Annonce

Kære Lene, LA er dem med reformer og lavere skat. You know?

tekst 125 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

I dagens udgave af Børsen udtaler udenrigsminister Lene Espersen, at “det undrer mig, at der er vælgere fra den borgerlige blok, der går over til et parti, der ikke bakkede op om danmarkshistoriens største skattenedsættelse af marginalskatten. Og heller ikke var med, da vi leverede en dagpengereform”. Citat slut.

Det var med nogen forundring, at jeg læste ordene fra Lene Espersen. For at sige det som det er, så er det jo helt ok, at være uenig om det indholdsmæssige. Sådan er det i et demokrati. Men at Lene Espersen åbenbart er så lidt i Danmark, så hun ikke har tid til at følge med i Folketingets arbejde, ja det skuffer mig faktisk.

Liberal Alliance stillede i foråret et såkaldt beslutningsforslag i Folketinget om at halvere dagpengeperioden fra fire til to år. Det kunne regeringen ikke støtte. Hverken ved debatten under førstebehandlingen i april eller ved afstemningen i maj måned!

Da regeringen indledte forhandlinger om Genopretningsplanen, gentog Liberal Alliance forslaget om at halvere dagpengeperioden på det allerførste forhandlingsmøde, vi var til med regeringen. Det blev refereret i pressen, så det burde ikke være nogen hemmelighed.

Genopretningsplanen endte i sidste ende med at blive en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti alene. Det skyldes ikke forslaget om halveringen af dagpengeperioden - men hovedsageligt at regeringen og Dansk Folkeparti valgte at finansiere et sted mellem en tredjedel og halvdelen af genopretningspakken ved hjælp af skattestigninger. Det mener vi i Liberal Alliance er hæmmende for væksten i Danmark. En vækst som OECD i øvrigt forudser vil blive den næstlaveste i den rige verden frem til 2025, uden at det af den grund har vækket hverken regeringen eller S-SF op til dåd.

Men vi er glade for halveringen af dagpengeperioden. For det kommer jo fra vores eget idékatalog. Jeg deltog selv som ordfører i forbindelse med flere af de lovforslag, som udgør dagpengeforslaget. Og Liberal Alliance bakkede op, vi var med i debatten og havde i øvrigt et fortrinligt samarbejde om sagen med de øvrige borgerlige ordførere. Og nu vi er ved det gode samarbejde, så deltog vi også i aftalen om en bedre indsats for de langtidsledige sammen med regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. En aftale som gør, at man ikke alene gør det mindre attraktivt at være arbejdsløs, men man kombinerer det med bedre muligheder for at komme i jobs. Der bliver altså leveret både pisk og gulerod, og Liberal Alliance er bag begge dele.

I forhold til påstanden om, at Liberal Alliance ikke skulle bakke op om skattelettelser i almindelighed og marginalskattelettelser i særdeleshed, så er der igen tale om en påstand, der bygger på et ualmindeligt dårligt grundlag. Lavere skat er en af Liberal Alliances fire mærkesager, for pokker. Vi har smidt rigtigt mange kroner efter annoncer, hvor vi fortæller danskerne, at vi forventer, at vi får indflydelse på en borgerlig regeringen på fire områder; Mere Vækst, Mere effektivitet i den offentlige sektor, Mere personlig frihed og altså Lavere skat. Det har vi ikke gjort for sjov. Det har vi gjort fordi, vi mener det.

Hvis der havde været det mindste gran af sandhed i påstanden, havde Børsen nok også lavet en selvstændig artikel om det. Men det gjorde avisen - selvfølgelig - ikke. For sagen er den, at Liberal Alliance ikke er del af skatteaftalen, fordi man valgte at sætte en række skatter og afgifter op. På alt fra computere, mobiltelefoner, fedt, alkohol, cigaretter, vand, el og kød til is, slik og pensioner. Plus ganske givet et par ting jeg ikke lige kan huske i hovedet. Derfor var vi ikke med.

Nu har regeringen og Dansk Folkeparti så valgt at fastfryse beløbsgrænsen for, hvornår man skal betale topskat, hvilket vil give endnu flere topskatteydere fremadrettet.  Og samtidig har VKO valgt, at “udsætte” (eller måske aflyse??) den sidste del af skattelettelsen.  Begge dele har Liberal Alliance selvfølgelig argumenteret kraftigt imod i folketingssalen. Og under Folketingets afslutningsdebat fik jeg endda både statsminister Lars Løkke Rasmussens, Venstres politiske ordfører Peter Christensens og den konservative politiske ordfører Henriette Kjærs ord for, at lige præcis denne del af Genopretningsplanen ville virke dæmpende på arbejdsudbuddet. Og dermed dæmpende for væksten i det danske samfund!

Nu håber jeg, at det er sat på plads, at er der nogen, der kæmper for reformer og lavere skatter, ja så er det Liberal Alliance. Om det så er en god eller dårlig idé, det kan vi have forskellige holdninger til. Men vi mener altså, at det er en god idé, der vil sikre vækst og velstand for det dansk folk. Og det håber vi i al ydmyghed på, at vælgerne vil give os et styrket mandat til at kæmpe videre for efter næste folketingsvalg.

Med venlig hilsen

Simon Emil Ammitzbøll

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR

KOMMENTARER

 
 
BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på Politiken.dk
Læsernes kommentarer 125
Af Steffen Søborg 12:41 20. JUL

Netop, vi lever i et demokrati. Hvad er garantien for at Liberal Alliances vedtægter, love, regler, visioner forbliver i kræft, efter et politisk nederlag i fremtiden, efter et nyt parti kommer til magten?

Problemet er jo netop at ingenting er vedvarende i et demokrati, at den ene dag betaler vi 40% i skat, den anden dag 20, 60 eller 80%.

Jeg er bange for at den tid og energi der bliver brugt på Liberal Alliance rent faktisk er spildt, for mange. Jeg vil gerne vide hvorfor man skal stemme på Liberal Alliance, og tænke politisk, i stedet for f.eks. at se helt andre veje end politiske løsninger på samfundsmessige problemer osv.

Hvad er chancen for at opnå frihed via politisk handling. Hvis Simon kommer til magten, vil han så bare opgive den igen? Som sagt så ville han have brugt megen tid og energi på at opnå den. Og det er den her magt, som er den største kontrast til frihed, og jeg tror ikke det er noget nogen sådan bare lige opgiver dele af.

Af Michael Larsen 13:29 20. JUL

Kan stadig ikke se Simon Emil blive særligt længe i Liberal Aliance. Lad os nu se når deres økonomiske beregninger stammer fra andre, så bliver det nok som Naser Khader i Kalundborg. Hvorfor skal vi støtte et parti som får alle deres informationer fra folk omkring Saxo Bank. Meningsmålinger giver ikke stemmer, Simon Emil kun handlinger og optræden.

Af Ove Laursen 13:46 20. JUL

LA's "ejerkreds" er mere eller mndre på vej i spjældet,you know? Hvor lang tid tror du de får hver især?

Af Christian Larsen 13:55 20. JUL

Liberal Alliance er faktisk det eneste reformparti i Folketinget og det eneste parti der påpeger de grundlæggende behov for ændringer i den danske selvopfattelse.

Resten af partierne er stort set lig med Socialdemorkatiet minus/plus 5 % hvilket er skræmmende.

De udfordringer som Danmark står overfor er igen og og igen blevet beskrevet i de sidste 10-15 år i rapport efter rapport, men desværre har der manglet politisk opbakning til forandring.

Partierne er skræmte for vælgerne og vælgerne er skræmte for forandringer.
Naturligvis kan Danmark ikke fortsætte med den nuværende velfærd og velstand med de nuværende strukturer. Efterløn og massive konfiskatoriske skatter hører ikke hjemme i en globaliseret verden, hvor konkurrencen intensiveres måned for måned.
Konklusioner findes i rapporterne fra Velfærdskommissionen, Skattekommissionen og Arbejdsmarkedskomissionen.

Der mangler handling og det haster med disse reformer

Af Stefan Jensen 13:56 20. JUL

Det var iøvrigt stik imod vismændenes anbefalinger da de først venter noget nær fuld beskæftigelse igen i 2015, dermed skulle perioden først være halveret i 2013. Det viser bare hvor løgnagtige LA er når de påstår at de følger vismændene.

Endvidere er LA's skattepolitik kun finansieret ved dynamiske effekter der aldrig i historien har vist sig at indbringe mere skat. Det er voodoo-economics.

SEA og LA støttes da også af sidegadevekselerer, skattely-flygtninge og deslige pak.

Af Henrik Lundquist 14:01 20. JUL

Det er nogle underlige kommentarer som Ove, Michael og Steffen får sammenbrygget. Er det studentermedhjælperne i KU der skal ud og lege støttehjul, nu da kæden er hoppet af selv den lille klinge som Lene E. heller ikke magter? Eller er det blot den politiske børnehave som bliver luftet, nu da Villy langt om længe har fattet at Fort Bragg ikke ligger boret ned i den grønlandske underground?

Det der giver liberale stemmer, er at have liberale holdninger, meninger og en ditto politik. Dette har kun LA, alle andre partier er fejlfarvede af en feministisk "politisk korrekt" socialdemokratisk overbuds-beton-politik.

Af rene jensen 14:10 20. JUL

Lene espersen er vist hårdt ramt af varmen. For hendes parti er da ikke til at regne med. Jeg har trofast støttet dem siden jeg kunne stemme for jeg regnede med at de ville reformer sdamfundet. Men nu, HAha for at sige det mildt. De er en dårlig udgave af socialdemokraterne. De har jo totalt glemt hvad det vil sig at være konservativ. Frihed til det enkelte menneske. Men de har mere travlt med at hæve skatterne og indskrænke den personlige frihed. Bla med at de ville bestemme hvad de små skulle spise i børnehaven. Så min stemme er på liberal alliance.

Af Tore Hansen 14:29 20. JUL

...og alligevel logrer LA med halen som en begejstret hundehvalp ved tanken om at pege på Lars Løkke Rasmussen?

Når man tænker på, hvor meget af din blog her, Simon, der er gået med at kritisere den førte politik de sidste 9 år, er det mig en gåde, at I i LA ikke har mere fantasi end til at pege på Lars Løkke Rasmussen.

Hvordan stiller LA sig i øvrigt i debatten om offentliggørelse af private bidragsydere til politiske partier? Du har tidligere her været så venlig at oplyse, at 99,8% af samtlige private midler, der er tilflydt LA er kommet fra Lars Seier Christensen. Så skulle ejerforholdet her vist være på plads, men hvad med Den Liberale Erhvervsklub kontra Finn Schurs bestyrelsesposter osv.?

Med venlig hilsen
Tore

Af Jakob Nielsen 14:31 20. JUL

Tusind tak til LA, specielt Simon og Samuel for deres fortsatte adressering af samfundets problemer! Frem for alt skal i have tak for den konkrete tone og mangel på udenomssnak der desværre er blevet hverdag i dansk politik.

Den borgerlige regering har fejlet - dette gælder både for V og K. Stort set alle tiltag fra den nuværende regering bliver taget i en frygt for vælgerne og med afsæt i "at beholde magten" som den eneste ideologi.

Regeringen siger selv med genopretningspakkken at de har ageret ansvarligt i forhold til de problemer som Danmark står over for i fremtiden - mens sandheden er at det er en marginal regulering og at vi efterfølgende stadig har udsigt til et gigantisk statsunderskud mange år frem.

De forslag som S og SF er kommet med kan kaldes voodoo-economics at en forlænget arbejdsuge som det største enkeltpunkt, krydret med en række småjusteringer, skulle kunne finansierer det voldsomme offentlige overforbrug er utopi.

Både regering og opposition skyder på LA på et usagligt grundlag og nægter konsekvent at diskuterer indhold - også indhold af deres egen politik. Det Simon her adresserer er så et usagligt angreb fra K - og det er på sin plads vedholdende at kæmpe imod denne underlødige debat der savner indhold - Klart at Lene mangler tilslutning fra traditionelle K vælgere, men hun burde forsøge at gøre sig selv tungere frem for at forsøge at gøre LA lettere.

Så kan man være enig eller uenig i LAs udgangspunkt - vismændene - økonomiske professore på universiteter - og alle mulige andre i relation til løsninger. Men LA er pt. det eneste parti der holder sig til agendaen og ikke har enten en "vi har gjort alting rigtigt" eller en "de har gjort alt forkert" retorik.

Til Ole, Michael, Stefan og Steffen - hold jer nu til emnet og det Simon skriver - slet skjulte hentydninger til ejerkredsen i Saxobank, spekulationer om Simon´s fremtid i Dansk politik osv. har intet med indlægget at gøre - Det er forfladigende for debatten.

Af Just Bidstrup 15:05 20. JUL

Reformer, lavere skat og FIDUSER!
Tak for´et!
Men allerhelst vil vi være fri for LA.

Af Stefan Jensen 15:12 20. JUL

Hvem har bildt folk ind at LA er liberale? De har stemt med regeringen i tykt og tyndt mens den ansatte ekstra 40.000 i det offentlige og satte skatten ned. Liberal politik er at føre en ansvarlig økonomisk politik med et balanceret statsbudget - det er ikke hvad LA står for.

Af Tripp Henriksen 15:18 20. JUL

Godt gået Simon Emil!

Af Mads Dam 15:18 20. JUL

Lene Es prioriteter er da åbenlyse nok: glem økonomien, glem arbejdsløshed, glem miljøet, for alt dette er jo kun sekundært i forhold til reelle trusler og virkelige farer, såsom burkaen. Men det kan jeg jo sagtens påstå. Lad hende hellere tale selv:

»Ja, jeg gentager gerne, at militant islamisk fundamentalisme er den største trussel, vi står over for. For hvad nytter det, at vi lever i et samfund uden økonomiske problemer, hvis vi regeres af islamistiske mørkemænd, der spærrer kvinder inde i burkaer, afskaffer ytringsfriheden og dræber demokratiet? Hvad nytter vores kamp mod klimaforandringerne, hvis vi ender med at overlade samfundet og vores børnebørn til et militant islamistisk diktatur?«.

Ak ja. Jeg forstår egentlig ikke at folk brokker over at hun tager på ferie, i stedet for topmøder: en ferie, langt fra hjemlandet, giver næppe nogle nationale problemer. Men at en sådan person både er udenrigsminister og vicestatsminister minder mig snarere om at Sara Sixpac ikke kun er et amerikansk fænomen.

Af Jakob Jenkov 15:25 20. JUL

Vis mig den socialist som ikke har arbejdet sort, snydt i skat, snydt på arbejdet, snydt med offentlige ydelser etc. S + SF får deres støtte fra fagbevægelsen, som anvender ulovlige metoder i deres arbejde...

Så lad være med at klage over LA på den baggrund. Alle partier får støtte fra nogle, som på den ene eller anden måde har lavet noget lort i deres liv.

Af The Engineer 15:57 20. JUL

Personligt er jeg træt af at være fortalte at jeg er en selv-optaget liberal fordi jeg syntes at 60% er for meget at betale til fællesskabet. Jeg knokler 200 dage om året for "fællesskabet", og siger de tak - nej fæn'me om de ikke drejer rund og siger at det er MIG som er grådig.

Hvad med at staten oprettede en hjemside hvor jeg kunne se hvor meget af skatten egentlig går til dem der trænger - og hvor meget går til dovne sosuer, inkompetente sagsbehandler, alkoholiker og hvor meget går til administration ?

Af Christian Larsen 15:58 20. JUL

Socialdemokraterne har ikke andre bud på fremtiden, end endnu mere stat, endnu flere skatter og endnu mere kontrol over borgerne.

Det er på tide at gøre danskerne fri af den massive offentlige styring, herunder de massive skatter.

Det er også nødvendigt med et parti der gør op med politiseringen af det offentlige rum, hvor politikere konstant skal blande sig i alt múligt der ikke rager dem.

Jo mindre vi hører til de politiske partier, jo bedre for borgerne.

Af PH Hansen 16:33 20. JUL

Hvis jeg nu skal følge din liberale tanke-gang. Så er venture dine favoritter da de har tjent masser af penge.
Lad os derfor kigge lidt på hvordan venture opererer i business. De investerer typisk i 10 høj-risiko startup firmaer, hvor de indkalkulerer at 9 ud af 10 går ned, men den ene bliver en kasse-succes. Derfor må denne ene betale for tabene i de andre, vil alle venture folk og også din saxobank sponsor sige.
Hvordan kan det være at du holder med den holdning, når du så har så meget imod at staten gør nøjaktig det samme. Den siger "vi investerer i uddannelse af alle danske unge, velvidende at kun nogle få når helt igennem til at kunne bidrage med en kasse-succes". Da staten har investeret i samtlige unges uddannelser, er det jo klart de vil have "return on investment" retur helt på linie med venture. Forskellen er bare at i din LA-verden der må staten ikke tage sig betalt for dem der blev en succes penge mæssigt via skatterne, men dem du er fan af (venture pengefolkene) de må godt.
Det hænger jo ikke sammen.

Af Lars Dahl 16:39 20. JUL

Den samlede omsætning i Danske Spil forventes realiseret i niveauet 10,5 – 11,0 mia. kr. I gennemsnit spiller vi (5 mio.) for 2.000,- kr. pr. år.
TDC omsatte for godt 9 mia. i 1. kvartal 2010.
Hu-ha. Vi er så skatteplagede, at vi ikke har råd til plejehjem og skoler. Det bliver kun til lidt tv, mobilsnak og et par lottokuponer.

Af Christian Erichsen 16:41 20. JUL

Forbrugspriserne i Danmark er markant højere end i vore nabolande, også når afgifterne er fjernet. Lønstigninger i industrien har svækket konkurenceevnen. De offentlige udgifter er målt i procent af bruttonationelproduktet 5% højere i Danmark end et EU gennemsnit. Det betyder at vi har et overforbrug på 75 milliarder årligt, så der er ikke noget at sige til at skatterne må være høje. Kunne det tænkes at der var en sammenhæng mellem de nævnte forhold?
De offentlige ydelser beskrives igen og igen som helt utilfredsstillende trods de fortsat stigende udgifter, samtidig med at det er dokumenteret at kommunerne af lovgivningen tvinges til helt urimelige udgifter. Der skal ryddes op i støtteordninger, overførselsindkomster og den offentlige administration.

Af Martin Hansen 16:56 20. JUL

PH Hansen,

Forskellen er det ene foregår frivilligt og det andet foregår ved tvang.

Jeg kunne komme med en lang smøre om hvordan staten i praksis ikke fungere som et venture capital firma, men lad os antage det gør:

Fungerer staten som venture capital, så vinder alle på at deltage. Vinder alle på at deltage vil de frivilligt deltage. Deltager alle frivilligt er der ingen brug for staten da tingene så vil opstå naturligt uden.

Af Thomas Rasmussen 18:30 20. JUL

Det som VKO og Liberal "Saxo Bank" Alliance kalder "reformer" er jo ikke andet end asociale nedskæringer! Hvad hjælper det at nedsætte dagpengeperioden, afskaffe efterlønnen og forhøje pensionsalderen hvis man ikke kan anvise nogen jobs til de menensker som bliver berørt af disse forslag? Så er det jo bare andre offentlige kasser som bliver belastet! Denne VKO-regering har ikke kun forårsaget det værste regeltyranni- og kontrolsamfund i Danmarks historie men også verdens dyreste og mest ineffektive offentlige sektor! Pengene fosser ud af statskassen og arbejdspladserne fosser desværre også ud af landet! Vi har den mest inkompetente og økonomisk uansvarlige flok af ministre som jeg kan huske i nyere tid! Ministre som Karen “madpakke” Ellemann som er ved at smadre vores natur og “Komiske Inger” Støjberg som løj om sit CV og ingen uddannelse har, men alligevel får lov til at ødsle 9 mia. kr. væk på total meningsløs masseaktivering af ledige som ikke tilfører landet et eneste nyt ordinært job - istedet for at bruge pengene på efteruddannelse eller bruge dem til at skabe grobund for nye virksomheder og nye ordinære jobs! Disse tåber har jo ingen driftsøkonomisk forstand men kører i samme rille som systemet i det tidligere Sovjetunionen! Jeg har aldrig stemt på venstrefløjen før men er lige ved at tro at det kun kan blive bedre!

Af Nnnn Sss 18:41 20. JUL

Lene Espersens manipulative træk var ualmindeligt plat og trættende. Liberalt Alliance er nok et af få danske politiske antræk til seriøsitet. Håber at fordærvelsestiden må være længere for dette parti.

Det har dog visse realitetsbenægtelser, som det ville klæde partiet at forholde sig til.Politik er andet, end økonomi, selvom økonomi er en ekstrem stor del af det.

Der er i liberal alliance lidt for meget frihed på andres risici og for lidt indsigt i, at værdifællesskab er grobunden for at aftaler overholdes, som forventet, at der kan opnås en følelse af samhørighed go samarbejde, der effektiviserer og gøre lykkeligere at være borger i et samfund.

Er man rimeligt stærk, ikke ligt, det ikke at skændes, leve ytringsfriheden - og retten - og muligheden - indadtil - kan man også bedre være en ressource udadtil for andre lande.

Men at hele verden skal være et stort land... why?

Af Merete Hansen 18:47 20. JUL

Thomas Rasmussen:

Jeg er bare helt og aldeles og total enig i det, du skriver.Nu ser vi, hvad der sker, når folketinget mest består af akademikere, teoretikere, venners venner og advokater (sidstnævnte kalder en af mine venner for legale tyveknægte).

Mon de fleste danskere får smagt effekten af denne regerings gøren og laden stå til inden næste valg?

Af Nnnn Ssss 18:56 20. JUL

2. Se blot på det praktiske eurofællesskab med grækerne, med hvem vi ikke har samme værdifællesskab med - det er blevet meget dyrt og noget af en hån mod de seriøse lande i EU, tillad mig at skelne således.

Som filosoffen Slovaj Zizek siger - og som jeg sjovt nok altid har sagt til mine klienter - kan/vil du ikke investere nødv. energi i det løbende arbejde og forhandling på få de to systemer til at passe sammen, så kan nok kun mere afstand løse problemet. På den måde bevares ro til fokus på mere konstruktive og opbyggelige ting.
Zizek siger: Hvis man er for forskellige, skal man bruge mere adskillelse, rum og plads.

- som eksempel brugte han værdiforskellene mellem islam og den vestlige verden.

Af Henrik Lundquist 19:39 20. JUL

@Thomas Rasmussen. Det er spøjst som du både har ret og uret på samme tid. Men heldigvis om forskellige emner.

"Hvad hjælper det at nedsætte dagpengeperioden, afskaffe efterlønnen og forhøje pensionsalderen hvis man ikke kan anvise nogen jobs til de menensker som bliver berørt af disse forslag?" SVAR: I en liberal optik skal der ikke anvises jobs! - Jobs skal der være dannet grobund for via andre tiltag. Dette ser LA på flere fronter, lad mig nævne:

1) En lavere skat på arbejde og virksomhed.
2) Et mindre og mere effektivt offentligt system -
3) Et offentligt system som begrænses og hvori denne "given gaver til hinanden" skæres ned.

"Jeg har aldrig stemt på venstrefløjen før men er lige ved at tro at det kun kan blive bedre!" SVAR: Nu er du da vist i drømmeland, ikke? Der er intet substans i SSF's planøkonomi - absolut NADA. Disse hyklere render rundt med en faktor 100 smurt ind i både øjne og ører, og opfatter ikke en rygende bjælde af den globale økonomi. Lad nu være med at spille klovn som dem.

Af PH Hansen 19:41 20. JUL

@Martin Hansen

Min pointe er at Danmark pumper penge ind i de unges uddannelse, det er vel meget rimeligt at at man så betaler progresivt igen afhængig af ens succes.
Hvis du kigger på berlingske over folkeskoler. Der ligger feks gladsaxe kommune med en investering på kr. 110.000,- per elev per barn per år. Dvs kr. 990.000,- blot for at få en folkeskole uddannelse.
Hvis du så tager en gymnasie uddannelse kommer der kr. 250.000,- oven i, og hvis du tager en universitets uddannelse på 5 år så vel nok kr. 500.000,- oven i alt betalt af staten.
Nogle af disse ender som stats-ansatte rådgivere til en af staten lavere løn end i det private. Laver du en risiko spredning for staten så skal de penge jo hjem igen, og den der når længst på løn-kurven skal jo så ikke bare betale for sine egne 1.500.000,- kroner plus renter men også for dem der ikke nåede så langt og dermed tabte penge for staten. Og hvad med politi og folketing, skal vi ofre lidt til dem også eller må de gå ud og tikke deres løn fra frivillige fonde.
Så alt i alt der er jo en årsag til at Danmark har progresiv skat. Jeg siger ikke man ikke kunne indføre den Amerikanske model, men så er skal Ammitzbøll da ihvert betale statens skole penge retur osv. osv.
Hvis folk tager en lands-betragtning er det virkelig så dårligt at man forsøger at hive så mange med op gennem uddannelse så de kan bidrage bedre i konkurrencen for landet.
Husk nu historien har vist at den "riges" børn ofte er lidt mere doven ind fra lidt fattigere kår og det går at de bedste årgange i erhvervslivet faktisk skifter lidt periodisk igen til landets bedste.
Se på Henning Dyrmose, hans historie fra fattige kår var i politiken for cirka 1-2 uger siden. Han havde aldrig fået sin uddannelse hvis hans forældre skulle have betalt. Var det ikke ham der scorede kr. 100 millioner personligt på salget af TDC efter blot 2 år ansættelse osv.
Jeg siger ikke at Simon Emil Ammitzbøll og NA ikke har ret i at Danmark har mange store problematikker fremover hvor verden stormer frem især de fattige lande med mere flid og uddannelse der og ja Danmark er nødt til at tænke meget længe over at løse det.
Men det er ikke at give Simon Emil fribillet for hans gratis uddannelse, men at prøve at finde en løsning hvor Danmark kommer til at arbejde mere.
Efter 2. verdenskrig var det jo nemt nok at aktivere danskere til at arbejde mere. Og jeg vil igen påstå at de fleste danskere i topjob arbejder alt hvad de kan uanset nuværende skattetryk, simpelthen fordi de skal kunne prale hen over hækken til naboen med deres status osv. Andre er drevet af lysten til at arbejde osv osv. Ja jeg holder sku heller ikke med dem der ligger på sofaen, men det er jo en skråne at Danmark er fyldt med dem. Ja jeg er med på at Kina stormer frem da jeg selv har stået og undervist nogle af deres ingeniører i syd-kina i forbindelse med ordre - og ja det bliver mere end svært at slå dem.
Jeg kunne også nævne hvorfor ialverden er danskerne så dumme og betale mere for en 2 værelses slidt gammel lejlighed på Nørrebro, når de i Atlanta i USA kan få et super nyt hus i bedste Beverly hill stil på 450 m2 med terrasse lige ud over en s, med 30 mexikanere der går og ordner haverne og kæmpe fælles swimming pool, 6 tennis baner og meget andet. Men er alle danskere flyttet ?. Måske skulle LA prøve at arbejde lidt Ritt Bjerregårds ide om at få billigere boliger i København, da det jo er midst lige så vigtigt at den danske arbejdskraft hjemmeomkostninger ikke er for høje da det presser lønnen. Så skat er bare ikke det eneste i dette land.

Af t. sørensen 19:44 20. JUL

Man kan ikke både blæse og have mel i munden... siger et gammelt ord.
At tro at man kan lave massive skattenedsættelser, som Simon Emil gør, og så stadig opretholde et velsfærdssamfund, lader sig ikke gøre.

Jeg undrer mig over, at folk der har fået skattebetalt skolegang, universitet, sundhedshjælp, bibiloteker osv. ikke ønsker at kommende generationer skal have det samme. Det får man nemlig ikke ved massive skattenedsættelser.

De gode liberalister, som LA's tilhængere, er besværet af, at deres samfundssyn standser ved næsetippen.

De lever i nuet og er sig selv nok.

Af PH Hansen 20:10 20. JUL

@T Sørensen

Som jeg plejer at sige, se nu på naturen den har ofte selv fundet den bedste balance - hvis ellers mennesker lader være med at ødelægge den.

Hvad gør Canadiske Laks op i ?. Se alle de gamle når de søger op gennem floderne, velvidene at bjørnene står parat for at flå dem. Alligel "ofrer" de sig for næste generation.
Hvad gør vipsene, de arbejder troligt for dronningen i boet, og når deres tid så er kommet rende de kort forvirret rundt og stikker og lægger sig derefter til at dø - efter de har udført deres job for næste generations overlevelse osv. osv.
Selv løvekongerne på savanen nyder deres magt og spiser hvad de kan, men bliver mætte og sørger for at der er noget til næste generation af løver også.

Og jeg kunne blive ved.
Men Simon Emil og Saxo bank direktøren, hvad gør de :-)

Af Henrik Lundquist 20:23 20. JUL

@t. sørensen

Jeg undrer mig over at du kan skrive - men ikke gider at læse på lektierne?! Der er ikke tale om massive skattenedsættelser som du postulerer! Hvor får du det vrøvl fra? Tværtimod er det sådan at en fjernelse af topskatten faktisk er en meget "billig" skat at fjerne. Ja ved nærmere eftersyn er den faktisk mere end gratis at fjerne for samfundet. Dette er fakta!

En forudsætning for at samfundet har et solidt fundament med adgang til skolegang, universitet, sundhedshjælp, bibiloteker er at man har et fornuftigt skattesystem - og at man ikke klatter pengene ud til højre og venstre på tossegode narrestreger, såsom efterløn. Ellers ender man som konen med æggene i grøften med et brag. Danmark ligger i bunden af OECD mht økonomisk vækst og der er NUL chance for at dette ændres medmindre man tager fat i at SKÆRE i den kræftbyld af over administration som Danmark har udviklet sig til at bestå af.

Samfundet har for nuværende både blæs og mel i munden: Man uddeler gaver til det man vil have lidt af og beskatter det man vil have meget af. Kors i hatten! SSF står for endnu mere en den slags tågesnak.

Af Henrik Lundquist 20:37 20. JUL

@t. sørensen

Ja, prøv at se på solsorten den bygger biblioteker, og frøen har et politikorps og jeg ved ikke hvad af spændende ting man kan iagttage ude i naturen. Spændende, spændende det må jeg sige og sågar tilstå. Men, det ændrer ikke på de faktuelle tilstande i dansk økonomi. Den stinker af socialdemokratisk overkontrol og overlighed - og af en snarlig død! Det er det som Liberal Alliance går til kamp imod. Liberal Alliance vil have økonomisk vækst tilbage i Danmark NU. Og det får vi ved den søde grød ikke ved ikke at lave de nødvendige reformer af samfundet. Det har en gammel ræv fortalt mig!

Af Lars Dahl 20:49 20. JUL

Dem der bare lever af offentlige ydelser, skal have en i rø.. Simon, Simon, Simon. Se på dit cv (ft.dk). Du har jo aldrig haft et job! Og du har altså aldrig prøvet andet end at leve af skattekroner:
Bachelor i socialvidenskab, Roskilde Universitetscenter, fra 2000 til 2003.
Højskoleophold, Krogerup Højskole, 1999.
Student, Marie Kruses Skole, fra 1993 til 1996.
Grundskole, Marie Kruses Skole, fra 1983 til 1993.
Redaktør af »Radikal Politik«, fra 2004 til 2005.

Af PH Hansen 20:50 20. JUL

@Henrik Lundquist

Er det ikke lidt flot at give socialdemokratiet skylden for V+K's regeringsmagt i næsten 10 år. Det vil jo være en lettere omgåelse af sandheden at sige at V+K har givet dem indflydelse.
Problemet ligger jo mere i at V+K har erkendt at Danmark faktisk er et socialistisk land. Dvs det er ikke USA. Årsagen til det ligger i at flertallet er socialistisk, uanset om de stemmer V+K. Dermed har LA en meget lang tid foran sig hvis de mener de kan ændre Danmark til en USA model via en valg-revolution. Som bekendt sker de fleste ting gennem evolution fra nuværende udgangspunkt - uanset om man kan lide det eller ej.
Nogle siger så flytter jeg, og så siger Søren Pind "så flyt da".

Af Erling Jensen 21:23 20. JUL

Ja så er man kommet ind på Landsbytossesiden igen, troede kun det var VKO der var landsbytosser.Nu kommer LILLE Simon som aldrig har arbejdet i hele hans liv med Liberalistiske grundholdninger som Liberalisme, som blev skabt af og jeg gentager Simon. Adam Smit som var født i Skotland i 1723 og død i 1793.Hans ideeer gik jo sådan set kun ud på at hvis du ikke kan klare dig selv, ja så må du dø. Lille Simon kom nu ind i det 21 århundrede istedetfor og leve i det 17 århundrede.Hvis du synes skatten er for høj i mit land, jamen så forføj dig dog væk til et andet land.

Af Morten Nielsen 21:24 20. JUL

Lars Dahl, det prøvede jeg også at påpege overfor Simon Emil i forbindelse med hans forrige indlæg - uden held desværre. Hyggelige dobbeltmoralske typer, disse mennesker i Liberale Autister.

Simon Emil du skylder mig stadig svar på hvorledes du med dine 3 mandater vil afskaffe efterlønnen. Du skylder også svar på hvorledes du vil søge reel indflydelse i forbindelse med reformen af efterlønnen.

Jeg forsætter til du svarer mig KONKRET eller lukker din blog.

Af PH Hansen 21:25 20. JUL

@Lars Dahl

Ja du har ret :-). Simon er betalt af det offentlige og vil have lavere skat. Jeg sidder som virksomhedsejer og lever af ingeniør-export hvor vi konstant må tilpasse os niveauerne i udlandet (som er lavere end i Danmark) men har så også masser at lave og lever fint af det. Og jeg argumenterer for mere uddannelse og progresiv skat, velvidende det rammer mig selv.
Så hvis man nøjes med at bruge det som statistisk materiale kan man konkludere:
1) Hvis du kun har været forsørget af det offentlige som Ammitzbøel så mener man at man betaler alt for høj skat.
2) Hvis man arbejder i det private export markedet og har set at årsagen til at man kan få ordrerne der er fordi staten har pumpet pengene efter ens uddannelse, ja så mener man at vi skal beholde vores betalte uddannelse da der bliver endnu mere brug for det fremover - og ja så må vi betale progresiv skat, topskat osv. efter evne. så staten har råd til det.
Det er den rent omvendte verden.

Af Morten Nielsen 21:25 20. JUL

*reform af førtidspensionen. Undskyld.

Af Tore Hansen 22:41 20. JUL

Jeg tilslutter mig lige endnu engang Morten Nielsen herunder:

Kære Simon. Der er et par konkrete politiske spørgsmål, som det ikke lige er sådan at få dig til at svare på:

Hvordan tænker du at samle mandater til at afskaffe efterlønnen? Det er kun Radikale (føj for en samling røde lejesvende, ikke?) og måske Fælleslisten (hvem ved?) og enkelte stærkt modige Konservative, som har de planer...

Hvordan tænker du, at LA skal kunne få et ben til jorden, hvis I skal være støtteparti sammen med (det formodenligt langt større og dybest set socialdemokratiske) Dansk Folkeparti? Bortset fra Enhedslisten er der stort set ikke en samling i det politiske billede, LA vel har mindre tilfælles med, eller hvad?

Hvorfor er I villige til på forhånd at ofre alle ideologiske tanker blot for at sidde med ved bordet hos Lars Løkke Rasmussen, når han nu, som du selv har nævnt adskillige gange her på bloggen, har sjoflet ægte liberal politik? Selv Fælleslisten har været smarte nok til ikke ukritisk at pege på den ene eller den anden statsministerkandidat. Gør jer dog lidt kostbare!

Jeg håber at få et svar, og jeg kan forstå at Morten også gør. Som det ser ud nu, er det fuldstændig ligegyldigt om man stemmer Venstre eller LA: Begge partier har lagt stemmer til en forlængelse og forværrelse af det skråplan, dansk politik har været ude på siden den på papiret liberale Anders Fogh Rasmussen kom til magten. Intet ser ud til at ændres hos Venstre, og det eneste svar man får på, hvor LAs støtte ligger, resulterer i en forlængelse af Rasmussen d. 3.s regime. Venstre er ret sikre på at komme i Folketinget ved næste valg, så er ens stemme alligevel ikke sikrest der, når nu LA bare logrer og følger med?

Med venlig hilsen
Tore

Af rene jensen 23:08 20. JUL

Så vidt jeg kan læse forventer simon emil ikke at liberal alliance kan vælte ind og afskaffe efterlønnen. Men hvis man har kigget lidt i aviserne for nyligt så forventer partiet jo ikke at få 40 mandater. Nej de forventer 7-8 og håber de bliver tungen på vægtskålen.

Det kommer så til at betyde at de skal arbejde sammen med dansk folkeparti og så kan folk godt sige at de vil aldrig komme igennem med en afskaffelse af efterlønnen hos dem. Men prøv at de før var dansk folkepari også i mod en halvering af dagpenge perioden og wupti så skete det jo pludseligt!! Så alt kan jo ske hvis man kommer til at sidde med de afgørende mandater.

For dansk folkeparti er nok lige så glade for at have magt som de andre regeringspartier så mon ikke de kan være med til en afskaffelse eller en større reform hvis det betyder de kan beholde magten.

Så istedet for at sidde her på bloggen og skrige på svar om hvordan de vil gøre det så ville det nok ikke skade at ligge to og to sammen for partiets ledelse ved jo godt at de ikke kan komme hoppende og afskaffe efterlønnen. Den eneste måde de kan det er ved at presse danske folkeparti på en eller anden måde.

Men lige for at vende tilbage til det med afskaffelsen af efterlønen. Er det ikke dejligt at se et parti der arbejder aktivt for den massive ordnings dræbende effekt på det statsbudget skal afskaffes?

Jo det syntes jeg det er, men okay man kan jo også påstå at de radikale vil afskaffe den. Men det kan/vil de jo ikke alligevel for så længe de støtter "fair forandring eller løsning" så er de jo ikke klar til at arbejde aktivt for dens afskaffelse.

Af Henrik Lundquist 23:21 20. JUL

@PH Hansen

Topskat er idioti. Skatten er i forvejen voldsomt progressiv uden denne. Velstand opnås som følge af handel med expertiser og specialer. Og hvis handelsforholdet mellem hvad en ingeniør får for at handle med det han eller hun er uddannet til i modsætning til een eller anden anden fx. en murer ja, så gider ingeniøren ikke arbejde det extra med sit speciale, og mureren får ikke opgaven osv. Deraf opstår udpræget sort arbejde, gør det selv arbejde og alle mulige ting samt en udfrysning af de som har de laveste uddannelser. Velstanden forsvinder og samfundet rådner op! Det er de ting vi er vidner til i det danske samfund. De er de ting som Liberal Alliance vil have sat en stopper for.

Af Ole H\' 23:36 20. JUL

man må ikke drille lene når hun sidder fast i transit - de konservative har intet leveret i 10 år andet end socialdemokratisk vås og øget offentligt forbrug og nu er lege timen forbi for lille lene - du lovede skattelettelser og vi fik større offentligsektor og højere skatter så lene stemmerne er tabt de næste ti år.

Af Niels Nielsen 00:36 21. JUL

Lene E,

Er der ikke nogen som kan fortaelle Lene E, at der er mere end en vej fra en lufthavn til en ande? Da hun ikke kunne flyve direkte, hvorfor proevede hun saa ikke at flyve rundt om landet?

I mange aar har vi i Canada ikke vaeret i stand til at flyve direkte til Cuba paa grund af at vi saa skulle over USA. Vi fandt en anden vej til Cuba. Vi floej ud til Atlanter havet og saa sydpaa.

Hvis Lene E syntes at det var noedvendigt at komme til konferencen, saa var der mange maader at komme frem Det ser ud til at hun ikke havde lyst.

Som det er sagt mange gange "Hvor der er en vilje, der er der en vej"

Af Jane Jensen 00:36 21. JUL

Kære Simon Emil
Du har fuldstændig ret. Lene Espersen er et udueligt fruentimmer. Find dig nogle nye legekammerater.

Af Ole hansen 01:27 21. JUL

Well Lene skal jo forsøge at nedgøre dem hun sikkert ser som sine største konkurrenter.
Jeg skal da indrømme at engang synes jeg at de konservative var værd at spilde sin tid på, men efter de blev Venstres socialdemokratiske appendix ( venstre har i øvrigt ikke bestilt meget andet end at føre socialdemokratisk politik) er de konservative blevet et meget trist parti.
Tak for Liberal Alliance som trods alt giver lidt håb for fremtiden.
Glem V og K, de har stensikkert ført Danmark fra en 6te plads til en 13ende plads på listen over verdens rigeste lande, og hvis de bliver, skal vi snart komme ned som nr 25, det er deres ambitionsniveau. Flot Lene du gør det godt. (håber du forstår ironi)

Af PH Hansen 04:43 21. JUL

@Henrik Lundquist

Ja det bliver vi aldrig enige om, den der med progresiv skat. Men jeg kender nu ikke ret mange der er kommet ret langt økonomisk i livet med "jeg gider ikke" så held og lykke med LA-revolutionen - det bliver bare ikke i Danmark da investeringerne her er alt for vigtige i forhold til at ville ændre skatten for den enkelte blot for at skabe en samling hjemlige skattefrie gadefejere.
Nå men nu har jeg ikke tid til den diskussion mere, da der skal lidt export skat ned i statskassen.

Af Nils Hansen 07:09 21. JUL

Ja og LA har en fører, der nu er flygtet i skattely. Det går godt for TOSSERNE i LA.

Af Tore Hansen 07:28 21. JUL

@rene jensen

Jeg er klar over, at selv hvis alle dem, der har sagt, de vil afskaffe efterlønnen gik sammen uanset andre uenigheder, var der stadig ikke stemmer nok. Det undrer mig bare, at LA her, som i så mange andre sammenhænge, lader Simon brage løs her på bloggen (modstand mod udskudte skattelettelser, modstand mod efterløn, modstand mod regeltyranni et cetera, som jo alle er gode liberale ting) og så stadig sidde og logre med halerne ved udsigten til bare en lille bitte smule indflydelse (læs: LA får lov til at lægge stemmer til en fortsættelse af den førte VKO-politik).

Det er nemt nok at sidde på pol.dk og være ultraidealistisk, men når det kommer til stykket er jeg (og sikkert også Morten Nielsen) bange for, at det bliver den samme grød som de sidste 9 år og ikke det friske pust over landet, som LA kunne have været.

Idealistiske udmeldinger, som nok er populære hos nogen, som har ventet på netop den udmelding længe - men som siden bliver pakket sammen hurtigere end du kan sige "90 mandater", når den politiske virkelighed melder sig - er vel ikke helt uvante for i hvert fald en af LAs folketingsmedlemmer? Var der ikke noget med et parti som fik en ganske fantastisk enorm folkelig opbakning på at ville sætte DF udenfor indflydelse? Hvordan gik det lige med det projekt?

Simons egen historie udi gennemførte projekter kan vi passende spørge Borgerligt Centrum om...

Derfor er det for mig at se reelt nok at spørge ind til den konkrete slagplan for gennemførelse af de ideologiske Bråvallaslag, Simon her lægger op til. For det er da vel ikke varm luft det hele?

Med venlig hilsen
Tore

Af Karin Bennedsen 08:04 21. JUL

Jeg synes, det er en rigtig god idé, at LA går på strandhugst hos V og K's vælgere, for det bliver ikke fra partier på venstrefløjen, at LA får tilslutning.

Skulle det ske, at Lars Løkke bliver statsminister igen efter næste valg, hvilket ikke meget tyder på, vil LA glemme alle sine gode forslag, undtagen i festtalerne, for man vil aldrig finde et flertal for hverken fjernelse af topskatten eller afskaffelsen af efterlønnen. Man bliver derimod nødt til at stemme for alle de lovforslag, man på nuværende tidspunkt er imod for ikke at vælte regeringen.

Det kommer til at slide på troværdigheden.

Tilhængerne af LA får ikke andet end varm luft og mere af det samme, som har kørt landet ned de sidste 9 år.

Man skal ikke tro, at DF har tænkt sig at give LA ret mange indrømmelser, faktisk, vil de gøre, hvad de kan for at chikanere LA, fordi man i DF ikke bryder sig om konkurrence.

LA bliver med sit tyveri af vælgere fra V og K i stedet en møllesten om halsen på Lars Løkke ligesom Lene Espersen.

Af t. sørensen 08:18 21. JUL

LA ønsker lavere skat - hvem gør ikke det?

Problemet er blot, at dette kræver nogle besparelser i de offentlige kasser.
Jeg efterlyser en liste fra LA over, hvor der skal spares i det offentlige - udover efterlønnen, der i sidste ende ikke vil være en besparelse, hvis den afskaffes.

I forbindelse med genopretningsforliget blev dagpengeperioden halveret til 2 år.
Hvis efterlønnen afskaffes, hvad skal ældre mennesker (>60 år) så leve af, indtil folkepensionen, da de formentligt ikke kan få arbejde i dagens arbejdsmarked?
De kan ikke bistandshjælp, så længe de har en formue på over 10.000.-, resulatet bliver så at de må sælge deres hus/lejlighed, hvor skal de flytte hen.?

Det er nogle af de 'praktiske' problemer der opstår, hvis man hovedløst afskaffer efterlønnen, blot fordi der er folk der ikke vil betale skat.

Af Merete Hansen 09:02 21. JUL

Niels Nielsen 00:36

Ang. Lene E: jeg har hørt i radioen, at flere konference-medlemmer fløj med et militærfly, og de kunne således sagtens komme til konferencen. Lene E. fløj med et charter-fly, og hendes begrundelse for at gøre dette, skulle være, at militærflyet var for dyrt.

Altså, nu har vi oplevet mange fejlvurderinger fra damen - hvis det her er sandt, så er hun jo helt til grin - igen.

Af peter Efternavn*g 09:11 21. JUL

Merete Hansen 09:02

Ekstrabladet skriver i lederen, at hun var på ferie i Italien. Så er det klart, at det er billigere at leje et fly lokalt, end at få Flyvevåbnet til at flyve ned og hente hende ved poolen. (Og det ville jo ikke se godt ud, vel?).

Næh - lad hende klage til Uzbekistans ambassadør :roll:

Af Frederik Dessau 09:16 21. JUL

Jeg forstår ikke at der er så mange der fortæller os at det er urealistisk for LA at komme igennem med deres forskellige forslag.
Karin Bennedsen, Tore Hansen, PH Hansen mmfl.!
I taler om at det bare bliver det samme som tidligere og blabla.

Hvornår er det nu blevet en dårlig idé at være idealist. LA er da det eneste alternativ til socialistisk politik i DK.
Det lyder som om I netop er utilfredse med den ideologiflugt VK har haft og den mangel på ideologi som DF til tider fremviser.
Nu KOMMER det friske pust som LA "kunne" have været (og rent faktsik er). Det som Naser Khader ikke kunne formulere er nu på benene uden den historiske rygvind, men med solid vækst fra græsrødderne.
Hvad er jeres alternativ? Skal LA droppe ideologien som vi er mange der tror på er veje frem for DK?
Skal man lade være med at tale om visioner, men kun om hvad man mener kan lade sig gøre realpolitisk som det politiske landskab ser ud i dag?

Kan I ikke være mere konstruktive end det? Fortæl lidt om hvor godt det er for DK at vi alle arbejder 12 minutter ekstra. Jeg selv arbejder som det ser ud nu et par timer ekstra...

Af Merete Hansen 09:19 21. JUL

Peter: Det er da pudsigt, at Lene E. altid er på ferie, når der sker noget, hun bør deltage i, ikk?

Skal vi spørge hende, om hun fik klaget til ambassadøren(suk) - jeg kan godt lide det gule hovede med de himmelvendte øjne!!!

Af Morten B. 09:29 21. JUL

LA er 4 år mere med Lene Espersen, Lars Løkke og Claus Hjort!
Desuden en parti der er købt og betalt af nogle lyssky elementer i Saxo Bank. LAs billede af den perfekte dansker er måske den rige Saxo Bank-milliardær, der bor i skattely i Schweitz, med sine milliarder erhvervet på tvivlsom vis? Et usympatisk egoistparti, som jeg håber aldrig får sin gang på jorden.

Af Tore Hansen 09:46 21. JUL

Frederik Dessau:

Mit forslag er såre simpelt, og jeg gentager det gerne:

LA skal ikke lade Lars Løkke Rasmussen være sikker på deres støtte.

Det er for mig at se den eneste måde at et lille parti som LA (bevares, jeg ved ikke hvor mange mandater de får...) kan gøre deres ideologiske gods gældende på.

LA har for mig at se skudt sig i foden ved at være ude så tidligt i forløbet og pege på Lars Løkke Rasmussen. Det lykkelige ville være om LA og eventuelt andre center-borgerlige (fra R og K, f.eks) kunne støtte en regering uden brug af socialdemokraterne i DF, men ved at have meldt ud så tidligt at LA uden at blinke vil støtte Lars Løkke Rasmussen, er deres støtte jo ikke ligefrem dyrekøbt, vel? Der er derfor intet incitament til at ændre noget som helst, og den blokpolitik, som er blevet ført siden Rasmussen d. 2. kom til magten, er stadig intakt.

Der er intet, der tyder på, at LA bliver større end DF, og så er det stadig DF, der sidder med trumfkortet, ikke? DFs vælgere vil nok ikke straffe Pia helt så hårdt for et samarbejde med S-SF, som Venstres eller Konservatives vælgere ville straffe Lars og Lene, så hvis ikke DF er med på vognen (som de jo har været de seneste 9 år), bliver der ikke gennemført noget som helst. Ligesom tilfældet har været siden 2001.

Med venlig hilsen
Tore

Af peter Efternavn*g 10:41 21. JUL

@SEA.

Du skriver:

<i>Men at Lene Espersen åbenbart er så lidt i Danmark, så hun ikke har tid til at følge med i Folketingets arbejde, ja det skuffer mig faktisk.</i>

Er det ikke en trykfejl? I stedet for "Folketingets arbejde" skulle der vel have stået "sit eget arbejde"?

Af Taus Randsholt 12:37 21. JUL

SEA og "Fader Anders" Samuelsen messer bestandigt det budskab, at en nedsættelse af skatten på arbejde til 40 pct., takket være disse berømmelige "dynamiske effekter" rent faktisk vil være en overskudsforretning for staten og kommunerne. De to prædikanter undlader behændigt at oplyse, om det vil være en "brutto-procent", dvs af brutto-indkomsten eller en "netto-procent", dvs efter diverse fradrag: rente, transport, pensionsindbetaling osv). 40 pct. brutto-skat lyder yderst fornuftigt, men så er alle de højere indkomster væk som vælgergrundlag. De "dynamiske effekter" skulle underbygges af "førende økonomer".

Inden for den økonomiske teori findes ganske rigtigt "det balancerede budgets multiplikator-effekt", hvorefter en lige stor forøgelse af statens udgifter og indtægter fører til en netto-ekspansion.

Hvis vi ser på praktiske eksempler på ufinansierede skattenedsættelser - primært for de højeste indkomster - hvor virkningen skulle være neutral eller give overskud for den offentlige sektor takket være de der effekter, er der 3, som træder frem: Ronald Reagan og Margaret Thatcher i USA og UK i 1980'erne, og George W. Bush i 2000'erne. I alle tre tilfælde blev resultatet et dundrende underskud på statsbudgetterne, for de højere indkomsters forbrugskvoter er ikke høje nok, til at skattenedsættelserne skaber øget omsætning og dermed øgede skatteindtægter.

Hvis de af "Fader Anders" så berømmede "dynamiske effekter" skulle vise sig i praksis, må det forudsætte så mange ting omkring befolkningens ensidige satsning på at maximere sit økonomiske udbytte, at det bliver helt urealistisk. Fx: hvorfor arbejde mere, hvis resultatet efter skat efter nedsættelserne til 40 pct. allerede er fuldt ud tilstrækkeligt til at imødekomme familiens daglige behov? Der findes andre behov i tilværelsen end at maximere det økonomiske udbytte, men det kan økonomer ikke forstå. Eller indse. For den økonomiske teori er bygget op om homo economicus, dvs at mennesket kun handler økonomisk rationelt. Hvis mennesket kun gjorde det, ville økonomi være en pragtfuld videnskab. Nu er økonomi kun en "videnskab".

Når det i artikler i aviser eller på nettet anføres, at "førende økonomer" mener, at ..... , så betyder det altid, at det er artiklens forfatter, som har den mening.

Af Tom D. 13:13 21. JUL

@Taus Randsholt

Køb en hvilken som helst makroøkonomibog og du vil kunne læse side op og side ned omkring de effekter en skattelettelse medfører.

Vedr. dine 3 eksempler så kunne det måske tænkes at underskudene på statsbudgetterne skyldtes at udgifterne bl.a. militærudgifter voksede massivt i de perioder?

Af Simon Emil Ammitzbøll 13:42 21. JUL

Tak for de mange kommentarer. Både for ros og ris.
Der er et par stykker, der har misforstået det med dynamiske effekter.
I Liberal Alliances plan for vækst i dansk økonomi, har vi valgt at finansiere det hele fuldt ud. Det vil sige, at når vi foreslår at afskaffe topskatten, så tager vi det med som en udgift til HELE topskatteindtægten i dag. Ligesom vi tager HALVDELEN af værdien af selskabsskatten med i regnestykket, når vi halvere selskabsskatten. Så der er altså ikke taget dynamiske effekter med i de beregninger.
Vil det så sige, at vi ikke tror på, at der er dynamiske effekter? Nej, selvfølgelig vil det ikke det. Man vil jo ikke kunne opdrive en eneste økonom, der vil påstå, at der ikke er dynamiske effekter. Det Økonomiske Råd forventer, at en afskaffelse af topskatten vil være cirka 50 procent selvfinansierende. Men det kommer altså oven i - og dermed er der endnu flere penge til velfærd end i vores forsigtige regnestykke!
Så skulle det være slået fast.
Som så ofte før forholder mange af kommentarer sig desværre ikke til mit indlæg, men derimod til det, der åbenbart lige falder folk ind.
Jeg forholder mig til det, der handler om dette blogindlæg. Og jeg tror ikke, at der har været andet end generel modstand imod Liberal Alliance og vores politik, ros til LA og vores politik (og endnu engang tak for det) samt påstandene om de dynamiske effekter, som jeg har redegjort for i dette svar. I øvrigt skal jeg minde nogle af debattørerne om, at når I allerede har stillet jeres spørgsmål i en (for ikke at sige flere) tidligere blogindlæg, og jeg har svaret jer, giver det ikke et nyt svar fra min hånd, når I stiller det samme spørgsmål.
Men kom endelig med nye spørgsmål om emnet. Går LA ind for lavere skat og halvering af dagpengeperioden? Lene E mente åbenbart nej, men det skal hun sgu ikke bestemme. Vi skal nok beslutte vores politiske linie selv.
Fortsat god sommer til alle.
Mvh Simon Emil

Mvh Simon Emil

Af Leif Efternavn*Jensen 16:50 21. JUL

Saxo Bank!!!

Af Stefan Jensen 17:58 21. JUL

SEA - Det var dog en mærkelig kommentar! Du skriver at i ikke regner med dynamiske effekter hvorefter du skriver at i netop regner med dynamíske effekter. Der bliver ikke flere penge til velfærd ved at sætte skatten ned, hvis der gjorde skulle det netop være på grund af dynamiske effekter.

Man kan altså ikke opretholde en offentlig sektor i Nyrup størrelse med max. 40% i skat, selvfølgeligt kommer der en effekt af at man sætter skatten ned og samtidigt opretholder en stor offentlig sektor, men den form for stimulans har aldrig vist sig at være nok i det lange løb. Bush' økonomiske politik gav da også masser af arbejdspladser i starten men i længden kunne det bare ikke hænge sammen. Jeg ser ingen grund til forsøge endnu en gang Reaganomics når det nu allerede har vist sig at fejle to gange i USA.

Og så ville det klæde jer at tage aktivt afstand fra sidegadevekselerer og selskabstømmere.

Af L. Rasm. 17:58 21. JUL

FUGLE PÅ TAGET!!!

Af Jørgen Olsen 18:07 21. JUL

Lene Espersen kan jo ikke en gang finde ud af at tage en bus fra Rådhuspladsen til Frederiksberg! Lige meget hvad hun laver går der koks i det! Når det er sagt ville det da være rart at høre hvad Simon Emil mener om at LA's sponsor, Saxo Bank, er politianmeldt og angiveligt stiftet med penge fra en selskabstømmer? Og hvad mener Simon Emil med at ledige har fået bedre muligheder for at komme i job efter en asocial nedskæring af dagpengeperioden fra de borgerliges side hvor de brød alle valgløfter? Mig bekendt er der forsvundet 180.000 arbejdspladser inden for det sidste i Danmark! Jeg beder endnu en gang Simon Emil om at fortælle hvor disse jobs findes? Jeg ved at han ikke kan give et fornuftigt svar på dette og det betyder kun at en masse ledige må gå fra hus og hjem p.g.a. LA's og VKO's forkvaklede menneskesyn hvor dem som i forvejen er hårdt ramt skal helt ned i sølet! VKO og LA ødsler 9 mia. kr. væk om året på et sindssygt og meningsløst aktiveringscirkus som ikke tilfører landet et eneste nyt ordinært job men hvor de useriøse jobaktører griner hele vejen i banken af naive politikere som Simon Emil og hvor kommunerne laver grov kassetænkning med statens penge!

Af Stefan Jensen 18:24 21. JUL

Aktiveringscirkusset eller workfare som det også kaldes er iøvrigt også en gammel neokonservativ idé, det er tanken om at arbejdsløshed er selvforskyldt og der derfor er noget galt med personen som skal rettes op. Det har heller ikke noget med borgerlige frihedsidealer at gøre og virker såmænd heller ikke.

To mulige udfald:

Personen forsvinder fra arbejdsmarkedet for at blive forsørget af sin mand/kone.

Personen forsvinder fra arbejdsmarkedet ud i kriminalitet.

Ingen af delene er gode for hverken samfundet eller samfundsøkonomien.

Af Tore Hansen 18:44 21. JUL

Kære Simon

Når nu nævenyttige personer som jeg selv spørger igen og igen om ting, som du ikke har nævnt i blogindlæggene, synes jeg du bør tage debatten alligevel af flere årsager:

1) Det er umuligt at få øje på, hvad LA indtil videre har opnået politisk. Enhver stemme på LA må derfor bero på, hvad du får kommunikeret ud inden det er tid til at stemme...

2) Jeg husker en "liberal" statsminister, lad os kalde ham Anders, som gik til valg på en linje, som ville beskære den offentlige sektor og øge den personlige frihed. Han skrev vist endda en bog om det. Hvordan var det lige det gik med ham? Ord er fine, men vi har da vist hørt one-liners nok fra "liberale" og andre...

3) Skriver man på den email, du henviser til fra tid til anden, får man et ikke-svar fra en sekretær, som kun kan henvise til, at LA uden at blinke vil støtte den regering, hvis nuværende, ikke-valgte statsminister er vikar for "Liberale Anders" fra før, der hellere så personlig politisk karriere tage fart, end egentlig at tage ansvar for landets ve og vel. Skal LA fremstå som et parti, der handler hvor andre taler, er det ret usmart bare at lægge stilen op af den katastrofale regering, der blev indsat i 2001.

4) A propos personlig politisk karriere, er det da på sin plads at nævne den hastighed, med hvilken LAs medlemmer har pløjet sig igennem politiske partier. Du, Simon, stiftede endda selv "Borgerligt Centrum", men forsvandt siden hen (eller kort derefter, hvordan man nu vælger at se på det) med pengekasse og domænenavn til LA, onde tunger ville mene, fordi udsigten til partistøtte fra en af bankverdenens sværvægtere var større her.

5) Når du raser gentagne gange mod VKO - og med rette - men derefter glider af på alle spørgsmål om, hvorfor I stadig støtter dem så billigt som I gør, rejser det vel spørgsmålet om, hvorvidt I egentlig mener dem, eller bare ønsker at lave en "Anders", store ord som springbræt til CV-forbedring...

Man kunne fortsætte, men jeg har ikke tid lige nu.

Jeg håber det giver mening, og at andre vil give mig ret i, at du ikke gavner LA specielt ved at tie om de ting, folk gerne vil vide...

Med venlig hilsen
Tore

Af Benjamin Dumbell 21:22 21. JUL

Liberal Alliance - er det ikke dem som og at der vil tage lønmodtagerne i r.... på en helt ny og forfriskende måde ?

Af No Name 21:31 21. JUL

@SEA har stadig tunnelsyn!

Se tidligere blogindlæg fra SEA!

Kan LA ikke engang håndtere bloggere, tja hvordan skal de så evne, at kommunikere med vælgerne?

Af vagn pedersen 23:50 21. JUL

Et godt råd til Simon og co, prøv at følge en gruppe arbejdsløse og oplev hvordan det er at blive afvist eller intet svar få på jobsøgninger FØR du kalder det attraktivt at være arbejdsløs. Har du nogensinde prøvet selv at stå i en jobsøgningskø. Føler LA er mest teoretikere som ikke har den store kendskab til virkelighedens arbejdsverden, blot er det jo liberalismens opgave at få arbejdskraften billigst muligt og igen kunne afskedige hurtigst muligt uden ansvar, det er liberalismens ansigt og natur

Af Benjamin Dumbell 07:37 22. JUL

"Der bliver altså leveret både pisk og gulerod, og Liberal Alliance er bag begge dele".
Hvor f..... er guleroden ?
Tak for advarslen til lønmodtagerne. Omdøb straks partiet til "ridefogedpartiet".

Af Boklund Erik 09:20 22. JUL

Dansk politiks svar på Gollum har igen talt. Manden har jo ikke begreb om, hvad der foregår i den virkelige verden. Hvis det skal være mindre attraktivt at være arbejdsløs, kræver det at det er attraktivt nu - tror du virkelig at det er sådan det forholder sig, Smeagol? Fy for satan!

Af amc mc 09:21 22. JUL

Holdninger? hvad er det? Giv dog fuld åbenhed om, hvordan de politiske partier i Danmark finansieres, ned til de små donationer, og fjern de skjulte foreningsdonationer, pengene skal spores, ellers vil politikken ofte risikere at følge donorenes ønsker.
Modtag ikke penge fra firmaer, som er under undersøgelse for kriminalitet, men luk først op for modtagelse, når, og hvis frifindelse fremkommer. Forvent firmaets ledelse går ind og hjælper på alle mulige måder i at opklare et forhold, og ikke gemmer sig i skattely.
Jo hr. Amnitzbøll, hvor er jeres holdninger til disse ting, eller er det taburetten, med efterfølgende livstidspension, samt sikkerhed for et liv, hvor man kan leve godt der trækker? Iøvrigt det, som mange almindelige arbejdere også ønsker for sig selv og deres børn.

Af Mikkel Jensen 11:50 22. JUL

Det er helt åbentlyst et problem at mennesker som SEA, bruger hele livet på at suge på lappen og så oven i købet, uden at sætte pris på et skattefinanseret samfund. Du skider i egen rede Simon. Og det det er sgu da pinligt at I ikke tager afstand fra Snydetampen i alperne...

Af thomas møller 12:11 22. JUL

Det er jo morsomt at læse hvordan politik efterhånden har udviklet sig i DK.

Politikerne har udviklet en mening der gør at de tror at de er "arbejdsgivere" for den danske befolkning og befolkningen er hoppet med på den.

Det er ikke meningen at politikerne skal blande sig i arbejdsmarkedet som de gør nu,men det gør de, og med det resultat at når folk bliver arbejdsløse ,så råber de til staten "skaf os arbejde" det har staten intet med at gøre,lad dog arbejdsmarkedet udvikle sig som det kan, og lad arbejdsunderståøttelsen blive en "rigtig" forsikring som folk betaler det realistiske beløb for, som det koster at være forsikret,og så lad systemet passe sig selv, men uha nej,hele det der pengeflow det vil hverken fagforeningerne eller staten gå glip af-------.(sit pænt så kan du få) HANSEN OG PEDRESEN.)

Det er jo sådan i dag at det er obskønt, hvis et firma tjener penge, uden at staten på een eller anden måde er "fedtet" ind i det , enten med tilskud eller bestyrelsesposter.

Det der er sket, er at embedsmænd og politikere stille og roligt (og måske ubevidst) har fået indført en slags planøkonomi, og nu lider man jo så under alle dårligdommene i dette system , hvor borgerne er mere eller mindre umyndiggjort.

Et sådant system kan nemlig kun køre (og endda kun middelmådigt)hvis man indfører omsiggribende kontrolsystemer i næsten alt i samfundet (er der noget man nikker genkendende til) og desværre også bruger angiveri (nabokontrol af diverse aktiviteter hos naboerne), betalte stikkere i det okonomiske system OSV. JA det hele har været foreslået igennem tiderne.

Det er en blindgyde vi er inde i ,men det bliver ikke let at rette op på ,idet der jo ikke er nogen politikere (uansert partifarve) der VIRKELIGT går ind for skattelettelser idet politikerne jo ikke er NOGET uden at de har Hansens og Pedersens penge at dele ud af.

Ja det var en stor mundfuld ,men såvidt jeg kan se så er det sådan det forholder sig,desværre,men det er jo ikke holdbart at køre videre påm denne måde det er jo afprøvet i et af forhenværende nabolande førhen ,og med dårligt resultat-----det kan ikke styres uanset hvor mange kommisioner og kontrolfunktioner man opretter,men vi hænger jo nok "indtil videre" faST I sumpen.



Men vi har da fint vejr til det.

Af Mikael Østergaard 13:27 22. JUL

@Stefan Jensen
Prøv at læse SEAs indlæg indgang til i afslappet tilstand. Der står tydeligt at de ikke benytter "dynamiske effekter" i deres beregninger til finansiering af skattelettelser (topskat og halvering af selskabsskat). Ikke fordi de ikke tror på dem, men fordi de er så svære at regne ud nogenlunde præcist. Når LA så ikke inkluderer dynamiske effekter i deres beregninger betyder det at deres forslag er fuldt finansieret uden hokus pokus. Hvad der så måtte tilkomme fra "dynamiske effekter" ender således blot som over-finansiering i deres beregning. Ingen grund til at gøre det sværre end det er.
Som SEA dertil gør opmærksom på er det svært at finde økonomer der ikke tror på "dynamiske effekter". Uddyber du diskussionen vil du også have svært ved at finde økonomer uden for den plan-økonomiske skole der tror på de kan regne fremtiden helt præcist ud (dvs. størrelsen og placeringen i tid) og derved eksakt forudsige de dynamiske forudsætninger.
Overvej dertil selv hvad du tror mest på. Politikere der vil sælge dig et fremtidsbillede om 10 år med meget eksakte forventninger til udvikling af jobs og økonomi som resultat af "deres" initiativer - eller politikere der anviser midlerne mere specifikt?
Overvej at kalde resultatet af fremtidige arbejdsmarkedsforhandlinger "dynamiske" (En gruppe har forventninger om hvad der sker som resultat af deres rent verbale oplæg). Er det seriøst på nogen måde? Et symbolord som "fair" er dybt ligegyldigt hvis det ikke er realistisk eller seriøst.

Dertil enig med det brede billede i Thomas Møllers indlæg. Stemmer (og stemte) LA først og fremmest som protest mod de 99% af formyndere der ellers stiller op (og vælges) til folketinget.

Af Tore Hansen 18:36 22. JUL

Mikael Østergaard:

Hvorfor mon så LA ubetinget vil pege på Lars Løkke?

Er det bedre at lægge stemmer til formynderi end at risikere ikke at lægge stemmer til noget som helst?

Venlig hilsen
Tore

Af Per EfternavnKristensen 22:57 22. JUL

Mere personlig frihed, den er jeg med på, men med ansvar, når de nuværende hundehoveder ( meget sjov ikke ) der feks. har lavet loven om kamphunde viser det blot hvor virkelighedsfjernt de lever. Da en hund ikke ved hvad en lov er havde det måske været bedre om man havde tilladt alle hunde men og så gjort ejeren ansvarlig efter den grove volds paragraf, se det er frihed og ikke diktatur som det er det vi har mest af i DK for tiden. dem der tror at det vil være anderledes med HelleforWilly ved roret er sku mere naive end man har lov til at være.Så lige den med skattender findes vist ikke nogen regeringer der har taget røven mere på lønmodtagerne end dvs. sosu regeringer, pinseparken, efterlønsgarantien i klar erindring.
En flad skat er vejen frem selfølgelig uden dvs. fradrag hvad enten det er pensioner eller fagforenings kontigent.

Af Stefan Jensen 23:27 22. JUL

Mikael Østergaard - Tror du da at man kan opretholde en offentlig sektor i Nyrup størrelse med max. 40% i skat?

SEA taler jo netop om en underfinansiering.

Af jens sørensen 08:54 23. JUL

Enig i, at skatten her i landet skal ned. Men der hører enigheden sandelig også op.
Alle LA's initiativer i den retning giver regningen for dette til folk, som er arbejdsløse, efterlønnere, o.s.v. Det er gammelkendt konservativ politik, og det er ufatteligt, hvis de får ret mange stemmer ved et folketingsvalg. Ingen kan være interesserede i deres 'løsningsmodeller', - det skulle da lige være udlandsdanskere og kapitalister.
LA er i den grad styret af guruer, som har til hensigt at ødelægge velfærdssamfundet. - Og nej, jeg er ikke socialist.

Af Martin Manscher 15:11 23. JUL

@Stefan Jensen: Skatteprovenuet går ikke altid op hvis man sætter skatten op - det ses let hvis man tænker skatten sat op til 100%. Der er faktisk undersøgelser der viser at et skattetryk i omegnen af 40% giver det højeste provenu.

Af Etty Egern 17:09 23. JUL

Simon skal have stor ros for netop at pointere, at genopretningspakken for en stor dels vedkommende finansieres via skattestigninger og en topskattelettelse der aldring kom. Skattestramningen og aflysningen af topskattelettelserne er gået glat igennem, mens oppositionen har jamret over at man ikke præmieres med mere end 35.000 kr skattefrit om året for at få børn.

Det er unægteligt svært at være VKO i et land hvor oppositionen råber rødvinsreform blot fordi folk nu får lov at beholde 44% af deres sidst tjente kroner til sig selv.

Det var til at grine af, hvis ikke lige man vidste at Danmark bliver fattigere dag for dag og at de højtlønnede arbejdspladser cykler ud af DK pga vores høje misundelsesskat. Man kan blot undres over at Socialdemokraternes leder har skattestigninger som mål i sig selv, samtidig med at hendes mand gør alt for at slippe for de eksisterende allerede for høje skatter! En logik jeg ikke forstår ...

Af Morten Sebber 21:20 23. JUL

Kære Lene. LA er et parti af storbytosser , som ikke gider betale skat. Dét gider du heller ikke, men de er meget mere rabiate end du er . De er lissom Mog. Glistrup i 70érne. De vil ikke " forandre for at bevare " , som du vil. De vil have det hele selv. WINNER TAKES ALL ! LEAVE THE LOOSERS BEHIND ! GREED IS GOOD ! Dét er den ægte vare , og hér kan du ikke være med.Indse dét og nyd din ferie, mens tid er ! Må vi foreslå et godt sted ? LA !

Af Erik Ernst 14:05 24. JUL

Etty Egern skriver:
"Socialdemokraternes leder har skattestigninger som mål i sig selv, samtidig med at hendes mand gør alt for at slippe for de eksisterende allerede for høje skatter! En logik jeg ikke forstår ..."

Jeg tror du har svært ved at forstå det, fordi der ikke som nu siger er tale om logik, men om begrebet hykleri, der defineres som en person der foregivre at have en særlig tro, holdning, værdisæt, følelse, kvalitet eller standard, som personen rent faktisk ikke har. (tak wiki)

Af Martin H. Wolffbrandt, Fmd. kons i Allerød 18:01 24. JUL

Med bare 2,6% i den seneste meningsmåling er Liberal Alliance tæt ved spærregrænsen på 2% og vil lukke.
Det er helt galt, at LA skyder på de konservative, som I har fundet inspiration til væsentlige mærkesager hos (konservative har fået gennemført borgerlig politik og vil videre med bl.a. en reform af efterlønnen).
Mange spørger hvorfor der ikke er gennemført mere konservativ politik i de år vi har været i regering. Svaret er simpelt: Man skal kunne tælle til 90. Derfor skal forklaringen findes i V og O og ikke hos de konservative.
At tro LA baseret på to tidligere Radikale kræfter og finansieret af Saxo Bank er vejen frem for borgerlige vælgere er naivt! Den sikre vej til borgerlig politik er at stemme konservativt.

Af hansen hansen 19:45 24. JUL

Martin: Hvad er så den sikre vej VÆK fra Konservativ politik?
Selvfølgelig Socialdemokratiet. Det eneste parti, der for alvor elsker vores lille land! Det er Socialdemokratiet, der har sørget for, at flest mulige danskere har det godt.
Konservative har alt for meget at skulle have sagt med de få %, der stemmer på dem. Konservative varetager Udelukkende ca. 10% af befolkningens interesser. Konservative har mistet deres troværdighed ud over alle grænser.
Stem på Socialdemokraterne..det eneste parti, der vil HELE danmark det godt!!

Af Tore Hansen 22:20 24. JUL

Hej Martin Wolffbrandt:

Var det ikke på tide, at I i Konservative fandt nogle konservative idealer frem? Lad være med at være så opsat på at tælle til 90, og lad andre gøre det for jer: Hvis V og O skal have noget gennemført, må det vel også være på jeres betingelser?

Jeg læste i Weekendavisen for et par uger siden om "Højres Fond", som lød som et ægte konservativt projekt, og mildest talt langt fra, hvad jeres nuværende partiprofil med Lene og Brian i spidsen har stået for. Skal "Mr. 10%"-Bentsen virkelig være "de gode gamle dage" for Konservative?

Tag et råd fra en hidtil radikal vælger: Skift Lene ud! Hurtigt! Få en leder, som er til at kende på konservative frem for neoliberale værdier og lad Simon og vennerne slå de liberale slag.

Lad folk vide, at VKO ikke bare er en små-socialdemokratisk grød, som hænger sammen ikke af lyst og fælles værdigrundlag, men fordi der skal tælles til 90, og man har malet sig op i et hjørne efter 9 års blokpolitik. Vis os, at det gør en forskel at stemme K frem for V.

Det har jeg punket Simon for nogle gange, men det virker som om at 90 mandater også er vigtigere end ideologi for LA.

Det er selvfølgelig bare et råd fra en mand, som aldrig har stemt konservativt (men dog har et konservativt bestyrelsesmedlem i allernærmeste familie...).

Med venlig hilsen
Tore

Af Martin H. Wolffbrandt, Fmd. kons i Allerød 22:36 24. JUL

Konservative er - konservative. Jeg fandt forleden en artikel jeg skrev for 15 år siden. Der pointerede jeg behovet for reformer herunder af efterlønnen. V var mere enige med os i 1990-erne end senere under Fogh. Jeg har noteret mig, at V nu tør de igen kalde dig Danmarks Liberale Parti igen.

Husk på Piet Heins Gruk: Er du træt af livet. Så tænk på alternativet.

Det er givetvis også årsagen til at de to tidligere radikale (nu LA) har sagt at de peger på Løkke. Helle og Villy er ikke noget godt alternativ!

Af Jens Mikkelsen 11:50 25. JUL

Liberal Alliance burde tage navneforandring til Neokonservativ Alliance - deres idé om stor stat og lav skat var præcis den samme som Bush prøvede.

Af peter Efternavn*g 12:34 25. JUL

@SEA

Har du husket at skrive dit svar til Lene på et postkort til .. er det ikke Italien for øjeblikket? :-)

Du behøver vist ikke at bekymre dig om Lenes mening. Hun skal jo snart til at bevise, at hun overholder tilknytningskravet til Danmark, og de beviser ville jeg da gerne se.

Af Stephan Wehrsdorf 12:46 25. JUL

Velfærd = Forsørgelse af Staten. Det skal være slut med at være forbudt at tale om afskaffelse af velfærdsstaten, for det er IKKE for vores eget bedste at vi bliver sikret i hoved og røv.
Vi skal have en stat som tager sig af de fundamentale ting, som Danmark SKAL have, for at kunne fungere. Sygehusvæsen, infrastruktur, uddannelse etc. og et sikkerhedsnet for de personer, der ikke selv kan forsørge sig.
Væk med de mange love og lad folket bestemme over deres eget liv, skalten og valten. Der findes folk i DK, som lever på nas på Din og Min regning - det skal slutte. Lad folk beholde 100% af den løn de tjener og smid skatter og afgifter på ting der skal købes. Lad staten overtage bankdriften, Nationalbanken, DONG, Jernbanedriften, tvangskøb TDC med kobber og invester i Fiber til ALLE i hele DK, samt lad alle former for tilskud til kultur osv. stoppe.
Den RIGTIGE minimalstat skal sørge for at borgerne kan udfolde sig i alle tænkelige situationer og så meget de vil - dog uden at være til skade for ANDRE - gerne sig selv - bemærk det !
Fra Vugge-til-Grav forsørgelsen er alt andet end livsbekræftende og giver dovne snotforkælede borgere, som er navlebeskuende og kun interesserer sig for "vild-med-dans" -agtig underholdning! Og om deres bil er større end naboens.

Af hansen hansen 12:52 25. JUL

Stephan Wehrsdorf: Hvem er det, der nasser på samfundet? Kan du være mere konkret?
Med din form for politik taber du halvdelen af danskerne på gulvet. Der skal investeres massivt i uddannelse og oplysning, for som det er nu, er medier, tv2 især fordummende og ensidige. Der er ikke frihed her i DK til at have divergerende meninger. Det har den borgerlige massive sættensigpå pressen sørget for!! Aldrig har der været mere overvågning på alle planer, aldrig er off. ansatte blevet kontrolleret mere. Er det, hvad en såkaldt Liberal regering kan komme op med?
Nej ikke om jeg vil se på det mere!!
Socialdemokratiet er det eneste fornuftige parti for HELE Danmark!! Nyrup var fremragende god for DK. Ligeså bliver HTS!

Af hansen hansen 13:00 25. JUL

og hvor er det dog noget fordummende noget at skrive, at velfærd er lig med forsørgelse .
Der er ingen kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister, der ikke har været igennem en ualmindelig skrap sagsbehandling, der bla. indebærer så megen nedgang i "løn" , at mange må gå fra hus og hjem...Udelukkende fordi de er syge!!
Du aner ikke noget om det, du skriver om...i den virkelige verden. Teorier kan alle komme op med, men du og andre må tage et realitetstjek omkring jeres vidtløftige ideer, før I sætter dem i søen bl.a. herinde!!

Hvad mener I iøvrigt om Venstres ungdoms dyrkelse af Hash og andre stoffer og deres arbejden for, at det bliver lovligt?
Giver det en tryghed for, at Venstres ungdom vokser op som sunde politikere med henblik på overtagelse af regeringsmagten engang i fremtiden??
Er det slet ikke bare en smule betænkeligt, at disse Venstre medlemmer må tage stoffer for at holde virkeligheden ud??

Af Stephan Wehrsdorf 13:09 25. JUL

Velfærd er blevet det nye "HYPEORD". Vil man ikke "velfærd" så vil man ikke noget godt - SLUDDER.
Jeg vil have at folk skal eje deres egen arbejdskraft 100%. Og helt ærligt - så gider jeg ikke høre på den evige klagesang fra Socialdemokrater, som ELSKER at lade som om de er på de svages side og derefter tager for sig i stor stil på offentlighedens bord af gaver - Se bare på Borgmester Frank Teenager, som bruger læssevis af kroner på sprut til et "Sparemøde" SOSSE-TOSSERNE er dobbeltmoralske i yderste potens.
Nasserne er IKKE kontanthjælpsmodtagerne - men helt sikkert en del førtidspensionister og efterlønsmodtagere, samt en hel del kulturradikale.
Kongehuset og alle grever etc. skulle have frataget ALLE deres egendele og penge og smides på porten - og DK laves om til en republik, med RETTIGHEDER indskrevet i den nye grundlov, som garanterer FRIHED PLIGT OG ANSVAR for den enkelte borger - jeg ved godt at Sosserne helst ikke ser at befolkningen tager ansvar - men sådan kan jeg og mange andre nu bedst lide at leve vores liv!
Jeg vil fandme have lov til SELV at bestemme hvad jeg vil bruge mine penge på og ikke mindst til hvad ! Staten skal sørge for rammerne som før beskrevet, samt - lov og orden - intet andet.

Af hansen hansen 13:58 25. JUL

Stephan: Det tangerer til det injurierende, at du påstår, at nogle førtidspensionister og efterlønsmodtagere snyder. som skrevet før, har du ikke megen omgang med den virkelige verden, når du kan påstå sådan noget vås. Du aner ikke, hvilket nåleøje folk skal igennem for at få bevilliget førtidspension.
INGEN ønsker at komme i en passiv forsørgerrolle INGEN, men folk bliver syge og må lige så stille erkende, at deres liv er blevet begrænset , at de ikke kan det, de kunne, at de mister deres værdighed, at de oven i nu bliver hånet og spottet af deres regering . Det er ganske simpelt ikke iorden, at du insinuerer, at de aller svageste snyder. Det er direkte injurierende og i den grad en måde at tryne en del af befolkningen på.
Kom ikke og fortæl mig, at du har noget til overs for dem, der ikke kan mere!! Så det er ihvertfald ikke en liberal regering, der vil de svageste noget godt!

Hvem tager for sig af retterne?????
Løkke?? LeneEspersen??? Thor Petersen??? mfl??? Det tror jeg nok!!

Af Stephan Wehrsdorf 16:35 25. JUL

@hansen hansen: LOL. Det faktum alene at du ikke tør bruge dit navn tyder på at du er en Sossetosse.
Igen misser du pointen. En efterlønsmodtager kan ikke snyde - men efterlønnen skal afskaffes. Førtidspensionister som snyder/ikke gider arbejde - findes. Jeg siger jo ikke at alle gør det. Min pointe er at folk skal klare sig selv og dem som virkelig ikke kan dette, skal hjælpes.
Staten skal ikke blande sig hvad vi bruger vores penge på eller hvordan vi tjener dem. Kontrolapparatet fra Statens side er unødvendigt. Hvorfor skal Statens/Danmarks budget være så stort som 750 mia kr.???
Overførselsindkomster står for al for stor en del og derfor skal folk som er arbejdsløse presses til at tage AL type arbejde - førtidspensionister som kan gå tale etc. skal tvinges til at være fx. 25 timer på et plejehjem hvor de kan agere samtalepartner til de gamle - osv osv osv.
At sidde hjemme og være sur på alt og alle fordi man er Sossetosse og misundelig på naboen der har en større bil, tja det er sgu for dumt!

Af Stephan Wehrsdorf 16:38 25. JUL

Og forresten - hvor siger jeg at jeg er for den siddende regering??

Af hansen hansen 19:37 25. JUL

Stephan: Takker for tilliden ..sossetosse...aner ikke, hvad det er, men det er sikkert Godt, siden du IKKE synes, det er godt..:)
Du er en ung noksagt, der ikke aner noget om livet.:):) og så er du fuldstændig blottet for almindelig menneskelighed.

Af Simon Emil Ammitzbøll 18:35 26. JUL

Tak for de mange kommentarer.
@ Martin Wolffbrandt - prøv lige at tjek mit indlæg igen. Jeg svarer sådan set bare på Lene Espersens løsrevne påstande og modbeviser dem ved at gennemgå, hvordan arbejdet har været i folketingssalen. Jeg er sådan set ikke interesseret i nogen form for verbal krig med Lene Espersen, men når landets vicestatsminister prøver at bilde vælgerne ind, at Liberal Alliance står for noget andet end vi gør og ikke kæmper for vores synspunkter, så er jeg nødt til at tilbagevise det.
I forhold til meningsmålingerne har du ret i, at det altid går op og ned. For Liberal Alliances vedkommende glæder vi os dog over, at vi efter at have ligget mellem 0 og 1 procent i meget lang tid har ligget over spærregrænsen i det vægtede gennemsnit i både april, maj OG juni. Og de tre målinger der indtil nu er gennemført i denne måned viser alle som en, at vi er i Folketinget - og endda ikke som det mindste af partierne.
@ Tore Hansen - Jeg tror bare vi må konstatere, at vi er langt fra hinanden. Men jeg bliver nødt til at understrege, at blot fordi en eller anden melder en anden til politiet, så bliver man ikke skyldig. Det er sådan set et grundlæggende princip i retsstaten, og den sag du omtaler er - så vidt jeg er orienteret - aldrig blevet til noget.
God sommer til alle.
Mvh Simon Emil

Af Finn G. 19:46 28. JUL

LA is nothing Simon. You know.

Af Preben Ikast 07:33 29. JUL

LA er dem med lavere skat - og ellers flytter man jo bare i skattely på en falsk adresse. Fy for fanden. Sidegadevekseler rentboy er hvad du er, Simon...

Af Lars Hald 11:09 29. JUL

Helle Thorning ville vinde fantastisk meget respekt og popularitet ved at "beskytte" sin kollega/Lene Espersen på borgen. Helle Thorning forsvar din kollega og styrk din egen troværdighed (et lille spindoktor tip). Det er en meget patetisk debat om ministerens rejseaktivitet når vi har så mange vigtige emner at tage fat på! Ærgerligt at det er journalisterne i Danmark som sådan bliver ved med at knokle rundt i dette uinteressante emne. En sidste krampetrækning kunne eventuelt være at se de andre minister i kortene og se hvor meget de melder afbud til!

Af Kenneth B. 14:22 7. AUG

At tro man vinder noget ved at halvere dagpenge periode, er uden hold i virkelighed. Det eneste man opnår er at få presset flere over på vedvarende off.forsørgelse og arbejdstyrke bliver tilsvarende mindre, og ved et kommende opsving vil denne resource ikke være til stede. Utroligt at man acceptere flere ældre med forlidt hjælp, skoler og kloakker der forfalder. Men eneste fokus er vækst, lavere skatter og støtte til erhversliv gennem støtte og hjælpepakker samt aktivering og løntilskud som skjult erhvers støtte. I stedet for at udanne de ledige og udnytte resource til fælles bedste.

Af christian hvorfor skal jeg skrive mit efternavn? 10:46 11. AUG

I har min stemme. Det undre mig at der er så mange folk der gentagene gange skriver negative ting her, hvordan kan de have tid til det? er de arbejdsløse? eller er det netop deres arbejde at beskytte pampere eller svine andre til for på en eller anden måde gavne deres egen sag? det må guderne vide...Jeg håber at liberal alliance vil få så mange stemmer og indflydelse som muligt, I har gjort det godt indtil vidre. Go for it.

Af kim petersen 12:47 11. AUG

Christian...så hvis vi skrev POSITIVE ting så var vi ikke arbejdsløse, og så ville du ikke undre dig !!

Fortsæt du bare ...eller ingen hr vel stemt på dem før..lol..med stemme på fantasifosteret LA.

(jo mere vi får spredt borgerlige stemmer jo bedre..)

Af kim petersen 12:57 11. AUG

Preben Ikast: HØRT!!

Af Karl Karlsen 13:27 27. AUG

Simon - Tak for et fremragende indlæg.

Og respekt herfra over at du bruger en kanal på dette ensidigt socialdemokratiske medie hvor du konstant bliver mødt af alle de sædvanlige myter fra rød stue om Saxobank, ufinansierede skattelettelser, at venfærdsstaten forsvinder som følge af skattelettelser osv osv. Jeg er imponeret over at du har energien.

I får min stemme til næste valg.

Af k. hansen 16:45 28. AUG

Partiet hvis principprogram er Jungleloven.

Af avg 05:58 16. OKT

we gon' party tonight

Af facebook layouts 02:41 16. FEB

thnx bro

Af World of Warcraft Guides 03:27 19. FEB

Wow, this was very fun to read. Have you ever considered submitting articles to magazines?

Af Ed Sauchez 17:20 20. FEB

Hey tcns6m19oud4vlf6ejp4, very interesting post, it really got me thinking. mhs9t4rxjw afj4q1yks8 Thank you. 97sgeclt1k
qcsujh2ike

Af diflucan overnight 18:36 20. FEB

The new Zune browser is surprisingly good, but not as good as the iPod's. It works well, but isn't as fast as Safari, and has a clunkier interface. If you occasionally plan on using the web browser that's not an issue, but if you're planning to browse the web alot from your PMP then the iPod's larger screen and better browser may be important.

You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

Af Belinda 01:51 21. FEB

I found your site from wikipedia and read a few of your other blog posts.They are cool. Pls continue this great work. Later on other fantastic American rock acts such as Lynrd Skynrd, The Eagles, America, the Allman Brothers, and the Doobie Brothers would come on the scene and shake up the world with their string of hit songs.

Af szklarska poręba 05:08 9. MAJ

It is an illustration of a incredibly good job. Cheers to you, your effort is much valued. I will undoubtedly come back again to your web-site.

Af trucos guerras tribales 22:05 14. JUN

cool blog, definetly added to my favourites

Hello, i think that i saw you visited my web site so i came to “return the favor”.I am trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

Af great ways to hide bags 22:45 2. JUL

I dugg your post. Thanks for your site!

Pretty nice postI just stumbled upon your weblog and wished to say that I've really enjoyed surfing around your blog postsIn any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

Af Raul H 09:13 21. JUL

I am very impressed with the way you put your information together, I am looking for rss feed to get regular updates.

Af Wendolyn Schwaner 14:10 26. AUG

This design is spectacular! You definitely know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Great job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

Af credit rating for free 18:57 20. SEP

Did you produce this article by yourself? ! ?

Af magnitude 00:55 25. OKT

This amusing message

Af light 00:46 2. DEC

existence simply because when you let it to complete so, then life will turn into miserable for

Af mud 01:56 7. DEC

strain with the feeling of insecurity. Also by incorporating some of the capabilities like

Af Viola 07:48 17. DEC

I will be truly experiencing the design plus page layout of the blog. It's just a super easy to the face that makes it considerably more pleasant to can be purchased listed here plus check out with greater regularity. Did you employ out a developer to make your subject? Fantastic get the job done!

Af glycolic peel 22:12 22. DEC

Thank you for this great site. I am trying to read some more posts but I can't get your homepage to display properly in my Opera Browser. Thanks again!

Annoncer
 
 
 
 
 

Indlæg i bloguniverset er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Simon Emil Ammitzbøll

Simon Emil Ammitzbøll er ordfører for Liberal Alliance

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS

Seneste indlæg

24. jan 2012 kl. 17.39

Så gik der tid med det!

19. jan 2012 kl. 13.46

Et ansvarligt nej

16. jan 2012 kl. 12.53

Velfærdsofrene blokerer for Danmarks fremgang

Se alle indlæg

 

Simon emil ammitzbøll på twitter