Annonce
Annonce

Mest læste Debat

Annonce

I nat var en særlig nat

tekst 101 Kommentarer del

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Tale til demonstrationen ved Brorsons Kirke

Det vi var vidner til i nat, var ikke kun umenneskeligt.

Det vi var vidner til i nat, var ikke kun hjerteløst.

Det vi var vidner til i nat, var et symbol på den benlås, Dansk Folkeparti har lagt Venstre og Konservative i.

Rydningen af Brorsons Kirke er et symbol på en forfejlet asylpolitik.

Det er kulminationen på 8 år, hvor Pia Kjærsgaard skridt for skridt har dikteret dansk politik, og Venstre og Konservative skridt for skridt har givet slip.

Det er kulminationen på et sort årti, der har ændret Danmark.

Vi har som danskere et særligt ansvar for de irakiske flygtninge. Venstre og Konservative gik i krig i Irak på Dansk Folkepartis stemmer.

Vi var imod. SF var imod. Enhedslisten var imod. Og Socialdemokraterne var imod. Alligevel traf VKO med Anders Fogh i spidsen en historisk uklog beslutning om at sende Danmark i angrebskrig.

Flertallet var spinkelt. Det var minimalt. Det var næsten ikke-eksisterende. Og grundlaget var løgn.

Derfor har vi en særlig forpligtelse over for krigens ofre. En forpligtelse til at tage hånd om dem. Til at hjælpe dem.

Derfor var i nat en særlig nat.

I nat bekendte regeringen igen kulør. I nat stod det igen klart, at de partier, der sendte Danmark i krig, intet har tilovers for dens ofre. Det er tragisk, at det kun er oppositionen, der vil tage hånd om krigens ofre.

At kun politikere fra oppositionen arbejder for at genbehandle de irakiske asylansøgers sager. Mens dem der stemte for krigen. Dem der var skyld i den krig, der bragte irakerne på flugt, ikke gør noget for at hjælpe dem.

Vi har som danskere et ansvar overfor de afviste irakiske asylansøgere.

I årevis har vi spærret mennesker inde i lejre.

I årevis har vi ladet børn blive født og vokse op i nedlagte militærlejre.

Og i årevis har den nuværende regering kigget den anden vej mens disse menneskers liv og psyke er faldet fra hinanden.

Det er vores ansvar. Det er Danmarks ansvar. Og derfor skal vi lade de afviste asylansøgere få genbehandlet deres sager.

Vi skal gøre op med måden, vi behandler asylansøgere på. Ingen – slet ikke krigsflygtninge – har fortjent at blive spærret inde i en nedlagt militærlejr. På ubestemt tid! Få deres liv sat på stand-by. Nej, det har absolut ingen fortjent.

Det var chokerende at vågne til nyheden om Brorsons Kirke.

Chokerende, fordi jeg aldrig i mit liv havde troet, at kampklædt politi skulle rydde en kirke fyldt med magtesløse mænd, kvinder og børn. Lige her. i Danmark. I vores land. At se politimænd med hjelm, visir og skjolde storme en kirke, hvor flygtninge i frygt og desperation har søgt helle i et samfund, de troede ville hjælpe dem.

Tænk at det skulle blive virkelighed i Danmark.
Det er ikke bare udansk.
Det er unødvendigt.
Det er umenneskeligt.
Og det er hjerteløst.

Billederne af kampklædte betjente, der stormer en dansk kirke, går nu verden rundt.

De billeder af kampklædte betjente, der med vold, magt og knipler fjerner siddende demonstranter, der viser deres afmagt, går nu verden rundt.

Er det det Danmark, vil vi være bekendt? Er det det Danmark, vi er stolte af? Er det det Danmark vi vil være kendt for?

Ikke mig.

Det er billedet af et Danmark, hvor Dansk Folkeparti har overtaget styringen. Hvor Venstre og Konservative lader sig trække rundt i manegen. Hvor frygten og foragten har taget over.

Og det er ikke et billede af et Danmark, jeg nogensinde vil lægge stemme til.

SKRIV kommentar

BEMÆRK Din email bliver ikke offentliggjort på politiken.dk
Læsernes kommentarer 101 kommentarer
  •  
AF Kris Hansen 22:41 13. AUG

Hvornår går det op for alle, at Venstre og Konservative (og Gucci Helle) har den samme dagsorden som DF? DF er syge i roen men V, K og Helle er lige så syge. De er skyld i at Danmark i nat blev at sammenligne med de værste Bananstater i Verden!

AF Carsten Munk 22:53 13. AUG

Helle Thorning viste i dag det klarsyn, som du aldrig har besat.

Hvis hun lykkes med at holde sammen på partiet og isolere idioterne Lykketoft, Nyrup og Ritt ser jeg hellere end gerne en SF, S og DF regering efter næste valg med en social afbalanceret og ansvarlig økonomisk politik og en fast og fair udlændingepolitik.

Så kan det Radikale Venstre igen sidde ude på ekstremismens overdrev og tænke over, hvorfor jeres politik ligger så langt fra Danskernes foretrukne politik.

Morten Østergaard bliver jeres død.

AF thomsen 23:13 13. AUG

Deres indlæg viser at De i meget høj grad er ude af trit med befolkningens ønsker. (Det samme viser De Radikales vælgertilslutning). De er lovgiver, men mener åbenbart ikke at alle love skal overholdes. Disse mennesker har fået deres sag prøvet ved Flygtningenævnet (som er en domstol)utallige gange og har fået dom for, at de ikke har ret til at blive i danmark i henhold til love vedtaget i Folketinget. At en meget stor del er stærkt kriminelle og endda er kommet til landet på falske idenditeter generer Dem heller ikke.
De skulle skamme Dem!

AF Tina Tarpgaard 23:36 13. AUG

Kære Carsten Munk
Den enste sikre vej til et voldeligt, umeneskeligt tabersamfund er mangel på empati og anstændighed erstattet med overflod af unuancerede generelliseringer og unødig magt demonstration.
Så din retning er helt rigtig hvis det er dét danmark du gerne vi skabe.
Gør dig venligst ikke til talsmand for min (så pære dansk at du tror det er løgn) favorit politik.
Som M. Vestager sagde i sin tale idag på rantzausgade, så findes der et andet danmark.... et danmark som ikke har brug for at rive desperate og knuste familier ud af sengen midt om natten for at demonstrere sin "faste og fair(?)" politik.
I mangel på mere diplomatiske udtryk.... en ynkelig og skammelig handling.

AF Klaus Spøhr 23:40 13. AUG

Så vidt jeg er informeret, er de fleste irakiske asylansøgere, som nu er afvist, kommet til Danmark før Irak-krigen. Danmark, som har været med i "den ulovlige krig" (ulovlig i forhold til hvad, Vestager? Hvis du siger det uduelige og korrumperede FN, skriger jeg), er altså ikke "ansvalig" for disse asylansøgere. Men hvad med at forsøge med endnu en særlov som den berygtede Palestinenserlov, som stred mod alle retsprincipper, som De Radigale ellers betragter som hellige. Eller gør de, når de drejer sig om stakkels asylansøgere, de facto flygtninge og familiesammenførte, som udlændingeloven fra 1983, kreeret af den radikale Hans Gammeltoft- Hansen, åbnede en ladeport for. Det er lige strengt nok, at De Radigale og den øvrige venstrefløj bebrejder regeringen og DF for ikke at gøre nok for integrationen af især muslimer, som på forhånd er dømt til at mislykkes, et problem, som er påført landet af i denne sammehæng totalt uansvarlige partier.

Og hvordan er det lige med jeres måske kommende statsministerparti, Socialdemokraterne, som fuldt ud støtter den helt lovlige politiaktion. Skal man kunne opnå asyl ved at blive ulovligt i landet længe nok og tage ophold i en kirke, som ved Gud ikke er et fredhelligt sted, hvad Vestager som præstedatter må vide alt om?

Jeg og forhåbentlig en hel masse andre er dødtrætte af at høre Vestagers selvgode og selvretfærdige udgydelser, bl.a. i den helt tåbelige kronik "Det Danmark, jeg drømmer om", og så dette "medfølende", passionerede og tårevædede indlæg, som får brækfornemmelserne op i én.

AF Søren 23:52 13. AUG

Psykopat Pia har gjort vort politikorps til en flok voldsmænd...
Alle regler om brug af knippel og peberspray er blevet overtrådt...
De må sgu`ikke bare tæske hæmningsløst på passive demonstranter...
Det er rablende sindsygt, hvis det ikke får konsekvenser...

AF Tina Tarpgaard 00:20 14. AUG

Interessant en opfordring til anstændighed og medmenneskelighed bliver mødt med ord som bræk og tåbelighed.
Klaus Spøhr: Jeg går tit og tænker på hvor den ladeport er? Et hul i luften måske! Det forekommer mig som et retorisk misbrugt ord. Du må finde på nye hvis din fremmed angst for skal lyde overbevisende.

AF Carsten Munk 05:27 14. AUG

@ Tina Tarpgaard

Før måtte ambulancereddere og politi finde sig i at måtte arbejde i en regn af sten, nu bliver der endda skudt efter dem når de hjælper ved færdselsuheld.

Den forråelse af det danske samfund den totalt uansvarlige masseimport af voldelige arabere/muslimer har ført med sig når igen nye højder.

I drukner Danmark i vold og narkosalg. I drukner Danmark i racistiske muslimer som kun vil paralelsamfund, og hvor langt hovedparten har den racistiske holdning at vores drenge er vantro, og at "deres" piger heller må dø eller forulempes, hvis de skulle få den tanke at bryde deres middelalderlige levevis.

Resultatet af jeres åbne ladeports filosofi for de mest menneskefjendske mørkemænd med mindst chance overhovedet for at lykkes her i Danmark ser vi resultatet af hver eneste dag med skyderi i gaderne, afbrændinger, voldtægter, vold og narkosalg. Trusselskultur og drømmen om at begå terror og alle de andre ekstremiteter vi bliver mødt med for vores gæstfrihed.

OG alligevel vover i at lægge det store befolkningsflertal for had for at sige nok er nok.

AF Carl Emil 06:23 14. AUG

Jeg synes desværre at man oplever en større og større højredrejning i dansk, såvel som europæisk politik, og når man læser disse ignorante og uvidene, racistiske kommentarer, bør man fyldes med harme og foragt. Hvor er medmenneskeligheden? Tolerancen? Empatien? — Danmark er blevet til en konformiteret nazi-højborg, hvor vi som borgere har set passivt til, mens at en folkevalgt regering har udnyttet enhver formfor frygt fra dets borgere, og byttet påstået tryghed, sikkerhed, og renhed for vores tavse samtykke. I denne tid er politiet blevet, efter engelske principper, Storebror - med ret til at aflytte, overvåge og spionere os, uden retsligt grundlag, der er opsat videokameraer overalt, og de udviser folk på bagrund af mistanke uden domstolsprøvelse. Hvor er retssikkerhedden?

AF Danskheden 07:20 14. AUG

Jeg er chockeret over tonen i kommentarerne. Margrethe Vestager er en fantastisk anstændig kvindelig politiker, der stadig kan mærke sit hjerte. Danmark ved at udvikle sig til et polariseret samfund og det er frygteligt at være vidne til. Det sker på baggrund af de mange politikere, der tænker mere på stemmer og magt end som her medmenneskelighed og hjerterum. Og borgerne bliver nødt til at tage side - er man for eller imod!!!
Den siddende regering og nu også S og SF har tabt al min respekt i denne sag. Foruden Poul Nyrups kloge og sande ord. Er der overhovedet plads til mennesket længere i vores samfund? Jo hvis man lytter til Margrethe Vestager, De Radikale og Enhedslisten. Alle de andre partier er i lige linie med DF og deres forfærdelige forsvar for en ""danskhed" og overholdelse af love og regler der slet ikke er opdaterede i forhold til de aktuelle situationer, som har været lang tid undervejs. Tænk at leve i et land hvor 60% mener det er rigtigt det der skete igår nat i Brorsons Kirken. Hvor er folks hjerter blevet af, hvad er de så bange for? Den drejning Danmark nu har taget, er på baggrund af al den frygt som er indgydet i vores samfund af DF og som er kravlet ind i underbevidstheden hos flertallet af borgerne, der ikke har egen kraft eller saft til at se og forholde sig til den verden, det liv, det land som vi lever i og som ikke kan se den kurs det har taget.
60% af danskerne har ingen rygrad og tænker ikke selvstændige tanker, men er blevet ofre for en uhyggelig udvikling, hvor de ikke ser faren ved ikke at stoppe op og reflektere. I reflektionens bevægelse kan man ikke andet end fordømme det vi har været vidne til ske i Brorsons Kirke natten til igår.

AF Per Sparre 07:51 14. AUG

En flot tale, Margrethe! Jeg er ikke radikal, men jeg er helt enig med dig i dine synspunkter. Og for en gang skyld en politiker, som både bruger hjerne og hjerte.
Retorisk er talen meget elegant - og det er positivt ment!

AF Per Lausten 08:15 14. AUG

Jeg spørger ofte mig selv, om det virkelig er det umennekslige samfund vi ønsker i Danmark?
Er det de billeder af Danmark, som vi oplever mere og mere af resten af verden skal se og få printet ind i deres bevidsthed?
Love og regler er nødvendige for at holde sammen og styre et samfund, men det gør ikke noget, at man også burger de menneskelige egenskaber, som vi besidder nemlig etik, moral og medfølelse.
Jeg er kommer frem til det bedste svar, jeg kan give på mit første spørgsmål, og det er at jeg bestemt ikke er stolt af at være dansker mere, når vi behandler vore medmennekser på denne måde.

AF Carsten Ringsing 08:29 14. AUG

At beskylde Pia for alskens ondskab er ligesaa forfejlet. Pia har opbakning fra en uhyggelig stor og bred del af den danske befolkning. Danmark og danskere har det ikke let med folk af anden etnisk og kulturel baggrund. Om det er et resultat af en for daarligt implementeret integreringspolitik, eller om det er de danske politikkere der ikke har forstaaet at lytte til hvad befolkningen i realiteten mener om flygtninge, vil jeg vaere usagt. Noget er der i al fald gaaet helvedes galt...

AF EN FÆL PRUT OVER LANDET 08:45 14. AUG

Democra.. hvad for noget?

Tak til Pia og smølførne

AF Jensen 08:49 14. AUG

Flot tale Margrethe.
Med alle de rigtige ord, med alle de rigtige floskler, med de rette gentagelser, så de kan trykke på de rigtige følelsesknapper. Så de kan udløse de rigtige reaktioner, hos de politikerforførte læsere.

Vorherre bevare os. Jeg kan godt forstå at de Radikale er ved at forsvinde op i den blå luft, når dette er det eneste deres leder kan finde på.

Hvad med at komme med nogen realistiske løsninger i stedet? Hvad ville du, Gud forbyde det, gøre hvis du kom med i en regering og skulle til at løse problemerne og ikke blot kommentere dem. Ja, hvad så Margrethe?

AF Sebastian Zieler 09:05 14. AUG

En rammende, sand og flot tale.

Hvor er det uhyggeligt at se folks kommentarer - tænk at vi bor i et land, hvor Obama for det meste hyldes for at ændre Amerikas politik, men hvor befolkningen tilsyneladende ikke kan vende samme kritiske blik på sit eget forrykte styre.

AF thorbjørn boldsen 09:06 14. AUG

jeg kunne ikke have skrevet et bedre indlæg selv.
jeg har nu rejst som socialarbejder i afrika boet 2,5 halvt år i portugal og man kan kun sige at i den tid jeg har været ude(under fogh). har verden langsomt men sikkert ændret syn på DK og vores menneskesyn.
kan kun undre mig over at folk er så sure på mennesker de ikke kender og tildels selv har været med til at drive på flugt.
giv mig danmark tilbage!! det jeg rejste fra engang.

AF Jais Baggestrøm Koch 09:06 14. AUG

Jeg går til hverdag og undrer mig: hvor er alle de mennesker som går ind for Dansk Folkepartis udlændinge og flygtninge politik, og hvilke argumenter gør de brug af når de skal retfærdigøre den. Så jeg vil meget gerne sige tak til Carsten Munk. Tak fordi jeg nu har fået syn for sagen og fået sat navn på én af de alt for mange ignorante og forsmåede tåber, som ikke kan se ud over deres egen usikkerhed og frygt, og dermed have medfølelse med irakernes kranke skæbne. Tak!

Vh

AF Rie Brodersen 09:07 14. AUG

Tak.

AF Thomas Skytte Damø 09:25 14. AUG

JEG SKAMMER MIG OVER AT VÆRE DANSKER... Så kort kan det siges! Jeg skammer mig over at skulle se på Politiet tæve fredelige demonstranter, mens Politiet trækker sig fra åbne konfrontationer, hvor der bliver anvendt vold. Jeg skammer mig over at høre ord som pladder-humanisme, hver gang der påberåbes medmenneskelighed og næstekærlighed. Jeg skammer mig over min regering som ikke lever op til deres ansvar i forbindelse med den krig DE har påduttet os alle. Jeg skammer mig over at bo i et land som ikke lever op til det ansvar vi har for de mennesker vi selv har valgt at lukke ind. Jeg skammer mig over min tavshed over at lade de umenneskelige kræfter dominere debatten. Jeg skammer mig over, at jeg ikke tager mine naboer, mine børns skolekammerater og mine venner i forsvar. MEN DET ER SLUT NU! Bægeret er fuldt. Vold avler vold og det vi var vidner til ved Brorsons kirke er fuldstændig uacceptabelt uanset om formålet med aktionen har et formål man kan støtte eller ej. Jeg vil ikke som borger i dette land finde mig i at blive slået på og slet ikke af dem som skal beskytte lovlydige borgere. Det må da være muligt med fredelige midler at fjerne fredelige demonstranter? Det er tid til selvransagelse for politiet. Der må da være nogen i korpset som vil vaske denne skamplet af uniformen og tage noget ansvar? Eller er det en del af den uansvarlighed som fortsætter med at dominere? Når der bliver begået fejl i en virksomhed bliver der taget affære med det samme. Fejlen skal erkendes og en indsats på banen for at få rettet fejl praksis. Det forventer jeg som lovlydig borger i Danmark sker øjeblikkeligt. Uanset hvad politiets opgave er er det den primære opgave at beskytte landets indbyggere imod lovløshed OG VOLD. TAG ET ANSVAR.

AF Mikkel 09:28 14. AUG

Det er fantastisk at se hvor mange mennesker der bare lukker varm luft ud. Siden hvornår er det iorden at blokere vejen for politiets arbejde? Siden hvornår kan civile personer (læs: indslaget fra GoMorgen DK med Misja), tage beslutninger og "vurderinger" der, ifølge hende selv, overgår politiets og regeringens beslutning om at rydde Brorsons kirke? Det er ufatteligt at så mange mennesker vælger kun at se hele denne episode fra demonstranternes side... Den kære Christina sad ikke bare "passivt" og "så til". Hun var i vejen for politiets arbejde og så må hun forvente de følger, der nu engang er, når man hindrer politiet i at gøre deres arbejde. Christina må da være godt dum hvis hun naivt tror, at bare fordi hun sidder hvor hun sidder, så vil politiet ikke gøre noget. Hold nu op, du er vel ikke dum, vel Christina? Vi lever et demokrati, V og K sidder i regering, DF har meget at skulle have sagt. Sidst jeg tjekkede var det en folkevalgt regering, ergo er det flertallet som er for denne aktion (Megafons tal siger det samme). Hvis I kære mennesker stemmer til venstre for midten... nå ja, så lad det komme ud igennem det næste Folketingsvalg istedet for at gå i vejen for politiet... for hvis I gør det, ja - så må I forvente at få nogle tæsk.

AF Jens L. Lorentzen. 09:37 14. AUG

Dumhed uden graenser.

Ganske som det var i halvfemserne med de hundredvis af "flygtninge" fra Adzerbajdjan , som viste sig at alle at tilhøre samme kriminelle klan af armenere , så viser det sig ,
at langt størsteparten af de såkaldte"irakiske" asylansøgere ikke vedkendes som irakere,
at en del af dem har været aktivt kriminelle i Danmark
og at en større del var det før , de kom hertil.

Det er denne i allerhøjeste grad tvivlsomme "irakiske" skare,
som naive danske embedsmænd i politi og udlændingestyrelse har sjokket rundt med i årevis,
som biskopper , præster, "bedsteforældre" og visse politikere har gjort til deres mærkesag for humanisme og anstændighed,
som nu rinder ud i en farce af moralsk forvirring, grænseløs uvidenhed og tåbelighed.
En farce af snyd, spin og bundløst mudder , der gud hjælpe os uden omtanke , uden blusel af De Radikales Don Quixote-lignende frontfigur udskriges som dette årtis store tragedie, med en ordflom som var det profesesor Tribini på Dyrehavsbakken.

I sandhed,de "irakiske asylsøgere"!!
Endnu en anmassende farce af professionel inkompetance og politisk dumhed , som bekræfter forestillingen om "Die dumme Daenen" , højt og tydeligt, overfor omverdenen og overfor vor egen befolkning.

AF Alfred B Andersen 09:37 14. AUG

Næste gang Margrethe Vestager føler behov for, at flæbe offentlig kunne hun passende henlægge begivenheden til Vollsmose, hvor gadejihadisterne i nat skød mod politiet.

AF Kjetil Nordal 09:53 14. AUG

Jeg har i 4 år boet i udlandet, da jeg så disse nyheder i går, var jeg ved at fælde en tåre.
Hvor er det Danmark jeg forlod for 4 år siden? Er fremmedhad og uvidenhed nået niveauer hvor vi kan storme kirker for at smide folk som er flygtet fra en krig, vi selv har været med til at starte, tilbage til en så usikker fremtid at de med rette frygter for deres liv?

Ja, jeg har forstået alle argumenterne med at vi lever i et retssamfund, hvor man nødvendigvis må og skal følge loven og de kendelser som følger deraf (Er Ha(jur.) og har både forståelsen og respekten for vores retsstystem). Men når denne instans vurderer at vi ikke har et ansvar for disse menneskers liv, og tillader at vi "voldtager" folkekirken samt bruger unødvendig vold mod vores egne unge.
Så kræver jeg retten til at sige NEJ!

En af mine venner skrev fornyeligt:
"Er DF ved at blive stuerene, Eller er det Danmark som blivere mere og mere beskidt."
Det ligner desværre det sidste.

Jeg håber jeg en dag kan vende tilbage til et Danmark man kan respektere og være stolt af.

AF B. Hansen 10:05 14. AUG

Tak til Vestager.
Dejligt at se at også de Radikale har opdaget at samarbejde med den Ultrakonservative Regering og det Fascistiske DF ikke længere er muligt, hvis man vil bevare sin Menneskelighed, Etiske forståelse og Moral intakt.
Den Fascistiske Folkeforfører Pia K. er uhyggeligt dygtig, hun har formået at gennemsyrer hele Regeringen og halvdelen af befolkningen, med sit indestængte had til alt der ikke passer ind i hendes opfattelse af hvad der er Dansk.
Selv kunst har hun reduceret til en Brølende Hjort.
Giver vi hende magt som hun har agt, så får vi et glatpoleret nystrøget samfund, bestående af Hvidmalede stakitter og Dannebrog.
Et Nationalistisk mareridt af konformitet.

AF Bea 10:17 14. AUG

Jeg er så hamrende ked af, at folkevalgte politikere ikke kan holde sig til sandheden.

Citat:

"Vi har som danskere et særligt ansvar for de irakiske flygtninge. Venstre og Konservative gik i krig i Irak på Dansk Folkepartis stemmer."

De mennesker M.V. taler om her, er kommet til DK længe før Danmark gik ind i krigen i Irak.

Så jeg synes, det er en skændsel, når M.V. med sine udtalelser blander alt i en stor pærevælling, bare for at få taletid.

For uanset hvor mange gange en "løgn" bliver fortalt, så vil det stadig være en "løgn".

Min respekt for den slags politikere, kan i hvert fald ligge på et meget lille sted.

AF Nielsen 10:19 14. AUG

Det er tydeligt hvordan Pia K også har formørket et lille flertal af befolkningen. Men så længe det lille flertal stemmer bananstat, får vi det.

Jeg glæder mig til den dag hvor skyerne igen er blå over vores lille land.

Det har ALDRIG været så meget vold og utryghed siden Pia og hendes snæversynede venner fik indflydelse. Aldrig!

AF PH 10:19 14. AUG

Det nytter ikke danskerne piver, der er kun en befolkning der vælger sine magt-havere.

Når selv Uffe Ellemann og Poul Nyrup i stærke vendinger modsiger der egne respektive partier - burde "kolde i røven"-ministre til at tænke over om magten via DF for hver en pris ikke snart sætter en effektiv stopper for ministrene ved næste valg. Stor set hele K vælgerbaglandet er stærk imod at K-ministrene "elite jobbet kræver DF".

Men danskerne skal lade være med at kritisere politikerne, men i stedet sparke taboreten væk ved næste folketingsvalg - kun det hjælper.

AF L. Rasmussen 10:32 14. AUG

Det er ikke overraskende at se de sædvanlige højreorienterede reaktioner på Margrethe Vestagers udmærkede tale, og deres automatstøtte til overdreven magtanvendelse over for unge (og ældre) demonstranter. Det er sørgeligt, at dette højrråbende uempatiske, frygtsomme mindretal med åbenbare mindreværdskompålekser får så utrolig megen spalteplads, og det er sørgeligt, at de anstændige borgerlige, der ved sidste valg var enige med Gitte Seeberg i, at nok var nok, nu forholder sig tavse og passive. Især fordi Gitte Seeberg jo henviste til behandlingen af selvsamme asylansøgere og deres børn, som med hjelme og visir blev skræmt endnu en gang midt om natten i Brorsons Kirke.

Det eneste lyspunkt i denne sørgelige misere er, at unge førstegangsvælgere, der har set deres venners fredelige protest blive genstand for knippelsuppe, ikke lægger deres første stemme på partier, der har forårsaget den situation. De unge kan ikke bankes til at stemme på den fløj - tværtimod. Og med den aldersprofil, der er i VKOs vælgerkorps, er Brorson episoden med til at rykke stemmefordelingen over i den anden lejr.

AF Bea 10:42 14. AUG

Jeg personligt mener, at den betjent der slog den unge kvinde gik for langt, men der fra og til at sige:

"Det eneste lyspunkt i denne sørgelige misere er, at unge førstegangsvælgere, der har set deres venners fredelige protest blive genstand for knippelsuppe"

der er langt. I mine børns omgangskreds mener man, at når en betjent siger, at man skal flytte sig, så flytter man sig.

For man kan stadig protestere, uden at provokerer. Og velargumenteret protester virker bedre end konfrontation, der låser begge parter.

AF Wolfhagen 10:46 14. AUG

Hvorfor skal dette gøres til et objekt for din had mod DF og bejlen til V og K?

DF har rigtig nok V og K i benlås, men det eneste V og K har udvist i denne sag er umenneskelighed, intet er så vigtigt, at man skal se bort fra menneskers velbefindende. Og det skal forstås sådan at alle partierne i folketinget har opført sig dybt forrykt i denne sag, hvis der virkelig var vilje i at lade disse mennesker blive, havde de "humanistiske" partier nok også brugt noget mere energi på sagen, i stedet for bare at fordømme og fordømme.

Man væmmes ved den danske politiske scene, ærligt talt.

AF Keld Bruhn 10:54 14. AUG

66 % af befolkningen er ikke enige med Vestager. Kun 24 % synes det er synd at sende irakerne hjem, på trods af at de har forsøgt at snyde sig til asyl. Kom igen Vestager, du er næsten alene med dit patetiske pladder.

AF Anders Klarskov 10:54 14. AUG

Fantastisk flot formuleret. I store træk lige hvad jeg selv har forsøgt at forklare andre, dog uden et retorisk talent som dette :-)

Klø på, Margrethe. Jeg har længe ligget på vippen, men du har lige vundet min stemme ved næste valg.

AF Casper Holm 11:04 14. AUG

Hvorfor udtaler socialdemokratiet sig så amatøragtigt ukoordineret når der for en sjælden gang skyld opstår en så klar situation der kalder på almindelig medmenneskelighed. Er det virkeligt så svært.
ta selv en tur på avnstrup eller sandholm
hvis det da overhovedet interesserer nogle
af disse kloge blokkere - i disse koncentationslejre ser man hvad dansk medmenneskelighed/og såkaldt ansvarlighed,
fair flygtningepolitik er værd : ikke en skid

AF B. Hansen 11:06 14. AUG

Derfor skal de lovlige myndigheder, her politiet, naturligvis hævde dansk lov ved at sætte disse skamløse besættere ud af Brorsons kirke. Sådan siger den kristne forkyndelse. Sådan taler evangelisk-luthersk kristendom.



- Søren Krarup, MF (DF)

Kommentar i Berlingske Tidende den 20. maj 2009: »Misbruget af kristendom og folkekirke«.

AF Nicoline H. Riis 11:14 14. AUG

Ifølge Megafons undersøgelse for Politiken og Tv2 er 67% af befolkningen helt eller delvist uenige i, at kirker bør yde asyl til afviste asylansøgere.

Det er vist ikke helt det samme som "Kun 24 % synes det er synd at sende irakerne hjem, på trods af at de har forsøgt at snyde sig til asyl."

Vedr. spørgsmålet om de irakiske asylansøgere skal have lov at blive i Danmark, svarer 45% "Ja" og 48% "Nej".

Så det må vel hedde "Kun 45% synes det er synd at sende irakerne hjem...." Og så kan man vel diskutere, om en andel på 45% retteligt kan tilføjes ordet "kun"?

AF Niels Møller-Larsson 11:19 14. AUG

Jeg vil indlede med at sige, at jeg må tilslutte mig dem i denne debat som skammer sig over sig selv. Jeg synes at danskerne inklusivt mig selv, er blevet en form for passitivister. Hvor meget skal der til før nok er nok? Før vi bliver forarget, ophidsede eller nok interesseret til at vi ikke bare ytre vores modstand/støtte via et klik på Facebook? Vi må sgu på gaderne nu Danmark!

Herefter vil jeg gerne kommenterer på alle dem som sviner Margrethe Vestager og alle andre som er forarget over sagen med irakerne. Jeg vil gerne appellere til at I ikke bare kommer med fordomme og generelle holdninger til asylansøgere og folk med anden herkomst end dansk. Brug 30 min på at sætte jer ind i sagen. Læs om deres skæbner, om hvad de kommer ned til, hvorfor de er SÅ bange etc. Find ud af hvorfor FN og menneskerettighedsorganisationer mener vores flygtningelejre og behandling af asylansøgere strider mod konventioner Danmark har skrevet under på. Og lad os så tage diskussionen derfra.
Nogen gange er det ikke nok bare at have en generel holdning, der hedder at muslimerne ødelægger vores land, og at hvis der kommer flere ind i vores elskede land, får vi Sharia og terror til højre og venstre.

AF Jens L. Lorentzen. 11:19 14. AUG

Kjeld Nordahl. Det Danmark , hvis subjektive billede De for fire år tog med til udlandet , er hvad befolkningen og ioevrigt også naturen angår udviklet i uafværgerlig konfrontatorisk og ødelæggende retning , nøjagtig som i resten af Vest- Europa.
At Danmark skulle kunne videreføre social harmoni og velfærd med en af befolkningsflertallet uønsket
indvandring af 300 - 400.000 aldeles fremmede befolkningselementer , er en illusion , som desværre er blevet brudt så sent og pinefuldt , at befolkningen er end op ikke blot med en god dosis fremmedfrygt men også i stigen polarisering , der meget vel og meget snart kan ende op i voldelige modsætninger.

Der er , efter min og mange andres mening , derfor hverken tid eller kræfter at spilde på nostalgi og lamentering over fortiden , hvadenten det er præ1983 for nogle eller 4 år tilbage for andre.

Med krise, stigende arbejdsløshed og udbredt retslig utryghed har effektiv varetagelse af basale samfundsfunktioner , herunder opretholdelse af lov og orden , logisk nok stigende prioritet.
Og for det siden Birte Weiss tid stærkt betændte udlændingeområde betyder det effektiv afværgelse af
yderligere, uløselige problemer med illegal indrejse , det være sig "asylsøgere" fra Irak,Iran,Afghanistan eller professionelle forbrydere fra Oesteuropa og Balkan.
Hvilket kun kan ske ved genindførelse af grundig
traffik- og person- og "asyl"kontrol ved grænsen.
Dette blev ioevrigt fremført prominent af Socialdemokratiet op til EU-valget i juni.

AF Jørgen 12:01 14. AUG

Flot tale. Selvom vi ikke altid ser tingene på samme måde politisk, taler du også for mig i denne vigtige sag, Margrethe. Og du gør det godt.

Det er sådan set også den holdning, jeg havde forventet mig fra De Radikale. Det, der virkelig chokerer mig, er Socialdemokraternes reaktion - eller mangel på samme. Er det et udtryk for, at den generelle og frygtelige højredrejning i vores samfund også har indfundet sig i Socialdemokratiet, eller er det et strategisk forsøg på at hive nogle stemmer over i den anden blok? For Danmarks skyld håber jeg på sidstnævnte (Selvom det nok er 2 sider af samme sag). Bare pas på... Et politisk flertal kan godt købes for dyrt. Bare se på den nuværende regering.

AF Sørensen 12:11 14. AUG

Jeg vil i modsætning til flere andre takke Margrethe Vesager for den tale og hendes arrangement . Håbe at når så mange frustrerede og bekymrede menneskers kan ved at møde op og gå flere kilometer vil gøre indtryk på regeringen og socialdemokraternes ledelse. Ligeledes kan det vise udlandet at der er et andet Danmark end det fremmedfjendske som DF spiller første violin i.

AF Ida 12:18 14. AUG

Det gør ondt i mit hjerte, når jeg læser de fordomsfulde kommentarer der bliver skrevet til Vestagers gode tale.

Politiet gik for langt. Punktum.

Jeg er i øvrigt fuldstændig ligeglad med om irakerne kom før eller efter krigen. VI har været med til at smadre deres land. De frygter for deres liv. Har vi virkelig ikke plads til mennesker som vi har behandlet som lort de sidste mange år? Hvor er Danmark på vej hen. Det her er ikke det Danmark jeg er vokset op i og med.

Skide godt Margrethe, tak fordi du tør - og gør i denne sag! Ny asylpolitik nu.

AF Robert 12:30 14. AUG

HVis der gives asyl til de irakere, der ikke vil hjem, og derfor besætter kirker o s v, så belønner man de stædige og uefterrettelige.

De irakere , der rejste hjem - lovlydigt og pænt - er herefter totalt til grin ?

Altså - siger vi ja til kirkebesætterne og de stædige, så bør vi også invitere dem der rejste ( pænt og ordentligt ) tilbage. Det må ikke være sådan, at man taber ved at være ordentlig ?

Iøvrigt håndhæver politiet i en demokratisk stat de regler og beslutninger, som er lovligt og demokratisk vedtaget. De ballademagere, der lægger hindringer for politiet lægger derfor dybest set hindringer for demokratiet. ( Ballademagerne har m a o en facistisk tilgang til omverdenen.)

Kan man ikke lide reglerne eller beslutningerne i Danmark , så er adressen Folketinget ( man kan protestere , demonstrere eller evt melde sig til partipolitisk arbejde ?) - det kan derimod aldrig være OK at genere politiet.

AF Marie Louise Borgmann 12:54 14. AUG

Jeg så for et par uger en udsendelse om folkemordet i Rwanda i 1994 om 150 mennesker som havde søgt tilflugt i en kirke og der sad de i 4 dage indtil en Hutu milits ankom og slagtede dem alle. Spædbørn blev levende fodret til grise. Når jeg tænker på denne kirke nede i Rwanda kan jeg ikke lade være med at samligne hele scenariet med hvad der skete i Brorsons kirke. Irakerne ventede også i uvished og at vende tilbage til Iraq er lig ned den visse død for dem. Så kan du og jeg fortælle dem alt andet, men vi kan intet garantere og sådan er sagen nu engang. Vi fodrer ikke deres børn til grise men for dem, kunne det sikkert være hips som haps.

Vi behandler dem som skidt som om de er intet værd. Vi ville ikke engang behandle vores husdyr på samme måde. At slæbe dem ud i nattens ulm og mørke, fra et sted som de håbede kunne blive deres sidste redning, det er i mine øjne lidt det samme som skete ved den lille kirke i Rwanda i 1994.

Jeg skammer over at jeg skulle være en del af sådan et samfund og at mit barn skulle være vokse op og tro at man kan behandle sine medmennesker på den måde.

AF Morten DD 13:02 14. AUG

Lov er lov. Den er ikke længere. Hvis man ikke kan lide landets love, må man kæmpe politisk for at få dem lavet om. Hvis man griber til selvtægt, ramler det hele.

AF Mads Bech Madsen 13:05 14. AUG

Deres eneste "forbrydelse" er at være mennesker der, som du og jeg, er f...... bange for krig og bomber - derfor skal de brutalt vækkes og tæves med knipler midt om natten - Tillykke Danmark - klap dig selv på skulderen - ingen andre gider efterhånden

AF Carsten Ringsing 13:23 14. AUG

Kaere Margrethe, det Danmark du efterlyser eksisterer ikke, og kommer formenligt aldrig til det. Danmark har ved hjaelp af en totalt fejlslagen integrationspolitik, og vel hjulpet af et par velplacerede tegninger i en dansk avis, positioneret sig optimalt til alle former for etniske og kulturelle problemer. Se paa rocker problemet. INTET er anderledes end da Joenke fyldte Makrellen med bly for nu flere aartier siden. Se paa sagen i Vollsmose. For snart 35 aar siden stillede Mogens Voigt (FP)forslag om at militaeret skulle stationeres i Odense forstaden for et stoppe urolighederne med fremmedarbejderne (som de blev kaldt dengang). Ikke en skid er der sket, og det er IKKE Pia's skyld. Det er den almene dansker som til stadighed vaelger de samme handlingslamme politikkere ind i en parlamentarisk model der overhovedet ikke hoerer hjemme i det 21ende aarhundrede. Det er hvad man faar ud af vedvarende at fodre en overflod af levebroedspolitikekre....

Sorry, men der er sgu for megen snak og ingen handling.

AF Romdal 13:28 14. AUG

@ Morten DD
Civil ulydighed er at kæmpe politisk. Fordømmer du dem der strejkede i København i 1944, eller de sorte amerikanere som marcherede i 60erne? De fik også tæsk, for det de gjorde var ulovligt.

AF Kjetil Nordal 13:30 14. AUG

Jens Lorentzen,
Selv det Danmark jeg forlod for 4 år siden havde disse problemer. Jeg mener vi stod ved en skillevej. Vi havde to muligheder, fremme integrations, eller frastøde det fremmede.
Det er tydeligt når vi ser på meningsmålinger og vælger tal, at en skræmmende stor del af befolkningen har valgt at frastøde det fremmede.

Det er klart for mig at der er tale om en frygt, denne er skabt i medierne, og af specielt et parti, som, må jeg indrømme, er umådeligt dygtige til at promovere sig selv og sine holdninger, specielt til de svage i samfundet, som ikke har overskud eller vilje til at se ud over sin egen næse, hvilket er forståeligt.

Når du taler om en invandring som befolkningen ikke ønsker, er det i mine øjne ikke noget vi kan vælge til eller fra, irakerne kommer her som en direkte følge af vores alliance med USA. Som forøvrigt gik ud på at omgå FN og dermed skade retsgrundlaget nationerne imellem. At FN samtidig kritiserer vores handlinger overfor de irakiske flygtninger understreger blot vores aktioner som en "slyngelstat" i international sammenhæng.

Du siger:
"uløselige problemer med illegal indrejse , det være sig “asylsøgere” fra Irak,Iran,Afghanistan eller professionelle forbrydere fra Oesteuropa og Balkan."

Kan vi lige hurtige blive enige om at det er to helt forskellige ting, men samtid begge dele noget Danmark har valgt?

Vi er medlemmer af EU, ergo, Østeuropæere har frit adgang til Danmark, på samme niveau som Tyskere, Svensker, og Englændere, der er altså på ingen måde tale om "illegal indrejse".
Ja, der er (et meget lille) antal personer blandt disse som udøver kriminalitet i Danmark, hvilket for det meste er grundet i en meget lavere levestandard i deres hjemland end resten af Europa. De fleste rejser dog fra deres land for at arbejde og leve under bedre forhold, hvilket man vist næppe kan bebrejde dem.
Hvorfor EU ikke hjælper disse lande, på samme måde som man i sin tid hjalp Irland, det kan man spørge sig selv om...
(Forresten er 1/8 del af indbyggerne i Dublin østeuropæere, og gæt hvad... Der er ingen større problemer. Hvorfor spørger man så sig selv, jo, de bliver taget imod som mennesker, finder selv arbejde og bliver ikke i større grad forskelsbehandlet)

Hvorfor skulle Danmark ikke kunne lade disse 300-400.000 "fremmede befolkningselementer" blive produktiv del af vores samfund, istedet for at behandle dem netop som "fremmede befolkningselementer".

Problemet ligger det menneskesyn som du og dine har. Det er tydeligt at du ikke ser på disse mennesker som "fremmede befolkningselementer" og på ingen måde en vækst i Danmarks ressourcer.

Når vi fører politik på det grundlag, ændrer vi præcis hvor vi er i dag...

AF Morten DD 13:35 14. AUG

@Romdal: Jeg tænkte nok, at det ville blive fremdraget. August 1944 er jo helt klart på niveau med denne sag.... De love, vi opererer under i 2009, er vedtaget på demokratisk vis, og det har folk bare at overholde.

Ellers så vil landmanden da bare overgøde sine marker. Jeg vil snyde i skat. Køre meget for hurtigt på de lange lige landeveje i Jylland. Tyvfiske. Skyde vildtet uden for fredningstiden. Osv, osv, osv...

AF Romdal 13:54 14. AUG

@ Boesen
Du ved ikke hvad civil ulydighed er. Jeg har beskrevet det kort på Johannes blog tror jeg det var, ellers bare læs på "civil disobedience" på wiki.

At køre for hurtigt på motorvejen har intet at gøre med det. Det har heller intet at gøre med hvem der regerer landet. Det er et legitimt, og i nogle tilfælde det eneste, redskab for borgerne til at påvirke magthaverne.

AF Romdal 13:55 14. AUG

Hov, Boesen er ikke tilstede, min lille kommentar var til Morten DD :)

AF Kaspar 13:59 14. AUG

Politiet var hårdhændede, givet.
At vække og flytte flygtninge om natten, ikke rart.

..Men denne tale...
Hvor var løsningsforslagene? Hvor var opskriften på hvordan det kunne gøres bedre? (eller hvordan hun ville have grebet sagen an som ansat i politiet)
Hvor er evnen til at sympatisere med folk der gør deres job for den danske stat?
Alle offentligt ansatte har jo en pligt til at lyde staten. Staten defineres af vælgere, hvis denne hændelse støder folk, så kom op af sofaen til næste valg og stem. Ingen stemme til et valg, ingen ret til at kritisere de folkevalgte eller deres beslutninger.
Folk der ikke tør skrive deres navn i denne diskussion - stå dog ved det I mener.
Humanisme er en svær ting at styre når man har et job der kræver at man udfører grimme ordrer. Spørg bare de udsendte soldater og politibetjente.
Jeg ønsker at der kommer gode løsningsforslag til hvordan dette kunne have været løst, og ikke bare kritik. Hvis man mener at man kunne gøre dette bedre selv, så skriv og fortæl hvordan.
Tag ansvar folkens - hvis man har været med til at skabe støj og optøjer mens flygtningene skulle flyttes har man så ikke gjort oplevelsen værre for dem?!

Jeg håber at vi kan undgå situationer som denne i fremtiden - lad folket stå frem og give deres uendelige støtte ved at indtage disse Irakere i deres hjem. Lad dem tage de mennesker de mener der sidder glemt og klemt i lejrene ind i deres huse. Man burde ikke kunne brokke sig uden selv at handle.

Kom ind i kampen Danmark, vis ved jeres handlinger hvordan I kan gøre det til et bedre Danmark at leve i. Gør det kreativt og således at I er med til at opretholde lov og orden. Tag ud og besøg flygtningene i lejrene hvis de betyder noget for jer som mennesker, uddan dem hvis I mener at de trænger. GØR NOGET, andet end at stå i vejen for systemet og kritisere uden at ville gøre noget.

AF L. Koppel 14:02 14. AUG

Fordi man er politiker, gør det jo ikke noget,at man også viser, at man er et menneske. Tak, M.V.

AF Bjørn 14:04 14. AUG

Syntes det er skræmmende at se hvordan nogle mennesker igen og igen er nød til at hive "de muslimske voldspsykopater" frem i en forsøg på at legitimere det faktum at det her var FAMILIER og ikke bander eller voldelige unge der blev slæbt væk.

Derudover syntes de ligefrem at det er ok at politiet tæver demonstranter der syntes det her var for vidt.

Det var ikke KUN den "onde" venstrefløj der var på gaden. Det var familien Danmark. Det var de mennesker, der har en søster og en bror. En mor eller en far. En ægtefælle eller en kæreste. En nærtelsket de sætter over love. Det var mennesker, der spejlede sine egene familie relationer i den desperate situation Irakerne sad i.

Og kynismen og koldheden omkring det er uhyggelig. Love er der for at sikre vores samfund, og sikre at vi kan leve i tryghed. Men når lovene skader eller truer vores muligheder for at leve vores liv, har lovene mistet deres funktion.

"Those who would sacrifice liberty for security, deserves neither". Det sagde Benjamin Franklin. Hvis vi er villige til at ofre vores menneskelige integritet, fordi der er elementer, der langt fra er majoriteten af det danske samfund, som smidder sin egen medmenneskelige integritet væk pga. vold og had. Ja så fortjener vi heller ikke at nogen respekterer vores liv, vores værdier og vores familier.

Særlove, specialløsninger. Revudering af loven. Jeg er ligeglad hvad det kræver, men Margrethe har helt ret. Desperate familier er ikke nogen jeg ser som fjendtlige elementer i vores samfund.

AF P 16:12 14. AUG

Kan vi ikke få "Radikale Venstre" ind under "enfoldighed" i næste udgave af Dansk Synonym-ordbog ?

AF Kondrup 16:35 14. AUG

Jeg er meget rystet og ked af de mange grimme kommentarer der er til denne tale! Jeg vil ikke kommentere de fleste af dem, da jeg ikke har nogle kommentarer til dem, der vil kunne tåle at blive offentliggjort. Jeg vil dog sige at jeg er fuldstændig enig i at man bør overholde loven, men hvis loven er umenneskelig må den laves om! Det er jo derfor at man har noget der hedder menneskerettigheder og minoritetsbeskyttelse, netop for at vi ikke bare ender i et flertalstyranni, som Danmark desværre er blevet til med VKO-regeringen. Jeg er glad for at så mange mennesker gik på gaden for at demonstrere for irakerne – det viser da at der i det mindste er nogle anstændige mennesker tilbage i Danmark. Desværre er der ikke så mange at finde i folketinget...

AF schmidt 18:18 14. AUG

de som mener at alt er df`s skyld tager gevaldigt fejl df kan ikke manipulerer med folk i så mange år..nej sanheden er jo at mange er enige i at muslimer udgør et problem både økonomisk(ikke i arbejde) og menneskeligt(ghettoerne,kriminalitet osv osv)så hvis i skal være sure på nogen så vær det på de kriminelle indvandre der jo er dem der har fået folk til at stemme på df

AF Jens Mejer Pedersen 19:47 14. AUG

Godt gået, Margrethe.
De radikale har altid stået for en anstændig og menneskelig holdning til flygninge/indvandrer området. Hold fast!

AF Jens Peter Nissen 20:03 14. AUG

tak Margrethe !

Det er godt at opleve, at der er enkelte politikere, der bevarer en rest af medmenneskelighed og anst

AF Thomas 20:54 14. AUG

I nat var en særlig nat
Skrevet af Margrethe Vestager 13. aug 21:59
61 kommentarer
Tale til demonstrationen ved Brorsons Kirke
Det vi var vidner til i nat, var ikke kun umenneskeligt.
Det vi var vidner til i nat, var ikke kun hjerteløst.
Det vi var vidner til i nat, var et symbol på den benlås, Dansk Folkeparti har lagt Venstre og Konservative i.
Rydningen af Brorsons Kirke er et symbol på en forfejlet asylpolitik.
Det er kulminationen på 8 år, hvor Pia Kjærsgaard skridt for skridt har dikteret dansk politik, og Venstre og Konservative skridt for skridt har givet slip.
Det er kulminationen på et sort årti, der har ændret Danmark.
Vi har som danskere et særligt ansvar for de irakiske flygtninge. Venstre og Konservative gik i krig i Irak på Dansk Folkepartis stemmer.
Vi var imod. SF var imod. Enhedslisten var imod. Og Socialdemokraterne var imod. Alligevel traf VKO med Anders Fogh i spidsen en historisk uklog beslutning om at sende Danmark i angrebskrig.
Flertallet var spinkelt. Det var minimalt. Det var næsten ikke-eksisterende. Og grundlaget var løgn.
Derfor har vi en særlig forpligtelse over for krigens ofre. En forpligtelse til at tage hånd om dem. Til at hjælpe dem.
Derfor var i nat en særlig nat.
I nat bekendte regeringen igen kulør. I nat stod det igen klart, at de partier, der sendte Danmark i krig, intet har tilovers for dens ofre. Det er tragisk, at det kun er oppositionen, der vil tage hånd om krigens ofre.
At kun politikere fra oppositionen arbejder for at genbehandle de irakiske asylansøgers sager. Mens dem der stemte for krigen. Dem der var skyld i den krig, der bragte irakerne på flugt, ikke gør noget for at hjælpe dem.
Vi har som danskere et ansvar overfor de afviste irakiske asylansøgere.
I årevis har vi spærret mennesker inde i lejre.
I årevis har vi ladet børn blive født og vokse op i nedlagte militærlejre.
Og i årevis har den nuværende regering kigget den anden vej mens disse menneskers liv og psyke er faldet fra hinanden.
Det er vores ansvar. Det er Danmarks ansvar. Og derfor skal vi lade de afviste asylansøgere få genbehandlet deres sager.
Vi skal gøre op med måden, vi behandler asylansøgere på. Ingen – slet ikke krigsflygtninge – har fortjent at blive spærret inde i en nedlagt militærlejr. På ubestemt tid! Få deres liv sat på stand-by. Nej, det har absolut ingen fortjent.
Det var chokerende at vågne til nyheden om Brorsons Kirke.
Chokerende, fordi jeg aldrig i mit liv havde troet, at kampklædt politi skulle rydde en kirke fyldt med magtesløse mænd, kvinder og børn. Lige her. i Danmark. I vores land. At se politimænd med hjelm, visir og skjolde storme en kirke, hvor flygtninge i frygt og desperation har søgt helle i et samfund, de troede ville hjælpe dem.
Tænk at det skulle blive virkelighed i Danmark.
Det er ikke bare udansk.
Det er unødvendigt.
Det er umenneskeligt.
Og det er hjerteløst.
Billederne af kampklædte betjente, der stormer en dansk kirke, går nu verden rundt.
De billeder af kampklædte betjente, der med vold, magt og knipler fjerner siddende demonstranter, der viser deres afmagt, går nu verden rundt.
Er det det Danmark, vil vi være bekendt? Er det det Danmark, vi er stolte af? Er det det Danmark vi vil være kendt for?
Ikke mig.
Det er billedet af et Danmark, hvor Dansk Folkeparti har overtaget styringen. Hvor Venstre og Konservative lader sig trække rundt i manegen. Hvor frygten og foragten har taget over.
Og det er ikke et billede af et Danmark, jeg nogensinde vil lægge stemme til.¨
------------------------

Kommentar til M.Vestager Tale + Politikkens eget spørgsmål d 14.08.2009. "...Skal kirker være fredhellige tilflugtssteder?"

M.Vestager mudrer sagen ved at sammenblande fordømmelsen af måden det blev gjort på; en arkaisk lovs hellighed; og den principielle udvisning..... Èn af disses emners problematik, kan IKKE automatisk hverken retfærdiggøre eller fordømme og dæmonisere de andre.Ang Politikkens spørgsmål d 14.08.2009. "...Skal kirker være fredhellige tilflugtssteder?"
Modspørgsmål: KAN nogen kirke AUTOMATISK være ufejlbarlig og urørlig (når der nu engang er mennesker involveret)?!?
Så: NEJ! Det må ikke AUTOMATISK være en århundredgammel beslutning, der er meddefinerende for en moderne retsstats funktion - så er det Fanden og ikke "Gud", der er løs!
Samf er baseret på demokratiets basale strukturelle værdi - en maksimal EKSISTENS og UDLEVELSE for realistisk/praktisk flest mulige! DiskursFORMEN omkring defineringen af det realistisk/praktiske er så problematikken! Målet er det "bedste" for de fleste - men selvfølgelig stadig flertallets diktatur i forhold til den grundlæggende samfundskontrakt! Demokratiet er dog helt indlysende stadig den mest rummelige/includernde styreform, der kendes!

For mig er der imidlertid 2 andre kerne spørgsmål i situationen:

- 1. Til Politiet: Er handlingsMÅDEN mod uvoldelige demonstranter acceptabel?
- NEJ!
Politiet skal SELVFØLGELIG forsvare sig og kunne anvende vold - mod vold!
Men IKKE mod uvoldelige demonstranter!
Politiet SKAL skelne ml demokratisk lovlig protest (uvoldelig) og voldsdomineret forkastelse af en siddende regering - og handle passende.
Hvorfor ikke blot førertag - og væk fra scenen for senere FRISTILLELSE?!?

Borgerens ret til være handlende demonstrant SKAL respekteres!
Politiet skal beskytte - men borgeren skal jo også modtage denne beskyttelse.
Gensidig accept/tllid er nødvendig for dèn samfundsfunktion.
Hvorfor er den udhulet?
Er situationen virkelig, for nogen, automatisk blevet til vold/krig ml politi og demonstranter?

Til Politiet: Hold jer tilbage for F... Brug fysisk magt m mere omtanke og situationsfornemmelse - det er jeres JOB!!!
- stå ved fejlgreb og tag ansvaret på jer! Tydelig magtmisbrug (som de nu omdiskuterede knippelslag) SKAL straffes! At nogen er ikke-discriminitive betjente, er IKKE, for de fleste at betragte, det samme som at alle er over stregen - fejltagelser sker, men sgu kun ved at anerkende og reagere på fejltagelse kan en civils tillid blive retfærdiggjort!

Til (volds)demonstranter: hvis talediskursen opgives, stadfæster angriberen selv den Facistiske diskurs; kun fysisk magt bliver anerkendt og dermed enerådende - og demokratisk civilisation ophører - ligegyldigt, hvem der styrer! RetsKONCEPTET ophører.
Så protestèr, deltag i demokratiets institutioner og m en omskrivning af et kristent ordsprog: "Acceptèr andres mening og holdning, som du selv vil accepteres." Ellers....hold kæft og modtag de tæsk, du selv har givet!

- 2. Til Samfundet: Skal den her vedtagne regering/flertalsbeslutning og retsstaten accepteres, eller brydes m vold?
Se på mængden af modsatrettede rapporter:
der er turisme igen i landet også her fra DK....
vs
det er livsfarligt overhovedet at være der....Og mange flere....
Der er ikke en entydig sandhed og begge sider KAN have ret - derfor det er et valg af samfundsret/realitet, IKKE mellem blot moralsk/umoralsk! At gøre den anden side til enten bødler eller idioter hèr, viser blot egen mangel på at kunne se flertydighed. Og DET er altså et tegn på idioti og samtidig virkelig en mulighed for at slippe frit anvendt brutalitet løs - af alle og mod alle!

God fordøjelse :-)

AF Thomas 20:56 14. AUG

Uuuuups!!!
- SORRY, der kom godt nok for meget med..... ;-)

AF Jens L. Lorentzen. 21:21 14. AUG

Kjetil Nordal.

Som forsvar for den skete import af 300-400.000 kulturfremmede indvandrere og som fortaler for en fortsættelse giver du den danske befolkning skylden for denne indvandrings ubestrideligt store problemer: "En skræmmende stor del af befolkningen har valgt at frastøde det fremmede" skriver du blandt andet. Men hvad sandt endsige rimeligt er der heri , når den danske befolkning dagligt oplever , at det er indvandrerne ,om ikke alle så dog en stor og meget voldsom del, der afviser forholdene her og kræver dem ændret efter deres skikke, religion og klan/familiemønstre. '

Du går ud fra , at udbredt xenofobi alene skyldes "en frygt skabt af medierne og specielt af et parti", og bortser skråsikkert fra alle fakts og oplysninger om kollektive forfølgelser af danske hjemløse , af grønlændere , af enlige piger , om voldskriminalitet, berigelseskriminalitet og socialbedragerier.
Men befolkningen ,som det går ud over, kan ikke - som du - abstrahere fra virkeligheden, blot fordi den påpeges af "et part" og mediers omtale er ufuldstændig. Så må det jo være op til
andre partier og bedre medier , at supplere med flere facts og positive sammenfatninger, hvis muligt.

Du skriver , at "Indvandring som befolkningen ikke ønsker , er ... ikke noget , vi kan vælge til eller vælge fra".
Deri tager du fejl. Der er intet , hverken i FNs flygtningekonvention eller noget andetseds , som forpligter Danmark til at modtage andre eller flere flygtninge/asylsøgere , end vores reletivt beskedne del af FNs egne , saakaldte konventionflygtninge. Og retsforbeholdet , som SF så klogeligt fik indsat i relation til EU, sikrer Danmark fuld adgang til egne restriktive flygtninge- og asylordninger.
Ej heller er Schengen-aftalen, eller noget som helst andet end dansk statslig tåbelighed, i vejen for fuld og effektiv person- og anden kontrol, inkl. asylssagsbehandlig, ved havne,lufthavne og grænseovergange , som de eksempelvis har det i UK og Graekenland.
En kontrol , som regeringen og folketinget da også har besluttet at genindføre senere på året for at beskytte Klimatopmødet.
Dette har forståeligt nok rejst spørgsmålet: fortjener befolkningen da ikke den samme beskyttelse? Et spoergsmål , som regeringspartierne er taabelige nok til at overhøre , i modsætning til socialdemokraterne , som har aktion på bedding til lidt nårmere ft.valget.

Og du slutter af med en beskyldning i bedste Radikale stil, at hele "Problemet ligger i det menneskesyn, som du og dine har".
Bortset fra , at du intet kender til mit og mines "menneskesyn" eller vore livsanskuelser iøvrigt , tror du virkelig selv , at der kan findes nogetsomhelst indhold i dette luftige udsagn??

AF S 21:48 14. AUG

K

AF Pernille Jørgensen 22:21 14. AUG

Hej Magrethe.
Flot at du går imod hvad "danskerne" mener! Jeg, min familie, venner, kolleger etc. er virkelig trætte af, at høre i medierne at "vi danskere er helt på linie med regeringen, hvad angår udlændingespørgsmålet".
Den måde sagen omkring irakerne er blevet håndteret på, viser bare hvor vores samfund er havnet i løbet af de sidste 8 år: Grådighed og egoisme er nærmest blevet en dyd.

Politiets opførsel overfor demonstranterne kan desværre ikke skjules overfor omverdenen og var efter min mening " endnu en af de dage i de senere år hvor Danmark mistede sin uskyld"!

AF Torben Petersen 23:06 14. AUG

Gad egentlig vide, om ikke de afviste asyltiggere selv var forsvundet, hvis de var blevet præsenteret med en udspecificeret regning på de omkostninger de har påført sagesløse danske skatteydere igennem årene? Alene størrelsen af huslejerestancen i den danske stats financierede kirkekrypt, ville få det til at risle koldt ned ad ryggen på mig! Skulle man bytte en irakisk families forsørgelse med Klaus Rifbjergs årlige apanage?

AF Jens Jørn Pedersen 23:07 14. AUG

Du og de Radikale er de eneste respektable politikere i Danmark. Tak for din indsats!

AF Torben Petersen 01:19 15. AUG

Infamt som hverken Det radikale Venstres forkvinde, Margrethe Vestager, eller integrationsordfører Morten Østergaard anerkender magtens tredeling herhjemme. Den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. Et flertal i landets legitime regering har vedtaget reglerne for asyl. De afviste er herefter ilegitime asyltiggere uden hjemmel til fortsat ophold i landet.
Politiets opgave er at effekktuerer lovens efterlevelse ude hvor den tilsidesættes. Eventuelle demonstrerende sympatisørere med lovbrydende der ikke umiddelbart efterkommer voldsmonopolets forlangender om at forføje sig, må imødese øjeblikkelig effektuering af den formaning der legitimt er udstedt. Mener sådanne demonstrerende at være blevet forulempede i den forbindelse, findes klageadgange for sådanne borgere. Sådan virker retsstatens basale magt-fordeling. Og det forestillede jeg mig i min naivitet, at enhver parlementariker herhjemme anerkendte ved deres egenhændige underskrift på Det Danske Riges Grundlov...men det gæler helt klart ikke for medlemmerne af Det radikale Venstre!! Jeg forstår nu hvorfor selv Poul Nyrups gamle ægteskabslignende forhold med Loooneees aldeles "stuerene" Radikale Venstre-parasit på socialdemokratiske stemmeafgivelser, pr. d.d. er opsagt af socialdemokraternes forkvinde Helle Thorning Schmidt: Det radikale Venstre aner man aldrig nogen sinde hvor man har! Det radikale Venstre insisterer fremdeles på, at være det politiske kortspils evige joker!!

AF Abildgaard 02:07 15. AUG

Kaere Margrethe Vestager,

TAK!! Endelig et normalt menneske fra det land jeg er holdt op med at sige jeg kommer fra!!

For faa aar siden graed jeg over det land jeg engang elskede, og jeg haabede det ville komme paa hoejkant igen, men dette beviser desvaerre det stik modsatte! Hvis alle verdens lande opfoerte sig som Danmark goer nu, da ville vor planet ikke laengere eksistere!Det er jo ganske enkelt uhyrligt, ondskabsfuldt, ja...jeg har ikke ord der daekker min foragt for den maade den Danske stat nu opfoerer sig!!!!

Kom op af stolene, og vis for engangs skyld blot en lille smule ansvarlighed, og faa saa den regering smidt saa langt vaek som noget kan smides..ikke i morgen...NU!!!

AF jensen 05:58 15. AUG

Tak for en meget smuk tale.
Det bliver en lang kamp at få Helle Thorning til at mene det samme og det er måske vores største problem.Der er ikke den store forskel på Helle og Pia k.

AF MIkkel Hansen 07:06 15. AUG

Danmark fik sin Krystalnat - og n

AF Morten 07:57 15. AUG

Uanset hvornår de Irakere kom hertil, så burde man da ikke sende dem til et land med daglige mord og bortførelser.
Hvem ville turde tage til Irak? Helt ærligt..

AF PeterMeyling 12:54 15. AUG

Først starter man en krig-Herefter uddeler man knippelsuppe til fredelige demonstranter der støtter flygtninge fra den krig man selv startede.

Man må da være voldspsykopat,for at støtte sådan en politik.

AF Rasmus 12:55 15. AUG

Tak for at visse der er nogle der ønsker at lede landet med hjertet på det rette sted, Margrethe.


Til Carsten Munk (og andre af samme holdning)

Alle de frygtlige ting du snakker om (terror, vold og skyderier) er steget gennem de sidste 8 år af ekstremt borgerligt styre i Danmark. Derfor kan man fastslå udfra "virkeligheden" og ikke DF's værdipolitik (eller hvor du finder din argumenter) at det er stærkt borgerlig politik der skaber uro og vold. Tænk dig om før du siger ok til "hårdt mod hårdt" for det betyder kun eskalering af problemmer.

Desuden er det direkte dumt at udtale M. Vestager ikke vil ha loven bliver overholdt, hun taler om at regering skal visse et ansvar og gøre en indsats. Lov og orden er en direkte følge af den siddende regerings beslutninger...det er jo ligesom pointen med et demokrati, derfor er det også ansvarløst at sige det handler om loven skal overholdes. Det er bare en konstatering af at de har vundet valget, en slags "sådan er det bare" diktatur, uden begrundelser eller argumenter for ens handlinger. Dem siger man nemlig ikke for de er umenneskelig og svære at få ned sammen med middags-kaffen.

Vi har en ca. 9-10% af andre etniske grupper i Danmark (det er med alle fra russer, thai, araber og svensker), det er et meget NORMALT tal ikke anderledes end mange andre europæiske lande. Bortset fra Sverige og Norge der ligger på en 15-20%...om som alle der har været et smut i Malmø eller Stockholm ved, så er det jo ren anarki derover...eller hva??

Desuden burde du takke den Muslimske "taberkultur" som du kalder den, de gav os et ordentligt løft indenfor matematik og medicin, mens vi stadig kastet med økser. At deres udvikling måske har været dårlig siden dengang skyldes muligvis at de har været ramt af krig. Især Irak har ikke oplevet et fredligt årti længe.

HUSK DEM DER SKULLE STÅ FOR DANMARK, SENDE KNIPLER OG PEBERSPRAY UD MOD 300 DANSKER, FOR AT HOLDE 30 IRAKER UDE

Tyg på de tal

AF Martin E. Haastrup 22:19 15. AUG

Stor og hjertevarm inderlig tak til Margrethe Vesteager, som en af de få politikere, også i oppositionen (!), som tør stå frem og vise sig som et menneske denne sag vedr.

I min optik har du langt langt mere format og sund integritet til en fremtidig statsministerpost en Helle og Villy. Det er selvfølgelig derfor du ikke bliver taget i betragtning til samme overhovedet... :)

Tak Margrethe, tak, uanset...det sidte ovenstående Flot og med den dybeste anerkendende respekt herfra. Og - Fortsæt!

MVH

MEH

AF Stefan Plohmann 10:11 16. AUG

Noget må være meget småt.

Da jeg i går formiddags tændte for radioen, nåede jeg lige nøjagtig at få de sidste sekunder med af et indslag, der handlede om, at befolkningen i stigende grad mister respekten for politiet. Ja, det tror da fanden! Med den adfærd, der blev lagt for dagen over for demonstranterne uden for Brorsons Kirke kan det vel ikke komme bag på ret mange, at tilliden til politiets evne til at håndtere lov og orden på anstændig og intelligent vis svinder i galoperende hast. Det er sådan noget, der får respekten til at ligge på et meget lille sted hos rigtig mange tænkende og følende danskere. Det er, når man ser billeder af en betjent, der banker løs på en sagesløs kvinde, at en almindelig politibetjent bliver til et fascistisk svin. Og det er, når man efterfølgende ser højererangerende politifolk forsvare og bakke op om hændelserne, at politiet som organisation i folks hoveder bliver til en fascistoid klub af små magtliderlige mænd, der ikke har fået omsorg og kærlighed nok som børn. Det er den slags, politiet må holde op med, hvis ikke man kun vil have respekt fra Pia Kærsgaard og hele hendes klamme slæng, men også fra almindelige, raske mennesker.

Det er som udgangspunkt ikke svært at give politiet ret i, at en betjents anvisning om at flytte sig ved en demonstration eller i en hvilken som helst anden sammenhæng principielt ikke bør opfattes som en opfordring til diskussion, men som en ’ordre’, der bør adlydes. Men hvor er det dog en skændsel at se, at alene en så lille og helt uaggressiv ulydighed, som udvistes af nogle demonstranter foran Brorsons Kirke, kan få op til flere betjente til at tæske organiseret løs på fredelige demonstranter. Det er helt ude af proportioner og derfor enormt provokerende for rigtig mange mennesker, som i bedste fald nøjes med at væmmes over politiet og som i værste fald fylder lommerne med brosten næste gang, de tager af sted til en fredelig demonstration. Det bliver mere og mere tydeligt, at politiet i den grad ligger, som de selv har redt, når de konstaterer, at respekten ikke længere er den samme. Det er jammerligt at være vidne til, at danske betjente ikke formår at løfte et par unge mennesker til side, ligesom det snildt lykkes for deres kolleger i andre europæiske lande, som vi ”normalt plejer at sammenligne os med”. Et ramaskrig ville være lydt over den ganske vestlige verden – og ikke mindst i Danmark – hvis noget sådant som kirkerømningen ville være sket i f.eks. Tyskland. Men alene den kendsgerning, at vi ikke tidligere ligesom tyskerne har spillet os så uheldigt ind i det fascistiske rampelys, gør tilsyneladende magthavernes fascistoide spillerum tilstrækkelig stort nok til, at justitsminister, rigspolitichef, indsatsleder, menig politibetjent og andet uniformeret godtfolk formentlig slipper af sted med at kunne more sig med deres ynkelige magtmisbrug på de stakkels irakeres og deres sympatisørers bekostning. Der er åbenbart så meget at kompensere for, at de alle har svært ved at nøjes med at køre i store biler. Der skal mere til, før de har det godt og føler sig store og stærke og betydningsfulde. Der må bestemt være noget hos dem, der er meget småt.

Så kære politi, tilgiv mig, hvis en snert af kynisme og usaglighed skulle være at spore mellem linjerne, men det er nu en gang svært ikke at blive så uendelig vred over torsdagens grimme billeder at man må afreagere ved at kaste med ’verbale brosten’, når nu man ikke går så meget ind for at kaste med de rigtige. Men hvor kunne jeg dog ønske mig, at de verbale kom til at gøre ligeså ondt som de rigtige. At fanden måtte tage jer alle sammen i form af kritik, der kom til at hagle ned over jer og tvinge jer ud af jeres rigide tankemønstre. Gid der kom til at rulle minister- og rigspolitichefhoveder. Og gid den stakkels hårdtslående politibetjent som efter sin grusomme barndom med tæsk og omsorgssvigt og efterfølgende højreekstremistisk trimning i politiets hjernevridermaskine blev stillet for en dommer og fik en rimelig og retfærdig straf for de lovovertrædelser, som han af helt egen fri vilje og uden at være trængt hverken fysisk eller psykisk valgte at begå. For lov skal være lov og den skal gælde for alle, som man jo siger. Men lur mig, om loven netop ikke kommer til at gælde for alle. Mon ikke den som altid især kommer til at gælde for de mest trængte og udsatte grupper blandt vores medmennesker, som i forvejen har sværest ved at forsvare sig, mens de korrumperede VKO-magthavere og deres håndlangere fra ordensmagten har deres helt egne love. Men sådan er det i den slags småfascistiske stater, som Danmark især siden 2001 har været ved at udvikle sig hen imod uden at vi sådan rigtig har lagt mærke til det endnu. Men vi kan lige så godt begynde at vænne os til mere af samme kaliber som det, vi så natten til torsdag - med mindre vi vågner op og til en start får sat VKO fra bestillingen.

AF Carsten Munk 10:25 16. AUG

@ Stefan Plohmann

"""""Så kære politi, tilgiv mig, hvis en snert af kynisme og usaglighed skulle være at spore mellem linjerne""""


Det værste er helt klart det der står på linierne.

AF Stefan Plohmann 11:44 16. AUG

@ Carsten Munk

Hvad er det, der er så slemt ved det?

Helt uafhængigt af, hvad man måtte mene om irakernes sag som sådan og uanset om man måtte mene, at politiet burde rydde kirken eller ej, så skal man være fascist for at bakke op om MÅDEN, hvorpå kirken blev ryddet.

AF Carsten Munk 11:58 16. AUG

@ Stefan Plohmann

Du får 7 tudekiks. Har du det så bedre?

Når politiet beder en folkemængde om at forføje sig, så skal man forføje sig.

VÆLGER man ikke at følge politiets henstilling, så må man påregne at politiet på et tidspunkt sætter magt bag deres ord.

Politiet ryddede demonstrationen lige nøgagtigt som en sådan demonstration skal ryddes. Helt adækvat.

Det er i orden at du er for anarki og kaos, men vi langt hovedparten af den danske befolkning ønsker fred og ro, og vi er politiet taknemmelige for at de i god ro og orden løste en vanskelig opgave.

AF Stefan Plohmann 12:12 16. AUG

Hallo! Hvor læser du, at jeg går ind for anarki og kaos?

"Politiet ryddede demonstrationen lige nøgagtigt som en sådan demonstration skal ryddes." .. Den blev tværtom ryddet, som demonstrationer bliver ryddet i fascistiske regimer. At mene det er altså ikke det samme, som at gå ind for anarki og kaos.

Men at folk med dine holdninger findes, er jeg klar over, og det smertefulde er jo netop, at der er så mange af jer. Det er den sørgelige kendsgerning, vi andre må forholde os til, og det viser med al tydelighed, at der netop er rigtig mange mennesker i Danmark, der er blevet omsorgssvigtet som børn med tæsk og understimulering. Hvor skulle disse holdninger ellers komme fra?

AF Carsten Munk 12:28 16. AUG

@ Stefan Plohmann

Mon ikke de omsorgssvigtede er de professionelle ballademagere fra Brorsonskirken, som ikke vil følge loven som vi andre? Jeg tror det.

AF Stefan Plohmann 12:57 16. AUG

@ Carsten Munk

Ja, din udtalelse kan jo ikke undre. Det er sådan man siger, når man er fascist. Helt på linje med 30'ernes og 40'ernes nazisme. Men dengang var der da heldigvis også nogle professionale ballademagere i modstandsbevægelsernes rækker rundt omkring i Europa. Vi havde brug for dem dengang, og vi har brug for dem nu.

AF Niels Kryger 15:53 16. AUG

Tak til Margtethe Vestager. Du er efterhånden en af de få tilbageblevne anstændige politikere på Christiansbor efter både Helle Thorning og Villy Søvndal er hoppet på DF's og regeringens bagperron.- Hold fast.

Det er rystende at læse de mange hadske kommentarer men kan vel næppe undre når det viser sig at 60% af adspurgte i en gallup undersøgelse støtter
aktionen i brosonkirken.

De hadske kommenterer vækker meget ubehagelige mindelser om en svunden tid. Dengang løb socialdemokratiet med og blev knust. Idag løbervort eget socialdemokrati med den kolde vind.

Bliver vort eget socialdemokrati også knust ved næste valg? for hvem vil vælge dem hvis det alligevel ikke gør nogen forskel?

Det er vist på tide at støtte Det Radikale Venstre og at opfordre De radikale til at stille lige så ultimative krav til socialdemokratiet og SF som DF stiller til VK. Naturligvis under forudsætning af at socialdemokratiet ikke bliver knust.

AF schmidt 16:13 16. AUG

stefan plohmann
når politiet beder en om at flytte sig så skal man flytte sig..denne totale mangel på respekt for autoriteter har i mange år været stigende grundet manglende konsekvens fra politiets side de finder sig gennerelt i alt for meget og prøver at hyggesnakke sig ud af det..nej sådan skal det gøres..måske folk hører bedre efter næste gang.

AF Stefan Plohmann 16:20 16. AUG

@ schmidt

Jeg hører hvad du siger. Det er bare så utroligt svært for mig at følge fascistiske argumentationer, som dem du kommer med. Præcis ligesom nazitidens modstandsbevægelser skal vi turde gøre modstand. Men du er jo sikkert heller ikke enig i, at modstandsbevægelsen havde noget som helst godt ved sig.

AF Carsten Munk 16:51 16. AUG

@ Stefan Plohmann

Modstandsbevægelsens kamp mod tyskernes besættelse af Danmark kan på ingen som helst måde sammenlignes med at den danske befolkning helt demokratisk har forkastet venstrefløjens indvandringspolitik.

En politik de to store partier på venstrefløjen S og SF SELV lægger afstand til.

Stefan Plohmann, der er ikke bare tale om at du er en dårlig taber vel?

AF Larsen 16:59 16. AUG

Carsten Munk,

Nationalsocialisterne vandt som bekendt ogsaa et demokratisk valg, men det goer ikke deres gerninger bedre. Joedeforfoelgelsen havde ligeledes stor folkelig opbakning.

De der trodsede statspropagandaen mod det dengang udsatte religioese mindretal (joederne) og endda havde mod til at trodse loven (og hjaelpe eller gemme joeder) var trods alt de faa.

Det er den soergelige sandhed og senest efter den erfaring kan folkedybets racisme ikke retfaerdiggoere nogen form for modbydeligheder.

Enhver med historisk viden har pligt til at modarbejde lignende tendenser.

AF Carsten Munk 17:11 16. AUG

@ Larsen

Synes ikke helt jeg kan se ligheden mellem jøderne i Tyskland, og 3. verdens indvandringens dårlige opførsel i Danmark.

Det er blevet hverdag i Danmark med skyderi i gaderne, vold og hærværk. At ambulancer og politi må udføre deres arbejde i en regn af sten. Nu har vi endog oplevet at der bliver skudt med skarpt mod politiet af en indvandrer pøbel som ingengang havde noget med den konkrete sag at gøre.
Vi har en 5. kollone, som rejser verden rundt og opfordrer til terror mod Danmark pga nogen helt relevante tegninger om censur og selvcensur.

Kan man virkeligt sammenligne jødernes fortrædeligheder i Tyskland før og under 2. verdenskrig med det vi oplever idag?

Hvis der er noget der minder om dengang, er det så ikke mere 3. verdensindvandrernes hærgen der minder om nazisternes opførsel?

Er et ikke rimeligt at sige, at danskerne lige fra Villy Søvndal til Pia Kjærsgaard og vælgerne i samme spænd simpelthen bare har fået nok af volden og balladen som er den tak vi bliver mødt med som tak for vores gæstfrihed.

AF Stefan Plohmann 18:55 16. AUG

@ Karsten Munk

"Dårlig taber"? Sådan har jeg ikke tænkt på det, men hvorfor ikke? I virkeligheden drejer det sig om, at jeg bliver umådelig ked af ting, som andre bliver umådelig glade for. Og mig gør det ked af at se, når mennesker bliver tæsket væk i stedet for at blive båret væk.

I princippet kan jeg jo nemt være enig i, at en politibetjents anvisninger skal følges, men det er graden af den brutalitet, der tages i anvendelse, når et påbud ikke følges, der støder mig. Skulle det på et tidspunkt ske for én af os to, at en politibethent tager os i at gå over for rødt eller køre uden sele, så mener jeg ikke, at vi bør frygte, at han tager kniplen frem, så vi kan lære det til en anden gang. Medgivet, eksemplet er en anelse karikeret, men det er essensen i mit budskab. Magtanvendelsen ved Brorson-demonstrationen var helt ude af proportioner, lige såvel som det ville være det, hvis vores trafiklovovertrædelser ville blive honoreret med knippelslag.

Det er balancen mellem magtanvendelse og magtmisbrug, det drejer sig om. Og i hvert fald i en situation, hvor et menneske er på vej væk fra stedet, og her bliver banket i ryggen, så er det efter min helt klare opfattelse tale om magtmisbrug. Og det er derfor, at pågældende betjent selvfølgelig skal for en dommer. Sker det ikke, er det et tegn på, at vi i Danmark ser bort fra retsstatslige principper, ligesom man gør i totalitære diktaturer.

Og ja, hvis det kommer så vidt, så bliver jeg umådelig træt af det hele, hvis det er det, du mener med at være en dårlig taber.

AF Martin E. Haastrup 02:07 17. AUG

Stor tak til Stefan Plohman for dit velafbalancerede anstændigt protesterende indlæg højere oppe.

Befriende at læse. Du viser også andre, at selvom man er et roligt fredeligt gemyt ellers, så er der her også behov for at protestere og kaste med bløde brosten.

En fast og fair kritik når en fast og fair kritik virkelig er på sin plads.

Tak Stefan P.

AF Carsten Munk 06:03 17. AUG

@ Stefan Plohmann

Nu kan man vel dårligt sammenligne en situation, hvor du eller jeg går over for rødt, og en situation, hvor hundredevis af tilstrømmende ballademagere midt om natten laver ballade.

Hvis man helt bevidst fremprovokerer en magtanvendelses situation, så må man altså også tage de knubs det giver.

Det her hyleri bagefter over en helt forventelig opretholdelse af loven fra politiets side er da ikke til at holde ud at høre på.

Det var ballademagerne som gjorde politiet til en del af sagen, ikke politiet som gjorde ballademagerne til en del af sagen. Glem ikke det.

AF Dana Hansen 06:32 17. AUG

@ Carsten Munk:

Selvfølgelig kan man lave den sammenligning. Faktisk ville tævene til fartbøllen være helt rimelige, hvis man skal følge den generelle "lov er lov og lov skal holdes"-retorik.
Demonstranter, der FREDELIGT bliver siddende uden selv at udøve vold er ikke engang lovbrydere - de overtræder 'blot' politivedtægten.
Hvad er værst - forseelse eller forbrydelse? Slå dem op!
I det øjeblik en betjent banker løs på en politivedtægtsovertræder, der rent faktisk parerer ordre og fjerner sig, har betjenten cementeret de seneste mange års udviskning af magtens tredeling og ophøjet sig selv til dømmende magt, hvilket er lige så ulovligt som alle andre overtrædelser af straffeloven.
I og med at skellet mellem udøvende og dømmende magt på denne måde er udvisket, må det så i sagens natur også være i orden, at du får bank hvis du kører for stærkt. Antallet af slag burde så afpasses med fartoverskridelsen ....

Kan du selv se hvor det er på vej hen?

Velbekomme med det samfund du åbenbart ønsker.

AF Larsen 07:46 17. AUG

@ Carsten Munk,

Saa er det vel ogsaa helt fint at det religioese politi i Iran taesker kvinder med make-up ... de er jo selv ude om det naar de bryder loven!

Ifoelge dig kan man jo ikke diskutere loven, den er hellig, og hvis den bliver brudt er der jo ingen graenser for straffen, som i oevrigt uddeles af politiet i stedet for af domstolen.

Stokkeslag til offentlig skue er vel kun en rimelig straf for at sige styret imod ... der har vi aabenbart virkelig laert noget af Iran.

AF Carsten Munk 08:02 17. AUG

@ Dana Hansen

Nægter man at efterkomme politiets anvisninger uanset om det er en fartovertræder eller antidemokratiske demonstranter, så er politiet faktisk af samfundet bemyndiget til at gennemtvinge deres anvisninger.

Hvad er politiet værd, hvis ikke det kan sikre ro og orden?

Der er jo på ingen måde tale om at politiet har afstraffet nogen som helst på må og få.

Når der opstår en situation med grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden er politiet ikke blot bemyndiget til at bruge magt.

Politiet har faktisk en forpligtigelse til at handle.

Det forsøgte jo at tale demonstranterne til fornuft, men når politiet må konstatere at der ikke findes fornuft, må politiet jo handle.

Og det at motivere demonstranterne ved at bruge stav er absolut inden for reglerne.

Politiet brugte stav indtil demonstranterne fjernede sig. Politiet jagtede jo ikke demonstranterne gennem hele byen for lige at gi´dem en ekstra nu de var igang.

AF Carsten Munk 08:13 17. AUG

@ Larsen

Du har fuldstændig ret. Jeg mener ikke det giver nogen mening at diskutere loven med politiet.

Politiet er ikke i en situation, hvor politiet kan vælge hvilke love der skal overholdes, og hvilke love der ikke skal overholdes.

Hvad er det dog for et samfund du argumenterer for????

Nu ser jeg ikke det som min opgave at blande mig i strafferetsplejen i Iran, men konstaterer blot, at det er dig og ikke mig, som er helt vild med at hente 100.000vis af mennesker til landet med bizarre holdninger.

AF Stefan Plohmann 11:45 17. AUG

I februar 1943 forbrød de to søskende Sophie og Hans Scholl sig mod en lov. De havde trykt 1.700 løbesedler, som de distribuerede i Universitetet i München. I løbesedlerne opfordrede de til modstand mod det nazi-regime, der var ført an af en demokratisk valgt diktator. Deres moral bød dem at gøre oprør. De blev opdaget og henrettet. ”Lov er lov, og den skal følges af alle”, fik de at vide, ”og hører du ikke efter, må du tage de knubs, det giver! For hvor kom vi dog hen, hvis vi alle gik og gradbøjede loven efter forgodtbefindende? Heil Hitler.”

I et demokrati må vi acceptere, at loven ikke kan og skal være den ultimative retningslinje for vores valg af handlinger. ’Ret’ og ’lov’ er ikke det samme. At gøre det rette er ikke altid det samme som at gøre det lovlige.

Hans of Sophie Scholl valgte det rette – ikke det lovlige.

Det er en præmis for et demokrati at acceptere, at ret kan stå over lov! Medgivet, det her er ikke nogen let øvelse, for hvem definerer, hvad der er ret? Men demokrati er nu en gang heller ikke nogen let disciplin.

Hvordan demokratiets svære kunst skal mestres, er der mange kloge mennesker, der må forholde sig til. Men ’lov-er-lov-og-den-skal-følges-af-alle-heil-hitler’-metoden bør vi ikke forsøge os med igen. Det er for sølle og for simpelt.

AF schmidt 16:43 17. AUG

jeres sammenligninger med nazityskland er bare så langt ude og sådan er det hver gang politiet endelig handler..hvis politiet skulle have båret folk frem og tilbage og der var kommet endnu flere demonstranter kunne det have udviklet sig meget værre.

AF Pedersen 16:37 18. AUG

Hej Margrethe

Har du skrevet dit blogindlæg vel vidende at de Irakere som nu står til udvisning af Danmark ikke er flygtet fra Irakkrigen, som du jo kraftigt antyder i dit inlæg, men derimod fra Saddams styre som nu er væltet.

Eller er du bare uvidende?????

AF Knud 22:42 20. AUG

Fra flygtningedebatten i 1990erne var det evindelige omkvæd fra radikale Elisabeth Arnold, hvis der var kriminalitet eller ulovligheder med indvandrere: det har vi politiet til at klare og tage sig af.
Nu tog politiet sig så forleden aften af en ulovlighed. Og forargelsen vælter frem.
DFs udsagn om flygtninge og invandrere er oftest uacceptabelt og nedværdigende, men de radikale
har med deres holdning skabt masser af problemer i Danmark både for retsstaten og den almindelige integration, og skaffet DF vind i sejlene.

for hver afvist asylansøger, der alligevel opnår permanent opholdstilladelse i Danmark, er der en begrundet asylansøger, som vi ikke har plads til (eksempelvis kvoteflygtninge), eller mellem ti og hundrede flygtninge, som vi ikke har råd til at hjælpe i deres nærområde

AF Carsten Munk 22:59 20. AUG

Elisabeth Arnold, Knud jeg er lidt træt af alle de bandeord i debatten. ;-)

AF Salo 00:16 21. AUG

Man kan snakke lov og ret fra nu af til næste juleaften. Der er mange ting der er ændret fordi folk er gået imod lov og ret. Kvinder der kæmpede for retten til at stemme, arbejdere der har kæmpet for bedre arbejdsvilkor, homoer der har kæmpet deres ret, ungdomsoprør, apartheidmodstand. De gik alle sammen imod "lov" og "ret" og smagte på knippelsuppe.

Nu er det så kampen om 282 mennesker, der har været interneret i en lejr i op til 10 år som man vil sende til en krater man selv har været med til at skabe.

Og når fredelige demonstranter og arresterede irakere, der er bagbundne bliver tæsket med knipler - så er det at gå alt, alt for langt! For ikke at tale om at rydde en kirke i nattens mulm og mørke. Det gjorde man ikke engang i DDR.

AF Henrik Larsen 10:50 12. SEP

LØGNER-Margrethe Vestager: "At se politimænd med hjelm, visir og skjolde storme en kirke"

LØGNER-Margrethe Vestager: "Billederne af kampklædte betjente, der stormer en dansk kirke, går nu verden rundt."

Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ...

Annoncer
 
 
 

Margrethe Vestager

Margrethe Vestager er formand for Det Radikale Venstre.

Læs mere

Modtag en mail, når der er nyt på bloggen

RSS