Annonce

Er Mette Frederiksen socialpolitikkens nye Karen Jespersen?

tekst 62 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Karen Jespersen: »Det er slut med at ligge på sofaen for mine skattekroner.« (Ekstra Bladet, 23.10.99).

Mette Frederiksen: »Den grundlæggende idé om, at man kan få en passiv forsørgelse i Danmark, den er mig imod.« (Berlingske Tidende, 6.4.2010)

Dengang daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen headhuntede Karen Jespersen som socialdemokratisk socialminister i begyndelsen af 1990′erne, var der mange, der troede, at hun var de trængte befolkningsgruppers fortaler. I stedet blev det en tvangsminister, hvis klapjagt på landets mest trængt grupper ingen socialdemokratisk regering havde set tidligere.

En af de mange udløbere heraf var Karen Jespersens nye bistandslov fra 1997, ifølge hvilken alle arbejdsløse under 30 år skulle tvangsaktiveres i løbet af 13 uger - for ca. en tredjedel af den overenskomstsikrede løn og uden mulighed for at optjene dagpengeret som på det almindelige arbejdsmarked.

Med andre ord: Tvang, underbetaling og løntrykkeri. Det var dengang, al det meningsløse idiotarbejde for alvor kom på banen - f.eks. var det et »beskæftigelsesprojekt« at luge ukrudt i en frosthård jord under 8 minusgrader i Sydfalsters Kommune.

Nu lancerer Mette Frederiksen sit opgør med ‘passiv forsørgelse’ som intet mindre end »en helt ny tænkning« og et »paradigmeskift« - men der er intet som helst nyt under solen.

Det er ikke alene Karen Jespersen om igen, det er pinligt iscenesat som noget helt nyt og visionært. Sympatisk nok vil hun indføre en fattigdomsgrænse og afskaffe kontanthjælploftet, 450-timers reglen og starthjælpen, men det er blot for at erstatte disse med gammelkendte midler til tvang, disciplinering og kontrol af mennesker uden arbejde.

Som talt ud af Karen Jespersens 1990′er mund lyder det nu fra Mette Frederiksen: »Vi vil føre en aktiv socialpolitik, men med den omsorg og den tålmodighed, som vi er nødt til at omgive vores mest udsatte borgere med.« Og som talt ud af Karen Jespersens 1990′er mund dækker de rosenrøde ord over, at disse udsatte borgere slet ikke skal have noget valg selv, for de skal netop ikke ud på det »rigtige arbejdsmarked«, meddeler Mette Frederiksen. (Berlingske Tidende, 6.4.2010).

Mette Frederiksen vil (gen)opfinde et B-arbejdsmarked, hvor de arbejdsløse kan tvinges i arbejde - men hun har endnu ikke ytret ét ord om, at det skal ske til overenskomstmæssig løn, hvorfor der er grund til at forvente, at tvangsarbejdet skal udføres for kontanthjælpen (eller eventuelt med lidt almisser oveni?). Og i forbifarten har Frederiksen ikke tid til at gøre os bekendt med hendes tanker om de mange arbejdsløse, der ganske enkelt ikke kan passe et arbejde, eller som kun dårligt kan klare et beskyttet job.

Direktør i Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Jørgen Søndergaard, fastslår da også: »Det kan ikke lade sig gøre at etablere de sociale virksomheder, hvis det skal være på overenskomstmæssige vilkår. Så kan virksomhederne ikke løbe rundt.« (Berlingske Tidende, 6.4.2010).

Nej, de skal ud i et særligt oprettet kunstigt arbejdsmarkeds »sociale virksomheder«, som ikke må tjene penge. Her skal de vedligeholde grønne områder, producere mad til skolen, og sætte stjålne herreløse cykler i stand …

Det ville selvfølgelig være fint at tilbyde arbejdsløse et rigtigt lønarbejde, men det var bare ikke dét, Karen Jespersen gjorde, og det er heller ikke dét, Mette Frederiksen gør.

For hvis der var jobs til de arbejdsløse, var der jo ikke så mange arbejdsløse, vel? Og hvis der er virkelige jobs, som ikke bliver gjort, så må man jo ansætte arbejdsløse til at udføre dem - på nøjagtig de samme lønvilkår som alle andre.

Alt andet er løntrykkeri, der kun fastholder mange i et tvangssystem uden alle de rettigheder, som enhver anden rigtig ansat på det rigtige arbejdsmarked tager for givet.

Et A-arbejdshold af lønarbejdere og et B-arbejdshold af sociale tvangsarbejdere.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 62
Af Jakob H 07:19 7. APR

Hold nu op, Rune ! Det er almen viden indenfor aktiv beskæftigelsesindsats, at passivitet ikke fører til arbejde. Hvert eneste år væk fra arbejdsmarkedet sløver kompetencer, motivation og selvrespekt. Er det virkelig et godt alternativ? Nej.

Mette Frederiksens forslag er klar i forlængelse af Nyrup periodens aktive linje - men jeg ved ikke, hvorfor det lige er Karen K., som skal trækkes frem som skræmmebillede. Hun var ikke arbejdsminister.

Af Marianne Mandoe 07:28 7. APR

Hvis jobbet findes til kontanthjælpsmodtageren, sp findes det også som et reelt job til en reel løn.
Det er vist på tide at fagforeningerne får fingeren ud, da det er DERES medlemmer det vil gå ud over.
Ikke alene er det løntrykkeri, det er også konkurrenceforvridende da det er langt nemmere at lave en fed profit med underbetalt arbejdskraft end det er med almindelige lønmodtagere.

Fy for pokker Mette. SKAM dig.

Af Morten G 07:34 7. APR

Noget søgt at sammenligne Mette Frederiksen med vendekåben Karen Jespersen.

Jeg er overbevist om, at Mette Frederiksen handler ud fra et dybfølt ønske om at få alle med og at hun er frustreret over, at så mange bliver holdt uden for på passiv forsørgelse.

Karen Jespersen har altid handlet ud fra et dybfølt ønske om at promovere sig selv og frustration over ikke altid at være verdens centrum

Af Madsen 07:38 7. APR

Jeg er vist røget røget ind på c-holdets hjemmeside.

Af Michael 07:39 7. APR

Og jeg som troede at Socialdemokraterne var enige i, at når man udførte et stykke arbejde skulle man have overenskomstmæssig løn for det.

Oh well, så må jeg vel bare finde et andet parti at stemme på...

Af Morten Sebber 07:53 7. APR

Tak til REL ! En rystende god analyse. S-SF politik er det samme som VKO- politik, bare meget værre ! Mette Frederiksen spillet totalt fallit : SHAME ! GO HOME !

Af Niels Christensen 08:40 7. APR

Hver eneste razzia på pizzarier og bagerier m.v. viser jo at der er et levende sort arbejdsmarked, der sikrer mange på overførselsindkomst ekstra penge.
Dette viser også at der er mange jobs, der ikke kan finansiere den aftalte mindste løn. Afskaf den, og flere vil komme i arbejde.

Af Knud Boesen 08:46 7. APR

Jeg kan ikke se nogen steder, hverken hos Jespersen eller Frederiksen, at det skulle være forbudt at søge "meningsfyldt og relevant" arbejde på det frie marked, mens man udfylder nødvendige funktioner for det kollektive samfund til gengæld for offentlig forsørgelse.

Er det synd for de langvarigt arbejdsløse, at de skal stå op om morgenen og yde noget for støtten? Er løn ikke bedre end lommepenge for voksne mennesker? Eller er det en kvalitet at blive holdt fast i offerrollen? Springet fra et projektjob til et overenskomstjob er da kortere end fra sofaen til jobbet.

Af Erik Ernst 09:15 7. APR

Tjae, Mette Frederiksen arbejder som sin forgænger på at indføre socialisme på et nationalt plan. Vores sygehuspolitik minder allerede om Hitlers, vi har et "uafhængigt"panel til at bestemme hvilken behandling de enkelte grupper skal have, hvem skal leve og hvem skal dø, og nu genindføres tanken om at tvinge folk til at arbejde:/

Af Søren 09:50 7. APR

Det ville klæde REL at komme med sit eget bud på hvordan DK realistisk kan opklassificere fx match gruppe 4 og 5 til på sigt at kunne varetage et arbejde og dermed deres eget eksistensvilkår??? Vi er enige om at det ikke skal ske ved tvangsarbejde i kryolitminerne i Grønland, men hvordan så??? Handler det om at vi skal poste x antal penge i hver medborger på kontanthjælp eller hvordan forestiller REL sig at det skal ske???

Hvis vi fastholder at penge er en knap ressource så bør REL vise os hvordan han ønsker at prioritere...

Af Timme Ørvad 10:33 7. APR

De arbejdsløse lever i et politisk tomrum, de har ingen magt.Fagforeningerne varetager interesserne for dem som ER i arbejde !
Det er et centralt dilemma for politikerne, men respekt og ligeværdighed bør være udgangspunktet, ikke tvang og formynderi.

Af TJBA 10:36 7. APR

Enig med Knud. "Hvis du ikke har noget arbejde kan du få penge af staten til at klare dig for, givet at du hjælper til med nogle samfundsfremmende aktiviteter". Hvis man syntes aktivering er så grælt, så kan man jo bare lade være med at søge om kontanthjælp.

Af Madsen 11:04 7. APR

@Timme Ørvad: "Fagforeningerne varetager interesserne for dem som ER i arbejde !" Du mener vel at de varetager interessen for de som betaler til "foreningen"?

Af H Sørensen 11:27 7. APR

AF Morten Sebber
S-SF politik er det samme som VKO- politik, bare meget værre
Ja kære Morten, så er der kun de radigale og enhedslisten, og de ryger ud af lystavlen ved næste valg.
Så din indflydelse på dansk politik, vil så fortsat være dine skulderklap til REL.

Af Henrik Bøge 11:29 7. APR

Tværtimod får netop disse to partiet indflydelse på en ny regering - i modsætning til i dag.

Af Hans Sørensen 11:49 7. APR

Marianne Mandoe
Ikke alene er det løntrykkeri, det er også konkurrenceforvridende da det er langt nemmere at lave en fed profit med underbetalt arbejdskraft
HS
Da jeg blev hjemsendt fra militæret i 1955, fik jeg valget mellem nul bistand, eller et job med at ridse nåletræer på den kæmpemæssige plantage Klosterheden i Bækmarksbro, til den fabuløse løn af kr 70.00 pr uge, og at betale halvdelen af dette beløb for kost og logi. Det var måske en høj løn efter datidens lønforhold, jeg ved det ikke.
Staten har sikkert tjent fabelagtigt, hvad vi ikke havde tanker for.
I vores fritid var der adsgang til at lære forskalning, motorlære og samariterkursus.
Hvis de forskellige beskæftigelsestiltag, Mette nævner, er for stat og kommune, så lad dem dog tjene lidt, det er dem der har udgifterne.

Af Klavs Bonnevie 13:03 7. APR

Hvad er egentlig forskellen på V og S, deres social politik er s´gu da ens !

Af Knud Boesen 15:21 7. APR

Man kunne jo imødekomme Rune Engelbreths kritik af den særlige ordning med arbejdsfunktioner til langvarigt ledige ved at give dem almindelig løn for ualmindeligt arbejde financieret ved, at alle vi erhvervsaktive går 10% ned i løn.

Det kunne vi sende til folkeafstemning.

Alternativt må vi følge Runes tankegang om, at langtidsledige har godt af fysisk tomgang og mental frakobling fra arbejdslivet, når samfundet ikke har råd til fuld hyre i disse finanskrisetider.

Jeg fatter ikke den påståede humanists opfattelse af, at det er bedre for et menneske at sidde på den flade og blive økonomisk underholdt end at få en mindre betaling for kvalificerende arbejdstræning.

Af Peter Hansen 15:30 7. APR

Boesen, Sørensen m.fl. det er en undergravning hele konceptet om lønarbejde! Hvis man vil have noget gjort, må man betale prisen, det fungerede under Schlüter, men fra Nyrup og frem har man taget sig til gode på de arbejdsløses bekostning.
Og ja, det er bedre, at arbejdsløse bruger deres tid på at finde regulært arbejde fremfor at underbyde, hvad der kunne være regulære stillinger - for funktionerne er jo ikke ligegyldige, de kræver bare ikke nødvendigvis kvalifikationer.

Af Knud Boesen 15:46 7. APR

Peter Hansen,
så må vi følge punkt 1 og sætte lønnen for arbejde ned for alle i besæftigelse, så der bliver noget at dele ud til de arbejdsledige i kommunale jobaktiveringer.

Forrige år bevilgede vi hinanden en lønforhøjelse på 13% ved overenskomsterne, og siden er arbejdspladserne i stor stil flyttet til udlandet. Danske svin skal slagtes i Tyskland, for danske forbrugere vil ikke betale prisen for kød behandlet til danske lønninger.

Danske sko bliver produceret i Kina, danske skjorter bliver syet i polen, danske edb-programmer bliver produceret i Indien, mens vi sidder og undrer os over, hvorfor finanskrisen rammer os så hårdt.

Man skal være humanist for ikke at forstå teknikken i global konkurrence. Runes forslag har kun een mulig udgang: Ligelig fordeling af fælles økonomisk fattidom.

Er vi naive eller hvad? Hvis alle skal

Af Knud Boesen 16:13 7. APR

Forrige indlæg smuttede før det var færdigt:

----hvis alle skal have høj løn og landet dermed mindre konkurrencedygtighed i forhold til udlandet bliver der færre jobs at dele.

Af ph 16:59 7. APR

Rationalet bag MF's tankegang maa vaere, at aktivering til gengaeld for penge (flere end nu) udloeser krav til flere offentligt ansatte, der dermed faar meningsfuldt arbejde med at kontrollere at der bliver fyldt lige meget rent vand i de huller de aktiverede skal grave. Bedre forsoergelse, flere i arbejde - genialt! Saavel inkarnerede socialdemokrater som fagbevaegelse burde vaere begejstrede! Eller har hun bare set sig sur paa de passivt forsoergede, der har en meningsfuld tilvaerelse gennem sort arbejde til saa lav loen, at arbejdet ellers ikke ville blive gjort?

Af Jørgen Olsen 17:44 7. APR

Utroligt! Mette Frederiksen fra Socialdemokraterne vil nu nationalisere arbejdskraften og underminere hele aftalesystemet ved at ansætte kontanthjælpsmodtagere/ledige til at varetage opgaver til en langt billigere ydelse end mindre firmaer kan konkurrere med. Det betyder så bare at de ansatte ved disse firmaer kan stille sig op i arbejdsløshedskøen! Goddag mand økseskaft! Mette F. kan så bare ikke lige forklare hvor de ledige skal finde et reelt job i en tid som er præget af finans- og jobkrise! Istedet for at bruge flere milliarder kr. om året på meningsløs aktivering hos useriøse private aktører var det måske mere fornuftigt at bruge pengene på efteruddannelse af de ledige så de er klar til et forhåbentligt kommende opsving! Man taler meget om at Danmark skal overleve som vidensamfund, men det gør man altså ikke ved at sende de ledige på tåbelig aktivering hvor man skal "finde sin indre fugl" og høre på tåbeligheder fra en såkaldt coach! Mette Frederiksen vil oprette et lag af undermennesker som skal lave alt hendes beskidte arbejde til underpris! Jeg går ud fra at de får uddelt en kedeldragt hvor der bagpå står "B-menneske"!

Af M. 17:53 7. APR

Hvis du vil vælge din skæbne her i livet, må du selv handle, og handle foreneligt med virkelighedens vilkår.

Rune, du har så meget mod tvang, hvad med de hårdtarbejdende mennesker, som tvinges til at aflevere halvdelen af deres løn og dermed halvdelen af deres arbejdstid til at forsørge mennesker, som ikke løfter en finger selv?

Enhver, som færdes professionelt imellem mennesker på samfundets bund, ved, at manglende arbejde og heraf følgende manglende social kontakt og selvværd, er årsagen til misbrug, psykisk sygdom og social deroute.

Din snak om løntrykkeri er bare et andet ord for, at dem som tilfældigvis er indenfor, ikke vil udsættes for fair konkurrence fra dem, som tilfældigvis er udenfor. Et mere korrekt ord er undertrykkelse. Hvis du er din løn værd og er bedre end andre, behøver du ikke bekymre dig om løntrykkeri, det er kun hvis du vil beholde din loppetjans for dig selv, mens andre bliver holdt ude.

Af Carsten 18:15 7. APR

Der er mange herinde på bloggen som ikke har forståelse for hvilken konkurrencesituation Danmark står overfor - Velfærdsstaten endeligt er nær, hvis ikke folk stopper med at kræve og kræve og kræve samt bliver lidt realistiske og forholde sig til virkeligheden.

Af Marianne Mandoe 18:28 7. APR

@ Hans Sørensen:
"Hvis de forskellige beskæftigelsestiltag, Mette nævner, er for stat og kommune, så lad dem dog tjene lidt, det er dem der har udgifterne."

Hvis de arbejdsløse der bliver sendt ud i job med rigtig løn, så har kommune og stat ingen udgifter til dem. Man giver jo ikke kontanthjælp, boligsikring og anden hjælp til folk med et rigtigt arbejde der giver en normal løn.

Af Jesper Jakobsen 18:57 7. APR

Så skal vi endnu engang igennem en dæmonisering. Nu er det Mette Frederiksen der bliver udsat for Engelbreths forfærdelige retorik. Han skal i hvert fald aldrig få ondt i numsen hvis nogen vælger at sammenligne ham med noget af det værste som venstrefløjen har budt på.

Selvfølgelig giver det god mening at udnytte enhver arbejdskraft i landet. Det er dybt godnat at betale arbejdsduelige mennesker uden at forlange den mindste modydelse.

Gad vide om Engeltbreths selv er kontanthjælpsmodtager. Meget penge kommer der forhåbentlig ikke i kassen ved at lavere så lavpandede indlæg som ovenstående.

Det handler om at arbejdskraften skal bruges i ikke-konkurrence orienterede

Af Jesper Jakobsen 18:58 7. APR

...områder.

Af Peter Andreas Ebbesen 19:30 7. APR

Sig mig!
Er det socialakrobaterne, der stjal skiltet med "ARBEIT MACHT FREI"
Dengang i 30erne var der osse mange af dem der, syntes, det var flot med al den lov og orden nede i Tyskland.

Af Martin Pedersen 20:42 7. APR

Ja, så vil Socialdemokraterne a la det tidligere DDR lave en A og en B klasse af mennesker - hvor B-menneskerne er de nye "untermenschen"! Hvor er det uværdigt! Hvad siger den tavse Helle Thorning til det? Og hvad siger Villy Søvndal og fagforeningerne til det? 99 % af alle mennesker vil gerne have et arbejde da det er umuligt at leve af understøttelse eller kontanthjælp, men der er bare ingen jobs p.t. hvor man dagligt læser om nye fyringer og outsourcing af arbedjspladser. I dag har vi f.eks. læst at Danish Crown har fyret 580 mennesker!

Af Helle R. Northeved 20:54 7. APR

Den mest effektive aktivering for kontanthjælpsmodtagere med efterfølgende job i private
sektor - gennemførte Peter Brixtofte i 1980-90 erne.
En lang række socialdemokratiske ministre besøgte
Produktionshuset i Farum for at få at vide, hvordan
man bar sig ad med at skabe så gode reaultater.

Af alex pedersen 21:23 7. APR

Nej da, selv om hun på visse punkter er lige så rabiat som Karen f.eks. hendes feministiske kønspolitik der kan sammenlignes med Kares forskuede syn på indvandere

Af A.Andersen 21:33 7. APR

Endnu en kæde "ræsonnementer" fra REL,som det kræver bevidsthedsudvidende stoffer at tage alvorligt. At Mette F. foreslår,at der udføres etstykke arbejde som modydelse til kontanthjælp ser han som vejen til "Et A-arbejdshold af lønarbejdere og et B-arbejdshold af sociale tvangsarbejdere." Et mageløst akademisk syretrip totalt blottet for almindelig sund fornuft.

Af Morten C 21:41 7. APR

@Morten G: jeg er i tvivl - MF virker særdeles selvpromoverende. Enten det, eller også er hun i særklasse politisk dum med sin timing af diverse kommentarer, og det har jeg hende ikke (helt) mistænkt for.

Af Michael 21:54 7. APR

Ja det er så rigtigt - giv alle 250 kr i timen og overtidsbetaling hvis de engang imellem møder til tiden - der er ikke noget problem med at give passiv forsørgelse i DK - jeg kan ikke se noget problem.....................

Af Eskild Dahl Pedersen 21:59 7. APR

Jeg vil hellere leve i et samfund hvor alle tager del i arbejdsfællesskabet efter evne, end fortsætte strategien med, at markedskræfterne håndterer den sociale og økonomiske polarisering. Mette Frederiksens tilgang er et friskt bud på hvorledes der kan nytænkes i forhold til, at imødedegå denne polarisering. A og B hold vil der også være fremover. Den største kontanthjælpsmodtager i Danmark er Dronning Margrethe. Til hende stilles der allerede i et vist omfang krav om deltagelse i arbejdsfællesskabet og også her på non profit basis. Fremtidens A-hold bliver akademikerne, den næste adelsstand. B holdet bliver os andre og fint for mig at vi inkluderer kontanthjælpsmodtagerne og dermed ikke lægger op til et C hold as well.

Russerne har erkendt at det ikke kan lade sig gøre. Jeg er slet ikke imponeret over Mette F.

Af Andreas Holm 22:15 7. APR

Tak til Rune for endnu en præcis og skarp analyse.

Der var engang, hvor man i Frederiksen kunne se et håb for Socialdemokratiet. I dag er hun bare en del af problemet.

Af Carsten Haadnbæk 23:35 7. APR

Hvorfor ikke acceptere at ikke alle er egnet til arbejde. Hvorfor ikke give disse mennesker fred og give dem en ok indtægt ikke for høj, men et stykke under minimum, og lidt mere end nu, så det altid kan betale sig at arbejde, og at ingen sulter.

Jeg mener vi er sgu da nok her i landet der gerne vil tage fat. Hvorfor al den hysteri og provinsielle noget for noget politik. Lad dem være der ikke ønsker/magter at arbejde. Lad kræfterne komme til. Tvang løser ikke noget. Motivation kommer når dagligdagen kan overskues, og når presset lettes. Først der blomstrer folks livs og virkelyst. Når fordømmelsen, presset og forventningerne lettes.

Vi behandler vores udsatte kontanthjælpsmodtagere usselt, vi møder dem ikke hvor de er.

Verden styres af A-mennesker der ikke forstår hvordan det er at være et B-menneske.

Mette Frederiksen kan ligeså godt vælge borgerlig side som Karen Jespersen. Føj en mokke.

Af KW 00:06 8. APR

Hvad med kontanthjælpsmodtagerens psyke? Arbejdsløshed efterlader folk isolerede og psykisk udsatte idet de gøres pinagtigt bevidst om at de ikke understøtter deres egen tilværelse.
Selvom obligatorisk arbejde kan være træls for de som ikke har lyst til at yde så kan det i ligeså høj grad hjælpe folk til at få foden indenfor på arbejdsmarkedet og få selvfølelsen tilbage efter lang tids ledighed. Så må man jo derfra søge at indrette de optimale kår for sit eget arbejdsliv.

For nogen er det ubelejligt af forskellige grunde, for andre kan det være en redning.

Mvh.

Af H Sørensen 00:51 8. APR

Mandoe.

Hvis en normalløn er det der får danske virksomheder til at flytte firmaerne til bedre græsgange i udlandet, så er det fordi normallønnen er for høj.
De gamle fagforeningspampere har altid været for grådige, de har i9kke holdt sig tilbage når de på foreningens vejne har siddet og drukket og spist, så det væltede ud af knaphullerne, det har løftet lønningsniveauet op i et plan der er for højt, det er det der svider nu. Det var måske en ide at sænke ALLE lønninger med 25%.

Af Anders A. 05:40 8. APR

Mette Frederiksen gør et ærligt forsøg på at tænke nyt og finde nye muligheder, som vil gøre det enklere for staten Danmark at få balance mellem produktion af varer og tjenesteydelser på den ene side og forbruget af de samme ydelser på den anden. REL er forlængst størknet i en refleksbaseret offertænkning, som grundlæggende og på langt sigt modarbejder de mennesker, hvis interesser han i sin selvhøjtidelige og frelste forargelse mener at forsvare.

Af Anders A. 05:51 8. APR

REL, hvorfor har du fjernet mit første indlæg fra igår? Kan du ikke (jeg véd, det er svært, men prøv) give svar på tiltale istedetfor? Eller er det lettere at bruge DDR-metoden og fjerne det, man ikke kan lide, at andre skal læse?

Af HC 06:42 8. APR

Tak til Rune Engelbreth! Da jeg hørte Mette Frederiksens brøl i æteren, stod jeg pludselig i et skitsma. Hvem skal jeg stemme på til næste valg? Jeg er højtlønnet og betaler som udgangspunkt gerne skat, men så sandelig for at sikre værn mod fattigdom og værn imod udhuling af menneskerettighederne.

Tvangsarbejde ER tvangsarbejde. Arbejde som Mette Frederiksen foreslår det, ER tvangsarbejde. Og det udtaler jeg efter at have læst den kommenterede udgave af menneskerettighederne og samtlige afgørelser på området.

Hvorfor støtte Mettes parti, der har udviklet sig det mest småborgerlige middelklasseparti, der alene varetager middelklassens selvfokuserende interesser?

Claus Hjort er selvfølgelig ikke bedre – og heller ikke værre. Og det er svært at kende forskel på nuværende beskæftigelsesminister og Mette. Der er lige skingre!

Så står man pludselig i det valg, skal man stemme på enhedslisten næste gang, som snart den eneste garant for de fattiges vilkår, eller vil det være et spildt kryds, da de alligevel stort set ingen indflydelse vil få – ud over at bringe, ja, netop Mette på banen -, og skal jeg så i stedet sætte kryds ud fra en rent egocentrisk tankegang: Hvad får JEG mest ud af, og så stemme på liste LA. Altså nu gider jeg simpelthen ikke betale til det show længere!

Er det ikke lidt naivt, glædeligt at hælde flere 100.000 kroner ned i en omfordelingssæk, og så går pengene til de eftertragtede efterlønspladser på golfbanen, eller til de rige pensionisters mulighed for at slippe for at betale ejendomsværdiskat, eller få gjort gratis rent mens de svinger golfkøllen, eller til deres mimrekort, så de efter en dejlig middag på Noma kan lade BMW’en stå.

Er dette alene Socialdemokraternes politik, mens de vil tvangsaktivere fattige og syge, tvangsfjerne børn fra udenlandske familier, hvis livsmønster ikke lige passer til Mettes småborgerlighed, ja, hvor skal jeg så sætte mit kryds?

Af Mette Mortensen 07:21 8. APR

Tvunget ind i beskæftigelsesindustriens mange fantasiløse ophav, ser jeg på tætteste hold, hvad Anden Aktører og øvrige, der lever godt af arbejdsløshed, formår. Det er meget lidt.

Generelt er trangen til at udelukke ledige fra arbejdsmarkedet udbredt. Det sociale ansvar er en by i Vibeke von Sperlings Rusland.

At Mette Frederiksen ønsker at genoprette arbejdslejre som i 30érne, er en uhyggelig tanke. Det viser, hvor langt hun befinder sig fra virkeligheden.

Jeg vil gerne henlede borgerne i Danmark, Jørgen Søndergaard og Mette Frederiksen på, at det kun kan lade sig gøre at få at få alle med, hvis viljen er der.

Desværre har jeg konstateret, at mange arbejdspladser bliver utrygge og ikke bryder sig om, at alle er med. De finder det naturligt, at hvis de skal bevare deres pensionsordninger, tårnhøje lønninger etc., ja, så må der nødvendigvis være nogen, der skal skrabe bunden godt og grundigt og meget gerne på kontanthjælp. Og så kan man samtidig få lov til at være foraget over de lediges ledighed. Meget bekvemt. Hvor er det sociale ansvar? I en by i Rusland?

We’re All Equal, But Some of Us Are More Equal Than Others...

Af Thomas 07:33 8. APR

Det var da imponerende. I de snart 15 år jeg har kendt til kontanthjælssystemet er jeg aldrig stødt på nogle som har fået lov at ligge derhjemme og få det som kaldes passiv forsørgelse. Heller ikke folk over 30. De er alle blevet sendt ud i aktivering og lavet netop ting som istansættelse af cykler og pleje kommunens grønne områder. Så intet nyt under solen der Mette.

Af peter holmfelt 08:58 8. APR

En gang idealiseret sludder. Vi må gøre op med hele kontanthjælpstanken således at den gælder for alle - ikke blot disse som " ikke ejer noget". Har selv i årevis afbetalt 1000 kr. pr. måned og er ikke færdig endnu som folkepensionist med ca. 6000 kr. udbetalt hver måned. årsag:Jeg ejede min bolig som var så overbelånt at jeg måtte sælge den.
Sideløbende er der konanthjælpsmodtagere som end ikke drømmer om at lave noget i årevis og aldrig kommer til at tilbagebetale noget som helst.
Er tanken om en borgerløn som udbetales til alle og modregnes i en evt. lønudbetaling så uendelig fremmed for vore "vismænd"?

Af Holger-D 09:04 8. APR

Der er et gammelt ordsprog der siger:

- Hvis man blot fortæller en løgn der er stor nok - så tror folk på den.

Man kunne også sige at hvis blot man postulerer noget af en hvis "pondus" - så er der nok ingen der stiller spørgsmålstegn ved om det postulerede er DYBT GODNAT og "konklusionerne grebet ud af luften".

Det minder om Kejserens Nye Klæder - alle kommenterer på tøj der IKKE er der????!!!!!

Det er det samme der sker i denne sag - Der postuleres at det vil skabe job hvis blot folk tvinges til idioti og ultimativt for frataget dagpengeretten.

Det er simpelthen så tåbelig en diskussion at gå ind i at jeg overhovedet ikke vil "legitimere" argumentationen ved at gøre det.

Eksempelvis vil jeg blot sige til Jakob H, der skriver:

" Det er almen viden indenfor aktiv beskæftigelsesindsats, at passivitet ikke fører til arbejde. Hvert eneste år væk fra arbejdsmarkedet sløver kompetencer, motivation og selvrespekt. Er det virkelig et godt alternativ? Nej."

Jeg er HELT ENIG i det du skriver - MEN jeg kan overhovedet ikke se at det skulle kunne tjen som nogen som helst form for forsvar og eller retfærdiggørelse af Beskæftigelses-idiotiet!!!!

For en aktiv beskæftigelsesindsats, i form af den måde det praktiseres på - fører heller ikke til arbejde!!!

Det eneste der fører til arbejde er at der overhovedet er ledige stillinger!!!

Det er så indlysende elementært og logisk at det skriger til himlen når vi om og om igen trækkes rundt af de samme gamle postulater om at tvang og straf er vejen til ......

Sikke noget dybt tåbeligt NONSENS!

Af Lars E. Mortensen 09:04 8. APR

Nationalbanken udtaler at der skal være et vist antal ledige for at undgå lønpres og for at bibeholde konkurrenceevnen! Mette F. og S vil med sit forslag nationalisere arbejdskraften og qua billig arbejdskraft underminere overenskomsterne og tvinge folk væk fra deres "normale" job og også forhindre at der blivet slået "normale" jobs op! Hun kan jo ligeså godt invitere alle østarbejderne til Danmark og lade deres overenskomster gælde! Det er nøjagtigt det samme! I forvejen misbruges de ledige til at udføre div. gratis aktiveringsjobs og løntilskudsjob hos især offentlige virksomheder, som ser stort på lovgivningen og erstatter den ene ledige i løntilskudsjob med den anden ledige i løntilskudsjob! Og regeringen ødsler 6-8 mia. kr. væk p.a. på at parkere ledige i meningsløse og indholdsløse aktiveringskurser uden fagligt indhold hos useriøse private aktører som ikke bringer den ledige nærmere et reelt job! De ledige som jeg kender ønsker såmand bare at kunne efteruddanne sig og have tid til at søge de få stillinger som der er p.t., hvor arbejdsudbuddet og beskæftigelsen er historisk lavt! Hele ledighedsindustrien af socialrådgivere hos Jobcentrene og de private aktører gnider sig sikkert i hænderne over alle de "kunder" som de har i butikken!

Af Marianne Mandoe 09:42 8. APR

@ H Sørensen:
Normalløns-diskussionen er en helt anden diskussion. Men hvis du mener at normallønnen er for høj til at lade arbejdsløse få en normal løn for det arbejde de udfører, så kan du jo gå i brechen for dine ideer og gå ned i løn.

Af Christian Schlütter 10:02 8. APR

Det ser næsten ud til at mette frederiksen er ved at komme til fornuft. Men vi må se det før vi tror det

Af A. Andersen 10:07 8. APR

Mange herinde skriver, som om den nuværende overenskomst/arbejdsmarkedsmodel er en given naturlov, som vi til alle tider må indordne os under. Prøv dog at tænke i nye baner - det handler ikke om at chikanere ledige, det handler om at sikre, at alle de, der kan, leverer noget, hvis de får betaling for det.Selvfølgelig kan der findes en model for dét, hvis man tænker konstruktivt og løfter blikket. Hvis der på længere sigt forbruges mere værdi, end der skabes, falder velfærdsniveauet støt og roligt, uanset hvor meget man hyler op om menneskerettigheder, tvang, underbetaling, over-danmark med videre.

Af Jan Enemark 10:54 8. APR

Man kunne videre spørge. Er næste skridt aktivering for forsikrede ledige?

Der er så mange kontanthjælpsmodtagere, der cirkulerer rundt i aktiveringer, praktikker og løntilskudsjobs. Det er de færreste beskåret at få varigt arbejde ad denne vej.

De "svageste grupper" i vort samfund, er simpelthen ikke efterspurgt af virksomhederne. De har enten ingen eller meget lille tilknytning til arbejdsmarkedet. De kan have misbrug eller være psykisk sårbare.
Hvad er det for et arbejdsmarked vi skal konstruere og for hvis skyld?
Skal vi have beskyttede værksteder til de ledige og hvad skal de foretage sig?
De må jo ikke virke konkurrenceforvridende. Skal de flette pil eller deltage i terapi. Skal de trænes i produktion mens virksomhederne i "solidaritet" fortrækker fra DK.

Er det ikke sådan, at vi alle søger mening og sammenhæng i tilværelsen? Vil ikke alle helst forsørge sig selv, hvis de kunne?

Vi har pt. voksende ledighed i DK. Firmaer flytter ud og dermed arbejdspladser = minus skattekroner = minus velfærd.
Skal vi i denne strukturelle nedgangsperiode, sparke til dem, der i forvejen ligger ned?
Skulle de folkevalgte ikke hellere fokusere på at skaffe de fornødne jobs til landet sådan, at alle arbejdsduelige kunne få sig et job og i mellemtiden uddanne den latente arbejdsstyrke.

Kom nu ind i kampen her hvor den foregår, nemlig her i virkeligheden.

Af annette 11:00 8. APR

Ja jeg er rystet, og jeg som egentlig altid har syntes at Mette Frederiksen var en habil politiker.
Nu kan jeg så læse i dagpressen at Mette, vil indføre stokke metoder overfor de svage i samfundet.
Vedligeholde grønne områder, producere mad til skolerne sætte stjålne dameløse cykler i stand.
Jeg har kun et ord for Mette`s nye tiltag - menneskeforagt.
Rigtig mange mennesker som er arbejdsløse vil jo gerne i job til en løn, som deres kollegaer.
Skal vi nu begynde at lave sær regler for visse menneske grupper, så er vi langt ude.
Mette udtaler, at folk sandelig ikke skal være passive, næ de skal have pisken over nakken.
Forstår jeg ret, så skal alle ud på arbejdsmarkedet uanset hvor meget og lidt de kan lave. Rigtig mange mennesker har det ikke godt, og nogle søger jo pension. Det at få en førtidspension er en by i Rusland, for samfundet vil ikke have sådanne nogle snyltere. Sådan forstår jeg Mette Frederiksen .
Ja det er jo let nok at skyde med skarpt, når man selv får en fed løn udbetalt hver eneste måned.
Jeg skriver med en del mennesker på min Facebook, og mange af dem er meget kede af det, fordi de enten er ufrivillige arbejdsløse eller søger igen og igen forgæves førtidspension. I en TV udsendelse fornylig i Penge magasinet havde man en reportage vedr unge som søger førtidspension. Her fortalte man strålende stolt, at i Københavns kommune, fik næsten ingen tildelt førtidspension...så kunne de lære det.
Jeg er sikker på at rigtig mange mennesker som er syge, søger jo kun pension fordi de ikke kan bestride et arbejde. Jamen kære Mette, hvorfor sender vi ikke mennesker som ikke har et arbejde i arbejdslejre, så har vi dem samlet, og så kan vi starte stokke metoden.
Jeg syntes at Helle Thorning faktisk er en sympatisk person, og jeg tror ikke at hun står bag Mette Frederiksen. Socialdemokratiet mener jeg har altid ført en sober politik, når det gælder de svageste i samfundet. Det er min mening om denne sag.
Ha en fortsat rigtig go dag.
Hilsen Annette Klingenberg

Af Johannes Nielsen 12:16 8. APR

Kan nogen forklare mig hvori tvangen består? Enhver bistandmodtager er jo fuldstændig fri til at slippe for aktivering ved at vælge bistandskronerne fra.

Af Martin Rasmussen 12:17 8. APR

Besøgsvenner til de gamle er et eksempel på nogen af de aktiviteter man med det samme burde sende folk på kontanthjælp udi.

Af Peter Larsen 12:27 8. APR

Hvor mange mennesker har lyst til at gøre cykler rene med en månedslønløn på 4000kr??? Får man en bedre selvværd og en bedre tilværelse af det???
Det eneste det gavner er, at selvtilstrækkelige, små usympatiske "A"mennesker vil komme til at sove lidt bedre om natten.
Mennesker er alt for sjove.

Af tm møller 12:48 8. APR

Socialpolikker Mette Frederiksen har præcis denne politiske overbevisning der gør at JEG IKKE SOM VENTET SÆTTER MIT KRYDS PÅ S ELLER SF sådan en kommende regering med den overbevisning kommer forhåbentlig ikke til at sidde på magten i det her land, er politkker for unge til deres mision måske ja. Det ville være ønskeligt såfrem Mette frederiksen fandt sig et stykke B arbejde og højnede sit poliske formåen.Løn dumper i Danmark får vi fra østaftalen men den går socialdemokraterne jo osse ind for, sæt os alle på B arbejde

Af Stefan Jensen 13:17 8. APR

Mette Frederiksen stod jo som socialdemokratiets store hvide håb på et tidspunkt, desværre er hun bare ikke det som hun gerne ville være. Det blev klart for mig da jeg så et længere interview med hende - hun er bare banal - der er ikke noget større format.

At hun nu overtager totallitarismens fakkel efter den mere lumske Karen Jespersen må desværre ses som endnu et udtryk for den stigende feminisering af samfundet. Der helmes ikke før vi alle er gjort til potteplanter som Mette kan gå og vande, total kontrol og overvågning. Hun mener det selvfølgeligt godt, det gør mødre jo, man kan håbe på at det blot er en fase hun går igennem - ellers må vi vel true med umyndiggørelse og plejehjem som uvorne unger kunne finde på overfor deres besværlige mødre.

Af Helle Efternavn*BW 08:06 9. APR

NEJ DET ER METTE F IKKE. HØR ordentligt efter det der siges og menes.Lad være med at manipulere og fordreje det der siges og læs det endelig udspil

Af Kris Hansen 16:33 11. APR

Her gik jeg og troede at vi havde en lov der sikrer, at ALLE får mindsteløn i dette land?

Af Timme Ørvad 12:40 15. APR

Citat AF Madsen 11:04 7. APR
"Du mener vel at de varetager interessen for de som betaler til "foreningen"?
Kommentar: 1) Det hedder "for dem"!
2) Jeg mener hvad jeg skriver: Hver gang der er overenskomstforhandlinger er det beskæftigelsen der ryger ud, og højere lønninger der bliver tilbage som krav.

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Rune Engelbreth Larsen

En humanistisk blog af Rune Engelbreth Larsen.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

 

Bøger af Rune Engelbreth Larsen




FRIHED OG RETFÆRDIGHED

»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

> Bestil bogen her

Ny bog af Rune Engelbreth Larsen: Danmark er en kvinde
DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.

»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)

»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)

> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her

 
 

Engelbreths links

HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)

ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com

ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg

DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog