Annonce
Annonce

Pernille R-T er en gevinst for S

tekst 49 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Det er ikke sandsynligt, at Pernille Rosenkrantz-Theil har meldt sig ind hos Socialdemokraterne for at sidde passivt og spidse blyanter i sit nuværende job som konsulent i en fagforening, om endt skiftet også gavner hendes karriere der. Der er dømt comeback, og partiskiftet lugter primært af, at chancerne for at gå tilbage til Enhedslisten er minimal hvorfor Theil nu skifter. For S er dette en klar styrkelse, idet partiet mangler profiler med starquality. Ikke mindst på den venstrefløj, som Villy Søvndal med succes økser løs af. Er der også risici? Det er der altid ved et partiskifte.

Når man køber fisk i den lokale dyreforretning får man altid sine gubbier med hjem i en pose. Inden de nye fisk må komme ud i deres nye akvarium, skal posen fra dyrehandleren ligge i vandet en times tid. Det giver sig selv, at Pernille Rosenkranz-Theil skal ligge lidt i akvariet inden hun slippes ud til de andre.

Men hvis nogen tror, at Socialdemokraterne er kede af det nye medlem tager man fejl.

For det første fordi selve valget er faldet pÃ¥ S. Hun kunne lige sÃ¥ godt have valgt SF, men gjorde det ikke. Dertil er den historiske konflikt nok for voldsom mellem de to partier. Enhedslisten og SF’s slagsmÃ¥l gennem Ã¥rene har været indædte. Kommunister og socialdemokrater har altid være tættere pÃ¥ hinanden mentalt. Thorning-Schmidt kan og bør udnytte dette som en tegn pÃ¥, at der altsÃ¥ er nogen derude, som opfatter hendes projekt som fyldt af perspektiver. Theil vil have en stor interesse i at tinglyse Thorning-Schmidt som den store leder, for at fÃ¥ sÃ¥ positivt en start i partiet som mulig. Det er dealen.

For det andet fordi Theil har en sjælden starquality. Dansk politik rummer ikke mange af den slags politikere. Og slet ikke aktuelt hos Socialdemokraterne, hvor Mette Frederiksen og partiformanden er alene om æren. Et parti kan ikke leve uden profiler, og uanset, at Theil på sigt kan blive en konkurrent, så ved hendes nye partifæller, at her får de en ny, hvilket også i sidste ende kan dryppe lidt på dem.

Kan Theil tilpasse sig? 

 For det tredje er Theil med sin klare venstreorienterede profil i stand til at appellere lidt til de venstreorienterede socialdemokrater, som har forladt partiet til fordel for charmetrollen Søvndal. Thorning-Schmidts yderst højrevendte politik er en risiko i sig selv, men hun kan næppe andet, hvis hun skal kapre stemmer på en politisk midte, som hele tiden trækkes længere mod højre. Theil kan blive en del af dæmningen mod SF, hvorfor skiftet isoleret set er dårligt nyt for Søvndal.

Theil har naturligvis inden hun meldte sig ind gennemtænkt, hvordan hun nu mÃ¥ agere i sit nye akvarium. NÃ¥r først hun slippes løs er det slut med at lukke ‘malingsterorister’ ind i tinget, sÃ¥ de kan gÃ¥ pÃ¥ Fogh. Og det er slut med at pÃ¥stÃ¥, at den eneste grund ministrene har til at være glade er, at de alle ryger joints. FÃ¥r hun svært ved at tilpasse sig? Nej, hun kender vilkÃ¥rene. Hendes fleksibilitet illustreres af, at hun forlod Enhedslisten i sin tid i protest imod behandlingen af Asmaa Abdol-Hamid. Sagen er, at Socialdemokraterne dengang tog endnu mere afstand fra Asmaa end Enhedslisten. Men tiden er jo gÃ¥et.

Samlet kan man sige, at Theil er godt nyt for S. Det eneste problem kan være, at hun har det med at være åbenmundet grænsende til rapkæftet, hvad der ikke akkurat er tradition for i den socialdemokratiske folketingsgruppe under Thorning-Schmidt. Man kan nok ikke påstå, at Thorning-Schmidts utrættelige chefindpisker Henrik Sass Larsen opfører sig som en anden nordkoreansk diktator, men det er tæt på. Der er ikke nogle S-politikere, som i dag for alvor tør hæve stemmen og sige sin uforbeholdne mening til ledelsen, hvis de har deres karriere kær. Med Rosenkranz-Theil på banen efter næste valg, vil Sass Larsen måske indse, at han skal bruger mere til på sit egentlige job, som politisk ordfører, end på at tryne sine kolleger. Dette altså hvis og såfremt, at Sass Larsen fortsat er en del af ledelsen efter næste valg.

Kommer Rosenkranz-Theil i Folketinget?

Rosenkranz-Theils karriere i fagbevægelsen skades ikke af indmeldelsen i S. Men der er ingen tvivl om, at hun fra nu af vil blive bestormet med tilbud fra diverse socialdemokratiske opstillingskredse. Man må aldrig glemme, at det vigtigste for en kreds nu engang er, at have deres kandidat valgt til tinget. Først derefter tænker man i karrierer som sådan. Og Theil har alt det en god kandidat skal kunne, bortset fra en ting: hun har indtil for nylig været medlem af Enhedslisten. Er det et problem? Tja, det var velfærdsminister Karen Jespersen også engang. Når først Theil har ligget lidt i sin pose, er blevet akklimatiseret og blevet sluppet løs i akvariet, da har hun en kreds.

Hun afviser i dag ikke at hun vil i Folketinget. Jeg tror man gør klogt i at tolke dette som et løfte om, at Rosenkranz-Theil nu er tilbage i dansk politik.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 49
Af Brandt 12:42 4. DEC

Fint at Helle Thorning kræver, at Pernille tager afstand fra overfald på politiske modstandere. Og skandaløst, at Pernille siger, at det vil hun ikke. Tillykke til S med det nye medlem - det skal nok blive hyggeligt...

Af Walther 12:51 4. DEC

Ja det var en god nyhed for S og hun og HTS har debatteret det grundigt, og selvfølgelig er der plads til en profil som Pernille R.T.
De øvrige aprtier ahr jo også folk som svinger i venstre er der liberale Søren Pind til ledelsen, som er pseudo soc.dem ??? ved egentlig ikke vhad de er efterhånden, de blander jo politikken fra alle de andre partier så.
Hos K er der Lene E som mest ligner DF, og Hedegård, Per Stieg og Henriette K som er mere bløde i stilen. hvis alle var ens ville det være kedeligt. Pernille er også blevet ældre, gift og mor, og vi blvier allelidt rundere både i meninger og korpus med årene :)
Og hvis du har ret i din aversion mod Sass så er konkurrence kun sundt, det giver stof til refleksion.
Spændende bliver det i alt faldt og med Mimi J. Pernille , Kornbek, Mette F, Antorini m.m.f. er der ved at være markante kvinder på programmet hos S, dejligt. Så vil de vokse og ikke stagnerer ogd et er kun godt for dansk politik.
Det er kvinder mellem 30 og 45 , kvinder i deres bedste alder med saft og kraft.
Glæder mig til at følge udviklingen i partiet.

Af Thomassen 13:33 4. DEC

Fin analyse. Dog et par ting der er gjort med venstre hånd.

For det første har skiftet ikke noget at gøre med om chancherne for at Ehl kommer ind igen, er minimale eller ej. Pernille droppede det projekt, da hun meldte sig ud pga. Asmaa-balladen - og ville aldrig kunne komme tilbage. Hun var ellers nok blevet modtaget med kyshånd da hun stadig er (nu: var) superpopulær.

Du har ret i at det er dårligt nyt for Søvndal, og mere præcist har du ret i at det hele står og falder på hvordan Sass og resten af elefanterne i glasbutikken håndterer det her. Hvis de håndterer det godt= gevinst - håndterer de det skidt = ikke gevinst, efter min mening. Vi har ikke så længe til at dømme dem - men lad os bare tage de sidste 14 timers begivenheder:

Kl. 23: Pernille annoncerer sit skifte
http://politiken.dk/politik/article607080.ece

kl. 9 melder Enhedslisten ud at de undrer sig, men ønsker hende held og lykke. Så langt så godt.

kl. 10.30-11.30 Historien om at Helle Thorning stærkt regner med at hun tager afstand fra maling-angrebet på Anders Fogh begynder at brede sig både på tv og på netmedierne.

Ca. samtidigt siger Pernille på Tv2-News at det har hun ihvertfald ikke tænkt sig. Hvad hun senere på dagen også uddyber på pol.dk http://politiken.dk/politik/article607304.ece

Kl.12:27 har S-toppen måske lige snakket sammen, og melder ud at nu behøver Pernille ikke at tage afstand fra maling-angrebet alligevel. http://www.berlingske.dk/article/20081204/politik/81204079/ - Den nye spin-taktik "total-forvirring" begynder at se dagens lys.

På det tidspunkt har Pernille flere gange sagt at hun er imod Soc. Dem's udlændingepolitik, som et af de punkter hun er uenig. Går man bare et år tilbage på hendes blog, vil man finde de første 20 andre alvorlige punkter hvor hun er markant uenig. I P1 morgen siger hun desuden at hun vil vise sine skuffede tilhængere, der har lavet en kritisk Facebook-gruppe, at hun stadig er "lige så rød". Om Sass har hørt P1 morgen eller ej er uklart, men et eller andet får ham ihvertfald til at fare til telefonen, og melde ud at hun SKAL bakke op om udlændingepolitikken og 24 års regelen for at få lov at stille op:
- Ellers vil det ikke være foreneligt med at være Socialdemokratisk folketingskandidat. Det er klart, at man ikke kan stille op på et Socialdemokratisk program, og så samtidig være imod det, siger Henrik Sass Larsen og slår fast, at det ikke bliver Socialdemokraterne, som ændrer politik efter Rosenkrantz hoved.

Og videre:

- Ja. Og man stemme for finansloven. Og man skal være tilhænger af Nato, og man skal støtte bevillingerne til forsvaret, siger Henrik Sass Larsen.
http://www.berlingske.dk/article/20081204/politik/81204071/

Tak for kaffe. Så er der ligesom linet op til hvad Pernille skal gøre for at kunne stille op. Indtil videre har hun sagt at hun ikke vil gå på kompromis og er uenig i b.la. udlændingepolitikken, så hvis de vil have gavn af hende så må det være Sass der skal sluge den kamel - men hvorfor dælen melder han det så ud på den måde? - og hvordan kan de formå at klodse så meget rundt i det på bare fire timer?

The answer is blowing..

Af Rasmussen 13:41 4. DEC

Har PEM mon fået for mange julebryg inden han skrev ovenn. artikel? Ja, Rosenkrantz-Theil vil være en stor gevinst - for de borgerlige - hvis S skulle være så letsindige at opstille endnu en af disse tabere og opportunister som af hensyn til deres videre karriere sælger deres egen sjæl og går på kompromis med alt hvad de har stået for hidtil! En tidligere kristelig og nu en person fra den yderste venstrefløj som ikke vil tage afstand fra de voldsmænd som angreb statministeren og udenrigsministeren! Hvordan skal den inkompetente Helle Thorning holde styr på den samling af lopper som melder ud i øst og i vest? Det bliver morsomt.
Iøvrigt er PEM's kollega Krause-Kjær vistnok mere realistisk i hans vurdering.
http://politiken.dk/politik/article607201.ece

Af Barreth 13:50 4. DEC

Ord,ord,ord...som skidt fra en spædekalv,udgydes af Peter Mogensen.
Hvordan kan en mand som har været "doktor" for en statsminister,godtage en person som ikke vil tage afstand fra folk som smider maling på en anden statsminister,og som opfører sig langt fra demokratiske?
Hvordan kan Peter Mogensen kritisere en mand som Sass's,opførsel som altid er korrekt og saglig?
Hvordan kan han fremhæve Pernille Rosenkrantz-Theil,som mildest talt er det modsatte.
Man kan også undre sig over at Socialdemokraternes formand Helle Thorning Schmidt overhovedet vil røre ved "Asma støtten",jeg mener hun gør en fatal fejl ved ikke at sige nej tak til "tilbuddet"!
Gerne nogle færre ord herr Peter Mogensen,men allerhelst med lidt mere substans bag....een ting er sandt,PRT har med snu sans indset at Enhedslisten ikke er et sikkert sted at være,og så springer hun hele to partier.Jeg savner den kritik som fremkom mod Karen Jespersen da hun dog kun sprang et parti over.

Af Jensen 13:52 4. DEC

Velbekomme til sosserne!
Jeg er da glad for, hun ikke valgte SF. Tænk hvilken ravage rappenskralden kunne lave med sine rabiate holdninger til dette og hint - og hvor pinligt det ville være for SFs ledelse i tide og utide og skulle ud og tage afstand fra det nye medlems udtalelser (for pressen ville jo ikke være sene til at udlægge "det prominente medlems" holdninger som partiets.
Så go' fornøjelse til dem hvor hun nu er havnet; det ska' nok blive underholdende!

Af Nielsen 13:57 4. DEC

Renegater, som evt. kan trække stemmer med sig, hvis de opstilles i det nye part, er naturligvis altid velkomne, også som her fra Enhedslisten og over til Socialdemokraterne. Men som allerede udtrykt fra flere sider: Men Pernille Rosenkrantz-Theil kommer da til, at sluge en del kameler, efter sine tidligere udtalelser og holdninger inden hun kan ”forenes” med de mere ”satte” socialdemokrater. Men socialdemokraterne kommer sandelig også til, at sluge kameler, hvis PRT skal anvendes som kandidat og evt. komme i Folketinget, hvis PRT ikke helt og aldeles er omvendt. Lidt humoristisk sagt – der er flere der skal sluge kamelkød til Jul i stedet for and eller kalkun. Selvfølgelig går en så betydende og aktiv person ikke fra det ene parti til det andet, for at være menigt medlem, ude i en partiforening, der skal hænge plakater op ved valgene. Hvis PRT bliver opstillet og trækker stemmer fra venstrefløjen, måske både fra Enhedslisten og SF er Socialdemokraterne dog lige langt, mht. til et magtskifte. Der kommer næppe flertal alene med socialdemokrater og radikale. Man skal nok have SF med, enten som støtteparti eller som direkte regeringsmedlemmer. OG ENHEDSLISTEN SOM STØTTE. Hvis Enhedslisten bliver udslettet og SF delvis beskåret bliver Helle Thorning Schmidt aldrig statsminister, da hun næppe kan mønstre et flertal uden SF og Enhedslisten. Det kan meget nemt vise sig, at være det der kan kaldes en ”Pyrrhussejr” for socialdemokraterne, at få PRT opstillet og valgt. Der kan jo også nemt ske det, at en evt. PRT-effekt er noget overdrevet, netop pga. af PRTs tidligere holdninger. Man bør nok også afvente hvad PRT angiver som årsag til skiftet.
Egentligt tror jeg ikke der sket så meget, men jeg tror da, at PRT vil frem igen i forreste række, selv om hun siger andet lige nu. Men selv uden at det medfører så store mandatændringer, på den ene eller anden måde, vil det sikkert være godt for Sosserne, at få lidt friske venstreorienterede meninger ind. Sosserne er jo blevet lidt stive og efterfølende i de senere år – så nye vinde kan sikkert friske op.
Men for et egentligt og holdbart magtskifte skal der flyttes stemmer fra den en blok til den anden – det skal altid huskes. Bevægelserne indenfor blokkene har kun betydning, for os alle, når det sker indenfor den regerende blok.

Af Rasmussen 14:12 4. DEC

Man skal passe på ikke at tillægge en enkelt person al for stor betydning for de store partier. Som jeg ser det, er det godt for Socialdemokraterne, at de kan fremvise tiltrækningskraft på markante politikere fra så forskellige partier som CD, Kr.F. og EL. Det signalerer bredde i partiet og højt til loftet, og hvis det vil afspejle sig i de interne debatter i partiet, så der siden kommer en større dynamik, kan det kun være en fordel.

PRT vil, som det er nævnt, næppe trække mange stemmer over midten. Men ved hvert valg kommer nye vælgere til, og for de unge har S virket tungt og trægt og ualmindelig usexet, og netop ved at få unge første- og andengangsvælgere til at skifte holdning til S, kan typer som PRT faktisk få stor betydning. Hvis S-R-SF tiltrækker hovedparten af de nye vælgere, VIL magtbalancen tippe. Alene af den grund er PRT en gevinst for S.

Af Lauritsen 14:24 4. DEC

Måske har Pernille tænkt sig at lave en ny Karen Jespersen, altså vendekåbe af værste karat.

Af Walther 14:48 4. DEC

Nej det har Pernille R. T. ikke, det har hun for meget personlighed til, hun har meldt helt klart ud. Karen J. var ingen gevinst for venstre såvel som Rønn og andre ministre, der har bevist det ved deres ord og handlinger eller mangel på samme. Giv P.R.T fair play, hvis man skal dømmes på sin fortid, skulle Fogh jo aldrig have været statsminister efter sin periode som saktteminister, der lave kreativ bogføring, så spis lige brød til, før der sættes det hårde skyts i omløb.
Jeg tror hun sætter fut i fejemøjet, men på den fede og gode måde. Livsbekræftende medlem.

Af Dahl 15:01 4. DEC

Godt at se Pernille Rosenkrantz-Theil tilbage i dansk politik, hvis der er noget Socialdemokratiet mangler er det profiler der tør sige hvad de mener og som samtidig mener det.

Af Jensen 15:02 4. DEC

Hvorfor skulle hun tage afstand fra noget rødt plasticmaling på Anders Fogh??? Det er jo bevist at han har løjet om dansk deltagelse i Irakkrigen. Han har slæbt Danmark ind i en ulovlig angrebskrig, var det ikke bedre at undersøge denne handling? Hvorfor skal socialdemokraterne altid spille med på DFs melodi, som lige nu lyder på at kræve en afstandtagen fra det røde maling. Der er ikke noget at komme efter.

Af Jensen 15:13 4. DEC

Jeg kan ikke helt forstå de der skriver her på bloggen, og som tilsyneladende tilhører den fløj
hvor socialdemokraterne skal hente stemmer, er så
oprevne over at PRT har meldt sig ind i socialdemokratiet.
Det kan godt være at socialdemokratiet bliver et større parti, men det kommer ikke til at ske på bekostning af VKO. Altså spis nu brød til.
Da Karen jespersen meldte sig ind i Venstre, skrev
flere skribenter at det ville blive et plus for
partiet. Hvis det er rigtig at hun har været et plus ser det sort ud for resten af partiet venstre, hendes stjernestatus blev kort.
Venstre blev et mindre parti.

Af list 15:34 4. DEC

Tja - I disse så svære krisetider, er det er jo ikke af vejen med et velbetalt job, hvor man per automatik ikke er ansvarlig for noget som helst.

Af Henningsen 15:40 4. DEC

Det er godt for det gamle parti,at Pernille R t har meldt sig ind, det er godt for Danmark,så er der måske et lille håb om,at socialdemokratiet kan trækkes væk fra slipstrømmen fra DF og venstre når det gælder menneskesynet i Danmark,

Af Andersen 15:58 4. DEC

At sige at PRT er en gevindst for S er vel nok dagens vittighed...

Socialdemokraternes leder, Helle T, siger, at hun forventer, at Pernille tager afstand fra dette overfald, men det har Pernille allerede sagt på TV2 News, at det vil hun ikke….

Så kære socialdemokrater: Så er der vel kun en vej, nemlig at smide hende ud igen?

Men samtidigt forlanger soc. næstformand ikke at der tages afstand fra overfaldet på statsministeren og udenrigsministeren:

http://www.berlingske.dk/article/20081204/politik/81204079/

Så må man vel mene at Soc. støtter overfald på folkevalgte?

Men jeg undrer mig over, eller det gør jeg jo egentlig ikke, at Soc. vil indlemme en autonom terrorist i deres fælleskab?

Men det beviser jo bare at den røde fløj vil bruge alle midler for at erobre regeringsmagten.

Man kan også få den bagtanke, at det er på grund af de mange millioner socialdemokraterne med glæde smed efter de autonome ballademager i ungdomshuset som har gjort at Pernille har meldt sig ind hos partiet…

DanmarksFremtid.dk

Af Dyrkilde 16:10 4. DEC

Stærke kvinder samles om S.

Christine Antorini (SF), Mimi Jacobsen (CD), Bodil Kornbech (KD) og nu Pernille R-T ((EL). Der tegner sig et billede af at 7 år med Fogh ikke bare trætter regeringen, men også sætter sig spor i oppositionen. Bevidstheden om, at alle kræfter der vil en anden vej, end VKO må samle sig, bliver tydeligere for hver dag. Når disse højt profilerede kvinder vælger S, er det fordi de ved, at oppositionen ikke kan komme til fadet uden anden ledelse end en socialdemokratisk.

Netop denne pointe har partiet haft svært ved at tydeliggøre selv. Nu sker det via disse nytilkomne, og det er straks breaking news.

Der er masser af plads til PR-T i Socialdemokratiet, som er et bredt og åbent debatterende parti, i højere grad end hendes gamle. Om hun så kan rummes i en folketingsgruppe er så en anden sag. Det må tiden vise.

Af Peter Mogensen 16:13 4. DEC

Kære bloggere.

Tak for glimrende og inspirerenden indlæg. Der er lige en præmis, som jeg mener vi skal fokusere på.

PRT var som medlem af Enhedslisten modstander af NATO, EU, herunder euroen, selv den mildeste udgave af udlændingepolitikken nogen socialdemokrat har tænkt.

Det er klart, at vi analytikere her på bloggen må tage som præmis, at hun har tænkt disse fundamentale holdninger igennem INDEN hun meldte sig ind i S. Og at hun har forliget sig med at støtte op. Ellers giver intet mening.

Så lad os fortsætte debatten med dette udgangspunkt. Hvis det senere viser sig at hun alligevel ikke slutter op har vi en helt ny situation. Nemlig den, at hun har gennemført en helt bizar og utroværdig handling. Men det evt. til den tid.

At der kan være utroligt højt til loftet i et parti viser det groteske forløb omkring Birthe Rønn Hornbech, som jo i den grad længe har været imod sin egen og DF's udlændingepolitik.

Tak igen for alle bidrag.

alt godt
PEM

Af Walther 16:20 4. DEC

Petitesser og fortid skal man ikke hænge sig i, det gør VKO rigeligt, de går konstnat tilbage til fortiden, hver gang der skal argumenteres. Vil du nyt, så se frem, ser man konstant tilbage så når du aldrig videre.
Jeg synes, det tegner rigtig godt for S og fremtiden. Der er gæve kvinder der, unge og ældre, det samme i SF med Unge Auken og ASTRID K. flere med anden etnisk baggrund, hos R begynder de også at manifestere sig og lille Joahnne har længe vakt opsigt fra liste Ø.
Politk bliver spændende at følge de kommende år.

Af Sørensen 16:21 4. DEC

EN ROSENKRANTZ UDEN THOR(NING).-

Det lyder som er frisk pust til S, at de har fået en på barrikaderne, som har sin helt egen mening, hvilket jeg altid har respekteret, da Pernille var i Enheds listen.
Ved ikke helt, om hun kan "rummes" i HTS partiet, der spræller en del for tiden, for at få indflydelse i dansk politik, der ellers snart går på jule ferie.
Parti skifter, har man jo, i tiden før set, at personen går i glemme bogen, på de idealer, der ellers var lagt for dagen.
Derfor vil PRT, nok sidde lidt stille i S gruppen, og vejre morgen luft, hvis der skulle dukke et ordfører skab op.
Velkommen til hende, og et godt råd med, på den politiske vej, der vel ikke skiller vandene, mere end hidtil.

Med hjertelig hilsen
Statspensionist
Ole C. P. Sørensen.
p.t. tatra bjergne.
www.zakopaneonline.pl POLEN.

Af Bøge 16:36 4. DEC

Sosserne har hermed fået deres eget løsgående missil. I Enhedslisten var der jo praktisk taget ingen topstyring. Så der var det nemt for hende at køre efter sin egen dagsorden. Hvordan hun dog har tænkt sig, at det skal kunne ske i det totalt topstyrede Socialdemokrati, er derimod en gåde.

Af Hansen 16:48 4. DEC

Det er dog det mest latterlige, at hun skal tage afstand til, at nogen havde no**er nok til, at hælde rød maling over Fogh. Hans hænder er jo blodrøde i forvejen af alle de civile der er døde i Irak. Desuden er det næppe vold at hælde rød maling over en person. Højest lidt hærværk på hans jakkesæt!

Godt at hun klart og tydeligt har sagt, at hun aldrig vil tage afstand fra det for at blive Socialdemokrat. Desuden har Socialdemokraternes Folketingsgruppe lige sagt, at hun ikke behøver at tage afstand fra det.

Af Sørensen 17:36 4. DEC

Det er jo mageløst, nu er der udsigt til at få en hurtigsnakker mere i folketinget. Der findes ikke noget værre end at høre disse kaglende kvinder, som har så meget på hjerte, at munden fuldstændig går amok, og afbryder og taler i munden på hinanden. De skulle alle til hobe lære noget om debatkultur. Så kunne det være at det ligefrem blev interessant at høre på. Det meste fortaber sig, fordi man irriteres i den grad, at pointen fortaber sig.

Af Bjornsson 17:48 4. DEC

Hvad partierne i Danmark har brug for er flere gode organisatorer og ikke flere stjerner. Pernille kan evt. være god til den slags direkte organisation på grasrodsnivau. Hun er nok en af de få prominente socialdemokrater man kan forstille sig at have haft en naturlig diskutions med en arbejder. Hun kan derfor være en kapacitet for Socialdemokraterne også selv om hun ikke stiller op for dem.

Af Wegge 17:59 4. DEC

Pernille bliver Thornings nye mareridt

På mange måder er Pernille Rosenkrantz, er en prototypen på en politiker, der i den grad er brug for i den kønsløse socialdemokratiske gruppe.
PRT er en stemmemagnet, har masser af medietække, er en politisk idealist og er sindssygt godt inde i den politiske substans.

Men PRT vil få Sass Larsen og Morten bødsgaard til at ligne to forvirrede konfirmanter og det er ikke kun formen, der er skarpere. Sagen er jo at PRT vil det stik modsatte af Thorning mht. økonomisk omfordeling, udlændingeområdet, den offentlige sektor, retpolitikken mv.

Netop fordi hun er superkvalificeret og har sine meninger i behold bliver hun et mareridt for Thorning.

Af Andersen 18:07 4. DEC

Ahh ja, hun bliver et godt aktiv for Socialdemokraterne... altså indtil hun åbner munden for første gang.

Af Bruhn 18:25 4. DEC

T. Sørensen,

Jamen dog, er modbydelig tale om kvindelige politikere et godt udgangspunkt for en god debatkultur?


Mvh Randi Bruhn

Af Dyrkilde 20:04 4. DEC

Kære PEM.
PRT markerer tydeligt at der er to ideoligiske positioner på venstrefløjen. Den ansvarsfri kritik (EL) og den der vil opnå max forandring gennem max involvering/indflydelse (Soc). Det er grunden til at hun ikke finder SF's position interessant.

Nu har hun stået på sidelinien længe nok. Nu vil hun ind og skabe forandringer, som almindelige mennesker kan mærke. Et NATO og et EU som vi alligevel er medlem af kan ikke for en pragmatiker være afgørende. Jeg tror hun tager vores NATO og EU medlemsskab "til efterretning", som det hedder i den politiske jargon. Hun er ved at have "vænnet" sig til dem. Jeg tror heller aldrig hun har haft et DF-agtigt kærlighedsforhold til den danske krone, men betragter valutaen som betalingsmiddel. Der hvor hun stadig har problemer er den tvungne finanspolitik som knytter sig til Euroen, men hun kan se, som alle andre, at netop den, er mere truet af budgetunderskud og inflation i en række af Eurolandene.

Der bliver ikke en ny EU-modstanderfløj i S under hendes ledelse. Dertil får hun alt for travlt med dagligdagens realpolitik, nu hun endelig får æejlighed til at spille inde på banen.

Det kan måske blive på udlændinge, skat og dagpenge hun kan finde på at sætte hælene i, og her finder hun mange åndsfæler i S.

Af Zimmermann 20:10 4. DEC

Hvad er der blevet af Tine Aurvig-Huggenberger? Ved sidste valg manglede en aftager i Ritt Bjerregaards og Lotte Bundsgaards otterupkreds!
Og så i øvrigt: Venstres "gamle" mænds nedladenhed kan godt blive venstre problem! (En gruppe morede sig vældigt i folketingssalen under Mette Frederiksens ordførerindlæg om børnehave"madpakker"! Det så ikke pænt ud! - Hermed et vink til Tjenesten!) Og i længden er det vel ikke nok at forklare i overbærende tone, hvad man HAR gjort!!
Derfor går "vi" efter at få en ny regering efter næste valg!
Og hvoffer ku´ man kun se Helle For Helle og Lars Er Ingen Lykke direkte på Poltv?

Af Dyrkilde 20:12 4. DEC

P.S.: Krigen i Afghanistan.

Så vil hun helt sikkert markere sin modstand mod indsatsen i Afghanistan, som S stadig bakker op omkring.

Den debat er i dag blevet sørgeligt aktuel igen.

Af Maric 20:13 4. DEC

Til Thomas Rasmussen:

Jeg troede kun det var Venstre og Konservative der opstillede tabere og opportunister, der har solgt ud af deres hidtidige holdninger, som Karen J. , Malou Aamund og hende fra Vild Med Dans som de mest prominente eksempler. Men jeg kan da tage fejl.

Af Salo 20:43 4. DEC

PM:

Jeg ser det ikke som vildt problematisk, at hun har en fortid som EU-modstander i kraft af Ø. Tiderne forandres. Danmark forandres og EU forandres. Jeg ser det mere, som at hun har en pragmatisk tilgang til de store spørgsmål. Naturligvis kan hun ikke sætte sig i et hjørne og mene noget diametralt modsat, end de andre i partiet. Jeg tror, at hun vælger at kigge på muligheder, i stedet for begrænsninger.

Se DET tror jeg vil være en god ting. En der har lyst til at se andre perspektiver, end de faste indgroede. Pragmatisme ganske enkelt. Dermed ikke sagt, at hun ikke besidder en kritisk sans og skulle sluge alt råt, men vil have fokus på ting der kan virke problematiske. Lidt som når Birthe Rønn har betænkeligheder med tuneserlove og andet - men hun er jo blevet jordet af AFR og Pia.

Derudover, så tror jeg at hun vil være med til at kick-starte en opposition, der nærmest er i trance i disse dage. Hypnotiseret af de sidste mange års VOK-doktriner. Jeg tror Helle Thorning er glad, for at PRT kan virke som en vitaminpille for S.

Nu må vi se. VKO ligger klar. Allerede på diverse tråde her på Politiken, har vi set højrefolket opstarte deres smædekampagner. "Levebrødspolitiker" er nog den klisterlap jeg har grint mest af!

Af Johansen 21:15 4. DEC

Jeg tror ikke det får nogen stor betydning, men håber da som socialdemokrat at det vil give fremgang, men det bliver nok omfordeling af mandater på den røde fløj. Om vi får en S-ledet regering eller ej næste gang tror jeg næppe vil kunne tilskrives Pernille, ligesom det næppe var Karen J der vandt sidste valg for de borgerlige..
Jeg har lidt svært ved at gennemskue hendes motiver, for jeg må ærligt indrømme, at jeg synes det er mange steder hun er uenig med vores parti.

Af Mikkelsen 22:41 4. DEC

Hvis vi anlægger PM’s positive holdning og antager, at Pernille Rosenkrantz-Theil virkelig har skiftet ALLE sine politiske synspunkter ud - !!! – og at hun i øvrigt vil kunne bevare sin stjerne kvaliteter også i et rigtigt politisk parti (det er trods alt nemmere at være stjerne blandt pot-hovederne i EL), hvad vil konsekvensen af det så være?

1/ Hun vil sikkert kunne tage stemmer fra SF. Det er da udmærket, men det bringer jo ikke sosserne nærmere på regeringsmagten.

2/ Hun vil styrke S’s venstrefløj markant. Det vil flytte stemmer fra oppositionen til de borgerlige. Ikke godt nyt for Helle!

Men det er nu heller ikke sandsynligt, at PRT er så tilpasningsduelig, som PM (siger, at han) tror. Så det ender jo nok med, at Pernille laver en Asmaa på sosserne!

Af Pedersen 23:15 4. DEC

Socialdemokraternes chancer for at komme til regeringsmagten er at tage stemmer fra de borgerlige. Til dette er PRT ikke nogen gevinst, men snarere en klods om benet.

Man kunne let få den tanke at S har opgivet kampen om regeringsmagten og nu istedet kæmper for at bevare lederskabet i oppositionen ved at forsøge at gøre indhug i SF's vælgermæssige succes.

Af Rasmussen 06:34 5. DEC

I går var der en journalist som antydede over for Rosenkrantz-Theil at hun var en muldvarp som var plantet i S af den yderste venstrefløj. Det tog hun ikke afstand fra men grinede bare fjoget. Utroligt at den inkompetente S-ledelse ikke kan gennemskue denne happening!

Af Dyrkilde 06:51 5. DEC

Almindelig politisk logik siger, som flere peger på, at PRT ikke kan flytte vælgere over midten, og derfor ikke bringer Helle Thorning tættere på statsministeriet. Der er dog en gruppe af vælgere, som så at sige, skifter med det politiske momentum. Derfor kan selve det at flere fremtrædende centrum/venstre politikere søger til S, samtidig med at KO er i åbne indre opgør, flytte disse idologiløse vælgere. Momentum i dansk politik er skiftet.

Rent valgmatematisk kan en svækket EL være den største trussel mod Thorning. EL er havnet i det problem at kun okring 1% af vælgerne er hard-core socialister og EL kernevælgere. Resten henter EL på sine "sager". Senest holdningen til 24 års regel og tilknytningskrav. Mange flygtningevenner so har stemt på EL er dog havnet i den situation, at de oplever at det netop er EU, der med Metoc-dommen har "reddet" den danske flygninge praksis. EL's fundamentalistiske EU modtand, står i skærende kontrast hertil, og skubber flygtningevennerne over mod SF og radikale, eller "store hjerter" som Mimi og Bodl Kornbech. En svækket EL kan i sidste ende redde VKO på målstregen. EL bør stærkt overveje at nedtone sin EU modstand, men gør det næppe da det er hjerteblod for en stor del af kernetropperne.

Af Walther 09:28 5. DEC

T. Sørensen. Kolding. Jeg må smile lidt, har lige været til debat med bl.a vor finansminister og er der nogend er snakker og ikke stopper, så er det ham. Mænd både sladrer og snakker som alle andre af begge køn.

Og til P.R.T. hun har sagt fra mht. at politikere
skal generes på omtalte måde som gik ud over AFR.
med rød maling og sådan skal det også være uanset hvilken politiks holdning man har, så må man tage afstand fra omtalte handling. Fortid er fortid, fremtiden vil vise om PEM får ret med sin guldfisk.

Af Walther 09:33 5. DEC

Kylle Z. Jeg var derinde og der var flere TV folk der, så mon ikke det kommer, måske i M+K i aften. Det var en god debat, HTS angreb og LLR parerede, men nogel slag gik ind :) og ja man kunne godt bruge flere af den slags debatter, til belysning af to forskellige politikere med forskellige løsninger på krise m.m.

Af Madsen 16:03 5. DEC

At smide maling på Anders Fogh Og Per Stig var tåbeligt og umodent uanset hvormeget de så kunne have fortjent det--
at Pernille RT har en del i det og ikke vil tage afstand fra det er ikke mindre tåbeligt og umodent.

Et sådant stunt nmummer giver kun sympati for Anders Fogh-- og ekstremister på venstrefløjen gir den atter som nyttige idioter.

Snak om at Pernille RT vil kunne flytte Soc. dem til venstre er en omgang ævl--
at ændre soc. dem. politik kræver mere end en enkelt person.
Pernille RT bliver nødt til at æde 80 % af det hun tidligere har sagt og har troet på for at komme i folketinget igen-- ja for overhovedet at nogen tør stille hende op.

Hurra for Nato-- hurra for EU-- hurra for Euro-- hurra for manglende afstemning om Lissabon traktat.
Hurra for krig i Afghanistan.
Hurra for 24 års regel og soc. dmokratiets udlændinge politik som det er svært for at end feinscheckere at skelne fra regeringens og DFs.

AT Asamaa AH i dagens netavis tror på at Pernille RT kan trække Soc.dem til venstre og få dem til at gå ind for at dommere og øvrighedspersoner kan bære tørklæde
er dobbelt tåbeligt:

For det første har det aldrig været venstreorienteret at gå ind for at dommere skal have lov til at bære religiøse symboler-- det er tværtimod dybt reaktionært--
i århundrede har progressive mennesker kæmpet for at minimere religioners indflydelse.

Mener nogen at det er venstreorienteret at en Søren Krarup type insisterer på at optræde som dommer i en retssal med et kors dinglende om halsen ?
ER en sådan dommer neutral ?

for det andet er det en sag som soc. demokraterne har afgjort og en enkelt tåbelig venstrefløjsrenegat kan ikke ændre på det.

Pernille RT er en distanceblænder og et blålys, der da hun selv var valgt-- valgte at have orlov fra Folketinget i lange perioder-- bla fordi hun "følte sig stresset"

Penille RT er ikke en gevinst for noget parti-- hun er ligesom Katren Jespersen magtbegærlig og en troublemaker som ledelsen i Soc. dem. og medierne nok skal få megen glæde af .

Hendes ubetænksomme og hadefulde ord om hendes partikammerater i Enh. listen siger alt:

"Der er personer med dansk klingende navne i Enh. listen som har modarbejdet Asmaa"

Ikke sandt: De er racister i Enh. listen-- dem der ikke mener det samme som Pernille og Asmaa AH.

Roald Als har idag i Politiken på udmærket vis fattet pointen: Mon Helle Thornming ville bryde sig om at Pernille RT tog sin veninde Asmaa AH med ind i partier ?

Og det behøver vi slet ikke at gætte på-- fordi Asmaa AH rent faktisk henvendte sig til Soc. dem inden hun fandt husly hos de forvirrede mennesker der er i spidsen for Enh. listen idag-
Soc. demokratiet betakkede sig .

Enh. listen burde være glade over at slippe af med Pernille RT-- endnu mere glade burde de være hvis de også kunne slippe af med Asmaa AH--

Så kunne der måske være ny fremgang at sporte for listen og dansen på spærregrænsens afgrund kunne høre op !

Af Walther 11:19 6. DEC

Nu synes jeg, man skal holde sig til fakta. PRT har meldt sig ind i S. Hun er ikke opstillet, hun er ikke valgt endnu. Der er antagelig 2 til 3 år til næste valg, meget kan ændre sig i verden EU og DK. PRT ved hvad S står for p.t. hun og HTS har drøftet deres forskellige men også ens værdier. Hos S er der højt til loftet for alvor, men er man valgt kandidat fanger bordet.Og drop så alt det med Asma, det er en sag mellem liste Ø og PRT i fortiden. MHT rød maling og Fogh så har hun indtil flere gange sagt, at sådan ser hun ikke på det i dag. Hun er selv blevet truet og ved, hvor slemt sådanne ting er, så nej det ville hun synes var forkert gjort. Fortiden kan man ikke bruge til så meget andet end blive klogere, det er sket for Fogh på klimaområdet, siger han da. Trods Lomborg ekstra bevillighed. Hvad med at give PRT samme rettighed. Hun er en spøjs person, og kan bestemt såvel som Kornbek blive en gevinst på sigt.
Sidste nye er jo at bl.a VU og Cepos melder ud at 24 års reglen er forældet og til skade for DK.
Så lad os se hvor vi står til næste valg. Foreløbig er pernille et alm. medlem som alle andre fra Soc.dem hverken mere eller mindre.

Af Walther 11:21 6. DEC

Bevilling. sorry. HW

Af P 12:14 6. DEC

»I går var der en journalist som antydede over for Rosenkrantz-Theil at hun var en muldvarp som var plantet i S af den yderste venstrefløj. Det tog hun ikke afstand fra men grinede bare fjoget. Utroligt at den inkompetente S-ledelse ikke kan gennemskue denne happening!«

Men HTS er jo selv muldvarp plantet af de konservative.

Af Hansen 23:58 6. DEC

Hvordan kan en person fra en stort set ikke eksisterende parti vaere en gevinst for noget som helst? Den analyse er vist ikke ret dybdeborende... men omvendt, venstrefloejspolitisk aktivisme kan af og til "kaste" noget af sig... se nu blot paa Ungdomshuset... ikke èn brosten blev kastet forgaeves.... at loemlernes fritidsbeskaeftigelse og haervaerk betoed en ekstraregning til samfundet i form af mertimer, og mangler ressourcer til opklaring af indbrud hos Hr. og Fru Jensen, betyder vel ikke en skid i vores egocentriske tidsalder.... nae, lad blot de unge laere at kaempe for deres sag, udtalte de aandsfravaerende foraeldre stolt... der er ikke noget at sige til at man ser unge sidde i s-toget med foedderne oppe, for opdragelse har de sgu aldrig hverken set eller hoert om derhjemme.... foej for den lede, godt man ikke er saa frelst som den selvfede og hjernedoede venstrefloej!!!

Af madsen 11:31 7. DEC

Pernille RT må efter min ´mening melde sig ind hvor hun vil.
Men uanset hvor hun melder sig ind, så¨bliver hun nødt til at følge hovedparten af partiets politik--
hun kan ikke bare overføre hendes nuværende meninger og lade somn ingenting--
og optimistisk at tro på at verden ændrer sig, så virkeligheden vil give Pernille RT ret er en omgang snik,-snak : Verden kan ligesågodt ændre sig, så ´Pernille RT vil få endnu mindre ret end hun har idag.

Pernille må bedømmes efter hendes hidtidige indsats i dansk politik-- og den er hvis man er barrikade romantiker måske ikke uvæsenlig--

rent praktisk har hun og Enh. listen dog ikke andel i ret meget som er blevet ført ud i reellle politiske aftaler.
så meget desto mere, som hun havde lange perioder med orlov, da hun var i folketinget-- bla fordi hun "følte sig stresset"

AT Anders Fogh og co er med til at hælde bomber ud over diverse folkeslag gør ikke malingkasternes aktion til den mest gennemtænkte--
kilder vil vide, at det var en spontan aktion--
denne ´handling virkede stik imod sin hensigt og gjorde faktisk Fogh og Co mere popolær i befolkningen.
Ekstremister havde atter optådt som nyttige idioter.
AT Pernille RT som medlem af soc. dem eller Enh. listen eller som tænkende menneske ikke vil tage afstand fra dette nonsens viser Pernille RTs naivitet og følelsesmæssige tilgang til politik.

Og en person der ubetænksomt og ubehersket hadefuldt skælder sine partifæller ud i racistiske vendinger : "Der er personer i Enh. listen med dansk klingende navne, der har modarbejdet Asmaa AH"
er simpelthen for langt ude og viser en mediestar og troublemaker uden politisk substans.

Jeg tvivler stærkt på, at soc. dem får megen glæde ud af Pernille RT-- men det skal nok give en masse presse.

Af Walther 16:00 7. DEC

At pressen går i selvsving over at en tidligere politiker melder sig ind i et andet parti, hvor det er tilladt at debattere og hvor der er højt til loftet, det er et bredt parti. Og for 117 gang så sent som i går lørdag i debat 17.10 på P 1, sagde PRT igen fra overfor chikane af politikere. Hun er ikke valgt, ikke opstillet, hun er alm. medlem p.t og intet andet.
VK basere da deres magt på et parti DF som har ret mange yderst specielle personer både i deres folketingsgruppe og som medlemmer. Det er ok. det er de demokratiske værdier. Men råbe så højt over Pernille, helt ærligt. det er noget pjat.

Af Hansen 15:19 10. DEC

Denne "analyse" er jo blot endnu et bidrag til at promovere Mogensens parti selvom det så munder ud i en stor omgang sludder. Allerede nu er der jo ballade hvor Theil bliver kritiseret fra flere medlemmer af Socialdemokraternes folketingsgruppe. Såfremt Theil skulle blive opstillet til Folketinget for S, mener du så Mogensen, at hun vil være en gevinst? Og i givet fald for hvem? Jeg tror allerede nu, at Claus Hjorth Frederiksen går og gnider sig i hænderne og takker for hendes indmeldese med kyshånd. Enhver med en smule indsigt i politik vil være i stand til at lave en alletiders skræmmekampagne med Theil på holdet. Så hvordan søren kan Theil blive en gevinst for S?

Af Merle Junke 01:17 31. MAJ

Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyway, just wanted to say excellent blog!

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Mogensens analyse

Peter Mogensen kaster lys over dansk og international politik

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

25. aug 2011 kl. 10.59

Farvel til Politiken-uniformen

9. aug 2011 kl. 15.39

Kraka er i luften – nu venter det hårde arbejde

5. jul 2011 kl. 12.38

Hede sommerdrømme

Se alle indlæg

 

Støttekalender 2011: "Familier med kræftramte børn"

Køb kalenderen her og læs mere ved at trykke på billedet.
Her kan du læse mere om "Familier med kræftramte børn": http://www.fmkb.dk/

 
 

Følg Mogensen på Facebook

facebook

 
 

Mogensen på tv

Se Mogensen på Politiken.tv HER


Se den nyeste Mogensen og Kristiansen


Se den nyeste Tirsdagsanalyse

 
 

Interview med Peter Mogensen

Læs her et interview med Peter Mogensen, bragt i Kristeligt Dagblad 24. september 2010.


 
 

Mogensen med guitar

Se Peter Mogensen underholde en fyldt rådhusplads til fordel for Kirkeasyl HER

 
 

Dødvande

Peter Mogensen har ført en politisk dagbog i 2007-2008, hvor landet fik et nyt parti og et valg. Læs hans analyse af hvordan det er kommet dertil, at dansk politik står stille.

Læs mere på nedenstående links.

Uddrag

Debat

Anmeldelser