-
POLITIKEN MENER: Lad wellnesspensionisterne betale for sig selv
-
ANDEKONKURRENCE: Kan du skrive som en ny Walt Disney?
-
BRRRRR...: Her er de koldeste steder på jorden
-
PLUS: 'Drive' på dvd
Pluspris 150 kr.
Seneste Nyt
- 13. feb. KL. 12.27
- 13. feb. KL. 12.23
- 13. feb. KL. 12.12
- 13. feb. KL. 12.12
- 13. feb. KL. 12.10
- 13. feb. KL. 12.06
- 13. feb. KL. 12.02
- 13. feb. KL. 11.56
- 13. feb. KL. 11.52
- 13. feb. KL. 11.51
Mest læste
I dag
- 13. feb. KL. 09.24
- 12. feb. KL. 23.08
- 13. feb. KL. 10.17
- 12. feb. KL. 22.50
- 13. feb. KL. 06.39
I går
- 12. feb. KL. 02.39
- 12. feb. KL. 08.54
- 12. feb. KL. 12.54
- 11. feb. KL. 23.47
- 12. feb. KL. 09.56
Seneste uge
- 12. feb. KL. 02.39
- 10. feb. KL. 11.13
- 24. jan. KL. 08.47
- 9. feb. KL. 07.23
- 7. feb. KL. 06.00
Nulvækst er lig med nedskæring
| tekst | 37 Kommentarer | del |
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|

ANBEFALING: Den danske økonomi er presset og fra de fleste sider lyder det, at der skal skæres i de offentlige budgetter for at imødegå det hul i kassen, som krisen efterlader. Regeringen lægger derfor op til at kommunerne skal på en hestekur. Den omfatter blandt andet nul-realvækst i 2011 og måske 2012.
Trods navnet er denne nulvækst følge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) lig med nedskæringer. Analysen fra AE peger på, at det også af Finansministeriets opgørelser fremgår, at regeringens mål om kommunal nulvækst vil betyder servicebesparelser på ca. 2 mia. i 2011 stigende til små 4. mia i 2012. Denne besparelse kan mærkes på personalesiden og AE forudsiger, at nulvæksten vil koste knap 5.000 job i 2011 stigende til knap det dobbelte i 2012.
Analysens hovedkonklusioner ser således ud:
•    Ifølge Finansministeriets regneregler skal der være en vækst i kommunernes serviceud- gifter på 0,9 pct. realt for at sikre et uændret antal kommunalt ansatte pr. bruger.
•    Regeringen har så sent som i sin seneste økonomiske redegørelse fra december lagt op til offentlige servicevækst på 1 pct. Men nu vil regeringen have nulvækst.
•    Et fald i realvæksten fra de 0,9 pct., der sikrer uændret antal kommunalt ansatte pr. bru- ger, ned til 0 pct. i 2011 og 2012 vil betyde besparelser på 2 mia. kr. i 2011 stigende til godt 4 mia. kr. i 2012.
•    Besparelserne vil bevirke et fald i kommunalt ansatte på knap 5.000 personer i 2011 sti- gende til knap 10.000 personer i 2012.
•    Nulvækst vil alene på folkeskoleområdet bevirke over 1.000 færre lærer, end det som kræves for et uændret antal lærer pr. elev, selv når det faldende elevtal indregnes.
Men er det givet, at der enten skal skæres i de offentlige budgetter , skattestopppet skal brydes for at hæve skatter/afgifter  eller at der skal arbejdes mere effektivt for de samme penge? Alt sammen politiske ubehageligheder. Vil regeringen bryde skattestoppet, eller risikere utilfredshed hos vælgerne over dårlig service i udvalgte kommuner? Vil oppositionen laver endne større hul i kassen hvis den kommer til?
Læg hertil, at den demografiske udvikling - flere ældre, færre på arbejdsmarkedet -  peger klart på, at der bliver færre i arbejde til at slæbe skattekronerne sammen til at betale for velfærden til de stadig flere, hvorfor nulvækst kan være en løsning selvom det koster job?
Alt godt
PEM
PS: Husk, at du kan følge mig på Facebook
Lige som i privatøkonomien må man sætte tæring efter næring i den offentlige økonomi.
Hvis vi derhjemme tjener mindre end vi plejer, så skærer de flest af os i forbruget for at sikre at vi ikke kommer til at bruge flere penge end vi har råd til. Det er det samme i det offentlige, her kan man heller ikke bare bruge løs når indtægterne svigter. Det er vel ikke vore børn som skal betale for de udgifter, som vi har nu?
At nulvækst giver færre ansatte skyldes at de ansatte skal have lønstigninger udover inflationen. Ganske flot med reallønsvækst i en situation, hvor arbejdsløsheden stiger, altså en situation, hvor efterspørgslen efter arbejdskraft falder...
Med hensyn til skattestoppet, så bør det straks ændres, så ALLE skatter bliver i % og ikke i kroner, så den løbende skattelettelse/udhuling af skattegrundlaget hører op. I en situation med forholdsvist stort underskud er der ikke råd til skattelettelser.
At inddragede skattelettelser vil give endnu flere arbejdsløse er noget vi må leve med indtil (arbejds)markedet har reguleret sig selv igen, i stedet for at gentage den katastrofale økonomiske politik fra 1970`erne.
Modvirken til undgåelse af nulvækst påsås, at være flere i jobs.
Det ville være passende, at de, der heltids er aflønnede af CEPOS, kom i regulære jobs, så de ikke sad og spredte misfortelser om overførselsindkomster.og penge fra statskassen.
Bemærk ordet "misforståelser".
F. eks: Pensionister og efterlønnere har betalt skat i mange år forud.
Der er stigende arbejdsløshed pga. liberalisternes fejlslagne politik - så vi skal ikke skose de ledige.
Syge, nedslidte og handicappede skal ej heller skoses.
Træk disse fra CEPOS vildledende tal - så er der kun få der FAKTISK modtager fra statskassen.
CEPOS har kun et mål - at sprede "økonomisk skræk" !!!
De sidste måneders meningsmålinger tyder på, at vi får en rød regering efter valget.
Men den er også nødt til at forholde sig realistisk til f.eks. illegale indvandrere, der søger asyl på falske præmisser, ligesom den norske Arbejderpartiregering er.
Den ultrarøde, norske Arbejderpartiregering vil i år hjemsende 5000 illegale indvandrere fra Irak, der har søgt asyl på falske præmisser:
“Midtjyllands Avis 06.02.2010
Norge vil tvangsudsende 5000 i år
Norges justitsminister, Knut Storberget, har bestilt næste fly til afviste asylansøgere, der skal sendes ud af Norge . Ministeren satser på, at antallet af hjemsendte asylansøgere i år skal sætte rekord. I 2009 blev 3340 asylansøgere uden lovligt ophold i Norge sendt ud af landet med tvang.
Flere gange skete det via fly, der blev hyret af Norge alene, i samarbejde med Sverige eller med EU…”
For der er selvfølgelig grænser for, HVOR længe man kan ignorere de juridiske og økonomiske realiteter, selvom de strider imod ens ideologi.
Paradoksalt nok er det nemlig de mest radikale “flygtningevenner”, der ønsker at Danmark igen indfører en flygtningepolitik, der vil gøre det umuligt at finansiere velfærdssamfundet i løbet af en kort årrække!!!
Men de sociale problemer som flygtningene, og andre svage borgere har, forsvinder jo ikke fordi velfærdsssyetemet ikke kan finansiseres!
Så en urealistisk “flygtningepolitik”, der i realiteten lovliggør illegal indvandring, er den hurtigste vej til den sociale massegrav, som venstrefløjen advarede imod, før den blev kuppet af antifolkelige og dybt usolidariske akademikere…
samyidigt undergraver vil en accaept af illegale inavandrere selvfølgelig undergrave løndannelsen, hvilket vil føre til større ulighed - ikke fordi de rigere blibver rigere, men fordi de ufaglærte bliver fattigere.
Er det progressivt, endsige rødt?
Hvis velfærden ikke kan finansieres, på grund af maseindvandring af invandrere, som modtager flere velfærdsydelser, end de er med til at finansiere over skatten, vil det selvfølgelig først og frenmmest gå ud over lige netop den gruppe, som “flygtningevennerne” (eufemisme for menneskesmuglernes bedste venner…) hævder, at de vil hjælpe!
For det er netop flygtninge og deres efterkommere, der har mest brug for et velfungerende skattefinansieret velfærdssystem, som de statistisk set får mere fra, end de bidrager til over skatten.
Uddrag fra et længere læserbrev af Weekendavisens skribent Frede Vestergaard:
“Beskyttelse: Indvandring eller velfærd
Hvorfor blev den stramme udlændingepolitik indført i 2002? I de sidste par ugers debat om EF-juraen har dette fortonet sig i glemslen. De nye udlændingeregler i 2002 – 24-årsregel og tilknytningskrav – blev nok præsenteret som et tiltag mod tvangsægteskaber, men de gik først og fremmest ud på at stoppe indvandringen af mennesker, som har svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende.
Selv nu (sommeren 2008 - min tilføjelse), hvor ledigheden er så lav som 1,6 procent, og der er stor mangel på arbejdskraft, er bare 21-22 procent af de palæstinensiske og somaliske indvandrerkvinder i arbejde mod 76 procent blandt danske kvinder. Totalt set var kun 53,4 procent af de ikke-vestlige indvandrere i beskæftigelse i 2007 mod 78,7 procent af danskerne.
De ikke-vestlige indvandrere er derfor som gruppe betragtet en del af det offentliges forsørgelsesopgave… En meget stor del af de ikke-vestlige indvandrere er kommet via familiereglerne. I de sidste 30-35 år er begrebet familiesammenføring kommet til at omfatte helt nydannede familier, hvor en ung mand eller oftere en kvinde, som er født i et europæisk land og er statsborger i dette land, fungerer som levende visum for en ægtefælle fra familiens hjemland.
Denne praksis foregår især blandt indvandrere med oprindelse i Nordafrika, Mellemøsten og Vestasien, inklusive Pakistan. Dette ægteskabsmønster betyder, at minoritetsbefolkninger i Europa ikke kun vokser i kraft af de børn, de føder. Først og fremmest vokser de ved, at en stor del af de voksne børn henter deres ægtefælle i det oprindelige hjemland, ofte med ghetto-dannelse og sprogproblemer for næste generation til følge.
I 2001 hentede 75 procent af ikke-vestlige nygifte indvandrere i Danmark deres ægtefælle i familiens hjemland. Betydningen for indvandringen kan illustreres med et par tal for den største gruppe, tyrkerne. Da der i 1973 blev indført stop for indvandring af arbejdskraft, var der 6.173 tyrkere med opholdstilladelse, fortrinsvis mænd, men inklusive kvinder og børn. Den 1. januar i år var der mindst 57.129 personer med tyrkisk baggrund. Mindst, fordi børn af danske statsborgere af tyrkisk oprindelse ikke indgår i tallet. En ti-dobling altså… Den samme udvikling ses for andre grupper, der kommer fra lande med tradition for arrangerede ægteskaber, såsom Pakistan. Og i andre EU-lande end Danmark…
Paradoksalt nok var det daværende økonomiminister Marianne Jelved, der først satte fokus på konflikten mellem indvandring og velfærd. I 1997 lod hun sine embedsmænd regne på, hvad indvandrerne kostede på velfærden… Tallenes tale var, at danskere i gennemsnit betalte 15.000 kroner og vestlige indvandrere 10.600 kroner mere til de offentlige kasser, end de fik tilbage i offentlig service og ydelser, mens ikke-vestlige indvandrere kostede 64.000 kroner. Forudsat at man så bort fra integrationsudgifterne, for ellers var det 82.000 kroner.
Sammenlagt kostede de ikke-vestlige indvandrere de offentlige kasser netto 11,3 milliarder kroner det pågældende år. Tallene blev en øjenåbner. Indvandring af lavtuddannede personer er i konflikt med den særlige skandinaviske velfærdsmodel med rettigheder uden modkrav.”
Karin Bennedsen og “flygtningevennerne” i Kirkeasyl, vil legalisere illegale indvandrere, som f.eks. de irakere, der skal sendes ud af landet, på trods af, at en genoptagelse af accept af “de facto-flygtninge” (illegale indvandrere) i længden vil gå dem selv og deres efterkommere, og andre danskere, der har brug for skattefinansierede velfærdsydelser!
I øvrigt vælger de “venstreorienterede” velfærdsfjender i Kirkeasyl konsekvent at glemme, at de afviste irakeres første talsmand IKKE var asylansøger.
De afviste irakeres første talsmand havde mistet sin opholdstilladelse, fordi han havde takket for opholdstilladelsen ved at smugle halvandet kilo heorin ind i landet.
Så meget for anstændigheden…
Skal vi modtage så mange illegale indvandrere, at velfærdssamfundet uundgåeligt vil bryde sammen?
Er det anstændigt, at svigte fremtidige flygtninge ved at føre en "flygtninge"-politik, der gør det umuligt at bevare velfærden?
Eller skal vi gøre som den norske Arbejderpartiregering og hjemsende illegale indvandrere - også når de har løjet for flygtninhgemyndighederne og har søgt asayl på falske præmisser?
SAnielsen: HØRT!!! Jeg er godt og grundigt træt af CEPOS . De har en menneskefjendsk tilgang til tal.
AK, JA! - AK, JA!
CEPOS - der jo holdt en meget lille pause, sandsynligvis for at komme sig over, at det danske samfund af skattemidler skulle finansiere bankers og andre i den finansielle sektors vilde udlån til bl.a. ejendomsspekulanter, pantebrevsryttere, børshajer m.v. - er ved at komme til magt igen.
CEPOS fører sig frem i alle medier, bl.a. i "Politiken". Jeg håber ikke, at der udbetales honorar for disse uartikulerede angreb på det velfærd, som i hvert fald ikke er opbygget af CEPOS og deres finansielle støtter.
Det sidste er nu, at CEPOS atter engang angriber offentlige "udgifter" til de svage i samfundet.
Hvorfor dog ikke tage fat på alle de andre skattefinansierede "tilskud", der findes i det danske samfund?
Har CEPOS glemt, at de også er finansieret af skatte-ydernes tilskud?
Med hilsner om fred i verden!
HN
Synes nu der er mange kommentatorer - både professionelle og øvrige - der hele tiden glemmer, at vi er mange der snart går på efterløn/pension som kommer til at slippe en stor afgift til statskassen for vores private pensionsopsparing.
Personligt skal vi her i familien lægge over 2 millioner i udskudt skat.
Der må jo findes nogle beregninger der viser hvormeget der er tale om, men det skulle vel kunne løfte statens indtægter betragteligt uden at det ødelægger noget i forhold til skat på arbejde.
Der skal arbejdes mere effektivt for de samme penge!!!
Os der nu går på pension, bliver ikke en økonomisk belastning for samfundet. Det gælder hvertfald for rigtig mange af os. Vi har pensionsformuer, at trække på. Mange betaler mere i skat end en almindelig lønmodtager får i løn. Vi har også slidt og slæbt for det. Ikke holdt 2-3 udenlandsferier, osv. osv. Det er først nu, vi kan trække vejret. Og gør det. Men en belastning. Nej tak. Folkepension og ATP minus skat, kan knap betale lys og varme. Vi skylder ikke samfundet noget som helst. Hvis de nuværende generationer, vil bide til bolle og sænke kravene til systemet og ellers gå til den. Så skal det altsammen nok gå. Men urealistiske krav og ingen aktiv medvirken. Den går ikke.
Uanset hvem der bliver statsminister efter et valg så vil problemerne være de samme, men måden at tackle dem på være yderst forskellig. Hvilken vej vælgerne så mener er bedst afhænger jo meget af hvor på rangstigen man befinder sig.
Dog må de være i alle interesse, med et solidt og velfungerende sundhedsvæsen, få ledige, altså skabe arbejdspladser, gode skoler og plejehjem, en velfærd som er rimelig, et underskud som skal begrænses, klimapolitik som er ambitiøs, skabe vækst osv.osv
Alle ved vi hvor problemerne er, men hvordan de løses er der uenighed om. CEPOS vej, er meget ensidig og ikke min vej. jeg har langt mere fidus til AE.
Lige nu oplever jeg nedskærings-resultat på sygehus, der gives forkerte piller, med uheldigt resultat, skoler, kolleger går ned med stress og som Mogensen skitserer så vil dette udvikles i rasende fart, hvis der ikke gøres noget klogt.
I går så vi Kr. Jensen i M+K give sit bud på fremtiden for VKO......... ja det er .....prik prik prik, vi løser det langs ad vejen, med lysende øjne troede han selv på det han sagde, og de to kommentatorer synes ikke at nænne at bore og spørge mere konkret, svaret var kun der kommer et papir konvergens papir som fortæller om vore udfordringer . Men da denne regeringers motto altid har været, der er intet at komme efter eller nu " det er de andres skyld", ja så venter vi måske fortsat på Godot!! hos VKO og Løkke.
PEM har spurgt tidligere, hvordan man kunne spare 15 milliardr om året, der kom mange forslag, måske skulle både regering og oppositon kigge der for ideer.
Ja, glem ikke at alle regeringens skattelettelser har været konsekvent under-financeret med den begrundelse, at fremtidens mer-vækst ville finansere disse skattelettelser... og nu er væksten så enten væk eller stærkt reduceret i.f.t. de prognoser skattelettelserne var baseret på.
Ja, vi skal da gudske' lov og tak snart have en ny regering...
Man forstår hvorfor SKAT har store problemer - med den minister.
Der er givet skattelettelser var parolen i lang tid.
Men nu hvor der mangler penge i statskassen, så er det skatteomlægninger. Hver en krone vil blive opkrævet igen.
Hvis man har fulgt lidt med i skattereformen, så er det jo rigtigt, at man har opfundet over 100 nye ændringer af skatter og afgifter for at få finansieret en del af skattelettelserne.
Hvilket jo præcis var det man kritiserede Nyrup for da man skulle til magten og lystigt påstod, at der var indført en ny skat eller afgift hver dag, men hvor man glemte at sige at man brugte de øgede indtægter til at nedsætte marginalskatten. Troværdigt af Venstre - eller forsøg på karaktermord?
Men selv med de nye skatter og afgifter, så mangler der ca. 5,5 milliarder i provenue. Disse penge skal komme fra at vi alle får lyst til at arbejde meget mere nu hvor vi skal betale mindre i skat. Et argument der ikke holder. Hvorfor gælder det alle dem som i forvejen arbejder meget for at få en høj løn, når det ikke gælder alle dem som er blevet arbejdsløse og med glæde vil betale mere i skat som følge af at de var i arbejde til helt normal løn?
Men hvis man nu tager skatteministeren på ordet og tror at der alene er tale om skatteomlægninger. Hvordan kan man så samtidig påstå, at der er skattelettelser til alle.
Når nu en bankdirektør kan få over kr. 400.000 i skattelettelser om året, så er vi vel enige om, at han ikke kan tjene så meget mere at han vil kunne opveje dette i sin skattebetaling? Og vi er vel enige om, at han ikke har et forbrug der gør, at han via afgifter skal betale mere end kr. 400.000 for det?
Og hvis vi kan være enige om dette - og der er jo nogle stykker af den slags - så er vi vel også enige om, at så må nogle andre jo betale mere for at kompensere for det bankdirektøren har fået forærende. For ellers hænger økonomien jo ikke sammen.
Så hvornår er det lige, at skatteministeren kan finde ud af om der er givet skattelettelser, eller der bare er lavet skatteomlægninger, om det er finansieret krone for krone eller om det betyder at almindelige skatteborger skal betale for at de velstillede har fået deres skattelettelser.
For man kan jo ikke skifte argumenter fra den ene dag til den anden alt efter hvad debatten drejer sig om.
Og helt uden at begå karaktermord på skatteministeren, så forventer jeg ikke at han skal svare på dette (så var det jo sket lang tidligere), men måske skyldes det, at han nødig vil bringe sig i søgelyset medens folk husker at han overtrådte grundloven og har problemer med at medarbejderne i SKAT tror at de er uden for normal retsregler og derfor udnytter deres stilling.
Eller at hans lemfældige indsats til sikring af at de velstillede betaler deres skattegæld indtil nu har medført en katastrofal stigning i udestående krav fordi der nærmest er indført en liberal holdning til hvor meget man ønsker at betale i skat.
Man forstår hvis han ønsker at blive minister et helt andet sted end lige netop skatteministeriet.
Løkke-regeringen er "tvunget" til at spille "fedtspil" og underspille nødvendigheden af uhyrlige økonomiske stramninger! Godt nok mumlede Løkke efter mødet på Havreholm noget om en nødvendig hestekur for at rette op på DK's økonomi, MEN han konkretiserede overhovedet ikke, hvordan dette skulle ske.
Mit gæt er, at alle ubehagelige overraskelser, såsom f. eks. fjernelse af efterlønnen og nedsættelsen af dagpengeretten først kommer frem, hvis denne elendige regering overhovedet overlever de næste måneder uden at vælte og vinder regeringsmagten efter næste folketingsvalg.
Oppositionen er desværre også nødt til at fedtspille og ikke være alt for udfarende med hensyn til, hvor hård en kur danskerne bliver nødt til at måtte stå model til efter et valg takket være den nuværende regerings & DF's uansvarlige økonomiske politik.
Og det vil derfor blive endog overordentlig svært for en "rød" regering at (for)blive populær hos et flertal af befolkningen.
Jeg håber det bedste for Helle, Villy og Margrethe!
For trods alt kan dansk politik kun blive bedre med dem ved "roret"!
Ja efter at have hørt skatteministeren på i M+K, så kan man jo undres. Han påstår. Det er ikke skattelettelser men skatteomlægninger.
2.Han påstår skattelettelserne( omlægningerne som det hed hver anden gang) er fuldt finansierede ?????
3. Han udslynger " De bredeste skuldre skal bære de største byrder" ...... så er jeg stået af, hvordan harmonerer det med VKO skattereformen?
4.Og forklaringen lød. De rigeste 10 % har betalt 11%mere i skat end de får i skattelettelser, nu betaler de kun 10,9,så det er faktisk det samme.....
Måske forstår andre den forklaring, jeg gjorde ikke.
Til Rokade, nye ministre projekt, mente han som Løkke at det fra 2001 var godt nok og rokade ja det kom en gang ligesom foråret ????? K ordfører mener jo det samme.
han påstod i fuldt alvor at danskerne godt forstod at det regeringen gjorde var det bedste for dem ?????
Og man skulle være ærlig og fortælle som det var...
MK" jamen I siger en masse" men hvad gør I ???? vi løser problmerne når de kommer.......
Og ærlighed, mon ikke KJ skulle slå de tord op og se hvad det betyder, det er ikke det som har kendetegnet
VK mest set med mine briller.
Kj mente at et konvergensprogram/papir ville fortælle om alle de udfordringer der er. og så ville vi forstå det hele...... NÅ !
Se programmet og døm selv.
HBW han sagde at de rigeste 10% betalte 11 gange mere i skat end de fattigste 10% før skatte omlægningen og nu efter omlægningen så betalte de 10,9 gange så meget i skat.
Vi mangler svar fra både regering og S-SF om hvordan de vil finansiere at halvdelen af befolkningen er på offentligstøtte og en fjerdedel er offentligt ansat.
Vi er nød til at få styr på økonomien og få trimmet butikken < Hjort Frederiksens løsning med at hæve kassekreditten til 2000 mia er ikke løsningen så ansvarlige svar tak - de findes lige nu kun hos de radikale og liberal alliance - Beskæmmende at V-K-O-S-SF er et fedt for tempoet til de kollektive velstands og veldfærds tab i gigadonisk omfang.
Lad os slå en ting fast. Eliten er rigere end Bill Gates. Det har intet med uddannelse at gøre, men om man er medlem af elitens familie. De er ikke milliardærer men billionærer.
De bruger staten til at kontrollere folket og bilder dem ind at socialisme er for de svageste i samfundet. Det er løgn. Socialisme/kommunisme handler om, at man på elitært plan gør befolkningen afhængig af statens "frie" ydelser som befolkningen selv betaler for og over tid bliver staten så stor at den tager højere og højere skatter og giver mindre velfærd igen.
For eliten handler det ikke om penge. De kan lave lige så mange penge, de har lyst til, fordi de har kontrol over centralbankerne og bankerne. Det de går efter er den totale magt på verdensplan. De ønsker, at skabe "New World Order" som er:
1 verdensleder
1 verdensregering
1 militær/politi
1 valuta(digital) og verdenscentralbank
1 verdensreligion
1 CO2 verdensskat
Splitte familierne ad
Micro chippe befolkningen, så man ikke kan købe eller sælge uden deres chip(mark of the beast) søg verichip som nu hedder positive ID.
En reduktion af 80-90% af jordens befolkning. De svageste skal filtreres fra.
Søg "John Holdren ecoscience" som har været medforfatter af en bog om befolknings reduktion. Han er Obamas videnskabs Czar(øverste videnskabelg myndighed)
Jeg har ofte talt med dem der går efter "New World Order" agendaen. For at sige det mildt. De er bindegale og meget magtfulde. Den virkelige Virkelighed er mere ekstrem og bindegal end den illusion medierne bedøver befolkningen med.
De har kontrol over centralbankerne og kan nemt styre verdensøkonomien. Hvorfor tror i, vi har alle disse kriser, vi skal være bange for? Det er fordi, de bruger en manipulationsmetode der hedder ORDO AB CHAO som betyder, orden ud af kaos. Først skaber de kaos for derefter at tilbyde orden ingen ville acceptere, hvis ikke det var på grund af kaos.
Hvem ville acceptere nøgenskannerne i lufthavnen hvis ikke det var for undertøjsterroristen?
Hvem ville acceptere at "national"banken som ikke er national men en selvejende institution donere flere mia. kr. i "bank pakker(gaver)" til de grådige banker der giver million bonus til deres øverste ledelse for vores penge, ellers ville samfundetsøkonomien kollapse blev politikerne sikkert truet med?
Amschel Mayer Rothschild (1773-1855, som i 1838 sagde: "Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws."
Eliten styrer vores verdensøkonomi ved at have kontrol over "National"bankerne som ikke er nationale men selvejende institutioner. Eliten har også kontrol over de fleste banker som kan udlåne mere end 10 gange det beløb, de har i deres indestående og når andre banker får adgang til de nytrykte penge kan de gøre det samme.
Vi er slaver af internationale bankører som også ejer medierne, fordi alt hvad vi ser og hører skaber vores virkelighed. De ønsker, kontrol over vores virkelighed for at styre os.
Vi er slaver i et samfund der lader som om det tjener os. Men det er modsat. Vi tjener samfundet og samfundet tjener de internationale bankøre.
Dette skrev en Schweiziske investerings bankør til mig:
“I also know about fractional reserve banking and how the money system works. That this is sort of ponzi scheme, we can agree on that, and it could be coming to a big halt right now.
On the other hand - we have all profited from it big time… haven’t we?”
Som en fra Rothchild familien sagde til mig:
(Testers=eliten)
"The biggest question that humanity has to answer for itself is "Are we cancer or are we medicine?", and not "Where is God?" So far we share more with cancer cells,we're programmed to proliferate and destroy our host (earth). So maybe that little group of "testers" is just functioning as medicine?"
Jeg vil dog tage eliten til forsvar og mener at eliten og deres medhjælpere skal have Amnesti. Mange der arbejder for agendaen ser ingen udvej andet end at forsætte fordi de frygter at befolkningen hvis den vågner op af den kollektive søvn vil straffe dem.
Hvis vi skal komme ud af dette her, bliver vi som folk nødt til at tilgive dem og se i øjnene at vi selv har skabt vores eget helvede, fordi vi lader os manipulere. De har ingen magt over os, hvis ikke vi giver dem den frivilligt.
Når jeg fortæller disse ting til folk og de ikke undersøger det selv for at finde ud af om det er rigtigt eller ej, men bare kalder det konspirationsteorier, har de valgt at blive manipuleret. De har valgt at acceptere agendaen New World Order og accepterer, at vi skal leve i et verdens diktatur. Folket straffer sig selv på grund af, at de vælger at leve i uvidenhed, fordi de tror det er nemmere. Det er det ikke. Der vil komme flere trusler som fx svine influenza som gør, at vi på individuelt plan skal gøre op med os selv, hvis vi vil lade os manipulere i en bestemt retning eller ej? Dem der tog svine influenza vaccinen tog en indsprøjtning der er skadelig for dem.
Det samme gælder for de slaver som tjener elitens interesser, fordi de selv får lidt ud af at stikke befolkningen i ryggen og hjælpe med til at sætte regimet op. Det er dem der får det hårdest, fordi når de ikke tjener noget formål, er det dem der bliver syndebukken i medierne.
Vi bliver testet på vores sjæl. Vil vi bøje nakken og lade os manipulere og bygge vores eget fængsel op, eller vil vi rejse os og sige fra?
Valget er op til dig. Nu har jeg givet dig information. Det er helt op til dig, hvad du gør med den. Uvidenhed er meget farlig. Det svare til at gå rundt på en motorvej med bind for øjnene. Det er det system, der filtrere de svageste fra de stærke.
Søg "Fall of the republic", "Money masters", "terrorstorm dansk", "Money as debt", "Freedom to fascism"
Ole H
Er det ikke lidt trættende at uanset hvad der skrives til dig, så har du - næsten alene - den rigtige løsning, hvilket du er så sikker på, at du kan undlade at forholde dig til andre forslag?
Men naturligvis - skulle du forholde dig til andre løsninger end bortskaffelse af efterløn og dårligere vilkår for arbejdsløse, så kunne det jo være at du ikke bare kunne tage en kopi af dit oprindelige indlæg.
Tja - Ham Fogh - han var nu virkelig et lys - ikke???
DUMME - Dumme - danskere. Manden var og er og vil altid være, en lille plattenslager, der aldrig burde have avanceret til mere end en underordnet værkførerstilling.
Regeringen har i snart et sekel, tordnet ud at der aldrig er givet så meget til den offentlige sektor som under dens regime!? Virkeligheden er som den afspejles af snart sagt alle kompetente mennesker i den offentlige sektor, at "gaven" har været akkurat så stor at Pinocchiojournalistikken har ladet regeringen i fred, medens løn og prisudvikling reelt har gjort gaven til et "plaster" på et åbent sår! O- løsning og minimalstats tænkning går fint i hånd:-)
En gang til for Prins Knud.
Ole H. Du med din efterløn.
I 1982 satte der sig en konservativ mand i statsministerstolen, han hed Poul Schlüter.
Han blev i 1993 afløst af Poul Nyrup Rasmussen.
I 2001 blev Nyrup afløst af Anders Fogh Rasmussen.
Vi skriver nu 2010, der er siden 1982 gået 28 år.
I de 28 år har der i 8 år ikke været en borgelig regering.
Vil du påstå at det er de 8 år som har haft størst negativ indflydelse på den situation det Danske samfund befinder sig i lige nu.
I 1998 lavede Anders Fogh Rasmussen en efterløns- reform, sammen med Lykketoft.
Det er den efterløn som du er så meget imod.
Jeg skal ikke vurdere hvem der lavede et barn på hvem.
Men Uffe Elleman havde kørt valgkamp i 1998 på, at han og partiet Venstre ville afskaffe efterlønnen.
Det er sådan, at det er Anders Fogh Rasmussen og partiet venstre der har cementeret efterlønnen i den form efterlønnen har idag.
Uanset hvad, så må du og andre finde andre områder hvor de 30 MIA skal findes.
Jeg vil her opfordre dig til i det mindste at forsøge
at finde andre områder hvor pengene kan findes.
For vi er vel begge enige om at det er den finanspolitiske holdbarhed er ude af balance.
Efter velfærdsaftalen i 2006 var det, som man kalder
den finanspolitiske holdbarhed på plads.
Det er såmænd skrevet af finansministeriet i deres publikation december 2007.
Men så gav den nuværende regering ufinanserede skattelettelser i 2008 og 2009 og så var pengene fra velfærdsaftalen 2006 soldet op.
Det kunne tænkes at grunden til de ufinanserede skattelettelse blev give var fordi der blev udskrevet valg til folketinget i 2007, V og K har dog aldrig indrømmet at det var derfor, meeeen jeg har da haft mistanken.
Det som jeg skriver her er finansministeriets egne tal.
De økonomer som du refererer til tog sig til hovedet da det skete.
Det gav et permanent hul i statskassen kun et år efter
velfærdsaftalen kom i hus.
Socialdemokraterne og De Radikale var med til at skaffe pengene, V - K - DF soldede pengene op på 2 år uden hjælp af andre partier.
Sådan optræder man når man er økonomisk ansvarlig.
Vorherre bevar os. For en samling amatører.
Venlig hilsen
A.Jensen
Forsvarsministeriet koster over 21 milliarder om året. Udgifterne til krigen i Afghanistan er på mellem 1 og 2 milliarder kr. om året. I år 2002 brugte vi kun 127 millioner kr. Budgettet til krigen er steget med over 100 millioner kr. om året de sidste 8 år. Derfor bør vi nedlægge forsvaret, for hvad skal vi bruge det til? Hvem gider eje Danmark - ingen. Og hvad får vi ud af at føre krig i Afghanistan - intet udover at vi får skabt et had mod os.
At vi skulle være truet udefra er en fuldstændig vanvittigt tanke, men den skabes jo os kun af folk, der er bange for at miste deres levebrød/job. Hvad skulle Søren Espersen DF lave, når han ikke længere kunne være krigsførende general.
Lad os bruge de mange penge på velfærd, på de ældre borgere, så de ikke, som i Kolding Kommune først kommer ud af sengen kl. 11 om formiddagen og nok også lagt i seng igen kl. 18 - 19, fordi der ikke er penge til personale. Besparelsen i forsvaret kunne også bruges til at finansiere efterlønnen som udgør ca. 26 milliarder om året eller til at undlade at skære ned på personalet på sygehusene.
Forsvaret har aldrig haft så mange penge som nu. Penge, som kan være til stor gavn og glæde for bevarelsen af velfærdssamfundet.Søren Gade ville også få løst alle sine problemer.
Skær 10% i kommuner og regioner. Det er jo der, at udgiftseksplosionen har været i de senere år. Tag så 10% af ydelserne fra bistandsklienter og efterlønnere, som alligevel bare feder den mens andre går på job. Med de to tiltag er underskuddet fint dækket ind. Der kan endda blive til en lille skattelettelse til dem der bidrager.
Hele DF koret kalder på Løkke...kom hjem, og vis du er boss! Jeg har aldrig i mit liv troede at sådan noget vil ske i dagens DK. At man via medierne beder en statsminister om at træde i karakter. Med andre ord, så de til ham, at han skal tage sig sammen fordi han er elendig til sit job...
Regeringen har bragt sig selv i en Catch-22 situation.
Dens forfejlede politik med skattestop, ufinansierede skattelettelser i 2008/09, opreklamerede skattelettelser/-omlægninger fra 2010, hvor den fulde regning først kommer fra næste år, blind tro på at forbrug skulle trække økonomien i gang osv er ved at gå op for befolkningen i al sin gru. Nu kan regeringen så ikke pludselig vende på en tallerken og dermed indrømme, at dens politik har været forkert i stort set hele dens levetid. Man kan heller ikke fortsætte ad samme spor, for det vil grave hullet i statskassen endnu dybere. Det kan nok så mange rokader ikke ændre på.
Som jeg ser det, har regeringen faktisk kun en mulighed: at udskrive valg og håbe på, at de taber, så den smertefulde oprydning overlades til S-SF-R. Det bliver ikke populære redskaber en ny regering skal have i brug, men måske er vælgerne nået til et punkt, hvor de er med på, at det er nødvendigt med drastiske midler.
Man må nok lave endnu en skattereform, og her er S-SFs nuværende plan ikke nok. Skattelettelserne i toppen må rulles tilbage, skattestoppet må aflives, rentefradraget kan ikke fredes, fradrag for sygeforsikringer må væk, selskabsskatten kan formodentlig heller ikke fredes, der må laves radikale (grønne) afgiftsomlægninger, og der må ses på både efterløn og dagpenge.
Desuden må man have gang i den helt store regelsanering, så det monstrøse bureaukrati og kontrolhysteri, denne regering har opbygget, bliver saneret og både staten og kommuners administration forenklet og effektiviseret. Samtidig må man til at se på den stribe af håbløse hovsa-strammer-love (knive, lømler mv) og få fjernet de værste vildskud. Dernæst skal der ses på uddannelsessystemet fra top til bund, forskningen skal ud af fakturatænkningen. I det hele taget skal tilliden til de professionelle i hele den offentlige sektor genetableres, og der skal indgås nye partnerskaber mellem offentlig og privat - de er hinandens forudsætninger, ikke hinandens modsætninger.
Den næste regering kommer i lidt samme situation som Obama med et næsten uoverkommeligt oprydningsarbejde. Det bliver sejt og upopulært. Det eneste, der er sikkert, er, at den nuværende regering ikke vil kunne klare opgaven. Det har den for længst bevist.
