Annonce

Kafkask regel-hysteri umyndiggør arbejdsløse

tekst 101 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Det er en problematisk kulturrevolution, der er rullet hen over vore hoveder de seneste 4-5 århundreder, hvor vi især i den vestlige verden har vænnet os til at se slidsomt lønarbejde som en identitetsskabende velsignelse i sig selv frem for som et nødvendigt onde, som helst ikke skal fylde for meget i tilværelsen.

Men i de seneste par årtier er det for alvor gået stærkt. Det handler ikke om at få mere frihed og fritid fra sit lønarbejde, men kun om at knokle så lang tid som muligt hver dag, så mange dage om året som muligt - og så mange år af livet som overhovedet muligt.

Og hvis du ikke har et lønarbejde, fordi der simpelthen ikke er lønarbejde til alle, så hellere tvinge dig til meningsløst tidsfordriv eller aktiverende løntrykkeri, hvor private og offentlige arbejdsgivere kan presse arbejdskraften til langt under mindstelønnen - og fratage en række af de lønmodtagerrettigheder, der ellers gælder på det ‘rigtige’ arbejdsmarked.

Arbejdsmarkedet er tilsyneladende ikke til for borgerne - borgerne er til for arbejdsmarkedet. Det er den politiske filosofi bag tvangsaktiveringscirkusset og det kafkaske regeltyranni, som dette er rundet af i dag.

Men efter mange års tiltagende bureaukratisering, er der ikke mange, som ikke er klar over absurditeten længere.

Ifølge en nylig undersøgelse af Interresearch A/S svarer hele 81 procent, at de ledige udsættes for unødvendigt bureuakrati.

Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet, som forsker i jobcentre, lægger ikke fingrene imellem: »Beskæftigelsessystemet bliver mere og mere opfattet som et rent DDR-regime. De kraftige holdninger skyldes de mange historier om besværlige regler og pipfuglekurser for de arbejdsløse.« (Politiken.dk, 6.9.2010)

Hvorfor ikke skære helt igennem og tilbyde rigtige jobs til rigtige lønninger på overenskomstsikrede vilkår til dem, der kan skaffes rigtige jobs til - og så lade de øvrige tage de kurser, de selv ønsker?

Den politiske konsensus kan simpelthen ikke klare tanken om, at en ledig er ledig, indtil vedkommende selv kan finde eller tilbydes et rigtigt job. Derfor spenderes kolossale summer på at få private aktører til at opfinde finurlige personlighedsudviklende kurser og kontrolmekanismer, der blot har som effekt, at det er en både stressende og umyndiggørende tvangsaktivitet at være ledig.

Er det i virkeligheden slet ikke Liberal Alliances påståede ‘misundelse’ over de højtlønnede stakler, der betaler topskat, som præger samfundsmoralen - men i langt højere grad misundelsen over de ledige, der på nok så lave ydelser kan finde på at gå en tur eller holde sig igang med frivilligt ulønnet arbejde, som får forargelsen op i det røde politiker-felt? De skal helst ræse af sted som os andre i 37, 47 eller 57 timers arbejdsuger - og hellere til de bliver 95 end 65.

Hvorfor er politikerne så bange for den lediges frihed til at sige nej tak til selv den mest fornedrende idioti, når der ikke engang er lønarbejde til alle? Hvorfor er det, at de lediges integritet og basale menneskeværd skal suspenderes - er det virkelig så foragteligt at se en ledig læse en bog efter eget valg i stedet for at være tvunget til at putte fuglefrø i poser til 10 kr. i timen?

Eller er det bare tankeløs dumhed, der får politikerne til at opfinde og opretholde det umyndiggørende tvangssystem, som fire ud af fem finder unødvendigt bureaukratisk?

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 101
Af Marianne Mandoe 09:44 9. SEP

Frihed er farligt. Tankens frihed er ekstra farlig.
Folk der ikke er beskæftiget minimum 37 timer om ugen har frihed til at tænke. Ergo er de farlige mennesker.

Af Per Holmberg 09:50 9. SEP

Den var god :)

Af Maj-Britt Pedersen 09:54 9. SEP

Tak Rune, for et par gode argumenter, som jeg vil bruge på mandag, når jeg atter drager på aktiveringskursus, der er lidt i stil med hjemkundskab i 5 klasse.

Af nulli Efternavn* prik 09:54 9. SEP

jsovt jeg anede ikke at Kafka var kendt for regelhysteri, men man må jo holde øjnene opppe så man kan blive oplyst herinde...!
:-)

Af nulli Efternavn* prik 09:59 9. SEP

Men du har ret i alle dine iagtagelser for en gang skyld, jo der er en udbredt misundelse over for de , der er blvet arbejdsløse, måske et udslag af at de rige holder for lidt fri fra deres job, men får alt til kun at dreje sig om penge, hvis de arbejdede en anelse mindre, ville de ike være så misundelige på den totale fritid, som oftest slet ikke giver mening, for den,der har den, og der ville måske også kunne skabes et par job, ved at folk holdt op at arbejde 60 timer om ugen. Ligesom de måske også ville kunne nå at få vejret og indånde livet og det man kalder livskvalitet, som ikke alene er penge..og så ikke være så misundelige over at arbejdsløse med begejstring udviklede sig både personligt og professionelt, mend de var arbejdsløse...entusiasmen er dog den største drivkraft i mennesket, med kærligheden i hånden....!

Af Aldo Fatum 10:04 9. SEP

man skal yde for at nyde.. hvorfor skal en arbejdsduelig have penge for at stene hele dagen?.. hellere sætte folk i gang med noget, og hvis tilværelsen ikke passer dem, så har de også friheden til at træffe de valg der skal til, for at bringe dem videre, hvis ønsket!

Af Hans Efternavn*Hansen 10:21 9. SEP

Det er skræmmende, at læse dem som ikke har prøvet, at være fanget i det aktiveringscirkus der foregår. De aner simpelthend ikke hvad de snakker om. Der er simpelthend ingen logisk forklaring på, at man skal fasholde arbejdsløse i et aktiverings cirkus som ikke fører til noget. Hvorfor skal man fastholde en arbejdsløs, så skateyderne kommer til, at betale unødigt meget, frem for, at uddanne dem, så de kan få et ordinært arbejde, og betale skat efterfølgende, det er for mig fuldstændigt latterligt, at argumentere for det modsatte.

Af Dan Daner 10:24 9. SEP

Højrefløjen består for tiden af meget små indebrændte politikere uden egentlige visioner, andet end at smadre vores samfund så vi kan få den vidunderlige minimalstat uden nassende flygtninge og andet rakkerpak.Arbejdsløse er pr.deres definition folk der er suspekte og ikke gider arbejde. De skal derfor tvangsaktiveres i komplet tåbelige tiltag, ydmyges og mistænkeliggøres. Ufinancierede skattelettelser skal vi også have, så det offentlige er ved at bryde sammen, da de nu må skære over alt og børn og gamle lider under det og tv og radio bliver dummere og dummere, da det helst skal reklamefinancieres og endelig ikke må virke som "Røde lejesvende" der er imod den mest magtfuldkomne og arrogante regering vi nogensinde har haft. Endelig har de også lokket os i en krig på en løgn, men vi er det eneste land der ikke har kunnet få en uvildig undersøgelse af det ! Jep, VKO ER ren Kafka.

Af Thomas Rasmussen 10:25 9. SEP

http://politiken.dk/erhverv/1053549/danskerne-raser-over-regelhelvede/----

http://www.ugebreveta4.dk/2010/201028/Baggrundoganalyse/Fire_ud_af_fem_er_ansat_paa_loentilskud.aspx---

Fuldstændig enig med REL. Og som det fremgår af ovennævnte links fyrer mange kommuner i strid med loven mange fastansatte og "ansætter" istedet ledige i gratis, statsstøttede løntilskudsjobs! Ren kassetænkning og ren Ebberød Bank! Hvad siger Statsforvaltningen til dette?
VKO har indført et regeltyranni- og kontrolhelvede uden sidestykke og ladet især den administrative del af verdens dyreste offentlige sektor knopskyde og knopskyde!! Man har indført det ene tiltag efter det andet som virker destruktivt og negativt istedet for at igangsætte tiltag som virker offensivt og positivt og fremmer iværksætterånden! Jeg så “Magasinet Penge” i aftes som illustrerede hvordan først kontrolfreaken Claus Hjorth og siden den mest ubegavede minister i nyere tid, Inger “Komiske Ali” Støjberg, har indført et bureaukratisk kontrol- og aktiveringscirkus som må få tidligere DDR-ansatte til at rødme af skam! Milliarder af gode skatteyderkroner smides ud af vinduet til et meningsløst aktiveringscirkus som holder tusindvis af papirnussere i de uduelige Jobcentre samt de useriøse jobaktører beskæftiget med at kontrollere nogle mennesker som er blevet ledige p.g.a. af en finanskrise og en forfejlet politik. Et cirkus som koster over 9 mia. kr. p.a. og ikke tilfører landet et eneste nyt reelt job! Istedet for at bruge pengene intelligent og offensivt på fremadrettet uddannelse, innovation og reel vækst- og jobskabelse! Man græmmes over politikernes inkomnpetence. Desværre ser det heller ikke ud til at De Radikale, S/SF eller LO har evnerne eller viljen til at gøre noget ved problemerne!
Og i går så vi gud hjælpe mig også hvordan mange kommuner rundt omkring holdt hvervningsmøder for udenlandske arbejdere - i en tid hvor den danske ledighed stiger!! Er der overhovedet ingen overordnet styring og grænser for galskaben?

Af Kasper Karstensen 11:01 9. SEP

Ha ha - det ER squ da morsomt - en mand som ALDRIG har lavet andet end at studere bøger og skrive et par linjer og bøger, som han SELV betegner som "humanistisk", skriver om værdien af at få produceret !
Det er let at forstå, at han helt og aldeles forbigår, at der selv ved aktiveringsjobs produceres en værdi (som det skatteplagede Danmark generelt nyder godt af), uanset arbejdstager betales fra anden kasse end lige producentens.

Af Per Nielsen 11:01 9. SEP

Nu bliver i nok sure, men hvad faen. Jeg smågriner lidt i øjeblikket. Det der nemlig er sket er at veluddannede, der sikkert i mange tilfælde har stemt VKO, kan mærke deres egen medicin.
Hvor mange af dem der nu sidder i jobcentre og piver over at de ikke kan få bistand, har selv stemt på lortet? Hvor mange af dem har ikke på et eller andet tidspunkt siddet til julefrokost og sagt at 'de fattige kan bare få et arbejde'. 'I Danmark kan man jo bare få bistand hvis man ikke gider arbejde'.
Nu kan i så mærke at det er løgn, og den skat i har betalt ikke er gået til manglende udbetalte socialeydelser. De er forsvundet til Bahamas på en hengemt konto. Føler man sig så lidt latterlig, når man altid har siddet og kæftet op om at vi er 'verdens bedste land', og 'klart at flygtninge vil her op'?
Håber i nyder jeres selvvalgte Inger Støjberg, hun er sådan en rar og varmbondekone, og har lovet at rydde op for jer.

Lad være med at hyle op og find jer et arbejde!
Eller flyt til et kamelrytterland, hvis i ikke kan lide lugten i bageriet! - 'selv! Hahahahahahahahaha!

Af vivian Efternavn*Hansen 11:05 9. SEP

@Rune
Det er dejligt, du tør tage bladet fra munden. Det er absolut ikke samfundsøkonomisk tankegang der eksisterer hos VKO, når talen kommer på de arbejdsløse. De skal som udgangspunkt over en bred kam, defineres ud fra laveste fællesnævner. Og så er det man kommer til, at tænke på hvad VKO egentligt er i stand til, at udføre når det kommer til tankevirksomhed. Vi står om nogle år, og mangler uddannede hænder, samtid med, at man fastholder arbejdsløse i et aktiveringscirkus uden sidestykke, i stedet for, at uddanne dem, så de kan fylde disse huller ud, og blive skatteyder i stedet for, at skatteyderne skal betale til dem. Logik for VKO. Jeg fatter ikke man kan have den slags mennesker til, at administrere vores land.

Af L. Bølling 11:11 9. SEP

Rune, du kalder det Kafkask, jeg kalder det menneskeforagt!!!

Af c. p. 11:30 9. SEP

Du kan jamre dig alt det du vil over samfundets indretning, fakta er, at arbejdspladsen i dag udgør en stor del af ens sociale netværk. Det er der kontakten med resten af samfundet opretholdes.

