Seneste Nyt
- 13. feb. KL. 03.00
- 13. feb. KL. 03.00
- 13. feb. KL. 03.00
- 12. feb. KL. 23.50
- 12. feb. KL. 23.35
- 12. feb. KL. 23.08
- 12. feb. KL. 23.00
- 12. feb. KL. 22.50
- 12. feb. KL. 22.46
- 12. feb. KL. 22.17
Mest læste
I dag
- 12. feb. KL. 23.08
- 12. feb. KL. 23.50
- 12. feb. KL. 22.50
- 12. feb. KL. 18.00
- 12. feb. KL. 23.35
I går
- 12. feb. KL. 02.39
- 12. feb. KL. 08.54
- 12. feb. KL. 12.54
- 11. feb. KL. 23.47
- 12. feb. KL. 09.56
Seneste uge
- 12. feb. KL. 02.39
- 10. feb. KL. 11.13
- 9. feb. KL. 07.23
- 24. jan. KL. 08.47
- 7. feb. KL. 06.00
S satser alt på farvel til skattestoppet
| tekst | 124 Kommentarer | del |
Send artikel
Til:
(E-mail, adskil flere med komma) Fra (E-mail): Besked:
|
Man kan ikke sige, at den socialdemokratiske leder er bange af sig.
Ansporet af den saftige debat om at skære i den kommunale velfærd samt Nationalbankens nye vurdering af, hvor meget der skal til for at ‘holde nullet’ pÃ¥ de offentlige udgifter, er Thorning-Schmidt nu klar til at slagte skattestoppet. Fordelene ved - over for vælgerne - pÃ¥ denne vis at kunne virke troværdig, nÃ¥r det kommer til at finansiere velfærden, ogsÃ¥ efter et valg, er indlysende.
Men hun satser voldsomt. Af flere grunde:
1) Skattestoppet er vellidt, hvor uansvarligt samfundsøkonomisk det end er gået hen og er blevet. Forstår vælgerne, at der ikke er råd til det længere, er det godt for S, gør de ikke – katastrofe.
2) Skattestoppet er ikke længere kun et spørgsmål om at levere penge i vælgernes lommer. Det er over årerne blevet den borgerlige regerings vartegn på, at der er styr på tingene. Så længe skattestoppet består, ja så er der ingen panik. Når Thorning vælger at fjerne det, er det da hende, der er i panik?
Derfor kan Nationalbanken og uendelige mængder af økonomer tale om, at det skal afskaffes, uden at det har nogen som helst politisk effekt på den nuværende regering, hvad Thulesen Dahls også så rigeligt bekræfter i dagens dækning.
3) I går hørte vi, at ledighed hos 3F falder. FALDER!!! 3F organiserer som bekendt de dårligst uddannede som altid er de første, der bliver fyret, og de sidste der kommer tilbage i job.
Thorning kan risikere, at opsvinget er ved at bide sig fast i en grad, hvor indtægterne kommer tilbage i et tilstrækkeligt omfang til, at regeringen på valgdagen i 2011 i den grad kan opretholde skattestoppet.
For når folk kommer i arbejde, kommer skatteindtægterne tilbage. Det scenarium må være tæt på et mareridt for en S-leder, der nu agerer på, hvad man kan kalde en krisesituation, hvad angår finansieringen af velfærden.
4) At roen, som skattestoppet skaber i forhold til at folk kan disponere økonomisk, ikke kan gøres op præcist er de fleste enige om, Men der ER en effekt. OG hvis Thorning afvigelse fra skattestoppet indebærer en massiv usikkerhed om boligbeskatning og andre gode skattekilder, som nu kan komme i spil, da får hun en svær tid hos vælgerne. De bliver bange. Så hun skal ud og forklare sig, ikke mindst til en middelklasse, som tager paraderne op.
Sagligt set har Thorning-Schmidt ret. Der er hul i kassen, og uden øgede skatteindtægter bliver det formentligt umuligt at ‘holde nullet’ i det offentlige forbrug, som er pÃ¥krævet, hvis økonomien skal genoprettes, som det ser ud nu. Og hvis Nationalbanken har ret, sÃ¥ skal de virkeligt ske endnu mere.
Yderligere kan S-lederen fremstå langt mere seriøs, når skal forklare hvordan hun vil finansiere velfærden efter et valg, når hun nu ikke vil diskutere de strukturreformer, som er så påkrævet for Danmark på lang sigt.
Men spørgsmålet er om debatten frem mod valget kommer helt derned? Foreløbig er det brændende spørgsmål om hestekuren skal gennemføres på en pony eller en granvoksen politihest. Er det første tilfældet gambler Thorning-Schmidt for meget, hvilket kan blive uhyggeligt dyrt. Er det sidste tilfældet kan hun for alvor - og klarere sig langt bedre end ved sidste valg, hvor hun også prøvede at vinde på velfærd overfor en Anders Fogh, der erklærede at man kunne få både velfærd og skattelettelser - stå som garanten for velfærdssamfundet.
Det er højt spil i marts, men hun er nødt til at rykke. Det i sig selv tæller også.
Alt godt
PEM
Puha, det er ikke let at være i opposition i dagens Danmark; specielt ikke hvis verden og økonomien ikke ser så ringe ud, som man "håbede" på.
Hvis bare oppositionen vil begynde at gå ind for at øge ejendomsværdiskatten, så ser det godt ud!
JA BRAVO for mandsmod og hjerte HTS viser her, hun tør, har modet, hvor regeringen tøver og gemmer sig med udspil. Brian M. med bankerne, Hjort og Løkke med tal, de fastholder et skattestop der p.t. har koster 80 milliarder.
De, VKO, skjuler de reelle tal, hvilket får Bernstein til at gå utraditionelt på vej og melde åbent ud. Man kan jo ikke som Nationalbankdirektør leve med at skjule sandheden. KL er enig Erik Fabrin byder det også velkomment. Dette S SF udspil har fuld opbakning fra R, og kan de så også finde fodslag på reformer, på seniorområdet med forslag som gør, at de ældre selv vælger at blive på jobbet lidt længere. Hvis vælgerne kan se logikken i, at de får noget for pengene, så har HTS en stærk sag her.
Hvem synes det er ok, syge skal presses på job, eller i aktivering uden mening, hvem synes det er fair, at sygehuspersonalet har knoklet ekstra for at få en fyreseddel som belønning.
Og PEM Thorning har intet at miste ved at spille ud som hun gør, hun har en sund viden også på økonomi, hun ved nøjagtig hvad hun gør, hun er ingen novice længere, hun har det som nogle kalder no.s.r, jeg er jo en kvinde med pli, derfor ..., men det mener jeg.
Boligskatten røres ikke, det er slået fast igen for nylig PEM, så det kan du godt droppe.
og lige nu er DF udlændingekortet sparket til hjørne, HTS har fået momentum ved at turde. Hun gjorde det som den første i 2006, med efterlønnen og vel færdsforliget, hun gjorde det i 2007 med velfærd contra skattelettelser, hun gjord det okt. 2008 med ledigheden overfor Fogh og hun gjorde det 2008 dec. i debat om banker med Løkke. Og i debatten 2010 bad hun om svar på e 24 milliarders besparelser fra Løkke, hun fik intet.
Men hvor slem er krisen har Bernstein ret, har Hjort? jeg tror Bernstein når sandheden mest.
Og pinligt Løkke nu må ty til Billedbladet med mange A 4 sider for at få opmærksomhed, nu man er træt af hans privatliv på TV.
Det største problem er, at Soc. "sejler" fra det ene synspunkt til det andet afh. af "dagens stemning", så og sige. Det gør dem ikke-troværdige som parti = - lyst til at stemme på Soc.
Du glemmer, at det gør de Radikale glade - det må være en kæmpe bonus.
Hvad er det for et opsving du taler om. Vi har 100 mia. kr. i underskud 2010 og der er ikke noget, der taler for at dette underskud formindskes i 2011 og fremover. Denne krise er ikke en uheldigt opstået finanskrise men en hel igennem forudsigelig konsekvens af globalisering, som naturligvis rammer DK hårdt, da vi ikke er stort mere innovative og arbejdsomme end folk i lande, der har en væsentlig lavere levestandard end hos os. Om det er DF eller S der skal bestemme er næsten underordnet, ingen af dem vil alligevel fortælle vælgerne det kedelige budskab.
Skattestoppet blev jo brudt af VKO med skattereformen, så jeg forstår ikke hvad problemet er? Er journalisternes hukommelse så kort?
Skattestoppet er på vej væk fra Dansk økonomisk politik.
Der er i virkelighedens Danmark, ikke behov for tøsedrenge der har behov for at dække sig bag et skattestop.
Vi har siden år 2001 haft et økonomisk opsving helt uden sidestykke.
At være tilhænger af et skattestop i en sådan periode svarer til at køre på cykel ned af bakke i medvind.
Nu har der siden 2008 været krise i Dansk og udlandets økonomi, og det er her man skal vise at man kan stille diagnosen og dosere den rigtige medicin.
Det har den siddende regering ikke forstået.
Her er det at regeringen er uenig med hele den store flok af spåmænd (økonomer) som siger og har sagt i lang tid, fjern det skattestop, det dur kun i medvind.
Helle Thorning Schmidt er modig, og tør udfordre, ikke økonomerne, men den Danske befolkning, eller rettere sagt det Danske vælgerkorps, vil i have lavere skat på bekostning af mindre velfærd.
Eller vil i beholde den velfærd som i kender.
Nationalbankdirektør Bernstein giver Helle Thorning ret.
Formanden, den afgående for kommunernes landsforening,
giver Helle Thorning ret.
Et hobetal af økonomer giver Helle Thorning ret.
Jeg, og det er ikke uvæsentlig, giver Helle ret.
Venlig hilsen
A.Jensen
Alt har sin tid, også slagord som "skattestop". Regeringen har for længst sagt farvel til skattestoppet, selvom den prøver at bilde befolkningen noget andet ind. Det er topmålet af arrogance, når regeringen påstår, at den seneste skatte"omlægning" er overfinansieret med 5,5 mia på længere sigt og samtidig hævder, at skattestoppet står ved magt. Begge dele kan jo ikke være rigtigt, og det er uhørt at tale ned til vælgerne på den måde.
HTS er nødt til at melde ud, som hun gør. Oppositionen kan ikke også sidde alle økonomers vurderinger overhørig, og med denne udmelding bringer hun regeringen i defensiven og udstiller dens egne usandheder om deres påståede skattestop. Som det fremgår andet sted i dagens avis, har regeringen gjort meget for at udskyde regningen for de seneste skattelettelser til efter valget. Regulært forsøg på vælgerbedrag. Desuden forsøger man at skjule, hvilke nedskæringer af offentlig service, der bliver nødvendige og hvilke afgifter alle danskere - også dem, der ikke har fået mærkbare skattelettelser - har i vente fra 2013.
HTS har med dagens udmelding ikke bare sat fokus på de skatter og afgifter, der allerede er bebudet med "Fair forandring", men har også banet vejen for en mulig afblæsning af regeringens lovede lettelser i 2011. Hvis man dertil viser vilje til reformer, står oppositionen langt mere økonomisk troværdig end regeringen. Det er en misforståelse, at reformer blot er lig med afskaffelse af efterlønnen. Efter forliget i 2006 er det urealistisk med en afskaffelse, men det er absolut realistisk at ændre på muligheden for gevinst ved arbejde ved siden af efterlønnen. Desuden kan oppositionen komme med forslag i ændringer af dagpenge- og aktiveringssystemet, der også kan føre til flere hænder på arbejdsmarkedet.
Lars R.@ Hvad så med Bernsteins udsagn er det også slinger? Han har haft andre holdninger før. DF var imod at blande sig i bankdirektører lønninger, nu er de vendt 180 gr. Man må jo forholde sig til virkeligheden og den har ændret sig. Regeringens plan dur ikke. Man forbruger sig ikke ud af krisen. Der hvor S vil lægge skatten, er ikke hos alm.lønmodtagere, men på hurtige aktiehandler, på meget høje indkomster over en million, på cigaretter og lignende ting, ikke boligen,som PEM insinuere her som mulighed.
HTS og VS rykker nu, klogt og i samspil med R ekstraklogt
Kære PM egentlig burde du og hr K give fruen den omvendte hat med laurbær for mod og 'mands'hjerte - da hun tør melde ud, hvor andre tror, de kan tie krisen ihjel. Mht nationalbankens udmelding er det interessant, at den kommer nu! Hvem spiller hvem ud her? Banken vs. statsministeren eller banken vs. oppositionen? Skattestoppet er jo uanset faldende arbejdsløshed en død and ved næste valg. Med mindre regeringen vil tilbage til 1812 og 0 grænser udad eller indadtil, så kan kommunerne og regionerne ikke fortsat blive ved med at administrere et faillitbo.
Som vælgere er vi godt klare over, at uanset om vi kan lide det eller ej, er det på tide regeringen ryger i oppositionen med tid til at tænke store tanker og nuv. opposition kan så få lov til at afprøve deres egne teser. Hvad vil vi? Et samfund der kan rumme os alle eller et, der kun rummer de få udvalgte?
"Skattestoppet" er jo alligevel blevet omdefineret så mange gange af regeringen, at der reelt ikke er noget "skattestop" mere. Hver gang regeringen vil lave en skatteomlægning går de ind og omdefinere "skattestoppet" så det kommer til at passe med den aktuelle situation.
Derfor burde Helle Thorning gå ud og fortælle sandheden. Nemlig at skattestoppet allerede er afskaffet af den nuværende regering, men at de bare bruger "brandet" "skattestop" som et plusord for udsultning af velfærden. Måske skulle HTS i stedet bruge ordet "velfærdsstop".
Skattestoppet har spillet fallit, vi kan dagligt læse om, hvordan kommunerne må spare, øge elevantallet i folkeskolen, skære på daginstitutioner, skære i ældreplejen osv. osv. Hatten af for THS - skattestoppet har kun gavnet de bedst stillede, de 125 kr. pr. mdr. jeg fik ud af den seneste skattelettelse afleverer jeg gladeligt igen, hvis mine børn får en ordentlig skolegang, baseret på pædagogiske og faglige principper, fremfor at "man" stopper flere elever i klasserne
Hej PEM!
"Sagligt set har Thorning-Schmidt ret. Der er hul i kassen, og uden øgede skatteindtægter bliver det formentligt umuligt at ‘holde nullet’ i det offentlige forbrug, som er påkrævet, hvis økonomien skal genoprettes, som det ser ud nu". Du er jo ræverød - hedder det ikke bare nødvendige reformer?
Oppositionen kan jo aldrig blive enige om f.eks. udlændingepolitiken hvor De Radikale, SF og Enhedslisten ønsker flere udenlandske bistandsklienter til landet! Og De Radikale vil afskaffe efterløn, forkorte dagpengeperioden og hæve pensionsalderen! Og Enhedslisten støtter via deres hjemmeside indsamlinger til terroristbevægelser! Førhen støttede S et skattestop men har nu vendt på en tallerken! Førhen støttede S også de lønmodtagere som arbejdede hårdt og gerne ville have lidt penge tilbage til at forsøde tilværelsen! I vore dage lefler S kun for de arbejdssky elementer som ikke gider yde men kun vil nyde! Danmark har verdens højeste skattetryk, verdens dyreste offentlige sektor og der er nu flere som lever af statskassen end som bidrager til den! Selv PEM og den uansvarlige venstrefløj kan vel forstå at den udvikling ikke kan fortsætte hvis vi skal beholde de private firmaer i landet som finansierer både vores velfærd og også alle nasserøvene! Hvis bare de mindst effektive kommuner, regioner, statsinstitutioner var ligeså effektive som de mest effektive ditto, så ville der være milliarder af kr. at spare! Det er på tide at den ineffektive offentlige sektor kigger indad og det er på tide at mange af disse inkompetente lokalpolitikere påtager sig et ansvar! Jeg ved godt at det ikke er vellidt i den offentlige sektor at komme med effektiviseringsforslag fordi de ansatte så er bange for save den gren over de sidder på, men vi har altså valgt disse lokalpolitikere til også at tage nogle upopulære beslutninger og ikke bare være embedsmændenes nikkedukker! Der savnes i den grad lederskab, købmandsskab og økonomistyring i den offentlige sektor!
Så længe beskæftigelsen falder mere end arbejdsløsheden kan der vel stadig dannes grundlag for en afskaffelse af skattestop. Hvis krisen ikke kan gøre det "let" at være opposition kan den demografiske udfordring muligvis.
Det er vanvittigt. Danmark har verdens høkeste skattetryk, og alligevel øsnsker S+SF massive skattestigninger. Og det for at finansiere en velfærdsstat, som pt. forsørger over halvdelen af befolkningen, hvilket i 2020 vil være steget til 75 procent. Det mindretal af befolkningen der er på arbejdsmarkedet kan altså, såfremt S+SF får magt som agt, se frem til at skulel knokle mere men få mindre ud af det. Måske man skulle overveje at emigrere til Canada eller USA, hvor man tords alt bliver 'belønnet' for sit arbejde, (læs: får lov at nyde frugterne af eget arbejde).
Det er simpelthen på tide at det tåbelige skattestop fjernes. Det repræsenterer jo ikke andet end en dumsmart gang politisk spin som i virkeligheden bare forhindrer politikere i at kunne reagere rationelt på de ændrede vilkår som verdens gang præsenterer dem for.
Politik handler da om hvordan man styrer landet, og ikke kun om hvordan man styrer vælgerne.
godt gået HTS!
Endelig, endelig. En politiker med ansvar, der ikke hele tiden løber fra det. Nu begynder SocDem at få momentum, og VKO står tilbage i deres afmagt og deres frygt for vælgerne. Uden at kunne forklare, at man giver skattelettelser med 100 mia i underskud, og med et gigantisk forklaringsproblem vedrørende nedskæringer på skoler og sygehuse. Det har jo bestemt ikke noget med skattestop at gøre, eller ?!?
Hvornår fatter de røde, at der ikke er nogen stemmer at hente i skattestigninger!
Det var da forfriskende med et brud med dette rigide og populistiske skattestop. Jeg længes inderligt efter politikere der tør tage fat på problemerne uden den konstante skæven til meningsmålingerne. Lad nu være med at behandle os som ignoranter. Der skal ændres grundlæggende på fordelingen i samfundet - og det kommer til at gøre ondt på nogen. Men den nuværende politik er en langsom - næsten umærkelig - erodering af det møjsommeligt opbyggede velfærdsamfund.
Bravo S + SF - det har jeg ventet på længe. Væk med det såkaldte skattestop. Væk med sort blok retorik - tag arbejdstøjet på. Nu skal der ryddes op i det morads sort blok har efterladt vores velfærdssamfund i. Nu skal vi kæmpe for Danmark og velfærden. Vel at mærke en velfærd for alle og ikke kun de rige. Som eksempel på Lille Lars' frygt for sin stadigt skrumpende vælgerskare er hans undsigelse af sin egen ordfører vedr. brugerbetaling for rige pensionister omkring rengøring. Det ene øjeblik var lille lars for det næste var han imod - nogen må have fortalt ham at de rige pensionister stemmer sort. Lille Lars er den mest utroværdige og inkompetente statsminsiter dette land har haft. Anders Fogh er dog den der har ført landet ud i sin værste krise i mands minde.
Hvis boligskatterne skal til at stige endnu mere, tror jeg mange vil skride fra boligen og tage en andel eller lejebolig istedet.
Hvorfor (brand)beskattes andelsboliger ikke i samme grad som ejerboliger?
Jeg har kammerater der tjener > 100.000 om måneden, men som bliver boende i deres andele/lejelejligheder, fordi de da ikke gider være til grin. For til grin er man, når man beskattes af noget man ikke kan sælge.
@ A. Jensen, HBW og alle andre "Thorning-fans"
Jeg synes det er modigt og klogt spillet ud af Thorning. Men hvordan kan I påstå, at det er en økonomisk ansvarlig politik hun nu fører...? Samtlige økonomer, tænketanke, kommisioner osv. påpeger at vores marginalskat er for høj, efterlønnen skal reformeres osv. osv. osv. INGEN af disse tiltag støtter Thorning op om. (ej heller Løkke). I kan da ikke lade jer forblænde af en populistisk udmelding om en afskaffelse af skattestoppet. I har selv utallige gange herinde argumenteret for at det ikke længere fandtes. Det er klogt meldt ud politisk, men økonomisk er det et meget meget lille skridt i den rigtige retning. Samtlige økonomer som hun nu støtter sig op af siger, at topskatten er den største vækstdræber i danmark. Thornings svar er så en yderligere skat på højtlønnede. Det giver jo ingen mening overhovedet.
Hvis udspillet er udtryk for, at HTS endelig begynder at foere realpolitik fremfor signalpolitik, kan man kun klappe i haenderne over dette markante skridt. Der er desparat brug for mands- og meningers mod i dansk politik i oejeblikket.
Herudover finder jeg det beskaemmende, Peter Mogensen, at laese hvordan du reducerer de gigantiske og helt centrale spoergsmaal i forhold til fremtiden for det danske velfaerdssamfund og dramatiske omvaeltninger i virkelige menneskers virkelige liv til et strategisk magtpolitisk spil.
Det klaeder dig ikke, naar du haevder, at det er et mareridts-scenarie for HTS, hvis arbejdsloese kommer i arbejde igen og dermed bidrager til, at Danmark kan financiere velfaerden uden skattestigninger. For det foerste er det selvfoelgeligt noget vroevl, at HTS krydser fingre for, at folk forbliver arbejdsloese og dansk oekonomi paa katastrofekurs. For det andet er det temmelig vaemmeligt at skyde den socialdemokratiske partileder en saa kynisk og destruktivt taenkning i skoene.
Der er formentlig tale om en fortalelse fra din side, men det understreger blot min pointe. Politik former samfund og leveforhold for almindelige mennesker. Det er meget mere og langt vigtigere end et uendeligt og sanseloest skakspil om, hvilket navn der skal staa paa statsministerens visitkort. Og hvis man som journalist og formidler har glemt det, saa er det maaske tid til et reality check og en pause fra Christiansborg.
Jamen kære Peter, hvem har dog troet på at S og SF har støttet skattestoppet af hjertet? Du taler stadig om velfærd som 100% funktion af mængden af penge. Vi har verdens dyreste folkeskole men langtfra den bedste. Hvornår lærer I det mon? Men du interesserer dig vel kun om spileffekten-:)Og ja, så er det da lidt "morsomt" at hendes problem er,at går det godt med beskæftigelsen (de automatiske stabilisatorer arbejder for regeringen)så har hun begået harakiri.
Og du har nok også ret i dit spørgsmål- hvad ellers? S og SF HAR jo ikke modspil/alternativ politik fra a-z. Som den afdankede bokser halter de rundt og håber på et lucky punch. Nu sveder Villy over indvandringspolitikken. Her må de også snart smide håndklædet i ringen. Det var OGSÅ et nummer.
Og så omtaler du skattestoppet som samfundsskadeligt! Problemet er dybest set, at I S'ere ser samfundet som statens samfund. Hver gang der ikke skal indbetales 1 krone i skat stiger min velfærd. Har du glemt det? I faste priser er den off. sektor iøvrigt vel steget 60-70 mia. siden Fogh trådte til. Og desto flere penge desto større hylekor om flere. Og det kalder du samfundsskadeligt at gøre op med? Glemt lige pludseligt er hele problematikken med skattetryk, konkurrenceevne, beskæftigelse og reformer på lang sigt. Alle problemer skal løses på lang sigt-:)
Men godt er: nu ser vi den rigtige vare - en gammelkendt endda: En ny regering under S vil betyde - hvad hed de nu: forårs-, pinse-, september-, oktober- afgiftspakker i lange baner med et formål: skatter og skatter...
Mere og mere tegner der sig et billede af, at mens Løkke opruster og stille gør klar til kamp, så falder værktøjskassen hos S-SF stille og roligt fra hinanden: Skattestop, indvandringsenigheden med regeringen, Villy's blændværk hos vælgerne, reformuenighed osv. Pendulet er ved at svinge..Men selvfølgelig. Med kun uafgjort i meningsmålingerne nu, er faren for endnu 4 år i ørkenen overhængende. Der er panik! Dejligt-:)
Hvad er det som Erik Fabrin har opdaget, men som Peter Christensen IKKE kan se, de kan ikke have set det samme.
Hvad er det som Bernstein har set, og som Claus Hjort
IKKE kan se, for det er ikke det samme de har set.
Peter Christensen forlanger at S-SF skal lægge en plan frem for 2011 - 2013, og når han bliver spurgt
hvad er venstres bud til kommuneforhandlingerne om en
måned er svaret, de ved vi ikke endnu.
Magen til tåbelig tale er uanstændig.
Når alle ved, at der de næste år ligger 120 nye skatter og afgifter og venter, og så påstå at man har et skattestop, det er tåbelig tale.
Peter Christensen udtaler at under Nyrup kom der en ny skat hver måned.
Han glemmer hver gang at fortælle, at der også kom en skatte eller afgiftlettelse samtidig.
Peter Christen påstår at skatten under Nyrup steg og steg, når sandheden er at under Nyrup blev der gennemført en skattereform i 1994, som sænkede marginalskatten for alle tre skattesatser.
Man kan sagtens sidde og lyve for åben skærm, når journalisten ikke er klædt på, til at forholde ham sandheden.
Det er helt tydeligt at Peter Christensen er sendt i byen, for at skabe usikkerhed om oppositionens udspil,
og når journalisterne ikke stiller opfølgende spørgsmål, har han et alt for let spil.
Når skattestoppet har kostet 80 Mia. kunne det være en god ide at se nærmere på dette misfoster.
Venlig hilsen
A.Jensen
Det er mig ubegribeligt, at flertallet af danskerne ikke kan skelne mellem velfærd og størrelsen på det offentlige budget.
Det er skræmmende, at en mand som PEM, der er uddannet i økonomi virkelig kan mene, at løsningen på alt her i verden er at hæve offentlige udgifter i en uendelighed og lade skatterne følge med op.
Havde PEM hørt efter på polit-studiet, ville han vide, at penge skal tjenes før de kan bruges.
Enig med Rune Strandkvist m.fl. På tide at nogen tør stå ved deres meningers mod og gøre op med regeringens strategi, "Starving the beast".
Måske har vi et af verdens højeste skattetryk, men der følger altså også nogle goder med, som man i andre lande skal betale dyrt for. Og tro ikke på regeringens løfter om at vi kan få både skattelettelser og velfærd.
@ A. Jensen,
"Når alle ved, at der de næste år ligger 120 nye skatter og afgifter og venter, og så påstå at man har et skattestop, det er tåbelig tale."
"Når skattestoppet har kostet 80 Mia. kunne det være en god ide at se nærmere på dette misfoster"
Selvmodsigende...??
BOLIGSKATTEN SKAL IKKE STIGE, dette er fastslået gang på gang før og igen i dag fra HTS. Fat det så!!
Lønmodtagerne kommer heller ikke til at stige i skat på deres lønindkomst. Skat lægges på andre ting, hvor det er fair. Se 6 punktplanen, se fair for andring og få resten den kommende tid. Drop skræksenarier.Drop gamle myter. HTS har vist mod og vist vej med SF og R.
Når VKO står hysterisk på NEWS og beskylder oppositionen for alt muligt, er det fordi de nu er i panik, de har intet svar selv, nationalbanken og økonomerne beviser der siden 2002 er brugt 1,7 % i stedet for den planlagt 1% vækst. Hullet i statskassen er VKO samt global krises ansvar. VKO har delt gaver ud uhæmmet i de fede tider, det hævner sig nu økonomisk. Alle kommissioner de selv har nedsat, der har kostet en bondegård, er hældt i papirkurven, mon ikke vi nu trænger til nye boller på suppen.
At beskylde oppositionen for at være uansvarlig og slinger osv.osv. er kun tegn på egen uformåenhed hos VKO. deres krisehåndtering gik ikke. Deres spin herom heller ikke Bernstein himself afslørede dem, men kaldes spektakulær NÅ !!.
Ja det skal da nok gå rigtigt godt for velfærds samfundet, hvis Gucci Helle får magten. Skattestigninger sammen med mangel på arbejdskraft og pres på lønnen i et land der allerede kæmper med konkurrence evnen....
Mads H.@ Det har HTS faktisk gjort rigtig mange gange det samme har Nick Hækkerup, MEN VKO /Fogh sagde/siger selv vi ophævede det og vi genindførte det. PEM har sagt det det sidste år, skattestoppet er stendødt, NU siger HTS det så højt igen og bruger det politisk .KLOGT.
@ HBW,
Du skriver at væksten i det offentlige har været 1,7% i stedet for 1,0%. Hvordan kan oppositionen så påstå at det offentlige er blevet udsultet? Havde vi holdt de vækstrater i det offentlige som Nyrup lagde op til havde vi ikke haft dette problem. (ikke lige så stort i hvertfald). Derfor er besparelser en nødvendighed. Men det vil S jo heller ikke. De vil bruge flere penge. Der er noget der ikke helt holder i Jeres argumenter.
Jeg kan ikke helt forstå om du er for eller imod kommisionernes resultater. Du kritiserer regeringen for at smide anbefalingerne i skraldespanden. Men vil S bruge dem..? NEJ. Det giver jo ingen mening at kritisere at de ikke bliver brugt når man ikke selv vil bruge dem.
Martin T@ Det bliver vi aldrig enige om. Så jeg vil ikke genindgå i debat herom. Bernstein siger fra, gør det slet ikke indtryk på dig.
Du må have din LA mening i fred, jeg deler den ikke. Måske de andre vil modsige dig. Jeg har opgivet for lang tid siden. men det er oky du er uenig det respektere jeg da.
@ HBW,
Der er ikke noget at være uenig i. Jeg stiller blot nogle spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig et svar på. Du spørger om ikke det gør indtryk på mig når Bernstein udtrykker bekymring. JO. Selvfølgelig gør det det. Derfor skal der laves reformer.
Gør det slet ikke indtryk på DIG at samtlige økonomer, tænketanke, kommisioner osv. siger at DK kunne blive rigere, vi kunne få flere penge i statskassen (og deraf mere velfærd) hvis vi afskaffede topskatten?
Det er bare et simpelt spørgsmål. Vil S (SF) bruge kommisionernes anbefalinger eller vil de gøre som regeringen og smide dem i skraldespanden?
Jeg hørte Villy Søvndal i et debat program udtale: "Vi skal afbureaukratisere det offentlige". Det må betyde at der skal være færre ansatte i det offentlige. Hvorfor der så skal ansættes flere i kommunerne samt at skatterne skal sættes op, giver ikke nogen mening.
Men det er nok den sædvanlige S-SF løsningsmodel: Problemer løses ved at sætte skatten op, og så stikke hovedet i jorden.
Okay Martin T.@ Kort. Eks. 1. Forbyggelseskommissionens rapport er for en stor del med i S og SF Fair forandring, er du i tvivl så læs den.
2. Hal Kochs skatterapport har flere udspil med i Fair forandring.
Forsvarskommissionens rapport har S og R og SF accepteret meget fra. Der er stort bredt forsvarsforlig.Arbejdsmarkedskommissionens rapport hældte Løkke selv ned før den blev forhandlet gr. DF
Hans Klausen! I ejerbolig findes der rentefradrag, det findes ikke i andelsbolig og i andelsboliger hæfter alle andelshavere for hinanden. Man kan måske sige at andelsboligen har været afkapitaliseret, værdien bliver nedskrevet i regskaberne. Tja, hvad kan sælges, alle ismer går jo op og ned, men prøv at sætte dig ind i andelsboligformen, hvor man bor for at bo og ikke for at tjene penge på mursten...
Problemet er jo ikke skattestop eller manglende penge! Der har aldrig været tilført så mange penge til velfærd som der er blevet de seneste år og alligevel har borgerne ikke mærket nogen som helst forbedring. Jeg nægter derfor at tro på at det vil ændre noget at tilføre endnu flere penge. Kommunerene vælger tilsyneladende at bruge uhæmmet løs af skattekronerne til at ansætte personale i administrative stillinger, hvor antallet af ansatte er eksploderet i takt med at regeringen bevilger flere penge. Men det er selvfølgelig også en måde at løse arbejdsløsheds problemerne på.. bare ikke den mest langtidsholdbare løsning. Det minder uhyggeligt meget om Nyrups måde at pynte på ledighedsstatistikkerne på i sin tid.
Nils B.@ Afbureaukratisring..... osv svært ord betyder ikke afskedigelser, det betyder færre regler og mindre kontrol ellers slå op i fremmedordbogen, hvis du ikke forstår ordets betydning
Martin T m.fl.@ stop floskler med øgenavne og Thorning-fans osv. Det er en trist borgerlig facon, og ganske unødvendig for at blogge, hvis man ellers har noget seriøst at blogge med og om. man taber respekt for jer.
@ HBW,
At være "Thorning-fan" er vel ikke et øgenavn. Jeg har ALDRIG benyttet mig af øgenavne om nogen politikere.
Men kunne du ikke svare mig på dette:
Gør det slet ikke indtryk på DIG at samtlige økonomer, tænketanke, kommisioner osv. siger at DK kunne blive rigere, vi kunne få flere penge i statskassen (og deraf mere velfærd) hvis vi afskaffede topskatten?
Gør det ikke indtryk på dig at skattekommisionens formand, Carsten Koch (S), indledte med at sige, at den største effekt ville være at afskaffe topskatten, MEN at den var politisk umulig at gennemføre?
@HBW
Det er jeg udmærket klar over. Men måske kender du ikke så meget til organisationer. En regel betyder kontroller. Kontroller betyder udført arbejde , enten i form af automatiserede rutiner foretaget af computere eller kontroller foretaget af mennesker. I begge tilfælde skal der udføres arbejde. Ved automatiseringer skal processer beskrives, implementeres samt kontrolleres i en eller anden form for revision. Ven manuelle processer skal der ansættes en person som har forvaltningeområdet som speciale for at udføre arbejdet, samt en eller anden form for revision.
I begge tilfælde er der dog den samme konsekvens: Flere regler = flere reaourcer, færre regler = færre resourcer.
Det er glimrende at der kommer fokus på statsfinansernes indtægter og udgifter. Derfor også, at HTS sætter skattestoppet på dagsordenen. Når den faktiske sandhed går op for befolkningen, er det ikke svært at vælge, medmindre man synes ens politiker er sådan en pæn/rar mand/kvinde, eller ligeglad. Der er en regning der skal betales, men ingen vil deltage. Det bliver et spørgsmål om ansvar. Da de fleste mener at politikere er for dumme, og selv kunne gøre det bedre, er der altså flertal for at tage ansvar eller.........
Sagligt set er Thorning-Schmidt helt ude i hampen. Danmarks problem er ikke skattestop men den helt urimelige vækst i det offentlige som selv en borgerlig regering ikke har kunnet dæmme op for. Antallet af offentligt ansatte er for stort, og skal bringes ned så det hænger sammen med indtægterne. Danmark er ikke en lukket klub, men en del af et internationalt samfund, og hvis ikke betingelserne er i orden for den gruppe mennesker som skaber grundlag for vækst, forsvinder de simpelthen. Så kan S-SF-R råbe på "velfærd" lige så tosset de vil, men så er der slet ingen til at betale gildet. Gør i stedet Danmark til et attraktivt sted at bo, arbejde og investere, så kommer pengene ind af sig selv. Det kunne DF iøvrigt også tage til sig.
Venstres skattestop i 2001 førte Fog til magten. Men det var samtidig et farvel til effektiv finanspolitik. Altså midlet til at sikre at økonomien ikke løber løbsk. Derfor har finanspolitikken de sidste 9 år været begrænset til en desperat afskaffelse af de offentlige udgifter, især velfærdsydelser som sundhed og transport. Vort sundhedsvæsen er nu blandt de dårligste i EU. Helle Thornings kovending er derfor troværdig og ansvarlig. Venstre tordner derimod mod afgrunden, fordi de har sluppet alle styringsredskaber.
Hmm. Nu går R også ind for skatte forhøjelse. Sørgerligt
Hey Peter M
Altid spændende, at læse dine synspunkter!
Andetsteds i avisen kan man se, at beskæftigelsen er raslet ned sidste kvartal 09, undtagen i den offentlige sektor, hvor den er svagt stigende.
Er det ikke i sig selv et stort problem samfundsøkonomisk? Og vil et skattestop-stop som foreslået, med flere penge til kommunerne som konsekvens, ikke blot forstærke den farlige udvikling?
Jeg synes kernen i dagens udmelding fra S og SF er den totale utroværdighed, som de lægger for dagen.
Da de lancerede Fair Forandring, skete det i en sky af løfter om tryghed og respekt for vælgernes økonomi. Ikke et komma skulle rykkes i den sag og nu - seks måneder senere - render Helle og Villy fra alle løfterne.
Se blot her: http://www.youtube.com/watch?v=Nn8iY6klDPY
\Nedersee
HBW er en dygtig blogger, som har indsigt i dansk politik. En ikke oplyst blogger vil fjerne topskatten, som det største gode for Danmark. I USA fjernede de også skatten for de rigeste under præsident Reagan. Siden har USA manglet indtægter og har lånt penge, som har resulteret i en vanvittig udenrigsgæld. Vi ved, at ideen med at give penge til de rige aldrig kommer de fattige til gode.
@Martin Thomsen
du skriver:
"Men kunne du ikke svare mig på dette:
Gør det slet ikke indtryk på DIG at samtlige økonomer, tænketanke, kommisioner osv. siger at DK kunne blive rigere, vi kunne få flere penge i statskassen (og deraf mere velfærd) hvis vi afskaffede topskatten?"
Det udsagn er utroligt omstridt.
kunne du ikke fremvise en rapport der underbygger, det med de dynamiske effekter?
M. Lykketoft(den bedste finansminister Danmark har haft i de sidste ca. 50 år) er meget skeptisk vedr de såkaldt e dynamiske effekter.
Nils B.@ Nej det kender jeg ikke til. Læser det du skriver, men forstår det ikke helt
Martin T@ Jo det gør indtryk. og jo jeg vil gerne reformer, men måske ikke lige den ene du vil efterlønnen, gerne andre som jeg tro er mere brugbare og giver større effekt.
Øgenavne var møntet generelt på de her på bloggen der ynder den form for morsomheder.
'Sagligt set har Thorning-Schmidt ret'. Nej - det er en politisk prioritering, om man vil lukke hullet i kasserne ved at få styr på de off. udgifter, der er galopperet deruda under VK, lave arbejdsmarkedsreformer eller sætte skatten op (eller en kombination). Det har ikke noget at gøre med at 'have ret'. Nu vil S + SF så flå borgerne endnu mere i skat i et land, der i forvejen døjer med verdens højeste skattetryk sammen med Sverige, et system der straffer dygtighed og flid, og dermed er uretfærdigt, og samtidig svækker os i konkurrencen om attraktiv arbejdskraft. Utroligt visionsløst af S+SF, men i det mindste bekendes der klar kulør til fordel for gammeldaws betonsocialisme.
Martin T@ Den med effekter og topskat er svaret fra andre, jeg deler det synspunkt.
Vedr. fyringer i det private, men ikke i det offentlige, som en blogger her påpeger, er ikke korrekt, der fyres rask væk i det offentlige også, lærere, sygeplejersker, HK folk, min egen søster bl.a HK èr.
Hun er ikke i A kassse, gr. deltid ( dumhed) ikke efterløn er 58 år, så hun lever af enkepension( enke f. 4 år siden) og mellemste invalidepension, hun er i den grad afhængig af vort velfærdssystem , hun har arbejdet fra 16 til 58 år i det kommunale,og så vups ud. Har altid elsket sit job, kolleger og troede hun skulle fortsætte til de 65 og folkepensionen.
og sådan er der så mange skæbner, derfor skal man være så varsom med dømme grundet myter og fordomme.
Peter Mogensen er en dygtig analytiker. Selv om han er blå, så skriver han, at Helle Thorning-Schmidt sagligt set har ret i at aflyse skattestoppet. Hvis vi siger det på en anden måde, så er konklusionen, at skattestoppet er idiotisk eller ubrugeligt for Danmark i den nuværende situation.
@ Keld Jensen,
OECD, AE, Rockwoll fonden, skattekommisionen. Du kan også se hos CEPOS, som dog ikke kan anses for at være neutrale som de andre er.
Man lægger afgifter på slik, tobak, sukker osv. for at dæmpe folks lyst til det. Når man lægger skat på arbejde, hvordan kan man så forvente at folk har mere lyst til det?
Man kan ikke tage de borgerlige blogger seriøst, når de kommer med øgenavne som gucci helle og kalder folk for thorning fans!
Det er skidt i er blevet så desperate, at det eneste i kan er, at bruge disse øgenavne. En del af jer har nok ikke nok argumenter at bruge, siden det forholder sig sådan. Det i ikke forstår er, at det ikke handler en skid om personer. Det handler hverken om Helle eller Villy, men om DK og danskerne. Jeg tror ikke et sekund på med S-SF DK vil ryge på spanden. vi er allerede på spanden, og man er altså nødt til at handle, og lytte til de forslag der kommer, istedet for at gøre det til person spørgsmål.
Men i snart 1 år har jeg nok hørt den regering jeg selv har stemte på, hakke ned på Helle og villy, smat deres små partisoldater. I glemmer at fortælle hvad i selv vil, da det er jer, der har magten....? hvad vil i gøre anerledes...hvordan vil i løse problemerne for DK...vi får måske et svar...eller måske aldrig. Men jeg er sikker på man ikke kan vinde et valg på øgenavne og nedgørelser af politske modstandere.
Helle skal sgu have en chance! Så for første gang stemmer jeg nok på S, eller R. Hun har ihvertfald i dag meldt ærligt ud, og har af alle politikker de største NOSSER! nu er jeg ikke en dame, så jeg tør godt sige NOSSER! Hun har ihvertfald overrasket mig meget. Har ikke været særlig begejstret for hende...men hun er ved at ligne en god statsminister for DK.
Tony (Hvidovre)
Så ser man lige DF's Thulesen Dahl håne Nationalbankdirektøren som mener, at VKO kører økonomisk 'spritkørsel'!
Når regeringen er IMOD de reformer, der kunne ændre samfundet, og når de samtidig er FOR skattestoppet, der fungerer som en kæp i det hjul, der gerne vil dreje rundt, så er det svært at se hvordan 'det hele nok skal gå' og hvor 'den faste hånd på rattet' egentlig findes! Derfor er det en glæde at S + SF i dag dropper deres støtte til skattestoppet.
Hvor er det træls og trist at høre Peter Christensen skræppe løs, for det er det han gør, og rode løgne om Nyrup ind i sin retorik. Han følges op af V spindoktor Henrik Q, som ikke helt har læst på lektien før han går på regeringskanalen og udtaler sig.
Når man ikke har sin dokumentation eller opdatering i orden og udtaler sig på en TV kanal, så bør man faktisk lade være. Villy S blev pun ket fordi han dummede sig med enviden der ikke var korrekt, her kørrer det løs uden noget, fordi studieværterne heller ikke er klædt ordentligt på mht til politisk viden. KL fabrin har i dag bakket HTS op, Bernstein det samme og 75% af Politikens læsere, så helt forkert kan hendes udmelding altså ikke være. Der er en 6 punktsplan og der kommer en genoprejsningsplan om to uger så, det ser rigtig godt ud for de der håber på regeringsskifte og ansvarlig økonomi fremover også i kommunerne.
@HBW
Et eksempel. En hjemmehjælper skal i dag bruge en stor del af sin til på at foretage diverse detailerede tidsregistreringer. Jeg mener at have set et sted at det drejede sig om 25-35% af den forventede til som gik til administrativt arbejde. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har set denne opgørelse. Dette betyder at den arbejdstid som egentlig skulle have være udført som hjælp til en trængende nu bliver brugt til andet formål. Altså: En regel , detaileret tidsregistrering, koster nu en del af den tid som var bestemt for den trængende. Endvidere skal der centralt i kommunen nu sidde en eller flere personer som gennemgår de tidsregistreringer som hjemmehjælperne udfører.
Afbureaukratisering: Fjern den detailerede tidsregistrering for hjemmehjælpere. Gevinsten burde være ganske mange ekstra arbejdstimer til fordel for de trængende.
Nils B@ Hvis jeg ellers har forstået dette ret, så er jeg da helt enig.
Men jeg forstod det, som det ville betyde fyringer.
Vi må se, hvad der sker.
@Peter Mogensen:
"3F organiserer som bekendt de dårligst uddannede som altid er de første, der bliver fyret, og de sidste der kommer tilbage i job."
Det første er rigtigt, men jeg er straks mere i tvivl om det sidste. I og med de ufaglærte ofte har jobs i industrien, hvor man i højere grad end i andre brancher tilpasser medarbejderstabens størrelse hele tiden, så taler det vel for, at 3F'erne også er dem, der først kommer i job (igen)?
I øvrigt var den registrerede ledighed i 3Fs a-kasse i januar 13,6 procent, så jeg tror næppe champagnepropperne har fået lov at springe hos nogen 3F'ere oven på den nyhed.
Jeg ved ikke, om 3F internt har undersøgt det, men man kunne også forestille sig, at nogle af de ufaglærte 3F'ere, mødt af en fyreseddel, nu har besluttet sig for at uddanne sig, og dermed ikke længere optræder i statistikken som ledige? Det er jo især blandt de yngste, at ledigheden er steget.
Omvendt er det de seneste måneder især de højtuddannedes arbejdsmarked, der er blevet forværret, og det gælder (som altid i den sammenhæng) særligt for de nyuddannede.
Skattestoppent har tjent til at holde VKO ved magten, men har forhindret en fornuftig finanspolitisk styring, som den man så i 90´rne!
Og DF lever nu livet farligt med skattestoppet! DF, som osse har unge vælgere, vil få smæk, når skoler og børnehaver rammes af nedskæringer, fordi de ældre fredes!
Det er på høje tid det sker - at nogen gør op med det S**** skattestop.
Al ære og respekt til Thorning for at hun viser at hun har "stenene" til at gøre op med den uansvarlige politik Anders Fogh listede igennem under højkonjunkturen.
Det er så sejt gået!
Skattestoppet bør ophæves, da det jo forhindrer enhver seriøs og saglig regulering af skatten, og dermed justering af stort set al økonomisk politik. Man må formode, at den nye S-SF-R regering vil ophæve skattestoppet som noget af det første – efter de er tiltrådt, lige efter valget
Der er faktisk intet seriøst alternativ.
Skattestpoppet er i sig selv en mærkelig foreteelse, som jo ikke har haft andet end populistisk sigte. Hullet i statskassen skal jo dækkes på en eller anden måde.
Der er allerede på forhånd – uden samtidig reel omtanke for fremtiden, givet nogle væsentlige skattelettelser for de store indtægtsklasser. Dette, altså mindre skatteindtægter til statskassen, er jo blandt de forhold, der skal dækkes ind. Hullet i statskassen er således blevet endnu større, end det var nødvendigt, men er skattelettelser er jo givet i rent populistisk øjemed, til dem som måtte formodes, at stemme på regeringspartierne og deres støtter. Regeringen og Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har desværre formået, at bilde en stor del af borgeren ind, at skattelettelserne på sigt, over nogle få år skulle være selvfinansierende ved, at de, der har fået skattelettelserne, vil arbejde mere, og dermed tjene mere, og således, endog med den mindre skatteprocent, betale totalt set, et større beløb i skat. Tanken ligner nærmest et økonomisk perpetuum mobile, som jo ingen endnu har opfundet. Den kaldes den dynamiske skatteindtjening. Denne automatiske selvfinansiering ville, hvis den var opfundet i privat regi, medføre en kriminalretssag, da det jo faktisk er en af de største svindelnumre, der er opfundet.
Ingen normalt tænkende og rimeligt begavede mennesker kan eller vil vel forestille sig, at dem med de bedste indtægter, f. eks, bankdirektører o.l., som har fået ca. ½ million kroner i skattelettelse, hverken kan eller vil tjene så meget mere, at de kommer til, at betale så meget mere i skat, at de faktisk selv dækker deres skattelettelser. Til alle, der er så forlibte i de allerede givne skattelettelser: - tænk dog dette falsum, som er bildt Jer ind - igennem endnu en gang. Tag en simpel regnemaskine, papir og blyant og se på tallene; se hvor meget de skal tjene mere for at dække sin ”egen skattegevindst ind”? Det er fup, det hele! – og tænk så på, at Venstre, Konservative, det højreorienterede Liberal Alliance og det yderliggående Dansk Folkeparti, har bildt Jer dette ind. I kriminalretslige forhold hedder den slags faktisk ”bondefangeri” - når man bilder andre mennesker, den slags ind.
Se også på dem, der ligger væsentlig under bankdirektørerne i indtægter, men dog har fået skattelettel-ser. Det er måske håndværkssvende og skolelærere, der ligger i dette indtægtsområde, hvor de har fået lettelser i topskatten. Tror nogen dog, at de kan eller vil arbejde mere, så de ved en højere indtægt vil kunne betale deres egen skattelettelse. Er der nogen der tror, at skolelæreren tager et ekstra job ved siden af sin faste stilling, for at øge sine indtægter. Mange af dem vil i stedet for arbejde mindre, da de nu kan holde større beløb efter skat, end før. Mange vil øge deres opsparinger, f. eks. til pensioner o.a. I øvrigt er der jo intet, der i øjeblikket tyder på, at der overhovedet er mere arbejde, at få. Nogen tor, at f. eks. de håndværkere, dr har lavet sort arbejde for andre, vil ophør dermed, og søge mere arbejde i legal ansættelse. (For god ordens skyld: Jeg sigter ikke almindelige håndværkssvende for, at lave sort arbejde!). De der er ”med på den galej” med sort arbejde stopper ikke pga. nogle procenter mindre skat.
Alt i alt for både de mindste og de største af de indtægtsklasser, der har fået skattelettelser hverken vil eller kan opveje sine egne lettelser – dynamikken virker slet ikke.
Problemerne med økonomien er således lavet af Regeringen og Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.
Hvis og hvis – at den nuværende regering ikke skiftes ud, må man stille det seriøse spørgsmål: hvordan vil man finde de mange milliarder kroner, som der skal til, for at stoppe hullet i statskassen?
Det hele er ganske enkelt meget simpelt – men også meget alvorligt!
Der er måske grund til, at repetere noget, som ellers burde være enhver klart: Når staten skal bruge penge til et elle andet – i dette tilfælde til, at bl. a. stoppe hullet i statskassen, er der 2 muligheder, enten 1.) at spare på nogle udgifter i forhold til tidligere budgetter, eller 2.) indkræve nogle flere skatter eller afgifter. Der findes ikke andre muligheder.
Hvis skattestoppet fortsat er gældende kan alternativ 2., ikke bruges.
Derfor må enhver modstander af ophævelse af skattestoppet anvise hvilke besparelse der kan foreslås og gennemføres.
Kommunerne kan vist ikke spare mere. Selv borgerligt sindede kommunalfolk er begyndt at kritisere regeringens og de to højreorienterede støttepartiers økonomiske politik - og holdningen overofr kom-munerne.
Regionerne, som ganske vist ikke har nogen egentlige selvstændige økonomiske forhold, kan vel ej heller bidrage til nogen besparelser, da der jo bl.a. skal bygges sygehuse i et sådan omfang, at et lignende storbyggeri ikke er set siden Valdemar Atterdags tid, da man byggede landsbykirker over hel det daværende Danmark - men den gang var der ingen skattestop., og man brandskattede hele befolkningen.
Hvis og hvis, gentaget, at de borgerlige og deres højreorienterede støtter skal fortsætte , må man også gentage det seriøse spørgsmål: hvordan vil man finde de mange milliarder kroner, som der skal til, for at stoppe hullet i statskassen? Da således mere ind i skat; kommunerne og regionerne ikke kan bidrage; må det ske på besparelser på ydelser og institutioner etc. Derfor må man stille det deraf afledte spørgsmål: Hvilke ydelser og institutioner skal holde for?
De militære udgifter vi har i dag som krigsforende nation kan nok ikke skrues ret meget ned. Der kan spares en del milliarder kroner i nogle år frem ved, at sætte indkøb af nye flyvemaskiner i bero. Hvis private mennesker har hul i pengekassen, udsætter man de store indkøb lidt – det må regeringen også gøre, især da de selv er skyld i det største hul i kassen.
Så er der tilbage videnskab/universiteter, skoler og sociale omkostninger, herunder sygeomkostninger.
Videnskab/universiteter er nok ikke det rette sted, at spare – og det batter så lidt.
Skoler – her vil Løkke jo så meget, men undervisningen og de landsomfattende elevtester, er nærmest ved at ske i rent slum. Hvis man holdt husdyr under samme forhold som på toiletterne og gangene i mange skoler, ville Focus-Hansen nok råbe op om dyrevelfærd, men hva’? – det er jo kun menneske-børn fra forældre, der ikke har råd til privatskoler (det tror jeg mange i regering og folketinget tæn-ker??!!)
Sociale omkostninger kan der vist ikke spares ret meget på – de syge bliver jo nærmest jagtet ud af sengen, undtagen hvis man er spiritusafhængigtkonservativt folketingsmedlem - så kan man bare sygemelde sig, på fuld hvile i 2 -3 måneder, på fuld løn, og med løn til afløsere. Man må da spørge, om ikke et spiritusafhængigt folketingsmedlem kunne følge en eller anden kur samtidig med arbejdet i Folketinget – andre skal jo arbejde udenfor behandlingen ved sygdom.
Og glem nu for en gangs skyld den om efterlønnen, som jo ikke kan ophæves med et snuptag, og hvis det var muligt, ville det medføre mange andre uoverstigelige omkostninger, og indbetalingerne, som er foretaget, skulle jo dækkes.
Sygehusomkostningerne kunne være lidt billigere, hvis ikke Løkke, i sin tid, havde givet så megt til privatsektoren, men det kunne næppe fylde hullet i statskassen.
Som det ses kan en borgerlig regering med støtte fra de to højrepartier ikke lave ret meget, uden de t ør virkeligt ondt på de svageste – men det rager næppe en type som Hjort, med sin kongelige kunst - da de bedst stillede jo allerede har fået kompensationen tidligere, med skattelettelserne.
DER ER NÆPPE RET MANGE, DER SAGLIGT KAN FORESLÅ ANDET END EN NY REGE-RING, FRA RØD STUE; ANNULLERING AF DE GIVNE SKATTELETTELSER; OPHÆVELSE AF SKATTESTOPPET; OMLÆGNING AF SKATTER, SÅ ”DE BREDE SKULDRE IGEN BÆRER STØRSTE BYRDE” ETC.
Det vil slet ikke blive så slemt, for vi sparer jo så ved annulleringen af skattelettelserne.
Glem ”den der med mindre skatter i andre lande” - se et tidligere indlæg fra mig, om de brugerbetalin-ger, der er ved siden af.
Men den nye regering skal også rydde op.
(Dette indlæg er langt, men sagen skal forklares sagligt og præcist, ikke kun med dumsmarte bemrærkninger.)
Jeg undrer mig mere og mere over, at Peter Mogensen er så sikker på, at et generelt økonomisk opsving er lige om hjørnet. Du må vide et eller som andre ikke ved. Eller også tolker du tendenserne anderledes. Jeg bemærker, at eksporten har det svært, og kun kan få afgørende konkurrencefordele, hvis kronen devalueres (eller lønningerne sænkes markant). Jeg ville ikke lægge så meget i ledighedstallene for 3F. Men det er muligt, at der er andre mere generelle indikatorer på, at de private erhverv (og herunder eksporterhvervene) står foran vækst. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke indikatorer, der i givet fald er tale om.
OK, du har ret i, at det er en risikabel udmelding, Helle T.S. kommer med. Først og fremmest fordi den hæmmer muligheden for at hente stemmer fra tvivlende men højtlønnede V- og K-vælgere. Og det er jo nødvendigt, hvis de nødvendige 88 mandater skal nås. Og skal disse vælgere (som bl.a. er tvivlende, fordi de kan se det urealistiske i Regeringens finanspolitiske kurs) hentes over til S eller SF eller R, så skal opgivelse af skattestoppet kombineres med en klokkeklar formidling af reformer, som i hvert fald på sigt vil sænke det offentlige forbrug.
2Martin Thomsen: Jo, selvfølgelig gør det indtryk; men det overbeviser mig ikke. For jeg kan ikke se mekanismerne, som fører til, at afskaffelse af topskatten fører til øget produktivitet og vækst. Det er jo ikke sådan at de, der undgår at betale topskat ikke arbejder i forvejen. Ofte arbejder de / vi jo allerede reelt mere end 37 timer om ugen. Så hvis vi vil have mere arbejde til at foregå, hvorfor så ikke give de, der slet ikke arbejder eller kun arbejder deltid bedre muligheder for at arbejde mere eller større økonomiske fordele?
har hørt deadline 1 med Helle IB og LTM fra Politiken. Også de siger egeringen bilder befolkningen noget ind, besparelserne blvier hårde og barske ved 0 vækst, det er løgn med Løkkes 5 øres udsagn. Derpå så og hørte man Trøjborg en god mand for KL og for S. Villy S og HTS var også med.
Hvorfor kommer det nu. Det er der flere grunde til tror jeg, dels er KL møde med fokus, TV medier osv, dels er det oplæg til deres genoprejsninsplan som nu alle gerne vil høre mere om, især da regeringen fortsat har masser af tid.
De får sat dagsordenen i dag, de får TV dækning, de får drejet fokus væk fra udlændingekortet og mod økonomien, PEMs råd i går, og de får skabt debat samt signaleret at S SF R + Ø, står sammen her.
Dårligere bliver det ej heller at Fabrin skoser regeringen og Bernstein også, så kan Lene E og Peter C og Thulesen D. råbe og skrige på sidelinjen samt Kr. Jensen og de borgerlige studieværter på TV 2, folk er ikke idioter. Helle T kalder en spade for en spade, hun ved det blvier svært og hårdt, men hun tør det og hun gør det. Hun har sten som KW pænt sagde det
AF Martin Thomsen 11:09 18. MAR
At der ligger 120 nye skatter og afgifter og venter på at træde i kraft, er da ikke noget jeg finder på,
det er da regeringens skatteomlægning der har afstedkommet det, lad dog være med at påstå at det er noget jeg finder på.
Brug dog bloggen til noget konstruktiv.
At skattestoppet koster ca 20 Mia. om året er tal fra økonomerne.
Når jeg så skriver at skattestoppet har kostet 80 Mia. betyder det 80 Mia. i manglende indtægter for statskassen.
Det kan da ikke være så svært at forstå.
Martin Thomsen ! der mangler 80 Mia. i statskassen.
Martin Thomsen ! på grund af skattestoppet er der et underskud i de indtægter som staten skal opkræve for at finansiere samfundets basale drift.
Venlig hilsen
A.Jensen
@HBW
Der skal da formodentlig ske afvikling af jobs i det offentlige. Den offentlige sektor er vokset fuldstændigt ukontrolabelt under den nuværende regering. Samtidig er vores velstand faldende. Vores effektivitet på arbejdsmarkedet er faldende, således at vi nu har en af de laveste effektiviteter i EU / OECD. Vores GINI index er det laveste i verden, så at hæve skatterne for de højest lønnede er absurd. Vi har netto udvandring af højt uddannede, og netto indvandring af lavt og dårligt uddannede. Der er masser at tage fat på, men at øge den offentlige sektor er formodentlige den dårligste løsning på alle de problemer som vi har.
underlig tanke....thorning risikerer, at opsvinget bider sig fast....!! Kun en kyniker kan påstå, at Thorning ikke ønsker et opsving!! Det er sågu da ikke alene grundet krisen, jeg vil stemme S...det er sørmer da også deres politik i almindelighed!!
Jeg tror Helle Thoring-Schmidt har meget mere forstand på politik end den borgerlig regering har.
De vil bilde befolkning ind at man kan få det hele. Men bare vent og se hvad 0 vækst kommer til at betyde for hele landet. Det bliver søreme ikke sjovt. alle roser Fogh, hvilket jeg ikke fatter...??? VKO har kun haft det let fordi økonomien var på det højste, og danskerne solgte deres sjæl for et par kroner mere, også selvom Fogh fik os med i en krig, der betød ødelægge og myrde en masse uskyldige mennesker.
Men danskerne tænker kun på sig selv...mig mig og mig mentalitet. Men alt det vil vende tilbage til os, når vores karmisk gæld skal betales retur. Gud ( universet) vil få sin hævn, og det kommer sikkert til at gøre ondt på os alle, fordi vi har blod på hænderne.
Jan grønlund: Endelig en, der gennemskuer hvilke konsekvenser skattelettelser kan få, hvis man går for vidt! De klatter pengene væk, gør det off. ringere og udsulter statens finanser.
OG skattelettelser til rige er penge ud i den blå luft! De rige får flere penge, som de enten bruger til pensionsopsparinge eller længere rejser...dælme ikke til at få flere i arbejde...!
@Flemming EH m.fl
Det er i det hele taget ret ejendommeligt, at man i en blog for politiske analyser ikke er på det rene med, hvad forskellen er på et reklamebureau og et politisk parti.
Grænsen mellem de to sider flyder gang på gang ud for Mogensen, så man skulle tro, at det ikke var økonomi men derimod retorik, han havde studeret.
Hvilken herlig periode vi er inde i.
Først og fremmest må vi kræve at Hjorth F (som ellers godt ved hvordan man stikker en løgn og kræver ændringer i officielle statistikker, hvilket er afsløret mere end en gang) kommer oftere på TV og forklare VKOs økonomiske politik.
Den mand forstår at lave skræmmekampagner som det er så tydeligt at han ikke har ren mel i posen. Vi husker stadig hvordan han i debatten om efterlønnen kunne overraske alle ved advarer mod de radikale som ville tage efterlønnen fra alle dem som var gået på efterløn.
Her til aften kunne han fortælle, at vi skal betale 34 milliarder mere i skat fordi Helle tydeligt har sagt at hun ikke er bundet af et skattestop.
Til gengæld prøver han stadig at påstå at 0-vækst betyder at der er råd til alle dem der er ansat, at al offentlig service fortsætter uændret. Det er jo også løgn.
Når en stor del af de offentlige udgifter er lovbestemte, og som følge af ændrede befolkningssammensætning stiger, ja så vil det være nødvendigt at spare tilsvarende på de ikke lovbestemte udgifter. Egentlig ret elementært.
Når oppositionen vil bryde skattestoppet, men samtidig freder indkomstskat og ejendomsskat så er det jo ikke det samme som at "skrue" på skatteknappen. Skattestoppet betyder jo at skatter der kommer ind med en %-sats jo automatisk bliver reguleret med inflationen. Momsindtægterne stiger når priserne stiger eller omsætningen stiger. Skat på indkomst stiger når indkomsten stiger.
Men afgifter som opkræves med et fast ørebeløb bliver jo ikke reguleret når der er skattestop. Derfor er afskaffelsen af skattestoppet jo bare en inflationssikring, som sikre at det offentliges indtægter kan følge med.
Og lige som rigtig mange andre der er trætte af offentlige nedskæringer på en service som i forvejen er beskåret rigeligt - så betaler jeg gerne mere for en plastikpose, eller for sukker, eller for chokolade, hvis det kan være med til at undgå at vi skal skære i velfærden.
Nils B@ I min optik er den spareiver regeringen kalder 0 vækst i 3 år, langt værre, det risikere at give langt flere ledige, større hul i statskassen,
og nedskæringer på den for mig vitale velfærd for børn unge, syge, ældre. Derfor er jeg tilhæger af oppositionens vej. Og ønsker ny regering.
Kan ikke lade være at tænke på, at under højkonjunkturen, da mente VKO med Anders F i spidsen at al økonomisk sagkundskab tog fejl når de fortalte at de førte en forkert økonomisk politik - og vi har efterfølgende set konsekvenserne. Det var ikke de økonomiske lærebøger der skulle skrives om. Det var VKO der tog fejl.
Nu er det Nationalbankdirektøren der tager fejl.
Nu er det Venstres afgående formand for KL der tager fejl.
Bare fordi de fortæller det som Hjorth F. prøver at nægte hver en vågen time på døgnet - at en 0-vækst af de offentlige udgifter er lig med reelle nedskæringer. Og at det iøvrigt ikke er tilstrækkeligt til at genoprette økonomien.
Så måske skal vi alligevel have en ny økonomi-kanon udråbt af finansministeriet og med værdikamp for at forhindre en saglig debat baseret på reel viden. Trods alt en metoden der er anvendt før.
PS: Griner stadig over at Hjorth F. kunne få sig selv til at råbe "løftebrud" efter Helle T på DR1, da han skulle angribe oppositionens oplæg til ny økonomisk politik. Synd der er så længe til sommerens revyer.
@PEM
Det er da meget troværdigt at Helle Thorning og øvrige opposition holder den klare kant til VKO at
man som vælger skal vælge mellem "Velfærdstat som koster penge" og "VKO skattelettelser til den bedre halvdel på bekostning af velfærdstat". Nu kommer du selv kun i børnehaven endnu med dine børn, men vent til dine egne når skole-systemet så kan du se resultatet af VKO's politik hvor man fesk er ved spare skolen væk, bare fordi den er offentlig. Ja dig og mig der har pengene kan naturligvis bruge de høje skattelettelser til at sende vores børn i private elite-skoler - men set fra et globaliserings konkurrence syn kommer Danmark nu længst ved at "masserne" udddannes så der er flere talenter at tage fra, og således at der er færre der skal forsørges via skatten bagefter da det jo er en omkostning at alle ikke uddanness til at klare sig i den tsunami af uddannelse og konkurrence der kommer fra udlandet nu.
Feks hvad kan Danmark bruge Lars Løkkes ord "vi skal være de bedste i 2020" samtidig med at man i praksis maltrakterer skolerne ved at lade kommunerne stå uden de nødvendige ressourcer. Det er faktisk temlig svært i overført betydning "at slå Kina på alle pladser i average i bordtennis, især hvis man ikke træner".
I det lys er Lars Løkkes ambitionsudtalelse jo helt hen i vejret, Danmark kan levere nogle ganske få der kan måle sig med resten af verden da de alle satser vildt på uddannelse - men aldrig mere Danmark i top average.
Men Lars Løkke har dog helt ret i at spindoktorer/analytikere får alt for meget medie tale tid i forhold til politikerne. Det er jo dog sidstnævnte som vælgerne skal vælge imellem og ikke spindoktorerne/analytikerne.
@HBW
Nu er "velfærd" i mine øjne en floskel idet der ikke er nogen der ved hvad man mener med dette begreb. Hvis det betyder bedre og hurtige behandlinger i vores sundheds system, så har vi aldrig haft så meget velfærd som nu. Hvis det betyder at pensionister kan blive i deres boliger så har vi aldrig haft så meget velfærd som nu (kommunerne bruger 0,5 - 1 mia om året i renter på udskudte ejendomsskatter). Hvis det betyder at staten understøtter borgere økonomisk, så har vi aldrig haft så meget velfærd som nu (der er nu over 50% af befolkningen på offentlig forsørgelse). Hvis det betyder at vi lever længere har vi aldrig haft mere velfærd end nu. Hvis det betyder rent vand kan man nu bade i havnen i København. Hvis det betyder antal dræbte i trafikken er vi på 1/4 af 1970 niveauet. Osv Osv. Så du må være mere specifik end tomme begreber som "velfærd".
@PEM
En ting mere, jeg så du har væddet et par flasker fin med Thøger S omkring opsving osv.
Opererende direkte på eksportmarkederne så vil jeg også gerne vædde med dig - tro mig du har slet ikke set konkurrence hoved-konsekvenserne af bølgen af den massive satsning i uddanelse de andre lande gør endnu. Den vil ja give mere velstand samlet set, men også gøre Danmark til et langt mere "average" land - og i det lys kommer Danmark til at steppe lidt ned da vi idag er langt rigere/dyrere end mange af de andre lande. Og ja det bliver især de folk uden uddannelse i Danmark der kommer til at kæmpe hårdt om jobs, for Danmark kan feks ikke som tidligere beskytte sig protektionistisk mod EUs lav-pris håndværkere osv osv. Fagforeninger kan ikke beskytte Danmark alene når vi mere og mere er en del af EU, hvor vi ikke længere er de fleste overlegne på uddannelse mere - som tidligere. SAS er et meget godt symbol på det, "de må ikke bruge udenlandsarbejdskraft til at konkurrere mod deres udenlandske konkurrenter - men danskere må gerne vælge SAS fra på udenlandsrejsen". Det siger alt om hvad der venter Danmark, når man ikke længere fremover er bedre end de fleste andre i average.
Alrig har V-borgmestre haft så meget ret i deres udtalelse:
Regeringen mangler realitetssans og er »helt ude i hampen«, siger V-borgmestre
Ja, Gucci-Helle har medvind. Og hun er populær hos alle dem, der vil stjæle andre medborgeres penge. Det viser en del om hvor nemme danskerne efterhånden er at narre og hvor gennemsyret de er af snart 50 års socialistisk styre her i landet. Jeg ser kun frem til een ting i fremtiden, nemlig håbet om og sandsynligheden for at få råd til at flytte fra landet, som ikke har nogen fremtid. Og få så forøvrigt trukket de tropper hjem fra Afghanistan NU! Det er noget, vi slet ikke har råd til!
Hvor er samfundsnasserne på venstrefløjen dog dygtige til at bruge andres penge - både den nuværende generations men også den næste generations! I landet med verdens højeste skattetryk, verdens dyreste offentlige sektor og i landet hvor der nu er flere som lever af statskassen end som bidrager til den, så vil S/SF forgælde landet endnu mere - med større ledighed og øget rentebyrde til følge. S/SF kan så ikke lige fortælle os hvordan de vil finansiere købet af deres stemmekvæg! "Det får vi at vide senere" udtaler de! Spændende!
Pudsigt nok minder Helle-Villys udspil, om Anker kørsel mod afgrunden de sidste år af 70-erne og de første år af 80-erne!
Steen Thaulow
Husk at sende et postkort når du når frem.
Hvis det altså ikke ender med at du bliver i landet og nyder godt af den fremgang som oppositionen vil skaffe. For beton-liberalisternes resultater er jo ikke noget at prale af.
Thomas Rasmussen
Kan forstå at du er inde i en personlig krise fordi vi ikke alle opføre os sådan som du forventer.
Så du er åbenbart nødt til at skabe et nyt fjendebilled som kan holde humøret oppe derude på højrefløjen.
Sjovt nok, at I aldrig har forstået, at højrefløjen reelt kun repræsentere 33% af befolkningen. Men I vænner jer jo nok til det efterhånden som det viser sig, at jeres løsninger på problemerne bliver afvist af vælgerflertallet.
Der er bevægelse i dansk politik. S-SF har et flertal bag sig for et opgør med skattestoppet, siger en meningsmåling, som bliver refereret her i Politiken.
»Vi står vagt om skattestoppet. Et land i krise har ikke brug for, at man sætter skatterne op og dermed udflager endnu flere danske arbejdspladser. Det er min holdning, og så må danskerne finde ud af, om de er enige«, siger statsministeren. Han er blandt dem, som har fundet ud af, at et politisk parti ikke er et reklamebureau, og det er da en lettelse.
Når man betænker hvilken situation Dansk økonomi er havnet i, og ikke mindst hvor mange tusinde mennesker, der i dag har fået deres liv ødelagt af vel nok Danmarkshistoriens mest uansvarlige økonomiske politik - Ja så kan det da kun undre, at nogen overhovedet ønsker en tur mere med de politikere vi trækkes med pt.
Med andre ord, hvis man ikke evnede at se alle alarmlamperne gennem de sidste 10 års økonomiske vanvid, ja så er man nok ikke egnet til at styre et lands økonomi.
Og vi kan vist roligt fastslå, at hverken regeringen eller "oppositionen" udviste noget der kommer i nærheden af rettidig omhu.
Oppositionen har ganske vist pt. frygtelig travlt med at kritisere regeringens økonomiske politik - Berettiget ja, men hvor var de henne, da pengene væltede ned i deres egne lommer? Nej vel, der hørte man ikke så meget som et pip fra dem - Hyklere? Ja i den grad.
Og selv nu, hvor "lokummet" for alvor brænder på, er løsningerne baseret på øgede cigaretafgifter og gældsætning af vore børn, hvilket jo allerede sker nu??? Altså fortsat dyb uansvarlig flugt fra virkeligheden.
Så kære vælgere tør i tage en tur mere med et hold politikere, der allerede har udvist økonomisk forståelse, der klart udløser fribillet til deltagelse i luksusfælden - Jeg tør i hvert fald ikke.
Peter Mogensen.@ Kunne vi ikke få den gamle blogform med dit navn på sitet tilbage, nu skal man lede for at finde dine analyser :). Læste din sidste analyse i avisen, så er det nemmere end på nettet at forholde sig til med plus og minusser.
I går, mange gange og senest på DEADLINE 22.20, slog Thorning fast, at BOLIGSKATTER ikke kommer på tale, ej heller skattestigninger på lønindkomst. Det er andre veje der må stå for skud. At hun allerede i august 2009 med Fair forandring brød med skattestoppet. Der er ikke tale om noget løftebrud mod nogen, da de ikke er med i nogen skattereform med VKO, så den skrøne viser blot uvederhæftighed fra Venstres side på den sag især, når de taler om løftebrud.. Skatteordføreren fra venstre kunne heller ikke forklare sin påstand herom, overfor en dygtig Nikolaj Sommer, der holdt fat i sit spørgsmål. Bravo.
Så taler du om ledigheden er toppet, nej PEM det er den ikke. Godt nogle har fået jobs, sørgeligt andre fortsat fyres. Der er små lyspunkter, men at det skulle vende thuhej, den prognose, der kommer fra økonomer, AE m.fl. tror jeg ikke på. Ej heller at HTS kun kan vinde, hvis økonomi og ledighed er kæmpestor. Styr dig nu PEM. Det kunne jo være hun er mere troværdig end LLR efterhånden, det er jo ikke så svært, da mere og mere kommer frem om tal og ting og sager.
Og det seneste udlændingekort, er også sjusket lavet, Khader talte det sort, Karsten L. indrømmer fejl og sjusk i dag, og Martin Henriksen er grum at høre på.
OG hverken R S SF eller Ø har set det udspil eller sagt de stemmer for det. Der er rigtig mange grimme ting i det, din egen avis fortæller det i dag.
Og min sidste pointe, sikke en tynd kop te, der er kommet om besparelser fra Hjort. Det svarer til man siger til en 15 årig elev, Du vil gerne have 9.kl. eksamen, fint, her er bøgerne, så finder du selv ud af hvordan. Vi ses til eksamen.
Og så må du lige være lidt tålmodig, finansieringen på HTS plan kommer er det lovet, så bedøm den plan, når den er der ikke i egne hypoterser før.
Men der er kant, HTS står stærkt og hun er modig.
Men hvis man intet vover, så vinder man intet. Kun den der intet tør, taber.
Thomas Rasmssen@ Hvor er du dog dygtig til nedladende indlæg, skrøner, utidige og løgnagtige angreb. Vi er lige glade med dine penge, vi har selv mange af os og vi deler ikke dine holdninger her overhovedet. At være del af et fælleskab kræver noget, at man giver, man yder, man nyder og det koster. Det må man betale via sin skat, hvis man vil disse ting. De fleste bidrager hertil. Ellers må man bo på en øde ø og klø sig på maven og hygge sig med alle sine penge ALENE.
Og ja der er nogle der ikke er så heldige i livet som du og jeg, vil du sende dem ud af landet, og så kun have nogle tilbage der ligner dig selv. Så så det da for alvor uhyggeligt ud.
Der er plads til dig, mig men også de skæve eksistenser, de ældre, de syge og de handicappede og gudskelov for det.
I Politikens egen lille afstemning er der 75 procent for at afskaffe skattestoppet.
24 procent for at bevare skattestoppet.
1 procent ved ikke.
HBW @
Når du kommer ind på Politiken trykker du på Blogs.
Når den åbner, er der nede i højre side en boks der hedder POLITIKEN BLOGS åben der og find Peter Mogensen så har du alle Peters indlæg/analyser.
HBW @.
I dagens udgave i politiken skriver Peter Mogensen.
"Nu starter de borgelige skræmmekampagner, og Løkke og Espersen har umiddelbart let spil."
Hvis Peter Mogensen skulle have ret hvorfor er de borgelige så gået så meget i panik, at de står og lyver for åben skærm.
Jeg tænker her på Claus Hjort som nævner tal som ikke har rod i virkeligheden.
Hvor Helle Thorning stå og ryster på hovedet, og smiler af hans panikagtige angreb som "var helt ude i hampen".
Venlig hilsen
A.Jensen
@ HBW. Man kan med vilje misforstå hvad man vil: Da jeg læste noget med en 9. klasseelev, troede jeg først, at du mente, at Hjort Frederiksens forslag og råd til kommunerne, var lavet af en 9. klasseelev, da de bestemt ikke er fremragende, men banale og efterslæbende – kommunerne arbejder allerede forud mad bl.a. samme idéer.
@ Flemming Meier,
Om du kan se mekanismerne eller ej er jo i princippet ligegyldigt. Hvis hele fagkundskaben står sammen og siger det, kunne der jo være noget om det. Jeg kan foreslå dig at søge på "laffer kurven" på nettet. Der kan du lære om dynamiske effekter. Har man passeret toppunktet på "laffer kurven" vil de samlede indtægter stige ved en nedsættelse af skatten.
http://da.wikipedia.org/wiki/Lafferkurven
@ A. Jensen,
Det var blot for at illustrere dine selvmodsigende argumenter. Du starter med at sige, at påstå skattestoppet består er direkte tåbelig tale. For efterfølgende at påstå at det koster en masse.
Består det eller ej. Hvis det består, kan jeg følge at det koster en masse. Men hvis ikke det består kan det jo ikke koste.
Der skal stå- AE m.fl. økonomer, tror jeg mere på- i mit sidste indlæg. et andet giver forkert mening
SANielsen@ Ja man kunne få den tanke
A.Jensen@ Tak for rådet, og de øvrige ting du skriver, har jeg selv omtalt i analyserne i dag.
HTS har jo format, så det basker, hun er så COOL i en debat. Rolig med distance, lidt smil i øjet, og så klar præcis og klask.! Ritt så potentialet i hende, indtil HTS sagde hov hov jeg er ikke din marionetdukke, jeg kan selv. Jeg har troet på hende fra dag et. Der var noget, der fortale at det her er værd at satse på.
Måske fordi jeg har haft så mange mange børn, gennem årene hvis potentialer, var det vigtigste at få frem, tro på de var unikke og de kunne noget alle, den skeløjede, den grimme, den kønne, den fregnede rødhårede og skeløjede, blev et hjertebarn, men han kunne også sit. Og sådan er verden så forunderlig på mange felter.
Man kan bare ikke have en mand som, Hjort F. som finansminister. Det er en katastrofe for DK. Man skulle tro manden gik i 7.klasse. Han aner intet om økonomi. Nok grunden til at manden kun får omkring 2000 personlig stemmer til valg. virkelig pinligt, når man kan se at nogle politikkere fra EL kan trækker flere personlige vælgere end Hjort. Pinligt, at når man har så lille opbakning stadig kan få en stor post i dansk politk. Størrelsen er ikke alt, åbenbart.
Thomas R. er du ikke lidt pinligt...du skriver at S, og Sf vil stjæle folks penge...øv, de penge de tager gennem skatten går altså ikke ned i deres lommer, men bliver brugt på børn og ældre...Så din påstand holder vist ikke helt.
Det er svært, er det ikke! Vi har en kæmpe offentlig sektor, der ret beset burde halveres. I stedet argumenterer oppositionen for at øge skatteudskrivningen, så vi kan fastholde en offentlig sektor, der suger arbejdskraft ud af de værdiskabende erhverv.
I dag kan vi læse at Mogensen & Kristiansen har scoret 50.000 kr. for 1 times foredrag på KL's generalforsamling og at de delegerede har fået dyre årgangsvine og dyr underholdning! I en økonomisk svær situation som den vi står i kunne man vel godt forvente lidt tilbageholdenhed og at de inkompetente lokalpolitikere gik foran med et godt eksempel! Men det viser jo i en nøddeskal den uansvarlighed som hersker i den offentlige sektor! Hvordan kan det være at netop lille Danmark skal have verdens højeste skattetryk og verdens dyreste offentlige sektor hvor der nu er flere som lever af statskassen end som bidrager til den? I andre sammenlignelige lande kan man for fhv. færre penge have mindst lige så god en velfærd! Pamperne tager røven på os - og taberne bliver de fattige som S og SF vil brandbeskatte endnu mere end i dag!
@Martin Pedersen
Mængden af mennesker der mister tilliden til vore politikere, vil blot vokse og vokse i takt med at det går op for dem, hvilket bedrag de er udsat for.
Men både regeringen og oppositionen ved det godt, men de er jo "urørlige", så jeg tror desværre ikke de ligger søvnløse over det.
Hvis du læser al valgflæsket på denne blog igennem, vil du også hurtigt finde ud af, at befolkningen og virkeligheden ikke interesserer spinkontorerne det mindste.
Michael Vork
Det er da vist ikke det offentlige der forhindre private virksomheder i at udvide medarbejderskaren - der er jo ledige nok at tage af.
Martin Pedersen
Kan du fortælle om et forslag fra S og SF som har til hensigt at tage penge fra de lavest lønnede?
Mere end det som DF tog fra dem i forbindelse med den netop gennemførte skattereform?
Bare fordi din troværdighed stiger hvis du kan komme med andet end floskler.
AF Martin Pedersen 15:00 19. MAR
- og taberne bliver de fattige som S og SF vil brandbeskatte endnu mere end i dag!
Det lyder som om du har en eller anden viden !
Kan du ikke fortælle hvad du mener med dette udsagn.!
Lad så være med at skrive at sådan går det altid.
Lad være med at bruge MYTER og FLOSKLER.
Prøv med dine egne ord at beskrive hvorfor du tror at det bliver som du skriver.
Der må være en grund til at du mener, at S-SF vil udskrive skatter som rammer lige netop denne gruppe, og hvordan skulle en sådan brandbeskatning udformes.
Jeg går da ud fra at du er bekendt med det Danske skattesystem, siden det er det du skriver om.
Jeg venter spændt på hvad du svarer, uden brug af
generaliserende ligegyldigheder, som er uden hold i den virkelige verden.
Jeg vil gøre dig opmærksom på at den sidste skattereform, med sænkning af marginalskatten er gennemført af en socialdemokratisk regering, den regering som tænketanken CEPOS har rost så meget for
deres skattepolitik.
Venlig hilsen
A.Jensen
Tja hvis statskassen mangler minimum 13 milliarder om året i 3 år, så rækker de 1,5 milliarder man kan kræve ind ved at brandbeskatte "de rige svin" hvis nok ikke helt.
Mon ikke der så bliver tale om en del flere skatter også til de lavestlønnede da det jo er den befolkningsgruppe der er flest af, og som sådan er lettest at beskatte så det batter i statskassen!
Så hold nu op med at være så naiv at tro at det er en god løsning udelukkende at stoppe et galoperende overforbrug i det offentlige ved at beskatte sig ud af alle problemerne.
I enhver privat virksomhed som er på røven er det muligt at spare mange procent omkostninger hvis det er tvingende nødvendigt, der kan åbenbart ikke være tale om at benytte "best practice" i det offentlige der skal vi køre som vi plejer plus 1,8% Vågn nu op
Orla poulsen
Graden af ens intellekt afslører sig jo nemt når man skal prøve at overskue andres argumenter.
Du er nok den eneste som benytter sig af begrebet "rige svin" i den politiske debat. Og det synes jeg siger en del om dig.
Dit forsøg på at fremmane alle de onde ånder du iøvrigt kan se for dig ved tanken om at Nyrups ansvarlige økonomiske politik igen skal praktiseres her i landet siger ligeledes noget om hvordan du opfatter hvordan man går i ægte dialog. Og jeg ved godt at det ikke er noget i har tradition for på højrefløjen.
Men mon ikke højrefløjen alligevel skulle prøve op til næste valg at vise lidt mere respekt for befolkningens evner til at gennemskue den form for skræmmekampagner som højrefløjen tyr til hver gang?
Socialismen viser sit grimme ansigt.
@ Til flere.
Når S og SF vil hæve afgifterne på mad, øl, cigaretter, biler m.m. rammer det da især de mindrebemidlede forholdsvis meget! Uanset om man er rig eller fattig skal vi jo allesammen leve og nogle af skal køre på job. De rige spiser/kører vel ikke mere end de fattige? Iøvrigt viser undersøgelser at det er de dårligst lønnede som især ryger og spiser usund mad! S og SF's forslag rammer socialt skævt og straffer de fattigste!
Keld Hansen
Du lyder som en republikaner der også har et befolkningsflertal imod sig. Men det er jo nok ikke sjovt at være beton-liberalist i disse dage.
Martin Pedersen
Hvor har du fået ideen til at S og SF vil hæve beskatningen af biler fra?
Det ville hjælpe på jeres skræmmekampagne, hvis I trods alt ikke skrev direkte løgn.
Og mon ikke de lavestlønnede, der lige har oplevet at de skal betale mere i afgifter, mere i moms, mere i varme for at de højest lønnede kan få en kæmpe lettelse i personskatterne hellere vil have en retfærdig skattereform, hvor også de får kompensation for stigende afgifter?
Når det kommer til spørgsmålet om troværdighed omkring skat, så har vælgerne jo lige oplevet forskellen på hvad beton-liberalisterne lovede dem og hvad der rent faktisk skete - og det har ikke styrket troværdigheden når man skal i gang med en skræmmekampagne mod oppositionens politik.
@ peter Hansen
Der står udtrykkeligt i S og SF's partiprogram "Fair Forandring" at man vil hæve afgifterne på biler, medmindre du har råd til at købe en såkaldt klimavenlig bil! Har den fattige, pensionisten, kassedamen, arbejdsmanden m.fl. råd til at gå ud at købe en ny klimavenlig bil? Og så har alle mennesker i dette land fået skattelettelser! Nu er det jo sådan at dem der tjener mest, f.eks. fagforeningsbossen som tjener 1,5 mio. kr. om året, fhv. vil få flere kr. i skattelettelse, men i både absolut og relativ forstand så betaler de vellønnede jo klart mere i skat i kr. og ører!
AF Martin Pedersen 06:23 20. MAR.
Nu må du komme op med noget der er bedre.
Den skattelettelse som de lavestlønnede i samfundet har fået, er brugt på stigende olie (varme) og bensinprise, stigende energipriser samt grønne afgifter.
Nu ligger der så de 120 afgift og skatteforhøjelser som regeringen har planlagt skal komme EFTER ET VALG.
Regeringen har også foreslået at sætte priserne op på alkohol og cigaretter, det med madpriser som du påstår
stiger, er ikke madpriser der stiger, det er det fedt som bruges i de produkter som du kalder mad.
Samtidig stiger afgiften på sukker brugt i feks. sodavand og læskedrikke.
Det er faktisk en adfærds fremmende skattepolitik som S-SF forsøger sig med.
Du ved det sikkert godt, men forsøger at spille
"det vidste jeg ikke kortet".
Prøv med noget mere seriøst.
Jeg synes at det er spild af tid ,når man skal bruge tid på det som feks. du prøver at lyve dig til.
Det er da ingen der tvinger andre til at ryge 40 smøger om dagen, eller drikke litervis af cola.
Regeringens mantra er, vi vil beskatte det vi vil have mindre af, og lette skatten for det vi vil have mere af.
Men i din optik gælder det kun, når det er regeringen der fremsætter sådanne forslag, når det er oppositionen der forsøger med adfærdsfremmende forslag, sidder du og leder efter hår i suppen.
Hvorfor sidder du og æder alt hvad regeringen kommer med ukritisk.
Jeg skal love dig for, at det vil ikke ske for min tilgang til de forslag der kommer, uanset hvem der bringer dem på banen.
Venlig hilsen
A.Jensen
Martin Pedersen@ Det var regeringen der vil hæve bilafgifterne, blot til din orientering. Du kan selv læse mere herom. Spørg blot bilbranchen, hvor glade de blev for det.
MHT. cigaretter, så bruges de penge til at helbrede livstruende sygdomme, og du har et valg, stop med at ryge. Det kan man hvis man vil. Og man kan få hjælp til rygestop i dag. Og den usunde levevis, kan ligeså reduceres, grøntsager kan fås rimelig billigt.
Der er underskud, pengene skal findes, regeringen har skubbet deres skatteforhøjelser, de kalder det afgifter, til efter et valg der er 120 af disse afgifter/skatter, som vil ramme alle også de der ikke fik mere end få kroner i skattelettelser. Noget der ikke er råd til.
Regeringen vil spare sig ud af krisen og ramme de ,der har mindst, Oppositionen vil investerere og skabe vækst, samt spare på køb af ting til senere m.m. den nøjagtige plan kommer når den er klar. da regeringen endu ikke har lavet andet end overskrifter, er der jo ingen grund til oppositionen viser vejen for dem.
Martin Pedersen@
Ang. Fair Forandring og bilafgifter:
S-SF vil halvere afgiften på klimavenlige biler! Det får de fattigste, hvis ve og vel du tænker på, selvfølgelig ikke megen glæde af; for de har slet ikke råd til nogen bil! Men de vil til gengæld blive betænkt med billigere kollektiv trafik!
Bemærk i øvrigt hvodden det pludselig er lykkedes bilindustrien at fremstille små biler der kører meget længere på literen! (Desværre har det lange udsigter med elbiler; men det kræver en længere udredning om at man ikke kan overlade alt til markedsmekanismerne!)Og fortæl lige hvilken individuel frihed der ligger i at sidde i egen kasse i køen ind og ud af byen hver dag! - for slet ikke at tale om frihed! for dem uden kasse der må leve med osen!
Vedr. bilafgifter. Regeringen havde en plan, de nu har skrinlagt. Så det man gik og entede på den hollanske model er udkudt på ubestemt tid, læs kasseret.
Der overfor står oppositionens bud. Som Zim@ skriver så er bilbranchen i fuld gang med at lave miljørigtige biler, derfor er ideen med halvering af regristrinsafgiften på miljø rigtige biler en god ide.
Og hvis man ligeledes gør offt.lig transport billigere, jeg benytter det selv meget, gider ikke sidde i kø, eller jagte rundt efter en P. plads, så tilgodeser man mange grupper i befolkningen.
Interessant udsagn. Helle Ib sagde i dag at VKO har 140 til 150 afgifter på vej til vælgerne de kommende år i deres skattereform. Hvem sagde skattestop som en sandhed??????? og disse afgifter er ens for høj som lav indkomst, det er sandelig retfærdigt eller hvad ?
Jeg ved godt de har talt om kompensation og grøn check til de lavesteindkomster, osv, men sikke et bureaukrati der skal til for at tilgodese dette.
Drop dog det skattestop som oppositonen har gjort samlet.
HBW@.
Jeg må desværre skuffe dig, hvis du tror at der kommer en grøn check.
I den skattelettelse som du har fået, er "den grønne check" indregnet.
Den såkaldte grønne check er givet som lettelse i skatten på det forskudsskema, som du har fået.
Med andre ord så er de første 150 kroner du har fået i lettelse, det er den grønne check.
At du så allerede har brugt pengene til noget så ufornuftig som at varme din bolig op, det er da ikke regeringens ansvar, de har givet dig pengene.
Så nu må du bruge af din folkepension til at betale de 150 nye skatter og afgifter som kommer.
Til alle borgelige blogger, dette indlæg er stilet til HBW, og skrevet med et glimt i øjet.
Den sidste pasus er skrevet fordi borgelige blogger altid misforstår det man skriver.
Usagligheden kan læses i politiken i dag.
Jacob Jensen venstres finanspolitiske ordfører skriver.
Skattestoppet er ikke længere en del af S-SF's politik.
Og videre, skal vi til at betale 60 - 70 - 80 procent
af vores indtægt i skatter.
Det kan man da vidst kalde debatkultur, som er fuldstændig intetsigende, vi taler her om at afskaffe skattestoppet, som en del af de tiltag som er nødvendige for at lukke det hul der er i statskassen.
Og hvis det skulle være det som JJ mener, at skatteskruen skal have en lille omgang, så vil det betyde, at skruen kun skal have en halv omgang, for at hullet er lukket.
Men JJ vil åbenbart hellere afvikle den velfærd vi har, og som ingen andre vil have afskaffe.
Befolkningen vil hellere betale en lidt højere skat end at skulle miste velfærd.
Befolkningen vil hellere have tryghed uden skattestop, end utryghed med et skattestop.
Venlig hilsen
A.Jensen
Ja, lad os få venstrefløjen til magten, så de brandbeskatte det privatarbejdende mindretal til fordel for en voluminøs og ineffektiv offentlig sektor og en million mennesker på evig betalt ferie, som kan skaffe stemmerne.
De fremtidige generationer må betale regningen.
Tja - intet nyt i det. Gucci Helle og populisten Villy skal jo have noget til at betale den overflod af unødvendige velfærdsløfter, som oppositionen har givet. Som sædvanligt sendes regningen til alle de, der ikke er på overførelsesindkomst. 2/3 af landets befolkning er på statens lønningsliste - og de private firmaer, der skal sikre vores fremtidige velfærdssamfund mister konkurrenceevnen, da de også skal financiere gildet. Resultatet kan ses i Grækenland. God fornøjelse!!
A.Jensen@ Tak
Det er smuttet for mig. Men det er så glædeligt med den store viden, du har, især historisk og med så fin dokumentation hver gang. Dette sker også i en kronik i dag 22.3 i Politiken, som jeg anbefaler alle at læse, der sætter pris på velfærdssamfundet.
Tak for det
Rød Stue har nu endeligt meldt ud, at de ikke blot har drukket af natpotten, men er faldet helt i. DK har et højere skattetryk end selve Sverige, det siger jo alt, ikke. Jeg husker endnu kommunernes solden ud af arvesølvet førend sammenlægningerne, sgu da klart de klynker nu, hvor regningen skal betales. Regionerne er ikke stort bedre, de kan ikke adm. deres egen hale, lallende amatører prøver at styre sundhedsvæsnet, og det gåt jo fint, eller hvad. Et eks. er EPJ, vi kan sguette engang sende et rtg-billede fra Aalborg til Riget, men betaler fortsat millioner til It-folk, som godt ved at systemet er elendigt, men hvad, hvis fjolserne vil betale så skidt. - og så råber folk op over en øget centralisering her i landet. Hmm hør nu DK, kan sammenlignes med Hamburg, vi er utåeligt overadm. her i landet, se her hvis i vil finde grundlaget til vores skattetryk. Lad os da endeligt øge skatte-trykket på dette grundlag, vho herre bevares en bananrepublik... Skatten ned på arb. gider sgu ikke selv knokle for bare at se min løn blive opslugt i det sorte hul. Det må og skal kunne batale sig at give den en "skalle" uden at Toldogskat, dør af grin.
Det bliver en hård opgave at fjerne skattestoppet når DK borger har vænnet sig at skatten ikke må stige, men i bund og grund er det skattestoppet der i de sidste 3 år har finanseret de store skattelettelser til de velhavene samt undergravet velfærdsystemet, At ændre skatteindtægterne må være en vanskelig øvelse taget i betragtning at den danske økonomi skal overholde EU Konvergens-kriterierne (3% regelen), vi kan se problemerne med grækenland der ikke magter denne opgaven og EU er ikke istand til at yde hjælp, det kræver mere union for at EU kan overtage denne styring af hvert enkelt land. Får Danmark Euroen er det vel på sigt EU kommisionen der styrer det danske velfærd, med børnepasning,skoler,gratis lægehjælp. efterløn dagpenge, så er det konvergens kreterier der følges og ikke dansk velfærd model dette er faren ved indførelse af euroen til Danmark.Vi skal bevare de 4 forbehold og bevare vores velfærd som S-SF vil føre det frem.
S. i mister vælgere på at ophæve skatte stoppet... s. i ødelægger igangsætningen af danske arbejdspladser.... S. tænk jer om en gang mere... S Dyrk demokratiet og fjern diktaturet også i egne rækker. Sæt mennesket i centrum = Demokrati... Det nuværende er et mindretals diktatur = penge i centrum...S - V. Mindretals Diktaturet har brugt 50 år på at ødelægge mennesket og naturen i Danmark... S - V. Vanviddet fortsætter...S stop dog dette vanvid... Dette er sandheden og min mening
Søren@ Før din vrede æder dig op så gå ind på http:/www.information.dk/149802 og læs om det du påstår er verdens højeste skattetryk, det er ikke korrekt.
Gå på samme avis, har ikke linket, men gå på søg og skriv efterløn, så finder du sikkert den sidst kendte forskning på området, jeg mener året er 2010. Derfor skal efterlønnen bevares. Forskerens navn er Per ????
Der burde forskes langt mere, men det sker måske fremadrettet.
Skattestoppet er passe, det siger Bernstein, KL, økonomer og EU har ligeså dumpet Hjorts konvergenspapir og økonomike politik.
Derfor er det klogt S går ligeud og siger det fra på ærligt is, men betoner samtidig at Boligen ikke røres eje heller lønmodtagernes indkomst her er der " stop" om man kan sige så.
We have now top quality of such a lot "co-dependency," the name, we is also "codependent" to other people frantically signing to offer services and products to different users. Emotional, social, financial and family - which has been based, generally tend to have interaction with folks with many issues in general.
Don't be taken too seriously. Neatly, if no longer 20, but that doesn't mean you can have a bit more fun.
The remainder information submitted to us in the course of the framework of our language, tone of voice and facial expressions. All the way through your entire being, you'll be able to ship messages to others of their posture, gestures and facial expressions.
I'm having a hard time viewing this information from my iPhone. Maybe you could upgrade the site and make it more accessible from my phone. Thatd be real cool!
It may be that some of these aromatherapy candles are lit, they want to eat or even style better. It is folks on this superb setting that was once hungry, it frequently is.
Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.
Modtag en mail, når der er nyt på bloggen
Seneste indlæg
25. aug 2011 kl. 10.59
Farvel til Politiken-uniformen
9. aug 2011 kl. 15.39
Kraka er i luften – nu venter det hårde arbejde
5. jul 2011 kl. 12.38
Hede sommerdrømme
Seneste kommentarer
25. aug 2011 kl. 09.52
"I love it - mÃ¥ske fordi ogsÃ¥ jeg er ræverÃ..."
22. aug 2011 kl. 12.02
"Her under Mogensens Magasin er der i sommeren..."
16. aug 2011 kl. 14.37
Støttekalender 2011: "Familier med kræftramte børn"
Køb kalenderen her og læs mere ved at trykke på billedet.
Her kan du læse mere om "Familier med kræftramte børn": http://www.fmkb.dk/

Mogensen på tv
Se Mogensen på Politiken.tv HER
Se den nyeste Mogensen og Kristiansen
Se den nyeste Tirsdagsanalyse
Interview med Peter Mogensen
Læs her et interview med Peter Mogensen, bragt i Kristeligt Dagblad 24. september 2010.
Dødvande

Peter Mogensen har ført en politisk dagbog i 2007-2008, hvor landet fik et nyt parti og et valg. Læs hans analyse af hvordan det er kommet dertil, at dansk politik står stille.
Læs mere på nedenstående links.
Hele Danmarks Dirch...
Se eller gense de bedste klip med Dirch, oplev Nikolaj Lie Kaas fortolkning af den folkekære skuespiller, eller få den store boks med de 10 bedste Dirch Passer-film. Alt sammen til Pluspris.
Pluspriser fra 80 kr.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 80 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
Pluspris 59 kr.
Alm. pris 69 kr
|
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1749 kr.
Alm. pris 2130 kr
|
Loading ...









God tone i debatten
Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.
›Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR