|
|
|
|
Mest kommenterede
Sådan leder Mærsk Mc-Kinney Møller
62 Kommentarer
Analyser af dansk og international erhverv
Lundes blog
Seneste Nyt
- 16. mar 2010 KL. 03.00
- 16. mar 2010 KL. 03.00
- 15. mar 2010 KL. 23.34
- 15. mar 2010 KL. 23.17
- 15. mar 2010 KL. 23.08
- 15. mar 2010 KL. 23.06
- 15. mar 2010 KL. 22.21
- 15. mar 2010 KL. 21.51
- 15. mar 2010 KL. 21.40
- 15. mar 2010 KL. 21.29
Seneste TV
-
09:33
-
02:25
-
01:07
-
01:23
-
02:18
-
03:52
-
01:44
-
02:49
Mest læste
I dag
- 15. mar 2010 KL. 21.29
- 15. mar 2010 KL. 16.38
- 15. mar 2010 KL. 20.48
- 15. mar 2010 KL. 21.05
- 15. mar 2010 KL. 19.41
I går
- 15. mar 2010 KL. 11.04
- 15. mar 2010 KL. 16.38
- 15. mar 2010 KL. 13.54
- 14. mar 2010 KL. 23.56
- 15. mar 2010 KL. 12.18
Seneste uge
- 12. mar 2010 KL. 08.12
- 12. mar 2010 KL. 22.02
- 12. mar 2010 KL. 11.51
- 10. mar 2010 KL. 15.23
- 12. mar 2010 KL. 12.31
Joblinks
- 17. mar 2010 KL. 09.00
- 15. mar 2010 KL. 16.18
- 12. mar 2010 KL. 14.00
- 12. mar 2010 KL. 13.57
- 12. mar 2010 KL. 13.50
Sådan mødte provokatøren Michael Moore sin overmand
| tekst | 36 Kommentarer | del |
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Michael Moores nye film havde dansk premiere i går. Filmen retter et bittert angreb mod kapitalismen, men som provokatør møder Michael Moore sin absolutte overmand i USA i disse dage. Topchefen for Goldman Sachs har skabt en forargelse, som Michael Moore kun kan drømme om.
T.v. Michael Moore, t.h. Lloyd Blankfein
Michael Moore, den amerikanske instruktør, har begået en ny film. og denne gang går instruktøren løs på kapitalismen. Filmen havde dansk premiere i går og hedder ’Capitalism: A Love Story’.
En provokation? Sådan er filmen tænkt, men selv om forargelsen er stor i USA lige nu, så skyldes forargelsen noget andet end Michael Moores film.
Først filmen kort:
I filmen ser vi en husudsættelse, både udefra og indefra. Vi ser en ejendomsmægler, der tjener penge på at sælge de tomme huse videre. Vi møder børn, som er sendt i et ungdomsfængsel for bittesmå forseelser af en dommer, som modtager penge fra fængslet. Vi får at vide, at en flykatastrofe i Buffalo skyldtes piloternes lave løn.
Vi møder masser af menneskelige tragedier, som skyldes kapitalismen.
Indimellem er det hjerteskærende, ofte er det bare trist. Nogle gange er det morsomt, som da en professor skal forklare, hvad et finansielt produkt går ud på, og må give op. Eller da Michael Moore møder op for at foretage en civil anholdelse af ledelsen i en finansvirksomhed.
Problemet for Michael Moore er, at hans provokationer ikke rigtigt virker denne gang. Den etiske diskussion af finanskrisen er mere eller mindre gået i stå.
Hvorfor? Svært at sige. Måske er folk bare trætte af krisen, trætte af at høre om subprime-lån, trætte af at høre om arbejdsløshed, trætte af Michael Moore.
Du kan se mere om filmen på Michael Moores hjememside her og et uddrag af de danske anmeldelser af filmen her og her.
Kapitalister gør Vorherres arbejde
Forleden skete der imidlertid noget i USA: Lloyd Blankfein dukkede op, og han viste sig at være en rigtig provokatør.
Hvem er Lloyd Blankfein? Han er topchef for finanshuset Goldman Sachs, og han er den store vinder i finanskrisen. Goldman Sachs var dygtigere end konkurrenterne, og de kom styrket gennem krisen.
Goldman Sachs tjener styrtende med penge nu, og faktisk har Michael Moore et godt øje til dem. I filmen kommer Moore kørende i en pengetransport og ruller op foran Goldman Sachs på Manhattan, hvor han råber, at han vil have det amerikanske folks penge tilbage. Lloyd Blankfeins vagter afviser ham.
Forleden fik Goldman Sachs-chefen Lloyd Blankfein nok af at være prygelknabe. Han besluttede sig for at svare tilbage på kritikken fra politikere og kommentatorer og folk som Michael Moore. Han gav et stort interview til britiske The Sunday Times, hvor han sagde sin mening. Rent ud af posen.
Og så tændte de helt af i USA.
Du kan læse interviewet i Sunday Times her. Du kan læse en forarget reaktion fra den indflydelsesrige kommentator Maureen Dowd i her. Du kan læse en morsom reaktion fra John Gapper i Financial Times her.
Lloyd Blankfein slap håndtaget og fortalte, at han tjener 4,5 mio. kroner om ugen – gentager: manden tjener 4,5 mio. kroner om ugen. Og han er det hele værd. Sagde han. Han og hans folk skaber vækst og velstand, produktion og arbejdspladser. Han har ret til at tjene mange penge.
Blankfein gør sig ingen illusioner om, hvad folk synes om ham. Med et smil sagde han, at han godt ved, at folk ville juble, hvis han snittede sig i sine håndled.
Men folk tager fejl, forklarede Blankfein. Han gør et socialt arbejde. Faktisk »udfører jeg Vorherres arbejde«, sagde Blankfein.
Vorherres arbejde? De amerikanske kommentatorer, som blot havde modtaget Michael Moores film med et skuldertræk, gik til tasterne i et tænderskærende raseri.
Ja, det er endda kommet frem, at Goldman Sachs har hamstret H1N1-vaccine til deres ansatte foran næsen på adskillige lokale hospitaler. Hvorfor det, spurgte en kommentator, når nu de ansatte i Goldman Sachs aldrig rører et bilhåndtag, fordi de enten har chauffør eller altid kører i taxa. Hvordan skal de blive smittet af influenza? Tænk, hvad Michael Moore kunne have fået ud af den. Hvis nu Moore var blevet lukket ind til Lloyd Blankfein i filmens scene, så ville Blankfein have forsøgt at uddybe sit synspunkt, sådan som han gør det i interviewet i The Sunday Times:
»Vi er meget vigtige. Vi hjælper virksomheder med at rejse kapital, så de kan vokse. Virksomheder, der vokser, skaber velstand. Det betyder, at folk kommer i arbejde og skaber mere vækst og mere velstand. Det er en god spiral«.
Er det muligt at tjene for mange penge?
Måske har Lloyd Blankfein ret i, at han hjælper virksomheder med at skabe vækst, men hvorfor skal han tjene så meget? Da Sunday Times-journalisten havde konfronteret Blankfein fra alle tænkelige vinkler og havde fået svar på alle spørgsmål, nåede han frem til det banale, men nærliggende emne: Er det retfærdigt, bør der ikke være grænser for lønningerne?
Svaret fra Lloyd Blankfein lød sådan her i sin fulde længde:
»Er det muligt at tjene for mange penge? Er det muligt at have for høje ambitioner? Er det muligt at have for meget succes? Jeg ønsker ikke, at folk her i virksomheden skal synes, at de har tjent nok, og går på ferie. Som ansvarlig for aktionærernes interesser – og i øvrigt for samfundets interesser – vil jeg have, at de fortsætter med at arbejde. Jeg vil ikke sætte en grænse for deres ambitioner«.
Man må gå ud fra, at Lloyd Blankfein mener hvert et ord. Han havde imidlertid ikke forudset det stormvejr, som udtalelserne udløste, og i onsdags rykkede han ud med en undskyldning. Udtalelsen om Vorherre var ment som en spøg, sagde han og stak hånden i lommen og forærede 500 millioner dollar til små amerikanske virksomheder, som er ramt af krisen.
Se undskyldningen her.
Intet tyder på, at Blankfein mener undskyldningen alvorligt, blot blev presset for stort.
Michael Moore som pauseklovn
Hvorfor virker Lloyd Blankfeins provokation? Hvorfor virker Michael Moores provokation ikke?
Måske er tiden løbet fra Michael Moore. Hvis man vil provokere folk, så er det ikke længere nok at påstå, at kapitalismen er åndssvag eller urimelig eller moralsk anløben. Hvis man virkelig vil provokere folk, hvis man virkelig vil rejse en etisk diskussion af kapitalismen, så skal man præstere et selvsikkert og begavet forsvar for en løn på 4,5 mio. kroner om ugen. På toppen af det skal man – i fuld alvor – hævde, at man udfører Vorherres arbejde.
Hvori består provokationen? Provokationen er, at Blankfein pisser på os, og at vi tilsyneladende intet kan stille op.
Finanskrisen betød, at staten over alt i den vestlige verden måtte træde til og samle finansverdenen op. Mere tydeligt kunne kapitalismens skrøbelighed dårligt blive. En historisk ydmygelse var det, og tankevækkende nok, så måtte staten gå tungest ind i de to lande, USA og Storbritannien, hvor finansverdenen for alvor fik lov at gå amok.
Og nu? Nu fester de igen på Wall Street.
Når vi skærer igennem det virvar af politiske initiativer, som vi ser rundt om i verden, så er sandheden, at politikerne stadig ikke har fundet svaret på finanskrisens udfordring: Hvordan strammer vi grebet om finansverdenen, så vi undgår en ny finanskrise – uden at vi strammer så hårdt, at vi kvæler os alle? Goldman Sachs-chefen udtrykte det dilemma med et smil over for journalisten fra The Sunday Times sådan:
»Hvis det finansielle system går ned, så går vores virksomhed ned, og, tro mig, så går din og alle andre virksomheder også ned«.
Lloyd Blankfein udstiller vore politikeres hjælpeløshed. Han er en ægte provokatør.
Og Michael Moore? Han er blot vores ventil, han giver vores vrede luft og udtryk. Han siger det, som vi vidste i forvejen. Han er vores pauseklovn eller vores dårlige samvittighed, alt efter temperament. Vores frustration, men så heller ikke mere.
Men filmens slutscene er morsom. Her går Michael Moore rundt om børsbygningen på Wall Street og ruller den ind i gul polititape, der fortæller, at dette er en crime scene.
Imens står Lloyd Blankfeins kollegaer og deres sikkerhedsvagter inde bag ved snoren – og griner ad ham. Og ad alle os andre.
Modtag en mail, når der er nyt på bloggen
Seneste indlæg
15. mar 2010 kl. 10.24
Gud beholder sin plads på dollarsedlen
14. mar 2010 kl. 08.19
Jobannonce: Direktør i Brøndby A/S
13. mar 2010 kl. 11.27
Uge 10: Mærsk, Mikkelsen og problemet Spanien
Seneste kommentarer
15. mar 2010 kl. 20.06
"Jeg er helt enig med en anden kommentar om, a..."
15. mar 2010 kl. 19.46
"Kære Niels Lunde Ja, det er uden tvivl et..."
15. mar 2010 kl. 13.22
Business-seminar
Niels Lunde udfordrer Niels Bjørn Christiansen fra Danfoss
- Copenhagen Business School, tirsdag den 16. marts kl. 8.00-9.15
Følg Niels Lunde på Facebook og Twitter
Følg med i Niels Lundes daglige opdateringer på Facebook og Twitter:
Niels Lunde på TV
10. marts
Kommentar til besparelser i kommunerne hos studievært Bettina Bundgaard på TV2 Lorry.
Se indslaget her.
8. marts
Kommentar til virksomhedernes regnskaber hos studievært Klaus Bundgaard i DRs 21-nyheder
Se indslaget her.
25. februar
Kommentar på Politiken.tv om regeringens konvergensprogram.
Se indslaget her.
Andre indslag med Niels Lunde.
Lundes spinguide
Peter Straarups lange vej til selverkendelse.
Amagerbankens generalforsamling.
Generalforsamlingen i A.P. Møller - Mærsk.
Lundes Links
Financial Times er stadig et must, selvom de er begyndt at rykke deres gitter irriterende langt frem.
Wall Street Journal bruger også gitter, men faktisk ligger mange ting frit tilgængelige. De er hurtigere end konkurrenterne hos Financial Times, men mere amerikansk orienterede.
Slate.com bringer mange skæve artikler, også om erhverv og økonomi. God inspirationskilde.
BusinessWeek. Det amerikanske erhvervsmagasin har et fremragende site. Tænk, hvis man havde tid til at læse alle de artikler.
Forbes handler mest om privatøkonomi og er lovlig amerikansk efter min smag. Men værd at besøge ind imellem.
Freakonomics er stadig en klassiker. Professor Steven Levitt og journalisten Stephen Dubner kører løs med seriøse og useriøse emner som vurderes fra en økonomisk synsvinkel.
Tim Harford. Den begavede og morsomme økonom Tim Harford skriver fast i Financial Times og kan læses på hans hjemmeside. Siden indeholder mange sjove referencer, ikke mindst Harfords brevkasse, hvor han giver økonomiske svar på trivielle spørgsmål.
Mindre kendte blogs
Businessinsider er startet af Henry Blodget, en analytiker, der fik ørerne i maskinen, da Spitzer ryddede op i Wall Street tilbage efter dotcom boblen bristede.
Finance.Yahoo har en News & Opinion side med company earnings osv. Det er ikke så holdningsbetonet, men godt nyhedsoverblik for virksomheders resultater og andre nyheder.
Marketwatch ejes af WSJ og er et godt sted for virksomhedshistorier og analyser.
Motley Fool er mere 'personal finance'-orienteret, men har også klummeskribenter, der skriver om virksomheder.
The Street ejes af Jim Cramer fra CNBC og ligger i det samme segment som Motley Fool. RealMoney.com er en del af thestreet.com, hvor der kan være noget relevant.
Money Central er en del af msn.com og kan have gode opinions-artikler.
Socialtext Liste over Fortune 500 virksomheder med egne blogs.
MBA Explorer Oversigt over business school professorers blogs.
Regeringens Vækstforum

Regeringens Vækstforum indledte sit arbejde mandag d. 28. september. Vækstforummet skal komme med bud på. hvordan Danmark kan komme styrket ud af krisen.
Dagsordenen fra Vækstforums første møde.
Niels Lundes uofficielle referat fra første møde.
Niels Lundes analyser af Vækstforum.











Loading ...














Er det kapitalisme naar en centralbank holder renterne kunstigt lave ved at producere flere penge? Nej. Det er interventionisme.
Er det kapitalisme naar en fejlslagen virksomhed reddes af staten? Nej. Det er intervetionisme.
I Moores kritik ligger det implicit mellem linierne at "kapitalisme = det amerikanske system". Dette er fuldstaendigt forkert. Der er masser af problemer i USA som skyldes statens indgriben i den frie markedsoekonomi.
Jeg synes det mest paradoksale er at kapitalismens foregangsland, bruger værktøjer som ikke ville blive brugt i Sovjetunionen da den stadig eksisterede. Man ville ikke bare dele penge ud til firmaer uden at kræve indflydelse.
Folk skulle se bl.a. "Money as Debt" eller "The Money Masters", f.eks på video.google.com .
Det er meget sobre film og meget mere informative end M. Moore's.
ehmm kapitalismen bryder uundgåeligt sammen med jævne mellemrum. Det har været en fundemental økonomisk sandhed siden Marx. Det sker fordi velstanden og pengene bliver koncentreret i samfundets top således at der ikke er noget økonomisk incitatment for at varetage andres interesser fordi de ikke har penge at betale med. Det sker naturligt. Når man ansætter folk er det fordi de kan producere mere værdi end de får i løn, men det er de samme mennesker der udgøre det såkaldte marked derfor er der en overproduktion. Der sammen med koncentrationen af kapital udløser en krise. Løsningen er enkel demokratisering af ejendomsretten over produktions midlerne og kontrol med profit raterne
Problemet er, at krisen og de tiltag til regulering af den finansielle sektor regeringerne har fulgt op med, ikke har skabt noget stærkt incitament for at opføre sig mere ansvarligt. Samfundet træder alligevel til når lokummet brænder.
Der er tilsyneladende ikke noget alternativ. Spørgsmålet er om regeringerne kan skabe et system, der kan håndtere at dele af den finansielle sektor slås ud i krisetider. Selv hvis det er muligt, bliver det ikke uden omkostninger, og det vil være et - måske nødvendigt - fradrag i fremtidens vækst og velstand. En dyr forsikringspræmie, måske, men hvem har lyst til det, når huset ikke længere truer med at brænde ned her og nu?
Sørgerligt er det, at det der åbenbart får flest op af stolen, er, at nogle tjener en styrtende masse penge, ikke at det sker, som Moore påpeger, på bekostning af andre.
Kapitalismen kontra menneskeheden!
Blankfein har ret.Han er sandsynligvis det værd. Markedet lyver ikke.
Problemet er, at kapitalismen ikke kender begrebet retfærdighed.
Det gør menneskeheden derimod. Forsøg har nemlig vist, at mennesket er sådan indrettet, at det heller vil have have mindre gevinst end at have større gevinst, hvis man samtidig føler sig sig snydt af den man handler med.
Det er derfor man skal skjule sin gådighed og holde sine gode indtægter hemmelige. Det har Blankfein nu lært.
En lille pudsighed: Beckham tjener det dobbelte og er det værd. Markedet lyver ikke.
Det paradoksale er, at der opstår kæmpe forargelse over Blankfein men benovelse over Beckham.
Niels Lunde, dansk erhvervlivs lille puddelhund, langer ud efter Michael Moore og mener, at sidstnævnte har fundet sin overmand i superkapitalisten Blankfein.
Okay, Niels - tyg lige på den her: Du kender tydeligvis ikke meget til judo, som går ud på, at man bruger modstanderens styrke imod ham selv. På genial vis er det lykkedes MM at provokere Blankfein til at komme ud af busken og indrømme, hvilket skruppelløs, grisk, narcissist, han i virkeligheden er.
Og det kalder du: "at møde sin overmand"??? Man skal vist være pengemændenes dikkende lammehale for at gøre sort til hvidt på den måde! Blankfein faldt lige på tuden og det var Moore, som spændte ben for hans hovmod. Genialt gjort
Tak for snurrende spændende indlæg og links, Niels Lunde! Og, i ligevægtig værdi, lov endelig at blive ved med at lægge person og ytringer til erhvervsanalyserne på politiken.tv!
Venlige hilsner
Allan Nielsens løsningsforslag - "demokratisering af ejendomsretten over produktionsmidlerne og kontrol med profit raterne" - lyder skræmmende bekendt. Det kommer der kun trabier og lignende teknologiske museer ud af. Af to onder er kapitalismen så langt at foretrække frem for socialismen.
Heldigvis kan kapitalismen oven i købet forædles til den model, som har givet Vesteuropa både demokrati, velstand og en høj social tryghed - den sociale markedsøkonomi. Udfordringen i den model består bare hele tiden i at finde det rigtige miks mellem privat initiativ og social retfærdighed. Danmarks problem p.t. er ikke en grådig kapitalisme, men tværtimod at det private initiativ udgør en for lille del af dette miks til at kunne klare finansieren af den sociale retfærdighed.
Ja ja Martin Ågård - kapitalisme med et socialt sikkerhedsnet er da klart at foretrække frem for kommunisme (jeg tor du forveksler det med socialisme...). Det er dog nemt nok at hylde kapitalisme og frimarked når man bor i denne del af verden, for regningen bliver betalt et andet sted i verden - "her går det godt og send flere billige produkter fra Indien, Kina, Indonesien, Peru, Mexico, Sri Lanka - and you name it! Med få lande som undtagelse (Kina og Indien fx) bliver de fleste U-lande fattiger og fattiger i disse år og hvorfor? Fordi at verden bliver mere globaliseret, således at produktionen bliver udliciteret til de lande hvor arbejdskraften er billigst og hvis det enkelte land brokker sig over de lønninger de multinationale virksomheder vil betale (ned til 11 øre i timen i Sri Lanka og den falder hele tiden), så opsiger virksomhederne bare deres kontrakt med den lokale fabrik og flytter til næste land. De fattige lande underbyder altså hinanden i hvem der stiller færrest krav til løn og arbejdsforhold (7 dage x 16 timer arbejde er ikke ualmindeligt). De opretter indhegnede frizoner for exportfabrikker der producerer på licens for bla. Nike, Puma, Polo ,Hilfiger, Gap ... og Jysk? I disse Zoner er ingen organiserede fagforeninger velkommen og de skal ikke betale husleje eller skat til staten - paradis for vestens store firmaer og alle os forbrugerer, der kan købe billige håndklæder, sko og computerer - men kan vi se os selv i øjnene? ja! hvis vi lukker øjnene og fortæller os selv den historie vi plejer ved middagsselskaber: at det er en nødvendig udvikling de skal igennem frem mod velstand - en såkaldt win-win situation. Men det går som sagt ikke den rigtige vej og velstand bringer ikke nødvendigvis demokrati (KIna), som det gjorde dengang varene ikke kunne bevæge sig lige så frit og hvor nationalstater og fagforeninger stod stærkerer over for multinationale virksomheder og kapitalfonde. Vågn op! Der er 1 milliard mennesker der sulter idag! det er i den tredje verden den virkelige uretfærdighed finder sted. Kan anbefale at læse "No Logo" af Naomi Klein - hvis du tør?
Hvis du føler, at nogen pisser på dig, må du tænke på, at man kun kan pisse nedad. Næste spørgsmål er til dig selv: Hvorfor befinder jeg mig i en højde, hvor jeg bliver pisset på? Det ærlige svar er: Jeg er ikke kravlet højt nok op.....
Hvis du ikke kan lide at blive pisset på, så kravl op!
Det er sjovt at høre liberalisterne påstå, at det interventionisme, der er skyld i krisen.
Danmark er ramt hårdere end andre lande, fordi der NETOP er blevet liberaliseret på lånemulighederne, og fordi kontrollen med bankerne NETOP ikke er stor nok.
Hej igen.
Skal lige korrigere efter lidt reseach. timelønen i Kina kan på exportfabrikker ligge på 85 øre - det er jo meget højere -så er der jo ikke noget at komme efter!
Hej Martin
Hvor skal de flygte hen?
Danmark?
Vi tager som resten af den rige vestlige verden ikke mod økonomiske flygtninge.
Det er lidt sjovt at det ikke er lige så slemt at dø af sult som af krig eller religiøs overbevisning.
Og hvorfor ikke ?
Fordi det vil have alt for store implikationer for de rige lande - og dig og mig. Så hvis vi bevare vores velstand må vi lukke øjnene. Det er den tøre kalkule.
God weekend!
"Finanskrisen betød, at staten over alt i den vestlige verden måtte træde til og samle finansverdenen op. Mere tydeligt kunne kapitalismens skrøbelighed dårligt blive."
Forklaring udbedes...Centralbanker og megastater er ikke kapitalismens opfindelse.
Gad vidst om Blankfein bliver slagtet af én, der synes dét er retfærdigt? Hvad kan man dog gøre med mennesker helt blottet for empatisk moral? Er det i orden at aflive dem, når de nu ikke kan forstå hvad de har gjort forkert, selv når der er millioner, der både lider OG er dybt uenige med dem? Nånej, vil skal jo tro på det gode i mennesket - selv når de håner, ydmyger, latterliggør og slår andre mennesker ihjel - IMENS de skovler penge ind på kontoen. Psykopat-fascisme, findes den betegnelse?
Martin Ågård, du har meget at lære endnu.
Og hvis staten ikke havde grebet ind? Hvis centralbanken ikke havde holdt renten lav?
Systemet blev reddet fordi alternativet var værre. Der findes ikke "frie markedskræfter". Der findes "markedskræfter kontrolleret af de få".
Hele systemet er korrupt. Der er ingen frihed mere. Bebrejd du bare staten, det ændrer ikke fakta. Men fri os andre for neokapitalistisk bras, her efter systemets kollaps. Det havde måske givet mening for 3 år siden, men nu klinger det bare hult.
Det er godt det hele ikke er sort og hvidt for dig, Martin Ågård. Kontrol med profit er lig trebanter. Jeps...
Kapitalismen kan ikke forædles. Lige gyldigt hvor meget du bearbejder afføring, så vil det stadig være lort.
Økonomisk incitament bringer ikke verden noget godt. Det fjerner fokus fra os mennesker, kloden, og alt der betyder noget. Det eneste det handler om, er at tjene penge. Ikke opfylde behov, styrke racen, eller lave en bæredygtig behandling af kloden.
Jeg glæder mig til næste knæk, så kan det være der kommer lidt fornuft tilbage i hovedet på folk.
Igen kære Lunde - Lad os få det på forsiden dag efter dag efter dag efetr dag osv...
Bring lister over hvad eliten i Danmark har scoret i hele dette ulækre forløb.
Vis os hvad den Danske drøm er lavet af. Eller var det bare en drøm for nogen, men et mareridt for de som skal betale festen.
Der er rigeligt at komme efter.
Er det så svært at lave de reguleringer på lønninger til bankchefer og topchefer osv ??? Hvor svært kan man gøre livet ???
Det er da fuldstændigt langt ude hvor kragerne vender at en mand tjener 4,5 millioner om ugen !!!!!
Hvad med om alle lande der modtager x mængder varer fra et givent land forpligtes til at modtage et modsvarende antal økonomiske flygtninge i bod?
Ville det ikke faktisk være meget fair?
25 eller 100 år er jo ikke ret meget, set i et historisk perspektiv og vi i den vestlige verden Leger og har leget pengebegærlighedsleg og vækstleg i en del år nu, men det virkeligt interessante spørgsmål kunne være, hvor meget dækning der reelt er i realværdier - for alverdens papirpenge m.v. For uden reel dækning, så siger det sig selv at hele "matadorlegen" vil bryde sammen på et tidspunkt, der nok ikke ligger så langt ude i fremtiden.
Nej nej, Rasmus Rodam, jeg forveksler skam ikke, fejlagtigt, kommunisme med socialisme. Fællesmængden mellem kommunisme og socialisme er den økonomiske planøkonomi – eller fraværet af markedsøkonomien. Det bør man vide. Planøkonomi har aldrig fungeret noget sted hvor den er forsøgt praktiseret. Det er noget sludder at påstå, at det kun er os i den vestlige verden der har gavn af markedsøkonomien. Store dele af Sydøstasien, Indien og Sydamerika har opnået stor fremgang i levestandard pga. af den globale markedsøkonomi.
Hej lunte.
Goldman Sachs still too big to fail?
Prøv at læse dagens leder i New York Times
@ Niels Christiansen, tror du skulle studere noget økonomi i stedet for at bruge energi på tilfældige konspirationsteorier på nettet.
Ja, bankerne kan genudlåne en del af deres indlån. Dette øger pengeudbuddet.
Men påstanden om at dette medfører at vi er endt i en uendelig gældsspiral, hvor tidligere gæld inkl. rente kun kan tilbage betales ved at udstede flere penge passer jo simpelthen ikke.
Udgangspunkt: Du har 10 kr. og jeg har 90 kr. SUM 100.
Så låner jeg dig de 90 kr. til en årlig rente på 11,11%.
Året efter betaler du mig tilbage jeg får 90 kr. plus 10 kr. i rente. Nu har jeg 100 kr. og du har 0 kr. SUM 100.
Jeg så ikke noget sort magi, gjorde du?
Jeg får mange informationer af Moore, som jeg ellers ikke ville have fået.
jeg tror også at amerikanere der ser filmen får værdifulde værktøjer der gør dem i stand til at kæmpe imod den kriminelle kapitalisme.
All that is solid, melts into air!
Joe Biden, den amerikanske vicepræsident var gædt i The Daily Show. (det med Jon Stewart som vært).
Og han sagde noget ret interessant, nemlig at, 'hvis USA ikke havde lånt penge til f.eks. Goldman-Sachs (og andre), ja så ville vi have været inde i en dyb dyb depression, ikke kun i en recession'. Og det skyldes, fortsatte han, at 'hvis det finansielle system går ned, så er der ingen steder virksomheder kan låne penge.' Og dette er jo reelt nok.
Og set fra mit synspunkt var det sådan set det eneste man kunne gøre - fra diverse regeringers side, den danske således også. Og desuden har Goldman-Sachs betalt størstedelen (eller alle pengene) tilbage til den amerikanske stat.
Mht. hvor meget manden får i løn er det vel totalt ligegyldigt? Er der ikke en sag mellem ham og hans bestyrelse (eller mellem ham og Gud?) I en bestemt optik har manden jo ret, han skaber arbejdspladser.
Lige nu synes det dog som om han hellere vil give sig selv og medarbejdere i Goldman-Sachs kæmpestore bonuser i stedet for at låne penge ud til f.eks. små virksomheder eller private, så der kan komme gang i hjulene igen.
Alene det at Goldmann-Sachs er kommet styrket igennem finans-krisen tyder jo på, at direktøren for det hele, er hamrende dygtig. Og så rigeligt fortjener den løn har får.
Det er ikke det, der for mig er problemet; snarere er det at folk som kører en virksomhed i sænk, hvor indtjeningen er falder 50% og omsætningen måske er faldet 80%, ja de får jo da også lige udbetalt bonus-ordninger.
MHt. Blanfein og Moore, tjah, så vidt jeg kan svarer han jo ikke på Moore's beskyldninger som går på kapitalismen (variant USA) som system; manden forsvarer sådan set bare sig sig selv og son bank. Og det er jo sådan det, han er ansat til - af bankens bestyrelse.
Rendyrket kapitalisme kender kun en vej: akkumuler, akkumuler, akkumuler. Profit - altså. (eller fortjeneste på dansk). Hovedproblemet med at forstå dette er i Danmark har der indtil for nylig ikke været rendyrket kapitalisme. I stedet har vi haft en kooperativ tankegang, baseret dels på andels-bevægelsen, dels på de familie-ejede virksomheder som f.eks. Lego, Mærsk, B&O, Danisco mm. I takt med at flere og flere danske virksomheder er blevet købt op af store internationale hedgefunds (kapitolfonde) f.eks. LM Glasfiber, eller Dandy (nu Cadbury's) lukker og slukker de produktionen i Danmark og flytter til Polen og Kina. Og når lønnen bliver for høj der, flytter de da bare produktionen til Viet Nam eller et andet sted, hvor lønnen ligger under ca. 1 US dollar om dagen. (ikke i timen, men om dagen).
Kapital-afkastet til aktionærerne er nemlig det vigtigste her. Og faktisk er det skrevet ind i selve lovgivningen omkring store selskaber (corporations), at de skal sørge for at få meget udbytte som muligt til deres aktionærer - så de gør det.
Og til sidst:
Kapitalisme som system er overhovedet ikke etisk; genere penge, tjene penge, og helst så mange som muligt på kortest muligst tid er kapitalismens varemærke.
Kapitalisme er rar, sålænge man selv scorer kassen.
Går det galt, vil vi gerne bede om lidt
statslig hjælp og regulering, tak.
Men det er altså ikke socialisme, altså.
Højst ad hoc.
Lige en kort økonomikommentar til kapitalisme versus socialisme. Med udgangspunkt i Blankfeins løn kan man ikke indvende noget mod hans løn som sådan, men!!! hvis hans ugeløn blev brugt til lønninger til eksempelvis 1000 personer, som så ville erlægge disse penge hos forretningsverdenens aktører, så ville vi få det som regeringer skriger på, nemlig gang i økonomien! I stedet bliver de gemt på hans kontoer eller sat i værdifaste varer, f.eks. råvarer som olie og guld. Jeg kan ikke forestille mig han er risikovillig og bruger sin enorme indtjening til invest i risikable aktier. Så set fra mit synspunkt forværrer hans slags blot krisens omfang ved at kanalisere penge i få menneskers lommer i stedet for at få dem ud at arbejde. Socialismen er mere stemt for at fordele penge og er derfor i den nuværende situation måske bedre til at få gang i hjulene igen.
Og ja, jeg er meget liberal økonom!
Michael Moore er en globalist der prøver skabe en illusion af at Kapitalisme er roden til alt ondt og vejen til en bedre verden er en Socialistisk global verdensregering vores nye EU præsdendent oftenliggjorde Søg på youtube:
"ew EU president confirms New World Order desire"
Det har intet med kapitalismen at gøre. Det det handler om er at en flok elitære som har kontrol over "national"bankerne trykker penge ud af den blå luft som er vores FIAT møntsystem. Dog ikke mere end at det skaber en fastsat inflation. De udlåner disse matadorpenge til bankerne for en rente der støre vores økonomi og bankerne kan udlåne omkring 10 gange det indestående beløb og tage renter af alle pengene. Når disse penge ryger over i andre banker kan de gøre det samme. Som du sikkert kan forstå skaber det en kæmpe boble. Derfor vil den springs og når det er ved at ske vil bankerne gå konkurs. Det er her vores kære Lenin Espersen gave nogle bank pakker som i virkeligheden er "national"banken der trykker en masse penge ud af den blå luft og giver dem til bankerne.
Det hjælper lige så meget som at tisse i bukserne på en kold vinterdag.
Når vores økonomier krakker hvad vil ske snart så vil de tilbyde os en løsning der er langt værre end vi har nu, nemlig en verdenscentral bank med en verdensmønt og vupti en nyt pyramide spil er blevet skabt.
Sæt dig ind i det her. Det er hvad det hele handler om. Micheal Moore hjælper deres agenda.
Søg på google video:
"money masters"
"Freedom to fascism"
"fall of the republic"
"terrorstorm"
Det værste er at 99% følge 1 % diktering som binde får, vågn op og tag den stemme og handlng i brug
En trøst er at det hele bryder sammen, da det bygger på egistiske og dyriske ideer og strukturer og så får de røven på komedie
Hvorfor vil rige mennesker se blod og død.
Syge skabninger.
De fleste super-rige folk har pengene helt tilbage fra slave tiden.
LÆS SELV PÅ DET!!!!!
Så de har ikke kravlet op af nogen stige.
De piver bare og ringer efter politiet hvis vi fattige slår igen.
Men en skønne dag, når det går op for dem at alle omkring dem er ansatte og ingen kan lide DEM, kun deres penge.