Se f. eks. integrationen, ikke at jeg mener de er mere dovne end andre, arbejdsmarkedet er en vigig funktion for at få udefrakommende ind i samfundet. Og hvad angår etniske danskere er det vigtigt at de bibeholder berøringsfladen. Ikke dermed sagt at man skal finde sig i hvad som helst. Men man må finde sig i at blive sat i gang. Det værste som kan ske er at man går hen og bliver langtidsledig, så hellere have lidt "dumt" arbejde engang imellem..

Må jeg også lige tilføje at det samfundsøkonomisk er meget tungt at have arbejdsløse. Selvom de fleste herinde vil skrige 12 minutter af mig, så er det altså også væsentligt at vi ikke belaster de offentlige finanser mere end nødvendigt. Så må arbejdsløse finde sig i ikke altid at få det mest meningsfyldte arbejde..

Af Ralph Sylvestersen 11:47 9. SEP

Tak til Rune for en særdeles relevant artikel. Desværre er der stort set intet nyt under solen,lige fraset at det er blevet en tand værre, jf fx en kronik af Peter Tranberg fra 1991, https://docs.google.com/document/edit?id=102lFH6CovK-iae4N-1M69R4e3TGSahbWd1TL6ScXp7s&hl=en#

Af Morten Nielsen 11:48 9. SEP

Socialmedicin, der tidligere handlede om at kompensere for uligheden i sociale goder og dennes indvirkning på sundhed og sygdom, handler i dag 100% om at "fastholde folk på arbejdsmarkedet". Arbejdsmiljøteori, der tidligere handlede om at udstille arbejdskøbernes ligegyldighed over for psykisk vanrøgt, handler i dag om at arbejde er "udviklende" og skaber "glæde". Et "positivt paradigme" kalder man det. Bureaukrater med en symbolsk smule uddannelse lodder din "arbejdsevne", og hvis du KAN udføre det mindste stykke arbejde SKAL du. Noget er sket over hovedet på os, og det er knap diskuteret..

Af Frank C. 11:52 9. SEP

C.P. det handler jo ikke om hvorvidt arbejdet er ideelt eller ej - I en tid med arbejdsløshed og lavkonjunktur hvor der vitterligt ikke er arbejde til alle, er det måske ikke strengt nødvendigt at jage folk rundt i et aktiveringscirkus som på ingen måde forbedrer deres kvalifikationer.

Mht at søge udenfor sit fag, fik jeg rigtigt mange ansøgninger til rengørings- og hjemmeplejestillinger afvist med begrundelsen at jeg var overkvalificeret. Det er ikke altid den arbejdsløses skyld hvis han/hun ikke kan få et arbejde udenfor sit fag.

Jeg var på dagpenge for nogen år siden, og aktiveringen og kurserne var så himmelråbende ude af trit med hvad jeg som akademiker havde behov for, at det skreg til himlen - Det gjorde mig ikke mere arbejdsmarkedsparat. Det kan være, at der er nogen som har behov for at lære at stå op om morgenen, men for de af os der kan var kurserne ærligt talt kontraproduktive.

Du har ret i, at arbejdet er en vigtig identitetsskabende faktor, og netop derfor vil de fleste jo også gerne arbejde. Der er bare ingen grund til at sparke til dem der ingen arbejde har, når årsagen er tidernes ugunst, ikke dovenskab eller kræsenhed.

Af Johnny Nielsen 11:53 9. SEP

Fuldstændig rigtigt Rune - det er fornedrende med disse rundkredskurser, og fuldstændig unyttigt og absolut ikke kompetencegivende. At sidde i rundkreds som i en børnehave - eller 7 minutter i himmelsk paradis eller hvad de nu kalder de forskellige børnehavetiltag - det er altså ikke sådan man får voksne mennesker i tale. Disse aktiverede er interesserede i een ting - at få et meningsfyldt arbejde - ikke andet. Det kan samfundet ikke tilbyde, men i stedet skal man så aktiveres i disse kurser som ganske rigtigt måske (kun måske) kan fungere i en børnehave.

Af B. Torn 11:59 9. SEP

Kære Rune
Mange er selv skyld i at myndighhederne laver regler, som kan se tåbelige ud.
Min egen bedre halvdel, var på et tidspunkt arbejdsløs og fik tilbud om at tage et pc.kørerkort.
"ja tak - ægtefællen ville gerne lære noget."
Nå - på kurset ( der vist kostede 25.000,- ) kom de fleste, fordi de skulle og tiden skulle bare gå. Kaffe og hyggesnak var dagens dagsorden. Udbyttet af kurset var for de fleste minimalt - og det var IKKE lærernes skyld.
Kurset var, som min bedre halvdel fortalte det, glimrende, HVIS man selv ville lære noget.
Der er da ingen, der er bange for at de ledige siger nej til div. tilbud - man må så bare leve for egen regning.
Jeg går ud fra, at du gerne vil betale for en
jagt på morderen i en kriminalroman, men i min optik
hører denne jagt til, når man først har ydet og selv har betalt sin bog.

Af Peter Hansen 12:03 9. SEP

Aldo Fatum, drop mantraet og tænk lidt mere på, hvad der er godt for mennesker.

Af Peter Hansen 12:04 9. SEP

Der er for lidt arbejde til den nødvendige produktion, det er tydeligt, og det ændrer sig ikke. Det er det, vi må indrette os på, punktum.

Af Søren T. 12:12 9. SEP

Det er egentlig underligt at Rune mener at Staten ikke skal vejlede borgerne i hvordan de nemmest får sig et job - I sygehusvæsenet vil det da være utænkeligt hvis patienten selv måtte vælge behandling - ligesom det er utænkeligt at den arbejdsløse skal kunne vælge frit, hvordan han ønsker at blive tilknyttet arbejdsmarkedet...

Når det så er sagt, så er jeg ganske enig i at der findes en masse latterlige regler og en masse bureaukrait, som vi med fordel kunne smide ad helvedes til...

Måske man i virkeligheden blot skulle tildele hvert enkelt ledige et stykke jord (et stort stykke), som han/hun kunne dyrke frit som han/hun lyster og på den måde blev selvforsørgende - På den måde sikres den ledige frihed til at gøre som han/hun lyster, under ansvar for at man selv opretholder sin eksistens...

Af Vagn JørgensenEfternavn* 12:35 9. SEP

Det er sjældent, jeg har den fornøjelse at være enig med REL. Men det er da godt, at han ser på den mest udstødte kaste i DK, som ligger langt under 2G gadebander. Jeg har selv været ledig. Kontrol og kontrol hele tiden. Flinke mennesker men intet job. Så længe der er 4 gange flere ledige end opslåede jobs, kan selv en tåbe se at nogen ender i sumpen. Og derfor skal de straffes endnu engang. Det er det rene vanvid.

Af Morten Sebber 13:11 9. SEP

FREMRAGENDE blog af REL ! VOK - regeringen har indført en tissemyrestat. Spot hån og mobning af alle minoriteter , ikke mindst de arbejdsløse. Dén er S-SF helt med på ! De jubler over 24-års reglen. Og når de kommer til magten, får vi et Pol-Pot styre med de arbejdsløse på tvangsarbejde i " Social-Fabrikker " , dét har fru Frederiksen allerede lovet. Gud være lovet for al den tvang, der findes i Verden !

Af Aldo Fatum 13:19 9. SEP

@Peter.. ofte ved mennesker ikke hvad der er godt for dem selv :)

Hvis man skal enkeltbehandle hver eneste arbejdsløse, for hvilke drømme og håb personen har om sin fremtid, samt korrigere tingene ind til noget realistisk.. så kan vi starte med at ansætte 1000 flere sagsbehandlere, for dernæst at ændre lotto spillet, så man blot skal gætte på 2 tal.. hvis folk har alternativet mellem dumt arbejde kontra få penge for at stene.. så ved vi jo alle hvad der vælges..

Af Anne Marie Johansen 13:57 9. SEP

Fra samfundets side, er det værste vel, det komplette spild af resurser - som det er, at have dygtige, kompetente og arbejdsvillige mennesker til at sidde og trille tommelfingre i meningsløs aktivering. Tænk, hvis vi fik lov til at gøre det, vi er bedst til!

Af Oberst Ditlev Hachel 14:01 9. SEP

Jeg læste at vi er 170.000 arbejdsløse i dk. Og 12.000 jobopslag på markedet. Skulle vi ikke starte med at få disse stillinger besat, og så iøvrigt sørge for at gøre vores bedste hver især.?

Af John Henriksen 14:17 9. SEP

Aldo Fatum - nu har Rune Larsen endelig skrevet en blog, der handler om, at det er synd for nogle andre end indvandrere - selv om jeg da har hørt om enkelte arbejdsløse indvandrere - og så skal du alligevel bringe muslimer ind i billedet, når du skriver om 'at stene hele dagen'. Det er faktisk hårdt arbejde at stene hele dagen - man kan få muskelskader af det - og visse steder i verden er det en yderst respektabel beskæftigelse, der sikrer den offentlige moral.

Af Johnny Nielsen 14:43 9. SEP

Nu er det så iøvrigt ikke kun arbejdsløse der skal aktiveres - stressramte med en længere sygeperiode - men med et job, de kan vende tilbage til - skal også igennem disse børnehavekurser, og de skal aktiveres - Gu skal de ej de skal have fred og ro til at kommew over deres stress så de kan indsluses på arbejdspladsen igen uden alt det børnehavefis.

Af Morten Sebber 14:43 9. SEP

@Aldo Fatum . Jeg ryger ikke hash; eufori får jeg kun ved tanken om frihed . Frihed for uduelige politikeres
dumhed, først og fremmest. De er tisse-myrer . Derfor laver de en tisse- myrestat med lutter tvang. De arbejdsløse kan man ikke tvinge i arbejde, for der er ingen jobs. Men så kan man hævne sig på anden måde : Ved at grise dem til , så de mister deres selvrespekt.

Af Peter Hansen 15:36 9. SEP

Aldo Fatum, jeg forstår, at du drømmer om et liv i lediggang. Jamen, så arbejd på at opnå det, i stedet for at lade din misforståede misundelse gå ud over andre. I hvert fald lyder du som alt for mange andre, der har valgt en karriere, der alligevel ikke har gjort dem tilstrækkeligt lykkelige. Det er synd for jer, men det er ikke andres skyld end jer selv, vi, som valgte en langt mindre levefod, men et fag, der tilfredsstiller os i alle vågne timer (og undertiden i drømme med), skal vel ikke stå til ansvar for jeres uanstændige sjakren med jeres liv?

Af Dorte Søegaard 16:21 9. SEP

Det var nærmest forudsigeligt, at Runes udmærkede indlæg måtte udløse mindst et par kommentarer, der netop bekræfter den prototypiske symptomopfattelse af de ledige som selvforskyldte nassere, der må lære at yde for at kunne nyde..., som ikke ved, hvad der er godt for dem selv... etc. Det er udtryk for en plat trang til at sætte lige netop de præmisser, der skal til, for at man kan hæve de mest selvbekræftende og selvretfærdiggørende slutninger: Drop venligst selvgodheden til fordel for en mere reflekteret opfattelse!Der er lønarbejde, og for det skal man have en regulær løn! Så er der arbejdsløshed, og når man er arbejdsløs, så får man arbejdsløshedsunderstøttelse, fordi man er arbejdsløs! Det skal man ikke tvangsaktiveres for, men man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet! Afskaf alle former for aktivering og løntilskudsjob, skærp rådighedskravet og omdan jobcentrene til gode, gammeldags arbejdsformidlinger! Det er ikke tilstrækkeligt at henvise de ledige til en jobdatabase, en CV-bank, ørkesløse kontrolsamtaler og meningsløs aktivering. Sidstnævnte er, også i den grad, spild af skatteydernes penge - mange private virksomheder scorer virkelige kassen på den tjans!
Med venlig hilsen: Erfaren langtidsledig - i øvrigt veluddannet og aktiv, men også mobbet væk fra min tidligere arbejdsplads, uberettiget afskediget på et falsk grundlag, jaget fra hus og hjem af den grumme boligspekulant med totalskade af min selvfinancierede uddannelse og mine erhvervsmuligheder til følge!
Der er mange grunde til ledighed!

Af Knud Boesen 16:22 9. SEP

Det er helt korrekt, at der er utrolig meget buresukrati i arbejdsfomidlingen.

Men dernæst at konkludere, at det positive alternativ er, at man skal have lov til at gå uforstyret rundt med understøttelse, indtil man selv har fundet et relevant job, er for letkøbt.

Systemet er netop indført, fordi der var utroligt mange, der lod sig forsørge af de offentlige systemer, mens de "realiserede sig selv".

Det var vi mange skaffedyr, der fandt urimeligt. Man kunne pukle på arbejdt for at forsørge sin egen familie og så lige en halv mere, der hellere ville være lidt kreative eller leve alternativt på statstilskud.

Hvis man tillod sig at definere ethvert nødvendigt arbejde som meningsfuldt, ville der ikke være noget problem. Men der er kørt så meget friløb på den erhvervsaktive befolkning bekostning, at man hellere ser noget bureaukrati end det tidligere nasseri.

Hermed har jeg kun skrevet om de, der udnyttede det tidligere system. Min kritik gælder ikke de reelt arbejdsløse, der ville være glade for at få muligheden for at forsørge sig selv, også i andre erhverv end deres foretrukne.

Af Thomas Jørgensen 16:25 9. SEP

REL's blog er en vittighed, hvilket dette blogindlæg er et entydigt bevis på.

Af Jesper Jakobsen 16:48 9. SEP

Forstå nu at det der skal ske er at hvis man modtager eks. 10k i overførselsindkomster pga arbejdsløshed, skal man jo bare arbejde i en tid der overenskomstmæssigt modsvarer det beløb. Det er måske 15 timer i en børnehave eller anden offentlig position eller måske privat opgave, hvor man så kan bidrage til samfundet for den ydelse man får til gengæld.

Det er kun ret og rimeligt, og det er utroligt det ikke bliver indført hurtigst muligt, for nej, der skal ikke ske underbetaling

Af Jesper Herman 17:20 9. SEP

Selvfølgelig skal der være aktivering. Noget for noget.
Det er skatteyderne der betaler mange penge for at man er sikret en pæn forsørgelsesgrund i tider med arbejdsløshed. Det er dem der skal knokle 40-50 timer og betale en hulens masse skat for at andre kan gå og lave ingenting.

At lave ingenting er det værste man kan udsættes for i længere tid- man bliver doven og det bliver endnu sværere at komme tilbage.

Det man skal gøre er at sørge for at man skal arbejde i en tidsmængde der overenskomstmæssigt svarer til overførselsindkomsterne. Altså får man 10k skal man måske arbejde 15-18 timer ugentlig for sine overførselsindkomst. Det kan være i det offentlige hvor man kan aflaste lærere og pædagoger, eller i det private.
Igen til overenskomstmæssig løn, da man jo bare arbejder det antal timer der svarer til overførslen.

Det burde være acceptabelt for alle, da det ikke er noget med underbetaling som REL ævler om, samtidig med at vi kan få gjort og lavet nogle opgaver, også aflastende for andre, i stedet for bare at spilde pengene.

Det kan godt være Rune har en drøm om ikek at lave det store og stadig få penge, men jeg synes ikke jeg skal være med til at finansirere det - der er rigeligt der kan laves i samfundet

Af Martin Christoffersen 17:23 9. SEP

I fremtiden kommer vi helt seriøst til at skrige på arbejdskraft - efter få år er de unge generationer alt for små og så kan de sgu ikke forsørge alle disse dagdrømmere.

Rune vil nok mene at skafferdyrerne bare skal betale mere i skat så der er råd til at folk kan slippe for at arbejde. Det er så solidarisk i hans optik...

Af Aldo Fatum 17:29 9. SEP

@Peter

jeg er glad for dine vejne, men min påstand omkring, arbejde fremfor ledighed, står jeg ved, uanset hvordan du ønsker at fordreje mine ord.

Jeg er personligt aldrig været i aktivering, og er heller ikke i tvivl om, at det være et komplet spild af tid for nogle. Mit argument er bare simpelt; hvis din røv er for dovn til at søge et tilfredsstillende arbejde/uddannelse.. så må man leve med konsekvensen, og arbejde med noget mindre tilfredsstillende.. men ledighed er vejen til al ondt! :)

Af Lisbeth Asmund 17:45 9. SEP

Hvor ER det bare godt formuleret! Jeg tilslutter mig 100% og håber, at alle beslutningstagerne læser dit indlæg og ændrer det tåbelige system, vi ledige skal tvinges ind i. Når der kommer et job, hvor jeg kan bruges, tager jeg det gerne, men der ER jo bare ingen jobs, så du har fuldstændig ret i alle dine betragtninger.

Af KB Nielsen 17:50 9. SEP

@ Knud Boesen
Du rende og hoppe med din skinhellighed - og undlad venligst at udtale dig på andres vegne - "vi mange skaffedyr..." Her sagt af en, der i 40+ år aldrig har været arbejdsløs og alligevel betalt til A-kassen. De allerfleste arbejdsløse bliver det ikke frivilligt, lige som det er det rene udokumenterede nonsens, at der tidligere skulle have været "utroligt mange" osv. Hvis du er klinisk blottet for solidarisk sans, så undlad at melde dig ind i en A-kasse, hvilket engang betød, at man forsikrede sig imod arbejdsløshed.

REL har jo ret i hvert eneste ord. Lønarbejde er under VKO blevet LIVETS MENING. Bliver man arbejdsløs, behandles man som en kasteløs, der ydmyges og terroriseres af et monsterbureaukrati. Som du så hovedløst er villig til at acceptere, formentlig med mindre det er dig selv, der udsættes herfor.

Arbejdsmarkedsreformerne, som Nyrup-regeringen (med held) indførte for at aktivere arbejdsløse, er under VKO med Hjorten som iscenesætter perverteret til et kontrolhysteri, som mangler mål og med, og som tilmed er ineffektivt. Man kunne lige så godt sende folk ud og grave grøfter for siden at dække dem til - som at deltage i de idiotiske "kurser" for aktivering. Pipfuglekurser - min indre fugl? Jo tak, der er en mudderklirre...

Af Peter Hansen 17:50 9. SEP

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke kan følge tankegangen, Knud og Aldo!
Aktivering er ikke nødvendigvis et onde - det blev jo indført allerede under Schlüter, men på en klogere måde, hvor formålet dels var at få løst opgaver, der ellers ikke blev løst, af folk på baggrund af deres uddannelse, dels at sikre folks bevarelse af et rimeligt forsørgelsesgrundlag gennem genoptjening af dagpengeretten.
Det vigtigste er, at folk ikke fattiggøres ved arbejdsløshed, så de bevarer mod og selvrespekt og på den måde er beredt til at tage et regulært arbejde, når de støder på ét.

Af Peter Hansen 17:53 9. SEP

Sålænge der er ufaglærte arbejdsløse, må ufaglærte jobs være forbeholdt dem. Akademikere er de eneste, der på trods af arbejdsløshed gerne fortsætter med at lave nøjagtigt det samme på aktivering, som de forgyldes for i ordinær ansættelse. Det bør man skønne på og respektere.

Af David Kkk 18:41 9. SEP

"Hvorfor ikke skære helt igennem og tilbyde rigtige jobs til rigtige lønninger på overenskomstsikrede vilkår til dem, der kan skaffes rigtige jobs til - og så lade de øvrige tage de kurser, de selv ønsker?"

Og hvem skal betale det? Problemet med hele denne svada er, at du mener folk skal have løn for at gå ledige, og et det sådan set skal være op til folk selv om de gider at arbejde. Det handler ikke om at være "bange for frihed" men om noget så simpelt som kroner og ører.

Enhver kan gå ledig og 100% slippe for al det "kafkaske bureaukrati" - det er jo bare at betale for ledigheden selv, dvs ikke modtage kontanthjælp eller dagpenge. Så går man helt og aldeles fri.

Jeg er enig i at systemet er grotesk rigidt (har selv prøvet) men alternativet er altså ikke gøre det til et frivilligt valg, at lade folk bestemme om de nu vil leve et driverliv på andres bekostning, og ellers dyrke diverse hobbies også på andres regning.

For langt de fleste handler det "kafkaske" altså om at følge et kursus nogle få timer om dagen igennem et par uger.

Af Peter Hansen 18:51 9. SEP

David KKK, sagen er, at arbejde som vi kender det snart bliver meget lidt nødvendigt. Maskinerne vil overtage det, gøre varerne tilgængelige i mere end tilstrækkelig mængde til langt lavere priser, fordi det trods alt er lønnen, formålet med arbejde er jo at generere løn at leve af, som koster i produktionen. Så kan vi lægge det enorme tidsrøveri, som arbejdet udgør, bag os; men selvfølgelig vil mange ting, som vi i dag har gjort til 'arbejde', ophøre med at være dette, f.eks. forskning, politik, sociale opgaver, kunst, som altsammen igen vil kunne slippe for mistanken om gustne overlæg for personlig vindings skyld.

Af Martin Pedersen 19:01 9. SEP

Nationaløkonomisk er det jo det rene vanvid at staten betaler flere milliarder kr. om året for at lade tusindvis af offentligt ansatte bureaukrater sidde og kontrollere nogle mennesker som efter mange år på arbejdsmarkedet hvor de har betalt deres skat og A-kassekontingent og iøvrigt passet deres arbejde, er blevet ledige af den ene eller anden grund! Og de offentligt ansatte bureaukrater parkerer bare de ledige i flere måneder hos en eller anden useriøs jobaktør som også skal lønnes af staten og iøvrigt ikke har nogen ordinære jobs at tilbyde, men kun de sædvanlige "pipfuglekurser" på børnehaveniveau! Jeg skulle hilse og sige at de ledige alene af økonomiske grunde i den grad er højt motiveret for at søge jobs men når man 55+ er det altså temmelig svært p.t.!Disse mia. af kr. kunne altså bruges mere intelligent på innovation, uddannelse og reel vækst- og jobskabelse, men den uduelige VKO-regering vil hellere ødsle en masse penge væk på meningsløse tiltag og et DDR-lignende bureaukrati! Som tidligere borgerlig vælger græmmes jeg over denne ineffektive VKO-regering som har skabt verdens dyreste offentlige sektor og fuldt ud lever op til serien "Javel, minister"! Og nu læser vi ovenikøbet hvordan mange kommuner underminerer hele arbejdsmarkedssystemet og fyrer de fastansatte og istedet "ansætter" folk i gratis, statsstøttede løntilskudsjobs! Måske de private arbejdsgivere også skulle gøre det samme (de får kun 50% refunderet) - så ligner vi rigtigt det tidligere DDR og dets planøkonomi! Det kunne også lukke kæften på de fleste af de dumsmarte kommentarer fra folk her på bloggen som endnu ikke har prøvet ledighed! Men regeringen ligger som den har redt. Med den behandling som de ledige får vil de ca. 200.000 ledige, uanset tidligere politisk observans, være tvunget til at stemme på venstrefløjen!

Af D. Christensen 19:46 9. SEP

Magthaverne har i alle lande til alle tider været bange for folket. De har derfor et umætteligt behov for at disciplinere og kontrollere masserne. Dagens magthavere i Danmark er ganske tilfredse med JobCenter-AndenAktør konstruktionen, hvis funktion netop er vagthundens og ridefogedens. Det kunne gårsdagens interview med beskæftigelsesministeren bekræfte. Hun sad i sin selvfede arrogance og grinede ad interviewerens nærgående spørgsmål. At de ledige jages rundt i manegen som dyr med regler og kontroller er jo præcis formålet med den statslige mobning. At over 200 000 ledige skal kæmpe om 14 000 jobs passer lige i venstres & konservatives kram. Rigdom har altid kun foragt til overs for fattigdom.

De 10 milliarder hældt ud i toilettet årligt kunne bedre anvendes til efteruddannelse af ledige. Situationen kan beskrives bedst som den smålige misundelses triumf over sund fornuft.

Af Finn Baggesen 20:11 9. SEP

Det er så flot, at Politikens skriverkarle og -piger er solidariske med deres chef og ikke med et ord nævner, at Kurt Westergård i ugen fik en fin pris og blev rost af Angela Merkel, mens Thøger Seidenfaden så til.Det er virkelig lydighed, der vil noget.

Af J. Hansen 20:23 9. SEP

Svaret er naturligvis borgerløn, som ville betyde en af de største revolutioner i verdenshistorien. Men magthaverne er ikke vilde med det. Naturligt nok. Sikken en kreativ frisætning af mennesker det ville betyde. Et totalt anderledes samfund, hvor alle gjorde det du brændte mest for, til gavn for alle, og hvor alle lortejobbene, der jo skal laves også, måtte belønnes med skyhøje lønninger, ellers ville ingen tage dem. Mens alle frynsejobbene som advokater og konsulenter osv til lønninger, der ikke står mål med indsatsen, ville rasle ned i løn. Det ville også betyde, at hele det enorme kontrolapparat der er stablet på benene for at kontrollere borgerne, kunne nedlægges: BIstandshjælp, A-kasser, jobcentre, pensionsadministration, meget af skattevæsenet, uddannelsestøtte-administration, førtidpensions-administration, børnechecks-administration - fortsæt selv. En stor del af kriminalforsorgen, fængselsvæsenet, retssystemet osv også, da kriminaliteten ville blive forsvindende lille. Der er mange bureaukrater der ville blive arbejdsløse. Men som til gengæld ville kunne komme til at beskæftige sig med noget fornuftigt, produktivt og konstruktivt i stedet.
Vi har råd til det. Lad Danmark blive det land der laver en af de største revolutioner i historien. Desværre er politikerne ikke fremsynede nok til dette. Men hvad ville det ikke betyde af frisættelse af kreativitet og innovation at lade folk lave det de VIRKELIG brænder for? Et anderledes samfund, ja. Et eksperiment, ja. Men gevinsten er enorm.
Altså, lige som med lommepenge - er man borger i Danmark har man, olding som spædbarn ret til et udbetaling af et minimumsbeløb, som kan dække en basal levevis, men en bolig, mad, tøj,læge o.s.v. vil man have ekstra, så arbejder man for det. Til gengæld kan stort set al anden offentlig støtte og tilskud, og administrationen af den, afskaffes og milliardudgifterne til den spares væk.

Af Knud Boesen 20:45 9. SEP

K B Nielsen,
jeg beklager, men min skinhellighed skyldes, at je gennem tiden har arbejdet med mange forskellige ting, og altid ud fra den forudsætning (iøvrigt lært hjemmefra), at intet arbejde er for ringe til at man kan tage det, hvis alternativet er at modtage understøttelse uden at skulle arbejde for det.

Jeg har taget en mellemlang uddannelse, men har i perioder også arbejdet i ufaglærte jobs, for jeg har aldrig lært parolen om, at man kan være for fin til at udføre arbejde, man får beskidte hænder af.

Min ballast hjemmefra er den gammelkonsrvative, at hvis samfundet har brug for dig, står du til rådighed, hvis du er ledig. Det er modsat tesen om, at et arbejde skal være relevant for dig selv, for at du behøver at tage det. Selvrealisering må man efter min mening selv spare op til, det er ikke en statsopgave.

Af Carsten Egevangen 20:59 9. SEP

Finn Baggesen: Politiken har da i allerhøjeste grad nævnt KWs pris. Og Merkels deltagelse, og hvad ved jeg. Du har bare ikke lige set det i skyndingen ... paranoia eller forudfattede meninger eller hvad? :-)

Af Jesper Jakobsen 21:45 9. SEP

Rune
Jeg vil gerne gå på dagpenge/kontanthjælp livet igennem - jeg kan sagtens realisere mig ved alle mulige andre ting end arbejde. Det synes jeg andre skal betale for ved at pukle 37 timer ugentlig som kassedame og andet lavt betalt arbejde, hvor de så kan aflevere halvdelen af deres surt tjente penge for at jeg kan gå og drive den af.

Jeg vil aldrig skulle betale tilbage i form af ydelser - kun nyde godt af andres arbejde. Dette er min forståelse af solidaritet.

Jeg har svært ved at tro at der findes ret mange som arbejder 37 i timer året rundt som synes det er helt fint at skatten skal være så høj for at man kan se drønerter insisterer på at man naturligvis ikke må stille krav i forhold til overførselsindkomster. Det må kræve et univers ala det Engelbrethske, hvor det handler om at undgå rigtigt arbejde for enhver pris.

Jeg vil også gerne have lov af lave mindre og få andre til at yde mere, men det er jo så hamrende usolidarisk. Jeg så da gerne vi alle kunne komme ned på 30 timers arbejdsuge og få mere fritid, men det kræver jo NETOP at alle bidrager, og det arbejdende folk ikke netop skal arbejde 37 timer for at finansiere livsnydere

Af Peter Hansen 22:59 9. SEP

Jesper Jakobsen, for det første taler du her mod bedre vidende: folk på offentlig hjælp er nu om dage FATTIGE i Danmark.
Derudover er det svært at forestille sig, hvorfor du dog skulle ønske at 'drive den af' for at bruge dine egne ord. Det er da ikke noget, nogen gør med fornøjelse. Men når det er sagt, så skal du da ikke længere have så ondt af kassedamen, der snart sættes fri, fordi tiden er inde til selvbetjening i detailhandelen, heldigvis.

Af Lars Jensen 23:58 9. SEP

Formålet med tåbelig aktivering er at få de 30% stærkeste til at tage hvilket som helst job,til hvilken som helst løn. Hvad der så sker med resten er ligegyldigt.

Af Bent Høhling* 00:02 10. SEP

Kære Rune!

Et rigtig godt indlæg som giver anledning til nogle særdeles vigtige spørgsmål mest af alt til vores måde at bruge livet på samt vores værdier.

Vores arbejde i Danmark er næsten blevet en form for religion for os. Ofte sættes det endda højere end vores families trivsel.

Vi er i vort samfund kommet helt derud, hvor vi "tror" at arbejde kan helbrede sygdomme både mentale og fysiske.

Arbejde er Guds gave til mennesket. Eller hvad?

Er det ikke snarere sådan, at i et totalt materialistisk samfund, regnes religion for en sygdom. En regulær trussel mod den grådighed, som vi har været vidne til i flere år nu, og som endda ser ud til at få lov til at fortsætte med støtte fra staten eller rettere os alm. borgere, der blot må betale igen for andres grådighed.

Moral og etik er i et materialistisk samfund uden betydning, da alt drejer sig om at udnytte sin næste, og for de værste kynikere drejer det sig om at skabe frygt og rædsel blandt de svageste grupper for ganske enkelt at "udrydde" denne gruppe, som kun er i vejen for at skabe mere grådighed.

Angsten for at vi får tid nok til at tænke en fornuftig tanke er ganske enkelt fordi dette er en trussel mod det bestående materialistiske og grådige samfund, som man kunne risikere et oprør mod.

Er vi mon på vej mod stavnsbåndets indførsel? Noget kunne tyde på det med mindre vi igen finder værdier som fællesskab frem - og her menes ikke arbejdsfællesskab - men fællesskaber, som bygger på de basale kristne værdier, som vi stadig påberåber os at bekende os til. Først da er der håb om, at vi begynder at fungere som et samfund og ikke som en flok individualister i kamp mod hinanden. At vende sig i samlet flok mod den lille "elite", som kun kan udpine Danmark til sidste blodsdråbe. Først da bliver vi frie mennesker med mulighed for at skabe et samfund, hvor vi ikke behøver at tænke på os selv men på vores næste.

Det vi ser i dag og de eksempler, du fremhæver er i høj grad sygdomtegn i vort samfund.

Af Adrian Wallin 01:46 10. SEP

@Knud Boesen:
Du har absolut ret når du siger at selvrealisering ikke er en statsopgave, men det ER derimod regeringens opgave at motivere folk til at komme i arbejde. Det er det alene fordi, at flere ville kunne komme i arbejde hvis de fik den rigtige hjælp.

Ergo, hvis systemet var smartere, ville flere folk komme i arbejde, ikke alene pga højere motivation. Så kan du argumentere for en stærkere arbejdsmoral så meget som du vil, det ændrer nok ikke på tallene. Én ting er hvordan du ønsker "folket" skal opføre sig, den anden ting er realiteterne - og der er intet galt med at blive motiveret.

Af Michael Christensen 08:18 10. SEP

Kære Adrian Wallin
Motivering er en rigtig god ting. Men i det her tilfælde er det de motiverings/aktiverings metoder der bliver taget i brug der er kritisable.
F.eks. Find ud af hvad for en farve du er, eller hvad slags fugl du er. Der er også den avancerede metode med at sætte spaghetti i skumfiduser.
Den nuværende aktiveringslovgivning er lavet af trætte visionsløse politikere, der prøver at drive Danmark som en forretning uden øje for de forskelligheder der er i et hvert samfund.
Jeg har selv et godt betalt job og har intet i mod at en del af mine skattepenge går til ledige, der ikke kan få et af de jobs der ikke er.

P.S. Jeg synes personligt at regeringens hetz mod ledige og syge har taget overhånd.

Af Adrian Wallin 08:24 10. SEP

Kære Michael Christensen,
det er præcis det jeg mener, og "motiveringen", som den er nu, er til grin. Man skal ikke finde ud af hvilken farve man er, man skal have hjælp til at søge arbejde der passer ens fagområde.
Jeg forsøgte blot at forklare at forvaltningen til arbejdsløse fungerer elendigt lige nu.

Af Kris Hansen 08:29 10. SEP

Det er jo rent idioti at aktivere mennesker i diverse hjernedøde tiltage. Uddannelse er vejen frem. Ikke at lægge Horoskoper og Danse Tango! OG så skal folk have en ordentlig løn samt respekteres. Alt andet er rent slaveri til en løn under mindstelønnen!

Af Knud Boesen 09:24 10. SEP

Adrian Wallin,
jeg er ikke enig med dig i, at det er statens opgave at motivere folk til at komme i arbejde. Man må da for pokker som voksent menneske kunne motivere sig selv. Staten er ikke en barnepige, den er et sikkerhedsnet, og efter min mening skal sikkerhedsnettet fange dem, der selv gør en indsats men som ikke lykkes alligevel.

De tilbagelænede på frihjul skal ikke belønnes for passivt at sidde og vente på "det eneste rigitge og meningsfulde" arbejde bliver dem tilbudt. De må se at komme igeng selv.

Det overbureaukrtiske system blev netop indført for at hive de passive ud af sengen om morgenen. Det er overgearet, men det er nødvendigt, så længe der stadig er nogen som Rune Larsen der mener, at arbejde er en pestilens, der skulle afskaffes for dem, der ikke har lyst.

Af Bjarne Hansen 10:29 10. SEP

Jeg arbejder. Ergo jeg er.

Det kan da kun være presset fra Jobcentret og den dårlige økonomi der er grunden til at arbejdsløse bliver stressede. For hvad med de er så velhavende at de ikke arbejder, bliver de også stressede? Næppe.
Problemet er også at vi lægger hele vores identitet i vores arbejde, og har vi ikke et arbejde så har vi heller ingen identitet. Det er ikke nok bare at være menneske.

Af michael pedersen 10:53 10. SEP

O.a

Du er så frygtelig seludleverende i alt hvad du skriver. Hver stavelse og hvert ord skriger højt til himlen om, at her er der en menneske uden argumenter, men blot fyldt med tomme postulater og had. Nå, egentlig er det ikke så meget dig jeg vil henvende mig til, da argumenter i forbindelse med din person, sikkert er som at smide vand på en gås. Eller som man jo også kan sige det, at kaste perler for et svin.

Men ud over dette lille indstik:

Jeg har selv været i aktivering, og op til flere gange det samme sted, hos en såkaldt "privat aktør". Det mest groteske var, at adskillige personer på dette aktiveringskursus, lige som jeg selv, havde gennemført det selvsamme, eller et næsten nøjagtig tilsvarende kursus før. Københavns kommune havde nemlig ikke andet at tilbyde os end, at lade os gentage det selvsamme kursus, som vi allerede havde været på to eller tre gange før. Det er sgu da spild af ressourcer og en grotesk form for fornedrelse af mennesker.

Den "private aktør" var ganske udmærket klar over, at vi havde gennemgået dette kursus før, som i øvrigt var fyldt til randen med tåbeligheder. Det bl.a. undervisning i diverse ting og sager, som kursisterne var langt bedre uddannet/kvalificeret i end den undervisende lærer. At den "pivate aktør" var klar over dette, det skyldtes ikke mindst, at vi selv klagede over dette faktum. Men de må også hvis de havde været en smule kvikke, kunne læse det ud af jobcentrenes medsendte sagsakter.

Men selvfølgelig gjorde den "private aktør" ikke jobcentrene der anviste arbejdsløse til disse kurser opmærksom på, at de arbejdsløse allerede havde været på selvsamme kursus før, og at kurset i mange tilfælde lå under deres faglige niveaua. Nej, selvfølgelig ikke, da de jo lever af disse kurser. Jo flere mennesker man kan få til, at købe den samme vare op til flere gange, jo flere penge kom der jo så i kassen - det er cool buisness det her drejer sig om.

Alt dette er ikke alene at holde de arbejdsløse for nar, men også at holde skatteborgerne for nar. Hertil kommer, at den siddende regering på denne måde leverer vælgerne en fed løgn om, at der bliver gjort en stor og ihærdig indsats for, at hjælpe de arbejdsløse igang igen, gennem et kærligt inspirerende spark i røven - eller hvad de nu vælger at kalde det.

Jeg har mødt arbejdsløse journalister, kokke, ingeniører, grafikere, snedkere, kontoruddannede og you name it, som tydeligt, højt og klart har tilkendegivet, at de følte sig fuldstændig holdt for nar på de mærkværdige "privat aktør kurser" som de er blevet påtvunget. Og jeg kunne her remse den ene mærkværdige undervisningstime op efter den anden, som man bliver påtvunget sådanne steder. F.eks. en byvandring i København rundt til forskellige historiske steder og mindesmærker, sammen med en "guidende" person, der på ingen måde havde noget der lignede historisk indblik. Personen/læreren påpegede f.eks. blot, at her stod vi overfor et mindes mærke, rejst for den eller den historiske person. I sammenhæng med mærkværdig undervisning i forbindelse med aktiveringskurser, er her også værd at nævne, et besøg på en gammel herregård, som udelukkende var arrangeret fordi, at en af lærerne på kurset kendte de bosiddende på stedet. Et andet eksempel er et meget dyr undervisningsdag med en erhverspsykolog, som underviste i transaktionsuanalyse - over halvdelen på kurset talte og forstod meget dårligt dansk, og forstod i meget, meget begrænset grad, hvad det hele egentlig handlede om. Ikke at de var uintelligente, men de ville måske være bedre hjulpet på vej, med et betalt kursus på en sprogskole. Andre personer som deltog i denne undervisning i transaktionsanalyse, og som talte og forstod dansk ganske udemærket, havde temmelig svært ved at forstå, hvad de skulle bruge transaktionsanalyse til, i deres søgen efter job som taglægger, pølsemand, eller bogbinder. Her skal så lige forklares, at transaktionsanalyse er en avanceret teori udviklet af en tidligere amerikansk militærpsykolog, der handler om hvordan sproglig kommunikation foregår mellem mennesker.

jeg kunne her fortsætte, da tåbelighederne tilsyneladende ikke har nogen ende. Dog vil jeg forskånene jer, da mange sikkert har samme erfaringer som jeg. Dog vil jeg slutte af med en opfordring til Rune Engelbreth Larsen og andre der journalistisk interesserer sig for aktiveringskurser og lignende. Prøv engang at grave i tal fra jobcentrene og de såkaldte private aktører, og kig på hvor mange mennesker der har gennemgået samme kurser op til flere gange. Se på hvad kurserne har kostet og hvad der egentlig er kommet ud af dem.

Hvis du, Rune Engelbreth, ønsker at se på et helt grotesk sagsforløb, stiller jeg mig gerne til rådighed med papirer på det, du kan blot henvende dig til mig, gennem min mail adresse, som jeg jo angiver ved indsendelse af min kommentar

Af Jess D. Skov-Nielsen 11:20 10. SEP

En helt igennem rigtig artikkel, og spot on... der mangler bare EEN vigtig detalje:

HUSK, at få med HVEM det er der står bag dette vanvid!

CLAUS HJORT FREDERIKSEN!

Vores forhenværende beskæftigelsesmesias og sociale bøddel overfor både ledige og syge.

Af en eller anden grund går den mand fri hver eneste gang han laver en omgang makværk eller vildledning, eller manipulering med fakta eller dirrekte lovbrud... HVORFOR!?

Er der ingen medier eller politikkere der har n***** nok til at tale det r***** imod, og lade ham gå planken ud snart!?

Come on!... manden er ikke engang valgt af folket (ligesom Løkke i øvrigt), så han bør bare smides ad hekkenfeldt til fra Christiansborg, og det kan KUN gå for langsomt!

Af Jakob Pedersen 11:46 10. SEP

Arbejder 37 timer om ugen til dagpengesats - løntilskudsordning. Når mine 12 måneder er gået får virksomheden bare en ny ansat på samme vilkår. Moderne slaveri - valg nu!

Af Rita Jørgensen 12:21 10. SEP

Ja det må være tankeløs dumhed fra regeringens side.

Som jeg før har sagt og siger igen: Kære politikere TÆNK DOG LANGSIGTET !!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ødelægger i stedet for at opmuntre

At være arbejdsløs i en periode er jo egentlig en rigtig god ting.
Den arbejdsløse får tid til at reflektere over, om det nu er det rigtige man har brugt tiden på.
Eller om man skulle prøve noget andet.

Det er også en periode hvor man kan stresse af, og så vende tilbage til arbejdsmarkedet med fornyede kræfter og energi til at tage fat igen.

MEN MEN MEN I stedet for bliver de ledige kastet ud i regler, formynderi og mistillid, så mange bliver syge af det, og det bliver i den sidste ende endnu dyrere for samfundet.

Af David Kkk 12:33 10. SEP

@ Peter Hansen, 18:51 9. SEP

Så maskinerne vil overtage alt arbejdet, vi vil få mange flere ressourcer og billigere varer fremover - og vi vil kunne lægge "det ernorme tidsrøveri" arbejdet udgør bag os?

En lidt ufrivillig morsom forklaring du lægger for dagen, for at kunne forsvare at folk anno 2010 skal have lov til at fravælge arbejdslivet, og så f.eks fordive tiden med at skrive blogs på politiken. Dit argument bliver dog lidt mindre morsomt, når man tænker på hvilken situation dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i.

Ikke engang under industrialiseringen gik de vidtløftige så vidt at tro, at dampmaskinen ville gøre al arbejde overflødigt, at ressourcerne ville blive flere og komme hvorfra og folk ville kunne få mad på bordet og tøj på kroppen uden at arbejde, eller uden at andre skulle betale for det.

I øvrigt er det ift beskæftigelsespolitikken ren damned if you do, damned if you dont. Vi er lige kommet ud af en situation, hvor jobkuserne faktisk fik folk i arbejde, al den stund arbejdsløsheden tilbage i 2005-2006 osv var praktisk talt 0. Nu er der så sket en ændring på arbejdsmarkedet.

HVIS den nuv- regering ikke havde postet penge i aktiveringen og jobkurserne ville den jo bare være blevet beskyldt for at svigte de svage - nu beskyldes den for at svigte de svage, fordi den prøvede at gøre noget.

Af Niels Bruun 14:04 10. SEP

"i stedet for at være tvunget til at putte fuglefrø i poser til 10 kr. i timen"

Det var fortidens luksuriøse forhold under de følgagtige socialdemokrater. I dag tvinges de mest udsatte til at skovle jord for 0 kr i timen. Hvis de er heldige får de transporten betalt, men arbejdstøj må de selv betale ud af deres kontanthjælp - eller endnu værre starthjælp.

Det skal jo kunne betale sig at arbejde, som AFR altid sagde, hvorefter han gik i gang med at sørge for, at det ikke kunne.

Af Peter Hansen 15:34 10. SEP

David KKK, selvfølgelig vil maskiner i høj grad overtage det arbejde, det er allerede på vej. Og godt det samme.
Mht. nedbringelsen af arbejdsløsheden, så skete det jo, fordi økonomien blev udsat for en kunstig, falsk oppumpning grundet alt for favorable lånemuligheder og deraf afledte boligprisstigninger. Der var aldrig reelt det opsving, som man troede, kun lånte penge, som det vil tage årtier at hente ind igen, medmindre produktionen faktisk kan maskinisere og dermed foregå langt billigere, også her i landet.

Af Jens Hansen 15:58 10. SEP

Man skal have fat i selve tankegangen bag begreberne "arbejde og
arbejdsløse" hvis man ønsker en konstruktiv udvikling, til det bedre
på længere sigt - ellers kan man i det uendelige spilde tid, talenter
( både penge og evner ) og muligheder for udvikling, sådan som det
hidtil er sket, gennem mange mange år, i den offentlige debat og i
ledernes forvaltningsmæssige praksis.

Jeg tror fast på, at stort set alle fra naturens side er udstyret med
en lyst til at leve, med nysgerrighed efter sansen, viden, kunnen og
gøren. Derved ligner mennesket mange andre levende organismer: En evne
til at udvikle og forandre sig, til at vokse, skabe et vist overskud,
efterlade sig spor, gøde jorden, sætte frugt, skabe resultater
...rejse templer af een eller anden art ( kultur, kunst, religion,
mindesmærker osv. - derfor står Europas katedraler, pyramiderne,
Operaen i Sydney, Taj Mahal o.m.a.som vidnesbyrd om denne proces ) Men
dene tankegang er ikke identisk med den gængse opfattelse af "arbejde"
- selvom der for en stor dels vedkommende er tale om overlapning. Den
fremherskende opfattelse af "arbejde og arbejdsløshed" står i grelt
modsætningsforhold til det naturgivne udgangspunkt: Den fremherskende
tankegang idag er præget af negativitet, tvang, kompensation,
underskud og mangel - mangel på motivation og vision ( ingen forventer
at se pyramider og tilsvarende menneskeskabte mirakler udspringe af
det nuværende "arbejdsmarked" - tanken må nærmest kalde på
overbærende latter ) - det naturlige udgangspunkt for lysten til liv
og virke er altså kendetegnet af stort set alt det modsatte: vækst,
mulighed, overskud, akkumulation, balance, stimulans. Hvor man ofte
møder den holdning, at det naturlige udgangspunkt er udtryk for en
verdensfjern romantisering, naivitet og er urealistisk - forholder det
sig faktisk omvendt: Den fremherskende tankegang er udtryk for en
slavementalitet, både hos rige og fattige, hos "givere" og "modtagere"
af "arbejde", og er en selvopfyldende profeti, der frygter stadig
tiltagende elendighed på længere sigt. ( i
science-fiction-fortællinger fremskrives scenariet typisk på denne
måde - en logisk følge af den fremherskende tankegang ) Selv fhv.
Klaus Hjorth har dybest set et negativt syn på arbejde, idet han mener
man kun arbejder for penge og iøvrigt skal tvinges til det - DET er
rendyrket slave-mentalitet. Bemærk også hvordan de som giver deres
arbejde, omdøbes til "lønmodtagere" - mens de, der modtager "arbejde"
omdøbes "arbejdsgivere" - det røber hvor grundlæggende bedraget er.
Hvis man valgte at fremelske og stimulere den iboende skabende evne
hos de fleste, er jeg overbevist om at samfundet ville udvikle sig
konstruktivt, og skabe betydelige værdier, både i materiel, kvalitativ
og "kulturel" forstand. Det opnår man gennem at sætte folk fri (
hvilket i praksis vil sige, at det gør folk selv - frihed, muligheder,
space for action, det er noget man "tager" - ikke noget man "får" -
med mindre man ønsker at påpege, at " ALLE har "fået" det, for en
(livs)tid ... "), gennem at gøde, stimulere, fremelske - gennem
nysgerrighed belønnet med spænding, tilfredsstillelse og en varm
hjertebanken med rødmen i kinderne over det det ukendte ... en slags
eksistentiel forelskelse ... der med tiden, erfaringen, indsigten kan
føre til "kærlighed og frugt". Den dygtighed og virtousitet et
menneske gennem begejstring, opslugthed, dygtighed, passion, leg og
alvor, "op i en højere enhed" kan opnå gælder også for større grupper
og hele samfund. Store ting gror langsomt, men undervejs er
tilfredstillelsen ved at medvirke i et sådant visionært perspektiv
mere tilfredsstillende, også for den enkelte - end den narcissistiske
nærsynede glæde for egen umiddelbar vinding - sidstnævnte minder om
narkomanens øjeblikkelige tilfredsstillelse ved et fix, et øjeblik
efter indledes jagten på det næste fix - så uendelig lille man kan
være, hvis man er fanget af kun sit eget lille ego ....
Penge, magt har inficeret mennesker i verden idag. Hvor ofte udtrykker
folk, at " de skal have nogle penge " istedet for at stille sig selv
- og hinanden - de afgørende spørgsmål og udfordringer: hvordan får
jeg mest tilfredsstillelse/glæde af mig selv og mine omgivelser, mine
evner og deres, enten i samspil eller specialiseret og opdelt osv.

Flere dabattører er inde på at der er noget "farligt" ved at folk får
øje på deres medfødte uendelige muligheder - og frygten i een af sine
mange former holder derfor folk nede - det er nemnlig det etablerede,
de privilegerede, eleiten, magten, pengene der med rette må frygte
hvis den dynamik der ligger i alle menneskers potentiale frigøres -
for det vil fjerne garantien for at de vil indtage deres urokkelige
position i en stivnet verdensorden - og derved gør de netop hvad deres
foregængere gjorde, graver deres egen grav og undergang, opfylder
deres egen negatvie og frygtsomme profeti.

Livets lov er løftet om udvikling gennem forandring/ustabilitet -
livets lov er løftet om at højere kompleks balance kun kan indtræde
gennem åbenhed, frihed, spontanitet - og at intet menneskeskabt
system, ideologisk tænkning eller lignende nogensinde har kunnet måle
sig med dette.

Det interessante er, at mennesker fødes med uendelig mange muligheder,
men i samme øjeblik de fødes, matrikuleres de, påføres CPR-numre,
statsborgerskab osv og begrænses og behandles som produkter i en
kyllingefarm - det meste sker igennem "mindkontrol" og frygten er for
magthaverne eet af de vigtigste værktøjer hertil. Jeg tror ikke
nødvendigvis at disse magthavere selv er klar over hvad de gør, de
ligger såmænd selv under for den samme frygt.

Af Søren Hansen 16:06 10. SEP

@david kkk problemet er ikke at regeringen "forsøgte at gøre noget" men at systemet ikke er bygget på respekt for den enkeltes frivillighed og eget initiativ. I stedet for at gå 2 år som arbejdsløs på dagpenge ville jeg feks hellere tage en ny 2 årig MA overbygning i en erhvervsretning med bedre fremtidsudsigter. Men det må jeg ikke. I 80´erne sad arbejdsløse ikke og drak øl, men var aktive i kulturlivet og byggede initiativer op, som i dag kører MED penge. Og så videre. Tvang virker ikke i længden; det var læren fra DDR.

Af Knud Boesen 16:19 10. SEP

Søren Hansen,
det er da helt fint, at du hellere vil videreuddanne dig med en master end at arbejdsløs på dagpenge, men så skal du jo bare melde dig ud af arbejdsløshedskøen og begynde uddannelsen på lige økonomiske vilkår som de andre, der er på uddannelse.

Er dit problem ikke, at du vil uddanne dig økonomisk på statsbetalt første klasse, mens de, der selv betaler, ser måbende til?

Jeg ville iøvrigt også hellere hygge mig med lidt kulturarbejde i stadet for at arbejde, men hvis alle gjorde det, ville betalingsbalancen nok vælte. Tror du ikke?

Af Kris Hansen 16:23 10. SEP

Du har jo på mange måde ret Rune. Men du er nød til at forholde dig til det faktum at det ikke er alle jobsøgende der virkeligt er det. Du er også nød til at forholde dig til det faktum at man kan have et godt og værdifuldt liv udenfor det egentlige arbejdsmarked, f.eks. ved at dyrke en hobby intensivt. Der er med andre ord mange forskellige ledige. Problemet er at alle skal være lige, og det er alle ikke. Det er et krav og et problem fagbevægelsen og mange venstreorienterede partier har fremført til bevidstløshed. Og med det nuværende resultat. Kontrol, kontrol, aktivering, misundelse osv. Jeg slider min røv i laser og er pissetræt af folk der dangderer den til næsten det samme i nettoindtægt. Og tag ikke fejl af omkostningen ved arbejde, nettogevindsten er til at overse. Og derfor kommer der en reaktion, af og til generaliserende.

Noget lidt andet Rune, og tag gerne din bugtalerdukke Salo med til hjælp her. Forklar mig lige svensk demokrati: http://politiken.dk/udland/1056655/svenske-socialdemokrater-anklages-for-valgfusk/
Jeg så jo gerne at i to tog en dyb indånding og sagde undskyld til alle dem i har været bedrevidene overfor på det sidste.

Af Jesper Jakobsen 17:19 10. SEP

Jeg kan kun gentage.

Hvis man får 10k af staten, og man ikke arbejder, er det kun rimeligt at man bliver sat til at udføre arbejde der overenskomstmæssigt svarer til de 10k. Det er vel en 15 timer ugentligt, hvor man så må hjælpe til, eks. i skolerne, eller i børnehaverne. Eller med at holde veje og stier rene eller alle mulige andre ting.

Men det er kun rimeligt man yder for den økonomiske støtte man får, med opgaver vi alle får glæde af. Og når det er på overenstkomst-løn kan ingen brokke sig. Hvis man så synes det er trælst at arbejde så lidt, kan de jo søge løs imens. Det vil der være masser af tid til.

Af maack castet 18:17 10. SEP

debatten bærer præg af at "de ledige kraftedme selv er ude om det, og jeg vil ikke betale for at de skal gå og spille på tamburin og ligge på madrasser og ryge hash".
Godt så: hvad skal vi så stille op hvis vi er ledige? rådne op? eventuelt bevilges et nakkeskud? hva´ med at gi´ dem et reelt job? hvorfor er det så farligt ??
hvorfor bliver de brune stormtropper ved med at gentage at de ledige selv er ude om det, at enhver er sin egen lykkes smed ? at der altid er arbejde nok at få til dem der gider tage hænderne op af lommerne? hva` er I for nogen fortids-øgler???????????

Af Geert Mørk 18:51 10. SEP

En rettelse til Jesper Jakobsen: Som ledig får man 16.293 kroner om måneden. Og ikke 10.000 som du skriver. Derudover kan du komme på flere glimrende kurser, nemlig såkaldte 6-ugers selvvalgt kursus. Ofte til priser omkring 10.000, som betales af Jobcentret.

Af Peter Hansen 19:51 10. SEP

NEJ, Jesper Jakobsen, det er ikke rimeligt! Hvis man vil have arbejde gjort, må man oprette regulære jobs!

Af Peter Hansen 19:52 10. SEP

Knud Boesen, der er ingen, der beder dig om at lade være selvrealiseringen. Og hvis man kan få en gladere mand med lidt færre horn i siden på andre, er vi såmænd mange, der ville være med til at finansiere det. Det er også derfor, vi betaler skat.

Af Peter Hansen 19:53 10. SEP

Problemet er en grundlæggende fejlopfattelse i den demokratiske stat Danmark: at vi vælger politikere, der skal bestemme over os. Det gør vi ikke, vi vælger politikere, der skal bestemme for os.

Af Minika Clausen 21:45 10. SEP

Og som om al kontrollen mens man er ledig ikke er nok - min kæreste der er i lløntilskudsjob hos en offentlig institution, og derfor arbejder 37 timer om ugen uden at få mere end mindstesatsen for dagpenge, skal stadig gå til møder hos A-kasse, søge flere jobs om ugen og kontrolleres tit og ofte - hvilket i realiteten betyder at hun har mere end et fuldtidsjob til en voldsomt lille løn. Hvordan er det retfærdigt? Systemet straffer alle, både dem, der har svært ved at finde et job, og dem som virkelig prøver på at være nyttige for samfundet.

Af Søren Jensen 22:11 10. SEP

Til alle de dumsmarte kommentarister.
Jeg kan love jer at der er ved at være rigtig mange der er godt og grundigt trætte af dette umenneskelige tyranni som jobaktivering/kurser og deslige har udviklet sig til.Der er ikke noget en arbejdsløs i dette system hellere end gerne vil; ja nemlig at komme i arbejde for at slippe for dette umanérlige ligegyldige fjolseri.Check her: http://www.facebook.com/group.php?gid=109592565749637&ref=ts

Af Jesper Jakobsen 22:43 10. SEP

Gert Mørk. Jeg brugte et tal som eksempel, men pointen er jo den samme selvom overførselssummen skulle være højere. :)

Jeg arbejder selv i det offentlige i et til tider temmeligt hårdt arbejde - så virker det tåbeligt ikke at gøre brug af de reserver vi har, i stedet for at lade folk gå rundt i uvirksomhed og få sværere og sværere ved at komme tilbage.

Jeg kan ikke forstå at man ikke i solidaritetens navn netop insisterer på at vi deler arbejdet så vidt muligt, og hvis der ikke er fuldtidsjobs til alle, jamen så må man i en periode arbejde lidt mindre i stedet for et liv i ledighed med depression og tomhed.

Jeg har en kammerat som i årevis har "nydt" livet på dagpenge. Han arbejder et år, og så har han gået 4 år på dagpenge - han kan sagtens nyde tilværelsen med computerspil og selvrealisering. Lagt overfor den kassedame, der ikke tjener ret meget mere ved fuldtidsjob forstår jeg godt utilfredsheden ved at lade folk gå rundt i ledighed.

Både for samfundet, for dem der knokler, og så for den ledige selv.

Jeg synes kun det er solidarisk at folk der er ledige hjælper mig med at gøre mit arbejde mindre hårdt. De skal selvfølgelig arbejde det antal timer som deres overførselsindkomst berettiger til - det vil sige overhovedet ikke fuldtid men nogle få timer dagligt.

Det vil være meget bedre end de garanteret mange meningsløse kurser som lige nu er alternativet til ren lediggang.

Det burde man kunne se fra alle sider.

Af I. N. 22:55 10. SEP

Jeg er ledig! Indrømmet! Jer på dagpenge! En forsikring jeg har betalt til i over 30år!

Én skrev: man kan stresse af!--Nej jeg har aldrig været så stresset som nu! Jeg har aldrig fri! Jeg har fri den dag jeg har et job, for så kan jeg skelne mellem arbejdstid og fritid. Jeg kan ikke sige: jeg har gjort et godt stykke arbejde idag, og nu har jeg fri. Jeg har først fri når en ansættelse er i hus!

Man har ingen penge - overvejer sociale besøg fordi det kræver køb af klippekort

Det er isolerende. Jeg føler mig "udenfor". Det er totalt lavstatus. Ens selvbille er sgu ikke hvad det har været!

Jeg tog en ekstra eksamen inden jeg blev ledig, sideløbende med 37timers arb. Banken lukkede (meget fornuftigt) den virksomhed jeg arbejdede i. Jeg er pt på 6 ugers selvvalgt kursus - som man iøvrigt kan få ét af hvert ½år (som jeg har forstået det).

Jeg har "overlevet" 3 ugers ydmygende "kursus" hos 2.aktør (det er sgu statens penge ud af vinduet).

Jeg skal ustandeselig mistænkeliggøres i a-kasse, jobcenter, i bloks som her (af nogle) - de ledige gider nok ikke arbejde!

Uden tvivl er der nogen i den kategori, den det er såååå ufedt pr automatik at blive sat i bås med dem!

Reglerne er basseret på den lille gruppe - hvad med at adressere dem direkte i stedet?

FAT det - jobbene er der ikke! der har aldrig været færre opslag. Dertil kommer at en del af opslagene er "hule".

I min situation, kan jeg studere uendeligt.

Jeg har et handicap : jeg er 54år - og det kan jeg ændre på! - uanset mine uddannelser.

Iøvrigt bliver det interessant om 2 år når RIGTIG mange på én gang falder for ledighedsgrænsen! - for det vil ske!
Nedsættelsen er basseret på tidligere statistik, som har vist, at uanset ledighedsgrænsens længde, var der et boom af ledige, som kom i arbejde kort inden deres periode udløb. Det er sandt nok - forskellen denne gang er jo så, at tiden hvori denne nedskæring foregår er en anden! -det har man overset! -ergo kan man ikke forvente samme udkomme.

Ledighedsperioden kan KUN forlænges, hvis du inden for DE 2år, har arbejde i 12 måneder - man kan ikke "spare op" (f.eks. ved vikariater 11 mdr.) og dermed forlænge perioden. Det vil sige at man reelt kun kan være ledig i 1år! -hvis perioden skal forlænges! Dette understøtter det totale kaos for RIGTIG mange ledig om 2år - på én gang! Det bliver interessant -på den sørgelige måde!

Hvis der sidder nogle arbejdende, der vil bytte, så sig endelig til.

Af Peter Jensen 23:22 10. SEP

Kan det virkelig passe at Rune har skrevet et indlæg uden at nævne muslimer og DF. Jeg troede at hele hans eksistens snurede omkring islam og muslimer samt ikke at forglemme et gigantisk had til DF. Iøvrigt har Rune helt ret i mange af de punkter han her fremfører!

Af Mikkel Mus 00:23 11. SEP

Hvis dem, der har arbejde, synes de ledige går og lever et fedt liv, så forstår jeg ikke, at de ikke siger op og bytter plads med os.

Det gælder selvfølgeligt også medlemmer af folketinget.

Men selv medlemmer af folketinget som har besluttet at profilere sig på at arbejdsløse er dove og uhæderlige ved nu nok godt, at det er løgn.

Om ikke andet kan vi ved næste valg gøre vort til at den form for profilering fravælges.

Af Peter Hansen 00:27 11. SEP

Undskyld, Jesper Jakobsen, men du siger det jo selv: du har for meget at lave, andre har ikke noget. Jamen, når der er for meget at lave, så er det, fordi man mangler ansatte til det. Så skal man ansætte nogen.

Af David Kkk 02:25 11. SEP

@ Søren Hansen 16:06 10. SEP

Jeg forstår dig til fulde, ift at bruge tiden fornuftigt, og blive reelt opkvalificeret (MA som du nævner) istedet for at tage et ligegyldigt kursus. Men det er jo ikke sådan at du ikke "må". Det er bare at gå i gang - ingen forhindrer dig, en uddannelse indebærer vel i sig selv en form form personlig investering også.

Men du må naturligvis ikke gå ledig som arbejdssøgende eller dagpenge, og så være fuldtidsstuderende. Der findes SU, og så er der forsk. ordninger, f.eks Statens Voksenuddannelsesstøtte. Og så er der jo ret mange, som tager et slavearbejde på et lager som kan finansiere deres studier.

Der er én ting som er vigtig at understrege, og det er at jobkurserne og den vifte af tilbud som er til rådighed for den arbejdsløse helt og aldelses sigter imod en "opkvalificering" til bare at kunne SØGE et arbejde og være ARBEJDSPARAT. Det var hele målet, dengang Nyrup indførte den målrettede aktiveringsindsats. "Kan vi ikke gøre det lidt bedre", som han sagde i den forbindelse. Når folk går fra en situation som arbejdende til at være ledig, gælder det ift al empiri at fastholde den ledige i en arbejdslignende situation, og man har jo klare mål om genansættelse indenfor 3 måneder.

En anden ting er, at en rigtig stor andel af den ledighed som har været i kommunerne indtil for 1½ år siden reelt har været passiv ledighed. Som sagt havde vi stort set 0% arbejdsløshed, og det handlede om at få reserverne ud på arbejdsmarkedet. Og det er jo sådan - det må man ærligt kunne konstatere - at en hel del passivt ledige simpelthen er vænnet til forsørgelse, og er ledige på grund af ANDRE PROBLEMER end lige præcis det forhold, at der ikke "findes" et arbejde til dem. Det kan der være mange eksempler på hvad er, ingen nævnt ingen glemt.

Og når man står i en situation hvor man har 90% "notorisk arbejdsløse" og så gennemtrækket af 10% der går fra et job til et andet med en kort ledighedsperiode, så tilbyder man naturligvis ikke kommunalt betalte videregående uddannelser til enhver der ønsker det - for det ville være en rigtig dårlig investering. Folk ville bare svigte studiet, og alligevel ikke finde et arbejde. Når man ikke kan melde sig på jobnet 5 gange om måneden - og aldrig har kunne - kan man nok heller ikke overholde en afleveringsfrist til en opgave. Utallige ville vælge en uddannelse, alene fordi de så kunne slippe for at blive stresset af ledighedskravene, men reelt i sidste ende blot spilde ressourcerne på en tredje måde.

Og det handler altså ikke om at skyde med skarpt og tro at "alle arbejdsløse er misbrugere" osv, men baseret på egne erfaringer. Jeg er pt selv ledig, min arbejdsplads gik konkurs, så jeg kender både kravene og persongalleriet indefra. Går i øvrigt i samme tanker som dig ift mere uddannelse. Og jeg støder i kurserne ind i præcis de samme mennesker fra de mere belastede bydele, som ejheller i 2005 hvor man jo nærmest skulle gemme sig for ikke at blive ansat, heller ikke kunne finde et arbejde. Det er mit indtryk at man for en gruppe 2-3 generationskontanthjælpsmodtagere simpelthen står med temmelig umulig opgave, og det er jo den mængde som tilbuddene først og fremmest oprindelig var rettet imod.

Og så vil jeg sige, at du overhovedet ikke kan sammenligne 80'erne med 2010. Vi havde 350.000 arbejdsløse, kartoffelkuren barberede 70 mia af statens budget hvert år osv. Der var simpelthen ikke råd til hverken aktivering, jobkurser ELLER uddannelser. Tusinder røg dengang på "social pension", dvs de samme typer fra samme segment man i dag har forsøgt aktiveret via diverse tiltag op igennem 2000'erne, hvis tiltag så i nogen grad findes i dag. 80'erne var for mange en fattig og ulykkelig tid - fattigfirserne som Margrethe II kaldte dem. Det der lyserøde billede med et rigt kunsterliv hvor en hel masse fik utrolig meget ud af at gå ledige holder bestemt ikke.

Af Lars E. Mortensen 05:49 11. SEP

Alene af økonomiske grunde er der squ da ingen som synes at det er sjovt at blive ledig, men ledighed kan da ramme alle i en lavkonjunktur hvor næsten 200.000 arbejdspladser er forsvundet ud af landet de sidste 2 år og hvor der kun er udbudt ca. 14.000 jobs på Jobindex! Den undersøgelse som REL henviser til viser også at 81% af befolkningen synes at det både er meningsløst og fråds med offentlige midler at parkere ledige på tåbelige pipfuglekurser og bruge 10 mia. kr. om året på en kunstig ledighedsindustri bestående af tusindvis af uproduktive, offentligt ansatte papirnussere og useriøse jobaktører beskæftiget med at kontrollere nogle mennesker som er blevet ledige. Disse aktører skaffer ikke de ledige et eneste ordinært job, da der i den grad er mangel på jobs p.t.! Kommunerne misbruger aktiveringssystemet som ren kassetænkning p.g.a. refusionsreglerne og de uduelige Jobcentre tager ikke udgangspunkt i den lediges situation og ønsker om opkvalificering! Pengene kunne da bruges meget mere intelligent på målrettet uddannelse, innovation og reel vækst- og jobskabelse eller til at sænke skatterne så vi igen kan få gang i hjulene og beskæftigelsen. Men VKO vil hellere opretholde et DDR-lignende regeltyranni- og kontrolhelevede! Hvis man bare lader de ledige arbejde til deres dagpengesats så er der mange af de fastansatte som godt kan begynde at ryste i bukserne da vi allerede har set eksempler på hvordan virksomheder har udnyttet dette og fyret fastansatte. Det vil ødelægge hele arbejdsmarkedet og være den rene planøkonomi! Iøvrigt har Nationalbanken jo også udtalt at der skal være et vist antal ledige for ikke at presse lønnen i vejret og ødelægge konkurrenceevnen!

Af Jesper Jakobsen 10:44 11. SEP

Nej Peter Hansen.

For hvis man ansætter folk i nye fuldtidsstillinger får man et kæmpe boom i udgifterne til det offentlige - det er det sidste der er brug for, og det ved ALLE der bare er en lille smule inde i de øjeblikkelige økonomiske nøgletal.

Mit forslag er derimod udgiftsneutralt - og det sørger også for incitementet til at søge(for at finde et fuldtidsjob) ved siden af det bidrag man yder for overførselsindkomsten

Men i sig selv kan man ikke bare oprette nye offentlige stillinger. Men det ved du vel også godt, når du tænker dig om en ekstra gang :)

Af Knud Boesen 11:49 11. SEP

Mange indlæg bærer præg af, at man tror pengene vokser op af sig selv i statskassen. Eller at Nationalbanken bare sætter gan i seddeltrykkeriet, så finansministeren kan få fyldt beholdningen.

Men sådan fungerer det jo ikke. Der kan ikke betales lønninger til offentlig ansatte med penge man ikke har. Så enten må skatterne sættes op, hvilket giver mindre forbrug og dermed større arbejdsløshed i det private) eller også må lønningerne sættes ned, så der bliver flere ansatte for de samme lønkroner, og det vil LO ikke gå med til.

Endelig kan man følge regeringens nye oplæg: Vær mere effektive, når I går på arbejde. I Europa er det kun italienerne, der er mindre produktive end danskerne, men det er danskerne der beklager sig højest over for meget arbejde.

Når vi kommer rundt i Verden er vores standardkommentar: Godt det ikke er mig, der arbejder her. Men det er dem, der arbejder hårdest, der er ved at udkonkurrere os på verdensplan, så arbejdsløsheden ifølge de økonomiske naturlove vil blive ved med at stige.

Og til sidst har vi heller ikke råd til dagpengene. Efterlønnen har vi jo et religiøst forhold til, mens vi kollektivt bliver fattigere og fattigere, fordi vi lukker øjnene for den barske virkelighed.

Af Jan FK 13:07 11. SEP

Jeg er ledig på 16 måned, og det er ganske enkelt det mest stressende jeg nogensinde har været ude for. Stressende for mig men sandelig også for min familie som går og er skide bange for at jeg ikke finder noget inden 2 år er gået.

Jeg kan på en uge finde 2-4 jobs at søge og gør meget ud af min jobsøgning, ja den tid jeg bruger på det er faktisk at regne for et fuldtidsjob.

Ved siden af dette skal man så finde sig i en tåbelig regering støttet af de lige så tåbelige Dansk "Folkeparti" som nu har gjort det endnu sværere at være ledig. De mener at ved at begrænse perioden til 2 år så kommer folk hurtigere i arbejde, hvilket de intet belæg har for at mene.

Og nu hvor begrænsningen til 2 år er der, så advarer både min "anden aktør" og a-kassen om at de fraråder på det kraftigste ledige at tage aktivering i det offentlige, da de er fuldstændigt spild af tid, for folk bliver simpelthen ikke ansat bagefter, der fyldes bare op med en ny ledig bagefter.

Nu vil regeringen så begrænse støtten til Amu kurser, hvilket vil have den effekt at når folk går på kurser så sættes deres dagpenge ned til 80%, dette vil gøre at mange vil skippe det. Og dette gør en regering som siger at uddannelse er vejen frem.

Men det er jo ikke første gang at vi ser regeringen siger et og så bagefter gør det stik modsatte, man husker jo at de ville styrke børnefamilierne sagde de, hvorefter de skar i børnechecken og lod kommunerne indføre flere lukkedage.

Jeg ser MEGET frem til den dag hvor jeg finder et job, for så har jeg pludselig en familie der ikke er nervøs, og jeg får ro og oven i købet fritid.

Af I. N. 14:54 11. SEP

@Knud Boesen. Nej pengene vokser ikke op af sig selv i statskassen - rigtigt.
De bliver sneget til udlandet - eller forsvinder i fiffige snørklede pengeomlægninger - Hvis alle betalte det i skat de skulle, så havde vi slet ikke haft alle disse problemer.
Vi skal have lukket alle de skattemæssige huller der gør det muligt! Vi skal gøre op med at dyrkelsen af, at kan man lave penge på noget er helt ok - uanset moral og etik - vi skal gøre op med berøringsangsten til firmasvindel - rigmandssvindel - konkursregler - skatteregler - og ikke minst konsekvenserne for overtrædelse af dette.
Denne leflen må stoppe! ALLE skal have samfundsansvar! og nej, lønningerne er ikke for høje -der er bare flere der skal tjene på den samme vare (aktionærer). De investerer jo ikke for deres blå øjnes skyld- de regner med at kunne hive nogle penge hjem til sig selv - ikke af hensyn til samfundet eller for at skabe arb.pladser.
F.eks. bankerne - giv dem en bankpakke, og evt overskud udbetales til aktionærer og chef-lønforhøjelser. De dyrker ikke produktpleje! Ser kun kunderne som midlet til aktionærpleje - det r ikke samfundstjenesteligt!
Kort sagt -hver gang erhvervslivet fejler -er det "bunden" af samfundet der forventes at betale: I må da nok kunne forstå at vi skal stå sammen, ik?

Min påstand: skift fokus! Denne ensidige fokus på offentlig besparelser, genererer en mega regning (også til det offentlige, men også til samfundsstrukteren som helhed) som kan måles på stor stigning af dydfunktionelle familer og børn, deppressioner, kriminalitet, tvangsautioner på boliger, menneskelige derouter, osv.
Styrker man det offentlige på skat, politi,hospitaler, psykiatri, osv., genererer man langtidsholdbarhed og penge i kassen. Selvfølgelig skal pengene forvaltes klogt.
Kodeordet er MORAL for alle/ fra alle - herunder også økonomisk moral!
Riget fattes penge (måske? men hvis man kun tænker "lige nu og her" genereres LANGT større problemer.
Nej Boesen - problemet er ikke seddeltryggeriet, det er moralen og evnen til at tænke "rundt om" problemerne og fokusskift fra bund til top.

Selv skatteministeren har sagt at moralen er omvendt proportional med formuerne! stort sagt af en V-mand :)- men tør han bruge denne indsigt?

Af K. H. 16:26 11. SEP

Venstre er en stensikker garanti for en sygelig kontrol og umyndiggørelse af de jobsøgende. Ingen uddannelse, - kurser eller omskoling til det postindustrielle samfund. Kun 5 mia. kr til de høje indkomster. 100% Reagan & Thatcher politik. Da jeg er 45+ får jeg uanset uddannelse og erhvervserfaring afslag på ansøgninger. VOK har slet ikke forstået situationens alvor. Den internationalisering af arbejds- og produktionsprocesserne der foregår vil for altid forandre den verden vi lever i. Danmark er på vej til Italienske/græske tilstande. Der lefles for de rige som om det automatisk fører til skabelse af nye virksomheder. Reelt er det milliarder af kroner til Venstres politiske bagland. En politisk svinestreg på linje med gullasch baronerne. De økonomiske kratluskere fritages for ansvar - økonomisk svindel støttes, herunder de 12 boliginvestorer, der var med til at starte krisen. Skatteministeriet "kan ikke finde deres penge". Vor herre bevares for dårlig undskyldning. VOK fatter ikke at de skal satse på udvikling af nye produkter/ firmaer - de lader blot stå til. Mage til passiv holdning skal man lede længe efter. VOK skal huskes som "de økonomiske kratluskeres" regering. Måske er det reelle mål 10.000 gadebander som i LA og pigtråd omkring de riges villaer og 10 - 20.000 hjemløse.

Af Knud Boesen 16:51 11. SEP

I.N.
Vi er helt enige i, at vi skal have lukket alle skattehuller. Den dag håndværkeren skriver en regning inkl. moms ud til alle kunderne, eller hvis kunden nægter at betale, hvis der ikke er en nummeret bilag, den dag der ikke bliver kørt mere privat i afgiftsfrie biler, den dag gartneren ikke lægger ny have for naboen, du ved ham mekanikeren, fordi mekanikernaboen skiftede topstykke på gartnerens bil, da er vi kommet langt.

Og heldigvis har Skat fundet temmelig mange cirkulerende penge, der nu skal undersøges.

Når alle de penge er hjemme, er der råd til mange flere varme hænder i ældreplejen.

Men du må give mig ret i, at så længe almindelige lønarbejde og håndværkere fifler med sort arbejde, skattetænkning osv, så batter det ikke i det store regnskab. 10 bankdirektører med urimeligt høje lønninger kan ikke sammenlignes med 400.000, der opererer med sort arbejde.

Af I. N. 20:30 11. SEP

Knud Boesen.stort set enig:)

Husk bare -lo....triller ned af bakken også moralens.

Tjek lige i hvilken lønklasse der modtages mest sort arbejde - bruger flest billige østarbejdere - underbetaler aupairpiger - kører i store, ikke dansk registrede biler - har penge at flytte rundt med og dumpe ned i skattehullerne (nyhederne forleden) godt hjulpet på vej af revisorerne.

Sort arbejde er der for meget af - men velhaverne har rent faktisk råd til at betale regningen. Ikke at motivet gør det legalt at bruge, men det fortæller dog en historie.

Moralens Lo.... kan f.eks vise sit ansigt således: Riskær går konkurs, men kan alligevel "trylle" en masse mill frem til køb af egendom. Og hvad skete så lige? Jo man flytter bare lig rundt på pengene - nu er alting børnene ----og det er lovligt!
Konkursramte beboere på strandvejen kan blive boende? Eksemplerne er utallige!!!!

Sidder man som "almindelig" lønmodtager er der f...ingen nåde. Skylder du, bliver du f.eks.trukket direkte på bankkontoen, ja generelt gælder andre regler - uden nåde!

Er man rigtig økonomisk klemt - f.eks opsagt i job, så kryber skoene altså rigtig meget.

Jo flere af førstnævnte eksempler (milliArder i skattely) der afsløres, jo mere nærliggen at tænke, at så kan det også være lige meget - og nej vi skal ikke "stå sammen" i DK´s "redning".

Toppen og kapitalen har formet lo....og den skal ikke trille længere ned - vi HAR fået øje på den :)

DET vi tilgengæld skal "stå sammen" om, er fællesinteressen i at hæve moralen på ALLE områder og for ALLE mennesker - samt hæve konsekvenser, for ellers er det blot et luftkastel med gode hensigter.

Af Jørgen Olsen 06:05 12. SEP

Helt enig med REL og de 81% i undersøgelsen! Tusindvis af unge kan ikke få en praktikplads og tusindvis af ældre kan ikke få et arbejde. Alligevel ødsler VKO 10 mia. kr. væk p.a. på et totalt meningsløst aktiveringscirkus som ikke medfører et eneste nyt ordinært job istedet for at bruge pengene intelligent på uddannelse, innovation og reel vækst- og jobskabelse. Man græmmes over denne regerings ineffektivitet og destruktive adfærd! Mennesker som har knoklet røven ud af bukserne i mange år og er blevet ledige p.g.a. af en forfejlet politik fra VKO skal ikke kun "straffes" med ledighed men også straffes med ydmygende pipfuglekurser og meningløs aktivering uden jobperspektiver! Gud fader bevares en moral. VKO er det rene DDR!

Af H C 13:31 12. SEP

Minika Clausen, tak for dit indlæg. Jeg foreslår, at du uddyber, hvad din veninde arbejder med, hvilken løn hun får, hvor længe hun har haft dette arbejde og om hun har udsigt til at blive fastansat.

Det er jo tydeligt, at flere af debattørerne foreslår tiltag, de tror vil "stramme" reglerne, men rent faktisk betyder en lempelse. En foreslår fx at der skal arbejdes for overførselsindkomsten til overenskomstløn, hvilket svarer til så 15 timer pr. uge. Han har ikke fattet, at de ledige tvinges til fuldtidsjob i kommunerne uden at få løn for det.

Det er i øvrigt en fantastisk glæde at se, hvor mange der i dag siger stop over for den måde, vi behandler ledige på. Jeg tror og håber på, at regeringen falder på dette. Man bør ikke overleve på en politik, der handler om, hvor ydmygt og nedværdigende man kan behandle folk der ligger ned. Ledige og syge mennesker.

Vi har haft en regering, VKO, der har fungeret på at skabe hetz på hetz. Det gik så længe, det var små politisk ubetydelige grupper, udlændinge, syge og kontanthjælpsmodtagere. Men det ene skridt tager det næste. Så ramte reglerne dagpengemodtagere.

Og sidst skar de i dagpengeperioden. Det er kun et spørgsmål om tid, før VKO har skåret deres egen gren over. Den borgerlige presse, dvs. stort set hele det danske pressekorps kan råbe og skrige og bringe den ene politiske fordrejning efter den anden, skrive side op og side ned om Helle T. skattesag.

Befolkningen har fået nok. Løgnehistorierne preller efterhånden af.

Flere og flere finder jo ud af, mærket på egen krop eller blandt venner og familie, at der er tale om hetz. Vi bliver bange for at blive ledige og ende i VKOs hetzekedel, ende i kløerne på de kommunale sagsbehandlere, ende i ydmygende og nedbrydende behandling.

Høj som lav, og også mange traditionelt borgerlige vælgere siger stop. Uanset om man går ind for en liberal politik, og ikke er traditionelt venstreorienteret, ja, så siger danskerne stop. VKO har intet med traditionel borgerlig politik at gøre. Det er efterhånden også kun de brune stormtropper, der forsvarer denne politik.

Ny Alliance vandt frem på en mere human politik. Desværre blev partiet infiltreret af ultraliberalister, der blot ønskede lav skat. Partiet blev smadret og opbakningen fra befolkningen forsvandt. MEN Ny Alliance viste, at mange danskere allerede ved sidste valg havde fået nok.

Debatsider har også skiftet karakter. Man mærker, at brunnakkerne falder i antal, og flere og flere ytrer sig imod regeringen, og den borgerlige presses indoktrinerende kampagner preller af.

Vi har været vidne til de sidste 10 år, at Danmark er blevet smadret, smadret økonomisk, smadret konkurrenceevne, smadret mentalt, smadret menneskeligt.

Det er ikke dansk. Det er ikke Danmark. Danskerne har fået nok.

Af Joe Strummer 14:10 12. SEP

DANSK FOLKEPARTI ER RACISTER !

Af Søren Jensen 15:31 12. SEP

Interview med Erling Frederiksen (Landsorganisationen af arbejdsledige) og Peder Bæk (Facebookgruppen Behandl os ordentligt selvom vi er arbejdsløse) beskriver situationen i en nødeskal.
Check her:
http://www.dadidida.com/marineret/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=251

Af Søren Jensen 15:34 12. SEP

Undskyld her er det rigtige link:
http://www.dadidida.com/marineret/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=251

Af Kim Njals 21:20 12. SEP

DANSK FOLKEPARTI ER RACISTER !

Af Kris Hansen 23:19 12. SEP

Jeg har i min virksomhed givet flere langtidsledige jobs med tilskud i en begrænset periode. Alle er fastansat efter periodens udløb og har søgt videre til andre firmaer, En 50+ år blev chef for en afdeling i et større firma. Når først de fik fast job kunne de sagtens finde videre, og så kom der en ny langtidsledig, med de rette egenskaber. Er det ikke sådan at der er grupper der bare ikke er deres løn værd i henhold til den fagforeningskrav der er, og så er der folk der ikke ansættes fordi der er så mange ledere i erhverslivet uden rygrad?
Behandlersamfundet, ja det er en korrekt betegnelse af offentligt ansatte magtcentre, er i hvert fald ikke medvirkende til forbedringer.


Jeg savner stadig en undskyldning fra REL og Martin Salo for deres tilsvining af dem der karakteriserer svensk valg som udemokratisk. For det er det jo, se og Politikkens artikel herom for nogle dage siden. Er det virkeligt ikke muligt at sige undskyld?

Af H C 12:32 15. SEP

Kris Hansen. Du skriver lidt rosenrødt om dig selv som arbejdsgiver, hvor du ansætter folk i det, der kaldes virksomhedspraktik. D.v.s. du ikke betaler for arbejdskraften. Du får altså gratis arbejdskraft, hvilket ikke er beundringsværdigt. Tværtimod er der tale om udnyttelse af ledige i en svær situation.

Din krydrer din historie med, at du fastansætter disse. Det er jo fint, men samtidig skriver du, at alle de ansatte herefter søger væk. Hvorfor det? Er dine lønforhold blot helt vildt i bund, og er dit arbejdsmiljø elendigt? Det kan jo også bedre betale sig for dig at rekvirere gratis arbejdskraft!

Hvorfor i alverden starter du ikke med at give ordinær løn. Du skriver jo, at de er gode medarbejdere, der blot har været ledige for længe, og derfor vil ingen arbejdsgivere ansætte dem. Men de er gode nok, skriver du. Jeg synes, du modsiger dig selv.

Hvis de forhold, du tilbød de ansatte, var gode, ja, så ville de vel blive i deres job.

Ta' glorien af, Kris Hansen, og se at få orden på din virksomheds løn- og arbejdsforhold.

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Rune Engelbreth Larsen

En humanistisk blog af Rune Engelbreth Larsen.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

 

Bøger af Rune Engelbreth Larsen




FRIHED OG RETFÆRDIGHED

»Nummer Seks er naturligvis et dæknavn for Rune Engelbreth Larsen. For i sin seneste bog 'Frihed og retfærdighed - Arv og aktualitet' gør han op med visse totalitære tendenser, der i mere subtil form har infiltreret demokratiske retssamfund ... Resultatet er et mærkeligt væsen ... gennemført sympatisk i sit forsvar for den personlige frihed ...«
(Anders Engberg-Pedersen, Weekendavisen)

> Bestil bogen her

Ny bog af Rune Engelbreth Larsen: Danmark er en kvinde
DANMARK ER EN KVINDE
'Danmark er en kvinde – på genopdagelse i den danske natur' er en odyssé til 30 danske naturperler i ord og billeder. Fra Grenen og Råbjerg Mile til Hammeren og Helligdomsklipperne på Bornholm har forfatteren over et år gennemrejst nogle af landets smukkeste landskaber - for første gang.

»Han gi'r os Danmark - og naturen tilbage« (Karen Syberg, Politiken)

»Fornemt værk ... fantastiske billeder« (Jens-Martin Ipsen, Berlingske Tidende)

> Uddrag og fotos fra bogen
> Bestil bogen portofrit her

 
 

Engelbreths links

HUMANISTISKE LINKS
> Center for Positiv Integration (blog)
> Center for Rets- og Politiforskning (blog)
> Det tabte land (Kjeld Hansen)
> Danmarks Løver (frihedsbevægelsen)
> Eftertanke (Jens-André P. Herbener)
> Faklen.dk (red.: Carsten Agger)
> Herbener.dk (Jens-André P. Herbener)
> Kritisk journalistik (Nalle Kirkvåg)
> Leyla Tamer (blog)
> Mardi (Flemming Chr. Nielsen)
> Modspil.dk (Carsten Agger)
> VHS (Ole Sandberg)

ANDRE SIDER AF OG MED ENGELBRETH
> Danarige.dk
> Forlaget Dana
> Humanisme.dk
> Panhumanism.com

ANDRE ARTIKLER AF ENGELBRETH
> Oversigt over månedens samlede indlæg

DEBAT-ADFÆRD PÅ BLOGGEN
> Debatregler på denne blog