Der er inegen tvivl om at S-Sf vil sætte turbo på drænet i statskassen.
Umiddelbart lyder 5000 offentlige stillinger som billigt sluppet for at få styr på økonomien - de behøves ikke allesammen at være dem der leverer varen lærer, SOSU og sygeplejersker, hovedparten kan uden problemer findes i administrative stillinger i Århus har man nu 44 informations medarbejdere - det giver i kommunerne på landsplan 880 info med arb. - de kan fyres imorgen uden nogen opdager det Dertil kommer et uendelige antal Cand Scient Poler og andre folk i central administartionen - måske alle ministerier skal fjerne 5% og alle styrrelser 3% og alle kommuner 1% af deres ansatte indenfor 6 mdr.
Tærring efter næring - også i det offentlige med halvdelen på off. forsørgelse og en fjerdedel off ansat så er det tid til at få styr på udgifterne for det går ikke vi er i frit fald med offentlige udgifter og ingen tør stoppe den vanvittige fest.
A. Jensen og Peter Hansen
Jeg beklager at jeg gentagne gange peger på efterlønnen som det mest optimale sted og stramme op. Det gør jeg fordi jeg lytter til den samlede sagkundskab i form af vismænd, økonomer, tænketanke, OECD, nationalbank og 3 kommisioner der skulle fremtidssikre dansk økonomi og de har alle peget på efterlønnen. Jeg er desværre ikke istand til at pege bedre steder hen, men ser frem til at V-O-S-SF peger på steder der kan give 30 mia om året og som vil være mindre betændte end efetrlønnen.
Jeg kan blot sige vi har verdens højeste skattetryk, den dyreste offentlige sektor, halvdelen af befolkningen er på offentlig støtte og en fjerdedel af befolkningen er offentligt ansat = det går galt og ingen i V-K-O-S-SF ønsker at tage stilling til den økonomiske situation - derfor er min stemme deponeret ved et af reform partierne de radikale eller liberal alliance
PS jeg tror ikke det er i nogen interesse at dette ikke bliver løst endog meget hurtigt.
Kære venner festen er forbi og som Ole H rigtigt skriver vi har verdens højeste skattetryk, den dyreste offentlige sektor, halvdelen af befolkningen er på offentlig støtte og en fjerdedel af befolkningen er offentligt ansat = det går galt..
Det er gået galt, vores levestandard har været faldende i snart 15 år, vores produktivitet er gået fløjten og lønningerne er 25% højere end vores konkurrenter. OECD forudseer at vi får den laveste vækst de kommende år.
Hvis vi ikke vil græde snot sammen med Grækerne skal der drastiske midler til, vi har for længe siden passeret det punkt hvor en narresut kan give os midlertidig lindring. Takket være at Fogh betalte af på en masse offentlig gæld er vi ikke bankerot endnu.
Danmark er en korporativ stat med en masse kartelaftaler. Hele vores konsensuspolitik har efterhånden drevet vores omkosningniveau så højt op at vi er verdens dyreste land. Hvis man så fik noget for pengene ville det være ok. Men når togene ikke kører til til tiden og vi har det ringeste sundhedsvæsen i europa og service generelt er væsentligt dyrere end i vores nabolande så hænger tingene ikke rigtigt sammen længere. Tag ned til Flensborg og se hvor mange der køber briller får lavet tænder får bilen repareret køber tøj etc plus fylder bilen op med de sædvanlige grænsehandelvarer. Når pensionbomben eksploderer vil mange flere få tid til at tage til Flensborg eller Malmø eller hvad med Polen hvor det er endnu billigere.
Vores korporatisme er gået i baglås har forstenet det danske samfund og kun ved at nedbryde dette fastlåste system baseret på en -isme. Korporatismen er blevet vores altødelæggende ideologi som trænger til en ordentlig gang dynamit. For Danmark har sejret ad helvede til. Vi trænger en en ordentlig dosis frihed så befolkningens talent kan få lov til at udfolde sig. Så alle de snærende bånd til fortiden skal skæres over, dvs monopler, karteller og alskens konkurrenceforvridende aftaler skal nulstilles så vi kan begynde på en frisk og så skal det at yde skattes og ikke som nu brandbeskattes. Yderne skal gives udfoldelse og nyderne skal tugtes. Hvis man kan blive enige om det så er der lys forude, hvis ikke så fortsætter vi mod afgrunden. Det hele under den forudsætning at man indseer at velfærdssamfundet skal afvikles så hurtigt som muligt. Værsgo og spis. For hvis vi i fremtiden vil spise med sølvtøj så skal alle hænder i aktivitet.
@ Ole H
Nu sætter du igen ”din egen turbo” på afskaffelse af efterlønnen – uden at fremsætte noget faktisk i stedet for.
Det såkaldte frie liberale samfund – som du åbenbart støtter meget stærkt - har desværre den meget uheldige bivirkning, at en masse mennesker bliver nedslidte af ensformigt og skadeligt arbejde gennem mange år, koldt og fugtigt udearbejde i alle årstider, nedslidning af fjollet kontorarbejde, etc. for, at bl. a. du kan sidde og have det godt og komfortabelt - og udspyde din utrolige og negative CEPOS-lignende galde, uden egentlig saglig baggrund (som CEPOS - lignende udtalelser aldrig har!!).
Efterlønnen er lavet til, at disse nedslide mennesker kan stoppe i tide, og få en rimelig tid i deres liv, med begrænsning af deres skader og smerter. Efterlønnen er faktisk en slags erstatning til disse mennesker, for svie og smerte.
Hvis ikke efterlønnen fandtes ville vi være nødsaget til, at bevilge førtidspension til tusinder af menne-sker, lige som vore nabolande – eller du ville måske lade dem sidde i nedslidte tilstand, uden at være i stand til, at arbejde af helbredsmæssige grunde - som et virkeligt pjalteproletariat.
Mange ældre bliver fyret fra deres jobs, uden en gnist af mulighed for, at blive ansat i et andet rimelig job. Det er sandeligen ikke billigere, at have borgere på bistandshjælp og arbejdsløshedsunderstøttelse.Så kan efterlønen være en rimelig løsning.
Du har altid en masse ubrugelige løsninger, som ikke bunder i facts. Tænk dog på dine medmennesker – jeg venter ikke egentlig solidaritet fra dig, men dog en seriøs omtanke, og indhentning af saglig viden.
Det borgerlige samfund smøler desværre med pengene i grov grad. Danske Bank har lånt KR. 24.000.000.000 - 24 mia. - af staten, til at stoppe i huller i Irland og i de baltiske lande – huller der er opstået pga. fejlagtige dispositioner. Det havde været bedre, om du forlods havde foreslået, at disse 24 mia. var givet til efterlønsmodtagerne. Efterlønsmodtagerens årsindtægt er ikke for stor.
Har du ondt i r----? Man må klart spørge: Er du blot misundelig? – hvis ja, så tror jeg ikke du ved hvad nedslidning egentlig er.
(Hvis nogen mener jeg bruger hårde og stærke ord, er det korrekt forstået – det er hensigten
Den regering der sidder lige nu har i 9 år købt sig til magten den økonomiske opgangstid.
For 1 år siden da man lavede skatteomlægningen, påstod
den samme regering at man både kunne få skattelettelse til de rigeste, samt mere velfærd til alle.
Ugen før lønseddelen falder ind af brevsprækken hos de der har fået skattelettelse, og til alle dem der ikke fik del i skattelettelsen, kommer regeringen ud fra Havreholm slot, og fortæller at de tog fejl.
Og det kan befolkningen sagtens forstå, at man ikke både kan give skattelettelser, og mere velfærd samtidig.
Samtidig signalerer regeringen at regningen bliver en såkaldt "Hestekur" en hestekur giver man kun til de der har spist for meget.
Hvorfor skal hele befolkningen på hestekur, selv de som intet fik ved skatteomlægningen.
Selv om man beslutter at fjerne efterlønnen, vil det skulle ske over en meget lang årrække, og det vil ikke hjælpe her og nu tværtimod, så den løsning er udelukket på kort sigt.
På langt sigte vil kun tallene for ledigheden kunne bevise om det er løsningen helt at afskaffe efterlønnen.
Venlig hilsen
A.Jensen
@Dig der synes det er alt for galt
Efterlønnen blev i sin tid lavet for at få de unge i arbejde, så ved at give de ældre en mulighed for at trække sig tilbage lidt tidligere efter et langt arbejdsliv som for nogen havde været slidsomt-ja så slog man to fluer med at smæk. De fleste der går på efterløn er ikke slidt op, men langtidsledige eller gider ikke mere fordi de har en god pensionordning som sammen med efterlønnen giver en komfortabel levestandart. Dem der er nedslidt, dvs ikke kan klare mosten længere finder anden beskæftigelse når de er 40. Dem der bliver langtidsledige i 50 års alderen er ofte ufaglærte som ikke kan klare omstillingen til nutidens krav. Ved hjælp af flexicurity-modellen er arbejdspladserne således blevet af med den mindre effektive arbejskraft i samdrægtighed mellem arbejdsgivere og fagforeninger. Og så har man oprettet efteruddanelses for dem. Hvordan efteruddanner man folk som aldrig har fået andet end folkeskolen med sig ud i livet, det er der ingen der har kunnet finde ud. Er det så svært at forstå hvorfor så mange falder fra. 25% af befolkningen har kun folkeskole og mange af dem er analfabeter. Det nytter ikke at komme med luftige udtalelser om at man bare skal uddanne dem, for det er åbenbart ikke så bare lige til.
I gamle dage havde man skånejobs for de ældre og nedslidte, de gik fra akkord- til timeløn hvilket for mange var en god ordning. I dag hvis man ikke er 100% effektiv så er ud. Det var måske en god ide at man holdt på de ældre og erfarne med et mere flexibelt lønsystem.Og ikke som nu lader guldkysten tage sig af dem. Hvis vi vil gøre noget ved ghettoproblemet er det på høje tid at vi indseer at 25% af befolkningen ikke er boglige og hvis vi ikke sørger for beskæftigelse for dem vil det sociale forfald escalere.
I 2006 indgik man vel-færdsforliget, hvor man udsatte efterlønalderen til 62 stigende til 63 osv. osv. Et forlig som Thorning var primus motor i og som gav 16 milliarder, hvert år i statskassen, disse penge er soldet op af regeringen der har givet dem i skattelettelser ( ufinansierede) i to omgange og gaver til DF for deres mandater.
Andre her på bloggen har beskrevet hvad det vil koste staten, hvis efterlønnen, som folk jo selv indbetaler til gennem 25 år, nu 30 år, skal betales retur med renter.
Derfor må der findes andre veje.
Bryd skattestoppet. regeringen har lavet 118 afgifter, så de har selv brudt det uofficielt i deres omlægninger som det hedder hver anden dag.
Mon Lene E i sin annonce i aviserne, hvor hun påstår det er hendes fortjeneste alene med skattelettelser, vil sige skatteomlægninger som venstre kalder det eller er regeringen også uenige her i terminologien?
@ SANielsen -
Personligt er jeg helt ligeglad med hvordan vi skaffer de 30 mia om året vi mangler for at få balance på statens budget - men når nu Sverige kan leve fint uden en efterløn og har en lang senere tilbagetrækningsalder end vi har her i DK så kunne vi nok også - de supernedslidte som du referer til kan jo meget nemt få førtidspension.
Derudover så har tre kommisioner, tænketanke, økonomer, OECD, vismænd og alle der er tillagt ekspert rollen - enstemmigt anbefalet at vi fjerner efterlønnen- derfor tror jeg det er det rigtige skridt - men grundlæggende er jeg ligeglad om det er efterlønne eller andre instrumenter der justeres bare der kommer styr på den økonomiske politik og jeg tror der hvor det vil gøre mindst ondt er efterlønnen.
Danske bank har som du siger Lånt 24 mia (en gang) og de betaler næsten 10% i rente - det vil sige væsentligt over markedsrenten for at få dette lån - så på sigt er det en god forretning for Danmark - herudover så er der et par 100.000 virksomheder der ikke gik konkurs fordi danske bank fik dette lån - og ja mange banker tog for store risici, men det er ikke dem der er skyld i at den danske økonomiske politik ikke hænger sammen - der er ansvaret alene hos V-K-O-S-SF
Jeg ville ønske at S-SF ville komme med et seriøst udspil på den økonomiske politik og det duer ikke med en millionær skat - som går i underskud hvis blot 1/30 af de danske millionærer (dvs ca 900) vælger at flytte til mildere skatteklimaer - Helle og Villy vil blot mere af det der koster penge, men har ingen svar på hvor pengen skal komme fra.
Hvis de skal holdes igen med udgifter fra offentlige kasser, bør selv små poster jo gå med – ”mange bække små, gør en stor å ” - siger det gamle ordsprog.
Når der skal føres ”smalhans”-politik, bør der tilsigtes lighed for loven.
Det ses i mediernes sidste nyt, at en kendt konservativ politiker er taget for spritkørsel – og så går han straks på sygeorlov.
Det meget kritiksable, at køre spirituspåvirket kan vel ikke undskyldes overhovedet, der skal tages afstand derfra – selv om det åbenbart er en almindelig foreteelse hos de konservative, at lave trafikforseelser – her var der dog ikke en stor sten på vejen. Men lad nu dette og forargelsen ligge lidt.
Hr. Per Ørum Jørgensen selv og hans gruppeformand (I ved hende der med sofaerne, der ikke blev betalt etc.) siger straks, at han straks er gået på SYGEORLOV, altså meldt sig syg – også pga. han har haft personlige problemer i en tid.
Det er måske forståeligt – men hvad betyder det, at melde sig syg? Hvad betyder det økonomisk for den enkelte? Er der lighed for loven her?
Fru Jensen, der sidder på en fabrik, ved en stansemaskine, i en ubekvem stilling, dag ud og dag ind, så hun er nedslidt og har ondt i skuldre og arme, har også behov for, at sygemelde sig.
Arbejdsmand Hansens, der har slidt i mange år i skiftende vejrlig, har også behov for, at melde sig syg. Disse typer har måske også haft personlige problemer i nogen tid.
Men – hvis fru Jensen og arbejdsmand Hansen melder sig syge, får de godt nok sygedagpenge. 90 % af lønnen DOG MAXIMUM ET STÆRKT BEGRÆNSET BELØB, og skal de efter kort tid afgive en sygemelding. Efter relativ kort tid skal de møde op på Jobcentret, og stå til regnskab for, at de stadig er syge – og om de dog ikke kunne komme i arbejde f. eks deltids. Sådan er det bestemt af Folketinget, bl. a. med de konservative stemmer.
Nu stiller jeg naturligvis spørgsmålet om Hr, Per Ørum Jørgensen også stiller med en lægeatest for at blive sygemeldt, som folketingsmedlem, og om han også skal indklaes til et ubehageligt møde overofr en negaivt indstille sagsbehandler på Jobcentret, om han dog ikke snat kan momme i arbejde igen? Får Hr. Per Ørum Jørgensen sin fulde folketingsløn, i ubegrænset tid eller ryger hen NED på en sulteløn, og samtidig skoses af politikerne for, at have for mange sygedage.
Der skal jo gøres alt for, at antallet af sygedage begrænses mest muligt.
De ville jo være sjovt og interessant, om den konservative gruppeformand, Henriette Kjær, ville komme med en redegørelse herom. Og det ville også være interessant om, den altid vrede beskæftigelsesminister, Inger Støjberg, også vil give Hr. Per Ørum Jørgensen, et kærligt puf bag i – på dansk kaldt ”et los i røven”, så han kom på arbejde snarest muligt. (eller helt trække sig fra folketinget!)
Men som i eventyret – der er forskel på Kong Hans og Jørgen Hattemager, når det drejer sig omlighed for loven.
Jeg tror såmænd ej heller, at fru Jensen eller arbejdsmand Petersen kunne tage ”sygeorlov” med betalt løn, hvis de var taget for spritkørsel ?!
Og hvad siger CEPOSSERNE dog?
Hov hov Bjørn S@ Meget af det du skriver, kan jeg godt følge dig i, men ikke at 25 % i folkeskolen er analfabeter, det er store ord. og det er ikke sandt.
Man har gjort folkeskolen mere faglig og droppet mange af de kreative ting,og de praktiske ting og den hjælp som der var før 2001 til de mindre boglige elever, bl.a skolevejledningen og skolepraktikken, ekstraundervisningen osv., det sidste er de ved at genoprette nu, heldigvis.
De elever som kommer til kort, fordi de ikke kan følge med, kan godt samles op, hvis regeringen giver mulighederne. Jeg ved der sidder lynende dygtige lærere ude omkring med faglighed på området, men resurserne mangler og VKO politikerne bliver ved med at lave alt om, så snart noget fungerer godt, vips så skal man profilerer sig og så skal noget ændres, lærere " hader" den form for skolepolitik. Man kan udmærket give de ufaglærte kompetancer som gør, at de kan bestride et job senere, AE DI og LO har fremkommet med flere gode ideer, bl.a 23 konkrete lige til at gå til.
Det 360 gr. eftersyn der nu er sat iværk er signalpolitik for at skjule over de sidste ti års fadæser, på samme måde som al det regel tyranni, der har dræbt arbejdsglæden i den offt. sektor, der skal nu også vendes, men det blot afgiver nye regler, jeg er så træt af den form for politisk styring.
Vi har den viden der skal til, vi har mulighederne, men jeg mener ikke regeringen har forstået det overhovedet.
@ Ole H.
Du svarer ikke konkret!
Tilsyneladende er du også hoppet på den med renterne, som bankerne belaler - deres skatte pligt og overskud øres først op, når renter m.v. er betalt.
Det er svært at se, at S og SF kan have ansvar for den økonomiske krise, da de er holdt ude fra stort set alt i den seneste ca 9 år, hvor først Fogh og nu Løkke kun bruger Pia og hendes "knights"
Ole H, tag dog dit medansvar for. at I har kørt landet i sænk, med støtte af DF.
SANielsen
Er du enig i at 10% er en meget høj rente? er du enig i at danske Bank naturligvis skal betale sit lån tilbage og i at lånet blev ydet fordi pengemarkedet var frosset til og at hvis det ikke var ydet var tusindevis af danske virksomheder gået konkurs og der havde været adskillige 10.000 flere arbejdsløse?
S-SF er medansvarlig fordi de kun vil anvise udgifter og ikke finansiering, ingen tvivl om at regeringen er hoved ansvarlig for at der ikke er gennemført nødvendige reformer de sidste 8 år, men S-SF har proklameret at de kun vil øge udgiftssiden og ikke agter at stramme op på noget.
Og jeg tilhører såmænd ikke VKO for det har ikke siden 2005 været muligt for mig at stemme på de partier som fører en en så skadelig og neosocialdemokratisk politik, som end ikke HTS vil ændre efter et valg.
Jeg er endvidere meget enig i at Poul Ørum burde forlade folketinget og ikke gå på en falsk sygeorlov, ligesom at Jeppe Kofoed burde have forladt folketinget for bestandigt da han mente at han kunne tillade sig at lege med DSU.
Hansen: prøv at læse Jacob Schmidt RAsmussens indlæg lige ovenover din, 10.58 6. febr. Måske du kunne blive bare lidt klogere!!
@HBW
25% af befolkningen har kun folkeskole og mange af dem er analfabeter. Det er hvad jeg skrev. I følge Prof. Niels Egelund er 18% af dem som forlader folkeskolen analfabeter. I følge en OECD undersøgelse offentliggjort i 2001 her i bladet er 46% svage læsere. Hvilket stort set svarer til dem som ikke kommer i gymnasiet. Det er en temmelig stor del af befolkningen som ikke stærke i det boglige. Vi bruger enorme resourcer på at uddanne denne del af befolkningen med et meget stor frafald, så vidt jeg er orienteret i størrelsesordenen 50%. Det koster samfundet 100.00 kroner om året per elev så det er ikke pebernødder vi taler om. Når man taler med folk som har gået på de kurser får man ikke ligefrem et positivt indtryk af værdien.
Hele uddanelsespolitikken er en farce fordi ideologi, pseudo-videnskab og særinteresser er blandet sammen i en cocktail hvor håb og intensioner overdøver almindelig sund fornuft og reel viden om problematikken. Jeg har interesseret mig for problematikken i over 25 år. Det har været en trist og søgelig oplevelse, men sådan går det galt når ideologi er vigtigere end realiteter og indsigt.
Tak for et godt indlæg. Mon du selv er af den holdning at sjatterne istedet skal stige og dette kan redde kassen hjem?
Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.
Modtag en mail, når der er nyt på bloggen
Seneste indlæg
25. aug 2011 kl. 10.59
Farvel til Politiken-uniformen
9. aug 2011 kl. 15.39
Kraka er i luften – nu venter det hårde arbejde
5. jul 2011 kl. 12.38
Hede sommerdrømme
Seneste kommentarer
25. aug 2011 kl. 09.52
"I love it - mÃ¥ske fordi ogsÃ¥ jeg er ræverÃ..."
22. aug 2011 kl. 12.02
"Her under Mogensens Magasin er der i sommeren..."
16. aug 2011 kl. 14.37
Støttekalender 2011: "Familier med kræftramte børn"
Køb kalenderen her og læs mere ved at trykke på billedet.
Her kan du læse mere om "Familier med kræftramte børn": http://www.fmkb.dk/

Mogensen på tv
Se Mogensen på Politiken.tv HER
Se den nyeste Mogensen og Kristiansen
Se den nyeste Tirsdagsanalyse
Interview med Peter Mogensen
Læs her et interview med Peter Mogensen, bragt i Kristeligt Dagblad 24. september 2010.
Dødvande

Peter Mogensen har ført en politisk dagbog i 2007-2008, hvor landet fik et nyt parti og et valg. Læs hans analyse af hvordan det er kommet dertil, at dansk politik står stille.
Læs mere på nedenstående links.
Hele Danmarks Dirch...
Se eller gense de bedste klip med Dirch, oplev Nikolaj Lie Kaas fortolkning af den folkekære skuespiller, eller få den store boks med de 10 bedste Dirch Passer-film. Alt sammen til Pluspris.
Pluspriser fra 80 kr.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 80 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
Pluspris 59 kr.
Alm. pris 69 kr
|
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1749 kr.
Alm. pris 2130 kr
|

Loading ...









God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.
›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR