Annonce
Annonce

Espersen er nu Løkkes problem

tekst 115 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

K-lederen er presset af sine meningsmålinger og satser alt på udlændingekortet. Det giver uro i VKO.

De konservative har fremlagt et burka-udspil, som - hvor få mennesker det end reelt berører - har skabt et problem for statsminister Lars Løkke Rasmussen (V). K-leder Espersen og ordfører Khader er gået planken helt ud, hvorfor en almindelig statsministeriel nedsabling af forslaget ikke længere er mulig.

Landingsbanen er svær at se, og i kulissen lurer Dansk Folkeparti på, hvad mere Espersen har tænkt sig at gøre på deres - stemmemæssigt - lukrative boldbane. Men drop alle illusioner, netto er burka-virakken til VKO-flertallets fordel.

Espersen er gået full monty
Det er ikke just, fordi Espersen forsøger at snige sin ordførers forslag igennem.

Hun sad i går på sit partis sommergruppemøde og proklamerede sin enighed i, at de konservative simpelthen har skiftet holdning til burkaer, og at hun nu vil drage på landsturne med Naser Khader med deres udspil.

Sagen er, at den trængte Espersen kan mærke, at der er gennemslag i sagen, og at de konservative forhÃ¥bentlig har fat i vælgerne. ‘ Udlændingekortet’ er mÃ¥ske nok spillet i utide, men det ser ud til at virke. Kan være, at der ikke kommer noget skind ud af de bukser, men at dømme efter hendes lydstyrke, bliver det svært for Løkke at proppe forslaget i flasken igen.

Venstre er imod at forbyde burkaer, hvad integrationsministeren har understreget meget klart. Men Venstre er lige nu omringet af Dansk Folkeparti og de konservative samt ikke mindst Socialdemokraterne, der lige sÃ¥ gerne vil høste lidt af Løkkes stemmer. Løkke kan med andre ord ikke som en anden ‘ Burt i badekarret’ (fra tv-serien ‘ Soap’) knipse to gange med fingrene og se problemet gÃ¥ væk.

Derfor peger meget lige nu i retning af, at burka-sagen atter bliver et hot emne med de indbyggede risici, der handler om, at regeringen ikke kan få juraen på plads. Sagen er nemlig, at de konservative ikke vil bryde hverken grundloven eller menneskerettighedskonventioner, hvorfor Justitsministeriets embedsmænd er kommet på overarbejde.

Der skal findes en lovgivning, som tillader lovforslagets gennemførelse.

Det undrer egentlig, at justitsministeren ikke har tjekket juraen, inden bolden spilles.

Hvor kan sagen lande?
For regeringen er der en god udgang og en mindre god udgang på sagen.

Givet at Løkke ikke bare kan pakke Espersen sammen i en papkasse med mærkatet ‘ Ommer’, kan to gode ting ske for statsministeren. Enten kan et lovforslag udarbejdes, hvor det forbydes at bære burka i særlige situationer.

Derved får Venstre lidt medhold og undgår måske stemmetabet ved at være på tværs. Eller det kan endegyldigt slås fast, at der juridisk ikke kan findes en vej, som overholder grundloven m. v., hvorfor forslaget falder af tekniske grunde på trods af alle gode viljer.

Sker det, vil mange tænke tilbage på både tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) og DF-leder Pia Kjærsgaards forgæves forsøg på at ændre EU-reglerne for at imødegå følgerne af den såkaldte Metockdom, der letter adgangen til opholdstilladelse på tværs af grænser i EU. Men problemet vil trods alt være mindre i burka-sagen. De er kun ganske få mennesker, som rent faktisk går med burka i Danmark, så det handler alene om principper. Og politik.

VKO vinder på debatten
Som det fremgår af meningsmålingen i dagens avis, er der et stor flertal af danskerne, som vil afskaffe burkaen.

Dette er ikke overraskende givet sagens symbolske betydning. Læg hertil, at dette igen understreger udlændingepolitikkens vigtighed i dansk politik.

Forslag af denne art splitter regeringen og forholdet til DF, hvad Løkke må tage sig af, når han vel snart atter indfinder sig på den politiske scene.

Men også oppositionen er kløvet midt igennem af forslaget. Netto er det dog standard i udlændingedebatten, at den gavner VKO-flertallet. Intet taler så langt for, at dette har ændret sig, uanset hvordan det går herfra.

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 115
Af Walther 11:59 20. AUG

Lene er Løkkes problem. Ja det er hun også. Men hun er først og fremmest sit eget og sit parties problem. Løkke prøver at tie det ihjel, ved at være passiv. Men Lene kan ikke fejes ind under gulvtæppet, hun går ikke væk, hun har spillet noget kontroversielt ud ,som måske også er Grundlovsstridigt, og som vil koste, og som hun ikke selv vil kunne stemme for, såfremt det fremsættes i folketinget. Hendes temme og retorik kan slet ikke holde vand, det skurer ubehageligt i ørerne, når hun sammen med Naser Khader, prøver at spille ud mod DF. Samme Naser som sagde "nok er nok", nu spiller han DF `s spil. Som en på TV sagde i går. Khader er en omvandrende misforståelse af sig selv. Lene E. angriber ligeså på total uhørt måde Politikens ltm ( Lars Trier Mogensen).
Det modspil Lene E. møder hos eget parti og hos medierne er svar på det hun selv har råbt i skoven, sådan er det.
Jeg tror ikke PEM, VKO, vinder på den sag. Og slet ikke når venstre ikke er med, og det til og med ikke er tjekket lovmæssigt. Tænk at have en vicestatsminister, som for alvor mener, at klima, krise og kommunalvalg er uvæsentligt i forhold til ekstreme muslimer( som LE ser) som hun mener vil oversvømme DK, hvis ikke osv..........( censur her) man undres, så har jeg sagt det pænt.
Og at 56 % mener noget om burkaforbud, jeg tror ikke på den måling. PEM. Folk synes ikke om den, jeg heller ikke, men lovforbud. Nej.
Og at CV er splittet, ja og nej, Sass har været ude og kvaje sig lidt her, det har jo ikke været debatteret,da det foreløbigt ikke er fremlagt, det er løse ord, som er pustet op på grund af tumbet fremlæggelse af K. Så lad os se, om det udsagn ikke blot var en enlig svane fra Sass, vi er i alt fald ikke enige i baglandet med ham her.
Han har da også været tavs siden.
Peter Raunke mente i går at regeringen i værste fald kan komme til at gå af, hvis det topper op.
200.000 arbejdsløse vejer åbenbart mindre i K vægtskålen et 200 gr. stof.

Af Peter Hansen 12:17 20. AUG

For nylig var VK-regeringen repræsenteret ved Løkke og Lene E. enige om at de tre vigtigste emner for det kommende folketingsår var "de 3 K'er" (hvilket alle kommentatorer havde fundet ud af på forhånd hvilket igen viser hvordan regeringen forstår at briefe kommentatorerne på forhånd).
Nu kan man forstå at Løkkes problemer er "de 4 K'er"
Man kan undre sig over, at der er sket noget omkring den muslimske problemstilling siden regeringens pressemøde, som nu har ændret fuldstændig på hvad der er det vigtigste indsatsområde, jvnfr. Lene Es udlægning af at muslimerne nu udgør den allerstørste krise af alt hvad vi står overfor.

Mon ikke at dette trods alt kan opfattes af befolkningen som for meget taktik, forårsaget af at Lene E. ikke har kunne skaffe vælgerfremgang og helst vil have opmærksomheden væk fra sin elendige krisehåndtering? Jeg tror - og håber - det.

Peter Hansen, Kastrup

Af Morten 12:24 20. AUG

Mogensen du har ret i at selve sagen gavner VKO, men den kommer til at svække Lene Espersen på sigt. Forslaget kommer aldrig nogensinde til afstemning i Folketinget, fordi det strider mod koventioner og grundlov, og dermed fremstår Lene som den rene amatør. Det er Venstre og DF, der vinder på Lenes stunt. DF fordi det er deres politik Lene prædiker og Venstre, fordi de med deres modstand mod burkaforbuddet fanger borgerlige stemmer, der er kritiske over for DF. Vendelboen har skudt sig selv noget så grundigt i foden, men hjulpet V og O. Det kommer næppe til at flytte stemmer internt i den borgerlige lejr til K.

Af Zimmermann 12:34 20. AUG

Opildnet af at en k-vælger! har udtrykt enighed med mig, vil jeg "flytte" debatten fra anden "tråd":
Er det mon klogt af De Konservative at opgive rollen som "de anstændige"? Og er det klogt at sætte partihopperen Khader i 1. geled?
Hjort Frederiksen har på Venstres vegne erklæret værdifællesskab med DF! De Konservative har hidtil forsøgt at lægge afstand til DF og gi´ indtryk af at samarbejdet mest var at pragmatisk art!
Den linje har de opgivet med burkariet! Og er der overhovedet noget Khader er uenig med DF om nu?

Af Kristian Olesen 13:01 20. AUG

Det mest rystende ved de konservatives kovending er at Lene Espersen har bundet sig op på en charlatan som Naser Khader. Hun har samtidig endegyldigt demonstreret at hun ikke er gjort af statsministermateriale.

Den eneste måde hun måske kunne komme ud af sin 10 % lomme på ville være at trække K ud af regeringen og proklamere at nu skal der føres konservativ politik sammen med dem der nu kan og vil støtte den. Problemet er blot, at de konservative ikke har nogen selvstændig og sammenhængende politik.

Af Zimmermann 13:12 20. AUG

Gætterierne, osse i anden "tråd", på hvad Kristiansen vil optræde med i Mogensen og Kristiansen er helt vildt sjove! Det er jo som regel en "cirkusforestilling"! Mon han vil ROSE Lene Espersen? Tør nogen vende tommelen?

Af Walther 13:14 20. AUG

Zimmermann, ++++ = utroværdighed fra Khader og den konservative leder Lene Espersen, så enkelt kan det siges. Meget beskæmmende for VK regeringen og statsminister Løkke.
Om venstre vinder på det, jeg tror det ikke, Løkke er gået i flyverskjul, hvor man i det mindste kunne forvente et håndfast svar fra landets statsminister p.t. i burkasagen, så .. ak nej. Det har Søren Pind måttet klare og den pol. ordfører og, det skal siges, de har gjort det ok. begge her.
Men debatten med Pind Søren E. og Khader var en pinlig affærer, Pind blev beskyldt for at gå islamisternes ærinde, fordi han som jurist og intern lektor i jura på KU sagde, det var grundlovstridigt. Han var blot uvidende lød det.
Men K / er regeringspartner, Lene kan kort og godt ikke gøre det hun melder ud på nogen måde, det er en farce.

Og er der noget Khader ikke kan, er det at kommunikere klart og præcist. Han er venlig og nydelig, men han er ikke kapabel til en ordførerpost i mine øjne og slet ikke, den han har fået. Det er den alt for vigtig til at få ødelagt. Men det kan da kun gavne oppositionen så fortsæt endelig.:)

Af T. Hansen 13:17 20. AUG

Gøglerpolitik! Konservative viser sig nu lige så populistiske og samvittighedsløse som Venstre. Tillykke med det nye lavpunkt K. Jeg håber I mister magt og indflydelse i mange år nu hvor jeres ære er væk.

Af Walther 13:20 20. AUG

Nej, KZ ,selv MK må kunne se klart her. Men han vil nok dreje den mod S og SF og R og uenigheden på -ikke deres fælles politk,- men udspil, hvor der er forskellighed p.t. som først nu skal koordineres med henblik på det kommende valg, 2011. Vi kan jo blive overraskede.
Men så vil folk, der ser det ,virkelig kalde det et spin cirkus og seerne vil droppe ud på sight.

Af L. Rasmussen 13:30 20. AUG

Både politikere, spindoktorer og en hel del af kommentatorkorpset udviser en utrolig mangel på respekt for vælgerkorpsets intelligens. Alle vil så gerne have den forsimplede udlændingedebat til at være i centrum udi al evighed. Den er så dejlig nem at stille op i sort og hvidt og håne alle dem, der vil gråtonerne.

Et er hvad et parti som DF, der stort set ikke har andet på programmet end forsøg på at fremkalde angst for det anderledes og hårdere straffe, finder på under lavmålet. Men at regeringen hopper med på at jage spøgelser som med dommertørklæderne, eller et af regeringspartierne nu kaster sig over en fuldstændig ligegyldig minimal minoritet blandt en minoritetsgruppe, er direkte tåbeligt. Og selv den mest ubegavede vælger kan se, hvad det går ud på - også selvom nogle af dem, synes det er herligt at forfølge dem, der er mindre end dem selv og derfor ikke flytter deres stemnme af den grund.

Men det store flertal af vælgerne, formentlig de fleste af de 87% der IKKE stemmer DF, foretrækker politikere, der tager fat om de egentlige problemer både i nutid og fremtid. Vælgerne er faktisk langt mindre end kommentatorerne optagede af småfnidder mellem regeringspartierne (eller oppositionspartierne for den sags skyld), og det kan blive meget mere skæbnesvangert for regeringen, at den nu har kasseret endnu en kommissionsrapport og illustrerer for enhver, at den ikke tør træffe beslutninger, der kan være ubehagelige for nogle vælgergrupper.

En regering, der har haft medvind på cykelstien i 7 år, og som enhver nu kan se har tømt bankbogen undervejs på turen rundt med gaverne, vil ikke ret længe endnu kunne oppebære et image som mere økonomisk ansvarlig end oppositionen. Mon ikke også de, der efter nytår mærker skattelettelser, vil få en lidt underlig smag i munden, når finansloven dermed er kommet til at vise røde tal på 60 mia.? En meget stor del af danskerne, der har pustet et forbrug op under boblens lånefest, står nu med regningen og smalhalsen - og de vil i hvert fald kunne se, at det er en tilsvarende situation, denne regering har bragt landet i. Og de mange vælgere, der enten selv er blevet arbejdsløse, står med truslen over hovedet eller har familie eller venner i den situation, prioriterer altså også økonomi, velfærd og i øvrigt på den lange bane miljø/energi/klima højere end nogle håndfulde kvinder i heldragt.

Af Christian Olesen 13:36 20. AUG

Lene Espersen er snart alles problem, bare hun ville holde K...,
En kvinde der er i stand til at sidde i en regering støttet af DF, er mere end utoværdig.

Af Romdal 13:51 20. AUG

Hmmmm.... der er måske 300.000 muslimer i Danmark, men der er flere medlemmer af Hells Angels end der er kvinder som går med burka. Hvorfor gør VKO ikke noget ved banderne i stedet? Hvem af debattørerne har egentlig set en burka fornylig? Jeg har ikke.

Af Mathiasen 13:53 20. AUG

L. Rasmussen,
Tak for din kommentar #12022. Jeg var såmænd lige ved at tro, at jeg skulle være den eneste.
Dette er noget af en bundskraber af Mogensen. Han er selvfølgelig udmærket klar over, at andre kommentatorer, især nogle der står de konservative nær, har rystet på hovedet af burka-forslaget. Dermed lod de et standpunkt stå åbent, nemlig det Mogensen nu gør sig til talsmand for.

Bemærk de mange forbehold og sikkerhedsventiler han har lagt ind i kommentaren. Han har ikke skrevet, at Lene Espersen kommer til at profitere af burka-forslaget, men at Vko vil gøre et. Forslaget er sandsynligvis grundlovsstridigt, og det er nyt for mig, at de konservative interesserer sig for den slags, men her kommer spørgsmålet: Hvor meget meningsmålingssucces mener Mogensen mon, at man kan opnå ved eventuelt at stille i stribevis af grundlovsstridige forslag? Og hvad kan grunden være til, at partierne ikke sender en byge af den slags forslag på gaden hver eneste dag?

Mogensen har også lagt mærke til, at nogle vælgeres dømmekraft er ringe, og det skal nok være rigtigt, at såvel C som DF har en stor andel. Skal kommentaren forstås således, at Vko ikke forlængst har udtømt dette reservoir?
Der er i og for sig dusinvis af andre spørgsmål, men det er egentlig overflødigt at beskæftige sig med.

Af Niels Carl 13:55 20. AUG

Mogensen ! Du b

Af Sadic 13:56 20. AUG

"Som det fremgår af meningsmålingen i dagens avis, er der et stor flertal af danskerne, som vil afskaffe burkaen."

Meget muligt. Men hvad nu hvis man i stedet havde sprugt: "Er du tilhænger af at Staten skal bestemme hvordan du går klædt"?

Mon ikke at både tal og "stemning" så havde afspejlet noget helt andet?

Som man råber i skoven får man svar.

Danmark er inde i en farlig periode.

Af Alfred B Andersen 13:57 20. AUG

@Romdal

Jeg har set en burka nede i byen fornylig. Og rent æstetisk var det ikke noget køn syn, skulle jeg hilse og sige.

Af PH 13:59 20. AUG

@PEM

Ja K udlændinge-kaninen viser hvor slem politik er. Det handler kun om at styre bussen og ikke udforme bussen. Ingen politiker med succes gør noget ud fra hvad de mener er rigtigt, men kun udfra hvad deres spindoktorer fortæller dem der er stemmer i - ja ok måske lige bortset fra M. Vestager men hun ligger også snart og roder nede ved spærregrænsen.

Af samme grund har feks også Hjort-Frederiksen skiftet strategi midt i reformen som kom idag.

Af PH 14:13 20. AUG

@PEM
Hvad er nu det. K går ind for at lytte til arbejdsmarkedskommissionen. Er det organiseret
V+K spin i tredie grad for at få alle medie diskussionerne, eller er K og V blot helt uenige ?.

Af Christian Knudsen 14:14 20. AUG

Hvis der er nogen der vinder på dét her, så er det da NETOP Lars Løkke (og Villy Søvndal evt. ovre på den røde fløj). Jeg ved godt at Politiken skrev igår, at danskerne går ind for et burka-forbud, men det skyldes da, i høj grad, mangel på indsigt.

Konservative vil her diktere påklædning og Hr. Mogensen skriver her, at Espersen selv vil rejse landet tyndt, for at fortælle om det, hvilket da er en glædelig nyhed, så kan hende og Hr. Kader da rigtigt få cementeret bolden godt og grundigt i eget mål.

Jeg har hørt dem, selv (Espersen og Kader) argumentere, for det her idioti, hvilket ikke bidrager til forståelse af hvor genialt det er, men derimod blot udstiller, hvor fjollet man kan blive, når man tror man er smart og står og mangler popularitet.

Jeg gik selv og overvejede hvor krydset skulle sættes henne på den blå blok (den røde blok bliver det nok aldrig) og Konservative lå ret godt i front, men ærligt talt, så tror jeg ikke der kan opstå noget før valget, nu, som kan flytte mit kryds fra Venstre. Især fordi Venstre netop sagde fra, i forbindelse med det her pjat.

Af Aaberg 14:28 20. AUG

@Romdal
Blot til din oplysning ser jeg burkaklædte kvinder, som vandrer forbi min arbejdsplads hver dag. I går så jeg en hos optikeren. Spændende syn!
Men det kan nu ikke forarge mig.

Det efterlyses en stillingtagen fra LLR i denne sag. Det er jeg enig i, men sanmtidigt ville det være spændende at høre en officiel tilkendegivelse fra HTS mht. hvilken mening S har . Jeg forstår, at vi ikke skal tage udtalelsen fra den politiske ordfører alt for alvorlig. Confused...

Af Peter Hansen 14:54 20. AUG

Aaberg
"Jeg forstår, at vi ikke skal tage udtalelsen fra den politiske ordfører alt for alvorlig. Confused…"
Det sidste betvivler jeg ikke, men hvorfra har du en forståelse fra, at man ikke skal tage hans udtalelser alvorligt?
Hvis der var uenighed i ledelsen af S var det vel meldt ud?
Derimod uforståeligt, at en statsminister kan slippe afsted med ikke at skabe klarhed over hvad hans regering mener. Er han taget på cykeltur til Paris igen? Eller er han ved at forberede udskrivelse af valg?

For det er som nævnt tidligere ikke muligt for en minister at have personlige synspunkter som strider mod regeringens politik.
Det faldt Venstres statsminister Knud Kristensen på i sin tid da hans regering gik ind for at grænsen mod Tyskland ikke skulle ændres medens han som "privatperson" talte for at grænsen skulle ændres.
Det faldt Tyge Dalgård også ud af da han som handelsminister under Kragh mente at han i forhold til sanktioner mod Grækenland efter militærdiktaturet kom til udtalte "hvad kan det nytte" som sin personlige holdning.

Hvis nogen kan nævne bare et eksempel på at man som minister har kunne have en anden holdning end regeringens så vil det da være interessant at høre om det. Ellers må vi notere, at også på dette område er denne regering istand til at skabe nye forhold i dansk politik, hvor grundlovsbrud ikke længere er fyringsgrund.

Peter Hansen, Kastrup

Af Jørgen Skov 15:03 20. AUG

Mængden af hykleri og magtliderlighed er snart ved at ta pippet fra en.
De politiske hundeoveder hænger mig i den grad ud af halsen.
Det næste er vel en studietur til Theran.

Så kan Lene, Nasher og hvad-er-det-nu-han-hedder-ham-fra-Scocialdemokratiet-Henrik ta derned sammen for at slippe af med de sidste rester af samvittighed.

Af Aaberg 15:05 20. AUG

@peter hansen
Mht til S stillingtagen i burkasagen referede jeg f.eks til @ Walthers indlæg 12006 i dag....

Af Romdal 15:22 20. AUG

@ Aaberg.
Det kan heller ikke forarge mig. Her hvor jeg bor ser jeg ikke nogen burkaer, derimod ser jeg en masse forurenende biler, jeg ser mennesker som er blevet arbejdsløse, jeg ser drankere som sidder på bænken.
Tænk hvis Lene Espersen ville profilere sit parti på nogle problemer som rent faktisk betyder noget.

Af Peter Hansen 15:23 20. AUG

Aaberg
Det vil da sikkert glæde Walther at hendes indlæg kan bruges af dig som dokumentation for at det som den poltiske ordfører i S har udtalt ikke har rygdækning i partiets ledelse.

Men måske skulle du næste gang noterer dine kilder istedet for at lave en håndfast konklusion på baggrund af et debatindlæg.

Peter Hansen, Kastrup

Af Walther 15:42 20. AUG

Peter Hansen@ Jeg skrev ikke ledelse, for det ved jeg ikke noget om, jeg skrev bagland, de sosser jeg kender. Jeg tror nemlig ikke på den meningsmåling. Skal julemanddragter med skæg så også forbydes, der se rman også kun øjnene.
Dernæst. studieværten på NEWS kom til at sige Lars Løkke R. holder nu pressemøde osv om valget i Afgh.. det var forkert, det er Fogh, så ser det mere normalt ud, jeg reagerede for hastigt. Sorry.

Af Zimmermann 15:42 20. AUG

Nej en minister kan ikke stemme mod regeringen; men det kan resten af folketingsgruppen! Og er det ikke sådan Lene Espersen har forklaret, De Konservative vil løse deres lille problem! med burkaloven!!

Af Walther 15:47 20. AUG

AAberg @ Hold nu op. Det er et forslag fra regeringens vicestatsminister, S har inte tmed det at gøre overhovedet og så længe det ikke er fremlagt, så har S ingen pligt til noget som heslt. og Jeg har aldrig sagt ledelse, nogle i gruppen meldte ud det ikke var deres kop te, og de sosser jeg kender, synes det var et dumt forslag. Så vidt så godt. Hold dig til det jeg siger, ikke det du tror, jeg siger, eller gerne vil have og pådutte S.

Af Zimmermann 16:29 20. AUG

Om Politikens ståsted (til Hansen m.fl. osse fra anden "tråd"):
Læs lederen i dag! Den kommer rundt om alle avisens fortrukne stofområder og holdninger dertil! og roser De Radikale!
Dermed ikke sagt at avisen er Radikal og altid enig med De Radikale; men det snerper derhenad!
Måske er det avisens værdipolitiske ståsted der får nogle til at vurdere avisen som venstreorienteret!

Af Morten Sebber 16:53 20. AUG

En rejekælling med burka - psykose . Knippelsuppe i en kirke.

Hvem når laveste fællenævner ?

VK eller O Eller S ?

Dét gør Søren Krarup : " Kirken er ikke et helligt sted ".

VÆRS´GO !

Af Kris Hansen 17:15 20. AUG

Jeg venter spændt på, at VKO med lille "Nasser efteraber" proklamerer, at vi alle skal gå med armbind!

Af Carsten Munk 18:15 20. AUG

@ Kris Hansen

Synes du bruger sådan et grimt sprog om Naser. Håber ikke det er racismens grimme ansigt som stikker sit fjæs frem. ;-)

Af Walther 18:38 20. AUG

Jeg troede Løkke var gået i "burkaskjul", men nej, han har nu nedsat et burkaudvalg med Karen Ellamann i spidsen, for at begrænse de max 50 kvinder i DK. frirum, hvoraf flere har valgt det selv, ved deres valg som konvertitter, burkaer skal begrænses. Vigtigt udvalg !!! Har vi ikke større problemer lige nu end at nedsætte et burkaudvalg for 50 personer. Jeg græmmes. Hvor er LLR dog handlekraftig.

Af Morten Sebber 18:49 20. AUG

@Carsten Munk.

Grimme racismer om Naser K. er en specialitet hos DF.

Fx. Mogens Camre : " Naser K. er en arabisk tæppehandler . Kører i alt for dyre biler ".

Dét var grimt sagt af Mogens C. !

Men alligevel :Hvis meningen bare var : Han er en snydepels - ja, så har Mogens ikke helt uret.

Vi husker dén med borgerlig anstændighed .

Nasers slogan i FTV 2007 - altså i forhold til de irakiske flygtninge .

Vi ved , hvordan det gik.

Han solgte dem til stanglakrids dagen efter, han blev valgt !

Naser K . har det sorte bælte i judo.

Dét kræver ære , og dét har han intet af.

NU har han kun whisky- bælte.

Og min foragt.

Af Eibye 19:43 20. AUG

Burka-sagen er sparket til hjørne af en handlingslammet statsminister. Den af Regeringen nedsatte arbejdsmarkedskommision og dens forslag bliver "hældt af brædtet", og de afviste irakere må ikke få advokatbistand til de kommende afhøringer af iranske myndigheder. Regeringen har bøjet sig i støvet for iranske krav om advokatfrie afhøringer af "vore" irakere, stik imod alt, hvad vi i DK står for i retsikkerheden tjeneste.
For at imødekomme og tilfredsstille DF, skal Minister Ellermann nu lede en hurtigarbejdende kommision, som sikkert bliver skudt i sænk, så snart den barsler med forslag. Akkurat ligesom de andre kommisioner, som denne Regering under de to gange Rasmussen har ekseleret i.
Lene E. forsøger desperat, at finde sig en politisk profil, og bliver som vicestatsminister mere og mere til grin sammen med resten af Regeringen. Den helt store stunt bliver, når Lene og Naser tager på Landsturne. Det bliver svært for Finn Nørbygård at konkurrerer med det cirkus, også fordi de to ikke opkræver betaling for forestillingerne.
Walther! Jeg synes, at de to skulle tage LLR med, så sker der da noget i V.
LLR sejler rundt og ved hverken ud eller ind. Hans finasnsminister virker ligeså handlingslammet, medens LANDETS FINANSER FORVÆRRES MED 14 MILLIARDER PR. ÅR. Det nye finansforslag fra Regeringen udviser et underskud på mellem 60 og 80 milliarder, alt imens at Regeringen fjumre rundt i burkaer, problemer med udlændingepolitiken og en justitsminister og skatteminister, der ikke ved, hvad der står i Grundloven. Halløj! Hvor det går!

Så PEM! Hvordan kan du så sige, at disse episoder er til fordel for de borgerlige. Flere bloggere har påpeget, at I kommentatorer måske skulle opfatte i hvert fald en del af vælgerne, som almindelige, tænkende mennesker, der selv kan danne sig en mening.
Det, der foregår i VOK-Regeringen, er utilladelig dårlig og uacceptabel regeringsførelse, som straks trænger til en anden og ansvarlig( og ikke mere ansvarlig) regering. Probelemerne bliver jo værre og værre desto længere, VOK venter med at handle.
Det er beskæmmende at se, hvordan den ellers så selvbevidste og selvovervurderede Regering fuldstændig smuldre i handlingslammelse og indre splid.

Af L. Rasmussen 20:00 20. AUG

Efter at have set Debatten på DR2 kan man kun blive en smule mismodig.

For det første var det stærkt irriterende at se både Lene Espersen og Hjort Frederiksen ty til den platte argumentationsfejl (bevidst): stråmanden, når de var trængt i diskussionen. Ustandselig måtte både Villy Søvndal og Helle Thorning bruge den sparsomme taletid på at korrigere de fejlagtige påstande, de to andre slyngede ud. Virkelig dårlig debatstil og en klar indikation af, at de manglede ordentlige argumenter mod oppositionens faktiske bud på en anden politik.

For det andet var det trist at få bekræftet socialdemokraternes udmelding vedrørende Brorson aktionen og burkaforslaget. Sorry, Helle, der røg muligheden for min stemme. For min skyld kunne Villy Søvndal godt have været mindre lang i spyttet, og fremfor alt burde de begge være gået i flæsket på Moster Skrap, der ikke har forsømt en lejlighed til at råbe op om lov og orden, angående afhøringen af irakerne uden advokatbistand, fordi politiet har lagt sig på maven for udemokratiske embedsmænd fra et andet land. Nu må oppositionen altså på banen i værdipolitikken, netop ved at stå vagt om de væsentligste danske værdier som retssikkerhed (for alle) og personlig frihed.

Af PH 20:11 20. AUG

@PEM

Hvis Danmark har finanskrise og skal spare, kunne det så ikke være en ide at skære folketinget ned til det halve og deraf det halve af spindoktorer , medier folk der tager sig af politikere osv. Dette da pengene "fosser" ud
i verdens største spild fordi K har dummet sig.
Tænk at politikerne og medierne i flere dag til tårnhøje lønninger - ufatteligt at de ikke selv skal betale regningen privat.

Af Kris Hansen 20:41 20. AUG

Hehe hold kæft hvor jeg grinede. Pumpe Stok det var stor humor :):)

Af Larsen 20:41 20. AUG

Efter den seneste udvikling.


Alle der hedder Løkke bør gå med narrehat resten af livet (ligesom alle medlemmer af DF)

Af Carsten Munk 20:52 20. AUG

@ Morten Sebber

Jeg synes det var rigtig grimt sagt af Mogens Camre, og i øvrigt en helt forkert karakteristik.

Tværtimod synes jeg at Naser Khader og Farshad Kholgis loyalitet over for de danske(vestlige) værdier er aldeles prisværdigt.

Der var en fra de konservative, som under et skænderi med Naser Khader sagde om ham at han ikke er konservativ, men DFér og at han synes at Naser Khader skulle skifte til DF.

Jeg synes det var en briliant ide, og jeg vil anse det for en ære at dele parti, med Naser som med store personlige omkostninger til følge helt konsekvens har sagt nej til de formørkede dele af islam, og lige så ubetinget ja til vore værdier og vores fællesskab.

Af Kris Hansen 20:56 20. AUG

Nasserøven Khader er ikke Konservativ. Han er rabiat og Udemokratisk ligesom Ledelsen i De Konservative, Venstre og Socialdemokraterne. Bonderøve hele bundtet og aldeles hamrende hjernedøde når det drejer sig om JURA!

Af Carsten Munk 21:00 20. AUG

@ Kris Kris

Så er det jo godt at de er skarpe til politik. ;-)

Af Romdal 21:03 20. AUG

Burkakommisionen!
Jeg må parafrasere Jelved: mens regeringen forbereder en finanslov med et budgetunderskud i Anker Jørgensen-klassen, med dobbelt Nelson og skrue, så mener Løkke at vi hellere skal gå op i hvad burka-komissionen finder frem til! :)

Af Carsten Munk 21:10 20. AUG

@ Romdal

Nu udelukker det ene jo ikke det andet. Ja det er helt ude i hampen at regeringen kan budgettere med stort underskud næste år.

Desværre er der ikke nogen økonomisk ansvarlige partier i folketinget pt. I gamle dage ødelagde venstrefløjen økonomien og så rettede en borgerlig regering op på sagerne.

Nu er de lige økonomisk uansvarlige lige fra Enhedslisten til DF helt uden undtagelser.

Heller ikke Jelveds parti. Jelved selv, tror jeg gerne, men ikke længere hendes parti, desværre.

Af Morten Sebber 22:12 20. AUG

@Carsten Munk.

Gad vist , hvilke specifikt danske værdier , du tænker på i forhold til Naser K. ?

At man ikke må lyve ?

Hvorfor tror du Mogens Camre kalder ham disse grimme ting ?

Tænker M.C. på FTV 2007 ?

Her var Nasers slogan : Borgerlig anstændighed !

Med særligt hensyn til de irakiske asylansøgere.

Dét gjorde ham til MF.

Med god grund.

For disse mennesker er i dyb nød .

Og nød bryder alle love.

Sådan siger vores kulturtradition.

Og vores samvittighed.

Naser er en af vore ! Med vores empati og medmenneskelighed !

VKO- loven siger noget andet.

Men når loven kommer i konflikt med vores samvittighed , er det loven , der er falsk.

Sagde min gamle lærer, prof. dr.jur Isi Foighel.

Han var bl.a. dommer ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg .

Men Naser K. ?

Han snød , som bekendt !

En skideballe fra AFR - og VUPTI !

Det foreløbige resultat kender vi :

Knippelsuppe hin rædselsnat i Brorsons Kirke.

Danske værdier ?

Hvor var Naser K. dén nat ?

" Kirken er ikke et helligt sted " , siger Søren Krarup.

Sådan taler kun en landsby-tosse .

Jesus fortalte lignelsen om den barmhjertige samaritan .

Den forpligter os .

Elsk din næste , dét kan enhver , sagde Jesus.

Du skal elske din FJENDE !

Dét var det nye i Jesu forkyndelse.

Fred og forsoning.

Jesus eller Krarup ?

Hvad synes du, Carsten Munk ?





1 måned efter stod han med de afgørende mandater.

Irakerne var reddet !

Og så alligevel ikke.

Af Torben Baage 22:55 20. AUG

jeg syntes godt nok det er noget af det mest pinlige jeg længe har set i dansk politik, al den nytteløse burkasnak.
Hvad med at gøre noget ved landets problemer istedet for, vis lidt lederskab og lav de nødvendige reformer for at vores land også bliver ved med at have en sund økonomi.
Men vi får nok ingen reformer før vi får en ny regering, det var jo også Nyrup der lavede de sidste store reformer (forkortelse af dagpenge perioden fra 7 til 4 år ) og han turde tage et opgør med efterlønnen. de fleste vælgere har nok glemt at det var med borgerlig velsignelse.
Lad os få nogle politikere der tør gøre det nødvendige , istedet for at "sløre" det hele med burkasnak som overhovedet ikke er et problem, ren populisme.!!

Af L. Rasmussen 23:15 20. AUG

@Torben Bagge

Helt enig!

Det er midt i al elendigheden opløftende at se Britta Schall Holberg udtale, at nu er bunden nået. Utroligt, at man flere gange i denne uge finder sig selv rørende enig med venstrefolk, mens S render med på det populistiske pjat.

Af a 23:34 20. AUG

Under alle omstændigheder, så sejler det da så meget for de Konservative lige p.t., at det er tvivlsomt, om de vinder noget lige nu.

Det viser sig jo nu, at Charlotte Dyremose stik mod Lene Espersens udtalelser ikke går ind for et forbud mod burkaer.

Så hvor meget kan man stole på Lene Espersen. Utroværdighed af denne karakter plejer at give problemer.

Mht justitsministeren så er det der med at tjekke juraen, vist ikke lige det, han beskæftiger sig mest med.

Så hvor meget kan man stole på justitsministeren.

Og ikke mindst - hvor meget kan man stole på Khader. Han går jo bare derhen og siger det, som der er stemmer i. Har han egentlig nogen kompetencer. Klammer han sig egentlig ikke bare til en af de få ting, som han kan. Nemlig at råbe op og råbe til reptilhjernerne og så ellers håbe på 4 år mere i FT

Af andersen 00:05 21. AUG

Burkakommission? Det er flot Løkke Rasmussen. Virkelig handlekraftigt.

De nye arbejdsløse, som der bliver flere og flere af, de økonomisk pressede detailhandlere, og de kriseramte virksomheder må da virkelig synes, at vi har en regering, der gør noget for at forbedre den økonomiske situation, og især de to sidstnævnte grupper, som jo altid anbefaler en stemme på enten V eller K, må da virkelig synes, at de får noget for deres anbefalinger.

En burkakommission - det er hvad statsministeren i Danmark kan hæve sig op til i en tid med støt stigende arbejdsløshed og stadig mere krise i mange erhverv. Man kan ikke have ondt af de erhverv, som har anbefalet at stemme på V og K, men set fra deres vinkel må de da snart på banen og kræve, at regeringen træder tilbage.

En burkakommission i kristetider - det er handlingslammelse af så stort et omfang, at Danmark ikke kan være tjent med en regering, der ikke kan andet end at stå og sige æh bæh buh.

Af Mathiasen 07:42 21. AUG

Virak er en temmelig misvisende betegnelse for dansk politiks burka-dagsorden. Der er tale om turbulens, og for at gribe en anden af Mogensens omkringflyvende metaforer, så kan vi nu se landingsbanen for det førerløse fly de konservative har sendt i luften: Et burkaudvalg.

Dyremose er stået af, Kjærsgaard meddeler, at statsministeren ikke har sin forgængers niveau, og Schall-Holberg spekulerer på om bunden er nået. Det minder lidt om det muntre køkken.

Mere forstandige hoveder kan spekulere over, hvordan symboler igen og igen antager groteske størrelser i dansk politik, og over støjen i et så lille land, mens vi iagttager det fortsatte eksperiment: Kan man vinde tilslutning blandt de danske vælgere på denne måde? Hvor længe kan holde den larm gående?

Af Walther 08:17 21. AUG

Enig Eibye. LLR viser at statsministerformatet ikke ligger hos ham. VKO roder emget internt med flere ting p.t.
S og SF har ogs

Af Peter Hansen 08:21 21. AUG

Utroligt at der skulle gå så mange dage før man kunne få den handlekraftige statsminister til at udtale sig om dette emne.
Det viser jo nok, at han var uforberedt på et emne han ikke selv havde plantet. Og så er det jo forståeligt at man holde kæft indtil Venstres fokusgrupper er blevet spurgt.
Derfor også spændende at se weekendens meningsmålinger og den reaktion som de vil medføre (meningsmålinger som formentlig allerede er forelagt for partierne til udtalelse).
Også spændende om meningsmålingerne denne gang vil udvise korrekt mandatfordelinger, eller om man igen vil have en tendens til at "regne" forkert til fordel for VKO-blokken.

Kan godt forstå at oppositionen i disse dage ikke prøver at aflede opmærksomheden fra den cirkusforestilling som VKO optræder med. Og det inden at folketingsåret rigtigt er startet.

I denne uge kan man ihvertfald være enig med PEM når han udtaler "Det har været en helt fantastisk uge i dansk politik".

Af Walther 08:26 21. AUG

Det er altså irriterende med den teknik.
S og SF har også uenighed med R, men de har ikke regringsmagten endu og de skal nok komme overens, hvad alle 3 ledere også mener.

L. Rasmussen@ Jeg så også Debatten i går og oplevede det samme som du, elendig studievært, en pinlig Espersen en uvederhæftig Hjort.
Men med hensyn til brorson kirken og irakerne så bemærk at HTS også har sagt,d et var aldrig sket, hvis vi havde haft magten. Og det tro ejg er sandt, og hun er nødt til at have hjerne med når man er oppe imod DF og VK, de rkn hjertet ikke tale alene, deværre. HTS kunne ikke lide hvad hun så, men hun acceptere at politiet er på en svær opgave som er dem pålagt af regeringen.
Den sag burde være løst for flere år siden med
humanitært ophold, nu er Rønn så stædig og d-- at det er helt ude i hampen, at man nægter advokat bistand, det er S og R gået kraftigt imod.
Vil du hellere 4 år mere med DF, og Vk.... det er værre end at HTS har et synspunkt som hun må have som leder, men som ikke er sympatisk.

Af Walther 08:30 21. AUG

Sebber@ du er en hel poet, Flot digt om dansk politik anno 2009 :)

Af L. Rasmussen 08:39 21. AUG

@Walther

Jeg er enig i, at situationen med irakerne i kirken var uholdbar på længere sigt, og på et eller andet tidspunkt måtte de jo forlade den. MEN der var ikke noget i vejen for, at HTS klokkeklart kunne have meldt ud, at hun både tog afstand for måden og tidspunktet, rydningen skete, samt politiets overdrevne magtanvendelse over for fredelige demonstranter.

Burkasagen er ikke bare et eklatant selvmål for K - det er det også for S. Der er jo ingen i dette land (måske lige bortset fra den håndfuld burkaklædte selv), der mener, at det er en fornuftig måde at føre sig frem på i et demokratisk samfund. Men at S hoppede i med begge ben og lagde sig i slipstrømmen af Ks populisme og DFs synspunkt, var direkte tåbeligt. Her har regeringen lavet et af de største kvajerier i nyere tid, og så har S afskåret sig fra muligheden for at gå i struben på dem (grundlovsbrud, indskrænkning af personlig frihed, overreaktion på et ikke-problem i krisetid osv osv - Schall Holberg har en glimrende opremsning).

Nu må S snart indse, at de fremmedforskrækkede for længst har fortrukket til DF. Man kan sagtens slå fast, at antallet betyder noget, som HTS formulerede det i Deadline i går, uden at give køb på antændigheden over for de danskere (og udlændinge), der skal integreres her i landet.

Det ville klæde S at gå forrest i et forsvar for frihedrettigheder - trods alt en basal mærkesag fra partiets fødsel - og for tiden også kæmpe for retssikkerheden, også når det gælder irakiske afviste asylsøgere, der er strandet her.

Af Walther 08:40 21. AUG

@L.Rasmussen. Når en studievært ikke formår at lede en debat og det gør han ikke, det er set gang på gang, han er bange for ministrene og lader dem tale især den meget skræppende L.E. og HJort kan også godt. Helle og Villy er for veldiciplinerede og pæne, de må til biddet, når studieværten er så ringe som han er her.
Jeg synes der kom fine bud fra S og SF og troværdigt, men modangrebet fra V og K var blot snak og skræp og usandheder og som vanlig en selvros.... som viser sig er lapperier.
Næ Burka.... så er Lene på hjemmebane. Komisk
L.R. Hvad vil du råde HTS til mht. udlændingedebatten, hvad vil virke mod VKO.....
kun klarhed og luk ned, så de ikke igen kan vinde et valg på uhyrligheder.

Af PH 08:48 21. AUG

@Walther
Regerings største problem er jo at de ingen ledelses ansvar har for landet . Det er godt Schall Holdberg fra venstre er ude og give Lars Løkke (og Lene Espersen) en på kassen om at nu må de tage sig sammen og ikke lade pengene fosse ud i verdensstørste minister-udvalg for at redde Espersens bagdel om burka dummerten, samtidig med at landet kræver handlinger mht krise arbejdsløshed osv.

Af Romdal 08:58 21. AUG

Walther og Rasmussen,
er det virkelig sandt at Thorning støtter et forbud mod burkaer? Hvad sagde hun helt præcist?

Af Illum 09:02 21. AUG

Problemet er at politikerne nu følger en logik, der ligner den PEM giver udtryk for i sine vurderinger. Politik og politisk kommunikation? Forskellen er snart ikke til at se. Og lur mig om ikke en del politikere sidder og læser PEMs analyser af og dom over deres seneste bedrifter.

Det er et sundhedstegn at de fornuftige borgerlige(Schall Helberg m.fl) er begyndt at vågne lidt, og påpege den totale ansvarsfulgt/virkelighedsflugt, udi den politiske kommunikations lyksagligheder (mulighed for højere stemmetal). Skræmmende er det imidlertid, at der faktisk ikke findes nogen etableret opposition til denne virkelighedsforvrængning på Borgen.

Af Peter Hansen 09:29 21. AUG

Tror der er nogen her på debatten der skal passe på med ikke at gå for meget i selvsving over udmeldingerne fra S.

Det er ikke S der har stillet forslaget.
Det er ikke S der har meldt ud, at den muslimske trussel overskygger alle andre problemer
Det er ikke S der har skulle undersøge/afklare om forslaget er i overensstemmelse med grundloven eller andre bestemmelser vi er bundet af (hvilket jo langt fra er sikkert)

Men når der er stillet et forslag om at man skal begrænse brugen af burka, er det faktisk kun rimeligt at give udtryk for, at kampen for ligestilling mellem mænd og kvinder også gælder for muslimske kvinder. Og at det er udtryk for et kvindesyn der ikke passer med denne kamp for ligestilling.

Det er jo glædeligt at der ikke er mange i landet der går tildækket - hvis der er nogen der har overblik over det - men det ændre jo ikke på, at de muslimske mørkemænd der går ind for denne "tradition" ikke bør kunne gennemtvinge det.

Det er også en muslimsk tradition i visse kredse at omskære kvinder. Det sker her i landet formentlig også kun i meget få tilfælde. Alligevel er det forbudt (hvorimod det ikke er forbudt at omskære drenge af religiøse grunde?). Er det også et indgreb i den personlige frihed at nægte en sådan handling?

Men at brug tid og kræfter på forslaget i den situation vi pt. er i på vej mod massearbejdsløshed, statsbankerot m.m. er stadig helt forkert prioritet - og det skyldes ikke S med alene K (og nu også V).

Peter Hansen, Kastrup

Af L. Rasmussen 09:43 21. AUG

Romdal,

Ja, det er desværre helt sandt. HTS udtalte - uden forbehold - at S støtter Ks forslag. Sådan.

Walther,

S må se i øjnene, at de intet vinder ved at prøve at slå DF (og nu også K) på deres banehalvdel. Det lader sig simpelthen ikke gøre. Og mens de krampagtigt forsøger, forsvinder folk som mig over til SF. Jeg vil ikke give min stemme til et parti, der i angst for egen skygge sætter menneskelighed og retssikkerhed over styr. Og jeg vil endnu nødigere gøre det, hvis S virkelig MENER det, de siger i asylsagen og nu burkasagen.

Man kan sagtens have en kontrolleret flygtningepolitik, en anstændig asylpolitik, en fornuftig indvandringspolitik og en effektiv integrationspolitik uden at åbne ladeporte eller nedgøre tilkomne af anden religion. Man må formulere kanten til VKO ved netop at balancere kontrolleret indvandring med målrettet integration uden at give køb på anstændigheden. Man kunne starte med at gentage det udmærkede integrationsudspil, man kom med sammen med SF i foråret. Det indeholder jo også elementer vedrørende behandling af asylsøgere. Og så kan man i samklng med SF og R melde ud, hvordan man vil håndtere antallet af flygtninge (bl.a. antal i overensstemmelse med vores internationale aftaler) og omfanget af indvandrere med arbejds- eller studietilladelser, der er nødvendigt for at afhjælpe arbejdskraftmanglen på længere sigt.

Af PH 09:47 21. AUG

@Illum

Du har fuldstændig ret mht. "Schall Helberg m.fl".
De er nødt til at sparke kaptain Løkke godt og grundigt bagi når han ikke passer på at pengene ikke fosser ud på at ministrene nu skal sidde i udvalg for at redde Lene's bagdel - istedet for at koncentrere sig om landets problemer - finanskrise arbejdsløshed osv.
Håber Schall kan sparke rigtig hårdt, så både Løkke og Lene bliver rigtig ømme bagi - da der skal en opsang af rang til når man er landets øverste ledere og så øser tiden væk på pjat.

Af Walther 10:41 21. AUG

L.R. Fint indlæg. På sommermødet efter at der ahvde været megen polemik i medierne og HTS vidste hun ville komme i krydsild fordi Nyrup havde meldt ud som han havde osv Ritt også, så slog HTS fast, at S og SF udlændingepolitikken lå fast, og deres integrationsudspil. Derpå hun havde det også dårligt med de fotos, og var dybt berørt, men de var afvist asylansøgere og som sådan skulle de hjem, hvisd er er ena ftale og hun sagde også at den sag aldrig var kommet så langt ud, hvis hun havde været statsminister.
Derpå sagde hun at politiet var sat på en svær opgave og den havde måttet løse. Om hun også nævnte det tåbelige tidspunkt er jeg usikker på.
Nu så vi jo mest det samme klip igen igen igen. MHT Nyrup, det er nok ikke så loyalt, at gå stik mod partiledelsen.... sagen her er nok mere spejet end som så, og han opnår jo kun at underminere Thorning i medierne. Men en trist sag som jeg gerne havde været foruden. Lige nu lyder det at man i S ryster på hovedet og smiler over farcen i regeringen.
I øvrigt mener jeg ? til Helle lød, er du imod burka, ja.... ikke stemmer du for et lovforslag, hvis det fremsættes så...... jeg håber også L.R at hun moderer sig fremover, fast men mit gefuhl, så jeg kan godt følge dig.

Af Walther 10:44 21. AUG

L.R. 9.43 helt enig, send dit indlæg til Thorning.

Af Zimmermann 10:47 21. AUG

Nej! "Politikens læsere" kan ikke "se pointen"! Jeg, fx mener ikke man "ender med at overlade samfundet --- --- --- til et militant islamisk diktatur", fordi staten undlader at lovgive om påklædning!!
Som det ses af ovenstående fik den ikke for lidt i Lene Espersens udfald mod Politiken i Politiken i går!
Hun lyder som de sorte fætre når de taler om Systemet Politiken! Eller som Pia Kjærsgaard når hun taler om De Kulturradikale! Uha! Uha!
Er det mon klogt? Er det konservativ politik?

Af Walther 10:49 21. AUG

Peter Hansen@ Du har en helt klar pointe her. Jeg har forsøgt at sige det samme, men du formulerer dig bedre her end jeg :)
Og jeg mener at Villy i går bakkede Helle op.
Lad regeringen søppe i egen suppe til de brænder sig godt og grundigt. Irakerne er deres ansvar, Brorson er deres ansvar, Burka farcen er deres ansvar.
Men også korrekt som L.R siger, DF `s dagsorden skal vi kvæle ikke noget som heslt andet, hun skitserer det udmærket i sit indlæg.

Af PH 10:50 21. AUG

K skal til at skifte Lene E ud med Connie H. og så må venstre til at skifte Løkke ud. Og S, hvis HTS ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt i udlændinge politiken, så ud med hende også.

Det er landet øverste vi taler om ikke kassedamerne.

Af Morten Rasmussen 11:18 21. AUG

Kære Peter Mogensen,

Tak for et godt indlæg, der meget præcist udstiller, hvordan selv et tåbeligt og dødsdømt forslag trist nok kan ende med en blive en samlet gevinst for regeringen.

I den sammenhæng er det jo utroligt, at Socialdemokraterne ikke har modet til at trække vejret dybt og lige tænke sig om, inden de straks melder ud, at de sandelig også ser et behov for et burka-forbud.

At Socialdemokraterne på den måde tror - eller lader som om - at man kan hjælpe undertrykte mennesker ved at presse dem endnu længere væk fra det offentlige rum og det sociale fællesskab, vidner jo kun om, at den nuværende ledelse ikke har nogen som helst føling med den historie, de er sat til at forvalte. Og her burde de med ydmyghed huske, at de kun har deres position til låns.

Socialdemokraterne skal bekæmpe undertrykkelse, men ikke ved at jage og stigmatisere de undertrykte. Hvorfor tror man ikke nok på sin egen sag og på, at man gennem økonomisk velstand, uddannelse og imødekommenhed kan opnå endnu mere i kampen mod religiøs fanatisme end gennem forbud.

Man græmmes, men glæder sig samtidig over, at den socialdemokratiske sag nok skal overleve både Helle Thorning og Henrik Sass.

Vh,

Morten R.

Af Zimmermann 11:51 21. AUG

Jeg må sige jeg holder ofte vejret og tænker: Nej Nej! Hvad har S nu gang i?(Jeg sendte faktisk vrede mails! til de Sfolk der offentligt fremkom med personkritik!) Og hvad siger S nu? Jeg mener som flere andre at man må opgive altid at følge efter eller overtrumfe når det gælder værdipolitik, flygtninge og indvandrere! DF er hele tiden villig til at stramme skruen en tand mere! Og ved dagens ende, for at bruge et PEMudtryk, er der måske osse grænser for hvad SF´re kan lægge øre til og stadig brænde for S-SF-projektet!

Af Ivan 11:57 21. AUG

Lene Espersen er Danmarks svar på Sara Palin - en mere eller mindre talentløs populist.

Af PH 12:16 21. AUG

@PEM

Siden der er uro i Venstre hvor de er efter hinanden, er det deres interne ministre kampe der er startet - alle ved jo Løkke vil udskifte engang efter topmødet.

Af Romdal 12:25 21. AUG

Morten Rasmussen skriver:
"selv et tåbeligt og dødsdømt forslag trist nok kan ende med en blive en samlet gevinst for regeringen"

Det tror jeg nu ikke på. Både V og K er jo i totalt oprør. Charlotte Dyremose (K) siger jo fx at hun absolut ikke vil rette sig efter sin partiledelse, og VKO har jo før mistet de 90 mandaters flertal på sager som denne, så lad os se hvad der sker.

Af Aaberg 12:37 21. AUG

@ Walther
Jeg beklager at jeg kom til at drage S stillingtagen i den latterlige Burkadebat i tvivl.
Jeg kan nu forstå på HTS, at der ikke er nogen tvivl, og at S går fuldhjertet ind for et forbud.
Rart med den klarhed, selvom jeg som borgerlig ikke forstår den.

Af Mathiasen 12:46 21. AUG

@Zimmerman:
Der er ganske vist længe til valget, men en virkning af den aktuelle sag kan blive, at der flyttes stemmer fra SF til Ø. Dermed modvirkes det stemmespild, der ellers har været udsigt til, og oppositionsfløjens mandattal vil blive konsolideret.

Af L. Rasmussen 12:58 21. AUG

Man må formode, at oppositionen lige nu deler et par flasker rødvin og slår sig på lårene af grin over, hvordan regeringen er fanget i egen burka. Men S har med sin udmelding om tilslutning til K-forslaget frasagt sig håneretten, der ellers er utrolig rar at have.

Men det er faktisk værre endnu. Enhver kunne jo tænke sig selv, at DF ville fremsætte lovforslaget for at sætte K i en skruestik. Det måtte S-ledelsen også have kunnet gætte, før de tilsluttede sig forslaget offentligt. Nu vil de komme i præcis samme kattepine som K, når forslaget fremsættes. Ja, det vil sige, hvis det lykkes Brian Mikkelsen at få justitsministeriets jurister til at frikende et sådant forslag fra at være grundlovsstridigt for at redde ministerens ansigt. I så fald havner S i en Catch 22 situation. Stemmer de for DFs forslag om forbud mod at bære bestemt burka og niqab, har man ikke bare givet køb på frihedsrettigheder, herunder faktisk også ytringsfrihed, men også givet DF medløb til en åben glidebane, hvor det næste bliver chador, så hijab, så turban, så.... Fortsæt selv. Stemmer de imod et DF forslag lægger de sig igen åbne for påstanden om, at man ikke ved, hvad de egentlig mener i udlændingespørgsmål. Denne gang med rette.

Af Zimmermann 13:12 21. AUG

@ Mathiasen
Ja! Uden Ø går det ikke! Og partipolitisk aktive SF´re har nu alle antenner rettet mod kommunevalget! så S kan nå at fjumre af, inden det går galt med S-SF-projektet!!

Af Walther 16:59 21. AUG

Nu skal vi jo lige spise brød til ph m. fl. S SF er jo mere end en burka.... de har den bedste politik mht. til den krise vi står i nu. Det er jo lige før retorikken kammer over på grund af en burka. Man kan være imod, og man kan være imod både burka og lovforslag, meningerne er mange og den sag er ude i hampen fuldstændig.
Når det er sagt, så var jg ved at få min frokost galt i halsen, da min gode veninde i dag i fuldt alvor, hun er meget begavet, højt uddannet sagde, ja jeg synes de skulle forbyde burka ved lov og jeg har tænkt mig at stemme på Lene E. Vi har kendt hinanden i 50 år, hun har altid stemt V, men politik drøfter vi aldrig.... det kan ødelægge et godt venskab. Hun har rejst over hele verden og meget i Mellemøsten.
Jeg er ikke kommet mig endnu, men det fik mig til at tænke nuanceret.
Jeg er fortsat i mod forbud, folk må klæde sig som de vil, men PH @ hvis ikke, der skal mere til end et forkert udsagn, før du kassere HTS som oppositionens leder, så er det for letkøbt.
Det skuffer mig. og mig bekndt opfører HTS sig betydelig mere civiliseret end mange i VKO.
Jeg synes oppositionen skal lade VKO rode rundt med deres interne stridigheder og så bruge deres tid til at lave god oppositione politik også med R og Ø. Så vi er kampklar både 17.11 og 2011.

Af Walther 17:09 21. AUG

L. Rasmussen@ Jeg tror, det bliver et etisk ? for S, og de kan stemme frit, hvis det kommer dertil,
som med tørklæder i domstole. Og mange menige S gruppemedlemmer tror jeg ikke vil stemme for loven. Men mon ikke det dør ud igen.....
Der er jo snart kongres og der vil flere uafklarede spøgsmål komme på plads.

Og så er jeg sk...træt af Pia K og hendes medieoptræden, hun, Khader, Løkke og Lene har jo forplumret det til en farce....
og så snakker hun igen kamphunde.....
Hun påstår hun taler i danskernes interesse... hun taler i DF vælgernes, og kun deres, ikke en eneste vælger ellers. Og slet ikke for samtlige danskere.

Af PH 17:12 21. AUG

@Walther

HTS har ikke dummet sig som Lene i udlændinge politiken, deri er en stor forskel. Men det vil klæde HTS at lytte lidt mere internt i S til at få en stram udlændinge politik, som man også kan være bekendt at fortælle om i omverden uden for DF kredse.

Af Kristensen 17:14 21. AUG

Jamen dog???

Er du træt af Pia K. Walther???

Jeg var ellers i tvivl efter dine første 500 indlæg.

Godt vi fik det på plads!

Af PH 17:28 21. AUG

@Kristensen

I politik skal man give og få. i S+SF+R vil det være passende at S lader SF+R bestemme udlændinge politiken, så kan S få på andre områder :-).

Nå det er V+K+DF fans nok ikke enig

Af Carsten Munk 17:33 21. AUG

Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal har helt tydeligt besluttet sig for ikke at tabe endnu et valg på grund af indvandingsspørgsmålet.

Før 2001 havde parnasset på Christiansborg den holdning at masseindvandring er godt, og at befolkningen ikke forstod berigelsen.

Det brød Anders Fogh Rasmussen effektivt, og bragte VOK´s udlændingepolitik nærmere holdningen i befolkningen.

S og SF(ihvertfald Helle og Villy) har forstået, at det store befolkningsflertal ikke vil finde sig i at uret bliver stillet tilbage til før 2001, hvor parnasset udstillede det repræsentative demokratis short comings.

Af PH 19:03 21. AUG

@Walther

Ærgerligt at politik ikke handler om at gøre det der er bedst for Danmark, men om at gøre det der er flest vælgere i. Ellers ser "pakkerne" fra de forskellige partier faktisk lige nu ud til at R faktisk er dem der tænker mest på landets fremtid.

Af Zimmermann 20:13 21. AUG

"VKO vinder på debatten"! Det er jeg ikke mere så sikker på!
Det er jo virkelig blevet udstillet at der ikke bare er uenighed i regeringen, men uro i begge rækker! Der rettes ikke mere ind, og medierne graver og borer, som de ikke gjorde tidligere, hvor regeringen nærmest var urørlig, og alle stod ret for Fogh! Nu er det udstillet at Lars Løkke ikke har samme autoritet og greb om tingene!!

Af Zimmermann 23:05 21. AUG

Nu har Kristiansen, i al fald denne gang, overrasket os alle sammen ved slet ikke at rose regeringen og ved dertil at erkende at den ikke deler gaver ud, fordi det er samfundsmæssigt/økonomisk klogt, men fordi den vil vælges næste gang! hvilket den kun bliver hvis den kan bilde vælgerne ind, at dens økonomisk uforsvarlig politik er bedre end det de rødgrønne vil!

Af Eibye 23:06 21. AUG

Jeg er enig med Walther i, at lade VOK regeringen om at slås indbyrdes. Jeg er også enig i, at HTS skal lytte mere til, hvad der forgår i S, og ikke hoppe på den limpind, som K stiller op.
VI, SOCIALDEMOKRATIET, SKAL FASTHOLDE DET S-SF UDSPIL SOM ER KOMMET VEDR. EN STRAM INDVANDRERPOLITIK; og lad så den ligge. Der er som Wesselboe m.fl. fremhæver andre og vigtigere ting på dagsordenen.
Sosserne er imod enhver form for maskering, hvadenten det er burkaer, elefanthuer, tørklæder for ansigtet, halvmasker o.lign. Disse uskikke kan bekæmpes på anden vis end ved lovgivning.
Det må smerte Finn Nørbygård at se, at dem, en vicestatsminister/økonomi og erhvervsminister samt en renegat, der er skyld i al hans elendighed, nu drager land og rige rundt uden opkrævning af entre, og gir ham konkurrence. Konkurrenceforvridning er jo ikke ligefrem borgerlig politik.
Enig med Jelved i, at Lene E. og Naser K. er lige til et nummer i en sommerrevy. For min skyld kan de tage LLR med. Det helt store klovnenummer fremkommer via en parodi på Venstres frække og arrogante ordfører, som tydeligvis er en villig elev af en mere og mere ubehagelig og perfid finansminister.

Af Mathiasen 06:46 22. AUG

Gal har som bekendt flere betydninger, og det passer udmærket på danskere. Således skrev Svante, at Danmark er bosat af smilende gale, men smilet er efterhånden blevet ret giftigt.

Digteren og komponisten Benny Andersen, altså een af de kunstnere Kjærsgaard vil have bragt til tavshed, tog i den forløbne uge skarpt afstand fra prædikatet folkekær, og erklærede sig for at være en mellemfolkelig forfatter, mens Peter Laugesen betegnede Danmark som et ondt lille land, og Carsten Jensen stillede sig selv det spørgsmål, hvorfor han overhovedet skal kalde sig dansker?

Man må antage, at det er foregået uden den helt store opmærksomhed i den danske offentlighed, der bedst kan sammenlignes med en bodega. Til gengæld er det med garanti blevet registreret hos en række EU-modstandere, og nu venter vi spændt på at se, om de fortsætter med at svinge med Dannebrog.
Jeg tror til gengæld, at trangen til emigration er taget til, og de politiske strømninger, der angiveligt skulle forhindre hjerneflugt fra Danmark (ifølge bøger fra visse politiske analytikere), har i virkeligheden forstærket den.

Af Sørensen 07:45 22. AUG

Hvorfor skulle VKO vinde på debatten?
I mine øjne har regeringen udstillet sig selv som en regering eller halvdel af den mere fokuserer på en ubetydelig ting for det danske samfund, hvor et statsoverskud på 80 mia. kr. nu er forvandlet til et underskud på 60 mia. kr. Er det ikke mere en afledningsmanøvre og er det ansvarlig politik?

Af PH 08:19 22. AUG

@Walter

HTS skal ikke v

Af Walther 08:44 22. AUG

@Kristensen, hvem ? Tak fordi du tæller mine indlæg, det er ikke nødvendigt med service.
Det er meget bedre, hvis du selv deltager i debatten her med indlæg måske med substans også.

Af Walther 09:01 22. AUG

PH og Eibye og KZ. Enig med jer alle tre . Men..
Hørte M+K i går, fint som i gamle dage, da de startede. MK var skarp og god, Mogensen klog og med sin vanlige lune. Hjort var gæsten, som var mindre heldig og troværdig. Et gigant underskud værre end i 73/74 er, hvor vi står nu. Her er krise, og ja noget er regeringens egen skyld grundet deres økonomiske politik siden 2006 og andet er udefra. Ledighedens tiger fortsat kraftigt. Mange ufaglærte kommer ikke i job igen, der er brug for uddannesle her. Eller den plan S og SF har lanceret med S vækstpakken i fokus. den som Hjort og Lene håner og kalder en engangscheck. Selv om det modsatte er bevist, læs PEM nye analyse i dag i avisen.
Men VKO har gang på gang klantret S for Anker tiden, selv om de borgerlige havde stort medansvar for de love og tiltag der skete, blot ikke da regningen skulle betales. Her tog Anker selv regningen og gik af. Hvad hør LLR, han venter og håber det går over. Men to år til næste valg er LANG tid i en sådan situation. Hjort maler skønmalerier og tror også at det går over. Den naive holdning kan vi ikke bruge.
Kloge i udlandet beretter, at dansk vækst først kan komme i 2017 for alvor, som før krisen, olieproblemer lurer om hjørnet og kan påvirke dansk økonomi negativt igen. Skattestoppet koster os 20 milliarder om året, og skattelettelseren 15 milliarder, 2015 planen er smuldret, og hvad sker, man nedsætter et burkaudvalg. ..... Hvad skulled et hjælpe på dansk fremtid.?
200.000 arbejdsløse mod 200 gr. stof.

Og underskuddet er som PEM sagde i går 120 milliarder, og det er da godt man ahr betalt gælden da der var overskud, men da de svære tider kom, har man lavet dryp løsninger som ikke virker, når selv MK siger fra, så er der altså noget om snakken.

PH. Lad os fokusere på det som er vigtigt økonomi og arbejdsløshed, omdømmet i udalndet er også vigtigt, men igen ansvaret her er ikke HTS men VKO´s, hun har ikke ført grim retorik på noget tidspunkt. Ej heller opført sig uansvarligt, hun har gjort det som var vigtigt for at undgå at nogen skulle tvivle hvor S og SF stod. Men mon ikke hun har lært at fasthed godt kan kombneres med retorikken, så den blvier spiselig for alle i S.

Af Walther 09:02 22. AUG

ikke troværdig, skulled er stå :(

Af PH 12:39 22. AUG

@Walter

1) Enig mht økonomi, arbejdsløshed osv. Men problemet er bare at Danmarks ve og vel kun har 2.prioritet, og derfor vil Hjort-Frederiksen fokusere på venstre's 1.prioritet genvalg. Først lige efter næste valg kommer der reformer med fokus på det.

2) Signalforvirring ?, følgende er fra politiken idag:
Socialdemokraternes ledelse holder dog indtil videre fast i en SR-regering, siger den politiske ordfører Henrik Sass Larsen (S) i dag til Berlingske Tidende. Men den udmelding preller af på Pelle Dam (SF).

Af Walther 14:43 22. AUG

@ PH.@ Jeg ved godt hvad der siges, men et er klart, det bliver S SF g R der danner regering,
hvis de opnår flertal, det kan vi da håbe på, S kan ikke kun med R det vil være otopi. Og når folk som Torben Lund er glemt igen, han burde være klogere end det han gør i dag, han skuffer virkelig, over, at han i bitterhed fra EU tiden, altid har været på kant med HTS, der forsøger han at ramme hende nu. Hans retorik er så uretfærdigt formuleret.
Jeg tror S melder det ud for at berolige R, men de tre partier danner alternativet.

Lige nu vikrer det, som om at man forsøger at tørre burka og iraker og brorson problemet af på HTS, fordi hun ikke har vist tårer..... havde hun det, havde samme kritikere postuleret hun var svag og ikke statsministeropgaven voksen. At hun og Villy har en politik der tør tage ansvar det handler det ikke om, men om værdidebat skabt af K og DF. Hvad med at kravle lidt ned fra træet. Og holde fokus på de reele problemer og lade VKO selv rode med deres kaos. internt.

Af Mathiasen 16:03 22. AUG

- Burkasagen kan i høj grad true regeringens mulighed for at opnå genvalg, siger Hans Engell. Det tyder meget på, især hvis oppositionen vil lade VK om at vælte læsset.

Noget må være gået galt i kommunikationen mellem V&K. Espersen og Khader troede måske, at statsministerens k'er havde noget med den nu konservative politiker at gøre. Weekendavisen har nu foreslået et forbud mod Naser Khader. Men DF vil sørge for den partipolitiske striptease kommer alligevel. Så er spørgsmålet bare, hvor mange afklædte der står tilbage.

Af Walther 16:58 22. AUG

Når folketinget starter igen vil DF rejse Burkasagen, LLR blive stillet til regnskab for rigsrevisonens rapport, Lene er nok frifundet for rod i regnskaberne hos politiet, men hun har ikke ført ordentligt tilsyn som justitsminister. Der vil være kæmpeunderskud i statskassen,Rønn skal svare på manglende advokatbistand til irakerne, samt proceduren der.
Det bliver et hot efterår, herudover kommer kommunalvalg og klimatopmødet..... Og en lille sladder. Bendt Bendtsen blev R--endt af Fogh, da Barfod blev fyet, Fogh lod Pia ringe og fortælle det, B.B. havde smækket røret på. Læses i bog om PK. Inf. fra Urbanavisen fredag. :)
Så de hygger sig internt i en borgerlige. p.t.

Af Walther 17:00 22. AUG

Mathiasen@ Læg mærke til der er ingen kommentaer kommet fa oppositionspartiene mere, de smiler kun og lader VKO selv fjoge rundt. Klogt.

Af Walther 17:01 22. AUG

Nyt tastatur snyder. kommentarer kommet fra...

Af PH 19:13 22. AUG

@Walter
Der er nu lidt fra Mette Frederiksen mht Karen Ellemanns udspil om ændrede regler om tvangsfjernelse. Nu er det selvfølgelig S mod V der, så der skal komme nogle udfald ligesom det også kom fra SF. Men Mette Frederiksen skulle nu sætte sig sammen med Karen Ellemann det kunne der komme noget godt ud af :-) - jeg hørte på Karen Ellemann's interview på vel en halv time i TV2News: man kan ikke tage fra Karen Ellemann at hun var temlig godt forberedt og svarede godt fra sig. Det kan Mette helt sikkert også, så en duel på TV2News mellem de to ville være rigtig godt Jeg kender da ind til flere der arbejder i den sociale del, og som helt sikkert holder med Mette, men som har stor sympati for Karen Ellemann også da de ikke rigtig betragter hende som venstre.

Af Jensen 20:45 22. AUG

Med de nye aftaler som er indgået mellem regionerne og privathospitalerne, har Lene Espersen fået ret i bedømmelsen af, at LLR har overbetalt privathospitalerne med 25%, det ville være troværdig af hende at stå frem og fortælle LLR at han fejlede da han fastsatte taksterne for
behandling af patienter på privathospitalerne.
Men hun vil hellere gå i medierne med et forslag
om forbud mod at bære burka.
Hun optræder i bedste Sarah Palin stil, når hun mener at den største fare verden står overfor er islamismen.
Jeg tror at LLR håber på, at Lene Espersen en anden gang lige lader et ord falde, inden hun går i medierne med et forslag, som hun selv og resten af regeringen må stemme imod hvis det bliver fremsat. Mere tåbelig kan et forslag ikke være, når man siger at man vil stemme imod det man står for.
Venlig hilsen
A.Jensen

Af Walther 08:00 23. AUG

PH@ PH læs kronikken i dag i Pol. Den er til 6 løver og 6 hjerter. Jeg er ikke, som man nok har fattet Ø vælger, men skribentene har fat i essensen om DF. Forrygende god kronik.
Der er også svar fra Lene E. det gør ikke deres forslag bedre, tvætimod. Og der er interview med Hjort. Han påstår krisen kom som en tyv om natten. Hvilken løgn. Siden 2006 har vismænd, økonomer, folk der har forstand på konjunktuer i indland og udland, aviser osv. sagt og skrevet, at der var nye dårlige tider på vej, Fogh var døv. I 2007 og 2008 sagde HTS det igen og igen, hun blev hånet af Fogh, af Løkke af Hjort af Lene. Og selv i dag er deres svar uvederhæftige.
Jeg "gamle" kone læste det, det går galt det her
sagde jeg, og min borgerlige mand var enig med mig heri. Han kørte fast og fornuftig økonomi og lod sig ikke lokke af vores banks luftbobler af tilbud. Lån skal tilbagebetales, logik for burhøns.
Defor er det ynkeligt at høre på fra Hjorts side som undskyldning for en forfejlet økonomsk politik, der give 70 milliader i underskud p.t.
Jamen vi vidste det ikke.
Det samme lød mht til at gå med i krigen i Irak, vi vidste ikke......
Politikene glemmer, at der kommer en dag efter denne, hvor de skal stå til regnskab og hvor sandheden kommer frem. Der kan gå år, mange år, men frem komme den.
Om Lene er Løkkes problem, jeg synes regeringens politik generelt er et problem 2009.
Der må andet alternativ til.

Af Walther 08:04 23. AUG

Fair forandring -hedder S SF skatteudspillet.Og det lyder faktisk rigtig fornuftigt, den flig eller de flige som er smuttet gennem filteret.
Ser frem til at høre resten.:)

Af Walther 08:10 23. AUG

Skattepakken komme denne uge. Og komisk at Kr. Jensen sabler den ned, er der nogen der har lavet regler og kontrol og snærende bånd for danskere, så er det VK med støtte af DF.

Af PH 09:08 23. AUG

@Walther

Ja hvis der var et politisk parti der hed "Modstandsbevægelsen mod Pia Ks besættelse" ville jeg straks melde mig ind. De 14% af de danske vælgere der betragtes som "gud" af en flok forvirret hypnotiseret øvrige politikere fra de andre partier skal stoppes af de andre 86%. Så Herlig præsis retorik i kroniken :-).

Læste lige Fair Forandring første del. Fint nok som første del men jeg vil godt lige se anden del også som jeg håber har en en del om "stor penge-mængde" prioriteringen til uddannelse dvs folkeskoler og universiteter osv. så man kan se om de "tidligere proklamerede 13 års uddannelse" er i ånden "Danskerne som Canadiske Laks der ofrer sig for næste generation". Venstre's Sander er iøvrigt ude idag med 6 milliader til universiteterne, hvor også den nye CBS chef uafhængigt (fra sverige) også er ude og klage over at Danmark ikke satser nok.

Også rart at se SF Københavns borgmesteren være ude og slå et slag for boliger til unge. Så lidt har Ritt da lært ham. Så interessant at se hvad der kommer der i anden del af Fair Forandring mht til boliger-problematiker for næste generation.

Iøvrigt fin signal værdi i billede med Søvndal og HTS. Men Søvndal selv om vi ikke tillader "fler-koneri" så kan du godt tilgives hvis du tager Vestager med også - hvis i kan blive enige.

Af Aaberg 11:35 23. AUG

@Walther
Ja, meget spændende kronik i Politiken i dag. Jeg er absolut heller ikke tilhænger af DFs politik.
Er ikke helt enig i præmisserne, men kunne godt tænke mig at vide, hvilket parti du mener man skal stemme på, hvis man er enig i kronikkens konklusioner?

Af Walther 08:31 24. AUG

@ Åberg, alt andet end DF. Hvis Fogh ikke i sit magtbegær havde solgt sin sjæl til DF, havde meget i dansk politik set anderledes ud. Tidligere kunne man samarbejde på tværs. Under Nyup blev der lavet reformer med ansvalighed, det ramte, men det hjalp. Efterlønsreformen var nødvendig, Han skulle blot have forklaret det i stedet for at sige den var urørlig. Det blev hans banesår, desværre.
Jeg har tidligere set de konservative som et anstændigt parti fø Lene E. og ligeså venste i Uffes ttid, før Fogh og Løkke, nu hænger vi på sidstnævnte, som ikke har formatet setmed mine øjne. 1o jakkesæt gør ingen statsminister alene.
Mine værdisæt giver mig ingen tvivl mit x gå til CV., alt andet end 4 år mere med Pia som den egentlige magtfaktor. Det er mit svar. Lige nu, viser politikens leder, at Løkke har forgældet landet med sin politik, mere end i 70 erne. Og de står også grunden. Skattelettelser, og puljer der gives til store private huse og indtægter over 600.000, effekten ringe.
Du må afgøre det med din egen samvittighed, hvad vil du med fremtidens DK. Du er ung, husker jeg, jeg har oplevet det hele, krigen, krisen i 70 erne osv, men aldrig et DK. som nu, hvo jeg tager mig til hovedet ind i mellem over VKO og deres handlinger.

Af Walther 08:34 24. AUG

`mit r på tastatuet er ude af drift, så sorry de mangler.

Af Carsten Munk 08:44 24. AUG

@ Fru Walther

Vi kan såmænd undvære det hele ;-)

Af Walther 08:54 24. AUG

PEM s analyse i dag mandag er god og skarp. Men nu har VKO haft magten i snart 9 år, de har nedsat et tal af kommissioner, der har kostet en bondegåd, den sidste 20 millioner, og den er lagt i skuffen, andre i papirkurven. Det har KOSTET uden gavn. VKO valgte egne løsninger og egne veje med kun DF. Så kommer krisen, i stedet for at påtage sig ansvaret for den del som er regeringens, så siger først Fogh før afgang, ALT kom udefra, forkert, Løkke siger burka og muskelhunde og.....men kommentatorerne tror på det kommer,... Hjort siger, vi vidste det ikke, den undskyldning hørte man også i tiden efter krigen, alle andre ved det, blot ikke de, som har ansvaret. Og det værste er, at mange folk troede på regeringen, de troede, at når man sagde man kunne købe hele verden så.... man lukkede øjne og ører. Ønsket om eget genvalg e støe end Danmarks fremtid, regningen kommer som PEM siger i bøneværelset. Alt det VKO retorikken har klantret oppositionen og især S med i debatter, penge de ville fosse ud osv. det har VK selv i rigt mål gjort og Det er deres eget ansvar. De har valgt DF alene som partner, de har valgt blokpolitikken, brede forlig , reformer osv. sker kun ,når DF tillader eller en minister som Søren Gade viser formatet og siger her bestemmer jeg. Slut.
Hvad så med S SF og R.... ja hvad med dem. Det skal de bevise fra nu ogfem til næste valg, men jeg tror på de kan og på en bedre måde og med en bedre og mere ansvarlig vej

Af Walther 08:58 24. AUG

C.M. Nej for så skulle man blot høre på dig, :) alene.
I et demokrati er debat vigtigt også når man har forskellige synspunkter. Jeg er demokrat, derfor deltager jeg i debatter.:)

Af Carsten Munk 09:22 24. AUG

@ Fru Walther

Det glæder mig at du er demokrat. Jeg har nu heller ikke dig mistænkt for at være mere selvhøjtidelig, end at du godt kan tåle at der bliver taget lidt fis på dig. :-)

Af Walther 12:19 24. AUG

C.M.@ Ellers så var jeg død og borte, efter 38 i folkeskolen med vanskelige elever, man skal altid have lidt distance både til sig selv og sine omgivelser. Den dag i dag ser jeg fortsat de første fa 1966 og jeg får fortsat breve m.m.

Af Zimmermann 13:14 24. AUG

Det lyder umiddelbart både godt og ansvarligt at R vil skabe mere arbejdskraft af den der mangler ved at hæve grænsen for topskat! Der er bare lige den pointe at lærere og sygeplejersker, som der særligt tænkes på, er så hårdt spændt for, at ingen økonomisk gulerod vil få dem til at arbejde mere! Man må gå andre veje! Bedre arbejdsforhold kunne fx i første omgang få folk fra deltid til heltid og desuden dæmme op for den nedslidninge der medfører sygefravær og mange på førtidspension eller efterløn!!

Af Walther 14:05 24. AUG

KZ du har 100% ret. Jeg kender både sygeplejersker og lærere, især sidstnævnte, de magter ikke en time mere, tværtimod søger de nedsat timetal for at overleve, når de har passeret de 40 år eller har små børn hjemme. Lønnen for en lærer overstiger, ikke, den nuværende topskattegrænse på 410.000 for 85%, kun de der har lederjob når derop, og de orker slet ikke flere timers arbejde i skoleregi. Derfor er der ikke hold i R s topskat forslag, med de målgrupper de taler om.
Det er kun politikere som ikke har skoen på, der kan udtale sig så forkert om de pågældende jobs.

Jeg ved at en bedre personalepolitik, en seniorpolitik, kunne få nogle til at blive længere, hvis man slap for alle de uendelige møder, papirabejde osv. men blot kunne koncentrere sig om det man er bedst til børnene og deres indlæring.
Så måske skulle de radikale også undersøge deres
viden før de melder ud så bombastisk. Det er jo 1000 år siden Jelved var i folkeskolen og 10 år siden Vestager var minister, der er løbet rigtig meget vand i stranden siden.

Af H. C. Jensen 16:21 26. AUG

Jeg har skrevet det foer. Adskillige kvinder ogsaa i Danmark baerer burka for at gemme sig for deres tidligere aegtemaend eller familie.
De frygter med god grund repressalier.

Dette ved Lene Espersen og Naser Khader udmaerket.

Ved at forbyde burka, udsaettes disse kvinders liv eller helbred for fare.
Hvis et burka forbud bliver gennemfoert, hvordan vil Danmark saa forholde sig, naar den foerste pakistanske kvindes ansigt bliver skamferet?

Jeg mener, at denne kvinde i saa fald har krav paa erstatning fra Danmark.
Endvidere mener jeg, at de ansvarlige for lovforslagets gennemfoerelse saa skal retsforfoelges efter den danske straffelov, fordi de imod bedre vidende har bragt denne kvindes liv i fare og det er ulovligt ifoelge Straffeloven.
Endvidere skal justitsministeren og statsministeren i saa fald straffes efter ministeransvarlighedsloven og have 50%ekstra straf - ifoelge denne.

Hvordan tror I danskere, at disse kvinder har det netop nu, hvis de laeser om, at Danmark maaske vil forbyde dem at gaa med denne beskyttelse?
Denne debat er TERROR for disse kvinder!
Naser Khader ved godt dette
og det goer Lene Espersen ogsaa.
De er kyniske demagoger og vamle populister.

Endvidere er en burka en stor fordel for en arabisk kvinde hvis hun vil ud i byen og traeffe andre mennesker. Dem der holder oeje med hvor de tager hen, skal jo saa foelge efter 30 burkaer.
-eller kvinden gaar ind paa et toilet uden burka og ud med en burka, efter at hendes veninde er gaaet ind med burkaen og senere gaar ud uden - og derefter gaar hun saa hen til et "hemmeligt sted" og dater en dansk gentleman der forstaar sig paa "Arabdating" og respekterer hende og hendes kultur i modsaetning til hvad Naser Khader og Lene Espersen og Pia Kjaersgaard goer. Saadan.

Hvis det er oplyst, at der er 200 burkabaerende kvinder saa vaaer sikker paa, at der i virkeligheden er langt flere.
Har i proevet at traekke burkaen af disse kvinder, har I? Saa ved I jo ikke noget sikkert om det, vel? Taenk Jer lidt om, tak.

Det er jo ikke alle burkabaerende kvinder der er lige religioese, vel, og selv om en muslimsk kvinde baerer burka een dag, saa behover hun jo ikke at goere det den naeste dag, vel?
Er der overhovedet nogen form for frihed og fornuft tilbage i Forbuds-Danmark?

Endvidere er det udbredt i London at kendte personer gemmer sig ved hjaelp af en burka og paa denne maade kan komme rundt ugeneret i byen.
Hvorvidt dette forekommer i Danmark ved jeg ikke saa meget om.

Der er intet gyldigt argument for at indfoere et burkaforbud, fordi det er i forvejen ulovligt at TVINGE kvinder til at baere burka i Danmark.

Endvidere er der en masse kvidner isaer her i London der blot synes, at det er spaendende at have en burka paa nu og da.
Hvis der kommer et forbud imod burkaer, saa bliver det endnu mere spaendende at bryde et saadant taabeligt forbud.
Proev at huske paa Brorson-kirken.
En ny form for aktivister vil fremkomme - de vil ganske fredekigt uden at genere nogen baere burka paa, gang paa gang, og paa denne maade beslaglaegge en masse af politiets tid og ressourcer med noget, som alle efterhaanden kan indse er dyb godnat.
Naar der bliver karneval - hvad saa?
Dyb godnat og ga-gak.

Det vil blive en hel sport for unge mennesker (der ikke er muslimer) at blive anholdt af politiet for at baere burka og de vil kappes om at vaere den der er blevet anholdt flest gange af politiet for at baere burka.
(Naar der saa til sin tid skal goeres status over forbuddets effekt, vil det fremkomme at over 1001 ikke-muslimer er blevet anholdt for at baere burka - altsaa stor effekt af forbuddet!)
Unge maend vil begynde at baere burka og blive stoppet af politiet og vil kunne klare frisag ved at sige jeg er ikke en kvinde saa forbudet rammer ikke mig. Jeg vil have erstatning for uretmaessig anholdelse.
Den samme person vil saa blive stoppet gang paa gang, medens udenlandske journalister grinende ser til. Er dette scenarie urealistisk?

Hvis man laver taabelige unoedvendige forbud, saa maa man forvente at der er en masse mennesker der ogssa begyner at opfoere sig taabeligt for at protestere herimod.
Kort sagt: Et burkaforbud vil oege spaendingerne/konflikterne imellem politiet og indvandrergrupper man i forvejen har en del problemer med. Det vil blive en sport for disse, at finde huller i burkaloven og saa laegge faelder for politiet.

Hvad bliver det naeste lovforslag?
Gennemsoegning af kaelderen hos alle muslimske og arabiske maend for at redde isolerede og faengslede muslimske kvinder?

Enestaaende hvor meget Lene Espersen vil hjaelpe disse muslimske kvinder, der har en helt anden tro end hende selv, samtidig med at hun vil have dem smidt ud af landet.
Fantastisk. Det kunne man virkelig skrive et Grimmt eventyr om.

Lene Espersen er udmaerket klar over, at hun overtraeder Den Europaiske Menneskerettighedskonventions artikel 14.
Der er tale om kvindediskrimination fordi forbuddet kun retter sig imod kvinder.
Der er tale om religionsdiskrimination overfor fundamentalistiske muslimske kvinder.
Endvidere overtraedes Konventionens artikel 9,stk1 fordi lovforslaget forhindrer disse muslimske kvinder i at overholde rituelle forskrifter, som de frivilligt har lovet deres Gud at holde. Artikel 9,stk2 kan ikke anvendes af den danske stat som indvending, fordi et burkaforbud beskytter ikke nogen kvinde i Danmark - tvaertimod.
Dette ved Naser Khader og Lene Espersen godt
-og det ved Pia Kjaersgaard ogsaa.

Ved at rejse denne debat om et burkaforbud har Lene Espersen, som er tidligere justitsminister og derfor maa anses for at vaere en ekspert vedroerende juridiske spoergsmaal, efter min vurdering overtraadt Den Europaeiske Menneskerettighedskonventions artikel 1!
Jeg har affattet klagen og sendt den afsted.

Hun og Naser Khader kan ikke goere skaden god igen, de kan kun goere den vaerre. De har begge overtraadt Konventionens artikel 1.
-ogsaa paa flere andre punkter.

Ytringsfrihed og demokrati giver ikke Folketinget ret til at rejse lovforslag der er imod denne Konvention, fordi man har forpligtet sig til at overholde konventionen og den er implementeret i dansk lovgivning.
Jeg mener, at Lene Espersen og Naser Khader har overtraadt konventionens artikel 1, alene ved at rejse en debat om et ulovligt burkaforbud som de godt ved er ulovligt og i strid med konventionen.
Hvis lovforslaget gennemfoeres vil man overtraede artikel 14 og artikel 9,stk1.
Det svarer til, at Folketinget begyndte at lave love om hvornaar politiet maatte skyde sagesloese personer uden grund. Totalt ga-gak.

Lene Espersen og Naser Khader kan ikke klare frisag ved at traekke lovforslaget tilbage - de har allerede brudt Konventionens artikel 1.
- ikke kun med dette forslag.
De skal retsforfoelges og straffes. No Mercy og
INGEN TOLERANCE!!!

Endvidere er der den komplikation ved forslaget, at danskere som er i udlandet skal overholde dette burka-forbud, blandt andet hvis de besoeger et land som Iran eller Saudi Arabien eller Syrien.
Har Lene Espersen til hensigt at skabe konflikter med arabiske lande? Det er hvad hun er ifaerd med sammen med Naser Khader der jo kommer fra Syrien.

Jeg vil opfordre Danmarks Udenrigsminister til at meddele alle muslimske lande, at Danamrk er i faerd med at lave lovgivning der kan skabe konflikter med disse lande.
Udenrigsministeren kender adressen paa alle ambassaderne i Copenhagen, saa det skulle jo hurtigt kunne klares.

Sagt paa en anden maade: Det er ulovligt for Folketinget at lave ulovlige love.
Har jeg ret?
Det er faktisk det jeg vil have afgjort ved domstolen i Strasbourg med min klage.
Danmark har forpligtet sig til at overholde Konventionen og har implementeret denne i dansk lovgivning.
Hvis man vil gennemfoere et burkaforbud, saa er man noedt til at meddele, at man opsiger Danmarks undertegning af denne Konvention (hvilket der er mulighed for at goere) og derefter ophaeve implementeringen af denne Konvention i dansk lovgivning. Hvem toer foreslaa dette i Danmark.
Det er da vist kun NaziJohnni og Den Danske Forening -- eller er der andre?
Forhaabentlig ikke.

Et eventuelt burkaforbud er dyb godnat.


H.C. Jensen, Montpellier Street, Knightsbridge, London.

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Mogensens analyse

Peter Mogensen kaster lys over dansk og international politik

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

25. aug 2011 kl. 10.59

Farvel til Politiken-uniformen

9. aug 2011 kl. 15.39

Kraka er i luften – nu venter det hårde arbejde

5. jul 2011 kl. 12.38

Hede sommerdrømme

Se alle indlæg

 

Støttekalender 2011: "Familier med kræftramte børn"

Køb kalenderen her og læs mere ved at trykke på billedet.
Her kan du læse mere om "Familier med kræftramte børn": http://www.fmkb.dk/

 
 

Følg Mogensen på Facebook

facebook

 
 

Mogensen på tv

Se Mogensen på Politiken.tv HER


Se den nyeste Mogensen og Kristiansen


Se den nyeste Tirsdagsanalyse

 
 

Interview med Peter Mogensen

Læs her et interview med Peter Mogensen, bragt i Kristeligt Dagblad 24. september 2010.


 
 

Mogensen med guitar

Se Peter Mogensen underholde en fyldt rådhusplads til fordel for Kirkeasyl HER

 
 

Dødvande

Peter Mogensen har ført en politisk dagbog i 2007-2008, hvor landet fik et nyt parti og et valg. Læs hans analyse af hvordan det er kommet dertil, at dansk politik står stille.

Læs mere på nedenstående links.

Uddrag

Debat

Anmeldelser