsen til BT. Bortvist fra arbejdet 2. oktober.
Forsvarsministeriet:
Forsvarsministeriets departementschef (tidl. PET-chef) opfordrede Søren Gade til at nævne oversættelsen.
Forsvarsministerens personlige presserådgiver Jacob Winther videredistribuerede oversættelsen til DR.
I går indrømmede Forsvarskommandoen, at oversættelsen aldrig havde ligget på nettet. Og BT, som sagde, at de havde set den på nettet, ændrede forklaring.
Hele vejen igennem er der blevet løjet og bortforklaret. Og alt det gør Forsvaret for at få ram på en af deres egne. En tidligere jægersoldat - højt dekoreret og med et godt omdømme.
Denne har jeg haft i på en tidl. blog, men den hører med i billedet her også
Information d.26. september:
"Der er danske spioner i Afghanistan. Det bekræfter Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), skriver Morgenavisen Jyllands-Posten."
Hvorfor i alverden bekræfter FE noget sådant?? Jægerbogens hændelser ligger år tilbage. Hvorfor eksponere, at der er spioner i Afghanistan nu?? De lyver jo ellers rask væk i Forsvarskommandoen. Hvorfor ikke sige, at de HAVDE haft, men at udbyttet ikke stod mål med risikoen el.lign.??? I stedet for at eksponere de folk, der arbejder dernede NU??
Er det ikke kritisabelt at vi har en forsvarskommando, som ikke er klar over hvilket sprog der tales i Afghanistan, idet den famøse bog er oversat til arabisk(og dermed til fare for de danske soldater).
Og hvad skal man sige om DF´s "sikkerhedsnet" som altid skal redde diverse ministre der træder i spinaten.
@ Esben
Jeg er sikker på, at regeringen vil vise sin taknemmelighed over for DF. Skal vi gætte på en nedsættelse af den kriminelle lavalder til 12 år for denne her? Vi trænger til at få skiftet regeringen ud. Inden DF skal "agere sikkerhedsnet" igen. Her tænker jeg på den nye kødskandale, der er under opsejling.
Jesper Hansen/Hansen
Som tidligere nævnt tilhører du da vist den mere sindslidende del af Politiken-segmentet.
Man kan ikke beskylde andre for at komme med dødstrusler fordi det er sådan man gerne vil høre tingene. Hvis det er så åbenlyst at jeg truer dig med noget som ligner det, skal jeg hermed opfordre dig til at anmelde mig til politiet!
Dog vil jeg advare dig om at du nok må imødese et kortere ophold på Sct. Hans Hospital, hvis du skaber dig lige så meget overfor politiet, som du gør på denne blog.
Esben, den 3. okt kl. 18:20:
Er det ikke kritisabelt at vi har en forsvarskommando, som ikke er klar over hvilket sprog der tales i Afghanistan, idet den famøse bog er oversat til arabisk(og dermed til fare for de danske soldater).
Og hvad skal man sige om DF´s “sikkerhedsnet” som altid skal redde diverse ministre der træder i spinaten.
--
Slå nu koldt vand i blodet. Selv folk der læser arabisk fatter ikke hvad der står i den "google translate" oversættelse
Ellers er jeg enig
Før DF smides af pinden vil alle VK ministre være fredet ligemeget hvad de udfører af kriminelle handlinger.
@ Esben
Som jeg sagde, den kriminelle lavalder sænkes efter DF´s ønske, men ikke helt til 12 år endnu -den landede på 14 år - denne gang.
Først var K klart imod -- nu er de for.
Det er t
Det er tåbeligt og vanvittigt, at hæren og hjemmeværnet har invaderet Afghanistan. Og hvorfor ? For at United Bluff kan få olie og gas. Er det virkelig værd at dø for ? Vi har intet at gøre der. Er der nogen, der tror på det nonsens, den gamle krigsforbryder Fogh Rasmussen kommer med ? Vi må indrømme, at det var en vanvittig fejltagelse og trække os ud NU !
Ja Claus Hamle ,de sørger vist også for at forhindre at du en skønne dag får en raket i R....-----men dine argumenter er ingenlunde ukendte i Dk idet den danske mentalitet altid har været at gemme sig under mors skørter og lade de "andre" tage skraldet,bare vi har det godt her så ordner de andre det nok for os.Men det trøster da mig en del at hovedparten af DKs befolkning står bag vore soldater dernede.og glem så alt det der akademiske venstrefløjshad til Amerika det er ikke moderne mere . MVH . THM.
thanks admin.
Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.
Modtag en mail, når der er nyt på bloggen
Seneste indlæg
30. jan 2012 kl. 08.30
Bloggen skifter adresse …
24. jan 2012 kl. 13.02
Kjærsgaards forargelse over Breiviks manifest som teater
20. jan 2012 kl. 12.51
Endnu en højtuddannet skal smides ud af landet
Seneste kommentarer
4. feb 2012 kl. 08.34
"No Name: Har jeg ikke ret i, at DF høsted..."
4. feb 2012 kl. 08.25
"Poul Nielsen: Du kan stadig skrive. Politi..."
2. feb 2012 kl. 07.34
Bøger af Rune Engelbreth Larsen

FRIHED OG RETFÆRDIGHED
»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.
»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)
»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)
> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her
Engelbreths links
HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)
ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com
ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg
DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog
Hele Danmarks Dirch...
Se eller gense de bedste klip med Dirch, oplev Nikolaj Lie Kaas fortolkning af den folkekære skuespiller, eller få den store boks med de 10 bedste Dirch Passer-film. Alt sammen til Pluspris.
Pluspriser fra 80 kr.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 80 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
Pluspris 59 kr.
Alm. pris 69 kr
|
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1749 kr.
Alm. pris 2130 kr
|







Loading ...




God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.
›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR