Annonce
SKREVET AF Thomas Vigild 19. jun 09:53

Og DER vandt Blu-ray….

tekst 16 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

shift_toy_soldiers.jpg

I den bitre formatkrig mellem HD-dvd og Blu-ray om at være Dvd 2.0 ser Blockbuster nu ud til at være tungen på vægtskålen: langt størstedelen af deres butikker i USA vil nu køre med udlejning af Blu-ray film frem for HD-dvd. Auch!

USA Today skriver bl.a.:

“This decision was made after a year of renting both the Blu-ray and HD DVD formats in their stores after which the video rental giant found that Blu-ray was preferred by its consumers over 70% of the time.”

og

“The consumers are sending us a message. I can’t ignore what I’m seeing,” Matthew Smith, senior vice president of merchandising at Blockbusters, told the Associated Press news agency.

HD-dvd var ellers spået til at have gode chancer eftersom pornoindustrien valgte at satse på formatet - måske mest for endnu engang at være en torn i øjet på Sony, der helhjertet støtter op om Blu-ray f.eks. i deres PlayStation 3, der stadig er blandt markedets billigste Blu-ray-afspillere.

Microsoft har - deraf billedet - valgt at satse på HD-dvd til deres Xbox 360, men dog som eksternt drev, man kobler til konsollen med et kabel. Men mon vi nu vil se et nyt eksternt Blu-ray drev til Xbox 360?

Med Blockbuster med på holdet, tror jeg ikke, at HD-dvd har mange chancer tilbage.

Læs mere på USA Today her eller Game Industry.biz her

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 16
Af Kim 10:30 19. JUN

See - that's news you can use!!

Dermed skulle alle Konens betænkeligheder ved PS3 være ryddet af vejen.

Af Thomas Mejer 11:14 19. JUN

Eller hvad med om DVDen overlever lidt endnu? Før VHS havde man ingen mulighed for at se film udenfor biografen og TV. DVD'en erstattede VHS pga. dens mange fordele i forhold til VHS. Men hvad er det der skal få mig og andre 'almindelige' forbrugere til at skifte DVD'en ud? Der er bedre billedkvalitet, men er DVD'ens billede dårligt?
Det kan godt tænkes at det går med at Blu-Ray og HD DVD ender som det var/er tilfældet med CD'en og dens mulige afløsere (DVD-audio og SuperAudio CD) så har de jo også nogle tekniske fordele frem for CD'en, men de lever et tilbageholdende liv bagerst i butikken.

Af Thomas Mortensen 11:22 19. JUN

Kan vi stole på at det er den sidste "DER VANDT...", jeg kedes ved nyheder der bare er udtalser og kommentarer.

Af Morten 11:28 19. JUN

Er meget enig med Thomas Mejer. Kunne ikke have skrevet det bedre selv -så det lader jeg være med... :)

Af Klaus Hougaard 13:21 19. JUN

Jeg tror heller ikke rigtig på nogen af de to HD-DVD-formater, da der udvikles en række alternative lagringsmedier - som jeg personligt spår en større fremtid. Flash-kortmedierne som satser på at blive fremtidens 'harddiske' vil være et langt bedre alternativ til at lagre video på. Bruges også i en del nye video-kameraer. Lagring på et holografisk medie spåes også en stor fremtid.

Endelig har jeg læst om et universitet i Tyskland. Der har lagret data på en alm. rulle Tape. Den kunne så vidt jeg husker lagre data der svarede til omkring 100 DVD-skiver.

Af Kasper 13:39 19. JUN

Jeg skal i hvert fald ud og købe en rulle tape nu.

Af Kristian 14:56 19. JUN

Den rulle tape skal bare være bred nok - til at kunne nå rundt om alle 100 DVD skiver..

Af Anders Møller 21:47 19. JUN

Jeg har også hørt at man kan skrive en hel del "data" på en rulle toiletpapir. Hvis det er det hårde fra folkeskolen flyder blækket endda ikke så meget ud... Jeg ved ikke om man kan fylde 100 dvd'er på den, men det er i hvert fald et praktisk og multifunktionelt medie.

Af Dan 22:06 19. JUN

Jo, tak. Det er da vel ganske godt at en rulle tysk klisterbånd kan holde 100 DVD-skiver, men hvad præcist skulle forretningsmodellen være for den?

Sålænge at handelen foregår, ved at en person går ned i FONA og kigger på en boks med et billede af en film på ydersiden, er der ikke behov for et medie med plads til mere end en enkelt film af gangen. Ellers snakker vi om, at man skal købe dem over internettet og derpå downloade hundrede HD-film.

Til Thomas Mejer: Beklager, men I Nordamerika er HD blevet stuerent på nuværende tidspunkt, så du kan forvente at hvad der bliver optaget herfra og fremover vil blive i HD, og det får du ikke ned på en almindelig DVD. Hvis du vil sikre DVD'ens overlevelse, må du prøve at organisere en boycot, for hvad skulle ellers foranledige folk til at nedkonvertere deres HD-film så de kan komme på DVD? Sportsbegivenheder, gallashows, hele molevitten, det er HD alt sammen. SD-DVD lever på lånt tid.

Af Esben Jensen 11:26 21. JUN

Ja, bare fordi DVD er godt nok, skal det da ikke forhindre underholdningsindustrien at opfinde nye formatter, så de kan blive ved med at udgive gamle titler som folk gladeligt vil købe igen.

Og politikerne vil gladeligt støtte industrien ved at forbyde os forbrugere at konvertere vores gamle titler til de nye formatter.

Af Thomas Vigild 11:40 21. JUN

Tendensen er tydelig: mens fjernsynene bliver større, skarpere, fladere og billigere, sker der samtidig det, at vi hjemme i sofaen opdager, at nu er vores før så trofaste dvd-medie pludselig er hæsligt ringe, mens det før så normale analoge antennesignal på den nye 50” skærm ligner moderne installationskunst.

For branchen er løsningen så bare nye og bedre dvd-skiver med endnu skarpere billeder, digitale antennesignaler og spillekonsoller med ren HDMI-output. Pludselig hedder overtrækket ikke kun ny fladskærm, men også tilhørende Blu-ray-afspiller, HD-harddiskoptager og Selector-boks.

Men interessant er også, hvordan kan det være, at vi gradvist accepterer kortere og kortere levetid på dyrere og dyrere elektronik?

Af TBC 20:33 24. JUN

Der bliver spurgt: "er DVD’ens billede dårligt?"

Så hvordan besvarer man så det?
Det kommer jo helt an på perspektiv.

Sammenlignet med almindelig TV, og i endnu højere grad f.eks VHS er svaret naturligvis nej, tværtimod.

Sammenlignet med f.eks Blu-Ray er svaret, ja til sammenligning er DVD'ens billede faktisk ret dårligt.

Dette bliver så naturligvis tydligere og tydligere jo større skærmen/projektorbilledet er. Så spørgsmålet er om det gør nogen reel forskel på et 32" TV? ...Formentligt kun i ringere/ligegyldig grad. Hvad så på skærm på 50-70" eller større, f.eks en projektor med billeder på over 100" ...Ja, her er forskellen markant, mindst lige så stor som forskellen på f.eks at gå fra VHS til DVD, da det alt andet lige er 5 gange så høj pixelopløsning, som der er tale om på DVD'en. ...Det ses tydeligt, mon nok mest som folk får større og større skærme, hvorfor en afløser til DVD bliver mere og mere relevant for flere og flere.

Af Henrik 11:49 25. JUN

Jeg har en "gammel" 32" fladskærm med halv-HD opløsning. På den er der milevid forskel på TV->DVD og DVD->Blue-Ray eller HD-DVD ja eller bare et hvilket som helst HD signal fx downloadet trailer på min Xbox360 eller PS3.
Der ER simpelt hen et stigende krav fra forbrugere om at få HD materiale. Har man først oplevet en film i højopløselig Mpeg4 (modsat Mpeg2 som DVD er i) kan man ikke gå tilbage.
For mit vedkommende kan det ikke gå stærkt nok med at få TV kanaler i en form for HD. Selv de digitale TV modtagere der er tilgængelige nu er jo i ringe kvalitet ifht rigtig HD. Heldigvis er der taget beslutning om at gå fra Mpeg2 til Mpeg4 fra 2009.
Kan ikke vente.

Af TBC 18:22 26. JUN

Selv om H.264 (MPEG4-AVC) er bedre til HD end MPEG2 (grundet bl.a langt bedre og "finere" mackroblocks og Transform Adaptivity tillige med bedre båndbredde udnyttelse) ...Så er det ikke det at der ofte benyttes H.264 på især nyere Blu-ray udgivelser der er det absolut afgørende, men snarere det der lige giver den sidste edge og dybde. Det absolut mest afgørende er at der benyttes en 5 til 6 gange højere pixelopløsning end der gør på almindelig DVD, og at der benyttes tilstrækkeligt høje bitrater (Hvad videobitrater angår kan HD-DVD nå op til 29 Mbit/s, Blu-Ray op til 50 Mbit/s)

F.eks kan HDTV godt se næsten lige så ringe ud som en midelmåddig DVD, hvis det f.eks er HDTV med ringe kildemateriale, og ikke mindst en alt for lav bitrate, som man i særlig grad ser det på f.eks særligt det landbaserede amerikanske HDTV net. (hvor der ofte benyttes en ulykkelig kombination af

Af Christal Delhoyo 15:40 15. JAN

This is really interesting. Thanks for posting it. By the looks of the comments, many others think so too.

Af Otelia Froedge 15:40 17. JAN

Hi I found your site by mistake when i was searching Google for this issue, I have to say your site is really helpful I also love the theme, its amazing!. I dont have that much time to read all your post at the moment but I have bookmarked it and also add your RSS feeds. I will be back in a day or two. thanks for a great site.

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Thomas Vigilds Klik

Thomas Vigild blogger om spil, gadgets og alt med knapper

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

31. jan 2012 kl. 11.22

Game Over

26. jan 2012 kl. 10.58

18 kroner er aldrig 18 kroner

20. jan 2012 kl. 09.19

Fredagsspillene: Midas og 100th

Se alle indlæg

 

Tip et gratis spil - Vind et dyrt spil

Tiden kommet, hvor jeg er gået på barsel. Men for at ingen skal savne interessante gratis spil hen over sommeren, så har startskuddet hermed gjaldet til Kliks Sommer-spil-dyst 2010 - nu med endnu dårligere clipart…:)

Læs mere om reglerne og præmierne.

winner

 
 

Thomas Vigild på Twitter