Annonce

Frankrigs udenrigsminister viser tænder overfor Iran

tekst 80 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Han er født i Avignon i 1939 af en jødisk far, der var immigrant fra Letland, og protestantisk mor. Han har under et besøg i 1964 fisket med Cubas diktator, Fidel Castro, og som ungkommunist ledte han medicinerfraktionen under studenteroprøret i Paris i foråret 1968.

Bernard Kouchner var Præsident Nicolas Sarkozys joker ved regeringsdannelsen i 2007. Ingen havde regnet med, at den tidligere studenteraktivist, socialist og menneskerettighedsforkæmper skulle være udenrigsminister i François Fillons borgerlige regering.

Men det blev han, og i disse dage ser vi lige netop hvorfor.

I et brev til kollegerne i EU har han opfordret til at afstand fra den dødsdom, som den iranske højesteret har udstedt over den 43-årige kvinde Sakineh Mohammadi Ashtiani. Hun er dømt til at blive stenet til døde for utroskab, og Kouchner har som den eneste offentligt sagt, at det er et klart brud på menneskerettighederne.

Manden bag ‘Læger uden grænser’
Bernard Kouchner er en af de mest fascinerende europæiske politikere i mange år.

Allerede i 1971 havde han lagt kommunismen bag sig, og var medstifter af organisationen Médecins Sans Frontières (Læger uden grænser). Senere stiftede han også Médecins du Monde (Verdens læger).

Efter i nogle år at have været udviklingsminister i de socialistiske regeringer i 1988-1992 blev han sundhedsminister under den kontroversielle premierminister Pierre Bérégovoy. Da de borgerlige kom til magten efter valget i 1992, stillede han op til Europa-Parlamentet, men vendte tilbage til fransk politik som sundhedsminister i 1997 under socialisten Lionel Jospin.

I 1999 blev udnævnt som FN’s særlige repræsentant i Kosovo og blev først afløst i 2001 af den tidligere danske forsvarsminister Hans Hækkerup (S), hvorefter Kouchner endnu engang blev sundhedsminister.

Global prioritet at afsætte diktatorer
Det lå dog ikke i kortene, at han skulle krone sin karriere som udenrigsminister - og slet ikke i den borgerlige regering, der tiltrådte efter Nicolas Sarkozy blev præsident i 2007.

Kouchner gjorde sig faktisk meget upopulær i Frankrig, da han i begyndelsen af 2003, udtalte sig til fordel for at fjerne Saddam Hussein i Irak.

Han fastslog dengang, at det burde være en global prioritet at handle mod diktaturer. Han har faktisk altid været fortaler for intervention af humanitære årsager, men hans holdning bragte ham på kollisionskurs med både Præsident Jacques Chirac og den daværende borgerlige regering samt hans eget parti.

Sarkozys udenrigsminister
Det rebelske element kan meget vel have tiltalt Sarkozy, ligesom man kan tænke sig, at Sarkozy kun udnævnte Kouchner for at passivisere socialisterne, men udnævnelsen af Kouchner var hverken en provokation eller behændig politisk gestus.

Udnævnelsen af Koucher, som The Economist skrev dengang, bundede i et ærligt ønske om at skabe en ny fransk »doktrin«, der byggede på værdier, der kunne styrke Frankrigs stemme på den globale scene.

Bedre end nogen anden kunne Kouchner kæmpe for menneskerettighederne rundt omkring på kloden.

Dertil kom, at han delte Sarkozys foragt for den anti-amerikanske stemning, som Præsident Chirac var blevet synonym med op til befrielsen af Irak.

Kouchner er i øvrigt ligesom Sarkozy stor tilhænger af EU, og selvom Sarkozy ynder at være modstander af tyrkisk medlemskab af EU, har det sikkert passet ham fint, at Kouchner var tilhænger af tyrkisk medlemskab. Det var med til at cementere billedet af et Frankrig, der kan tale med alle.

Kouchers brev til de europæiske udenrigsministre
Efter Kouchers brev til de europæiske udenrigsministre blev kendt, udsendte det iranske præstestyre en erklæring, hvori de skrev, at udlandet ikke bør blande sig i Irans retssystem og skal holde op med at gøre dommen over Sakineh Mohammadi Ashtiani til et spørgsmål om menneskerettigheder.

Det har dog ikke stoppet Kouchner, der mandag aften tilbød at flyve til Iran for at bede om Ashtianis frigivelse.

»Jeg er parat til at gøre hvad som helt for at redde hende. Hvis jeg skal flyve til Teheran for at redde hende, gør jeg det,« sagde han.

Kouchner viste tænder, og fortjener fuld opbakning fra sine EU-kolleger.

Danmark bør støtte Kouchner
Da udenrigsminister Lene Espersen (K) talte ved Europa-konferencen den 28. maj 2010 sagde hun, at Europa fortsat optræder for usammenhængende.

Her er en mulighed for at vise, vi godt kan stå sammen, når det gælder de værdier, vi har bygget vores samfund på, og det ville klæde Lene Espersen at støtte sin franske kollega.

Hun kunne passende gå forrest med sin støtte til Kouchner.

Det fortjener han. Og det fortjener Sakineh Mohammadi Ashtiani.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 80
Af nulli Efternavn* prik 18:19 7. SEP

dejligt menneske og meget meget modgi mand ,jeg håber han får success med sit forehavende, i det hele taget forstår jeg ikke når en stat bliver hævngerrig over for så lille et menneske som en ulykkeligt gift kvinde; hun er jo ikke en avlsko, men med det menneske syn der er i Iran skulle man tro det var sådan de ser på kvinder...! Hvis nogen er utro, jamen så bliver man da skilt, man behøver da ikke fra statens side myrde løs i sin egen befolkning....Jeg kan ikke holde de gamle mullaer ud, de er onde inden i...!

Af Viggo Madsen 21:46 7. SEP

Ja, han burde støttes og bakkes op af alle. Ikke mindst af de muslimer, der siger de er anderledes og ikke mindst af politikere. Men det er en næsten komisk øvelse at forestille sig Wahid Petersen eller Lene Espersen i den sammenhæng...

Af Camilla Langberg 22:24 7. SEP

Bernard Kouchner. Hvor har man ham? Umiddelbart så tiltalende, human, klog, men også en vendekåbe, der lod sig plukke af Sarkozy og dermed svækkede socialistpartiet. Nogle franskmænd betragter ham også som magtsyg. En sammensat mand.

Af nulli Efternavn* prik 22:31 7. SEP

ja måsek var han træt af sit eget parti´s inerti, og tog chancen for at gøre en forskel i verden...!

Af Morten Nielsen 22:46 7. SEP

På den ene side "kæmpe for menneskerettigheder" hele kloden rundt, på den anden side invadere og ødelægge den suveræne stat Irak med hundredetusinder af menneskers død og millioner af menneskers lidelse til følge. Det hænger ikke sammen.

Af nulli Efternavn* prik 06:44 8. SEP

ja der er død alt for mange i den Iraq krig, men selv projektet med at kappe pæren af Sadam Hussein var en god idé,!

Af Kasper Elbjørn 06:50 8. SEP

@Camilla Langberg: Jeg håber da at enhver politiker sætter politikken højere end partiet ligesom Kouchner.

Af erik voldby 07:06 8. SEP

Ja regeringen i Paris kunne bruge en vellykket Stunt for den ligger helt ned med præsidenten i spidsen.
Det er ok at vi skal styrte alle diktatorer i verden , men uden undtagelse, der er jo sådan at der er dem der er nyttige for Vesten, og dem kan man ikke røre og det gør den fordring til en farce!
Man kan håbe at kvinden slipper for enhver straf, men vi kan ikke forhindre det lige så lidt som man kan forhindre den idiot af en præst der er ligeglad med at soldater kan dø vil brænde koranen, Iran har enorm betydning for verdens energisikring for Iran behersker strædet hvor 4o % af vores olieforsyninger skal igennem, og det er meget smalt, så Iran er lige så urørlig som Nordkorea der som Iran tilhører Kinas interesseområde, ja det er ikke sjovt at være udenrigsminister nu om dage

Af erik voldby 07:14 8. SEP

Nulli efternavn!
Sadam Hussein er et godt eksempel på en nyttig diktator!
Han var en nyttig mand da USA ville bekæmpe Iran og da Sadam gassede Kurderne sad "Bumsfield" den senere USA krigs minister på sofaen ved siden af Sadam han var militær rådgiver, men Sadam tabte krigen imod Iran og derfor var han ikke mere nyttig, nu skulle han væk især da han begyndte at krige på egen hånd ved at angribe Kuwait, og den gik jo ikke, USA ville selv bestemme hvem han skulle angribe!

Af nulli Efternavn* prik 07:57 8. SEP

ja USA er også en mærkelig hybrid, men Saudi Barbaristan burde også få indført ordentligt demokrati, det samme i Bahrain, hvor kampvogne kører rundt og holder mindretallet i skak, ind the outskirts....!

Af erik voldby 08:05 8. SEP

Nu vi er så godt igang Taliban var også sådan en sag
Træneret og udstyret med våben fra USA også for at bekæmpe en fjende nemlig Sovjet i Afghanistan, det lykkedes og igen var en forbundsfælle ikke til mere nytte.
Ikke alt godt kommer fra USA!

Af nulli Efternavn* prik 10:42 8. SEP

ja ja Erik jeg ved det godt, alt sammen . Men det er jo ikke kun den vestlig verden der er ansvarlige for hvad der sker i verden, folk har også selv et ansvar for hvad der sker og overgår andre mennesker i deres land. Og yuanset hvordan jeg vender og drejer det, er det ikke okay for mig at nogen stener en kvinde fordi hun har været utro, for fanden det har nok halvdelen af verdens mænd været, også de moralske, og det er altså ikke okay at myrde mennesker bare fordi de er kvinder..! jeg vil til enhver tid være ambasadør for disse kvinder, og det samme vedrørende tvangsægteskaber....der findes grudlæggende menneskelige rettigheder, som selv at eje sin sexualitet og sin egen krop , også når man er kvinde...! Slaveri er ikke i orden og en kvinde er ikke en ting, men et ligeværdigt mennekse. og det er hvad vesten skal forsvare; ALLE STEDER....!

Af Kasper Elbjørn 11:53 8. SEP

@ erik voldby: Det er mit klare indtryk, at Kouchner ikke er sendt i byen af Sarkozy for at lave et "stunt". Han er snarere på vej ud af regeringen (det er i hvert fald meget tvivlsomt, han bliver genudnævnt efter et evt. valg) fordi Sarkozy er træt af hans selvstændige stil.

Af Taus Randsholt 12:34 8. SEP

Bernard Kouchner er en sammensat person, ja. Motiverne for, at han blev udenrigsminister under Sarkozy, er mange. Det gik op i en højere enhed, at Sakrozy havde brug for at vise "ouverture" over for bl.a. socialistpartiets "talenter" og Kouchners ambition om at blive udenrigsminister, som han ikke fik til at gå i opfyldelse, bl.a. under Jospin.

Hvad har Kouchner så udrettet som udenrigsminister? Ikke det store. Hans statssekretær for menneskerettigheder, Rama Yade, deltog således ikke i 2007, da Libyens Kadaffi var på offecielt besøg i Paris. Franske diplomater er bekymrede for, hvad der skal ske med Quai d'Orsay, for den franske udenrigspolitik styres og føres fra præsident Sarkozys embedsbolig, Élysée-palæet. Mere præcist af Sarkozys specialrådgiver Jeaan-David Levitte.

Det forlyder, at når Kouchner fortsat er medlem af regeringen, så skyldes det udelukkende, at han morer Sarkozy. Sarkozy tager i øvrigt meget ofte initiativer i udenrigspolitikken og informerer først Kouchner derom enere, hvis Kouchner da ikke må læse om det i medierne.

Dermed ikke sagt, at Kouchner ikke kan finde et guldkorn.

Af nulli Efternavn* prik 13:28 8. SEP

Måske han er ved at skilde sig ud for selv at blive Præsident næste gang...men jeg er meget for denne specifikke kamp...!

Af nulli Efternavn* prik 13:30 8. SEP

og klogt ikke at møde Ghadafi, den nar diktator med kvindelige livvagter; jeg tror de er hans elskerinder...det er ret sikkert ikke ægte ligestilling, har set hvordan hna og Berluconi står og griner af kvinderne i de forskellige mande-uniformer...!

Af Steffen Larsen 14:01 8. SEP

Det lugter så uendeligt meget af PR. Når man vil gøre en enkelt Iransk kvindes dødsdom til en stor international sag.
Bevares, Det er en forfærdelig tragedie, men når man vælger at fokusere så meget på denne sag så kan jeg ikke lade være med at tro at det er på grund af politiske årsager IKKE humanitære.
At manden var for invasionen af Irak syntes jeg siger rigtig, rigtig meget

Af erik voldby 14:03 8. SEP

Nulli!
Jeg er fuldstændig på linie med dig med hensyn til det kvindesyn Iranerne har, og jeg protesterer også, jeg er bare bange for at vi ikke skal håbe for meget, de siger : Vesten er på nakken af os hele tiden så de skal ikke komme med moral det sagde den iranske udsending for FN i går.
Men det er jo også paradoks at USA hjælper Iran på den værste måde ved at fjerne deres største fjende Sadam, og sætte Irans venner til magten, det har ingen logik.
Jeg tror ikke at Kousner vil have nogen fremtid efter denne periode for Socialisterne vil ikke have en vendekåbe som præsident, vendekåber har kun her i landet en kort fremtid.

Af nulli Efternavn* prik 14:12 8. SEP

Ja men husk lige perspektivet Erik , det er de undertrykte vi hjælper ikke det tavse flertal som måske inderst inde kan lide drab på utro kvinder...! ligesom vi hjælper de de gerne vil have demokrati og ikke de islamistiske muslimer som er overalt også, så er der også nogen der gerne vil ud af den mentale spændetrøje, men der er jo dødsstraf for at frafalde Islam, men vi vil da tage imod dem ikke sandt...og hjælpe dem og så skal de jo ikke være nabo til en der vil skære halsen over på dem vel, men kunne leve trygt og i fred i vores sikrede rammer....!

Af erik voldby 14:50 8. SEP

Nulli!
Jamen det er der slet ingen tvivl om og det siger vores straffelov helt rigtigt, og det straffes også, men hvor mange "Danske" drab er der sket i de sidste år og hvor mange "Islam" drab regn det ud i % efter antallet af indbygger her i landet!
Men vi kan kun hjælpe med understøttelse i en modstandsgruppe indefra, du kan ikke ændre det udefra det har de sidste idiotiske krige bevist meget tydeligt, det er ikke et religiøst problem det er mændenes komplekser.
Iran er ekstremt så og sige middelalderlig i synet på kvinder.
Og vi kan jo se det i Afghanistan for lige før Kazai stillede op til valg sidste gang skrev han under på en lov om at en ægtemand måtte sulte sin kone hvis hun ikke have sex, og det ser jeg ikke som en forbedring af kvindernes kår.
Eller den dag i dag har Basra en afdeling af politikorpset der kaldes moralpoliti de tæver kvinder der ikke er "rigtigt" påklædt det var ikke noget problem under Sadam, ikke fordi jeg vil have ham reanimeret!
Tro mig jeg ville hjælpe hvis jeg kunne!

Af Morten Sebber 14:50 8. SEP

FREMRAGENDE blog af Elbjørn .

Nu venter vi på Lene E.

Af Flemming Pedersen 14:53 8. SEP

Rart med en mand med nosser, som der tör bruge dem selvom det kan vaere farligt at flyve til Teheran i öjeblikket.
Her synes jeg at Thöger Seidenfaden skulle spidse pennen og saette de Iranske Diktatorer verbalt paa plads, i stedet for at kritisere vor stilfaerdige regering, der trods vaerende af liberal observans, troligt förer en socialdemokratisk politik, og ikke gör en kat fortraed.
Personligt mener jeg at de Iranske Diktatorer nu har sparet sammen til en god gammeldags rövfuld, saadan som de opförer sig. Vi kan ikke have saadan en flok arrogante perversianere gaaende frit.Fogh burde tage ned og bede dem finde salongtonen, og lade damen gaa i fred, ellers vanker der.

Af Sonny Joys 16:08 8. SEP

Iran skal bekæmpes med alle midler - inden det bliver for sent.

Af nulli Efternavn* prik 16:18 8. SEP

@Erik you aint seen nothing yet...!
Islam er kun i sin opblomstring her i nord-europa...og flere at de meget muslimske jeg har kendt , har selv fortalt mig hvordan de gik rundt i hotpants da de var unde i Libanon og Somalia, men da jeg kendte dem var det af og på med tørklædet hele dagen hjemme i deres egen stur , hvis en af mændene kom ind i rummet...et værre cirkus...og jeg siger dig at de vogter over hinanden...en af grundene til at du ikke ser mange frafaldne, er at selv de , der ikke tror på Islam fastholder at de er muslimer i deres eget miljø, men kun over for os "danskerr" bekender deres ateisme eller kristendom...!

Af mogens elvej 16:23 8. SEP

Iran er da et af de mest primitive lande,deres umenskelige stenalder mentalitet er totalt uakseltabelt,her er en kvinde der er blevet dømt til stening til døden, pisket 99 piske slag for at være manden utro, så 99 mere piske slag fordi hun lod sig fotografere uden slør, og hvordan hun ellers bliver umenneskeligt misbrugt af de pervese svin af såkaldte fangevogtere,og hvad gør vi i det civiliceret vestern-kultur????,ikke en skid,vi vil jo ikke sige/gøre noget der vil genere personer af den muslimske tro,så vi er hvad vi er en flok uduelige slapsvanse, med undtagelse af monsieur kouchner

Af nulli Efternavn* prik 16:36 8. SEP

ja nu har de så aflyst deres dødsstraf af hende, men måske kun fordi de afventer et angreb fra vesten hvis de fører sig for meget frem lige nu...Iran er psykopatisk i sin grundform, skrækkeligt...men bare hun nu ikke bliver brugt som fængsel luder, der er vist ingen regler for mændene i den retning...!hvis hun skal psikes , så skal de da have slået knuder..!

Af erik voldby 16:48 8. SEP

Nulli1
Jeg levede 14 år i et muslimsk land og kan slet ikke kende alt det som man skubber i skoene på Muslimerne, jeg oplevede kun venlighed og meget åbenhed.
Og der gik pigerne også i moderne tøj som man kan se det i f.eks. NY eller London.
Og hvis jeg somme tider i ramadantiden tog en af mine venner der spiste i baglokalet spurgte jeg ham hvad mon Allah ville sige og de fleste svar var: Allah ser alt men han siger ikke noget!
Men selvfølgelig har de også som vi har fundamentalister Indre mission jeg ved ikke hvad de utallige sekter hedder her i landet, men der var religionsfrihed jeg kunne gå i kirke og jøderne havde deres synagoge, men at de som DFerne flæber om havde i sinde at overtage verden er så absolut idiotisk at det grænser af sindsyge at tro det det gør kun de der ikke har en anelse, og kun kender udlandet fra en charterrejser!

Af erik voldby 16:58 8. SEP

Nulli !
Jeg læste lige det du skrev om dødsdommen!
Der er ikke nogen der vover et angribe Iran landet er alt for vigtigt for verden og det er da vist naivt at man skulle sætte verdensfreden på spil for et menneskeliv,
det er politikerne ligeglade med, og Vesten har tabt al sympati i den arabiske del af verden på grund af deres overfald, men hvis man kan profilere sig Som Kouchner .

Af Flemming Pedersen 17:19 8. SEP

Selvfölgeligt kan man laegge et politisk motiv i det Kouchner gör i forhold til pigen Iranerne vil henrette, idet frankrig jo lige har lukket nogle sigojner lejre, vist temmeligt mange. Saa det er jo nok lidt af en afledningsmanövre, som Zarkozy har bedt ham om at udföre. Men det aendrer ikke ved at Iran styret traenger til en rövfuld de kan maerke, uanset hvad religion de har, og saa maa EU jo vise om de duer til andet end at indkassere rejsediaeter,og fede hyrer til dem selv.
Det er nok snarere "NATO Fogh" der skal besöge dem, han har ogsaa en jernvilje ligesom Kouchner, og han har et staerkt bagland, herunder US Airforce, US Navy og US Army, samt bl.andet det Danske Jaegerkorps og Livgarden, der godt kan gi rövfuld naar det gaelder, det ser vi i Afganistan.

Af radioilluminati.com radioilluminati.com 17:23 8. SEP

Hvis iran bliver angrebet starter 3 verdenskrig. Angreb på Iran er et angreb på Kina og Rusland!

Af radioilluminati.com radioilluminati.com 17:26 8. SEP

Der er åbenbart mange på denne blog der ønsker at dø. man siger at 4 verdenskrig bliver udkæmpet med køller.

Af Søren Christensen 17:49 8. SEP

3 verdenskrig efter angreb på Iran! Hold nu op, 1. Kina har for meget i klemme i vesten, de bliver sure, og hvad så. 2 Rusland vil protestere, ellers IA. Iran ligefrem beder om et angreb, som burde komme hellere i dag end i morgen. Regimet er bindegalt, og bør ikke betroes a-våben. Bomb de instalationer sønder og sammen, og tag gerne Mahmoud Ahmadinejad og slæng med i købet, så får de også den død de gerne vil have, som martyrer...

Af erik voldby 18:11 8. SEP

Ja hvis der nogen der imod al fornuft skulle finde på at angribe Iran hvad for en løgn skal så til for at begynde med at myrde befolkningen der har lidt mere end nok, man kunne jo se da man overfaldte Irak for at slå een mand ihjel måtte 120 000 mennesker dø det var en forbrydelse af første rang, og den plet har vi nu på vores land.
Og ved et angreb på Iran der aldrig nogen sinde har angrebet et andet land vil koste endnu flere uskyldige ofre det er perverse idioter der kan finde på sådan noget.
Bortset fra at det vil koste uhyre mange penge og liv ville næsten halvdelen af vores olieforsyning blive stoppet i meget lang tid, dem der forlanger det tænker ikke ret meget længere end til næste øl.

Af Søren Christensen 18:38 8. SEP

erik voldby, ja nu har jeg lige åbnet en øl, tak for opfordringen. Kan forstå du gerne vil leve med et Iran med a-våben. Ja så er jeg ufornuftig, thi jeg støttede fuldt ud krigen mod Irak, og nu står Iran for tur. Tro nu ikke at landtropper skal ind, næ nej det kan ordnes fra luften. Nu er Iran et meget mere homogent land end Irak, så de helt store borgerkrigsscenarier kan du godt glemme. Der er faktisk en hel del fornuftige i det land.

Af erik voldby 19:00 8. SEP

Ja og de fornuftige dør også!

Af nulli Efternavn* prik 19:36 8. SEP

jamen Erik da, det er da bestemt heller ikke grunden til at man vil angribe Iran, det er for at stoppe dem inden de får atomvåben..ikke for en kvinde, der skal stenes ,men som nu i stedet sikket bliver hængt...
og når jeg beskriver det med otpant´sene, så er det for qat fortælle dig...at det er de samme mulimser, der har forandret sig til at være totalt tildækkede idag, ikke en anden gren af Islam..og jeg tele om noge jeg har kendt...!som er blvet helt firkantede muslimer ! Det er en fundamentalistisk mode igang som har gjort Europæsike muslimer mere bogstavelige i gennem de sidste 10-15 år i stigende grad...og ja jeg har fædredes meget i muslimske miljøer, oghavde nok dine holdninger omtrent...!
langt hovedparten er rare fornuftige mennesker, men næsten halvdelen går ind for indførelse af Sharia..og det er altså barbari i min hjerne og selvom det måske kun er 10% der er rigtigt fundamentalistiske og måske 2 % der vil gribe til yderligheder og vold og mord i særlige tilfælde , er det stadigt for mange til at vores børn kan føle sig sikre i fremtiden...!
og nej der kommer nok til at dø alt for mange...men jeg tror det snart sker og at det er årsagen til at Iran holder lidt igen....!

Af nulli Efternavn* prik 19:38 8. SEP

undskyld mine idiotiske stavefejl...hotpants-ene og muslimer, skulle der have stået...!

Af erik voldby 20:01 8. SEP

Nulli
Grammatikken betyder ikke noget, hvis man vi forstå hinanden så kan man også!
Jamen a bombe er ikke vigtigt og der er ingen der vil gå ind i landet det ville være en katastrofe for hele verden og politikkerne ved det udmærket og Iran har det som Israel de har den store broder i ryggen.
Nej det er jeg ikke bange for selv uden Bombe er det en stormagt som USA med vilje eller ikke har hjulpet på vej, USA s veje er ikke nemme at finde ud af!
Det der gør mig lidt sur er at nogen mener at man bare kan bombe og dræbe og alt er fryd og gammen, men en krig har aldrig nogen sinde løst noget, det er kun idioter der vil gå den vej,
Og der er ikke nogen der har råd til at starte en krig af mange grunde, og Iran har som sagt aldrig angrebet nogen i modsætning til Israel og USA og nu også Danmark !

Af Pio Wincentz 20:23 8. SEP

Hvor er det skøn, at der endelig er en politiker af betydning som virkelig siger sin mening! Han har en passion for frihed og retfærdighed, og så kan Irans a-bombe trusler, ikke engang lukke munden på ham! Go for it!

Af nulli Efternavn* prik 20:35 8. SEP

ja Erik jeg tror nu de gør det, men vi får se...DEt er også svært med sådanne diktatorer og diktaturer, for egnetligt burde de jo vippes af pinden og om nogen have hovederne kappet af, for de er jo ansvarlige for så mange menneskers død inde i deres land må man huske og i Iran er der ikke lagt fingre imellem hvad mord angår...Så jeg forstår også verdens demokratiske lederes skræklige situation, for jeg er sikker på at de får en strøm om bønner om hjælp uden ophold og så tager de af og til et initiativ for at gøre verden bedre og så ender det i endnu større kaos...!

Af soren majgaard 20:57 8. SEP

Selvfølgelig ender det før eller senere med en krig. Det er en historiske sandhed . Om det bliver med Iran eller hvad vil tiden vise, men når krigen bryder ud, går Iran næppe fri. Så de lever på lånt tid. Men det gør diktaturer jo indtil de bliver væltet og erstattet med et andet og somme tider værre regime, der misbruger religionen for at kontrollere gemytterne, mens lederne rager til sig og de undertrykte lider.
Zimbabwe, Nordkorea, osv . Lederne skal simpelthen assisteres ud af døren for de forbedrer sig ikke. Det er historiens lære.

Af Ms Jensen 22:50 8. SEP

Det minder os alle om, at de venstreorienterede slet ikke er fredelige pacifister. De var - heldigvis - sammen med alle andre retskafne mennesker med til at slå nazismen tilbage med fysisk militær magt og voldsanvendelse. Men når det skal "gå ud over" regimer og diktaturer, som de venstreorienterede ikke på samme vis tager konsekvent afstand fra (Taleban, Saddam, Iran, Nordkorea), så giver man den som de gode fredelige dialogsøgende pacifister. Som så mange har sagt det før - venstrefløjens allermest fratstødende og sikre kendetegn er den åbenlyse dobbeltmoral.

Af Morten Nielsen 23:19 8. SEP

Dialogsøgende pacifisme er et meget godt alternativ til total destruktion af et lands økonomi og infrastruktur og mord på store dele af dets befolkning, er det ikke? Venstrefløjen tager afstand fra USAs aggressioner, der åbenlyst intet har at gøre med at vælte diktaturer, men alt at gøre med kontrol med ressourcer (andres ressourcer, dvs udplyndring).

Af Kim Vibe 01:18 9. SEP

Men det har en del med verdensherredømmet at gøre. Hegemoniet til at definere spillereglerne i fremtidens verdenssamfund. Står det til venstrefløjen, så bliver det ikke den vestlige civilisation, men Rusland eller Kina, der får den fornøjelse. Tak for kaffe, så kan de da virkelig få stoppet deres højt besungne menneskerettigheder op, hvor det er mørkt.

Af radioilluminati.com radioilluminati.com 04:01 9. SEP

Google terrorstorm dansk

Af erik voldby 06:59 9. SEP

Ms Jensen!
Det du påpeger er tydeligt, for Nazisterne var angriberen og forsvar er selvfølgelig legalt og pligt, Men dem du nævner Taliban Sadam o.s.v. er efter mine informationer aldrig gået over vores grænser, eller i det hele taget over grænser Og en del af dem er jo tidligere USA nyttige idioter der troede at det kunne betale sig at støtte USA og gøre deres beskidte arbejde. de er beviset på at det ikke kan betale sig!
Og heldigvis mislykkes næsten alle angrebskrige det var sådan i første og anden verdenskrig, angriberen tabte og det samme vil ske i Afghanistan og det er på en måde godt for så kan det være man tænker sig om en anden gang!

Af nulli Efternavn* prik 07:07 9. SEP

Erik tidligere alliancer gør ikke folk fredhellige i al eftertid. Taliban og Islamistiske grupper sender gerne deres uddannede terrorister over grænserne , så jeg tror ikke du har ret...!

og Kim Vibe, du har ret i at de fleste vil fortryde et Kinesisk verdensherredømme, hvor han-kineserne regerer over os og vi er vasal-stater...Så foretrækker jeg trods alt Ruslands verdensherredømme, fordi der er mere anarki i den Russiske underverden, men den er grusom og mafia-livsfarlig..
enhed er sagen, hvis man ikke kan tro på sine egne værdier , hvad kan man så tro på...united we win devided we fall...!

Af erik voldby 07:13 9. SEP

Så længe demokratiet ikke er afskaffet må det jo være op tik befolkningen om de vil være med til den aggressive politik der bliver ført lige i øjeblikket, jeg ved at kampen om Resources kører på fuld speed, og USA siger jo også rent ud at de vil gøre alt for at skaffe det de har brug for. det vil kineserne også og imedens de andre leget krig køber Kina det halve Afrika og er begyndt at dyrke deres ris i Afrika og det hele går til kina Hvem er de kloge og hvem er de dumme?

Af erik voldby 07:19 9. SEP

Nulli!
Det med at sende deres terrorister ud i hele verden er ikke nyt aner du hvor mange terrorister CIA har sendt ud i verden?
og Hvis man vil ændre noget skal det altid komme indefra.
Og hvis vi presser Iran mere og mere jo større bliver solidariteten med regeringen i landet og ved et angreb er solidariteten 100 % fordi mange tusinde kvinder og børn dør, man kan se det i Afghanistan at Taliban slet ikke kan bruge alle de frivillige der melder sig!
Jeg tror at Afghanistan senere vil stå som et bevis på at krig ikke nytter noget!
Men hvis Hitler havde vundet ville Pia ikke have det bøvl med fremmede

Af kim hyttel 08:06 9. SEP

Læren fra 2. verdenskrig og borgerkrigen i XJugoslavien er at det er afgørende vigtigt at ansvarlige regeringer i tide og med magt bag ordene siger fra overfor uhyrlighederne. Uden at blive filtret ind i alle mulige teoretiske overvejelser. Det kræver blot en simpel moralsk vurdering.

Af nulli Efternavn* prik 08:25 9. SEP

erik jeg tror du overvurderer Iranernes solidaritet med deres regering...! og demokrati kan man vist ikke kalde det der er i Iran...!
og nej jeg er ikke klar over hvoar mange terrorister USA sender ud, men jeg synes de skulle snigmyrde Ahmadinadjad...og resten at top-præstene i Iran...!

Af Kim Vibe 08:51 9. SEP

Det ville også være billigere løsning end den krig, vi står overfor.

Af erik voldby 10:02 9. SEP

Nulli!
Ja der kan vi vist også blive enige, jeg mener med at likvidere skurkene, men som i Irak at myrde 120 000 for at vælte een mand er noget overdrevet, og får meget få venner ud af det

Af Regula Polonium 15:58 9. SEP

Frankrig viser tænder overfor en banditstat. Nu har vi set det med!
Frankrig har normalt den mest usmagelige indstilling til udenrigspolitik i hele den vestlige verden. Er det ikke serberne de støtter så er det Iran.
Et skift her ville sandelig være befiende.

Af erik voldby 19:41 9. SEP

Regula Polonium!
Jeg er bange for at dit håb om at Frankrig skulle skifte politik, sagen er nærmere at deres regering kæmper for livet og derfor kommer der mange stunt i øjeblikket, så det skal man ikke tage for bar mønt!

Af Kasper Elbjørn 08:34 10. SEP

@Kim Hyttel: Jeg er fuldstændig enig i din korte, klare vurdering.

Af erik voldby 08:59 10. SEP

Kim Hyttel!
Ja det er rigtigt, men glem ikke at anden verdenskrig var en angrebskrig som USA ikke ville deltage i, det skulle Europæerne selv ligge og rode med, først da Japan gik ind i krigen og angreb Pearl Harbor mobiliserede de, men det er ikke tilfældet for Iran angriber jo ikke nogen og har vist heller ikke gjort det.
Hvis vi skulle udrydde alle brutale regimer kunne vi ikke bestille andet!

Af Camilla Langberg 14:31 10. SEP

Inden man helt letter i begejstring for Fs udenrigspolitik, så husk lige, at de altid går deres egne vegne med mottoet "Frankrig først og bedst". Alle vi andre er bare 3. gangs borgere.

Englænderne ville også hellere kæmpe mod dem end med dem, ellers vidste man ikke, hvor man havde dem.

Frankrig har en bedre forståelse for Mellemøsten og araberne end den øvrige verden. Måske pga en fælleskræmmermentalitet. Frankrig har stadigstormagtsdrømme om at være fører for en union af middelhavslande.

Ang. Kouchner, fremstår han som lidt af en velmenende idealist, indtil man kigger nærmere efter. For han har i den grad svækket socialistpartiet ved at lade sig "købe" af Sachozy og blive medlem af hans regering, der er fyldt med korruption. "Del og hersk".

Af georg christensen 01:29 11. SEP

Hallo, når denne mand, måske kun kan vise "falske tænder" frem, hvad kan vi så bruge den "franske klovns udenrigsminister til?

Af steen Efternavn*wilken 07:30 11. SEP

Herer tale en manifestation og en humanitær handling
mod et grusomt styre samt et politisk kursskifte i Fransk udenrigspoletik,modegt og ikke taktisk

Af Camilla Langberg 17:59 11. SEP

@steen wilken. Ja, det er en humanitær handling med Frankrig som forhandler via deres nære "forståelse" af arabere. Men jeg undrer mig altid med F: Hvad er humanitært og hvad er "La gloire pour la France". Det sidste tæller altid mest.

Af here 05:20 24. NOV

Your website is great! This post really caught my eye when I was searching around. Thanks for sharing it.

Af Limousine 02:42 25. NOV

Nice post . Cheers for, posting on this blog page mate. I will email you soon. I didn't know that!

Af treating cold sores 05:23 3. DEC

I didn't understand the concluding part of your article, could you please explain it more?

Af website 02:26 4. DEC

This blog site has got some really useful stuff on it! Thank you for sharing it with me!

Af riwiera turecka 13:21 4. DEC

What a great blog. I spend days on the internet reading blogs, about tons of different subjects. I have to first of all give kudos to whoever created your website and second of all to you for writing what i can only describe as an amazing post. I honestly believe there is a skill to writing articles that only a few posses and frankly you have it. The combination of informative and quality content is definitely extremely rare with the large amount of blogs on the internet.

Af Drukarki etykiet 19:15 4. DEC

Bookmarked your website. Thank you for sharing. Definitely worth the time away from my workload.

Af Doradcy podatkowi 22:55 5. DEC

You should definately write more about this! Please!

Af agregaty 18:04 11. DEC

Hi, was just browsing through the internet looking for some information and came across your blog. I am impressed by the information that you have on this blog. It shows how well you understand this subject. Bookmarked this page, will come back for more. You, my friend, ROCK!!!

Af Serwis obiadowy 21:01 12. DEC

Your joking, right?

Af Grecja 04:47 13. DEC

Keep up the good work. Everyone is opened to there opinion. Excellent blog here, i am still reading

Af Eldora Rang 15:40 17. JAN

Your website is great! This post really caught my eye when I was searching around. Thanks for sharing it.

Af free online dating sites 12:01 1. APR

I have got one recommendation for your site. It seems like at this time there are a handful of cascading stylesheet problems when opening a selection of webpages inside google chrome as well as safari. It is operating okay in internet explorer. Possibly you can double check that.

Af Elidia Bromfield 03:53 23. SEP

Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So nice to find somebody with some original ideas on this subject. realy thank you for starting this up. this web site is something that’s needed on the internet, somebody with slightly originality. useful job for bringing something new to the internet!

Af Madelaine Hawelu 14:27 27. SEP

hello!,I like your writing so much! percentage we communicate extra about your article on AOL? I require a specialist in this area to unravel my problem. Maybe that's you! Taking a look ahead to peer you.

Af Ermelinda Lundell 21:33 27. SEP

hi!,I love your writing so a lot! share we keep in touch more about your article on AOL? I require an expert on this house to unravel my problem. May be that is you! Taking a look ahead to see you.

Af fair credit credit cards 07:10 21. NOV

Hugely handy many thanks, I believe your visitors may probably want way more content articles of your aspect keep up with the good work.

Af antifungal oil 15:06 5. DEC

To start with ,you may have picked a very one of a kind theme . I think i may possibly style and design something identical for any future task that i need to assemble . On top rated of that ,i in truth appreciate the vast majority of your material items as well as your diverse position of see. Thank you

Af Blackhat 12:55 24. DEC

I suggest you to put facebook likes button. Real Human Traffic.

Af ugg highkoo boots on sale 14:48 29. DEC

strongzz Heya i’m for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you aided me.

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Kasper Elbjørn

Den borgerlige advarsel - ellers dalrer alting bare derudaf!

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS