1
SKREVET AF Niels Lunde 22. apr 19:38

Her er hemmeligheden bag Nomas succes

tekst del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Restaurant Noma er netop kåret som verdens bedste restaurant. Noma ledes af Rene Redzepi som opfører sig helt i strid med lærebøgerne om ledelse. Mærkeligt? Nej. Erhvervslivets topchefer vil nikke anerkendende af køkkenchefen på Christianshavn.

rene_kok

 
Noma-køkkenchefen Rene Redzepi

(Dette indlæg er en ajourført udgave af indlægget fra sidste år da Noma blev kåret som verdens tredjebedste restaurant. Indlæggets pointer holder stadig, vh Niels Lunde 26. april.)

De har travlt på restaurant Noma i København i disse dage. Verdenspressen vil vælte ind efter at Noma mandag aften blev kåret til verdens bedste restaurant Ret sensationelt. Det er aldrig sket før for en dansk restaurant, så det er en interessant sag. Ikke kun når det gælder mad, men sandelig også når det gælder ledelse.

Den daglige leder af Noma hedder Rene Redzepi og mange vil huske tv-dokumentaren på DR1 i november 2008, hvor vi fik et indblik i ledelsesstilen på Noma. Det var stærke sager og udsendelsen skabte stor forargelse. Udsendelsen tegner et billede af en leder, der er nede i de mindste detaljer. Intet er for småt. Han skælder ud. Han bestemmer alt. Han tillader ingen diskussion. Han kræver. Han ydmyger. Han roser ikke.  (Se omtale af udsendelsen her og Rene Redzepis kommentar til udsendelsen her).

Nu er hans restaurant kåret som verdens allerbedste.

Hvordan kan det lade sig gøre? Som leder gør Rene Redzepi alt det forkerte i forhold til lærebøgerne. Eller hvad?

Ikke helt. Hvis man søger i virkelighedens erhvervsliv frem for i lærebøgernes erhvervsliv, så er Rene Redzepis ledelsesstil ikke så ualmindelig som man skulle tro. Tag Jack Welch for eksempel. Den mangeårige topchef hos giganten General Electric var en af amerikansk erhvervslivs største successer. Nu lærer Jack Welch fra sig om ledelse. Om de dygtigste ledere siger Jack Welch dette:

»De er hudløst ærlige, de fortæller alle medarbejdere hvor de står og hvordan virksomheden har det. De gode og hårde chefer presser deres folk hver eneste dag. De kræver meget, og de forventer at få det. Gør det dem krævende at arbejde for? Selvfølgelig. Men her kommer den individuelle præstation ind i billedet. Hvis du er klar til udfordringen det er at arbejde for en krævende chef, kan det være fantastisk motiverende fordi du præsterer på måder som du ikke troede at du kunne.«

Så vidt Jack Welch.

Tag en anden praktiker, danskeren Nils Smedegaard Andersen, der er topchef hos Mærsk og som kæmpede sig til tops i Carlsberg. Som leder i Carlsberg pressede Smedegaard sine nærmeste til den yderste grænse. Ikke noget kønt syn, men resultaterne var overbevisende. Da jeg sidste år skrev en bog om Nils Smedegaard talte jeg med en af hans tidligere nære medarbejdere i Carlsberg-tiden. Den pågældende sagde:

»Jeg overvejede ofte at sige op, det var uudholdeligt ind i mellem. Ingen har nogensinde presset mig så hårdt. Men omvendt er jeg klar over at jeg aldrig var blevet løftet op til mit nuværende niveau som leder, hvis ikke Nils havde presset mig til det.«

Klare budskaber

Interessant er det, at den hidsige diskussion af Rene Redzepi efter DR1-udsendelsen viste at kun få tidligere ansatte talte dårligt om ham. Det samme gælder tidligere ansatte hos Nils Smedegaard. Trods deres brutalitet, har de kun få uvenner. Konfliktsky chefer ender med at få mange uvenner, de får ikke konflikterne løst og efterhånden bliver stemningen omkring sådanne ledere giftig og fyldt med intriger. Chefer som giver klare budskaber, derimod, får renset luften. Selv om det er ubehageligt, mens det står på, så ved medarbejderne hvor de har deres chef. Forudsat, naturligvis, at chefens handlinger er hundrede procent underordnet hensynet til virksomheden, ellers bliver der bare tale om primitivt tyranni.

I det lys er der lighedstræk mellem Rene Redzepi og erhvervslivets topchefer. Især i denne krisetid. Store danske virksomheder som konkurrerer internationalt, Mærsk, Carlsberg, TDC, Lego og FLS Industries er under pres, både fra den økonmiske krise og fra en stadig hårdere global konkurrence. Det kræver et højt tempo. Ikke så meget snak, ikke så meget analyse, men hurtige beslutninger og hurtig udførelse af beslutningerne. Operational execution kalder de det. Taler man med topcheferne i de store virksomheder så nævner de dette krav som en af deres største udfordringer lige nu: Tempoet.

Topchefernes vilkår

Det betyder ikke at topcheferne råber og skriger af deres ansatte som Rene Redzepi gør det, men når man kender disse topchefer er lighederne med Noma-chefen alligevel slående. Det gælder især kravene til at udøve ledelseS: Presset fra konkurrenterne, fokus på kunderne, hurtigheden i beslutningerne, åbenhjertigheden overfor medarbejderne og den brutale afregning, når mål ikke bliver nået.

Sådanne vilkår fører ikke nødvendigvis til en ledelsesstil der er køn at se på eller som man møder i de pæne og teoretiske lærebøger. Sådan ser tidens vilkår for ledere imidlertid ud i praksis. Kun få ledere kan hævde sig blandt de bedste i verden på det grundlag.

Det er lykkedes for Rene Redzepi og i erhvervslivet måler de ikke en leder på hans smilehuller, men på hans resultat.

 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Niels Lundes økonomiske analyser

Niels Lunde er Politikens erhvervskommentator

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

31. aug 2011 kl. 08.49

Tak

30. aug 2011 kl. 15.43

Sådan tænker enlige mænd

23. aug 2011 kl. 17.36

Økonomiprofessor, se her

Se alle indlæg

Seneste kommentarer

4. apr 2014 kl. 10.37

"...Recent Blogroll Additions...

web designing company in chennai om "The Simpsons har kåret Nobelprisvinderen i økonomi"

26. apr 2013 kl. 10.28

"[...] den regning når folk som Helle Thornin..."

Davos 2013: Verdenseliten skaber større ulighed - The Pastor om "Davos taler om værdier, men handler om magt"

19. feb 2013 kl. 06.10

"Wow, incredible weblog... T..."

Autoapprove List om "Tænk, hvis Google skulle lave biler"

Se alle kommentarer

 

Ny bog af Niels Lunde

I 100 topchefer giver Niels Lunde læseren et konkret indblik i, hvordan landets tungeste topchefer leder deres virksomheder.

Journalist John Mynderup i Ekstra Bladet: "Erhvervskommentatoren, den tidligere chefredaktør Niels Lunde, har begået en fremragende bog med titlen '100 topchefer'"

Kristian Lund, adm. dir. for Dagens Medicin, i Politiken:
"...en fantastisk bog, meget fordøjelig og meget givende - uanset om man er leder eller bare nysgerrig på erhvervslivet"


Jesper Højberg Christensen, bestyrelsesformand for Advice, på hans blog:
"Niels Lunde er noget så mærkeligt som en journalist, der er ujournalistisk. Jeg elsker det."

Henrik Ørholst, PA Consulting i Berlingske Business: "...en meget veldokumenteret bog, som vil finde anvendelse hos rådgivere, banker og andre, der lever af de danske virksomheder" Fem stjerner ud af seks mulige.

Diskussion med studievært Jesper Vorre i TV2 Lorry om bogens profiler

Kristian Hansen i ComputerWorld: Seks it-chefer er med på erhvervslivets top 100

Joachim Sperling på business.dk: : "I et imponerende værk har Politikens Niels Lunde sat navn på Danmarks 100 vigtigste topchefer"

Henrik Jørgensen, PA Consulting Group på borsen.dk: "Toppræstation af erhvervskommentator"

Professor Steen Hildebrandt i Børsen: "Et pragtværk om dansk erhvervsliv på næsten 500 sider er blevet resultatet. En kæmpepræstation"

Diskussion med studievært Poul Erik Skammelsen i TV2 Finans om min bog "100 topchefer".
Se indslaget her.

Køb bogen på saxo.com

Diskussion af bogen med studievært Jesper Larsen i Deadline, DR2, se indslaget her.

Slideshow på tv2.dk om bogens top-10, se det her.

Omtale på epn.dk.

100 topchefer bør blive en tilbagevendende udgivelse, danske ledere ser frem til med bæven",
Nyhedsbrev for bestyrelser

Fem stjerner ud af seks mulige, Jyllands-Posten

 
 

Niels Lunde på TV




20. juni
Kommentar i DR1s TV-Avis 21.00 til nye tal om danskernes krisebevidsthed og løntilbageholdenhed.
Se indslaget her.

17. juni
Kåring i TV2 News af Ugens vinder (Jens Peter Saul, Siemens Wind Power) og taber Bjarne Graven (FIH Erhvervsbank).
Se indslaget her.

15. juni
Kommentar i DR1s TV-Avis 18.30 til Siemens Wind Powers satsning på forskning og produktion i Danmark.
Se indslaget her.

Andre indslag med Niels Lunde.

 
 
 

Følg Niels Lunde på Facebook og Twitter

Følg med i Niels Lundes daglige opdateringer på Facebook og Twitter:

lundefacebook2



 
 
 

Lundes Links

Marginal Revolution er en af de mest populære økonomiske blogs på nettet, og det er ikke uden grund.

Economix er New York Times' økonomisk-politiske blog. Hvis du vil følge med i hvordan det står til med The Fed og Det Hvide Hus, er det her det sker.

Free Exchange. Daglige opdatering og gode vinkler gør denne blog fra The Economist til en af mine favoritter.

Project Syndicate er et fantastisk blogunivers, hvor flere af tidens mest prominente navne blogger. Nobelprismodtager Joseph Stiglitz, Harvardprofessor Kenneth Rogoff og Berkleyprofessor Barry Eichengreen er blot få blandt mange store navne.

Wall Street Journal bruger også gitter, men faktisk ligger mange ting frit tilgængelige. De er hurtigere end konkurrenterne hos Financial Times, men mere amerikansk orienterede.

Slate.com bringer mange skæve artikler, også om erhverv og økonomi. God inspirationskilde.

Greg Mankiws blog har den populære Harvardprofessoren lavet for at holde kontakt til sine tidligere studerende, men alle og enhver kan få meget ud af at holde sig opdateret her.

Paul Krugmans blog er for dig som ønsker et nuanceret, men også meget politisk syn på den økonomiske debat.

BusinessWeek. Det amerikanske erhvervsmagasin har et fremragende site. Tænk, hvis man havde tid til at læse alle de artikler.

Freakonomics er stadig en klassiker. Professor Steven Levitt og journalisten Stephen Dubner kører løs med seriøse og useriøse emner som vurderes fra en økonomisk synsvinkel.

Businessinsider er startet af Henry Blodget, en analytiker, der fik ørerne i maskinen, da Spitzer ryddede op i Wall Street tilbage efter dotcom boblen bristede.

Finance.Yahoo har en News & Opinion side med company earnings osv. Det er ikke så holdningsbetonet, men godt nyhedsoverblik for virksomheders resultater og andre nyheder.

Marketwatch ejes af WSJ og er et godt sted for virksomhedshistorier og analyser.

The Street ejes af Jim Cramer fra CNBC og ligger i det samme segment som Motley Fool. RealMoney.com er en del af thestreet.com, hvor der kan være noget relevant.

MBA Explorer Oversigt over business school professorers blogs.